Mikä lie, minua jollain lailla kiehtoo tämä aika.
Kävin laittamassa talviverkot.
Lumihiutaleita putoili hiljalleen, pakkasta 15 astetta.
Poislähtiessä alkoi hämärtää, se oli se sininen hetki, ties monenenko kerran.
Tuli ihan jouluinen olo.. Ajattelin paistaa joulutorttuja, mutta ei ollut luumuhilloa..
No huomenna päivä uusi, pakkasta tiedossa eteen päinkin.
Se on pukeutumisesta kiinni tuo tarkeneminen, vaikka toissapäivänä tuulessa ja pakkasessa alkoi usko loppua.
Se on sitten talvi
29
137
Vastaukset
- Keski-Suomessa
Pohjosen poikia?
Täällä on järvi vielä sulana.Melkein keskellä Suomea.
Jo kolme päivää ollut kymmenen astetta, niin kapeikot on jäässä, 7 senttiä vahvaa.
Kyllä ne ensi yönä jäätyy isommat seljät, kun nyt on tyyntynyt ja yli kymmenen asretta pakkasta.
Kymmeneen vuoteen on vissiin ollut pari kertaa aiemmin talviverkkojenlasku.
- ...
Joo.
Miten lie sattunutkin, tsadissa metro pois käytössä just tämän viikonlopun, jotain testihommia uusien systeemien takia. Autoliikenne kaaoksessa, junat kulkee, jos kulkee, sporat tippuu traiteilta, linjureita ajaa somalit, pikkujouluaika....
Siis mä en voi tajuta, heti kun pikkasen pakkasta ja nilkkalumet, helsinki laitetaan sekaisin vaikka väkisellä. Tuonkin metron testauksen olisi voinut järjestää koska tahansa, joopa, junat kulkee, mutta matkustajia ei niihin oteta, nyt kun niitä kerrankin olisi yllin kyllin :D
Ja talven merkit muutenkin ilmassa, lauantaina tunkes sitten jehovat vartiotornilehtineen. Ne tulee samalla kun kuukausu vaihtuu ja ensilumi tulee. Noin muina vuodenaikoina niiltä saa olla kohtuuullisesti rauhasssa.
Auto on lumikasan alla, oletettavasti naapurit luoneet omien autojensa lumet mun arjalaisen muskeliauton päälle, kuten tavallista. Kaupungissa kun lumi on silleen ongelmajätettä, että ei ole olemassa paikkaa, minne sen laittais. Pitää aamusta käydä luomassa lumet oman auton päältä naapurin parkkiruutuiun, kunhan se lähtää töihin.
Sitä odotellut, milloin alkaa putkirikot. Nekun noit vesiputket pruukaa mennä rikki talvisin ja sitten tulee jano ja kylmyys.
Että ihan hauskaa aikaa tämä talvi.
=DW=Vähillä huolilla meikäläinen pääsee.
Ei ole metroa, juna kulkee 25 kilsan päässä kaks kertaa päivässä. Linjuri kulkee kouluaikana kaks kertaa päivässä.
Pitää sitä jostai valittaa.
Tuo Dieselin välilaatu, se kai on tarkoitettu sinne etelään, mutta yritetään sitä myydä täälläkin, ihan turhaan. Sitä on tankissa, ja pakkanen nousee, niin ongelmat alkaa. En kuiten tielle jäänyt, mutta lähellä oli. Täällä sen välilaadun käyttöaika on lyhyt. Parempi kerralla se, joka kestää24 astetta.
Minä sanoin jehoville kerran, kun turhan tiuhaan alkoivat käydä, että en tuosta uskonnosta juuri välitä, mutta voin tulla tuputtamaan sen saarnaajan ovelle tätä kirkkouskoa joka viikonloppu, vaikka en siitä mitään tiedäkkään.
Ei ole sen jälkeen näkynyt.
Maa on niin märkää, että on odotettavissa putkienjäätymisiä, jos on pakkastalvi.
