Teen seminaaria kuntaimagoista ja yksi tutkimuskohteeni on Kuopio. Tässä kysymyksiä aiheeseen liittyen, vastauksista olisi paljon hyötyä.
Miten sinä koet kaupungin imagon? Millaisia mielikuvia Kuopio kaupunkina herättää (kaupunkilainen/ulkopaikkakuntalainen)? Miten kaupunki mielestäsi markkinoi itseään/on rakentanut imagoaan?
Kuopion imago?
14
1555
Vastaukset
- Kävijä
Olin töissä jonkin aikaa Kuopiossa. Huomiota herätti kaupungin sisäänpäinlämpiävyys. Paljoa ei annettu arvoa muitten kaupunkien vahvuuksille mutta omat suoritukset nostettiin kattoon vaikka ainakaan teollisessa mielessä ei Kuopio taida olla vetovoimaisempia paikkoja vaan esimerkiksi Jyväskylä on paljon Kuopiota edellä. Siis haluttaisiin menestystä, työllisyyttä ja uusia firmoja mutta kaupunki päättäjineen pyörii omien pienten piiriensä ympärillä.
Kaupungissa huomiota herätti nuorison ja vanhemman väestön yletön alkoholin käyttö sekä vaarallinen liikennekulttuuri joka taitaa olla tyypillistä pohjois-Savon väestölle. Onneksi evouluutio korjaa sen mitä poliisit eivät osaa.
Varsinainen kaupungin markkinointi taitaa keskittyä muutaman tapahtuman (Kuopio tanssii ja soi, Puijon kisat) ympärille. Kuopio on varmasti vihtyisä kesäkaupunki jolla on mahdollisuuksia vaikka mihin mutta kovin vähän on tehty kaupungin tunnetuksi tekemiseksi. Ainoa mitä ihmiset muistavat ovat kalakukko ja Puijo. Perinteisiä paikallisia matkamuistoja ei taida olla mitään tarjolla.- Kokenut ex- asukas
Imagon tekevät ihmiset. Yksikin häijy, sanoisin jopa julma juntti työyhteisön joukossa saa kaikkien päät kääntymään . Ja niin laumaa viedään kuin pässiä narussa. Tällaisia on osa savolaisista, mutta onneksi ei kaikki. Siis tässäkin näkyy se aito sisäsiitoisuus (kun naivat toisiansa) ja sisään lämpiävyys. Entä missä on se lupsakkuus, onko sitä? - No jos kateutta ja ahneutta sanotaan lupsakkuudeksi, niin kai se sitä sitten on. Lupsakkuus on mielestäni aivan jotain muuta . Se on jokaisen ihmisen huomioonottamista ja arvostamista. Ei arvostelemista ja jonnii joutavaa juoruilua. Ei se myöskään ole kieroilua ja työpaikkaterroria.
- Kuopio is the BEST!
Olen ulkopaikkakuntalainen. Muutin Kuopioon muualta ja tällä hetkellä olen tilanteen pakosta pois Kuopiosta, MUTTA missään nimessä en voi haukkua kuopiolaisia! Totta kai Kuopiossakin on omat idioottinsa, mutta en missään nimessä allekirjoita, että Kuopio olisi sisäänpäinlämpiävä paikka. Jos sellaisen haluat nähdä, sellainen on Kajaani! Minusta kuopiolaiset ihmiset ovat erittäin posiitivisia, ulospäinsuuntautuneita ja hyvin seurallisia. Koskaan ei ole käynyt niin, etteikö olisi neuvottu, jos en ole jotain tiennyt. AINA olen saanut ystävällistä palvelua. Koskaan en ole nähnyt ainoataan kuopiolaista, joka olisi ollut vilpillinen, ainakaan minua kohtaan. Jos joku haukkuu kuopiolaisia, todennäköisesti hänen kannattaisi katsoa peiliin.
Minä muutin aikanaan Kuopioon avoimin ja ystävällisin mielin, ILMAN ennakkoluuloja ja käsityksiä. Minut otettiin vastaan ystävällisesti ja avosylin, ILMAN ennakkoasenteita. Tiedän kuitenkin ihmisiä, joilla on ollut jo selvä mielipide Kuopioon muuttaessaa kuopiolaisista. Heidät on todella "potkittu" pois. Niin minäkin tekisin! Miten joku voi KUULOPUHEIDEN perusteella tuomita paikan, jota ei edes tunne ja jossa ei ole asunut!? Sitten jos tällä asenteella tulee Kuopioon, on ihan oikein, että häntä kohdellaan niin kuin kohdellaan. Hän kohtelee kuopiolaisia samalla tavalla, kuopiolaiset vain peilaavat sen hänelle takaisin! Olen asunut ympäri Suomea ja koskaan en ole löytänyt parempaa paikkaa kuin Kuopio! Vaikka nytkin asun muualla, "kirjani" ovat ja pysyvät Kuopiossa. Ymmärrän täysin kuopiolaisten suhtautumisen näihin ennakkoasenteella varustettuihin ihmisiin. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan!
