Tässä viime päivinä on näkynyt aloituksia vanhasta tutusta aiheesta: Raamatun jumalan pahuudesta. Niissä keskusteluissa on näkynyt jopa sellaisia väitteitä, että surmaaminen on ollut täysin oikeutettua, koska nämä ihmiset olivat ansainneet sen. Eikä Lord Almighty ilmeisesti kyennyt / halunnut muutoin iljettävyyksiä lopettaa kuin väkivaltaa käyttämällä.
No, tuodakseni keskusteluun jotain konkreettista ja jonka pohjalta arvioida sitä että josko verihurmos menisi joskus kaikkivoipalla liiallisuuksiin, kokosin tähän pienehkön infopaketin muutamasta(kymmenestä) Herran murhanhimon osoituksesta lähdeviitteineen ja -teksteineen. Ja jotta Jumalan osuus näissä teoissa tulisi paremmin ilmi, olen poiminut ydintekstin ympäriltä ne kohdat, jotka selittävät jotakin olennaista, kuten taistelun osapuolia, Jumalan kytkentöjä murhien suorittajiin yms. Joten kannattaa katsoa jakeen numeroa, koska ne joskus hyppäävät epäolennaisuuksien yli.
Listassa on vain sellaisia laupeudentöitä, joista on kerrottu tarkka uhrien lukumäärä (on pari poikkeustakin, joista asianmukaisessa kohdassa tarkemmin), eikä tietenkään kaikkia ole ollut tarkoitus listata. Kaikki Herran tappamat yksittäiset "pahikset" (lue: alle parikymmentä uhria) on jätetty pois, samoin kuin monet massiiviset murhanäytelmät, joiden body countista ei ole tietoa (kuten tulvan alle jääneet, kokonaisten kaupunkien tuhoamiset jne). Tämä on vain pieni ja suppean mitätön muistutus Herran "hyvyydestä", eikä missään mielessä niin kattava kuin täydellinen Jumala itse ansaitsisi. Aloitetaan katsaus pienimmistä lukemista ja edetään suurimpien suuntaan:
[1. Sam. 14] Herra hellii Jonatania ja aseenkantajaa: 20 kuollutta
6 Jonatan sanoi aseenkantajalleen: "Mennään tuonne noiden ympärileikkaamattomien etuvartion kohdalle. Ehkäpä Herra auttaa meitä. Herra voi kyllä antaa voiton yhtä hyvin pienen kuin suurenkin joukon voimin."
10 Mutta jos he sanovat: 'Kiivetkää tänne', silloin kiipeämme. Se on merkki siitä, että Herra antaa heidät meidän käsiimme."
12 Ja vartioston miehet huutelivat Jonatanille ja hänen aseenkantajalleen: "Kiivetkää tänne, niin näytämme teille jotakin!" Silloin Jonatan sanoi aseenkantajalleen: "Kiipeä perässäni! Nyt Herra on antanut filistealaiset Israelin käsiin."
13 Jonatan kiipesi jyrkännettä käsin ja jaloin, ja aseenkantaja seurasi perässä. Jonatanin edetessä filistealaiset kaatuivat maahan, ja hänen jäljessään tuleva aseenkantaja pisti heidät kuoliaaksi.
14 Tässä ensimmäisessä kahakassa Jonatan ja hänen aseenkantajansa tappoivat puolen kyntövaon pituisella matkalla parikymmentä miestä.
[Tuom. 14] Simson tappaa 30 miestä (ja leijonan) Herran hengen avulla:
4 Hänen vanhempansa eivät tienneet, että tämä oli Herran johdatusta ja että Herra tahtoi antaa aiheen taisteluun filistealaisia vastaan. Siihen aikaan filistealaiset näet pitivät Israelia valtansa alla.
6 Samassa Simsonin valtasi Herran henki, ja hän repi leijonan kappaleiksi paljain käsin niin kuin se olisi ollut karitsa. Mutta hän ei kertonut vanhemmilleen, mitä oli tehnyt.