On se nyt kaunista, kun aurinkokin pilkistää, jaa maa valkoinen. Pakkasta sais olla tuon 17 asteen sijaan hiukka vähemmän.. ja tää lumimääräkin riittäis mulle.
Perjantaina alkoi kunnon pyrytykset.. eilen ja tänään ollu tyyntäkin, eikä sadetta.
Pakkaset jatkunee sääennusteiden mukaan ainakin tään viikon, muttei se tunnu niin kylmältä kun ei tuule.
Toivotaan hyviä kalasaaliita sinne :)Minä olen siitä kummallinen, etten talvella tuosta auringosta niin välitä, se kun on keskitalvella silloin kova pakkanen.
Se on hiljainen hämärä kun saa joulumielen aikaan.
Ensi kerralla teen rantakalliolle pienen nuotion.
Kyllä tuon pakkasen ei tarviis yli kymmenen asteen nuosta.
Lunta satoi illalla viisi senttiä, täällä ei perjantaina pyryttänyt, mutta tuuli kovasti.
15 astetta pakkasta, niin meinas dieseli hyytyä.
Älä nyt hyviä kalasaaliita toivo, mitä minä nillä teen, kun sen verran, että kalassa pysyy. Kylälle joutuu viemään, jos enemmälti tulee.k-kotton kirjoitti:
Minä olen siitä kummallinen, etten talvella tuosta auringosta niin välitä, se kun on keskitalvella silloin kova pakkanen.
Se on hiljainen hämärä kun saa joulumielen aikaan.
Ensi kerralla teen rantakalliolle pienen nuotion.
Kyllä tuon pakkasen ei tarviis yli kymmenen asteen nuosta.
Lunta satoi illalla viisi senttiä, täällä ei perjantaina pyryttänyt, mutta tuuli kovasti.
15 astetta pakkasta, niin meinas dieseli hyytyä.
Älä nyt hyviä kalasaaliita toivo, mitä minä nillä teen, kun sen verran, että kalassa pysyy. Kylälle joutuu viemään, jos enemmälti tulee.Lyhyt pilkahdus sitä aurinkoa vaan.. vaikka kesäihminen onkin, paljo talvessa on kaunista. Iltahämärä, yhtähyvin kuin tähtitaivas pimeällä.. pukeutuminen pakkaseen vähä vielä hakusessa.
En edes tiedä mitä kalaa verkoilla pyydystät.. mutta tänne etelämpään vois jäähileissä ylimääräisiä laittaa :)
Yksi tuttu joskus tuo pikkukalaa, se on ihan kissojen syötäväksi tarkoitettu.Sibone kirjoitti:
Lyhyt pilkahdus sitä aurinkoa vaan.. vaikka kesäihminen onkin, paljo talvessa on kaunista. Iltahämärä, yhtähyvin kuin tähtitaivas pimeällä.. pukeutuminen pakkaseen vähä vielä hakusessa.
En edes tiedä mitä kalaa verkoilla pyydystät.. mutta tänne etelämpään vois jäähileissä ylimääräisiä laittaa :)
Yksi tuttu joskus tuo pikkukalaa, se on ihan kissojen syötäväksi tarkoitettu.Minä en ole niin ronkeli kalojen suhteen, kun ei ole särkeä, eikä lahnaa.
Ei niitä talvella pikkukaloja pyydetä, se on raitista hommaa.
Aika on muuttunut.
Isä oli pyytänyt leivänjatketta, ennen minun syntymää, niin kalalähetys oli laitettu linja-autossa Kuopioon, sen aikaisilla teillä 120 kilometriä mennyt monta tuntia. Kalat on olleet myynnissä seuraavana päivänä.
Ei varmaan nyt onnistuisi.
- Rattus sp.
Kylymä :(. Ajattelin aloittaa kevään odotuksen, kun päivät silloin pitenevät ja aurinko lämmittää.
Sitä ennen vietän kuitenkin joulun. Nyt kun on tuo rakas pentu, niin aion hemmotella jouluna olan takaa. Vähintään seitsemän pakettia tulee koiruliinille pelkästään minulta siihen päälle kaikkien sukulaisten ja ystävien lahjat. Opetan sen samoille tavoille kuin edeltäjänsä..
