Suomessa laki on armoton, mutta samalla myös äärimmäisen oikeudenmukainen. Auton alle suojatiellä pyöräillyt 9-vuotias tyttö joutui maksamaan autoilijalle korvauksia, koska hänet itsensä todettiin rikolliseksi. Polkupyörällä EI SAA ylittää suojatietä AJAEN, vaan pitää taluttaa pyörää:
Äiti ihmettelee, miksi autoilija pääsi pälkähästä ajettuaan 9-vuotiaan tytön yli suojatiellä Raisiossa.
9-vuotias tyttö oli menossa pyöräillen Raision Ihalan ala-asteelle aamulla 11. lokakuuta. Tyttö ylitti Konsankadun suojatietä pitkin päästäkseen tien toisella puolella olevalle kevyen liikenteen väylälle.
Tytön äiti kertoo, että auto oli pysähtynyt tien toiselle kaistalle antamaan tytölle tietä. Samaan aikaan myös toisesta suunnasta tuli autoilija, joka osui suojatiellä olleeseen tyttöön.
Paikalle kutsuttiin ambulanssi, joka tarkasti tytön kunnon. Tyttö loukkasi onnettomuudessa hieman sormiaan ja selkäänsä, mutta selvisi ilman vakavia vammoja.
Perheenäiti kummastelee, miksi tytön päälle ajanut autoilija ei saanut sakkoja, saati edes huomautusta. Tyttö sen sijaan tuomittiin korvaamaan vahingot, jotka aiheutuivat törmäyksestä autolle.
Raision poliisi rikosylikonstaapeli Ari Hakkarainen kertoo, että syypääksi onnettomuuteen katsottiin tieliikennelain perusteella suojatiellä pyöräillyt tyttö.
- Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ellei tielle tulla suoraan pyörätieltä. Pyöräilijä oli tässä tapauksessa velvollinen väistämään muuta liikennettä, Hakkarainen kertoo.
Autoilija olisi ollut syyllinen onnettomuuteen, jos tyttö olisi jäänyt auton alle pyörää taluttaessaan tai kävellen.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012112616373481_au.shtml
Pyöräilijätyttö auton alle, joutui maksajaksi.
271
8204
Vastaukset
- 652345132
Suomen poliisi on puolueellinen seepra.
- 4.000.000 km pappa
kyllä päälle ajaja henkilöauto,on ihan hölmö.jos toinen auto on pysähtynyt,niin johan tuo järkikin sanoo että siellä on jotain outoa menossa ja torvi olisi hiljentänyt ja katsonut että mitä siellä on menossa.olis sen jälkeen pitänyt tytölle saarnan että siinä ei saa ajaa pyörällä.aivan pöljä autoilija vai voisiko sanoa että auto onkin kuljettaja ja ratin takana matkustaja jolla ei ole aivot mukana vaan on jäänyt kesämökille kun lähti sieltä juhannuksena.liikenne laki sanoo että ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvällä osalla.näin ei ajeta.jos toinen auto on pysähtynyt silloinhan toisenkin on pysähdyttävä suojatien eteen.itse olen ajanut 4000000 km ja aina jos toinen auto on pysähtynyt itse pysähdyn aina ja varmistan ettei kukaan jää alle.kyllä tuollaiselle pöljälle kuskille kuuluu sakot varomaton liikenne ajo kun ajaa toisen päälle.johan liikenne säännöt sanoo ettei toisen päälle saa ajaa tulkoon vaikka metsästä,ja onhan tuo suojatie merkitty merkeillä joka varoittaa autoilijaa ennakkoon että hiljennä pöljä jos et muuten ymmärrä.itse kerran ajoin yleistä katua ja näin kun joku tulee kerrostalon mäkeä alas kadulle,itse väistin vasemmalle vastaan tulevien kaistalle ja rumps poika ajoi auton kupeesee,siinä meni ohjaustangot solmuun ja huuto hirmuinen ja poika lähti juoksemaan kotiin,ja minä perässä.löytyi koti ja poika isä tuli katsomaan autoa ja kysyi että mitä hän on velkaa,sanoin että ei mitään jos vie pojan lääkäriin muuten vien itse.ja jos ei vie joutuu maksumieheksi.ei se lapsen vika ole jos ajaa kadulle mäeltä auton alle.vaan vanhempien kun ei niillä lapsilla ole järki päässä vielä 20 vuotiaanakaan.kyllä minusta minussa oli varmaan myös vikaa onneksi sisko asui siinä kerrostalossa josta joka päivä ajoin ohi ja aina ohi ajaessani katsoin pihaan ja se pelasti etten ajanut keula edeltä pojan yli.
- varomattomuutta
4.000.000 km pappa kirjoitti:
kyllä päälle ajaja henkilöauto,on ihan hölmö.jos toinen auto on pysähtynyt,niin johan tuo järkikin sanoo että siellä on jotain outoa menossa ja torvi olisi hiljentänyt ja katsonut että mitä siellä on menossa.olis sen jälkeen pitänyt tytölle saarnan että siinä ei saa ajaa pyörällä.aivan pöljä autoilija vai voisiko sanoa että auto onkin kuljettaja ja ratin takana matkustaja jolla ei ole aivot mukana vaan on jäänyt kesämökille kun lähti sieltä juhannuksena.liikenne laki sanoo että ajoneuvo on saatava pysähtymään tien näkyvällä osalla.näin ei ajeta.jos toinen auto on pysähtynyt silloinhan toisenkin on pysähdyttävä suojatien eteen.itse olen ajanut 4000000 km ja aina jos toinen auto on pysähtynyt itse pysähdyn aina ja varmistan ettei kukaan jää alle.kyllä tuollaiselle pöljälle kuskille kuuluu sakot varomaton liikenne ajo kun ajaa toisen päälle.johan liikenne säännöt sanoo ettei toisen päälle saa ajaa tulkoon vaikka metsästä,ja onhan tuo suojatie merkitty merkeillä joka varoittaa autoilijaa ennakkoon että hiljennä pöljä jos et muuten ymmärrä.itse kerran ajoin yleistä katua ja näin kun joku tulee kerrostalon mäkeä alas kadulle,itse väistin vasemmalle vastaan tulevien kaistalle ja rumps poika ajoi auton kupeesee,siinä meni ohjaustangot solmuun ja huuto hirmuinen ja poika lähti juoksemaan kotiin,ja minä perässä.löytyi koti ja poika isä tuli katsomaan autoa ja kysyi että mitä hän on velkaa,sanoin että ei mitään jos vie pojan lääkäriin muuten vien itse.ja jos ei vie joutuu maksumieheksi.ei se lapsen vika ole jos ajaa kadulle mäeltä auton alle.vaan vanhempien kun ei niillä lapsilla ole järki päässä vielä 20 vuotiaanakaan.kyllä minusta minussa oli varmaan myös vikaa onneksi sisko asui siinä kerrostalossa josta joka päivä ajoin ohi ja aina ohi ajaessani katsoin pihaan ja se pelasti etten ajanut keula edeltä pojan yli.
".jos toinen auto on pysähtynyt,niin johan tuo järkikin sanoo että siellä on jotain outoa menossa "
No ei se järki tunnu kaikilla tomivan. Tuohan on ihan tavallinen tilanne liikenteessä että liikenne on jostain syystä hidastunut tai pysähtynuyt ja jos toinen kaista on vapaa niin joku torvi ajaa siitä rajoituksen mukaista vauhtia tai vähän ylinopeutta, tajuamatta lainkaan sitä että muiden pysähtymiselle täytyy olla joku syy.
Sitten ollaan ihmeissään kun "ihan rajoitusten mukaan ajamalla" joku asia pääsi yllättämään.
Mistähän tuossa avausviestin tilanteessa toinen autoilija oli tiennyt pysähtyä, kun toiselle se tuli yllätyksenä? - tieliikennelaki...
"kyllä päälle ajaja henkilöauto,on ihan hölmö.jos toinen auto on pysähtynyt,niin johan tuo järkikin sanoo "
Jos liikennesääntöjä rikkoo pikkutyttö, se ei siirrä korvausvastuuta.
Jos vastaantuleva auto on pysähtynyt niin eipä sitä välttämättä edes huomaa, koska ihmisellä on aika huono kyky arvioida nopeuksia jos liikkuja tulee suoraan kohti.
Toiseksi, pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoja juuri sen takia, että polkupyörä liikkuu niin nopeasti, ettei autoilijalla monessa tapauksessa ole realistista havaita pyöräilijää ajoissa. Ikävä kyllä monet autoilijat ja pyöräilijät eivät ole tietoisia tästä väistämissäännöstä koska monesti näkee pyöräilijöitä väistäviä autoilijoita ja tielle törmääviä pyöräilijöitä täysin riippumatta pyöräilijän iästä. - papalle
Mitäpä jos lukisit huolellisemmin? Auto oli tullut toisesta, vastaantulevien suunnasta, ei siis jo pysähtyneen auton vierestä.
- tarkennus
j"os toinen auto on pysähtynyt silloinhan toisenkin on pysähdyttävä suojatien eteen."
Tässä tapauksessa yli ajanut autoilija tuli vastakkaisesta suunnasta kuin suojatien eteen pysähtynyt auto. Ei silloin tarvitse pysähtyä? Mutta toki varovaisuutta olisi hyvä noudattaa. - lapsen puolella
Kyllä surettaa, että tyttöparka joutui vielä korvaamaan auton vahingot. Saattaa tuo laillisesti mennä noin, mutta onko autoilijalla sydäntä laittaa lapsen korvaamaan auton vahingot?
- Luetaan tarkasti...
Vastaantuleva auto oli pysähynyt jos tyttö olis taluttanut ei olis ehtinyt alle...
- ihan mestariselitys
tieliikennelaki... kirjoitti:
"kyllä päälle ajaja henkilöauto,on ihan hölmö.jos toinen auto on pysähtynyt,niin johan tuo järkikin sanoo "
Jos liikennesääntöjä rikkoo pikkutyttö, se ei siirrä korvausvastuuta.
Jos vastaantuleva auto on pysähtynyt niin eipä sitä välttämättä edes huomaa, koska ihmisellä on aika huono kyky arvioida nopeuksia jos liikkuja tulee suoraan kohti.
Toiseksi, pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoja juuri sen takia, että polkupyörä liikkuu niin nopeasti, ettei autoilijalla monessa tapauksessa ole realistista havaita pyöräilijää ajoissa. Ikävä kyllä monet autoilijat ja pyöräilijät eivät ole tietoisia tästä väistämissäännöstä koska monesti näkee pyöräilijöitä väistäviä autoilijoita ja tielle törmääviä pyöräilijöitä täysin riippumatta pyöräilijän iästä."pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoja juuri sen takia, että polkupyörä liikkuu niin nopeasti"
Mitä logiikkaa väitteessäsi pyöräilijän nopeuden vaikutuksesta siihen kuka on väistämisvelvollinen muka on, koska, kuten poliisikin artikkelissa toteaan, pyöräilijän ei olisi tarvinnut väistää autoilijaa, jos pyörätie olisi jatkunut heti suojatien toisella puolen pyörätienä? Eiköhän pyöräilijä liiku silloin vähintään yhtä nopeasti kuin silloinkin, kun se pyörätie ei jatku (kuten tässä). - erkki
Mitä tällaista juttua ihmetellään täällä eihän siinä ole mitään muuta epäselvää kuin että ei se tyttö niitä korvauksia maksa vaan sen vanhemmat koska on alaikäinen.
- tarkkuutta hieman
ihan mestariselitys kirjoitti:
"pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoja juuri sen takia, että polkupyörä liikkuu niin nopeasti"
Mitä logiikkaa väitteessäsi pyöräilijän nopeuden vaikutuksesta siihen kuka on väistämisvelvollinen muka on, koska, kuten poliisikin artikkelissa toteaan, pyöräilijän ei olisi tarvinnut väistää autoilijaa, jos pyörätie olisi jatkunut heti suojatien toisella puolen pyörätienä? Eiköhän pyöräilijä liiku silloin vähintään yhtä nopeasti kuin silloinkin, kun se pyörätie ei jatku (kuten tässä).Luepas nyt uudestaan mitä se polliisi setä sanoi.
Pyörätieltä, ajaen kadun yli aikova pyöräilijä väistää muuta liikennettä ellei kolmio muuten käske. - 10+10
ihan mestariselitys kirjoitti:
"pyöräilijän pitää väistää suojatiellä autoja juuri sen takia, että polkupyörä liikkuu niin nopeasti"
Mitä logiikkaa väitteessäsi pyöräilijän nopeuden vaikutuksesta siihen kuka on väistämisvelvollinen muka on, koska, kuten poliisikin artikkelissa toteaan, pyöräilijän ei olisi tarvinnut väistää autoilijaa, jos pyörätie olisi jatkunut heti suojatien toisella puolen pyörätienä? Eiköhän pyöräilijä liiku silloin vähintään yhtä nopeasti kuin silloinkin, kun se pyörätie ei jatku (kuten tässä).Kuten aiemmin on mainittu, suojatie on pyörätien jatke, jos siihen voidaan ajaa SUORAAN pyörätieltä. Tuolla perusteella pyörätiestä sivulle erkaneva suojatie ei ole pyörätien jatke.
Ainakaan, jos pyöräilijä ei tule pyörätieltä, suojatie ei ole pyörätien jatke TUOHON SUUNTAAN. Vastakkaisesta suunnasta se on. - 10+10
10+10 kirjoitti:
Kuten aiemmin on mainittu, suojatie on pyörätien jatke, jos siihen voidaan ajaa SUORAAN pyörätieltä. Tuolla perusteella pyörätiestä sivulle erkaneva suojatie ei ole pyörätien jatke.
Ainakaan, jos pyöräilijä ei tule pyörätieltä, suojatie ei ole pyörätien jatke TUOHON SUUNTAAN. Vastakkaisesta suunnasta se on."Vastakkaisesta suunnasta se on. "
Siis jos pyörätien pää on tuossa paikassa.
- pyöräilijä.
ihan oikeinhan tuo meni. väistämisvelvollinen joutui korvausvastuuseen aiheuttamastaan vahingosta. tytöstä ei tehty rikollista, hänet todettiin korvausvelvolliseksi.
syyllisyyttä ja korvausvelvollisuutta ei ratkaista iällä jne.
esim liikennesäännöissä ei ole mitään eroja eri ikäisille.
mikä tärkeintä henkilövahingot olivat vähäiset.- Kova laki
Kansankielellä korvausvelvollinen henkilö on rikollinen, siis syyllinen. Pyörällä EI ajeta suojatielle, vaan suojatielle talutetaan pyörää. Näin ollen jokainen suojatien ajamalla ylittävä pyöräilijä on syyllinen tieliikennelain rikkomiseen. Arviolta 95 % pyöräilijöistä.
- Huhhähh??
Kova laki kirjoitti:
Kansankielellä korvausvelvollinen henkilö on rikollinen, siis syyllinen. Pyörällä EI ajeta suojatielle, vaan suojatielle talutetaan pyörää. Näin ollen jokainen suojatien ajamalla ylittävä pyöräilijä on syyllinen tieliikennelain rikkomiseen. Arviolta 95 % pyöräilijöistä.
Niin siis kenen arviolta???
- Opetelkaa säännöt
"esim liikennesäännöissä ei ole mitään eroja eri ikäisille."
Onhan, liikennesäännöissä on montakin ikään perustuvaa pykälää. Esimerkiksi alle 12 vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä ja yli 15 vuotias saa kyydittää pyörällä enintään 10 vuotiasta jne.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf - pappa 57
pöljä tyttö loukkasi selkänsä.sinäkö määrittelet että vähäisiä vammoja.hänellä saattaa olla koko elämä piloilla selän takia,ei koskaan saata pystyä työhön.vasta myöhemmin tulee ongelmat vammoista.vai luuletko että olisi pitänyt olla halvaantunut puhekyvytön että heti voi sanoa että loukkaantui vakavasti.itse olen kolarissa vammautunut aivovaurio.nikamasiirtymät käsivammat selkävammat ja ei ole kolarissa tulleet vaan nukkuessa sängyssä.kyllä auton vakuutuksen olisi korvattava nuoren lääkäri vammat ym hoidot.kun toinen auto väitää ja toinen pöljä ajaa päälle.suojatie ylitetään autolla suurta varovaisuutta noudattaen,ei ihmisten päälle ajaen.
- saa pyöräillä
Kova laki kirjoitti:
"Näin ollen jokainen suojatien ajamalla ylittävä pyöräilijä on syyllinen tieliikennelain rikkomiseen."
Opetteleppa liikennesäännöt ennen kuin auot suurta suutasi. Aloita termistä "pyörätien jatke". Kova laki kirjoitti:
Juuri näin. Ajan fillarilla päivittäin ja suojatiellä en kävele ja taluta, vaan ajan sen yli. Tosin katson joka himputin suuntaan mitä sieltä tulee ja millä nopeudella ja tarvittaessa väistän joka kerta vaikka olisin kuinka oikeassa.
Tuo suojatiellä "talutus-määräräys" on ajalta Bresnev ja varsinainen suojatien merkitys on päässyt unohtumaan. Kyseessä on "suojattu tieosuus", jota autoilijoiden tulee kunnioittaa ja väistää siellä olevia. Laki on asiasta toista mieltä, oliskohan se aika "päivittää"? Meidän aikuisten tulee suojella lapsia eikä ajaa niiden päälle edes vahingossa, suojatielläkään!- Opetuslupa
Kova laki kirjoitti:
No eihän se ihan noin mene. Suojatie voi olla myös ns. pyörätienjatke ja silloin suojatien voi ajaa myös pyörällä. Se, että onko kyseessä pyörätienjatke vain suojatie näkyy ajoratamerkinnöistä ja aika monessa paikassa myös suojatienmerkin yhteyteen on laitettu jonkinlainen merkintä autoilijota varten, että ko. suojatie voidaan ylittää myös pyörällä. Pyörätien jatke ei kuitenkaan anna yksiselittäistä etuajo-oikeutta pyöräilijälle eli tuollainen suojatienmerkin lisämerkintä ei tee autoilijasta väistämisvelvollista. Pyöräilijöille ei taideta missään yhteydessä osoittaa etuajo-oikeutta vaan jos sellainen on, niin autoilijalle osoitetaan väistämisvelvollisuus kärkikolmioilla. Yleensä tälläiset kohdat ovat risteysten yhteydessä.
Suomessa tuntuu olevan käsitys, että pyöräilijä on aina etuajo-oikeutettu pyörätien jatkeella, mutta näinhän ei ole. Lapsille pitäisi oikeastaan opettaa, että ajoradan ylitys kannattaa tehdä pyörää taluttaen, vaikka siinä saisi ajaakin pyörällä. Oikeassa oleminen ei lohduta, kun luut ovat murskana.
Oikeastaan suomalaisten nykyiset tavat, jossa mieluusti väistetään suojatielle ajavaa pyöräilijää, tekee hallaa niille, joilla liikennesäännöt on hanskassa. Joidenkin autoiljoiden väistäminen saa jotkut pyöräilijät kuvittelemaan,että heillä on oikeus ajella miten sattuu. Ja sen kyllä huomaa, kun vedetään sivuille katselematta suoraan autojen sekaan. - liikennesäännöt
Opetuslupa kirjoitti:
No eihän se ihan noin mene. Suojatie voi olla myös ns. pyörätienjatke ja silloin suojatien voi ajaa myös pyörällä. Se, että onko kyseessä pyörätienjatke vain suojatie näkyy ajoratamerkinnöistä ja aika monessa paikassa myös suojatienmerkin yhteyteen on laitettu jonkinlainen merkintä autoilijota varten, että ko. suojatie voidaan ylittää myös pyörällä. Pyörätien jatke ei kuitenkaan anna yksiselittäistä etuajo-oikeutta pyöräilijälle eli tuollainen suojatienmerkin lisämerkintä ei tee autoilijasta väistämisvelvollista. Pyöräilijöille ei taideta missään yhteydessä osoittaa etuajo-oikeutta vaan jos sellainen on, niin autoilijalle osoitetaan väistämisvelvollisuus kärkikolmioilla. Yleensä tälläiset kohdat ovat risteysten yhteydessä.
Suomessa tuntuu olevan käsitys, että pyöräilijä on aina etuajo-oikeutettu pyörätien jatkeella, mutta näinhän ei ole. Lapsille pitäisi oikeastaan opettaa, että ajoradan ylitys kannattaa tehdä pyörää taluttaen, vaikka siinä saisi ajaakin pyörällä. Oikeassa oleminen ei lohduta, kun luut ovat murskana.