19 Silloin Herran henki valtasi Simsonin. Hän meni Askeloniin ja surmasi siellä kolmekymmentä miestä, riisui heiltä vaatteet ja antoi ne arvoituksen ratkaisijoille. Raivoissaan hän sitten lähti kotiinsa.
[2. Kun. 2] Pikkupoikien huutelu johtaa 42:n lapsen kuolemaan
23 Elisa lähti sieltä Beteliin. Kun hän nousi rinnettä, kaupungista tuli pikkupoikia, jotka pitivät häntä pilkkanaan ja huusivat hänelle: "Tule tänne, kaljupää! Tule tänne, kaljupää!"
24 Hän kääntyi katsomaan pilkkaajiaan ja kirosi heidät Herran nimeen. Heti tuli metsästä kaksi karhua, ja ne raatelivat neljäkymmentäkaksi poikaa kuoliaaksi.
25 Elisa jatkoi matkaansa Karmelinvuorelle ja palasi sieltä Samariaan.
Kooste Jumalan tekosista
58
190
Vastaukset
- müsli-mies
Osa 2.
[2. Kun. 1] Jumala polttaa hengiltä 51 51 miestä (kolmas 51:n porukka säästyi kun aneli tarpeeksi)
9 Kuningas lähetti Elian luo viidenkymmenenpäällikön miehineen. Elia istui vuoren laella, kun päällikkö tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: "Jumalan mies! Kuningas käskee sinun tulla kaupunkiin."
10 Mutta Elia vastasi päällikölle: "Jos minä olen Jumalan mies, tulkoon tuli alas taivaasta ja polttakoon sinut ja kaikki viisikymmentä miestäsi." Silloin taivaasta löi alas tuli, ja se poltti päällikön ja hänen viisikymmentä miestään.
11 Kuningas lähetti Elian luo toisen viidenkymmenenpäällikön miehineen. Päällikkö tuli hänen luokseen ja sanoi: "Jumalan mies! Kuningas käskee sinun tulla heti kaupunkiin."
12 Mutta Elia vastasi heille: "Jos minä olen Jumalan mies, tulkoon tuli alas taivaasta ja polttakoon sinut ja kaikki viisikymmentä miestäsi." Taas löi Jumalan tuli alas taivaasta ja poltti päällikön kaikkine miehineen.
[2. Kun. 10] Herran tuomitsema suku saa kuolla: 70 42 monen monta muuta ruumista
1 Samarian kaupungissa oli vielä seitsemänkymmentä Ahabin suvun poikaa. Niinpä Jehu kirjoitti kirjeen Samarian kaupungin jalosukuisille ja vanhimmille sekä Ahabin poikien holhoojille ja sanoi siinä näin:
2 "Kun tämä kirje saapuu teille, joilla on luonanne herranne pojat ja hallussanne sotavaunuja ja hevosia, aseita ja varustettu kaupunki,
3 valitkaa silloin paras ja oikeamielisin herranne poikien joukosta, asettakaa hänet isänsä valtaistuimelle ja taistelkaa herranne suvun puolesta."
7 Kirjeen saatuaan holhoojat surmasivat kaikki seitsemänkymmentä poikaa. Sitten he panivat poikien päät koreihin ja lähettivät ne Jehulle Jisreeliin.
8 Kun sananviejä tuli Jehun luo ja kertoi, että kuninkaan poikien päät oli tuotu, Jehu sanoi: "Pankaa ne kahteen kasaan portin edustalle. Olkoot siinä huomiseen saakka."
9 Aamulla Jehu meni portille ja sanoi väkijoukolle: "Te olette syyttömiä. Minä olen tehnyt salaliiton herraani vastaan ja surmannut hänet. Mutta kuka on lyönyt hengiltä kaikki nämä?
10 Tietäkää siis, että yksikään sana, jolla Herra on Ahabin suvun tuominnut, ei jää toteutumatta. Herra on nyt tehnyt sen, mistä hän puhui palvelijansa Elian suulla."
