Ihmettelen, että miksi Amerikassa on kaikki veturit telivetoisia. Alaskan nyt jotenkin ymmärtää, mutta esim Miami, ja moni muu osavaltio. Vielä semmonen seikka, että eihän Amerikassa saa lastata kun 20:kyt tonnia. eihän silloin tarvitse edes teliä ?
Telivetoiset
15
1128
Vastaukset
- jaa a
kysy jossaki ameriiian foorumilla ei me suomais tollot muutakun haukuta niitte härveleitä
- kauko kepittäjä
Nostoteli on heille aika tuntematon, jos ei Volvo ole joissain malleissa niitä harrastanut.
Taka-akselit näyttää olevan yleensä keppivetoisia, jotka ovat parempia maantieajoon.
http://s1.aecdn.com/images/news/volvo-trucks-reduces-fuel-consumption-with-new-rear-axle-35100_1.jpg - kasettisuhari
Nämä taitaa olla niitä kulttuuri eroja..? USA on yllättävän takapajunen maa. Se mikä todettiin hyväksi 50 luvulla on monen mielestä edelleen ainoa oikea.
Kaivinkone puolellakin meillä suurimpaan osaan uusista koneista laitetaan ympäripyörivä kauhan kallistaja. Rapakon takana pelkkä kallistajakin on harvinaisuus. Katsokaapa telkusta näitä Amerikan rekka ohjelmia. Kopitkin muistuttaa sisältä 80 luvun nokkamallin Sisuja. Paitsi että niillä on komia asuntovaunu nostettu sen SR:n kopin jatkoksi.
Noista painoista tuli mieleen että siellä ei taida tuo rajoitin politiikka olla ihan samalainen...?Joo, kyllähän se USA minunkin silmiin hivenen takapajuiselta näyttää. Ainakin tietyissä asioissa. Kaivinkoneissa on kai juuri niin kuten mainitsitkin, tosin aluekohtaisia eroja ilmeisesti on (yllätäen), eli joillain alueilla pyörivät ja kallistavat kapustat ovat ilmeisen yleisiä.
- Meesau-uuni
"Noista painoista tuli mieleen että siellä ei taida tuo rajoitin politiikka olla ihan samalainen...? " Jos tarkoitit nopeusrajoitinpolitiikka jenkeissä, niin huomattavan vapaatahan se on eurooppaan verrattuna. Eli autoissa ei niitä ole. Muutamassa osavaltiossa on 60 mailia/h suurin sallittu nopeus(96km/h). Yleisin on 70 mailia/h eli 112km/h, jopa 75 mls/h löytyy jostain päin valtoja. Kyllä siellä autot liikkuu, saisi eu-alueella olla myöskin kesällä tuo satkun rajoitus käytössä. Mutta se hiilidioksiiti on niin paha asia eu-pamppujen mielestä..kyllä kilometrikalle tienais!
- vulndvfjvf
en lähtis noita nopeuksia nostaan suomessa ihan "silmät kiinni", mutta moottoteille tai näihin rinnastettavan tasoisille teille soisin kyllä suuremmat nopeudet.
- sevytruck
Aika pitkälti ovat telivetoset siellä ilman lukoja , eli ei mitään järkee !
- Vilkku katolla
Hyvin on "pojat" perehtyny asioihin!!
No ensiks kattokaa niitä kärryjen akseleita!! Ne o ihan perässä,eli puolet kärryn painosta on siellä!! eli toinen puolikas o Vetäjällä!! Siksi siel o varmaan 3.aks vetäjät EU:n 2aks. sijaan!
Toisekseen ne ajelee siel ihan oikeesti 100 lasis maanteitä pitkin,joten kulutus kestävyys on päällimäisenä ideana! siksi teliveto 3aks. autoon on perinteisesti luonteva ratkaisu,niin ameriikas,kuin euroopas!!