Oikeastaan suomalaisten nykyiset tavat, jossa mieluusti väistetään suojatielle ajavaa pyöräilijää, tekee hallaa niille, joilla liikennesäännöt on hanskassa. Joidenkin autoiljoiden väistäminen saa jotkut pyöräilijät kuvittelemaan,että heillä on oikeus ajella miten sattuu. Ja sen kyllä huomaa, kun vedetään sivuille katselematta suoraan autojen sekaan.Niin, kumpi on suurempi riski. Opettaa lapselle että mistä saa ylittää ajoradan ajamalla ja vannottaa varomaan autoja, vai käskeä taluttamaan, jolloin autojen PITÄISI antaa tietä.
Jokainen voisi kerrata kevyen liikenteen säännöt, ne tuntuu olevan suurimmalle osalle epäselviä. Vaarallisimipia ovat ne jotka luulevat tietävänsä, mutta ovat ainakin osittain väärässä. - Laki ja asetukset
saa pyöräillä kirjoitti:
"Näin ollen jokainen suojatien ajamalla ylittävä pyöräilijä on syyllinen tieliikennelain rikkomiseen."
Opetteleppa liikennesäännöt ennen kuin auot suurta suutasi. Aloita termistä "pyörätien jatke".Kyseessä ei ollut pyörätien jatke, joten syyllisyys on päivän selvä. Älkää juntit suu vaahdossa täällä mesotko asioista joista ette tiedä paskaakaan! Laki on laki, eikä sitä minkään "mutu-tuntuman" perusteella tulkita, onko oikeudenmukaista vai ei.
Vaatii eräänlaista yhteiskunnallista insinööritaitoa laintulkintojen ja ennakkotapausten muodossa päätyä ratkaisuihin jotka monesti menevät tavisjuntilta yli hilseen.
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten- - Lopeta tuo kolina
Laki ja asetukset kirjoitti:
Kyseessä ei ollut pyörätien jatke, joten syyllisyys on päivän selvä. Älkää juntit suu vaahdossa täällä mesotko asioista joista ette tiedä paskaakaan! Laki on laki, eikä sitä minkään "mutu-tuntuman" perusteella tulkita, onko oikeudenmukaista vai ei.
Vaatii eräänlaista yhteiskunnallista insinööritaitoa laintulkintojen ja ennakkotapausten muodossa päätyä ratkaisuihin jotka monesti menevät tavisjuntilta yli hilseen.
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten-Kyseesä on pyrätien jatke.
Mutta se ei muuta miksikään sitä asiaa että pyöräilijän pitää tuossa risteyksessä väistää autoja. - On pyörätien jatke
Kyseessä ei ollut pyörätien jatke, joten syyllisyys on päivän selvä. Älkää juntit suu vaahdossa täällä mesotko asioista joista ette tiedä paskaakaan! Laki on laki, eikä sitä minkään "mutu-tuntuman" perusteella tulkita, onko oikeudenmukaista vai ei.
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten-http://goo.gl/maps/5rKtS
Ihan selvä pyörätien jateke, pyörätietä molemmissa päissä suojatietä.
Tuossa kolme vuotta vanhassa googlen kuvassa se on maalattu koko leveydeltään suojatiksi, mutta siirtymäkautta on 2017 asti.
Pitääkin käydä ajamassa tuon kautta ja katsoa miten se on nyt maalatta... jos näkyy lumenalta.
Mutta joka tapauksessa pyöräilijä väistää tuosta ylittäessään risteävän kadun liikennettä. - höpsistä
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten-On pyörätien jatke, mutta ei vaikuta syyllisyyteen mitään, pyöräilijän piti väistää.
- yks kulkija
Opetelkaa säännöt kirjoitti:
"esim liikennesäännöissä ei ole mitään eroja eri ikäisille."
Onhan, liikennesäännöissä on montakin ikään perustuvaa pykälää. Esimerkiksi alle 12 vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä ja yli 15 vuotias saa kyydittää pyörällä enintään 10 vuotiasta jne.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdfjuu tässä oon samaa mielt kanssasi kyl pöyräilijöillekin on laki löydettävä ajaetaan jalkakäytävillä ja ollaan tosi röyhkeit jos ei älli leikkaa ni mis ajetaan ja kyl autoilijatki tekee pahojaa mokia just suoja tien edes jos toine on pysähtyny ni pysähdytä saoin myös julkinenkin liikeneois paljon parantamisen varaa puolin ja toisin
- 19+3
Kova laki kirjoitti:
"Kansankielellä korvausvelvollinen henkilö on rikollinen, siis syyllinen. "
Joku tolkku asioiden paisuttelussa olisi syytä olla. Täytyy olla aika tumpero, jos mieltää vahingonkorvausvelvollisuuden samaksi kuin rikokseen syyllistymisen. Silloinhan jokainen pallon ikkunaan heittänyt lapsikin olisi rikollinen, samallalailla kuin toisen autoa kolhaissut parkkipaikalla. - Hehheh!
Huhhähh?? kirjoitti:
Niin siis kenen arviolta???
Ihan maalaisjärjellä ajateltuna. Todella harvoin näkee, että joku vartavasten taluttaa pyörän suojatien yli.
- rweerwerwr
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten-jos Finlex menee yli Tyhjän Tynnyrin käsityskyvyn, suosittelen tutustumaan tähän
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt - ArgggHHHHH...
Lopeta tuo kolina kirjoitti:
Kyseesä on pyrätien jatke.
Mutta se ei muuta miksikään sitä asiaa että pyöräilijän pitää tuossa risteyksessä väistää autoja.Pyöräilijä väistää oikealta tulevia niin autoja kuin muitakin kulkuvälineitä, mutta oikealta tulevana ei ole väisämisvelvollisuutta. Normaalit tieliikennelait pätevät. Tyttö oli syyllinen, koska ei väistänyt oikealta tulevaa (autoa).
- Voi suojatie...
Opetuslupa kirjoitti:
Oikeastaan suomalaisten nykyiset tavat, jossa mieluusti väistetään suojatielle ajavaa pyöräilijää, tekee hallaa niille, joilla liikennesäännöt on hanskassa. Joidenkin autoiljoiden väistäminen saa jotkut pyöräilijät kuvittelemaan,että heillä on oikeus ajella miten sattuu. Ja sen kyllä huomaa, kun vedetään sivuille katselematta suoraan autojen sekaan.Joillekin tuntuu olevan epäselvää, että joissakin tapauksissa pyörällä voi ajaa suojatiellä. Eli jos on pyörätienjatke. Yks kävellen liikkeelllä ollut ukko huusi mulle ihan nuppi punaisena, että suojatiellä pitää taluttaa pyörä! Koitin selittää jotain pyörätien jatkeesta ja siitkös vaan innostuin huutamaan kahta kauheammin...
- rupsistahupsista
Ei se noin mene aina....eräässä tapauksessa autoilija tuli stop-merkin takaa mopoilijan eteen. Mopoilija sattui olemaan nk. poliisin tuttu ja hiukan promilleja veressä. Ajoi pyörätietä jolla mopolla ajo sallittu. Kyseisellä tieosuudella ei saa mopolla ajaa ajotiellä. Oli kuitenkin ajanut oikein, pysähtynyt kun näki että auto tulee suoraan pysähtymättä Stop- merkin takaa eteen. Sitten auto pysähtyi, mopoilija jatkoi ja pam...auto tulikin uudelleen eteen tällä kertaa osuen mopoilijaan. Näkyvyys hyvä ja kuiva keli sekä puolueettomia silminäkijöitä tapahtuneelle. Autoilijan vakuutus kattoi mopon korjauksen sekä sitä ajaneen henkilön lääkärikulut. Mutta muita seuraamuksia autoa ajaneelle ei tullut! Mutta mopolijallepa tuli, vielä aika rankat. Syynä se että oli ollut poliisien kanssa tekemisissä ennenkin. Ei ollut humalassa mutta veressä näkyi senverran että syyte tuli. Tiedän että oli liikennerikkomus jos promilleraja rikkoontuu juuri ja juuri edellisillan alkoholin oton jäljiltä. Mutta toisen osapuolen joka todistettavasti rikkoi myös liikennesääntöjä rangaistus ei riittävä tässä asiassa.
Kaikkea sitä kuulee ja näkee, kun vanhaksi elää. - Ymmärrystä lakiin
Kova laki kirjoitti:
Pitää ymmärtää, että pyörällä saa ylittää suojatien pyörän päällä, jos pyörätie jatkuu suojatien toisella puolella.
- Vastausta odotellen
-Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten-Nimimerkki Laki ja asetukset: Millä perusteella väität että tuossa kohtaa ei ole pyörätien jatke.
Linkki onnettomuuspaikkaan.
http://goo.gl/maps/5rKtS
Odottelen vastausta. - Miesmiesmiesmmmm
ArgggHHHHH... kirjoitti:
Pyöräilijä väistää oikealta tulevia niin autoja kuin muitakin kulkuvälineitä, mutta oikealta tulevana ei ole väisämisvelvollisuutta. Normaalit tieliikennelait pätevät. Tyttö oli syyllinen, koska ei väistänyt oikealta tulevaa (autoa).
Pyöräilijä väistää molemmista suunnasta tulevia autoja ellei autoille kolmiolla osoiteta väistämisvelvollisuutta kuten liikenneympyröissä on tehty. Tai jos auto kääntyy tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä niin tällöin myös kääntyvä auto väistää pyöräilijää.
- Suojatie1
rustica kirjoitti:
Juuri näin. Ajan fillarilla päivittäin ja suojatiellä en kävele ja taluta, vaan ajan sen yli. Tosin katson joka himputin suuntaan mitä sieltä tulee ja millä nopeudella ja tarvittaessa väistän joka kerta vaikka olisin kuinka oikeassa.
Tuo suojatiellä "talutus-määräräys" on ajalta Bresnev ja varsinainen suojatien merkitys on päässyt unohtumaan. Kyseessä on "suojattu tieosuus", jota autoilijoiden tulee kunnioittaa ja väistää siellä olevia. Laki on asiasta toista mieltä, oliskohan se aika "päivittää"? Meidän aikuisten tulee suojella lapsia eikä ajaa niiden päälle edes vahingossa, suojatielläkään!Olen aivan samaa mieltä kuin rustica. Milloin Suomessa suojatiestä tulee oikeasti SUOJATIE? Ruotsissa suojatien käyttäjä on oikeasti suojassa, koska autoilijat todella valmistautuvat pysähtymään mahdollisten ylittäjien varalta. Täällä vain saivarrellaan, tuliko toinen auto vastakkaista kaistaa ja oliko tyttö pyörän selässä vai ei. Aina pitäisi päästä paahtamaan yli hidasteiden ja suojateiden mahdollisimman nopeaa vauhtia autolla. Onhan poliisilla myös tässä harkinnanvaraa. Kyseessä on lapsi eikä kilpapyöräilijä. Olisi hyvä tilaisuus muistuttaa autoilijoita siitä, että suojatiellä kulkijaa on valmistauduttava väistämään!
- 18+11
Kova laki kirjoitti:
Kansankielellä rikollinen tarkoittaa kyllä henkilöä, joka rikkoo lakia tahallaan, yleensä joko saadakseen itselleen taloudellista tai muuta hyötyä tai vahingoittaakseen jotakuta/jotakin. Oltaisiin varmasti kaikki rikollisia, jos tavallinen liikennerikkomus tekisi rikolliseksi.
- kyl joo mut
Suojatie1 kirjoitti:
Olen aivan samaa mieltä kuin rustica. Milloin Suomessa suojatiestä tulee oikeasti SUOJATIE? Ruotsissa suojatien käyttäjä on oikeasti suojassa, koska autoilijat todella valmistautuvat pysähtymään mahdollisten ylittäjien varalta. Täällä vain saivarrellaan, tuliko toinen auto vastakkaista kaistaa ja oliko tyttö pyörän selässä vai ei. Aina pitäisi päästä paahtamaan yli hidasteiden ja suojateiden mahdollisimman nopeaa vauhtia autolla. Onhan poliisilla myös tässä harkinnanvaraa. Kyseessä on lapsi eikä kilpapyöräilijä. Olisi hyvä tilaisuus muistuttaa autoilijoita siitä, että suojatiellä kulkijaa on valmistauduttava väistämään!
...mutta yhtä lailla lapsille voisi opettaa joitain liikennesääntöjä. Niiden noudattaminen on myös itselle turvaksi.
- 34r34345rw4
Miesmiesmiesmmmm kirjoitti:
Pyöräilijä väistää molemmista suunnasta tulevia autoja ellei autoille kolmiolla osoiteta väistämisvelvollisuutta kuten liikenneympyröissä on tehty. Tai jos auto kääntyy tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä niin tällöin myös kääntyvä auto väistää pyöräilijää.
Jos pyöräilijä ajaa ajoradalla, häntä koskevat samat säännöt kuin autoilijoita, paitsi vasemmalle kääntymisen osalta.
- jalalla
rustica kirjoitti:
Tuo suojatiellä "talutus-määräräys" on ajalta Bresnev ja varsinainen suojatien merkitys on päässyt unohtumaan. Kyseessä on "suojattu tieosuus", jota autoilijoiden tulee kunnioittaa ja väistää siellä olevia. Laki on asiasta toista mieltä, oliskohan se aika "päivittää"? Meidän aikuisten tulee suojella lapsia eikä ajaa niiden päälle edes vahingossa, suojatielläkään!Suojatie on JALANKULKIJOIDEN käyttöön osoitettu tien ylityspaikka, johon liittyy joitakin sääntöjä. Ne säännöt eivät liity pyöräilijöihin millään tavalla.
- SHTOP
Ymmärrystä lakiin kirjoitti:
Pitää ymmärtää, että pyörällä saa ylittää suojatien pyörän päällä, jos pyörätie jatkuu suojatien toisella puolella.
Saa ylittää, mutta pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, jos autoilija ei ole kääntymässä jatkeen yli tai autoilija ei tule kolmion tai stopin takaa.
- vetin vetti
Kyllä tuo meni päin vittua minun mielestä. Mikä olisi ollut tuomio jos tyttö olisi kuollut? Syyllinenkö edelleen? Nyt kun sattu vaan vähän, niin kaikki ok? Ei 9v voi laittaa miksikään korvausvelvolliseksi. Lapsi se on ja vanhemmat on vastuussa. Päälle ajanut autoilija on räikeästi rikkonut yleistä varovaisuusvelvoitettaan vastaan. Jos olisin lapsen vanhempi, veisin homman käräjille sata varmasti.
- Kova laki
Miten vanhemmat ovat vastuussa? Vaikka vanhemmat eivät olisikaan opettaneet pyöräilyn sääntöjä, jokaiselle koululaiselle opetetaan jo ensimmäisellä luokalla, miten polkupyörällä pitää ajaa ja mitä sillä saa ja ei saa tehdä. Lapsi TIETÄÄ...
- lainkin mukaan
Koulumatkalla oleva lapsi on kyllä koulun vastuulla.
- isä isoisä
olet oikeassa,minä kävelisin päälle ajaneen autoilijan luo ja vetelisin vähän tur..n,ja ym.pöljä ajaa päälle lapsen.jos toinen auto on pysähtynyt sen ohi ei saa ajaa pysähtymättä.itse noudatan tuota sääntöä tulinpahan mistä suunnasta tahansa jos näen vielä varsinkin pyörän tulevan,jalankulkija onkin jo eri asia kun liikkuvat etanavauhtia,kuin mummolan lehmälauma,niille piti antaa keppiä että liikkuvat rivakammin.
- siitä ei ollu kyse
isä isoisä kirjoitti:
olet oikeassa,minä kävelisin päälle ajaneen autoilijan luo ja vetelisin vähän tur..n,ja ym.pöljä ajaa päälle lapsen.jos toinen auto on pysähtynyt sen ohi ei saa ajaa pysähtymättä.itse noudatan tuota sääntöä tulinpahan mistä suunnasta tahansa jos näen vielä varsinkin pyörän tulevan,jalankulkija onkin jo eri asia kun liikkuvat etanavauhtia,kuin mummolan lehmälauma,niille piti antaa keppiä että liikkuvat rivakammin.
Tässä ei ollu kyse siitä että olisi ohitettu suojatien eteen pysähtynyt auto. Autot tulivat vastakkaisista suunnista ja laki velvoittaa vain samaan suuntaa menevän auton pysähtymään ennen ohittamista.
Laki pitäisi kyllä muuttaa niin että suunnilla ei olisi merkitystä, vaan aina pitää pysähtyä jos joku muukin on pysähtynyt. - ei se
Kova laki kirjoitti:
Miten vanhemmat ovat vastuussa? Vaikka vanhemmat eivät olisikaan opettaneet pyöräilyn sääntöjä, jokaiselle koululaiselle opetetaan jo ensimmäisellä luokalla, miten polkupyörällä pitää ajaa ja mitä sillä saa ja ei saa tehdä. Lapsi TIETÄÄ...
"jokaiselle koululaiselle opetetaan jo ensimmäisellä luokalla, miten polkupyörällä pitää ajaa ja mitä sillä saa ja ei saa tehdä. Lapsi TIETÄÄ."
kyllä siltä liikenteessä näytä. Työmatkallani on kaksi koulua, ala-aste ja yläaste/lukio. Ala-asteen kohdalla saa varoa ja yläasteen kohdalla saa varoa ihan toden teolla. Olenkin sopinut pomon kanssa tulevani töihin puolta tuntia aikaisemmin tai myöhemmin kuin muut jottei tarvitsisi olla ajaessa kuin viulun kieli. - ei todellakaan tiedä
Kova laki kirjoitti:
Ei tiedä, väitän että 90% suomalaista ei tunne kaikkia kevyenliikenteen sääntöjä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta, paljonon on vääriä käsiytksiä.
- juuy
lainkin mukaan kirjoitti:
Koulumatkalla oleva lapsi on kyllä koulun vastuulla.
Lain mukaan lapsi on koulu vastuulla vain koulun alueella, koulumatkalla se on kunnan vastuulla
- sinulle...
isä isoisä kirjoitti:
isä isoisä. luepa vatipää vähän tarkemmin mistä suunnasta auto tulikaan kun tyttö törmäili suojatielle, muista pitää vaan ne nyrkit taskuissasi....vältytpähän aivokääpiö pahoinpitelysyytteeltä
- jumppa mape
juuy kirjoitti:
Lain mukaan lapsi on koulu vastuulla vain koulun alueella, koulumatkalla se on kunnan vastuulla
Ei niinkään. Oppilaat on kyllä koulun puolesta vakuutettu, mutta se ei suinkaan tarkoita, että koulu on vastuussa koulumatkoilla. Koulu vastaa oppilaistaan VAIN lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Ihmettelen noita -ääniä tuossa kommentissa. Teroittakaa lapsillenne oikeat liikennesäännöt ja se, että vakuutukset koulumatkoilla eivät ole voimassa mikäli oppilas menee vaikkapa kylään kaverinsa luokse. Koulumatka tarkoittaa "suorinta tietä kotiin". Näin ovat lakimiehet kertoneet meille koulutuksessa. Oliko tuo lapsi koulumatkalla? Jos oli, siitä olisi ilmoitettava lääkärille, jotta koulun vakuutusta voisi käyttää myöhemminkin. ei todellakaan tiedä kirjoitti:
Ei tiedä, väitän että 90% suomalaista ei tunne kaikkia kevyenliikenteen sääntöjä. Näkeehän sen tästäkin keskustelusta, paljonon on vääriä käsiytksiä.
No eipä ne autoilijatkaan tiedä punasia päin ajaa 90%
- aina oppii uutta
jumppa mape kirjoitti:
Ei niinkään. Oppilaat on kyllä koulun puolesta vakuutettu, mutta se ei suinkaan tarkoita, että koulu on vastuussa koulumatkoilla. Koulu vastaa oppilaistaan VAIN lukujärjestykseen merkittyinä aikoina.
Ihmettelen noita -ääniä tuossa kommentissa. Teroittakaa lapsillenne oikeat liikennesäännöt ja se, että vakuutukset koulumatkoilla eivät ole voimassa mikäli oppilas menee vaikkapa kylään kaverinsa luokse. Koulumatka tarkoittaa "suorinta tietä kotiin". Näin ovat lakimiehet kertoneet meille koulutuksessa. Oliko tuo lapsi koulumatkalla? Jos oli, siitä olisi ilmoitettava lääkärille, jotta koulun vakuutusta voisi käyttää myöhemminkin.Kiitos tarkennuksista
Täsää jotain juttua aiheesta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/kenen-vastuulle-koulumatkojen-turvallisuus-kuuluu/605112/ - gredfs
Mitä merkitystä sillä loukkaantumisen asteella on?
Jos ohitan varomattomasti ja törmään vastaantulevaan rekkaan niin olenko onnettomuuteen vähemmän syyllinen kuollessani, kuin jos selviän pintanaarmuilla?