11 Jehu otti sitten hengiltä kaikki ne Ahabin suvun jäsenet, jotka vielä olivat jäljellä Jisreelissä. Hän tappoi myös kaikki kuninkaan päälliköt, uskotut ja papit eikä jättänyt henkiin ainoatakaan kuningassuvun kannattajaa.
12 Sitten Jehu lähti matkaan mennäkseen Samarian kaupunkiin. Bet-Eked-Roimin luo ehdittyään
13 hän kohtasi Juudan kuninkaan Ahasjan veljet ja kysyi: "Keitä te olette?" "Me olemme Ahasjan veljiä", he vastasivat. "Olemme menossa tervehtimään Israelin kuninkaallista perhettä."
14 Silloin Jehu huusi: "Ottakaa heidät elävinä kiinni!" Niin heidät otettiin kiinni ja surmattiin Bet-Ekedin vesisäiliön luona. Kaikki neljäkymmentäkaksi saivat surmansa, ainoatakaan Jehu ei jättänyt henkiin.
[1. Sam. 18] Herran suosikkipyöveli Daavid surmaa 200 filistealaista ja kerää esinahkoja:
12 Silloin Saul alkoi pelätä Daavidia, koska Herra oli Daavidin kanssa mutta oli hylännyt hänet itsensä.
13 Saul lähetti Daavidin pois luotaan ja teki hänestä tuhannen miehen päällikön. Daavid johti miehiään taisteluissa
14 ja menestyi kaikessa, sillä Herra oli hänen kanssaan.
25 ja Saul neuvoi heitä sanomaan Daavidille: "Kuningas haluaa morsiamenhintana ainoastaan sata filistealaisten esinahkaa kostoksi
vihollisilleen." Itse asiassa Saul pyrki vain siihen, että Daavid sortuisi filistealaisten käsiin.
26 Saulin miehet kertoivat Daavidille nämä sanat. Daavidista oli mieluisaa päästä tällä tavalla kuninkaan vävyksi, ja määräaikaa odottelematta
27 hän lähti miehineen liikkeelle ja tappoi kaksisataa filistealaista. Daavid toi mukanaan heidän esinahkansa ja laski ne kaikki kuninkaan eteen päästäkseen kuninkaan vävyksi. Ja Saul antoi hänelle tyttärensä Mikalin vaimoksi.
28 Saul ymmärsi nyt, että Herra oli Daavidin kanssa. Mikal, Saulin tytär, rakasti Daavidia- müsli-mies
Osa 3.
[4. Moos. 16] Polttelit suitsuketta, kuolit. 250 död.
28 Mooses sanoi: "Siitä, mitä nyt tapahtuu, te näette, että Herra on minut lähettänyt ja että kaiken, minkä teen, teen Herran käskystä enkä omasta tahdostani.
29 Jos nuo kuolevat tavalliseen tapaan ja saavat saman kohtalon kuin muutkin ihmiset, niin Herra ei ole minua lähettänyt.
30 Mutta jos Herra tekee jotakin tavatonta, niin että maa aukaisee kitansa ja nielee heidät ja kaiken heille kuuluvan ja he vajoavat elävältä tuonelaan, silloin tiedätte, että nämä miehet ovat halveksineet Herraa."
31 Tuskin hän oli saanut tämän sanotuksi, kun maa repesi heidän allaan,
32 avasi kitansa ja nieli heidät kaikki telttoineen päivineen, samoin Korahin, hänen väkensä ja omaisuutensa.
33 Näin he vaipuivat kaikkineen elävältä tuonelaan; maa sulkeutui heidän jälkeensä, ja he katosivat Israelin kansan keskeltä.
34 Heidän ympärillään seisseet israelilaiset pakenivat kuullessaan heidän hätähuutonsa, koska pelkäsivät maan nielevän heidätkin.
35 Herran luota lähti tuli, ja se poltti kaikki ne kaksisataaviisikymmentä miestä, jotka olivat tulleet uhraamaan suitsuketta.
[1. Kun. 18] Herra antaa asioita tiettäväksi, ja ruumispino kasvaa 450:llä
22 Elia sanoi silloin kansalle: "Minä yksin olen jäänyt jäljelle Herran profeetoista, kun taas Baalin profeettoja on neljäsataaviisikymmentä.