Ja jouluista musiikkia..
http://www.youtube.com/watch?v=51bO1CVPWRALiian kylmä 21astetta, puoletkin riittäis, onneksi ei tuule.
niitä on kaksi tapahtumaa vuodessa, jotka saa tunne-elämyksiä aikaan.
Toinen on tämä talviverkkojenlasku, siinä on jotain, en tiedä.
Toinen on, kun kevätkesällä tekee vastan juuri lehteentulleista koivunoksista, ja tietenkin se savusauna, vaikka en vastomisesta muuten pidä.
Kun minulla oli koira, niin se tykkäs olla järvellä, ja kyllä se juoksi.
Olisi tieten kannattanut ottaa koira, kun se entinen kuoli, mutta päätetty, mikä päätetty.
On siinä oma vaivansa.- ...
k-kotton kirjoitti:
Liian kylmä 21astetta, puoletkin riittäis, onneksi ei tuule.
Toinen on, kun kevätkesällä tekee vastan juuri lehteentulleista koivunoksista, ja tietenkin se savusauna, vaikka en vastomisesta muuten pidä.
Olisi tieten kannattanut ottaa koira, kun se entinen kuoli, mutta päätetty, mikä päätetty.
On siinä oma vaivansa.Koiriin tottuu, ilman olemiseen luemma hankalampi tottua.
Ite olen tottunut katteihin, oikeastaan aina ollut kissa. - Rattus sp.
k-kotton kirjoitti:
Liian kylmä 21astetta, puoletkin riittäis, onneksi ei tuule.
On siinä oma vaivansa.Ei sitä osaa elää ilman koiraa, kun siihen tottuu. Tietysti nyt ei tule matkusteltua, mutta tilalle voi keksiä kaikkea muuta.
Aloitin pari viikkoa sitten sulkapallon peluun uudelleen. Sillä seurauksella, että nilkasta rusahti. Periksi ei anneta, vaikka jo toisella kerralla kävi näin.
Kunhan nilkka paranee, on tarkoitus myös kokeilla seinäkiipeilyä. Tulee mieleen ajat parikymppisenä, kun kokeili kaikenlaisia lajeja. Jos vielä löytäisi lauluopettajan, niin voisi rääkätä opettajan sävelkorvaa ja ylittää omia rajojaan :).
Parhaita muistoja on nuoruudessa kesämökillä saunominen. Välillä pulahdus Päijänteeseen ja takaisin saunaa. Rattus sp. kirjoitti:
Ei sitä osaa elää ilman koiraa, kun siihen tottuu. Tietysti nyt ei tule matkusteltua, mutta tilalle voi keksiä kaikkea muuta.
Aloitin pari viikkoa sitten sulkapallon peluun uudelleen. Sillä seurauksella, että nilkasta rusahti. Periksi ei anneta, vaikka jo toisella kerralla kävi näin.
Kunhan nilkka paranee, on tarkoitus myös kokeilla seinäkiipeilyä. Tulee mieleen ajat parikymppisenä, kun kokeili kaikenlaisia lajeja. Jos vielä löytäisi lauluopettajan, niin voisi rääkätä opettajan sävelkorvaa ja ylittää omia rajojaan :).
Parhaita muistoja on nuoruudessa kesämökillä saunominen. Välillä pulahdus Päijänteeseen ja takaisin saunaa.Tuon sulkapallon vielä ymmärtää, mutta tuo seinäkiipeily...Turvallisempaa varmaan kun sulkapallo.
Minä voin tulla säestäjäksi, kun laulamaan alat.
Minulla on haitari, iso kantele ja sähköurut, lie vielä muitakin. En kyllä soittaa osaa, mutta säestää kyllä :).- Rattus sp.
k-kotton kirjoitti:
Tuon sulkapallon vielä ymmärtää, mutta tuo seinäkiipeily...Turvallisempaa varmaan kun sulkapallo.
Minä voin tulla säestäjäksi, kun laulamaan alat.