Kummaa logiikkaa... - ongelma toisaalla
ripatzi kirjoitti:
No eipä ne autoilijatkaan tiedä punasia päin ajaa 90%
Valoristeykset onkin helppoja...
- TaunoKano
ei se kirjoitti:
"jokaiselle koululaiselle opetetaan jo ensimmäisellä luokalla, miten polkupyörällä pitää ajaa ja mitä sillä saa ja ei saa tehdä. Lapsi TIETÄÄ."
kyllä siltä liikenteessä näytä. Työmatkallani on kaksi koulua, ala-aste ja yläaste/lukio. Ala-asteen kohdalla saa varoa ja yläasteen kohdalla saa varoa ihan toden teolla. Olenkin sopinut pomon kanssa tulevani töihin puolta tuntia aikaisemmin tai myöhemmin kuin muut jottei tarvitsisi olla ajaessa kuin viulun kieli.Vai että oikein tunnin heitolla. Opettele tantta ajamaan.
- Laki kovana
Mikähän mahtoi olla tyttöön törmännyt Automerkki ?
"auto oli pysähtynyt tien toiselle kaistalle antamaan tytölle tietä. Samaan aikaan myös toisesta suunnasta tuli autoilija, joka osui suojatiellä olleeseen tyttöön."
Myöskin tässä on hieman erikoinen piirre. Päälle ajajan ON TÄYTYNYT nähdä suojatien eteen pysähtynyt auto ja silti tämä ajoi pysähtymättä pahki 9 vuotiaaseen joka liikkui kevyenliikenteen välineellä. Laki ja korvausvellisuudet sivuun ja mietitäämpä millainen ihminen, jonka logiikka on ajaa pahki ala-ikäiseen pyöräilijään koulun läheisyydessä olevalla suojatiellä, koska ei itse ole väistämisvelvollinen. Ajattelu tapa antaa olettaa kyseessä olleen, joko Audi tai Bemari kuski, mahdollisesti vielä jokin paikallinen itseään täynnä oleva pikku nilkki.
paikallinen pikku pamppu uusi auto yliajo kyläpoliisi = terveen järjen raiskaus.- Veikkaan, että
asialla oli Volvo-kuski. Meillä päin justiinsa vähän aikaa sitten Volvo-kuski tönäisi (tahallaan?) yhden pihatien sivuun hetkeksi seisomaan jätetyn polkupyörän tuhannen mäsäksi ajaen hurjaa ylinopeutta. Autokuski oli eestiläinen öykkäri. Kun neuvostoliittolainen pääsee länsimaalaisen vapauden makuun, Suomessa ajetaan kuin ei mitään lakeja olisi.
- lakimiesKuo
Veikkaan, että kirjoitti:
asialla oli Volvo-kuski. Meillä päin justiinsa vähän aikaa sitten Volvo-kuski tönäisi (tahallaan?) yhden pihatien sivuun hetkeksi seisomaan jätetyn polkupyörän tuhannen mäsäksi ajaen hurjaa ylinopeutta. Autokuski oli eestiläinen öykkäri. Kun neuvostoliittolainen pääsee länsimaalaisen vapauden makuun, Suomessa ajetaan kuin ei mitään lakeja olisi.
Onko 9-vuotias oikeustoimikelpoinen.Ei.Kannattaa juttu viedä ihmisoikeustuomioistuimeen.9-vuotias ei ole koskaan kuullut lakipykälistä mitään. Nyt Suomessa lainkäyttö on kuin terrorivaltioissa jossa ei kunnioiteta kansainvälisiä sopimuksia.
- varma nakki alle jää
kyllä olet oikeass lakiin on saatava muutos.jos alle ikäinen lapsi ajaa suojatiellä pyörällä,hänelle on lupa ajaa siinä,ei alleikäinen pysty ajamaan yleisen liikenteen seassa,120 prosenttisesti jäisi auton alle alle puolen tunnin jos ajaisi autojen seassa.
- 213
lakimiesKuo kirjoitti:
Onko 9-vuotias oikeustoimikelpoinen.Ei.Kannattaa juttu viedä ihmisoikeustuomioistuimeen.9-vuotias ei ole koskaan kuullut lakipykälistä mitään. Nyt Suomessa lainkäyttö on kuin terrorivaltioissa jossa ei kunnioiteta kansainvälisiä sopimuksia.
Liikenne säännöt käydään läpi jo ensimmäisellä luokalla
- Koulutus meni hukkaa
213 kirjoitti:
Liikenne säännöt käydään läpi jo ensimmäisellä luokalla
Ennen vai jälkeen yhdys_sanojen?
- p45
Mielestäni aivan sama kuka joutui maksamaan. Itselläni on monta kertaa käynyt tuuria kun pyöräiliä on vilahtanut nokan edestä ihan yllättäin. Olenkin pelännyt milloin kolahtaa. toivon ettei osu koskaan. Peloittava ajatus.
Jep, eli suojatellä pyöräilevät on vapaata riistaa. Tässä on ihan turhaan tullut väisteltyä noita pyöräilijöitä, Hyvä että tämäkin selvisi.
Aikusten oikeesti, väistän ja varon kuitenkin, ihmetyttää koko suomalainen "suojatie"käsite.- säännöt selviksi
Suojatie on suojatie vain jalankulkijalle. Pyöräilijälle se on vain tienylityspaikka. Pyöräilijä väistää aina autoja tietä ylittäessään, oli se sitten pyörätien jatkeena oleva suojatie tai ei. Ainoastaan kääntyvä auto on velvoitettu väistämään pyöräilijää jonka reitin yli kääntyy. Ja tietysti kolmion takaa tai pihasta tuleva auto väistää kaikkea liikennettä, myös pyöräilijää.
Kannattaa opetella säännöt, niin osaa noudattaa niitä. - rotia päähän
säännöt selviksi kirjoitti:
Suojatie on suojatie vain jalankulkijalle. Pyöräilijälle se on vain tienylityspaikka. Pyöräilijä väistää aina autoja tietä ylittäessään, oli se sitten pyörätien jatkeena oleva suojatie tai ei. Ainoastaan kääntyvä auto on velvoitettu väistämään pyöräilijää jonka reitin yli kääntyy. Ja tietysti kolmion takaa tai pihasta tuleva auto väistää kaikkea liikennettä, myös pyöräilijää.
Kannattaa opetella säännöt, niin osaa noudattaa niitä.Edellytät, että lapsi osaa ne paremmin kuin palstan aikuiset keskimäärin.
- säännöt selviksi
rotia päähän kirjoitti:
Edellytät, että lapsi osaa ne paremmin kuin palstan aikuiset keskimäärin.
Kirjoitinko noin? Älä keksi sanoja toisten suuhun.
Kannattaa opetella säännöt, jotta osaa opettaa ne myös lapsilleen. - erkki nimimerkki
Kannattaa opetella säännöt, niin osaa noudattaa niitä.Järkevä ihminen tietysti ajattelee, että vahvempi aina varoo heikompaa mahdollisuuksien mukaan. En ole kuullut autoiluitsemurhissa mukana olleiden kuorma-autoilijoiden intoilevan siitä, että olivat oikeassa. Aina pahoittelevat keulaansa kuolleiden kohtaloa ja näkevät painajaisia, vaikkeivät voineet asialle mitään, ja sama pätee myös veturinkuljettajiin, joiden junan alle on hypätty. Ei normaali ihminen halua vahingoittaa muita.
- HYISAATANA!!
Poliisilla on jotain 9-vuotiaita lapsia vastaan ja varsinkin tyttöjä. Täsä oli taannoin tapaus missä poliisi teki rynnäkön 9-vuotiaan tytön kotiin ja veivät hänen nalle tietokoneensa. Tässä oli taannoin tapaus missä oli 9-vuotiaalta tytöltä varastettu polkupyörä, mikä on arvokaampi kuin muovinen cd palanen, niin poliisi ei tehnyt asian eteen mitään. Onko kyseessä poliisin hyökäys tyttölapsia vastaan, onko kyseessä seksuaalinen alistaminen, kun isot karvattomat miehet käyttää henkistä väkivaltaa lapsia kohtaan, voiko jo sanoa että kyseessä on pedofiilia, kuinka korkealle tämä johtaa, onko kyseessä aivan ylin johto.
- aika tavallista
Suuri osa suomalaisista on tavattoman lapsivihamielisiä.
- mummonpotkijat
aika tavallista kirjoitti:
Suuri osa suomalaisista on tavattoman lapsivihamielisiä.
JA VIELÄ POLIISI. Kyllä sen näkee päälle, isot äijät kaljuina, kuin jotkut skinit ja vielä maihadit jalassa.
- Lain mukaan
mummonpotkijat kirjoitti:
JA VIELÄ POLIISI. Kyllä sen näkee päälle, isot äijät kaljuina, kuin jotkut skinit ja vielä maihadit jalassa.
Poliisi vain valvoo että lakia noudatetaan, ei ne näitä sääntöjä keksi.
Tyttöhän tuossa toimi väärin, mutta kyllä tuo autoijakin olisi minusta pikku muistutuksen ansainnut. - lammas
Lain mukaan kirjoitti:
Tyttöhän tuossa toimi väärin, mutta kyllä tuo autoijakin olisi minusta pikku muistutuksen ansainnut.Onko laki aina oikeassa?
- yleensä oikeassa
lammas kirjoitti:
Onko laki aina oikeassa?
Onko se joskus väärässä?
- Aina oikeassa
lammas kirjoitti:
Onko laki aina oikeassa?
On, laki on aina oikeassa, sen perusteella määritellään että onko joku oiken vai väärin.
- heikompi jää
Lain mukaan kirjoitti:
Tyttöhän tuossa toimi väärin, mutta kyllä tuo autoijakin olisi minusta pikku muistutuksen ansainnut.Poliisikin tulkitsee lakia. Tuntuu siltä, että oikein ja väärin on ajan ja paikan funktion lisäksi myös vahvemman funktio.
- pyörälijän kolhima
Polkupyörille vakuutusmaksut joista korvataan heidän aiheuttamat vahingot . Ei tarvitse autoilijoiden kaikkea maksaa. Sama julkisten käyttäjille käyttömaksu. Heille tarvitsee rakentaa katokset jotka hajoitetaan lähes viikoittain jonkun idiootin riehuessa pysäkillä sitä että vuoro on jätetty ajamatta. Ei se bussilippu kata kun matkan
- ei edes sitä
"Ei se bussilippu kata kun matkan"
Bussilippu ei kata matkastakaan kuin puolet, loppu tuetaan veroista.
- ffffggd
Jos auto ei pysähtynyt suojatien kohdalla, vaikka siihen oli jo toinen auto pysähtynyt, autoilijan olisi pitänyt saada tästä rikkeestä sakko.
Törmäämisestä korvausvelvollisuus meni ihan oikein, koska suojatiellä ei saa pyöräillä. Syykin tähän on aivan selvä. Usein suojateiden ympäristön näkyvyys on aivan surkea, ja jos joku vilahtaa puskista suojatielle, on aivan mahdotonta ehtiä reagoimaan siihen.
Ihmetyttää, ettei autoilija saanut pysähtymättömyydestään sakkoja. Se on ainoa epäoikeudenmukaisuus tuossa tapauksessa.- Ei tarvinnut pysähty
"Jos auto ei pysähtynyt suojatien kohdalla, vaikka siihen oli jo toinen auto pysähtynyt, autoilijan olisi pitänyt saada tästä rikkeestä sakko."
Sillä pykälällä ei voisi sakottaa, sillä pysähtymismääräys koskee samaan suuntaan meneviä kaistoja, ei vastakkaisia, kuten tässä tapauksessa.
Lakia pitäisi kyllä muuttaa niin että se koskisi myös tuota tilannetta.
Pyöräiliy kyseisellä suojatiellä sen sijaan oli kyllä täysin laillista, sillä se suojatie on pyörätien jatkeena. Pyöräilijän olisi vaan pitänyt varoa autoja.
Minustakin autoilijan olisi pitänyt saada sakot ja syynä varomattomuus suojatietä lähestyessä. Jos suojatien eteen on jo toinen auto pysähtynyt ja lapsi on tulossa suojatielle, niin auton olisi pitänyt varoa paremmin, vaikka väistämisvelvollisuus olikin pyöräilevällä lapsella.
- Vanhempien vastuu?
Tätä se on jos vanhemmat ei opeta, niin elämä opettaa.
- ...
Valitettavasti sitä pyöräilijöiden suuresti haikailemaa alleajo-oikeutta ei vieläkään ole.
- Saa pyöräillä
Kyseessä oli kylläkin suojatie, joka oli samalla pyörätien jatkeena, joten siitä kyllä saa ajaa pyörällä tien yli. Mutta tuollaisessa paikassa pyöräilijä väistää aina autoja tullessaan pyörätieltä ajoradalle.
Mutta täytyy kyllä ihmetellä autoilijaa joka ajaa suojatien yli vaikka toinen auto on pystähtynyt sen eteen antamaan tietä. AIka hämmästyttävää että autoilijaa ei syytetty varomattomuudesta, miten tämä autoilija ei välttänyt onnettuutta vaikka toinen niin teki?
Tuossa olisi kyllä laissa korjauksen paikka. Nythän auto ei saa ohittaa toista pysähtymättä jos toinen on pysähtynyt suojatien eteen. Tämä pykälä pitäisi muuttaa niin että mistään suunnasta ei saa ajaa suojatien eteen pysähtymättä jos jostain suunnasta on pysähdytty antamaan tietä jalankulkijalle.- asd asd ad sasd
"Mutta täytyy kyllä ihmetellä autoilijaa joka ajaa suojatien yli vaikka toinen auto on pystähtynyt sen eteen antamaan tietä."
Tuossa tapauksessa pysähtynyt oli vastaantulija. Tuo sääntö koskee vain samaan suuntaan meneviä.
"Mutta täytyy kyllä ihmetellä autoilijaa joka ajaa suojatien yli vaikka toinen auto on pystähtynyt sen eteen antamaan tietä."
Tässä tapauksessa toinen auto oli kolaroineen autoilijan näkökulmasta pysähtynyt suojatien taakse. - Saa pyöräillä
asd asd ad sasd kirjoitti:
Tuossa tapauksessa pysähtynyt oli vastaantulija. Tuo sääntö koskee vain samaan suuntaan meneviä.
Tässä tapauksessa toinen auto oli kolaroineen autoilijan näkökulmasta pysähtynyt suojatien taakse.Ihan sama onko edessä vai takana. En väittänytkään että autoilija olisi rikkonut lakia olemalla pysäyhtymättä.
Ihmettelen vaan että joku ajaa tuola tavalla lapsen päälle, jos joku on pysähtynyt jo antamaan tietä suojatien eteen. Itse ainakin pysähtyisin, velvoittaa laki siihen tai ei.
Työtön syyksihän tuo menee, mutta on tuo autoilijakin melkoinen torvi.
- ext3
Noinhan se täytyy mennä. Jos ei laki koskisi kaikkia samalla tavalla, oltaisiin aika kusessa me autoilijat noiden jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa.
Milloin mistäkin puskantakaa tullaan vauhdilla ajoradalle ja sitten heristellään nyrkkiä vaikka ovat väärässä. Onneksi ei käynyt pahemmin. Tuomio olisi kyllä pitänyt olla sama vaikka olisi käynyt pahin mahdollinen.
Raadollista mutta oikeudenmukaista. Ei lakia voi muuttaa tapauskohtaisesti.
Eikä autoilija välttämättä huomaa onko vastaantulija pysähtynyt vai ajaako hiljaa eteenpäin. Missään ei lisäksi mainita pysähtymisvelvollisuudesta joka suojatien eteen.
Tuossa tapauksessa toinen auto tuli vastaan, ei liikkunut samaan suuntaan kuin onnettomuuteen joutunut. Siinä se ero tuon pysähtymisvelvollisuuden suhteen.- Minua ei pelota
Rahallahan noista selviää. Ei liene yhtään tapausta jossa pyräilijä olisi ajanut autoilijan hengiltä.
- laiton laki
Ei ole kyse oikeudenmukaisuudesta ollenkaan,vaan mielivaltaisuudesta,mikä on vallalla maassamme.Uhri joutuu aina paitsi kärsimään myös maksamaan,siinä ei oikeudenmukaisuudella ole mitään tekemistä.Se on armotonta mielivaltaa ja näitä sääntöjä laatii jotkut mielipuoliset yksilöt ja hölmöt uskoo!
- ext3
Tuossa han se tuli selväksi kuten myös laki sanoo.
Tuossa on uhri autoilija, ei pyöräilijä eli oikeudenmukaisen ratkaisu.
- Voi_voi
Oi herranjestas millaisia kommenntteja... Kun pieni ihminen tekee väärin, niin syylliseksi pitäisi silti laittaa se isompi tai erityisesti täällä kai kaivataan rikkaamman syyllistämistä... Tieliikennelain osaaminen on valitettavasti turhan monella hukassa. Ja se ei liity varallisuuteen. Olisi hyvin epäoikeudenmukaista, jos lakia noudattanut ja riittävää varovaisuutta käyttänyt tuomittaisiin, jos onnettomuus on syntynyt vastapuolen lainrikkomisesta ja ehkä jopa huolimattomuudesta.
- varovaisuutta
Noudattiko autoilija sellaista varovaisuutta että olisi voinut tarvittaessa pysähtyä suojatien eteen? Sellaista käytöstä tieliikennelaki edellyttää.
30 §
Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. - Voi_voi
varovaisuutta kirjoitti:
Noudattiko autoilija sellaista varovaisuutta että olisi voinut tarvittaessa pysähtyä suojatien eteen? Sellaista käytöstä tieliikennelaki edellyttää.
30 §
Varovaisuusvelvollisuus kevyttä liikennettä kohtaan
Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä.
Kuljettajan on erityisesti varottava lähestyessään pysäytettyä koululaiskuljetusautoa, linja-autoa tai raitiovaunua sekä lapsia, vanhuksia, vammaisia tai muita, joilla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä.
32 §
Kuljettajan suojatiesäännöt
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.Kun luet lakia, niin ota huomioon myös:
Saman lain toinen pykälä:
MItä tarkoittaan eri termeillä
5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)
Eli suojatie ei ole pääsääntöisesti pyörätien jatke. Se on pyörätien jatke vain silloin jos suojatiehen on merkitty erikseen pyöräilijöille oleva osuus ja lisäksi pyörätien kulkusuunta jatkuu risteyksen ylittämisen jälkeen suoraan (siis ei kääntymällä suojatien jälkeen pyörätiellä oikealle/ vasemmalle). Tästä poikkeuksena on liikenneympyrä, jossa auto väistää pyöräilijää.
Auto joutuu väistämään pyöräilijää myös, jos suojatietä ennen on kärkikolmio.
Tyttö ajoi suojatielle ja silminnäkijähavaintojen mukaan auto ajoi varoen. Siitä huolimatta onnettomuus tapahtui. Koska ainoastaan tytön todettiin toimivan värin, hän - tai käytännössä hänen vanhempansa -joutui korvausvelvolliseksi. Tästä syystä meidänkin lapsilla on vakuutus. Vaikka heille on opetettu miten pitää toimia, voivat he silti tehdä epäloogisia päätöksiä ja aiheuttaa tahtomattaankin vahingon. - Lapsia varottava
Voi_voi kirjoitti:
Kun luet lakia, niin ota huomioon myös:
5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa; (7.5.1997/414)
Eli suojatie ei ole pääsääntöisesti pyörätien jatke. Se on pyörätien jatke vain silloin jos suojatiehen on merkitty erikseen pyöräilijöille oleva osuus ja lisäksi pyörätien kulkusuunta jatkuu risteyksen ylittämisen jälkeen suoraan (siis ei kääntymällä suojatien jälkeen pyörätiellä oikealle/ vasemmalle). Tästä poikkeuksena on liikenneympyrä, jossa auto väistää pyöräilijää.
Tyttö ajoi suojatielle ja silminnäkijähavaintojen mukaan auto ajoi varoen. Siitä huolimatta onnettomuus tapahtui. Koska ainoastaan tytön todettiin toimivan värin, hän - tai käytännössä hänen vanhempansa -joutui korvausvelvolliseksi. Tästä syystä meidänkin lapsilla on vakuutus. Vaikka heille on opetettu miten pitää toimia, voivat he silti tehdä epäloogisia päätöksiä ja aiheuttaa tahtomattaankin vahingon.Kumma kun toinen autoilija katsoi tarpeelliseksi pysähtyä ensin, mutta toinen ei sitä ehtinyt tekemän.
Tässä tapauksessa kyseessä oli pyörätien jatke, eli siitä sai kyllä pyöräillä, mutta olisi pitänyt väistää ajoradan autoja.
Vanhemmat eivät todellakaan ole korvausvelvollisia, vaan lapsi itse.