Minusta Kuopio on onnistunut antamaan itsestään erittäin hyvän kuvan. Ne ihmiset, jotka minä tunnen (ulkopaikkakuntalaiset), ovat olleet poikkeuksetta sitä mieltä, että heillä on hyvin positiivinen kuva Kuopiosta ja sen asukkaista. Jokainen heistä on halukas käymään ainakin turistina Kuopiossa ja osa jopa muuttamaankin!
Miksi Kuopiota ei saisi kehua!? Jos joku kehuu Kuopiota, se pitää heti lytätä. Sellainen ihminen, joka haukkuu Kuopiota ei tiedä mistä puhuu. Pitää asua vähän muuallakin kuin yhdessä kaupungissa. Silloin on mihin verrata. Ja Kuopio kyllä kuuluu sinne parempaan päähän!- Opiskelija
Mitä erikoisen hyvää tai muuten mainitsemisen arvoista Kuopiossa on? Entä huonoa, "tahroja" maineessa?
- Jari Jii
Opiskelija kirjoitti:
Mitä erikoisen hyvää tai muuten mainitsemisen arvoista Kuopiossa on? Entä huonoa, "tahroja" maineessa?
Kuopiolaisen asioidenhoidon perinteisiin kuuluu sitkeä valituskulttuuri ja muihin kaupunkeihin verrattuna poikkeuksellisen vahva EI-puolue. Mitään ei meinata saada aikaiseksi, ja lähes kaikki projektit kusevat ainakin jonkin verran, koska kukaan ei tunnu saavan tiettyjen ammattivalittajien turpia tukkoon. Tästä seuraa se, että lähes kaikki uudet ideat, projektit, rakennustyömaat jne. tulevat lähes poikkeuksetta ennätyskalliiksi, koska lähes kaikkea viivästytetään ja hankaloitetaan mahdollisimman paljon.
- Kuopiolainen
Jari Jii kirjoitti:
Kuopiolaisen asioidenhoidon perinteisiin kuuluu sitkeä valituskulttuuri ja muihin kaupunkeihin verrattuna poikkeuksellisen vahva EI-puolue. Mitään ei meinata saada aikaiseksi, ja lähes kaikki projektit kusevat ainakin jonkin verran, koska kukaan ei tunnu saavan tiettyjen ammattivalittajien turpia tukkoon. Tästä seuraa se, että lähes kaikki uudet ideat, projektit, rakennustyömaat jne. tulevat lähes poikkeuksetta ennätyskalliiksi, koska lähes kaikkea viivästytetään ja hankaloitetaan mahdollisimman paljon.
Kuule, ex-kajaanilaisena, nykyisenä kuopiolaisena, tuo kuvaus sopii KAJAANIIN, ei Kuopioon. Jos väität, että tuo on Kuopiossa tavallista, et ole nähnytkään EI-puoluetta. Kajaanissa on sellaiset juntturat, että sinä et kestäisi siellä päivääkään! Se on pientä, mitä Kuopiossa vastustetaan. Kajaanissa vastustetaan KAIKKEA. Se on aivan sama onko kyse EU:sta, liito-oravista, siis aivan sama mistä! Siellä kiistellään kokoajan jopa vanhoista iänikuisista asioista! Jos Kuopiossa kiisteltäisiin vastaavasti, niin se olisi sata vuotta sitten olleella tasolla. Minun mielestäni Kuopio on varsin nykyaikainen kaupunki! Sen sijaan mene katsomaan Kajaania. Ne ovat niin patavanhoillisia ja kaavoihinsa pinttyneitä, että siellä ei ole mikään muuttunut varmaan viimeiseen sataan vuoteen! Sen vastustuksen vuoksi juuri! Olen nähnyt 100 vuotta vanhan kuvan Kajaanin keskustasta ja se on aivan samannäköinen kuin nytkin. Rakennuksia on ehkä tullut jokunen lisää noin 60-luvulla, mutta aivan samannäköinen kuva. Tunnistaa kyllä 100 vuotta vanhasta kuvasta samaksi läveksi. Sen sijaan Kuopio oli kerennyt muuttua sinä 30 vuotena, jona en siellä ollut käynyt, ennen kuin sinne lopulta muutin! Tyttärelläni edellisestä käynnistä oli 10 vuotta ja sinäkin aikana Kuopio oli kerennyt muuttua huomattavasti! Sisareni ei ollut käynyt Kuopiossa 40 vuoteen, ennen kuin kävi meillä kylässä, ja hän sanoi, ettei Kuopio näytä enää samalle paikalle missä hän joskus muinoin kävi. Kävimme hänen kanssaan sitten Kajaanissa (yhtä pitkä väli eli 40 vuotta), hän sanoi, että Kajaani on aivan samannäköinen. Mikään ei ole Kajaanissa muuttunut 40 vuoteen! Minusta tuo kuulostaa jo pahalle ja karmealle!!! Kuopiosta hän sen sijaan sanoi, että se on virkeän oloinen ja ajanmukaan muuttuva kaupunki. Tämän hän sanoi nimittäin helsinkiläisenä, jossa on kyseisen ajan asunut.