Minulla on haitari, iso kantele ja sähköurut, lie vielä muitakin. En kyllä soittaa osaa, mutta säestää kyllä :).On turvallisempaa kuin sulkapallo. Pitäähän sitä jotakin tehdä, että pysyy kunnossa. Olen tainnut päästää itseni liian helpolla, kun nopeasti saa vammoja.
Nyt on taas pakkausta ohjelmassa ja se ei ole niin helppoa, kun on koira. Mitä kaikkea koiru tarvitsee viikonloppuna :).
- ...
Koko espoossa oli sitten viime yönä katkennut kaukolämmöt, oli ne saaneet lämmityksen myöhemmin toimimaan. Pian edessä lauhat kelit, rupeaa tsadin putket paukkumaan. Täytyy hokata, maalla yleensä varalämmitys, uuni tai jotain ja lunta voi sulattaa vedeksi. Kaupungeissa ei oikein varalämpöjä, putkirikkotapauksissa, eikä koiranpashaista vettä oikein voi mihinkään käyttää.
On kaupungissa asumisessa hyvätkin puolensa, joku luo lumetkin, hinnan näkee vastikkeessa jne. Mutta kyllä kaupungit on haavoittuvaisia paikkoja, ei kummoista tarvi tapahtua, kaikki sekaisin. Talven tulo on saattaa olla melkoinen katastrofi.
Kaloista suosin pakaste seitä ja tynnyrisilliä. Alkanut vaivaamaan, onko kalastus enää järkevä tapa hankkia evästä ihmisille. Vesiä rajatusti, jo nytpuulataan kalastusrajoitusten kanssa ja valitellaan saaliiden vähyytttä. Ihmisten määrä puolestaan kasvaa räjähdysmäisesti-
Onneksi olemassa ratkaisu Subway rakentamassa sata uutta pikaruokalaa suomeen ja kepappia kyllä piisaa.
=DW=Eikös sähköllä saa lisälämpöä.
Ei se aina ollut maallakaan niin suurta viisautta.
Sukulainen teki seutkytluvulla talon. Ei mikään riski mies.
Otti suoran sähkölämmityksen.
Sähköyhtiöllä oli ehtona, ettei savuhormia saa tehdä.
Isossa maailmassa isot murheet, ei ne siitä muutu, jos minä muutaman hauen, ahvenen tai mateen talvessa pyydän.
Onhan se sille hauelle surullinen asia.
Nykyisillä laitteilla voidaan tehokkaasti pyytää.
Kalankasvatukseen pitäsi enemmän saada tutkimusta.
Kalasta tulee mätiä niin paljon, että jossain laguunissa kasvatettuna, niin toisesta reunasta sais lapiolla luoda kaloja pois, tai kauhakoneella.
Nythän se on maailman ruokapulma ratkaistu.
Laatu ei kovin kaksista taitaisi olla, mutta ei se ole seitissäkään.- ...
k-kotton kirjoitti:
Eikös sähköllä saa lisälämpöä.
Ei se aina ollut maallakaan niin suurta viisautta.
Sukulainen teki seutkytluvulla talon. Ei mikään riski mies.
Otti suoran sähkölämmityksen.
Sähköyhtiöllä oli ehtona, ettei savuhormia saa tehdä.
Isossa maailmassa isot murheet, ei ne siitä muutu, jos minä muutaman hauen, ahvenen tai mateen talvessa pyydän.
Onhan se sille hauelle surullinen asia.
Nykyisillä laitteilla voidaan tehokkaasti pyytää.
Kalankasvatukseen pitäsi enemmän saada tutkimusta.
Kalasta tulee mätiä niin paljon, että jossain laguunissa kasvatettuna, niin toisesta reunasta sais lapiolla luoda kaloja pois, tai kauhakoneella.
Nythän se on maailman ruokapulma ratkaistu.
Laatu ei kovin kaksista taitaisi olla, mutta ei se ole seitissäkään.Mädistä puhuen.