Jos autoilija pitää yllä korvausvaatimustaan, niin voi olla että tyttö menee joskus 10-15 vuoden kuluttua töihin ja maksaa määrätyn korvauksen. - Tieliikennelaki
Voi_voi kirjoitti:
Kun luet lakia, niin ota huomioon myös:
Tyttö ajoi suojatielle ja silminnäkijähavaintojen mukaan auto ajoi varoen. Siitä huolimatta onnettomuus tapahtui. Koska ainoastaan tytön todettiin toimivan värin, hän - tai käytännössä hänen vanhempansa -joutui korvausvelvolliseksi. Tästä syystä meidänkin lapsilla on vakuutus. Vaikka heille on opetettu miten pitää toimia, voivat he silti tehdä epäloogisia päätöksiä ja aiheuttaa tahtomattaankin vahingon."
Eli suojatie ei ole pääsääntöisesti pyörätien jatke. Se on pyörätien jatke vain silloin jos suojatiehen on merkitty erikseen pyöräilijöille oleva osuus ja lisäksi pyörätien kulkusuunta jatkuu risteyksen ylittämisen jälkeen suoraan (siis ei kääntymällä suojatien jälkeen pyörätiellä oikealle/ vasemmalle). Tästä poikkeuksena on liikenneympyrä, jossa auto väistää pyöräilijää."
Nimimerkki Voi_voi: Ja taas meni väärin.
Pyörätien jatke voi vuoden 2017 loppuun asti olla merkitty suojatieraidoituksella. Siihen asti pyörätien jatke voi olla merkitty tavallisella suojatieraidoituksella katuun. Tämä laki tuli voimaan vuonna 2010.
Toinen väittämäsi pyörätien kulkusuunnasta risteyksen ylittämisen jälkeen, liittyen pyörätien jatkeeseen ei myöskään pidä paikkaansa.
Missään kohtaan tieliikennelakia tai asetusta ei määritellä sitä että suojatie on pyörätien jatke vain jos pyörätie tulee siihen kohtisuoraan.
Jos väite pitäisi paikkaansa niin silloin kun pyörätie olisi ns. T muotoinen, ( Vaakaviiva on pyörätie ja pystyviiva tien ylittävä " Suojatie " jolle tulee suoraan alhaalta pyörätie ) niin T:n pystyviivalta alhaalta ylöspäin tullessa kyseessä olisi pyörätien jatke koska pyöräilijä tulee tielle ja suoraan pyörätieltä.
Mutta jos pyöräilijä ajaa vaakaviivaa joko oikealta tai vasemmalta ja haluaa kääntyä pystyviivan suuntaan, niin silloin kyseessä ei olisikaan enää pyörätien jatke, koska pyöräilijä ei tule tielle suoraan pyörätieltä.
Eli toisesta suunnasta tullessa olisi pyörätien jatke ja toisesta suunnasta tullessa ei.
Tämä siitä huolimatta että molemmin puolin tietä on liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.
Jos näin olisi niin Suomessa on paljon väärin merkittyjä pyörätien jatkeita, jotka on merkitty uudella vuoden 2017 loppuun mennessä pakolliseksi tulevalla mekintätavalla.
Hyvänä esimerkkinä tällaisesta T risteyksestä on Helsingissä Kokskelantien ja Kaunnalliskodintien risteys, missä pyörätietä ajaessa ylitetään Koskelantie Bussivarikon suuntaan.
Toinen esimerkki missä pyörätie on molemmin puolin tietä ja päästäkseen pyörätien jatkeelle joutuu kääntymään joko oikealle tai vasemmalle riippuen kulkusuunnasta, on Helsinginkadulla Linnanmäkeä vastapäätä ennen ratikkapysäkkiä.
Tämäkin pyörätien jatke on maalattu uudella merkintätavalla.
Eli Pyörätien ei tarvitse jatkua suoraa pyörätien jatkeen jälkeen että se suojatie olisi myös pyörätien jatke, eikä pyörätien tarvitse tulla suoraan suojatielle että se suojatie olisi myös pyörätien jatke.
- vaikeata on
"Polkupyörällä EI SAA ylittää suojatietä AJAEN, vaan pitää taluttaa pyörää"
Joo ja verkkopaidan reijät vähenee kun sitä repii.
Kyseisellä paikalla suojatie toimii samalla pyörätien jatkeena ja siitä saa ajaa pyörällä tien yli. MUTTA ajaen tietä ylttääessä pyöräilijä tuossa paikassa väistää ylittänsä ajoradan liikennettä.
Opetelkaan liikennesäännöt. Sivu 7
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf- jkloööö
Joo tuo suojatie homma saa mennä tien yli vaikka punaiset palais,koska siinä on suojatie, voi ylittää tien pyöräillen,koska siinä on suojatie vaikka ei oisikaan pyörätien jatke. Tässä tulee mieleen se tapaus missä täydessä lastissa ollut henkilöauto tuli kolmiontakaa tielle ja kuski kännissä ja kuorma autoiliasta alettiin hakemaan syyllistä....
- Olisit hiljaa
jkloööö kirjoitti:
Joo tuo suojatie homma saa mennä tien yli vaikka punaiset palais,koska siinä on suojatie, voi ylittää tien pyöräillen,koska siinä on suojatie vaikka ei oisikaan pyörätien jatke. Tässä tulee mieleen se tapaus missä täydessä lastissa ollut henkilöauto tuli kolmiontakaa tielle ja kuski kännissä ja kuorma autoiliasta alettiin hakemaan syyllistä....
Taidat harrastaa enemmänkin paskanpuhumista?
Muistelemassasi tapauksessakin kulkjettajan veran alkoholipitoisuus jäi alle rangasitavuuden rajan, eli hän ei ollut kännissä. - Kaada pöljä
Olisit hiljaa kirjoitti:
Taidat harrastaa enemmänkin paskanpuhumista?
Muistelemassasi tapauksessakin kulkjettajan veran alkoholipitoisuus jäi alle rangasitavuuden rajan, eli hän ei ollut kännissä.itsellesi. Taidat olla niitä joille piiku siidereissä ajaminen on ihan normaalia, kunhan vaan ei ylitä lain suomia rajoja? Se ettei sinun kokenut maksasi edes herää puolessa promillessa saattaa olla neljäkymmenkiloiselle alkoon tottumattomalle ihan reipas humalatila. Siinä meillä paskankirjoittaja:)),,,"kulkjettajan veran",,"rangasitavuuden". Älä nyt ainakaan muutamaan tuntiin auton rattiin hyppää.
- vai niin
Kaada pöljä kirjoitti:
itsellesi. Taidat olla niitä joille piiku siidereissä ajaminen on ihan normaalia, kunhan vaan ei ylitä lain suomia rajoja? Se ettei sinun kokenut maksasi edes herää puolessa promillessa saattaa olla neljäkymmenkiloiselle alkoon tottumattomalle ihan reipas humalatila. Siinä meillä paskankirjoittaja:)),,,"kulkjettajan veran",,"rangasitavuuden". Älä nyt ainakaan muutamaan tuntiin auton rattiin hyppää.
Ja sinä olet niitä jotka ajaa reipasta ylinopeutta ja reippaassa ylikuormassa, sitten kun tulee kolari niin nuo rikkeet pitäisi antaa anteeksi.
- Lainmuutos
jkloööö kirjoitti:
Tämä asiahan vielä kesken. Kyllä siitä kuorma-auton kuljettajastakin syllinen tulee, ainakin jos näyttö riittää siitä ylinopeudesta, jota on löydetty. On nimittäin niin, että toisen autoilijan ylinopeus aiheutta todistettavasti esim. arviointivirheitä, erityisesti tutuissa ympäristöissä ajettaessa.
- virtuooseja riittää
Autoiljan täytyy olla todella itsekäs ,jonkun naarmun takia laskutetaan lasta/vanhempia, Ei voida olettaa että 9 vuotias tuntisi liikennesäännöt
- Voi_voi
Mutta voidaan olettaa että vanhemmat ottavat vastuun siitä, että päästävät lapsensa pyörällä liikenteeseen vain, jos osaavat kulkea turvallisesti.
Meillä on vakuutus sitä varten, jos lapset tekevät hölmöilyjä, mutta heille on myös terästetty miten missäkin pitää liikkua. Se ei valitettavasti estä sitä, että lapset voivat silti toimia epäloogisesti. - Sääntöjen mukaan
Voi_voi kirjoitti:
Mutta voidaan olettaa että vanhemmat ottavat vastuun siitä, että päästävät lapsensa pyörällä liikenteeseen vain, jos osaavat kulkea turvallisesti.
Meillä on vakuutus sitä varten, jos lapset tekevät hölmöilyjä, mutta heille on myös terästetty miten missäkin pitää liikkua. Se ei valitettavasti estä sitä, että lapset voivat silti toimia epäloogisesti.Varsinkin kun joku auto pysähtyy väistämään väistämisvelvollista pyörää, niin soppa on valmis.
- 7+16
Sitten kannattaa opettaa se 9-vuotias taluttamaan se pöörä yli. Ja kyllä se on minusta edelleen nimenomaan vanhemmat, joiden kuuluu maksaa vintiöidensä aiheuttamat pienet vahingot.
- nutturatäti
Näille 9-vuotiaille pikkutytöille pitäisi tehdä jotain, ennen kuin on liian myöhäistä! Ei ole oikein, että nämä pikkurikolliset ajelevat miten sattuu polkupyörillään tai pyörittävät piratismiliigaa tienaten artistien levyillä. Kunnon korvaukset ja huostaanotto olisi ensimmäinen toimenpide, jotta nämä rikollisenalut saataisiin kuriin! Karkotus takaisin Somaliaan, jos ovat mamuja!
- mummo,
Täytyy tunnustaa etten 58 vuotiaana ole tiennyt tuollaista asiaa ettei pyörällä saa ajaa suojatiellä tietä ylittäessä vaan se pitää taluttaa. Monasti sitä tulee hiljakseen kiemurrellen odoteltua vuoroa kadun ylitykseen ja sit vauhdilla polkaistua pyörällä ajaen yli.
Hävetä tässä kai pitäisi, voi voi.- Pitäisi osata jo
No eihän se nyt ihan noin olekkaan. Riippuu siitä että onko suojatie samalla pyrätien jatkeena, jos on niin saa ajaa yli, mutta pitää väistää autoja.
Opetelkaan nyt hyvänen aika liikennesäännöt.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf - säännöt selviksi
"Monasti sitä tulee hiljakseen kiemurrellen odoteltua vuoroa kadun ylitykseen ja sit vauhdilla polkaistua pyörällä ajaen yli."
Tuo on täysin oikea tapa toimia, jos kyseessä on suojatie, joka on pyörätien jatkeena. Saat silloin ylittää tien ajaen kunhan väistät autoja. Jos siirryt taluttamaan pyörää, niin sitten autojen on väistettävä.
Suojatie on pelkkä suojatie paikoissa joissa ei muutenkaan saa pyöräillä, eli jalkakäytävän jatkeena, eikä sitä maalaisjärjenkään mukaa saa silloin ylittää pyörällä ajaen. - erkki nimimerkki
"Monasti sitä tulee hiljakseen kiemurrellen odoteltua vuoroa kadun ylitykseen ja sit vauhdilla polkaistua pyörällä ajaen yli."
Tuo on täysin oikea tapa toimia, jos kyseessä on suojatie, joka on pyörätien jatkeena. Saat silloin ylittää tien ajaen kunhan väistät autoja. Jos siirryt taluttamaan pyörää, niin sitten autojen on väistettävä.
Suojatie on pelkkä suojatie paikoissa joissa ei muutenkaan saa pyöräillä, eli jalkakäytävän jatkeena, eikä sitä maalaisjärjenkään mukaa saa silloin ylittää pyörällä ajaen.Muistettakoon kuitenkin, että alle 12-vuotias lapsi saa ajaa jalkakäytävällä, mutta hänen on tällöin ylitettävä risteävä katu pyörää taluttaen.
- 2q3467
Kun autopilijaa on iät ja ajat rokotettu raskaimman jälkeen, on hyvä että muutkin edes joskus noudattavat lakia.
- vastuu autoilijalla
Aika luonnollista että vastuu on pääsääntöisesti autoilijalla, joka on käynyt liikennesäännöistä kolutuksen ja osoittanut tentissä sekä teoreettisen taidon että ajoneuvon käsittelytaidon. Lisäksi lääkäri on todennut terveydentilan liikenteeseen riittäväksi.
Jalankulkijahan voi olla ja saa olla vaikka keihitysvammainen, kuuro sekä sokea.
Lapsipyöräilijät ovat vähän hankalassa välikädessä. Säännöt pitäisi osata, mutta ne ovat aika vaikeita ja sitten pitäisi osata vielä huomioida sekin että vaikka itse osaa säännöt ja noudattaa niitä, niin muut liikkujat ei välttämättä osaa tai ei muuten vain noudata sääntöjä. - hankalaa lapsella,
vastuu autoilijalla kirjoitti:
Aika luonnollista että vastuu on pääsääntöisesti autoilijalla, joka on käynyt liikennesäännöistä kolutuksen ja osoittanut tentissä sekä teoreettisen taidon että ajoneuvon käsittelytaidon. Lisäksi lääkäri on todennut terveydentilan liikenteeseen riittäväksi.
Jalankulkijahan voi olla ja saa olla vaikka keihitysvammainen, kuuro sekä sokea.
Lapsipyöräilijät ovat vähän hankalassa välikädessä. Säännöt pitäisi osata, mutta ne ovat aika vaikeita ja sitten pitäisi osata vielä huomioida sekin että vaikka itse osaa säännöt ja noudattaa niitä, niin muut liikkujat ei välttämättä osaa tai ei muuten vain noudata sääntöjä.Lapsipyöräilijöiden kohdalla vaikeuttaa sekin, että alle 12 vuotias saa ajaa pelkällä jalankulkuväylällä. Se kyllä aikatavalla sotkee lasta, että kumpi tämä tie olikaan, oliko yhdistetty pyörä- ja jalankulkutie vai pelkkä jalankulkutie.
Eli hänellä on kaksi eri vaihtoehtoa tien ylityksessä riippuu siitä kumpaa tietä käyttää, yhdistettyä tai ei yhdistettyä väylää. - viisaampi väistää
hankalaa lapsella, kirjoitti:
Lapsipyöräilijöiden kohdalla vaikeuttaa sekin, että alle 12 vuotias saa ajaa pelkällä jalankulkuväylällä. Se kyllä aikatavalla sotkee lasta, että kumpi tämä tie olikaan, oliko yhdistetty pyörä- ja jalankulkutie vai pelkkä jalankulkutie.
Eli hänellä on kaksi eri vaihtoehtoa tien ylityksessä riippuu siitä kumpaa tietä käyttää, yhdistettyä tai ei yhdistettyä väylää.Ei se ole kyllä aikuisella ja hyvin liikennesääntöjäkään osaavalle aina oiken selvää että mikä väylä on kyseessä. Pyörätiet on usein aika heikosti merkitty ja tiukalla lain tulkinnalla moni kevyenliikenteen väyläksi tarkoitettu reitti olisi jalkakäytävä.
Mutta toisaalta, eipä sillä ole hierveästi merkitystä että kumpi väylä on kyseessä, pyöräijän pitää kuitenkin väistää autoja kun tulee ajoradalle.
- mek
Mistähän tuon ikäinen korvauksia maksaa kun vanhemmat eivät ole korvausvelvollisia ja heidän ei tarvitse maksaa tuollaisesta mitään vaikka lapselle korvauksia määrätään. Itse vanhempana en maksaisi yhtään mitään koska autoissa on yleensä kasko ja se korvaa vahingot.
- kukaan ei vastaa
Mutta jos tällä ei ollutkaa kaskoa..ja vanhemmat on sen takkia lastenmhuoltajia..Toivottavasto joku 9-vuotias teloo autosi...sitten sua varmaan lohduttaa omat neuvosi täällä
- jokainen vastaa itse
kukaan ei vastaa kirjoitti:
Mutta jos tällä ei ollutkaa kaskoa..ja vanhemmat on sen takkia lastenmhuoltajia..Toivottavasto joku 9-vuotias teloo autosi...sitten sua varmaan lohduttaa omat neuvosi täällä
Mikään lohdutus ei muuta sitä asiaa miksikään että myös lapsi on vastuussa omista vahingoistaan, ei vanhemmat. Vanehmpien ei ole mikään pakko maksaa lapsilleen määrättyjä vahingonkorvauksia.
Toki moni vanhempi maksaa lapsensa korvausvelvoitteet, jos summa ei ole kovin suuri, sillä ei ole kiva aloittaa itsenäistä elämää luottotiedottomana kun joku pikkusumma on ulosotossa. - mek
kukaan ei vastaa kirjoitti:
Sitä vaten vakuutukset autossa jotka korvaavat että sileen ja jos ei korvaa niin korjaan itse kun osaan.
- Ei korvaa kasko
mek kirjoitti:
Sitä vaten vakuutukset autossa jotka korvaavat että sileen ja jos ei korvaa niin korjaan itse kun osaan.
Ei tuota mikään kasko korvaa. Kyse on liikennevahingosta, jolloin korvaaja on liikkennerikkeen tehnyt osapuoli.
- trgfdbvc
Huomaan, että sinulla ei ole autoa.
Kaskoon kuuluu yleensä 150-300 euron omavastuu (jollei suurempi) ja bonusten aleneminen tuo vielä lisää maksettavaa seuraaville vuosille.
Lisäksi kasko ei ole mitenkään pakollinen. Itsekin tunnen monta autoilijaa, joiden auto on niin halpa, että ei siitä ole järkeä maksaa kaskoa. Pikkulommoja ei kannata korjata, ja isoissa korjauskustannukset ovat enemmän kuin auton arvon.
Kyllä se nyt vaan niin on, että autoilijalle ei tuossa kohtaa kuulu mikään maksaminen, ei edes oman vakuutuksensa kautta tulevat maksut. - ei korvaa
trgfdbvc kirjoitti:
Huomaan, että sinulla ei ole autoa.
Kaskoon kuuluu yleensä 150-300 euron omavastuu (jollei suurempi) ja bonusten aleneminen tuo vielä lisää maksettavaa seuraaville vuosille.
Lisäksi kasko ei ole mitenkään pakollinen. Itsekin tunnen monta autoilijaa, joiden auto on niin halpa, että ei siitä ole järkeä maksaa kaskoa. Pikkulommoja ei kannata korjata, ja isoissa korjauskustannukset ovat enemmän kuin auton arvon.
Kyllä se nyt vaan niin on, että autoilijalle ei tuossa kohtaa kuulu mikään maksaminen, ei edes oman vakuutuksensa kautta tulevat maksut.Kasko ei tuota edes korvaa.
- Juholanmari 1
Ja kokemuksella Länsi-Suomesta, olin autoilijana vastaavassa tilanteessaja sain sakot
käräjillä, erona oli että tyttöjuoksi bussin takaa eteen eikä käyttänyt suojatietä. Juttu meni niin, että tyttö muisti myöhemmin käyttäneensä suojatietä. Silminnäkijöiden lausunto väitti toista. Että siitä perumaan lausunto.. ennakkotapaus on. - 321232125
Mites se toinen autoilija!!!! P...kele! Toinen auto pysähtyy suojatielle, toinen jatkaa matkaansa vaikka EHDOTTOMASTI liikennesääntöjen mukaan pitäisi pysähtyä. Ei vai rikkonut liikennesääntöjä tämä törppö! Tuota törmäystä ei olisi tapahtunut, jos tämä mulkku olisi osannut liikennesäännöt, olkoonkin että lapsi ajoi pyörällä eikä taluttanut sitä.
- valitettavasti ei
Laki koskee vain sitä että samaan suuntaan menevää auto ei saa ohittaa pysähtymättä jo se on pysähtynyt suojatien eteen.
Laki ei määrää pysähtymään jos vastaan tuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen. Pitäisi kyllä määrätä.
Tuohan on helvetinvaarallinen tilanne, varsinkin kun kyseessä on lapsi. Kyllä hän lähtee tien yli jos kerran joku pysähtyy. - 321232125
valitettavasti ei kirjoitti:
Laki koskee vain sitä että samaan suuntaan menevää auto ei saa ohittaa pysähtymättä jo se on pysähtynyt suojatien eteen.
Laki ei määrää pysähtymään jos vastaan tuleva auto on pysähtynyt suojatien eteen. Pitäisi kyllä määrätä.
Tuohan on helvetinvaarallinen tilanne, varsinkin kun kyseessä on lapsi. Kyllä hän lähtee tien yli jos kerran joku pysähtyy.Huomasin kun luin uudestaan että auto tuli toisesta suunnasta. Muuttaa asiaa kyllä. No pääasia että pahemmin ei käynyt.