- Kajaanissa käynyt
Kuopiolainen kirjoitti:
Kuule, ex-kajaanilaisena, nykyisenä kuopiolaisena, tuo kuvaus sopii KAJAANIIN, ei Kuopioon. Jos väität, että tuo on Kuopiossa tavallista, et ole nähnytkään EI-puoluetta. Kajaanissa on sellaiset juntturat, että sinä et kestäisi siellä päivääkään! Se on pientä, mitä Kuopiossa vastustetaan. Kajaanissa vastustetaan KAIKKEA. Se on aivan sama onko kyse EU:sta, liito-oravista, siis aivan sama mistä! Siellä kiistellään kokoajan jopa vanhoista iänikuisista asioista! Jos Kuopiossa kiisteltäisiin vastaavasti, niin se olisi sata vuotta sitten olleella tasolla. Minun mielestäni Kuopio on varsin nykyaikainen kaupunki! Sen sijaan mene katsomaan Kajaania. Ne ovat niin patavanhoillisia ja kaavoihinsa pinttyneitä, että siellä ei ole mikään muuttunut varmaan viimeiseen sataan vuoteen! Sen vastustuksen vuoksi juuri! Olen nähnyt 100 vuotta vanhan kuvan Kajaanin keskustasta ja se on aivan samannäköinen kuin nytkin. Rakennuksia on ehkä tullut jokunen lisää noin 60-luvulla, mutta aivan samannäköinen kuva. Tunnistaa kyllä 100 vuotta vanhasta kuvasta samaksi läveksi. Sen sijaan Kuopio oli kerennyt muuttua sinä 30 vuotena, jona en siellä ollut käynyt, ennen kuin sinne lopulta muutin! Tyttärelläni edellisestä käynnistä oli 10 vuotta ja sinäkin aikana Kuopio oli kerennyt muuttua huomattavasti! Sisareni ei ollut käynyt Kuopiossa 40 vuoteen, ennen kuin kävi meillä kylässä, ja hän sanoi, ettei Kuopio näytä enää samalle paikalle missä hän joskus muinoin kävi. Kävimme hänen kanssaan sitten Kajaanissa (yhtä pitkä väli eli 40 vuotta), hän sanoi, että Kajaani on aivan samannäköinen. Mikään ei ole Kajaanissa muuttunut 40 vuoteen! Minusta tuo kuulostaa jo pahalle ja karmealle!!! Kuopiosta hän sen sijaan sanoi, että se on virkeän oloinen ja ajanmukaan muuttuva kaupunki. Tämän hän sanoi nimittäin helsinkiläisenä, jossa on kyseisen ajan asunut.
Sinä joka haukuit Kajaania ,niin lienetkö siellä edes käynytkään. Siellähän on tytöille kamut ja sen tien muutkin mukavat.
- Pois muuttanut
Kajaanissa käynyt kirjoitti:
Sinä joka haukuit Kajaania ,niin lienetkö siellä edes käynytkään. Siellähän on tytöille kamut ja sen tien muutkin mukavat.
Kuopiossa on siis parasta Puijo, vesistö, hyvät lekkeilymaastot, pyörätiet tuomiokirkko ja palvelutaso. Ihmisiä on moneen lähtöön ,joten niistä ei sen enempää. Muualta muuttaneet ovat parantaneet savolaisjunttiuden huonoa mainetta.
- Ex-kajaanilainen
Kajaanissa käynyt kirjoitti:
Olen asunut Kajaanin perslävessä monta kymmentä vuotta. Mutta sinä olet VAIN käynyt. Totta kai se erille näyttää turistin silmissä kuin asukkaana. Sehän selittääkin sinun mielipiteesi täysin...
- ex-kuopio
Jari Jii kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä.
Kuopiossa on iso joukko kehityksen estäjiä.
Pahin kaikista on Kuopion SDP eli sossut.
Ne takaa huonon meininkin jatkossakin.
No, sossut ovat pilanneet koko Suomen =( - Että semmoista
ex-kuopio kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä.
Kuopiossa on iso joukko kehityksen estäjiä.
Pahin kaikista on Kuopion SDP eli sossut.
Ne takaa huonon meininkin jatkossakin.
No, sossut ovat pilanneet koko Suomen =(Ei se ole kuopiolaisten vika, että Lipponen on Kuopiosta päin.
- Anonyymi
Hybä kaupunki
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043414
- 883093
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä201953- 691916
- 391898
- 221766
- 241697
Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi341459Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91349- 481337