Ennen sai ostettua mätimuikkuja kaupasta. Tuurillaan sai valtavan määrän mätiä, kun osti katille kasan muikkuja. Sitten muuttui jokin säännös, ei niitä enää saa myydä, tai vissiin pyytää.
Kotitarvekalastus vähän eri asia, kuin pisneskalastaminen. Surullisin esimerkki Inarinjärvi. Hokasivat, siellä muikkuja, sittetn troolarilaivastot kehiin, nykyään järvessä kai ei oikein mitään kalaa enää.
Kalankasvatus on kyllä jonkinlainen mahdollisuus kasvavaan ruokapulaan. Se vaan, liekö se oikein ekologista sekään, voishan ihmiset ite syödä niitä tupakintumppeja, mitä kaloille ruokana syötetään.
Ite niinkuin enenpi entinen innokas perhokalastaja. Mä pyydin syöntikaloja, väärän merkkiset ja alamittaiset laskin aina takaisin. Kyllä sitä syöntikalaakin saa, kun aikansa vispaa vavalla siimaa. En voi tajuta, mulla pöndellä koski, jossa harria jne. Ja valopäät istuttaa siihen kirjolohta. Seuraus, mä lopetin kalastamisen, sen sijaan kulkevat naapuripitää myöten kalassa siinä, hitto kuulemma jopa verkkojenkin kanssa. En tiedä nykyistä kalatilannetta, oletettavasti ryöstökalastaneet ne harritkin pois samalla >:/
Maailmassa ihmisillä on ruokapula siihen asti, kunnes ihmisrotu joko kuolee tai evoluutiossa kehtittyy verkkomaha, pötsi ja satakerta ja ihminen alkaa syömään heinää.
=DW=
Ihanaa kun lumi tuli, punatulkutkin loistaa punaisinen rintoineen pihapiirin puskissa.:))
Eihän se kyllä liikenteessä mitään mukavaa oo, kun lumi tuiskuaa ja tie on liukas, mutta varoivaisuutta kehiin. Totuttelua tää talvikeli taas vaatii.
Pääsinpä kirjautumaan. Aamupuolella ei onnistunut, nyt tärppäs..))) Taisin unohtaa yhden nimen pois:)))))Totuttelua tämä talvi vaatii. tuolle dieselillekin.
Meinas tuossa nykiä, niin ajoin linja-autopysäkille tasaantumaan.
Risteävältä tieltä perään juoksi nuori nainen, ja sitten alkoi kuulua, että help me please.
Kielitaito on lievästi sanottuna kehnonpuoleinen, sen kuiten sain selville, että auto oli ojassa.
Selvitä siinä, tai yritä selvittää , että on tässä omiakin proleemeja.
pakittelin kuiten katsomaan, vähän oli auto luisunut ojaan
Kielitaito olisi hyvin tärkeää. Naisten kanssa nuo autonnosto ojasta on vaikeaa, vaikka on yhteinen kieli, vaikeusaste kohoaa moninkertaisesti.
No saatiin se kuiten ylös.
Naiset kiitteli kauniisti thank you very muts, minä yritin toivotella hyvää onnea, en kyllä tiennyt onnistuinko.
Että talvi tuo kokemuksia.
Eilen oli kaupassa paljon ulkomaalaisia, kiersin ne kaukaa.k-kotton kirjoitti:
Totuttelua tämä talvi vaatii. tuolle dieselillekin.
Risteävältä tieltä perään juoksi nuori nainen, ja sitten alkoi kuulua, että help me please.
Kielitaito on lievästi sanottuna kehnonpuoleinen, sen kuiten sain selville, että auto oli ojassa.
Kielitaito olisi hyvin tärkeää. Naisten kanssa nuo autonnosto ojasta on vaikeaa, vaikka on yhteinen kieli, vaikeusaste kohoaa moninkertaisesti.
Naiset kiitteli kauniisti thank you very muts, minä yritin toivotella hyvää onnea, en kyllä tiennyt onnistuinko.