Tää meitin taka/nousu teli o ihan suomalaisten ja Ruottalaisten keksintö,minkä Norskit on ottanu käyttöön hyvän talvi pidon puitteis,mut sielläkin saat sakon heti,jos Politi näkee telin kiristetyn,esim. liikkelle lähdös,ku tie kohtainen aks.paino ylittyy!!
Siksi eij esim. MB:ltä löydy takateli autoo valikoimasta,eikä IVECO:lta,eikä Magnumia enää saa takateli versiona,ku eij kannata kahta pikku maata varten tyypittää moista!! MAN aikanaan teki nimenomaan NORJAN markkinoita valloittaakseen Takatelin ja puolen vuoden jälkeen asiakkaiden pyynnöstä se tuli Suomeen ja samalla Ruottiin!
Eli nouseva takateli vekotin on maailman laajuisesti ihan scandinaavinen juttu!! - Veikko Vanaja
"Eli nouseva takateli vekotin on maailman laajuisesti ihan scandinaavinen juttu!!"
"Diplomi-insinööri Veikko Muronen, Vuonna 1955 hämeenlinnalaisella Vanajan Autotehtaalla haettiin henkilöä joka osaisi suunnitella hyvän puutavara-auton. Tehtävään valittiin Muronen. Hän toimi yrityksessä ensin suunnittelu- ja myöhemmin tuotantopäällikön tehtävissä.
Suunnittelemistaan kuorma-autoista Muronen piti jälkeen päin merkittävimpänä T6-69/5000 1200 -mallia. Autossa oli turboahdettu A.E.C. AVT690 -moottori, 15-nopeuksinen Fuller RTO915 -vaihteisto ja Murosen hydraulinen nostoteli. Autoa pidettiin kaiken kaikkiaan onnistuneena kokonaisuutena."
.- vanha kuski
Tuo AEC:n kone oli vähän kiinnileikkautumisherkkä. Muuten hyvä auto oli.
- Hi-way one
Kyllä mersulla on takateli autoja valikoimassa on 8sekä kymppi pyörästä. akseli väli on sillon minimissään 4500mm. Norskit ostaa veturiksi 4500mm joka sitten lyhennetään 3300-2900mm terpeen mukaan ja lyhennys tehään pääsääntösesti Tanskassa.
Tosi asiassa tämän päivän painoilla pittä jo olla teliveto auto, jos haluaa leiikkimisen jättää työn teosta pois.- Nuuskakairan mies
Ainakin Kanadassa on kok.massa 63,5 tonnia. En tiijä kaikista osavaltioista, enkä USAn puolelta. Tehoja monesti vähemmän kun täällä. Hassun kuulonen kantavuuskuormalla ja n. 400 hp ja 18 vaihdetta käydään läpi. Harvoin kuulee semmosta kepitystä täällä. Max. nopeus yhdellä perävaunulla 110km/h ja kahdella, max. pituus n. 40m, 100km/h.
Ainakin Pleyms Transport, Vesisaaresta on laittanut uusimman rahtiauton telivetosena, ajaa vesisaari- Tornio-Oslo väliä. Mikä syy?? Ei ymmärtää kaikkia maaliman asioita - qjatolla
Sulla olisi varmaan pulla-autokin teliveto,
Mielti mitä leikkimistä, nollakelillä, jos kaikki autot olisi telivetoja, siis tyhjänä.
- Hi-way one
Ei mun oo ainakaa nollakelis tarvinnu leikkiä telivetosella, kyllä ne ollu niitä ykspyörävetosia jokka siellä on ketjutellu baarin pihassa.
Jokainehan saa ajella millä tykkää vaikka vie tavarat veskelkalla perille. mun omien kokemusten perusteella vaan kerroin mielipiteeni.- Babyt kertoo
Entäs sitten. EVVK sun "kokemukses"
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881507
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla101370- 751146
- 1151109
- 661068
- 74965
- 68895
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n255890Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o12831- 33803