36 Ruokauhrin aikaan profeetta Elia astui kansan eteen ja sanoi: "Herra, Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala! Tulkoon tänä päivänä tiettäväksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että minä olen palvelijasi ja olen tehnyt kaiken tämän sinun käskystäsi.
37 Vastaa minulle, Herra, vastaa minulle, jotta tämä kansa oppisi, että sinä, Herra, olet Jumala! Vastaa ja käännä heidän sydämensä taas puoleesi!"
38 Silloin Herran tuli iski alas. Se söi polttouhrin ja puut sekä alttarin kivet ja mullan ja nuoli ojasta veden.
39 Kun kansa näki tämän, kaikki heittäytyivät kasvoilleen ja huusivat: "Herra on Jumala! Herra on Jumala!"
40 Elia sanoi heille: "Ottakaa kiinni Baalin profeetat, älkää päästäkö ainoatakaan pakoon!" Heidät otettiin kiinni, ja Elia vei heidät alas Kisoninpurolle ja surmasi heidät siellä.
[2. Moos. 14] Herra hukuttaa egyptiläisarmeijan: 600 valjakkoa runsaasti muita
6 Ja farao valjastutti hevoset sotavaunujen eteen ja otti mukaan sotaväkensä
7 ja kaikki Egyptin sotavaunut miehistöineen, myös kuusisataa valiovaljakkoa.
15 Herra sanoi Moosekselle: "Miksi sinä huudat minua avuksi? Käske israelilaisten lähteä liikkeelle.
16 Kohota sauvasi, ojenna kätesi merta kohti ja halkaise sen vedet, niin israelilaiset voivat kulkea meren poikki kuivaa maata pitkin.
17 Minä kovetan egyptiläisten sydämet, niin että he lähtevät teidän peräänne. Ja se, mitä tapahtuu faraolle ja koko hänen sotajoukolleen, hänen sotavaunuilleen ja niiden ajajille, todistaa minun suuruuttani.
21 Sitten Mooses kohotti kätensä merta kohti, ja Herra pani meren väistymään syrjään nostamalla ankaran itätuulen, joka puhalsi koko yön. Näin hän muutti meren kuivaksi maaksi. Vedet jakautuivat kahtia,
22 ja kun israelilaiset kulkivat meren poikki kuivaa maata pitkin, vedet olivat muurina kummallakin puolen.
23 Egyptiläiset lähtivät takaa-ajoon, ja faraon kaikki hevoset ja hänen sotavaununsa ajajineen seurasivat israelilaisten perässä keskelle merta.
24 Mutta aamuyöstä Herra katsoi tuli- ja pilvipatsaasta egyptiläisiin päin ja saattoi heidän joukkonsa sekasortoon.
25 Hän antoi heidän vaunujensa pyörien juuttua kiinni, niin että ajaminen kävi vaikeaksi. Silloin egyptiläiset sanoivat: "Meidän on lähdettävä pakoon! Herra sotii israelilaisten puolella meitä vastaan!"
26 Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi merta kohti, niin vedet palaavat egyptiläisten, heidän sotavaunujensa ja heidän vaunumiestensä päälle."
27 Mooses ojensi kätensä merta kohti, ja aamunkoitteessa meri palasi entiselle paikalleen. Se tuli pakenevia egyptiläisiä vastaan, ja Herra pyyhkäisi heidät meren aaltojen sekaan. musli-mies
Olet nähnyt aivan turhaa vaivaa pitkien listojesi laadinnassa, koska Jumala ei ole syyllinen yhdenkään ihmisen kuolemaan Raamatussa. Kaikki kuolemiin löytyy syy ihmisistä
Siitä huolimatta pyytäisin sinua näyttämään sen lain, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?- 20+18
Jaakob kirjoitti:
musli-mies
Olet nähnyt aivan turhaa vaivaa pitkien listojesi laadinnassa, koska Jumala ei ole syyllinen yhdenkään ihmisen kuolemaan Raamatussa. Kaikki kuolemiin löytyy syy ihmisistä
Siitä huolimatta pyytäisin sinua näyttämään sen lain, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?Eli lapset ansaitsevat kuolla lällätettyään kaljulle miehelle? Juuri näin. Hyvää moraalia raamatusta.