- Äärimmäinen oikeus
Lain "äärimmäisestä oikeudenmukaisuudesta" voidaan olla monta mieltä.
- laki vaatii
pysähtymään jos "toinen auto" on alle 5:n metrin päässä suojatiestä PYSÄHDYKSISSÄ! ja jos näin on ollut niin autoilija on syyllinen liikennerikkomukseen.
- väärin meni
Tuo koskee vain ohittamista, ei jos autot tulee vastakkaisita suunnista, kuten tässä tapauksessa.
- pyöräilijä aina oike
Kyllähän yleinen periaate on, etä syyllinen maksaa vahingot..paitsi politiikassa.
Tai kuvittele ittes siksi autoilijaksi taikka muuksi vahingonkärsijäksi. Esim että 9 vuotias polttaa sun talon..- 533625
Sä taidat olla kommunisti STALINISTI, Stalin laski kuolemantuomion ikärajaa 12-vuoteen. Sä olet oikein KOMMARIPASKA
- Herääs nyt.
533625 kirjoitti:
Sä taidat olla kommunisti STALINISTI, Stalin laski kuolemantuomion ikärajaa 12-vuoteen. Sä olet oikein KOMMARIPASKA
Pistän 11-kesäisen poikani fillarillaan kahauttamaan sun parkissa olevan Ladasi kylkeen. Pojalle tulee pipi polveen ja sun autosi vaatii autopeltiseppää. Maksat tietty ilomielin ja sponsoroit pojallekin laastarit polveen? Olet reilu immeinen.
- 533625
Herääs nyt. kirjoitti:
Pistän 11-kesäisen poikani fillarillaan kahauttamaan sun parkissa olevan Ladasi kylkeen. Pojalle tulee pipi polveen ja sun autosi vaatii autopeltiseppää. Maksat tietty ilomielin ja sponsoroit pojallekin laastarit polveen? Olet reilu immeinen.
Ei vaan lapsi on saanut huonon kasvatuksen, mutta se ei ole pojan vika vaan sinun, tulen ovesi taakse ja vetäisin sinua ja sun muijaas turpaan niin että tuntuu. Tällä tavalla kasvatetaan kunnon kansalaisia Suomeen.
- TIELIIKENNELAKI
ei erittele liikenteessä höntyilevien ikää muutoin kuin ajo-oikeuksien puitteissa.
Tiellä liikutaan lakien ja asetusten, ei empatian tuntemusten saattelemana.- Lapsia varottava
Olet väärässä, tieliikennelaissa on kehoitettu varomaan erityisesti lapsia.
- Lapsi ei eroa
Lapsia varottava kirjoitti:
vanhemmasta ihmisestä, molemmat tekevät virheitä. Molempia sattuu kun autolla pökkäset. Se, että olet lapsi ei anna sinulle oikeutta rikkoa tieliikennelakia, semmin kuin anna oikeutta ajella varomattomasti.
- ihme jankuttaja
Lapsi ei eroa kirjoitti:
vanhemmasta ihmisestä, molemmat tekevät virheitä. Molempia sattuu kun autolla pökkäset. Se, että olet lapsi ei anna sinulle oikeutta rikkoa tieliikennelakia, semmin kuin anna oikeutta ajella varomattomasti.
Mitä kohtaa et tajua? Tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan eritysesti lapset liikenteessä.
Kukaan ei ole väittänyt että lapsella olisi oikeus rikkoa liikennesääntöjä. - Lainmuutos
Onpa typerää!!! Olet siis sitä mieltä, että joka tekee liikenteessä virheen, niin vaikka henki pois!!!!!! Minä kun olen oikeassa!!!!
- Voi hellatettuli
ihme jankuttaja kirjoitti:
Mitä kohtaa et tajua? Tieliikennelaki velvoittaa huomioimaan eritysesti lapset liikenteessä.
Kukaan ei ole väittänyt että lapsella olisi oikeus rikkoa liikennesääntöjä.senthään. Ehän se laki mitään väitä sekää, antaa vaan sävelet oikeuden jakajille tuomita syyllinen. Velvote = syyllisyys,,,,o vai?
- pejantaipullo
Voi hellatettuli kirjoitti:
senthään. Ehän se laki mitään väitä sekää, antaa vaan sävelet oikeuden jakajille tuomita syyllinen. Velvote = syyllisyys,,,,o vai?
Monesko pullo on jo menossa?
- alle12 on lapsi
Lapsia varottava kirjoitti:
Jo autokoulussa 1984 sanotiin: lapsi on aina liikenteessä Huomio! Varo! merkki.
- tätä mieltä
Alle 12 vuotias saa ajaa pyörällä pelkällä jalankulkuväylällä. On siinä lapsella miettimistä risteykseen tullessa että oliko tie jota oli ajamassa pelkkä jalankulkuväylä vai yhdistetty pyörä- ja jalankulkuväylä.
Mielestäni suojatiellä kulkijaa on väistettävä kulkekoot vaikka käsillä kävellen. Ainut puolustus autoilijalle on se että pyörällä ajaen saattaa tulla niin yllättäen ja kovalla vauhdilla eteen ettei ehdi mitään tekemään, mutta vauhdilla ne tulevat pyöräteiltäkin eteen ettei voida erotella miltä tieltä sitä ajaa tai taluttaa pyörää.- pyörä väistää
" vauhdilla ne tulevat pyöräteiltäkin eteen ettei voida erotella miltä tieltä sitä ajaa tai taluttaa pyörää"
Pyöräilijä väistää ajoradan ja pyrätien "tasa-arvoisessa" risteyksessäkin autoja. Ainoa poikkeus on se jos auto kääntyy, silloin hän väistää risteävää katua ylittävää pyörää. - Voi_voi
"Minun mielestäni" on eri asia kuin laki. Jos nämä asiat ovat ristiriidassa keskenään, laki on se jonka mukaan päätetään syyllisyydestä...
Suora lainaus pyöräilijöiden nettisivulta:
"Suojatiellä ajaminen
Suojatie
Pyörätien jatke
Ajoradan voi ylittää suojatietä pitkin pyöräillen, jos suojatie jatkuu pyörätien jatkeena. Suojatietä voi pitää aina pyörätien jatkeena, jos pyöräilijä saapuu pyörätieltä tai kevyen liikenteen väylältä suojatielle (riippumatta siitä jatkuuko pyörätie tien toisella puolella vai ei). Suojatien lisäksi pyörätien jatke voidaan osoittaa jatkeen molemmin puolin olevalla valkoisella katkoviivalla. [6]
Korkein oikeus on ennakkopäätöksessään (1996:125) todennut, ettei ole selvää, missä tilanteissa suojatiemerkintä katsotaan pyörätien jatkeeksi, mutta tullessaan pyörätieltä ajoradalle pyöräilijä on oikeutettu käyttämään suojatietä tien ylittämiseen. Tästä syystä vuonna 2010 voimaan tullut tieliikenneasetuksen muutos velvoittaa muuttamaan kaikki suojatie-maalauksella merkityt pyörätien jatkeet varsinaiseksi pyörätien-jatke maalaukseksi noin viiden vuoden siirtymäajan kuluessa. Tulevaisuudessa (noin vuoden 2016 jälkeen) pitäisi olla vain uudenlaisia tiemerkintöjä kuten uusi asetus määrää: "Pyörätien jatke merkitään kahdella valkoisella katkoviivalla. [7]
Huomaa, että pyörätien jatkeena toimivan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen esim. ylittäessään risteävää ajorataa pyörätieltä tullessaan. [2]
Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää. Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä. "
- .. ..
Kyllä myös ihmettelen miksi fillarit ylittää tien ajaen. Suojatie pitäisi ylitää taluttaen.
Varsinkin pimeän aikaan on mahdotonta nähdä näitä valottomia ja taka-sivu-kulmasta täysillä suojatielle kiitäviä polkupyöriä. Sitten kun olen viimetipassa saanut jarrut pohjaan niin vielä mulkoilevat vihaisesti, että heillä pitäisi olla täysi etuajo-oikeus? Ilman mitään omaa vilkuilua, että tuleeko ja ehtiikö auto jarruttaa?
Varsinkin kun tulee taas liukkaat, niin kannattaako kiirehtiä?
Tarkkuutta kaikille osapuolille.- omassa harkinnassa
Taluttaessa autojen pitäisi antaa tietä. Luotatko että autot väistää jos kävelet suojatielle?
Ajamalla ylittäiessä pyöräilijän pitää väistää, minusta se on turvallisempi tapa. - Ajaen ei taluttaen
Kokeile josku ajaa pyörällä ja ihmettele sen jälkeen miksi risteykset ylitetään ajamalla.
Ajat 100 metriä ja hyppäät pois pyörän selästä, talutat risteyksen yli ja hyppäät pyörän päälle. Ajat 50 metriä ja sama juttu jne jne jne.
Kokeileppa samaa autolla eli työnnäyt aina risteyksen yli autosi.
Tule sitten kysymnään miski risteysten yli ajetaan pyörällä eikä taluteta.
- Pyöräilijän kolhima
laki vaatii.
Opettele lukemaan .Auto on vastakkaisella puolella eli vastaantulia.
Tulkaa katselemaan Pihlajamäkeen Rapakiventielle . Ostarilta alas oikeanpuoleinenkaista on tarkoitettu pyöräily-ja jalankulku käyttöön vasenpuoli pelkästään jalankululle. Silti pyöräilijät ajavat lähes poikkeuksetta väärää puolta järjestäen yli 12 vuotta täyttäneitä. Saa pelätä kun ajaa tallistaulos ettei tule fillaria kylkeen tai kun menee lenkille etteivät aja päälle. Rupeavat vielä haukkumaan jos heille sanoo asiasta. Lisäksi kun kääntyy talliin niin tarvitsee katsoa ettei takana oleva urpoautoilia lähde ohittamaan vaikka kääntymisestä kertova vilkku on päällä, lisäksi roikkuvat perässä niin lähellä etteivät saa pysäytettyä tarvittaessa varsinkin jos on liukasta. Eivät kai tiedä että alueella nopeus on 40km. En ole ikinä nähnyt että Poliisi olisi puuttunut rapakiventiellä tapahtuvaan pyöräilyyn vaikka tie on liikennemerkeillä varustettu. Asunut alueella 30vuotta.- Lakia muutettava
Tässä kuva vastaavasta tilanteesta. Minusta lakia pitäisi muuttaa niin että linkin kuvan tilanteessa suojatien ohi ei saisi mennä pyähtymättä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012021715203517_ae.shtml - Lainmuutos
Huomaapa Urpo, että kaikesta huolimatta sinullakin velvollisuuksia, näin se vaan menee!!!!
- Lainmuutos
Lakia muutettava kirjoitti:
Tässä kuva vastaavasta tilanteesta. Minusta lakia pitäisi muuttaa niin että linkin kuvan tilanteessa suojatien ohi ei saisi mennä pyähtymättä.
http://www.iltalehti.fi/autot/2012021715203517_ae.shtml"Lakia muutettava", tuo vastaukseni Urpolle, ei ollut sinulle, jostain syystä meni väärään paikkaan. Anteeksi!
- Pyöräilijän kolhima
Lainmuutos kirjoitti:
Huomaapa Urpo, että kaikesta huolimatta sinullakin velvollisuuksia, näin se vaan menee!!!!
Lainmuutos.
Mitä tarkoitat velvollisuuksilla. Tiedän mistä puhun ,siksi olenkin sitä mieltä niinh kuin jo ylempänä kirjoitin että polkupyörille on määrättävä vakuutus vahingonvaralta.
Vuona 1959 olin seitsemänvuotias ,elämä alussa ja täynnä toiveita jotka muuttuivat pettymyksiin koska polkupyöräilijä ajoi jalkakäytävällä päälleni sillä seurauksella että ohjaustanko upposi oikeanpuolen silmään niin että silmä pomppasi kadulle ja aivolohko murtui meinasin kuolla ennen kuin elämä ehti edes alkaa. Elämä Nodredamen kellonsoittajana,Jack yksisilmäisenä ,Tv-pöllönä alkoi tässä vain muutamia pilkkanimiä joita sain kuulla, jutuun liittyy paljon muutakin joista en viitsi ruveta kirjoittamaan ettei mene pitkäksi . Menetin monia mahdollisuuksia vammani takia . Kontakti gimmoihin tuotti vaikeuksia koska ulkomuotoni herätti pelkoa. Syyllinen oli alaikäinen 16vuotias poika joka ajoi pimeässä ilman valoja . Juttu oli rosiksessa ,pojan vanhemmat osoittivat että olivat hankkineet pojalleen pyörän jossa oli kaikki tarvittava mitä silloin pyörään kuului. Väittivät että poika on omin luvin poistanut valot. Oikeuden päätös .Olivat sitä mieltä että hän tiesi mitä voi tapahtua ajaessaan ilman valoja näin ollen eivät vanhemmat ole korvausvelvollisia. Määräsivät pojan maksumieheksi summa ja korot päälle . Ei tullut rahoja koskaan kun pojasta tuli hulttio jolla ei ollut aikomustakaan hoitaa asioita. Vuonna 1959 ei ollut valtion tapaturmavirastoa josta olisi voinnut hakea korvauksia. Sain juoda vettä . Siksi olen vakuutuksien kannalla että uhri saisi edes jotain hyvitystä, koska monet ovat tyhjätaskuja.Lisäksi kaikkien on noudatettava lakeja. Älä hölise minulle velvollisuuksita .Olen sentään hoitanut velvollisuuteni silmäpuolena yhteiskunnassa.
- sivusta seurannut
Juuri tän takia en lähde käräjille IKINÄ. Olen ollut muutamassakin jutussa asiantuntijana viran puolesta. Lakituvassa ei paina se, kumpi on oikeassa, vaan se mitä pystyy näyttämään toteen. Näin on valitettavasti asia. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että se voittaa, joka jaksaa, tai jolla on rahaa, marssittaa kuultavaksi enemmän kaikenkarvaisia lausunnonantajia.
"Oikeudessa" menestyy siis se osapuoli, jolla on RAHAA käräjöidä. Prosessi ja lopputulos muistuttaa elävästi pokerinpeluuta: Kun työnnät tarpeeksi ison rahakasan korottamaan pottia, vastapuolella ei ole enää rahaa katsoa korttejasi, ja näin voitat ihan haipelillä. - Pysähtyjän syytä
Tässäkin tapauksessa ehkä moraalisesti suurin syylilnen oli kuitenkin se autoilija joka pysähtyi antamaan tietä pyöräilijälle, vaikka pyöräilijä oli se jonka kuului väistää.
Lapsi oli varmaan odottamassa että autot menee menojaan, mutta kun tämä yksi pysähtyi, niin "pakkoha" siitä on silloin lähteä yli.
Tilanteista tulee yllättäviä ja hämmentäviä kun joku alkaa sooloilla ja toimii säännöistä poiketen.- Lainmuutos
Voisit haistaa paskaa!!!!!!!!! Onpa typerä kommentti!!!!!!!
- en ymmärrä
Lainmuutos kirjoitti:
Voisit haistaa paskaa!!!!!!!!! Onpa typerä kommentti!!!!!!!
Mikä siinä oli typerää? Sekö että vaaditaan ihmisiä noudattamaan liikennesääntöjä?
- ujyfhgvnb
en ymmärrä kirjoitti:
Mikä siinä oli typerää? Sekö että vaaditaan ihmisiä noudattamaan liikennesääntöjä?
Jep. "Pysähtyjän syytä" on oikeassa. Jokseenkin viikoittain tulee vastaan ihan vaaratilanteitakin, mutta vielä useammin ihan vaan liikenteen tökkimistä sen takia, että joku on olevinaan niin kohtelias ja niin maanteiden ritaria kun vaan olla voi ja antaa tilaa ja tietä jollekulle, joka oikeasti olisi väistämisvelvollinen.
Liikenne perustuu sääntöjen varaan rakennettuun ennakointiin. Se on turvallisinta ja sujuvinta silloin kun kaikki menevät omalla vuorollaan ja antavat tilaa niille, joiden vuoro on ensin. Aina kun tästä poiketaan, syntyy poikkeustilanne, joka lievimmillään aiheuttaa sujuvuuden ja välityskyvyn laskua ja pahimmillaan vaaratilanteen ja onnettomuuden. - sääntöjen mukaan
ujyfhgvnb kirjoitti:
Jep. "Pysähtyjän syytä" on oikeassa. Jokseenkin viikoittain tulee vastaan ihan vaaratilanteitakin, mutta vielä useammin ihan vaan liikenteen tökkimistä sen takia, että joku on olevinaan niin kohtelias ja niin maanteiden ritaria kun vaan olla voi ja antaa tilaa ja tietä jollekulle, joka oikeasti olisi väistämisvelvollinen.
Liikenne perustuu sääntöjen varaan rakennettuun ennakointiin. Se on turvallisinta ja sujuvinta silloin kun kaikki menevät omalla vuorollaan ja antavat tilaa niille, joiden vuoro on ensin. Aina kun tästä poiketaan, syntyy poikkeustilanne, joka lievimmillään aiheuttaa sujuvuuden ja välityskyvyn laskua ja pahimmillaan vaaratilanteen ja onnettomuuden.Oman kotini lähellä on risteys jossa on kolmio, mutta usein käy niin että etuajo-oiketettua tietä ajava vasemmalle kääntyjä jää antamaan tietä oikealta kolmion takaa tulevalle, liikenne on hetkessä aivan sekaisin. Kolmion takaa tuleva ei tietenkään lähde liikkeille vaikka hänelle annettaa tietä, eikä tämä mukamas kohteliast myöskään käänny kun haluaa mennä viimeisenä.
Liikenne sujuu parhaiten kun noudatetaan sääntöjä. Se on sitten eri asia kun liikenne ruuhkaantuu, niin välillä voi olla tarpeen päästää joku väliin vasemmaltakin tai kolmion takaa.
- Jykke Pupu
Jos tuntee joutuneensa poliisin toimesta epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi, kannattaa asia viedä oikeuteen. Poliisin tulkintaan ja ratkaisuihin ei ole pakko tyytyä. Se suurin viisaus ei todellakaan asu konstaapelin päänupissa.
- Ammatikseen ajanut
Aina kun on lapsi liikenteessä, pitää noudattaa varovaisuutta. Syy, lapset ei ajattele samalla tavalla kuin aikuinen- Lapset toimii hetken mielijohteesta, eivät osaa varoa. Lapsen kyky arvioida välimatkoja ja autojen vauhtia on myös huono. Siis turha puolustella autoilijaa. Aikuinen, tervejärkinen autoilija olisi hiljentänyt siitä huolimatta, sanoo laki mitä sanoo. Tämän tapauksen mukaan, autoilijat (ajan myös itse) saavat ajaa yli kun laki heitä suojelee, omaa ajattelua ja harkintaa ei tarvita. Sellaisia kuskeja on, erityisesti turussa ja myös turun ympäristökunnat täynnä. Siellä jää aina auton alle jos käyttää suojatietä, valitettavasti.... En ymmärrä mihin on niin kiire ettei muutamaa sekunttia voi jättää käyttämättä?? Ihala on raisiota, tiedän. Tiedän myös sen, että minulla on pari lastenlasta sielläpäin erikouluissa. Enemmän tai vähemmän mainitun ikäisiä ja tiedän, että he ovat varovaisia. Itse asun kunnassa missä ei ole jalkakäytäviä ja ylimääräisiä suojateitä, joten aina kun kohtaan lapsen liikenteessä, hiljennän autolla vauhtia ja tarkkailen lasta, mitä hän aikoo. Samoin teen liikkuessani turussa tai muualla, hiljennän, jos näen "valottomassa", suojatiellä jonkun odottavan ylipääsyä tai olevan sennäköinen, että voi aikoa ylittää. Mistään en ole sen takia myöhästynyt... Joten omaa tervettä järkeä mukaan..
- Voi_voi
Mielenkiintoista että ne, jotka eivtä olleet paikalla, syyllistävät. Sen sijaan paikalla olleet silminnäkijät olivat yksimielisiä siitä, että autoilija teki riittävästi välttääkseen vahingon, mutta tyttö oli huolimaton.
- ainakin minusta
Voi_voi kirjoitti:
Mielenkiintoista että ne, jotka eivtä olleet paikalla, syyllistävät. Sen sijaan paikalla olleet silminnäkijät olivat yksimielisiä siitä, että autoilija teki riittävästi välttääkseen vahingon, mutta tyttö oli huolimaton.
Aika outoa jos ollaan riittävän varovaisia ja ajetaan silti kolari.
