eli siinä se jo tulikin. monta vuotta (4-5v) kestänyt aamuihin painottuva ripuli. olen melkolailla laihana pysynyt tuon takia. olen yrittänyt syödä ruokaympyrän mukaisesti, mutta esimerkiksi marjat, hedelmät, kasvikset, vihannekset sienet ja pavut eivät sula, ne tulevat ripulin seassa sulamattomina. (joo yök). olen ollut kolonoskopiassa, keliakia ja laktoosi-intoleranssi ovat myös testattu. kumpaakaan ei ollut ja suolesta ei löytynyt mitään poikkeavaa. myös hemoglobiini on pysynyt ihan hyvänä nämä vuodet. olen ollut pari vuotta tupakoimatta ja juomatta kahvia ja ilman lääkkeitäkin kun näin neuvottiin, mutta ei mitään vaikutusta. osaisiko kukaan kertoa mistä voisi johtua? olen vielä nuori ja tämä häiritsee elämääni todella raskaasti, kun en aamuisin voi moneen tuntiin poistua kotoa minnekään, kun vessa täytyy olla lähellä.
vuosia kestänyt ripuli
4
1957
Vastaukset
- oimatahonki
Tietäisimpä minäkin,mistä johtuu se,että aamulla töihin mennessä oksettaa välillä niin että osa aamiaisesta päätyy puskaan.
Ei tietääkseni siihen ole mitään syytä.
Ei myöskään siihen,että ripulin takia on tosi kiire töihin... Lopex ripulilääke ainakin mulla auttaa. Mun ripuli kyl johtuu hermostosta ja alkoholista. Lopex , Imodium ym. eihän ne mitenkään vaarallisia ole ?
Noh, mä oon markan suutari neuvomaan tässä asiassa, mutta kuiteskin
jotain autonoomiseen hermostoon liittyvää ...
Teenjuonti (vahva tee) myös auttaa.- ibsibs
Kuullostaa aivan ärtyneen suolen oireryhmältä ripulipainotteisena. Hoitokeinoja löytyy, mutta lääkärit eivät pahemmin tästä oireryhmätä tunnu suomessa vielä tietävän. Ensimmäinen mitä kannattaa kokeilla on ruokavalion muuttaminen, eli ärtyneen suolen oireryhmässä ei sovi syödä perinteisen ruokaympyrän ohjeistuksen mukaan, se on usein todella epäsopiva ruokavalio ibsiläiselle (ärtyneen suolen oireryhmän potilaalle).
Kannattaa kokeilla FODMAP-ruokavaliota, jolla on todettu olevan hyviä vaikutuksia. Googlettamalla löydät tästä tietoa tarkemmin. Hedelmät ja vihannekset ovat usealle niitä jotka eivät todellakaan sula ja tulevat tosiaan miltein sellaisenaan läpi, aiheuttaen samalla ummetusta, ripulia, ilmavaivoja ja muita mahakipuja.
Ota myös käyttöön maitohappobakteerit ja ruuansulattajaentsyymit. Voisit esim. kokeilla psylliumkuitua, sitä saa luontaistuotekaupoista. Siihen ei ole lisätty mitään sokereita tai makeutusaineita, toimii ehkä jollaintapaa samalla lailla kuin apteekin Vi-siblin, mutta vi-siblineissa on kaikissa joko sokeria tai makeutusainetta, jotka eivät taas yhtään sovi ärtyneelle suolelle. Sitä kannattaa esim iltaisin sekoittaa yksi teelusikallinen vesilasiin ja juoda sellaisenaan.
Voit lukea omista kokemuksistani oman ärtyneen suoleni kanssa blogistani: www.ibselama.blogspot.fi. - maukunauku
Joo kuulostaa ärtyneeltä suolelta. Minulla oli vastaavanlainen tilanne jokunen vuosi sitten. Vieläkin vatsa joskus oireilee, mutta tilanne on rauhoittunut. Akuutin tilan aikana kannattaa käyttää lääkkeitä esim immodium. Minä kävin erikoislääkärillä lauttasaaren terveystalossa ja lääkäri määräsi triptyl nimistä lääkettä pienen annoksen rauhoittamaan vatsaa. Nyt hoidan vaivaa ruokavaliolla, koska olen raskaana. Minulle tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset aikanaan, koska laihduin 10 kg ilman yrittämistä yllättäen. Koska tulehdusta ei löytynyt, lääkärit eivät voineet todeta suolistosairautta. He kuitenkaan eivät sulkeneet sen mahdollisuutta pois. Kilot tulivat takaisin minulla, kun vatsa rauhoittui. Jos sinulla paino putoaa, kannattaa juosta vielä uudemman kerran lääkärissä. Sopivaa ruokavaliota kannattaa kokeilla yksi ruoka-aine jättämällä pois kerrallaan. Laktoositonta ruokavaliota kannattaa kokeilla, vaikka ei intorelanssia ei ole todettu. Myös mieluinen liikuntaharrastus auttaa. Minulla se on pyöräily ja joskus jooga. Jaksamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857415- 965364
- 2534524
- 444455
- 623227
- 482646
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222328Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘282291- 482240
- 412164