- oma valintasi
Jaakob kirjoitti:
musli-mies
Siitä huolimatta pyytäisin sinua näyttämään sen lain, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?jumala saa tehdä mitä haluaa hyvä jaakob. mutta me saaamme myös päättää haluammeko palvoa sellaista ihmisten ja lapsien joukkosurmaajaa. minä en palvo yhtäkään joukkosurmaajaa. sinä vissiin haluat palvoa? ja uskompa että teet sen vielä palkinnon toivossa. luovut siis moraalitajusta kun sinulle luvataan palkinto.
- müsli-mies
Osa 4
[Tuom. 15] Simson tappaa Herran hengessä 1000 miestä aasin leukaluulla. Innovatiivista.
14 Kun Simson tuotiin Lehiin, filistealaiset juoksivat riemusta huutaen katsomaan häntä. Silloin Herran henki valtasi hänet. Köydet, jotka olivat hänen käsivarsiensa ympärillä, katkesivat kuin pellavalangat tulessa, ja siteet kirposivat hänen käsistään.
15 Hän huomasi aasin ehjän leukaluun, otti sen maasta ja löi sillä tuhat miestä.
[2. Sam. 23, 1. Aik. 11] Jumalan Voidellun eliittijoukot jylläävät. Kuolleita (800 300) 300 3 leijona
1 Nämä ovat Daavidin viimeiset sanat: -- Näin sanoo Daavid, Iisain poika, näin sanoo mies, jonka Korkein on korottanut, Jaakobin Jumalan voideltu, hän, jota Israelin laulut ylistävät:
5 Eikö näin ole Jumalan edessä minun sukuni laita? Hän on solminut kanssani ikuisen liiton, hyvin säädetyn, kestävän ja lujan. Mikä on minulle avuksi ja mitä toivon, sen kaiken hän sallii menestyä.
8 Nämä ovat Daavidin parhaiden soturien nimet: Hakmonilainen Isboset, kolmesta suurimmasta soturista ensimmäinen. Hänen raivoisa sotakirveensä kaatoi yhdellä kertaa kahdeksansataa miestä.
18 Abisai, Serujan poika ja Joabin veli, oli noiden kolmenkymmenen päällikkö. Hänen raivoisa keihäänsä kaatoi kolmesataa miestä, ja hänet mainittiin kolmen suurimman soturin rinnalla.
20 Benaja, Jojadan poika Kabseelista, oli mahtava mies ja teki monia urotöitä. Hän surmasi kaksi moabilaista urhoa, ja kerran lumituiskun aikana hän laskeutui vesisäiliöön ja tappoi siellä leijonan.
21 Hän surmasi myös erään isokokoisen egyptiläisen. Tällä oli kädessään keihäs, ja Benaja meni sauva kädessä häntä vastaan, tempasi häneltä keihään ja tappoi hänet sillä.
[1. Aikakirja 11]: 11 Hakmonilainen Jasobeam oli kolmesta suurimmasta soturista ensimmäinen. Hänen raivoisa keihäänsä kaatoi yhdellä kertaa kolmesataa miestä.
[Tuom. 9] Herran paha henki aiheuttaa sekasorron kosto mielessään. 1000 poltetaan kaupunkilaiset tapetaan muuten.
23 Sitten Jumala lähetti pahan hengen rikkomaan Abimelekin ja sikemiläisten välit, ja sikemiläiset nousivat kapinaan Abimelekia vastaan.
24 Näin tapahtui, jotta Jerubbaalin seitsemänkymmenen pojan julma murha tulisi kostetuksi ja jotta rangaistus kohtaisi veljiensä surmaajaa Abimelekia ja Sikemin miehiä, jotka olivat auttaneet häntä tappamaan veljensä.