- sfs dfsfsdf
"Aina kun on lapsi liikenteessä, pitää noudattaa varovaisuutta. "
Syy miksi pyöräilijän pitää väistää tuollaisessa tapauksessa on yksinkertainen: nopeus on niin suuri etteivät autoilijat ehdi havainnoimaan. Todennäköisesti autoilija ei ole edes nähnyt koko lasta ennen törmäystä, kaipa tuo olisi muuten jarruttanut. - ei tässä tapauksessa
sfs dfsfsdf kirjoitti:
Syy miksi pyöräilijän pitää väistää tuollaisessa tapauksessa on yksinkertainen: nopeus on niin suuri etteivät autoilijat ehdi havainnoimaan. Todennäköisesti autoilija ei ole edes nähnyt koko lasta ennen törmäystä, kaipa tuo olisi muuten jarruttanut.Todennäköisesti lapsi oli odottamassa ylipääsyä, koska toinen auto pysähtyi suojatien eteen.
sfs dfsfsdf kirjoitti:
Syy miksi pyöräilijän pitää väistää tuollaisessa tapauksessa on yksinkertainen: nopeus on niin suuri etteivät autoilijat ehdi havainnoimaan. Todennäköisesti autoilija ei ole edes nähnyt koko lasta ennen törmäystä, kaipa tuo olisi muuten jarruttanut.Niinhän se on, mutta ilmeisesti sama laki ei koske joitakin ylimielisiä autoilijoita, var
-sinkin nuorta ikäluokkaa, jotka on juuri saaneet ajokortin, kaikki ajotaidot ja lait u-
nohtuu sen siliän tien, kun kortti on kädessä.
Pitäisi olla myös pyöräilijöille, kävelijöille yms muille ulkoilijoille, lapset ja aikuiset,
kaikki, pitäisi olla heillekin joku ajokortti, kävelykortti yms.....ja joka pitäisi olla muka
-na aina, kun on liikkeellä. Eikö se olisi reilumpaa kaikkia kohtaan....?
no, sitten se toinen syypää kuski oli sokea ja tyhmä, kun ajoi niiiiiin lujaa, ettei mu-
kamas huomannut sitä tyttöä.......tai se puhui kännykkäänsä, ilman hands-freetä, ku
-ten lähes jokaisella autoilijalla on tapana tehdä, ajaessaan ! HÄPEÄISITTE !!!! ei-
kö tähänkin olisi jo poliisin syytä puuttua, että he tarkistaisivat JOKA auton JA kus-
kin/kuskit, et kaikilla on se hands-free-laite käytössä ajon aikana..........?- Hankala lukea
HopeaLilja76 kirjoitti:
Niinhän se on, mutta ilmeisesti sama laki ei koske joitakin ylimielisiä autoilijoita, var
-sinkin nuorta ikäluokkaa, jotka on juuri saaneet ajokortin, kaikki ajotaidot ja lait u-
nohtuu sen siliän tien, kun kortti on kädessä.
Pitäisi olla myös pyöräilijöille, kävelijöille yms muille ulkoilijoille, lapset ja aikuiset,
kaikki, pitäisi olla heillekin joku ajokortti, kävelykortti yms.....ja joka pitäisi olla muka
-na aina, kun on liikkeellä. Eikö se olisi reilumpaa kaikkia kohtaan....?
no, sitten se toinen syypää kuski oli sokea ja tyhmä, kun ajoi niiiiiin lujaa, ettei mu-
kamas huomannut sitä tyttöä.......tai se puhui kännykkäänsä, ilman hands-freetä, ku
-ten lähes jokaisella autoilijalla on tapana tehdä, ajaessaan ! HÄPEÄISITTE !!!! ei-
kö tähänkin olisi jo poliisin syytä puuttua, että he tarkistaisivat JOKA auton JA kus-
kin/kuskit, et kaikilla on se hands-free-laite käytössä ajon aikana..........?Älä tavuta ja rivitä tekstiä, kone tekee sen automaattisesti.
Sama laki koskee kaikkia ja kaikkien pitäisi osata liikennesäännöt jotta osaa kulka liikenteessä. - tgrfdcv
ainakin minusta kirjoitti:
Aika outoa jos ollaan riittävän varovaisia ja ajetaan silti kolari.
Niin, sinusta ehkä. Meille muille se on selvää, että tässä tapauksessa oli osapuoli, joka ei ollut riittävän varovainen: pyöräilijä.
- Ansan järjestäjä
tgrfdcv kirjoitti:
Niin, sinusta ehkä. Meille muille se on selvää, että tässä tapauksessa oli osapuoli, joka ei ollut riittävän varovainen: pyöräilijä.
Aika vähän kiinnitetään huomiota siihen joka tässä tilanteessa ei rikkonut lakia, mutta teki ensimmäisenä virheen, eli se autoilija joka pysähyi antamaan tietä pyöräilijälle ja houkutteli tämän ansaan.
- Lainmuutos!!!
Näinhän se nykyisen lain mukaan menee! Jos auto olisi tullut samasta suunnasta kuin jo suojatien eteen pysähtynyt auto, autoilija olisi ollut syyllinen, mutta kun se tuli toisesta suunnast niin se on näin. Olen ollut kauan sitä mieltä, että tämä huono lainkohta tulisi muuttaa vähemmän huonoon, eli, että myös pyöräilijän asema on aina suojattu suojatiellä.
- kumpikin syyllisiä
"Jos auto olisi tullut samasta suunnasta kuin jo suojatien eteen pysähtynyt auto, autoilija olisi ollut syyllinen,"
Edelleen pyöräilijän olisi pitänyt väistää autoja. Kumpikin olisi olllut syyllisiä, mutta eri rikkeisiin. - Pollopelle
Eikö vastaantuleva auto ole velvollinen pysähtymään, kun suojatien toisella puolella on jo pysähtynyt auto ? Ainakin autoilevana yritän huomioida tämän näkökohdan.
Pelle Leskinen - Valitettavasti ei
Pollopelle kirjoitti:
Eikö vastaantuleva auto ole velvollinen pysähtymään, kun suojatien toisella puolella on jo pysähtynyt auto ? Ainakin autoilevana yritän huomioida tämän näkökohdan.
Pelle Leskinenhttp://www.iltalehti.fi/autot/2012021715203517_ae.shtml
Ei tarvi pysähtyä vaikka olisi samalla pulella mutta keula eri suuntaan.
Minusta ihan selvä epäkohta laissa ja pitäisi korjata. Pollopelle kirjoitti:
Pelle Leskinenonhan se. Hyvä, että edes JOKU täällä on tuota mieltä mun kanssani.
ups, meni vahingossa toi käsi alas.....kun se piti mennä YLÖS....
Olet oikeassa VAIN tuossa viimeisessä kohdassa, muut ei ole totta ! Ja miten niin "lakikohta tulisi muuttaa vähemmän huonoon, eli, että myös pyöräilijän asema on
aina suojattu suojateillä." ? miksi HUONOMPAAN suuntaan, eikö olisi paremmin PAREMPAAN suuntaan toi ?- ei tarvitse
HopeaLilja76 kirjoitti:
onhan se. Hyvä, että edes JOKU täällä on tuota mieltä mun kanssani.
Ei asia ole mikään mielipidekilpailu.
Vastaan tulevan auton ei tarvitse lain mukaan pysähtyä, eikä tuollaisella tienylityspaikalla tarvitse väistää pyöräilijää, siksi siitä ei tullut mitään rangaistusta autoilijalle.
Moraalisesti olen kyllä kanssanne samaa mieltä. Minä olisi varmasti pysähtynyt, jos joku muu on jo pysähtynyt antamaan tietä lapselle. - 1+11
Vastaantulevan hidastamista on paljon vaikeampi tajuta ja reagointi alkaa oikeastaan vasta sitten, kun vastaantulija on jo pysähtynyt. Sitä en tiedä, mitä tarkkaan ottaen tässä keisissä tapahtui.
- auto talutukseen
Lakia pitäisi muuttaa niin että autolla ei saa ajaa suojatien yli, vaan auto täytyy taluttaa suojatien yli. Näin kuolemaan johtaneet suojatieonnettomuudet loppuisivat... edellyttää tietysti sitä että autolijat noudattaa lakia, mutta se taitaa olla liikaa vaadittu.
Joo, siinähän olis ideaa.......
J aeikö kävelijällä ole täysi etumeno-oikeus, jos ei ole valija, suojatien yli, vaikka
autoilijoita tulis ruuhkanakin ? autoilijat ne on 100 % väistämisvelvollisia !
Tai sitten joutuu autoilija HIDASTAMAAN kunnolla, kun ajaa suojatien yli. Poliisival
-vontaa !!
Ehkä se on JOILTAKIN liikaa vaadittu, mutta se voisi mennä läpi......tai sitten ei.....
se on HALLITUKSEN päätettävissä ! jos olis mahdollisuus, menisitkö sä sinne pu-
humaan muiden puolesta asiasta heille ? tai joku muu....... ja onhan täällä suomes-
sakin useimmilla teillä, kun on suojatie, niin se on korotettu, eli autoilijan ON HIDA-
STETTAVA vauhtiaan pakolla. Kaikki suomen suojatiet olisi hyvä korottaa, niin hom
-ma hoituisi ehkä vähän helpommin........
- fdfu2
Tais tyttö jäähä jonkun ns. silmäätekevän alle...
- no jaaa
Ei tytön syyllisyydestä ole mitään epäselvää, kyllä hänen olisi pitänyt väistää autoja. Mutta kyllä tuo autoilijakin olisi ansainnut pienen muistutuksen.
Jos suojatien edessä on pysähtynyt auto ja tilanteessa on lapsi mukana, niin siinä pitäisi noudattaa erityisen suurta varovaisuutta. - fdhfdh
no jaaa kirjoitti:
Ei tytön syyllisyydestä ole mitään epäselvää, kyllä hänen olisi pitänyt väistää autoja. Mutta kyllä tuo autoilijakin olisi ansainnut pienen muistutuksen.
Jos suojatien edessä on pysähtynyt auto ja tilanteessa on lapsi mukana, niin siinä pitäisi noudattaa erityisen suurta varovaisuutta.Totta, mutta millä perusteella tytön olisi pitänyt väistää autoja? Nimittäin sitä yliajanutta autoa.
- ykas
kaikkien on tienpäällä noudatettava liikennesääntöjä,myös pyöräilijöiden,silti on säännöt niitä pitääNOUDATTAA
- näin se meni
Kyse oli tytön tarkoituksesta mennä kopioimaan laittomasti musiikkia. Tekijänoikeuksien tiedotus- ja valvontakeskus TTVK ry palkkasi autoilijan ajamaan rikosta yrittävän tytön päälle.
600 euron korvausvaatimus on tulossa tekijänoikeusrikkomuksen yrityksestä, jotta yhdistyksen johto pääsee taas juomaan viinaa. - Maukumaa
Just joo. no tyttöhä lakia rikko TOSI pahasti. Aivan naurettavaa! onha autoilijassakin vikaa ja naurettavaa että pieni tyttö saa kärsiä aikuisen töpistä.
TYHMÄ LAKI SANON MINÄ. - kolmio
minäkin olen alkanut pyöräilijät päästään kolmiontakaa tielle,varovaisuutta autoilijat,polkupyöräilijä voiajaasun auton päälle,autojää toiseksi,liikenne säännöt kunniaan
jos suojatiellä osuu johonkin luulisi olevan syyllistynyt johonkin.
jos kevyen liikenteen väylä ei jatku suojatien yli, sitä ei saisi ajaa polkupyörällä tai mopolla, sehän on selviö.
alle 12-vuotias saa kumminkin ajaa pyörällä jalkakäytävällä, mutta se ei koske sitten vissiin suojatietä joka on jalkakäytävän jatkeena?
toivottavasti tapaus menee oikeuteen ja saadaan oikeuden päätös myös asiasta.- oli jo varmaan...
Eiköhän se olle jo ollut oikeudessa koska puhutaan korvausvaatimuksista, poliisihan ei niitä määrää.
Suomettuneessa maassa kuten Suomi tämä on mahdollista. Kanadassa tämä sama
tietäisi autoilijalle korvauksia ja mikäli yliajon uhri kuolisi yliajon seurauksena,yliajanut
autoilija tuomittaisiin ehdottomaan vankeuteen. DEMLA eli demokraattiset lakimiehet
joihin kuuluu liberaaleja juristeja yli puoluerajojen on suurin syyllinen tähän maamme
nykytilanteeseen.- maalaisjärki???
Monessa koulussa ei sallita 1.-2. luokkalaisten tulla polkupyörällä kouluun. Näin ollen tuollainen 9-v ikäinen on todennäköisesti juuri 3-luokkalainen eli juuri koulumatkojen polkupyöräilyn aloittanut koululainen.
Kannattaa muistaa, että monelle pyöräilijälle on hankalaa fillaroida reppu selässä, jos joutuu koko ajan nousemaan pyörän kyytiin ja pyörästä pois. Erityisesti pienillä fillaroitsijoilla reppu ottaa herkästi kiinni satulaan. Se lienee suurin syy, miksi moni haluaa mennä katujen yli pyöräilemällä.
Voi olla, että laki on teoriassa oikeassa, että pyöräilijän tulisi väistää autoja ainakin mitä tulee aikuisten pyöräilyyn. Kuitenkin pienten koululaisten kohdalla minä ainakin mieluummin hiljennän vauhtia koulualueilla ja katson, että onko lapsi aikeissa mennä yli vai ei. Ennakoin siis liikennettä ja reilun 20 ajovuoden aikana ei ole ollut ainuttakaan kertaa, että olisi ollut edes läheltäpiti -tilanteita.
Kannattaa siis oikeasti vähentää kaupunkialueilla sitä ajonopeutta, keskittyä vain siihen ajamiseen eikä esim. kännykän räpläämiseen ja muistuttaa itselleen, että kannattaako esim. tämän tyyppisessä tilanteessa olla "oikeassa" vai kenties huonolla tuurilla tuottanut pienen koululaisen kuoleman. Se, että tämäkin kuski olisi suosiolla antanut tietä, olisi hidastanut hänen matkantekoaan ehkä 15 sekuntia sen sijaan, että nyt jäätiin odottelemaan ambulanssia ja selvittelemään tilannetta pitkäksi aikaa. - Lehtensä lukenut
On käsite "suojatie" Joka turvaa kävelijät.! Näemme kuitenkin autolijoiden ajavan ihmisten päälle suojatiellä..! Niin kauan kun on oikeus ajaa suojatiellä kulkevan polkupyöräilijän päälle, niiin kauan ne ajaa kävelijöiden päälle..! Laiki on armoton , mutta väärää kohderyhmää kohtaan. Samalla rangaistukset erittäin koviksi yliajajia kohtaan, muuten saamme lukea päivittäin noista. Ei voi olla "käsitettä Suojatie " Joka toisaalta turvaa ja toisaalta tekee lainsuojattomaksi.? Mikä järki tuoossa laissa on..?
- luulisin...
"Mikä järki tuoossa laissa on"
Monesti suojatiet on sellaisissa paikoissa että olisi kohtuutonta olettaa että autoilija pystyisi varomaan pyöräilijää, joka voi tulla hyvinkin nopeaa suojatielle.
- SUOJATIE.
Sen luulisi tarkoittavan ja SUOJAAVAN, nimensä mukaisesti, myös käytännössä sitä käyttävää henkilöä. Käveli, juoksi tai ajoi sitten pyörällä.
Muuten, onkohan tuosta juoksemisesta myös rajoituksia suojatien käytön yhteydessä, kun vain käveleminen on kerrottu olevan luvallista ko. tapauksen yhteydessä?- Saa juosta
Ei missään käsketä kävelemään suojatien yli, saa siitä juostakkin. Pitää vaan huomioida että autoilijalle jää riittävästi aikaa väistämiseen, eli ei voi juosta jonku näkemäesteen takaa yllättäen suojatielle, eihän autoilija voi sellaista ennakoida.
totta puhut. Sen voi ymmärtää kuka tahansa lapsi tai aikuinenkin juuri noin, niin
mäkin oon luullut jo kauan.....en tosin käytä pyörääni kovin usein.....kävelen mie-
luummin..... ei saisi muuttaa lakeja taas, tai niistä olisi hyvä tiedottaa kunnolla, esim
. uutisissa.....
noooooo......tuskin sentään......jos ei oo liikennevaloja, niin ehkä se on sallittua se
juokseminenkin ja hölkkääminenkin.......kai sitä pitäisi mennä kysymään itse polii-
silta, jos on epävarma......
Ja olen nähnyt, että myöskin jollakin mopolla ajetaan suojatien yli. Tai kevarilla, ni-
itähän on joka lähtöön nykyään.....miksi laki ei heitä sitten koske, jos kerran normaa
-lilla pyörällä ei saa ajaa yli ? ja MIKSI ei saa ajaa ? onko se sitten suojatien häpäi-
semistä, vai MITÄ ?!- ei ole vaikeaa
HopeaLilja76 kirjoitti:
totta puhut. Sen voi ymmärtää kuka tahansa lapsi tai aikuinenkin juuri noin, niin
mäkin oon luullut jo kauan.....en tosin käytä pyörääni kovin usein.....kävelen mie-
luummin..... ei saisi muuttaa lakeja taas, tai niistä olisi hyvä tiedottaa kunnolla, esim
. uutisissa.....
noooooo......tuskin sentään......jos ei oo liikennevaloja, niin ehkä se on sallittua se
juokseminenkin ja hölkkääminenkin.......kai sitä pitäisi mennä kysymään itse polii-
silta, jos on epävarma......
Ja olen nähnyt, että myöskin jollakin mopolla ajetaan suojatien yli. Tai kevarilla, ni-
itähän on joka lähtöön nykyään.....miksi laki ei heitä sitten koske, jos kerran normaa
-lilla pyörällä ei saa ajaa yli ? ja MIKSI ei saa ajaa ? onko se sitten suojatien häpäi-
semistä, vai MITÄ ?!http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf
Lue tuosta.
- Miten laki tulkitaan
En tunne tapausta, mutta oman kokemukseni mukaan avioeroani koskevassa oikeudenkäynnissä Suomen oikeuslaitos ei jaa oikeutta, vaan vääriä tuomoita.
Laki on laki, mutta tuomio on lain tulkintaa.
Tämän todistaa sekin, että käräjäoikeuden tuomiot voivat muuttua hovioikeudessa. Tyttö parka. Ei alaikäinen ole korvausvelvollinen, ei sen ikäisellä voi olla omaa rahaa käytössään, ellei ole jonkun miljonäärin lapsi, se on eri juttu.....tai jonkun julkkiksen lapsi.....
Musta se toinen autoilija oli väistämisvelvollinen, JOS toiselta puolelta tuleva auto ON jo pysähtynyt päästämään pyöräilijän toiselle puolelle tietä. Vaikka en mäkään aikuisena tuota tiennyt, laki kun muuttuu liian nopeasti......tuollaisista pi-
täisi oppia tiedottamaan KUNNOLLA joka kotiin, jos laki muuttuu. Ja poliiseja vahtimaan syrjäseuduille päivin öin. Ja myöskin kameravalvonta. Kumma, kun muuhun ei puututa, mutta pieni tyttö joutuu maksamaan turhasta ! jos ei maksa, niin mitä sitten ? Nuorisovankilaanko......? jos kaikista tiedotettaisiin kunnolla, ni-
in mitään tuollaista ei tapahtuisi ! Esim. valvontaa kaipaa ehdottomasti lähes kai-
kki koiran ulkoiluttajat ! ikään, sukupuoleen yms katsomatta. MEnette VÄÄRÄL-
LÄ PUOLELLA !! miksi ? se vasta tyhmää on ! miten siellä koirakoulussa opeteta
-an koiraa menemään ulkona, kun talutatte sitä ? KAikki KOIRAN OMSTAjat pitäi
-si kanssa käydä koulu tai kurssi, jossa opetetaan, kummalla puolella kävellään!
LAKI se on se, joka määrää, kummalla puolella kävellään, myös koiran kanssa,
ei koira itse ! eikä se taluttajakaan, jos menee väärin. SE ON TAHALLISTA !! ja
todella HÄPEÄLLISTÄ ! jos mulla olis koira, niin menisin oikein, en rikkoisi lakia !
MIKSI TUOHON EI PUUTUTA ?! missään päin suomea......
Miten tuo tyttö maksaa vaaditun summan ? äitikö sen maksaa sittenkin ? vai isä?
mietityttää. Ja kumma, jos se pääsyypää autoilija ei SAA MITÄÄN, edes muistu-
tusta ! Luulis nyt poliisin edes ajattelevan, et kaikki aikuisetkaan ei tuota tiedä !
he kun tietävät sen heti, mutta tiedotus muille ihmisille on NOLLASSA ! kaikilla EI ole nettiyhteyttä, konetta yms, eikä kaikki voi/pääse nettiin missään........kirjas-
tossa, töissä.......kaverin luona........kaikilla ei ole kavereita......ja ei heilläkään nyt
varmasti ole varaa mihinkään ylimääräiseen......