Eilen oli kaupassa paljon ulkomaalaisia, kiersin ne kaukaa.:))) se vähäinenkin kielitaito unohtuu,kun sitä tarviis. Kesälomalla lomailin toisen kotimaisen kielen asuma alueella. Pikkupojalta oli tipahtanu pyörästä ketjut ja häntä rupesin auttaa. Ei ihan savonmurre ja ruottinkieli kohdannu;) Kiitoksen minäkin sentään ymmärsin saaneeni.
- ...
k-kotton kirjoitti:
Eilen oli kaupassa paljon ulkomaalaisia, kiersin ne kaukaa.Kansainvälistä kehiin.
Kyllä sitä pärjää olemattomallakin kielitaidolla. Pitääpi vaan koittaa selittää jotain ja koittaa käyttää käsiään. Ite muutin aikanaan itänaapuriin, käytännössä kielitaidottomana. Kyllä sitä pärjäs, kun oli pakko ja tulipahan melkoinen kielikylpy. Sivumennen mainiten, älyttömästi sanoja, jotka suunnilleen samoja kaikissa kielissä, auto nyt kai kaikista tunnetuin ja kompuutteri on kompuutteri kai kaikkialla.
Yks juttu on huvittava. Kun koitat solkottaa jotain asiaa jonkun kanssa, joka ei ole ollut kielitaidottomien kanssa tekemisessä. Siis jos alkuun koittaa puhua ja selittää, eikä löydy kahdenvälistä kommunikaatiota, vasta puoli lisää tekstin määrää, että ymmärtää vieläkin vähemmän. Sitten lisää puheen nopeutta, että ymmärtää edelleen vieläkin vähemmän. Ja lopuksi sitten vielä huuta, että ei edes kuule mitään :D
=DW= Irkka kirjoitti:
:))) se vähäinenkin kielitaito unohtuu,kun sitä tarviis. Kesälomalla lomailin toisen kotimaisen kielen asuma alueella. Pikkupojalta oli tipahtanu pyörästä ketjut ja häntä rupesin auttaa. Ei ihan savonmurre ja ruottinkieli kohdannu;) Kiitoksen minäkin sentään ymmärsin saaneeni.
kyllä kai tuo englanti on kai ainut, minkä kanssa minun kannattaa edes yrittää mitään.
Aina näitä tilanteita näyttää tulevan.
Vajavaista näillä naisilla oli se englanninkieli, luultavasti olivat töissä täällä.
Vaan oon minä sitä siunannut, kun kielitaidottomat raahaa puolisoita ympäri maailmaa,että millä eväillä sitä yhteisiä elonpäiviä meinataan kuluttaa.k-kotton kirjoitti:
Eilen oli kaupassa paljon ulkomaalaisia, kiersin ne kaukaa.On se ihanaa että meillä on näitä maanteiden ritareita:)))
Meillä tuolla isolla tiellä ajelee tosi paljon näitä naapurimaan rekkareissa olevia autoja. Silloin tällöin ajavat tienposkeen ja laittavat hätävilkut päälle, minä en yleensä pysähdy näissä tapauksissa.
Hehh... Että vaikka olis" yhteinen kieli ni vaikeusaste kohoaa moninkertaisesti" ?
Juups, täälläki kaupoissa riittää ulkomaalaisia enemmin ku autoja tuolla tiellä. Huoh... Nyt muutenki kaupat jo täys ihmisiä tään joulun tulon vuoksi.... kirjoitti:
Kansainvälistä kehiin.
Kyllä sitä pärjää olemattomallakin kielitaidolla. Pitääpi vaan koittaa selittää jotain ja koittaa käyttää käsiään. Ite muutin aikanaan itänaapuriin, käytännössä kielitaidottomana. Kyllä sitä pärjäs, kun oli pakko ja tulipahan melkoinen kielikylpy. Sivumennen mainiten, älyttömästi sanoja, jotka suunnilleen samoja kaikissa kielissä, auto nyt kai kaikista tunnetuin ja kompuutteri on kompuutteri kai kaikkialla.