45 Koko päivän kestäneen taistelun jälkeen Abimelek valloitti kaupungin ja surmasi sen asukkaat. Hän hävitti kaupungin maan tasalle ja kylvi sen paikalle suolaa.
46 Saatuaan tietää hyökkäyksestä Sikemin linnan asukkaat vetäytyivät El-Beritin temppelin kellariholviin.
47 Kun tämä kerrottiin Abimelekille,
48 hän nousi väkensä kanssa Salmoninvuorelle. Siellä hän katkaisi kirveellä oksan, nosti sen olalleen ja sanoi miehilleen: "Tehkää joutuin niin kuin näitte minun tekevän!"
49 Jokainen mies katkaisi itselleen oksan. Kaikki seurasivat Abimelekia, panivat oksat holvin päälle ja sytyttivät ne tuleen. Näin kuolivat myös kaikki Sikemin linnan asukkaat, noin tuhat miestä ja naista. - müsli-mies
Osa 5
[Tuom. 16] Simson täynnä Herran henkeä taas. 3000 huutelijaa kuolee.
27 Talo oli täynnä miehiä ja naisia, joukossa myös filistealaisten kaikki päämiehet. Katolla oli noin kolmetuhatta miestä ja naista katselemassa, kuinka Simsonia pilkattiin.
28 Silloin Simson huusi Herraa avukseen ja sanoi: "Herra, minun Jumalani, muista minua! Anna minulle vielä tämän kerran voimia, että saisin yhdellä kertaa kostetuksi filistealaisille molempien silmieni menetyksen!"
29 Simson tunnusteli kahta keskipilaria, joiden varassa rakennus oli, ja painoi oikean kätensä toista ja vasemman kätensä toista pilaria vasten.
30 Sitten hän sanoi: "Menköön minulta henki samalla kuin filistealaisilta!" Simson ponnisti voimansa äärimmilleen, ja rakennus luhistui päämiesten ja kaikkien sisällä olevien päälle. Näin hän surmasi kuollessaan enemmän vihollisia kuin oli surmannut eläessään.
[2. Moos. 32] Poikia ja veljiä vastaan, koska Herra niin sanoo. 3000 meni siinä.
26 Mooses asettui leirin portille seisomaan ja sanoi: "Kaikki, jotka ovat Herran puolella, tulkoot tänne." Hänen luokseen kokoontuivat kaikki Leevin heimoon kuuluvat.
27 Hän sanoi heille: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: sitokaa miekka vyöllenne, kulkekaa edestakaisin leirin halki portilta portille ja tappakaa jokainen, jonka kohtaatte, olkoonpa vaikka oma veli, ystävä tai sukulainen."
28 Leevin heimon miehet tekivät Mooseksen käskyn mukaisesti, ja kansasta sai sinä päivänä surmansa noin kolmetuhatta miestä.
29 Mooses sanoi: "Teidät on tänään vihitty palvelemaan Herraa. Te olette käyneet jopa poikianne ja veljiänne vastaan, ja siksi te saatte tänään siunauksen."
[Tuom. 1] Herra antaa (tappaa) ja Herra ottaa (10000 elämää)
4 Juudan joukot lähtivät sotaan. Besekissä ne kohtasivat Adoni-Besekin ja kävivät taisteluun häntä vastaan.
5 Herra antoi Juudan kukistaa Adoni-Besekin joukot ja lyödä kanaanilaiset ja perissiläiset, yhteensä kymmenentuhatta miestä.
[Tuom. 3] Herra antaa suosikeilleen taas verta, tällä kertaa 10000 600 ihmisestä.
26 Palvelijoiden viivytellessä Ehud oli päässyt pakoon. Hän oli jo ehtinyt kivipatsaiden ohi ja pakeni Seiraan Efraimin vuorille.
27 Saavuttuaan sinne hän puhalsi torveen ja kokosi israelilaiset. He laskeutuivat vuorilta hänen johtaminaan.
28 Hän sanoi heille: "Seuratkaa minua. Nyt Herra antaa teidän kukistaa vihollisenne Moabin." He hyökkäsivät hänen jäljessään, valtasivat Jordanin kahlaamot, jotka olivat Moabin rajalla, eivätkä päästäneet sieltä ketään yli.
