Elikkä olen silloin tällöin syönyt tonnikalaa, mutta eilen tuli otettua 6 purkkia yhteensä (Urheilen). Sitten keskellä yötä heräsin huonoon oloon ja tuli oksennus ja tunsin inhottavan tonnikalan maun. Onkos jonkillainen allergia/ruokamyrkytys tai mitä?
Tonnikala
4
2136
Vastaukset
- ei saa syyä
Tonnikalaa liikakalastetaan runsaasti sekä normaalin kalastuksen että ryöstökalastuksen takia, siksi laji on melkein sukupuuton partaalla. IUCN:n mukaan itäisen Atlantin tonnikalakannat ovat erittäin ja läntisen Atlantin kannat äärimmäisen uhanalaisia.
- todellamerkitykseton
Tulin kysymään mahdollisesta allergiasta, enkä kuulemaan moraalimielipiteitä. Menisit nukkumaan kalojesi kanssa.
- plmb2
Onhan se tonnikala hyvänmakuinen ja kulinaarinen nautintokin, mutta siinä on paljon aminohappoa histidiini, joka varastoitumisen aikana muodostaa histamiinia, biogeenia aminia. On parempi että koostat proteiinisi siten että tonnikalan osuus on vain silloin tällöin mukana, eikä ainakaan yli 2 purkkia, ettei histamiinimäärä muodostu liian suureksi. Se tekee suoranaisen ruokamyrkytysoireen, mikä ei ole allergiaa. Kannattaa myös katsoa, että purkit eivät ole mitään ikivanhoja, jolloin histamiinin osuus on vielä suurempikin. Tonnikala kuuluu siihen kalaheimoon, jossa on paljon histidiiniä kalanlihassa.
- plmb3
Wikipediasta löytyykin tuo kalaheimo Scombroid- ja tekstikin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Scombroid_food_poisoning
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih374905Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5011565Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771080Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä359998- 77923
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53901- 59850
- 228804
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.48758Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58728