Yks juttu on huvittava. Kun koitat solkottaa jotain asiaa jonkun kanssa, joka ei ole ollut kielitaidottomien kanssa tekemisessä. Siis jos alkuun koittaa puhua ja selittää, eikä löydy kahdenvälistä kommunikaatiota, vasta puoli lisää tekstin määrää, että ymmärtää vieläkin vähemmän. Sitten lisää puheen nopeutta, että ymmärtää edelleen vieläkin vähemmän. Ja lopuksi sitten vielä huuta, että ei edes kuule mitään :D
=DW=Jos vähän ihteeni kehun, niin jonkun verran ulkomaanelävien kanssa jos olis tekemisissä, niin tu englanti tulisi suht helposti hallintaan välttävästi.
En tiedä, mikä on paras tapa oppia kieliä, mutta kouluaikana opetettiin ensin se kielioppi, ja sitten ei paljon muuta opittukaan.
Jotka enemmän on tekemisissä ulkolaisten kanssa, niin kuullut, että jos sanavarasto on hyvä, niin kieliopista ei niin väliä, kun vaan pistää sanoja peräjälkeen, niin siitä jotain tolkkua saa.sasus kirjoitti:
On se ihanaa että meillä on näitä maanteiden ritareita:)))
Meillä tuolla isolla tiellä ajelee tosi paljon näitä naapurimaan rekkareissa olevia autoja. Silloin tällöin ajavat tienposkeen ja laittavat hätävilkut päälle, minä en yleensä pysähdy näissä tapauksissa.
Hehh... Että vaikka olis" yhteinen kieli ni vaikeusaste kohoaa moninkertaisesti" ?
Juups, täälläki kaupoissa riittää ulkomaalaisia enemmin ku autoja tuolla tiellä. Huoh... Nyt muutenki kaupat jo täys ihmisiä tään joulun tulon vuoksi.Hups.. toi kirjotus on hiukka ylemmäs k-kottonille miun edellisen kirjotuksen alla..:)))
- ...
k-kotton kirjoitti:
Jos vähän ihteeni kehun, niin jonkun verran ulkomaanelävien kanssa jos olis tekemisissä, niin tu englanti tulisi suht helposti hallintaan välttävästi.
En tiedä, mikä on paras tapa oppia kieliä, mutta kouluaikana opetettiin ensin se kielioppi, ja sitten ei paljon muuta opittukaan.
Jotka enemmän on tekemisissä ulkolaisten kanssa, niin kuullut, että jos sanavarasto on hyvä, niin kieliopista ei niin väliä, kun vaan pistää sanoja peräjälkeen, niin siitä jotain tolkkua saa.Tavallaan noin.
Mä nyt sönkötän useampaakin kieltä. Osaa edes suomen kielioppia, saati muitten kielien. Monessa kielessä sanavarasto hyvä. Ja ne mitä enenpi käyttänyt, taivutukset, sanajärjestykset jne, ne menee ihan hyvin. Idea just se, että en ole opetellut ulkoa mitään sääntöjä, opettelen korvakuulolla. Ainoa, mikä tuli nopeesti mieleen on englannin säännöttömät verbit, ne mä olen oikein opetellut ulkoa, mutta niitä vähän. Mutta joku venäjän seitsemän eri s- kirjainta on aika hankala asia oppia puhumaan, vaikka teoriassa osaisikin.
Noh, en mä mikään kielinero ole, mutta tärkeintä on kommunikaatio. Monet, hyvin teorian osaavat ihmiset on kovin hiljaisia keskustelutilanteissa, koska niillä opiskeluajoilta peräisin virheiden pelko. Mä voin kyllä tulkuttaa vaikka mitä asioita, siis abstraktejakin, tuurillaan vastapuoli jopa ymmärtää :D
Mutta kaikessa oppimisessa eri metodeja, mulla menee kielet korvakuulolla. Sivumennen mainiten, jäin lukiossa luokalle saksasta, samalla englanti oli ysi. Noh, kun olen kovasti aina katellut saksalaisia dekkareita telkkarista, ymmärrän yllättävän hyvin sitä, puhuminen nyt on mitä on, mutta siinä just se, että koulussa lähdettiin vieraaseen kieleen teorian kautta, ite kieli jäi oudoksi. Vähän sama ruotsin kanssa. Mun mielestä suomalaisten ruotsinkielenvastaisuus johtuu pitkälti siitä, että se on aika harvoin käytännössä kuultava kieli, ei sitä tarvitse juuri missään. Ja toinen tietenkin se, että oppilaitoksissa laitetaan ruotsin opeiksi kuka tahansa, joka siihen suostuu.