Osanottoni tytölle ja perheelle. Pärjäilkää !- opetelkaa säännöt
Kyllä alaikäinenkin on korvausvelvolilnen tekemästään vahingosta. Varattomana ei tietenkään voi maksaa mitään ja saatava menee ulosottoon. Ulosottokin vanhenee, paitsi jos sen uusii säännöllisesti. Joskus tuo tyttö menee töhin ja silloin korvasu peritään palkasta. Ei vanhemmilla ole mikään velvollisuus niitä maksaa.
Kyllä pyöräilijä oli tuossa väistämisvelvollinen ja tällainen laki on ollut voimassa vuodesta 1997, eli 15 vuotta.
Lukekaas läpi, niin viisastutte.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdf - Pyörätien jatke ei s
opetelkaa säännöt kirjoitti:
Kyllä alaikäinenkin on korvausvelvolilnen tekemästään vahingosta. Varattomana ei tietenkään voi maksaa mitään ja saatava menee ulosottoon. Ulosottokin vanhenee, paitsi jos sen uusii säännöllisesti. Joskus tuo tyttö menee töhin ja silloin korvasu peritään palkasta. Ei vanhemmilla ole mikään velvollisuus niitä maksaa.
Kyllä pyöräilijä oli tuossa väistämisvelvollinen ja tällainen laki on ollut voimassa vuodesta 1997, eli 15 vuotta.
Lukekaas läpi, niin viisastutte.
http://www.liikenneturva.fi/vanhat/118/Jalanjapyoralla_opas.pdfNiin, pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, mutta peruste syytteeseen oli väärä koska tuossa kohtaa on pyörätien jatke, ei vain pelkkä jalankulkijoille tarkoitettu suojatie.
http://goo.gl/maps/RNdLm - toimittajan moka
Pyörätien jatke ei s kirjoitti:
Niin, pyöräilijä oli väistämisvelvollinen, mutta peruste syytteeseen oli väärä koska tuossa kohtaa on pyörätien jatke, ei vain pelkkä jalankulkijoille tarkoitettu suojatie.
http://goo.gl/maps/RNdLmUskoisin että toimittaja on vain kirjoittanut sen väärin, kun ei teidä mikä on pyörätien jatke.
- Pyörätien jatke ei s
toimittajan moka kirjoitti:
Uskoisin että toimittaja on vain kirjoittanut sen väärin, kun ei teidä mikä on pyörätien jatke.
Toivottavasti on todellakin toimittajan moka. Jos Poliisi on antanut tuollaisen lausunnon niin sitten pitää jo huolestua ja kunnolla.
- Pakko olla
Pyörätien jatke ei s kirjoitti:
Toivottavasti on todellakin toimittajan moka. Jos Poliisi on antanut tuollaisen lausunnon niin sitten pitää jo huolestua ja kunnolla.
Täytyy olla toimittajan osaamattomuutta. Olisi todella huolestuttavaa jos rikosylikonstaapeli ei osaisi tällaisia tavallisia liikennesääntöjä.
- pyöräilijä ajoneuvo
Suojatiehän on tarkoitettu jalankulkijoille.
Itse ainakin pyöräilijänä ylitän kadun, niin etten aja suojatien viivoitusta pitkin, vaan vähintään 1 metrin suojatien viivoituksen sivulta, jolloin en aja suojatie viivoituksella.
Pyörähän on rinnastettavissa ajoneuvoon, joten jos suojatiellä kulkijoille vaihtuu punainen, mutta autoilijoilla on vielä vihreä, jotka menevät samaan suuntaan, niin minä ainakin ylitän kadun.
Koska jalankulkijoillehan vaihtuu se punainen aikaisemmin, koska jalankulkija on hitaampi, kuin polkupyöräilijä.
Polkupyöräilijä ehtii hyvin tien yli samalla, kun samaan suuntaa kulkevilla autoilijoilla palaa vihreä.
Koska suojatie on tarkoitettu ainoastaan jalankulkijoille, niin tästä lähtien minä polkupyöräilijänä ainakin ylitän kadun sieltä missä ei ole suojatietä, kun autoja ei ole tulossa.
Ihan sama mistä pyöräilijä tien ylittää, kun pyörällä tien ylitys onnistuu alle 2 sekunnissa, mutta jalankulkijalla aikaa mene 10 sekuntia.- pyörä on ajoneuvo
Olet tyypillinen minä minä törppö joka saa muun liikenteen raivon partaalle.
Suojatie on samalla pyörätien jatke jos sille johtaa pyörätie ja silloin sitä pitkin saa ajaa pyörällä ja silloin pyöräilijä myös noudattaa kevyenliikenteen liikennevaloja.
- Entäpä jos
Auton alle jäänyt pyöräilijä olisi ollut ylimielinen juppi, joka oli juuri yt-neuvotellut tuhat ihmistä työttömiksi ja ajanut rehvakkaasti tien yli ajatellen että kyllä duunarit väistää.
Asia olisi juridisesti sama, mutta moraalinen tulkinta erilaista. - huppelipuppeli1
Alkuperäiseen viestiin oli näköjään tarkoitushakuisesti lainattu vain osa artikkelia eli kannattaa lukea koko juttu ennen totuuksien laukomista. Lukemisen jälkeen on ihan selvää miksi noin tapahtui.
- Tieliikennelaki
Tuomio oikein mutta peruste päin persettä. Ilmeisesti tämä Raision poliisin rikosylikonstaapeli Ari Hakkarainen ei tiedä mikä on pyörätien jatke, joka tuossa onnettomuuspaikassa on aivan selvästi, eikä näköjään tunne edes liikennemerkkejä.
Tässä linkki onnettomuuspaikkaan.
http://goo.gl/maps/RNdLm
Molemmin puolin tietä löytyy liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ja silloin tuo suojatie muuttuu pyörätien jatkeeksi koska molemmin puolin suojatietä on pyörätie.
"Raision poliisi rikosylikonstaapeli Ari Hakkarainen kertoo, että syypääksi onnettomuuteen katsottiin tieliikennelain perusteella suojatiellä pyöräillyt tyttö."
Toinen Herra Hakkaraisen väittämä ei myöskään pidä paikkaansa.
Sillä missään kohtaan tieliikennelaki tai asetusta ei määritellä sitä että suojatie on pyörätien jatke vain jos pyörätie tulee siihen kohtisuoraan.
"- Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ellei tielle tulla suoraan pyörätieltä. Pyöräilijä oli tässä tapauksessa velvollinen väistämään muuta liikennettä, Hakkarainen kertoo."
Miksi ? Jos Ari Hakkaraisen väite pitäisi paikkaansa niin silloin kun pyörätie olisi ns. T muotoinen, ( Vaakaviiva on pyörätie ja pystyviiva tien ylittävä " Suojatie " jolle tulee suoraan alhaalta pyörätie ) niin T:n pystyviivalta alhaalta ylöspäin tullessa kyseessä olisi pyörätien jatke koska pyöräilijä tulee tielle ja suoraan pyörätieltä.
Mutta kun pyöräilijä ajaa vaakaviivaa joko oikealta tai vasemmalta ja haluaa kääntyä pystyviivan suuntaan, niin silloin kyseessä ei olisikaan Hakkaraisen mukaan enää pyörätien jatke, koska pyöräilijä ei tule tielle suoraan pyörätieltä.
Eli toisesta suunnasta tullessa olisi pyörätien jatke ja toisesta suunnasta tullessa ei.
Tämä siitä huolimatta että molemmin puolin tietä on liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä.
Eli Hakkaraisen väite on täysin tuulesta temmattu.
Ainoa asia missä Hakkarainen on oikeassa täss tapauksessa, on pyöräilijän väistämisvelvollisuus pyörätien jatkeella silloin kun auto ajaa suoraan eikä autolle ole liikennemerkein osoitettu väistämisvelvollisuuta.
Sekä tietenkin se että jos pyörälijä taluttaa pyöränsä pyörätien jatkeella tai suojatiellä jolloin pyöräilijä on jalankulkija.ja autoilija on silloin väistämisvelvollinen.- Toimittajan kirjoitt
Eiköhän tässäkin ole käynyt niin että toimittaja ei tunne sääntöjä ja kirjoittaa jutun väärin.
Poliisilla on varmaan motiivina korostaa sitä asiaa että pyöräilijällä ei ole samaa suojaa suojatiellä kuin jalankulkijalla.
Uskoisin että Herra Hakkarainen poliisina kyllä tietää tasan tarkkaan miten pykälät menee. - tien ylitys
Ei autoilija ole väistämisvelvollinen pyörätien jatketta tietä ylittävään jalankulkijaan nähden, vaan ainoastaan suojatietä ylittävään. Tuohan on silloin ihan tavallinen tien ylitys, ellei siinä ole suojatietä.
- Tieliikennelaki
tien ylitys kirjoitti:
Ei autoilija ole väistämisvelvollinen pyörätien jatketta tietä ylittävään jalankulkijaan nähden, vaan ainoastaan suojatietä ylittävään. Tuohan on silloin ihan tavallinen tien ylitys, ellei siinä ole suojatietä.
Mutta kun siinä samassa kohtaa voi olla sekä suojatie että pyörätien jatke.
Kun siihen tien ylitykseen tullaan kevyenliikenteenväylältä joka on osoitettu liikennemerkillä liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, niin silloin se suojatie on jalanbkulkijalle juridisesti suojatie ja pyöräilijälle pyörätien jatke.
Pelkkiä pyörätien jatkeita missä ei saa kävellä on Suomessa vielä todella vähän. - Periaatteessa
Tieliikennelaki kirjoitti:
Mutta kun siinä samassa kohtaa voi olla sekä suojatie että pyörätien jatke.
Kun siihen tien ylitykseen tullaan kevyenliikenteenväylältä joka on osoitettu liikennemerkillä liikennemerkki numero 423. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, niin silloin se suojatie on jalanbkulkijalle juridisesti suojatie ja pyöräilijälle pyörätien jatke.
Pelkkiä pyörätien jatkeita missä ei saa kävellä on Suomessa vielä todella vähän.Voihan siinä samassa kohdassa olla vaikka alikäytävä, jolloin kenenkään ei tarvi suuremmin väistellä kun mennään eri tasossa. Kirjoita siten kuin haluat asian kertoa.
Pyörätien jatke voidaan merkitä myös yksistään, ilman suojatietä. Toki yleisin tapa on se että suojatie ja pyörätienjatke on vierekkäin. Eipä tule kyllä edes mieleen yhtään paikkaa missä olisi pyörätien jatke yksinään. Teoriassa jossain paikassa missä on erotettu toistaan jalkakäytävä ja pyörätie. - Tieliikennelaki
Periaatteessa kirjoitti:
Voihan siinä samassa kohdassa olla vaikka alikäytävä, jolloin kenenkään ei tarvi suuremmin väistellä kun mennään eri tasossa. Kirjoita siten kuin haluat asian kertoa.
Pyörätien jatke voidaan merkitä myös yksistään, ilman suojatietä. Toki yleisin tapa on se että suojatie ja pyörätienjatke on vierekkäin. Eipä tule kyllä edes mieleen yhtään paikkaa missä olisi pyörätien jatke yksinään. Teoriassa jossain paikassa missä on erotettu toistaan jalkakäytävä ja pyörätie.Katsoppa Googlemapsista Helsingissä Koskelantien ja Käpyläntien risteys. Siitä löytyy pyörätien jatke joka ei ole suojatie.
Käytät tässä yhteydessä laista sangen voimakasta ilmaisua oikeudenmukainen. Mielestäni parempi ilmaus tässä on se, että tuomio oli lainmukainen. Laki voi olla kaikkea muuta kuin oikeudenmukainen. Tokipa laki voi olla myös oikeudenmukainen, jos se on hyvä laki.
- CorollaVerso
Olosuhteet täytyy myös ottaa huomioon. Lokakuu, aamulla aikaisin on ollut pimeätä. Todennäköisesti on ollut myös sateista. Näkyvyys on ollut heikko. Tilanne on tullut autoilijalle niin nopeasti, että hän ei ole ehtinyt jarruttaa riittävästi eikä väistää. Tuskinpa hän tahallaan lapsen päälle ajaisi. Tutkinnassa on pakko turvautua lakiin. Jos kerran suojatie olisi pitänyt ylittää pyörää taluttaen, kuten laki sanoo, niin siinä tapauksessa autoilija ei ollut syyllinen. Ei lakia voi lähteä soveltamaan niin, että "Mutku kyseessä oli 9-vuotias tyttö, niin tietysti se on autoilijan syy". Jos autoilija olisi todettu syylliseksi ja hänet olisi tuomittu maksamaan korvauksia, niin lakia tuntevana hän olisi vienyt jutun seuraavaan oikeusasteeseen ja voittanut jutun.
- autoilijakin pyörile
Autolijalle tulisi määrätä sakkoa ja tyttö korvausvelvolliseksi.
- Alma Nakka
"...Olosuhteet täytyy myös ottaa huomioon. Lokakuu, aamulla aikaisin on ollut pimeätä....."
Tarkistaisit edes, jos et tiedä. Tuona aamuna Aurinko on noussut jo klo 6.50. Ei ainakaan ollut pimeää. - siipadaa
No eipä aleta arvailemaan mitään olosuhteistä kun kellon aikaakaan ei ole kerrottu.
Suojatie lienee ollut samassa paikassa jo vuosia, joten ei sen pitäisi tulla kenellekkään yllätyksenä.
- äiti minäkin
Ihan älytöntä,Jos kerta toinen autoilija on väistänyt tyttöä niin,olis toi toinenki voinu väistää,ja antaa tytön mennä ensin.Onneks tytölle ei käyny pahemmin.
- jlsfjowdfnsdfsf
No kun sitä autoilijaa ei voi lain mukaan syyttää, tämä nyt on vaan tosi kuin vesi.
On ollut hämärää tai pimeää, lisäksi tyttö on ajanut sen pyörän siitä yli, jolloinka hän on väistämisvelvollinen ja kun tuossa on vastaantulevat kaistat niin autolija ei ole rikkonut mitään pykäliä laista.
Lisäksi sen vastakkaisella kaistalle olevan auton valot valaisee tietä mutte välttämättä sitä tyttöä mikä on siinä tien vieressä ja hämärällä se kontrasti ero on aika moinen eli näet ne valot mutte siihen viereen kunnolla.
Vaikka olet äiti niin ei se lakia muuta tai sitä kuka pitäisi väistää, ja kun sanot älytöntä niin mikä on älytöntä, sekä että pitäisi tuomita joku kuka ei ole syyllinen?
Se on niin helppo täällä kirjoitella kun sinäkään et taida tietää mikä on ollut kyseisen onnettomuushetken tilanne.
Samaa mieltä olen siitä, että onneksi ei käyny pahemmin.
Itselleni kävi niin, että tulin pyörätietä pitkin ja hiljensin risteyksessä nähdäkseni josko autoilija antaa tietä. Silloin oli talvista ja liukasta. Autoilija näytti minun silmään jarruttavan ja kun olin jo lähtenyt ylittämään, se kiihdytti ja pamautti suoraan päälle. Lensin pari metriä ilmassa ja pää edellä jäähän. Hetken tajuttomuus ja lievä aivotärähdys, pyörä meni mutkille ja autoon tuli etuosaan vaurioita.
Tässä tapauksessa autoilija todettiin syylliseksi, koska ei ollut ei huomioinut varoituskolmiota ennen pyörätietä sekä oli keskittynyt lausuntonsa mukaan enemmän vasemmalta tuleviin autoihin kuin pyöräilijöihin.- eur7werhw0er
No tottakait näin, jos sillä on riteyksessä varoituskolmio niin on väistämisvelvollinen.
- ei epätavallista
"Tässä tapauksessa autoilija todettiin syylliseksi, koska ei ollut ei huomioinut varoituskolmiota ennen pyörätietä sekä oli keskittynyt lausuntonsa mukaan enemmän vasemmalta tuleviin autoihin kuin pyöräilijöihin."
Varmaan 70% autoiliijoista katsoo risteyksessä vain muut autot ja jättää kokonaan huomioimatta pyörät ja mopot ja muut pienet jotka kyllä väistää oman terveytensä vuoksi.
- jsofwe0r0wer´+
Täällä taas jengi repii pelihousujansa eikä tajua miksi näin tässä tapauksessa on käynyt.
Tuossa kohtaa pyöräilijä on väistämisvelvollinen, varsinkin jos sillä pyörällä ajaa eikä taluta.
Mielenkiintoista on että miten tuossa voidaan väittää olevan pelkän suojatien? kun sen molemmissa päissä on yhdistetty pyörätien/jalankulku liikenne merkki eli näin olle siinä on suojatien lisäksi myös ylimenevä pyörätien kohta niin kuin täällä jotkut on todenneet, asia kun on niin selvästi liikennemerkein merkattu kun olla voi.
Joka tapauksessa tieliikennelain mukaan pyörää ajaessa ei ole jalankulkija, vauhti on isompi ja tuossa kohtaa pyörällä ajavan pitää väistää tietä pitkin liikkuvia autoja, tämä on faktaa josta ei yli pääse ja näin ollen on kyllä helvetin paha lähteä autolijaa tuomitsemaan vastoin lakia.
Oikeasti myös hei, käyttäkää järkeänne, jos tyttö selvisi pienillä ruhjeilla ilman vakavia vammoja niin sen auton vauhti on ollut aika pieni eli todennäköisesti reilusti alle 50 km/h, josta hän on jarruttanut ja osumisvauhti ollut suht pieni, ja edelleen se tyttö on ajanut pyörää eli on väistämisvelvollinen, tästä nyt ei pääse yli eikä ympäri, joten siksi autolijaa ei ole syytetty.
Olisiko teidän mielestänne oikein, että te ajatte täysin lain mukaisesti suht varovaisesti ja joku vetää fillarilla suoraan tienyli eteen ajaen ja mm. teidän auton puskurit sun muut saavat hittiä, ja sitten pitäis itse korvat tämä vaikka ei ole syyllinen, mä vähän luulen, että täältä ei kovinkaan montaa myöntävää vastausta tule tähän kysymykseen, joten turvat tukkoon ja pysyttäytykää faktoissa.- varoo pyöräilijää
Tässähän kerrotaan autoilijan noudattaneen varovaisuutta. Ajoi siis varovasti tytön päälle, ajoi erityistä varovaisuutta noudattaen lapsen päälle. Eikö tämä ole tarkoituksellinen päälleajo? Sakkoja ei tullut, koska autoilija ajoi lapsen päälle varovasti ei syyllistynyt varomattomuuteen liikenteessä. Varovasti ajamista kun ei rangaista, niin ei ollut lakipykälää sakottamiselle. Näinhän se oli.
- silti...
Teknisesti olet tietenkin täysin oikeassa, mutta uskoisin että päälle ajanut autoilija olisi voinut välttää osumisen halutessaan ja riittävällä varovaisuudella. Toinen auto oli kuitenkin jo ehtinyt pysähtyä.
- Suojatien merkitys?
Mihin unohtui SUOJATIEN merkitys?
Suojatietä ylittävän päälle ei saisi ajaa, oli tämä hevonen, isoäiti, pyöräilijä tai lapsi.- 5grefdc
Sinulta se suojatien merkitys on unohtunut. Sen tarkoitus on suojata JALANKULKIJOITA. Ei toisia liikennevälineen kuljettajia.
- ei pyörälle
Suojatie on suojatie VAIN jalankulkijalle. Jos sieltä tulee lakasukone tai pyöräilijä, niin sillä ei ole samoja oikeuksia kuin jalankulkijalla.
Tietenkään kenenkään päälle ei saa ajaa tahallaan, mutta kyllä liikenteessä pitää riittävällä varovaisuudella voida luottaa siihen että myös muut noudattaa sääntöjä.
- de facto.
" - Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ellei tielle tulla suoraan pyörätieltä. Pyöräilijä oli tässä tapauksessa velvollinen väistämään muuta liikennettä, Hakkarainen kertoo."
Liikennemerkki kertoo että kyseessä kevyenliikenteenväylä jossa saa pyöräillä täysi-ikäinenkin. Hakkarainen taitaa olla kersankuksija kun ei tajua perusasioita.- hra Huu
Voimmekin lanseerata liikenteeseen termin hakkaroida.
- Toimittajan moka
Enpä usko että Herra Hakkaraisella on epäselvyyttä tilanteesta, mokan on varmasti tehnyt jutun kirjoittanut toimittaja.
- konsanantti.
Toimittajan moka kirjoitti:
Enpä usko että Herra Hakkaraisella on epäselvyyttä tilanteesta, mokan on varmasti tehnyt jutun kirjoittanut toimittaja.
