Riittääkö magnan gradu tohtoriksi mielivälle?

Tirlittan.

Olen humanistiselta alalta juuri valmistunut maisteri, ja olen haaveillut jatko-opinnoista koko perusopintojeni ajan, sillä rakastan alaani ja tutkimuksen tekemistä kaikkine kipuiluineenkin. Arvosanani ovat pääaineessani huippuluokkaa, mutta gradu meni pieleen: sain ainoastaan magnan, vaikka yritin tosissani (tein gradua pitkään ja hartaasti melko vaativan työn ohella tosin). Gradulausunnossa minulle suositeltiin jatko-opintoja, mutta nyt akateeminen itsetuntoni on nollassa. En saanut graduun lainkaan ohjausta (pyynnöistäni huolimatta) ennen esitarkastusversion palauttamisesta eikä esitarkastuksessa mainittu arvosanaa pudottaneesta puutteesta, joten tuli tunne ettei laitos edes halua minua jatko-opiskelijaksi, ja tuo pyyntö oli pelkkä säälistä riipustettu muodollisuus, kun proffa haaveistani kuitenkin tiesi jo ennalta.

Olisi kiva kuulla, onko muilla vastaavia kokemuksia, ja miten olette selvinneet akateemisen itsetunnon alamäistä takaisin nousuun. Tiedän, että A: n gradullakin on noustu proffaksi, mutta tuskinpa tämänkaltaiset gradut oli tehty tosissaan. Minun oli.

5

1423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3/5 riittää arvosana

Viisiportaisella asteikolla jatko-opintoihin pääsyyn riittää arvosana 3. Toki muutkin seikat vaikuttavat, mutta koska kysyit vain gradun arvosanasta, niin tuo on oikea vastaus.

• magna.

Niinniin, meidän leitokselle C: kin riittää (eli juuri tuo kolme), mutta nyt ei olekaan kyse virallisista rajoista vaan emotionaalisista jutuista...

t:ap

• Älä purista mailasta

Perfektionismi on varmasti aika usein henkilölle itselleen ja myös lähipiirille melko rasittava "sairaus". Ihmisen pitäisi edes joskus osata ottaa vähän rennommin, niin lopputulos voisi olla vieläkin parempi. Urheilusa on tapana sanoa, että jos mailaa puristaa liikaa, niin homma menee kiville. Niin se saattaa olla opiskelussakin. Rennosti ottava, hiukan huonommilla arvosanoilla liikkeellä oleva saattaa menestyä tohtoriopinnoissa paremmin kuin mailaansa puristava, täydellisyyteen pyrkivä.
      Itselläni on asiasta kokemusta. Olen aina ollut sellainen 7-8 oppilas, mutta nyt tohtoriopinnoissa ei ole isoja ongelmia, kun en pyri edelleenkään täydellisyyteen, mutta rento ote näyttää tuovan erinomaisen lopputuloksen.

• ylusses bonaparte

Jos et saanut ohjausta, mutta sait silti M:n arvosanaksi gradusta niin sehän on erinomainen suoritus. Mikäli sait myös suositukset jatko-opintoihin, niin vielä vähemmän pitäisi haitata. Jos itseäsi kuitenkin jostain syystä vaivaa, niin pohdi missä gradusi meni pieleen ja teet väitöskirjasi sen perusteella paremmin. Ainakin opit näemmä sen, että ohjausta olisi hyvä saada joten VAADI sellaista sitten kun alat väsäämään väikkäriäsi.

• 12+2

Aloittajan viesti on se, että hän on suoriutunut opinnoistaan loistavasti, sai hyvän arvosanan gradusta ja että hänelle suositeltiin jatko-opintoja.
      Hurraa, otamme osaa ylistykseen. Vähänkö olet hyvä.
      Nyt sinne tohtoriopintoihin täältä vinkumasta ja kehumasta itseäsi. Olet kehut kyllä ansainnut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2703
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2634
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1782
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1540
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1470
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1382
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      29
      1131
    Aihe