=DW= sasus kirjoitti:
On se ihanaa että meillä on näitä maanteiden ritareita:)))
Juups, täälläki kaupoissa riittää ulkomaalaisia enemmin ku autoja tuolla tiellä. Huoh... Nyt muutenki kaupat jo täys ihmisiä tään joulun tulon vuoksi.On minulla ollut jonkin verran harrastusta tähän kielenopiskeluun.
Joskus parikymmentä vuotta sitten ostin englanninkielisiä dekkareita, ja luinkin niitä, mutta ei siitä tosipaikantullen kovin paljon apua tunnu olevan.
Henkilöautolla kun vedetään toista ojasta, niin siinä pitää sen toisenkin autella.
Vieläkin naurattaa, kun vuosia sitten olin vetämässä yhtä naista ojasta, lunta tosi paljon.
Saatiin riimut kiinni, Autossa istui vanha mummo, nainen meni sanomaan tälle mummolle, että mummon pitää nousta pois sieltä autosta, meinas mummon sinne metriseen lumihankeen.
Minä siihen hätään, ettei tarvii nousta.
Sitten kuului kirkkaalla kuuluvalla äänellä. Ei tarviikkaan mummon nousta autosta, tuo kone on niin riski, että jaksaa vetää, vaikka mummo on kyydissä.
Kyllä kaivinkone aika paljon vetää. Vetää, vaikka on mummo kyydissä.k-kotton kirjoitti:
On minulla ollut jonkin verran harrastusta tähän kielenopiskeluun.
Joskus parikymmentä vuotta sitten ostin englanninkielisiä dekkareita, ja luinkin niitä, mutta ei siitä tosipaikantullen kovin paljon apua tunnu olevan.
Henkilöautolla kun vedetään toista ojasta, niin siinä pitää sen toisenkin autella.
Vieläkin naurattaa, kun vuosia sitten olin vetämässä yhtä naista ojasta, lunta tosi paljon.
Saatiin riimut kiinni, Autossa istui vanha mummo, nainen meni sanomaan tälle mummolle, että mummon pitää nousta pois sieltä autosta, meinas mummon sinne metriseen lumihankeen.
Minä siihen hätään, ettei tarvii nousta.
Sitten kuului kirkkaalla kuuluvalla äänellä. Ei tarviikkaan mummon nousta autosta, tuo kone on niin riski, että jaksaa vetää, vaikka mummo on kyydissä.
Kyllä kaivinkone aika paljon vetää. Vetää, vaikka on mummo kyydissä.Tilannekomiikkaa parhaimmillaan.. hyvin kerrottuna, kiitti nauruista! ;)
Jää arvailtavaksi oliko mummo oikeasti "riski".
Oli miten oli, tuskin tuollasessa tilanteessa ainakaan pahakseen laittoi. :)Sibone kirjoitti:
Tilannekomiikkaa parhaimmillaan.. hyvin kerrottuna, kiitti nauruista! ;)
Jää arvailtavaksi oliko mummo oikeasti "riski".
Oli miten oli, tuskin tuollasessa tilanteessa ainakaan pahakseen laittoi. :)Nämä tiet on täällä mäkisiä, kapeita ja mutkaisia.
Aika paljon olen vuosien aikana saanut vetää autoja tielle, olen töhrinyt pari kertaa itsekin ojaan, mutta nätisti etupyörän vain.
Naiset on niin persoonallisia, että moni on jäänyt mieleen.
Miehistä ei ole kun yksi jäänyt, hän oli menossa luostariin, siksi kai jäi. Ei ainakaan kiroillut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565490Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212407Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2551675- 1141657
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681195Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3271195Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3341190Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly101187