Tai sitten kuva on tempaistu jostain arkistoista vuosien takaa. Tietääkseni myöskään mitään Konsankatua ei ole Raisiossa. Taitaa olla trolli koko uutinen.
- Tieliikennelaki
konsanantti. kirjoitti:
Tai sitten kuva on tempaistu jostain arkistoista vuosien takaa. Tietääkseni myöskään mitään Konsankatua ei ole Raisiossa. Taitaa olla trolli koko uutinen.
Uutisessa puhutaan Konsankadusta, vaikka oikea osoite on Konsantie ja tarkemmin Konsantie 20. Eli Konsantien ja Ylikonsankadun risteys.
- KELLE KAHVELI
Laki on laki KAIKILLE. Kyllä jokaisen vanhemman pitää takoa lapsensa kaaliin liikennekäyttäytyminen ja -säännöt. Me aikuiset omalta osaltamme (tai ainakin pitäisi) huomioida lapset liikenteessä. Vahinkoja sattuu, mutta minusta äidin on turha kummastella ja soitella iltapäivälehtiin valivalijE, koska LAKI ON KAIKILLE SAMA, myös lapsille, joiden PITÄISI SAADA KOTOA OHJEET. Ei se peräänajajakaan ole aina automaattisesti syyllinen. Menisi sekin äiti peilin eteen, ja yrittäisi miettiä että 9 vuotiaalle pitää takoa sääntöjä kuin ppukaija päivästä toiseen.
- JJ ja kuolema
"Suomessa laki on armoton, mutta samalla myös äärimmäisen oikeudenmukainen."
Niin näyttää olevan. Jyrki Järvilehtokin selvisi kuin koira veräjästä ystävänsä kuolemantuottamuksesta. Ei tarvinnut kuin leikkiä muistamatonta ja antaa syyttäjän yrittää todistaa asiaa.no ainakin maine on menetetty sillä jäljelle jäi perusteltu epäily, hovi ei ollut yksimielinen päätöksessään ,. kyllä hän tässä menettää rahakkaita hommia mm. kommentaattorihommia joten sieltä se rangaistus tulee ,.
muutoin olen sitä mieltä, että jos kaksi "juoppoa" ajaa millä tahansa laitteella ja toinen menettää henkensä niin kyllä ne molemmat ovat syyllisiä tapahtuneeseen ,. ja saattavathan ne repiä ohjaksista vaikka olisivat pelkääjän paikallakin ,. "annas kun minä näytän miten ajetaan" jne ,.
- TaunoKano
Mielestäni tässä tapauksessa olennainen kysymys on, että onko polkupyörä liian vastuullinen menopeli lapselle? Mielestäni lasta ei voida syyttää hänen aiheuttamistaan vahingoista, mutta sen sijaan vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvunsa tekemisistä. Esim. Aikoinaan ala-astelainen rikkoi kivellä koulun ikkunan, jolloin vanhemmat olivat luonnollisesti velvollisia kustantamaan uuden ikkunan. Vaikka tässä polkupyörätapauksessa kyseessä oli vahinko, ei se mielestäni poista vanhemman vastuuta. Olisiko sitten tarpeen jonkinlainen polkupyöräkortti? Tämä aiheuttaisi yhteiskunnalle liikaa kuluja, mutta voisiko moisen liittää esim. koululiikunnan yhteyteen. Tällöin liikunnan opettaja pitäisi polkupyörän ajosta kokeen oppilaille. Siitä he saisivat todistuksen, joka olisi virallinen kun vanhemmat allekijoittaisivat todistuksen ja ottaisivat samalla vastuun jälkipolvensa solkemisesta.
- höpsistä
Ja höpö höpö, vanhempien velvollisuus ei ole korvata lasten tekemiä vahinkoja, elleivät ole suoraan valvomassa. Suomessa on lupa päästää lapsi pois kotoa ja jos lapsi tekee jotain vahinkoa omin päin, niin kyllä hän on silloin itse siitä vastuussa. Varattomana ei tietenkään joudu mitään maksamaan ennen kuin sitten aikuisena kun tulee tuloja.
- jämpti
Tässä tapauksessa ei ole mitään epäselvää - tyttö ei vain osannut liikennesääntöjä. Tien saa ylittää ajamalla suojatietä pitkin kunhan suojatie on samalla ns. "pyörätien jatke". Pyörätienjatke on kyseessä silloin kun pyöräilijä tulee pyörätietä pitkin ja se jatkuu suojatienä tien yli. Pyörätien jatke se on silloinkin kun toisella puolella tietä pyörätie ei enää jatku.
Väistämisvelvollisuussääntö on hyvin yksinkertainen: pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen paitsi kun väistämisvelvollisuus on erikseen osoitettu autoille liikennemerkillä tai kun auto on kääntymässä risteävälle tielle.
Kuvan osoittamassa kohdassa tien saa ylittää ajamalla mutta autoilijalla on aina etuajo-oikeus - pyöräilijät varokoon! Kyl jämpti on näin.- näinhän tässä kävi
Entäs sitten kun auto kaikesta huolimatta pysähtyy antamaan tietä ja viittoo ylittämään tietä?
Ei saisi lähteä yli, mutta yritäppä iskostaa se lapsen päähän. - jämpti
näinhän tässä kävi kirjoitti:
Entäs sitten kun auto kaikesta huolimatta pysähtyy antamaan tietä ja viittoo ylittämään tietä?
Ei saisi lähteä yli, mutta yritäppä iskostaa se lapsen päähän.Tottakai autoilija voi omasta etuajo-oikeudestaan luopua ja antaa tietä. Valitettavasti toinen kuski piti omasta oikeudestaan kiinni loppuun asti ja tässä nähtiin tulos. Sääntöjä lisäämällä tuskin päästäisiin mihinkään parempaan koska niistä tulisi vain turhan monimutkaiset. Tarvitaan vaan lisää valistusta säännöistä ja koitetaan ottaa pienemmät huomioon entistä paremmin - aina voi sattua jotain arvaamatonta
- JATKE JA JATKE!
Entäs jos autonkuljettajalla oli alla mulukun jatke pyörätien jatkeen päällä, ts. Mersu tai Bemari? Häh?
- Kaasujalka ihanaa
Eli jos näen pyöräilijän ajamassa suojatien yli saan töräyttää kaupunkimaasturillani hänen ylitseen ja pyöräilijän pitää vielä maksaa minulle siitä korvauksia?
- porvarin pörssi
Joku kokoomuspamppu tietysti ajeli aamutinassaan. Soitto tutulle tuomarille ja rotareissa vaikuttavalle poliisijohtajalle, niin asia sillä selvä. Lisäksi prolennulikka korvatkoon Mercedekseen tulleet hankaumat. Röh röh kokoomusporvarit rulaa!!!!
(Tarina ei vihjaa, vaan perustuu omaan käsitykseen tämän maan oikeudenmukaisuudesta ja oikeuden tasavertaisuudesta.) - Kova laki
Tämä TTVK: on HETI SAATAVA SYYTTEESEEN JA VAIKKEUS SEKÄ RAY ON SAATAVA EDES VASTUUSEEN
ÄLÄ PELAA LOTTOA TAI TUET SORTOA- bel-66
belial_666 älä esiinny aloittajana kun et ole
- Miesmiemiemie
Aika huvittavaa sinäänsä, että jos tyttö olisi kuollut tuossa onnettomuudessa niin autoilija olisi todennäköisesti saanut syyn niskoilleen. Toki tyttö rikkoi lakia, mutta niin saattoi kuskikin rikkoa ylinopeudella tai piittaamattomuudella. Ei voida täysin poissulkea, että joku ihminen tarkoituksella hakisi tuollaisia tilanteita ja pyrkisi jyräämään ihmiset tarkoituksella. Tällöin täytyy tietenkin kuski tuomita, mutta aika hankala tuota on lähteä todistamaan.
- Olli
Laki oli ennen vanhaan toisenlainen. Itä-eurooppalaisen sosialismin rappeutuessa ja romahtaessa kylmät oikeistolaiset tuulet puhalsivat kaikkialla. Silloin kevyenliikenteen asiantuntijat ja harrastajat ennakoivat että ennemmin tai myöhemmin Suomessakin lainsäädäntöä käännetään jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolustamisesta autoilua "ymmärtävämpään" suuntaan. Oikeisto perustelikin aloitteitaan ihan avoimesti autokaupan elvyttämisellä ja puheilla pyöräilijöiden edesvastuuttomuudesta.
Nyt kun kapitalismi on vuorostaan menossa perseelleen on otollinen aika alkaa purkamaan kapitalismin ihannoimisesta syntyneitä ylilyöntejä yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla, myös liikenten osalta. - Suojelusenkeli_
Eiköhän kuitenkin ole niin, että liikenteessä ei ole päälleajo-oikeutta.
Entäpä, jos tyttö olisikin kuollut saamiinsa vammoihin! Olisiko sinulla sydäntä maksattaa autoosi tulleet vähäiset naarmut tytön omaisilla, hautajaiskulujen lisäksi?- pekinkiläinen
Ainakin Kiinassa tuollainen onnistuisi. Tiananmenin verilöylyssä v. 1989 uhrien omaiset joutuivat maksamaan luotien hinnan valtiolle.
- Laillinen oikeus
Suomessa laki onkin eriasia kun oikeus taikka kohtuus.
Kaikki mikä ei erikseen ole laitonta on Suomessa sallittua
rikollisuutta.
Lain säätäjä on pahasti jäljessä Suomessa ,,rikollisia taikka väärintekijöitä.
Etenkin rötösherroja jotka kalliilla autoilla ajelevat piittaamatta muista jotka eivät
osaa sääntöjä.
Järkeä taikka huomaavaisuutta ei opeteta autokouluissa nykyään ei sitäkään kuinka
voi käydä. - Oletko kova jätkä .
Poliisi ei tehnyt mitään , kun kimppuuni hyökättiin metrossa-huuteli tappouhkauksia , repi puhelintani, yritti lyödä, olin ulkomailla sairaalassa edellisenä päivänä, hintin näköinen kaveri jolla viikset huuteli myös törkeyksiä, pahimmat elukatkaan eivät tee näin,veriysköksiä ajoittain ja keuhkojen painamista kasaan, lisäksi juntti ei puhu saksaa tai englantia, varmaan perussuonalainen, Helsingin poliisilaitos sai ylisuuren laskun terveyskeskuksesta , sähköiset palvelut eivät toimi, äläkä hintin näköisen kaverisi kanssa huutele törkeyksiä, nyrkkeily kuuluu nyrkkeilysaliin, liikkuvan poliisin voi lakkauttaa, kun ulkomailla taskuvarkaat otetaan heti kiinni, juopoilla riittää avohoitoa, tässä kiitos niiden paapomiesta. Ja niiden hoito vie rahaa.
- kanikaze
Suomessa pyöräilijöillä on tapana kamikazettaa suojateiden yli katsomatta ympärilleen ja toivoa että autoilija pysähtyy ja huomaa ajoissa.
nooh, jos kerrankin katsoisi asiaa toiselta kantilta ,. kun noita lapsia jatkuvasti kuolee onnettomuuksissa ja tässä selvittiin pienillä nirhamilla ,. niin jotta oltaisiin vain iloisia että henki säilyi ja rahalla selvitään ,.
- kakaratkuriin
Ei kannattais mamman ihmetellä vaan opettaa räkänokkaansa liikkumaan liikenteessä oikein
- onneton vahinko
Lapsiparka olisi voinut yhtä hyvin loukata sormensa tippuessaan kalliolta alas. Opetellaan liikenne säännöt ja opetellaan lukemaan liikennettä. Kaikki osapuolet tulisi tuomita liikenteen vaarantamisesta ajo-oikeuden menetykseen kunnes insinööriajo on suoritettu hyväksyttävästi.
- Ilmaisenergia
Ikävältähän se kuulostaa, että pikkutyttö joutui korvausvastuuseen, mutta kun on kiellettyä ylittää suojatie pyörällä ajamalla, niin se on kiellettyä. Jos se sallittaisiin niin vahinkoja sattuisi entistä enemmän kun pyöräilijät paahtaisivat 30km/h kohti suojateitä. On vanhempien vastuulla opettaa lapsille, että suojatiet on nimenomaan aina ylitettävä pyörä taluttaen. Vaikka joku autoilija antaisikin tietä, niin siltikin. Onneksi ei pahempia henkilövahinkoja sattunut tässä tapauksessa.
ilmaisenergia
http://ideointi.com/blog/- ...huokaus...
Viisaampaa olisi, jos jalankulkija ja pyöräilijä aina väistäisivät autoa. Säännöt on liian vaikeat aikisellekin. Joskus saa ajaa risteyksen yli ja autot väistää (liikenneympyrät). Oma vanha isäni ajoi auton eteen ja väitti, että auto ajoi päälle. Ei tajunnut. että pyörällä ei saa ajaa suojatiellä, ja joutui maksamaan auton lommot.
Tytön äiti on valitettavasti väärässä. Sen hän varmaan tietääkin, kun ei tullut julkisuuteen omalla nimellään. Autoilijaparka, toivottavasti et ole ihan siipi maassa. Liikenteessä sattuu ja tapahtuu... - ggdfggd
...huokaus... kirjoitti:
Viisaampaa olisi, jos jalankulkija ja pyöräilijä aina väistäisivät autoa. Säännöt on liian vaikeat aikisellekin. Joskus saa ajaa risteyksen yli ja autot väistää (liikenneympyrät). Oma vanha isäni ajoi auton eteen ja väitti, että auto ajoi päälle. Ei tajunnut. että pyörällä ei saa ajaa suojatiellä, ja joutui maksamaan auton lommot.
Tytön äiti on valitettavasti väärässä. Sen hän varmaan tietääkin, kun ei tullut julkisuuteen omalla nimellään. Autoilijaparka, toivottavasti et ole ihan siipi maassa. Liikenteessä sattuu ja tapahtuu...Viisaampaa olisi kulkea julkisilla mikäli kokee nykyiset säännöt liian monimutkaisiksi. Tämä tapaus on tietty valitettava, mutta siltä olisi voitu välttyä kun säännöistä kerrottaisiin kouluissa riittävästi. Liikennekokeet ala-asteelle!
- JoukkisPoukkis
Keskustelu on täysin yhtä typerä kuin se "Poliisi vei pikkutytöltä tietokoneen". Asiahan nyt vain on niin, että laki on laki. Ei sitä muuta se, että korvausvelvollinen on pieni vaaleanpunainen lettipää. Kiitos iltapäivänauruista!
- Laki on laki joo...
ja lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain kun on kyseessä epäily rikoksesta, jossa vähimmäisrangaistuksena 2 vuotta vankeutta.
Millä (lain) oikeudella kotietsintä ja takavarikko siis suoritettiinkaan.....?
- Bogert
Vai todettiin rikolliseksi. Puusilmä. Pikkutyttö todettiin SYYLLISEKSI, ei RIKOLLISEKSI. Ja mikä ihmeen armoton laki? ihan normaali laki, kyllä se koskee kaikkia, ei siinä mitään ikärajoja ole. Olisiko lain pitänyt olla armollinen ja todeta syytön autoilija syylliseksi vai?
- noh.
9-vuotias ei vielä ole käynyt autokoulua, joten ei voi tietää säännöistä. Siispä tuosta ei pitäisi maksattaa myöskään sakkoja. Tietenkin voidaan säätää laki, että pyöräilijän on myös ajettava pyöräkortti. Muutoin tuosta ei pidä tulla sakkoja!
- eisäälipisteitä
Oppipahan räkäkirnu ajamaan, vituttaa nuo päättömästi poukkoilevat pyöräilijät, jotka luulevat olevansa liikenteen kuninkaita.
- KUNNON SAKOT AINAKIN
" - Suojatiellä ei ole oikeutta ajaa pyörällä, ELLEI tielle tulla suoraan pyörätieltä."
AI SUA POTUTTAA NOI HAELVATUSTI KUN SAIT VASTUSTA TAMPEREEN PAIKKAKUNTA PALSTALLA.
sinusta pitäisi tehdä ilmotus poliisille, jos ajat jonkun päälle se on varmasti tahallista ja suuniteltua. - pyöräilijä-autoilija
Vähän ihmetyttä tässä mitä muut nyt kirjoittelee, yhtäkkiä macho miehen ja viisas lastenperhe pappan sielu kovenee koska oli kyseessä
"pikku tytöstä vain 9 v.".
Mitäs jos pyöräilijä on hieman aikusempi heppu joka pyöräilää sata ja tuhata vauhdilla yli suojatien jossa ei saa pyöräilä yli?
Näin on myös käynyt minulle, kun tuli vihreä ja piti kääntä vasemmalle, niin juuri suojatien edessä tuli vasemmalta/taakselta eräs pyöräilijä todella kovalla vauhdilla että melkein törmäsin vaikka aijon ihan rahallisesti ja tarkkailin suojatietä niin hyvin kun voin. Ei mitään tapahtunut mutta töötäsin ja pyöräilijä joka oli pysähtynyt autoni edessä helutti kädet ilmassa ihan kun ei ymmärttänyt että hän oli rikkonut lakia.
Juuri sen takia koska pyörälijä voi liikua huomattavasti kovemmalla vauhdilla kuin käveilijä siinä syntyy aivan uudenlainen riski tieliikkennessä, tämän takia laki on luottu sellaiseksi että pyöräilijä on syyllinen ellei suojatie on eriksen merkitty kylttillä joka sallii pyöräileminen suojatien yli.- keskari pystyssä
Pyöräilin kesän 8v. 118 cm lapsen kanssa, ostin pyöriimme matkamittarit joissa myös nopeusmittari. Ajo nopeutemme ei pyörinyt kuin siinä 10-12 km/ tunti, joten en usko tytön ajaneen edes sitä vauhtia, koska juuri ylitti tien jossa epätasaisuuttakin..
Lapseksi luetaan alle 12v. ja kyllä autoilijan on nähtävä koska lapsi on alle 150 cm alle 12v.
Poliisisetä saisi mennä takaisin autokouluun. Siellä ihan sanotaan lapsi on aina varottava liikenteessä. - voi tulla kalliiksi
Suomessa pitää lapsilla olla vastuuvakuutus, jos jollakin ei vielä ota heti.
Jouduin maksamaan auton korjauskulut vastaamassa turmassa, kun 7-vuotias tyttö ajoi suojatielle polkupyörällä päin autoa ja lensi tuulilasiin ja asfalttiin.
Vakuutusythiön ihmisetkin ihmettelivät.
- Anonyymi
Jos vastuu vakuutuksen ottaja ei suostu tekemään itse vahinkoilmoitusta. Niin auton omasta kaskosta menee oman auton vahingot.ja omavastuun maksat myös. Kuitenkin pyöräilijän vahingot menee syyttömän liikenne vakuutuksesta ilman bonus menetystä. Ja jos fillari menee uusiksi niin sekin menee auton liikennevakuutuksesta. Omakohtainen kokemus just nyt.oikeustaju ei riitä. Eli jos syyllinen ei halua tehdä vastuu vakuutus ilmoitusta niin mitään ei saa. koska on vapaaehtoinen vakuutus niin yhtiö ei voi pakottaa..toki onhan kaskokin vapaaehtoinen. Homma toimii jotenkin jos molemmat sattuu olemaan samassa yhtiössä.mut jos eri niin voi voi..
- Anonyymi
Lasta ei lain mukaan tarvitse väistää suojatiellä, jos hän ajaa vaikkapa apupyörillä varustetulla lastenpyörällä.
Myöskään autoilijaa ei rangaista, jos hän pakenee paikalta todettuaan lapsen voivan tilanteeseen nähden hyvin , sillä itseään ei tarvitse kriminalisoida.
Jos sähköpotkulaudan suurin nopeus on alle 15 kmh, autoilija väistää suojatiellä aikuistakin, mutta jos se on 25 kmh. potkulautailija väistää. Tarvittaessa voi ennen yliajoa tarkistaa potkulaudan rakenteellisen nopeuden kysymällä potkulautailijalta.
Jos auto on varastettu, vielä suuremmalla syyllä ei kannata jonkin kakaran takia jäädä paikalle itsekriminalisoitumaan.
(Tosin, jos murtautuu autoon ja vie vain stereot, kyseeessä on murtorikos, mutta jos vie stereoiden mukana koko auton, kyseessä on auton luvaton käyttö).
Nämä on oikein perustuslaissa määriteltyjä oikeuksia, varsinkin demlalaisesti tulkittuna.
Sama perustuslaki demlalaisesti tulkittuna kieltää myös Ukrainan auttamisen, koska Ukraina on sotaa käyvä maa, kuten esim. Kimmo Kiljunen (SDP) rahvaalle perustuslakia selitti TV:ssa.
Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734249Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113842Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73827- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37763