29 He löivät Moabin joukot, noin kymmenentuhatta miestä, kaikki voimakkaita ja urheita sotureita, eikä yksikään päässyt pakoon.
30 Sinä päivänä Moab taipui Israelin vallan alle, ja Israel sai elää rauhassa kahdeksankymmentä vuotta.
31 Ehudin jälkeen tuli tuomariksi Samgar, Anatin poika. Hän surmasi kuusisataa filistealaista häränajajan pistimellä. Näin hän pelasti Israelin. - müsli-mies
Osa 6
[Joos. 8] Ain kaupungin asukkaat (12000) tapetaan.
1 Herra sanoi Joosualle: "Älä pelkää äläkä lannistu. Ota mukaasi koko sotaväki ja lähde kohti Ain kaupunkia. Minä annan sinun käsiisi Ain kuninkaan, hänen kansansa, kaupunkinsa ja koko hänen alueensa.
24 Kun israelilaiset olivat autiomaassa kaupungin ulkopuolella lyöneet Ain miehet, jotka olivat seuranneet heidän kannoillaan, ja nämä oli surmattu viimeiseen mieheen, israelilaisten sotajoukko palasi Aihin, ja loputkin kaupungin asukkaat surmattiin.
25 Tuona päivänä saivat surmansa kaikki Ain asukkaat, kaksitoistatuhatta miestä ja naista.
[4. Moos. 16] Älä valita Herran tahdon noudattamisesta tai kuolee 14700 muut.
41 Seuraavana päivänä israelilaiset nousivat Moosesta ja Aaronia vastaan ja sanoivat: "Te olette surmanneet Herran kansaa."
42 Mutta kun israelilaiset kokoontuivat Mooseksen ja Aaronin eteen, nämä kääntyivät pyhäkkötelttaan päin. Yhtäkkiä teltan peitti pilvi, ja Herran kirkkaus ilmestyi heille.
43 Mooses ja Aaron menivät pyhäkköteltan eteen,
44 ja Herra sanoi Moosekselle:
45 "Väistykää syrjään tämän kansan keskeltä, niin minä tuhoan sen yhdellä kertaa." Mutta he painoivat kasvonsa maahan,
46 ja Mooses sanoi Aaronille: "Ota tuliastia, sytytä se alttarilta otetulla tulella, pane siihen suitsuketta ja mene kiireesti kansan luo toimittamaan sen syntien sovitus, sillä Herra on päästänyt vihansa valloilleen ja rangaistus on alkanut."
47 Aaron teki Mooseksen käskyn mukaisesti ja juoksi kansan luo, mutta vitsaus oli jo kohdannut kansaa. Hän poltti suitsuketta, toimitti sovitusmenot kansan puolesta
48 ja seisoi kuolleiden ja elävien välissä, kunnes vitsaus lakkasi.
49 Kuolleita oli 14 700, eivätkä lukuun sisälly ne, jotka kuolivat Korahin takia.
[2. Sam. 8] Herra antaa Daavidille voittoja, 18000 tapettua.
13 Daavid hankki itselleen lisää mainetta, kun hän voitettuaan aramealaiset löi paluumatkalla Suolalaaksossa kahdeksantoistatuhatta edomilaista.
14 Hän asetti varuskuntia pitkin koko Edomia, ja kaikki edomilaiset joutuivat hänen alamaisikseen. Ja Herra antoi Daavidille voiton kaikkialla minne hän meni.
[2. Sam. 8] Herra jakaa suosikilleen ruumiita. 22000 aramealaista mittamenetelmällä moabilaisia.
1 Sen jälkeen Daavid voitti ja kukisti filistealaiset ja teki lopun heidän vallastaan.
2 Hän löi myös moabilaiset ja mittasi heidät köydellä: hän määräsi heidät maahan makaamaan ja mittasi heistä aina kaksi köydenpituutta surmattaviksi ja yhden köydenpituuden jätettäviksi henkiin. Näin moabilaisista tuli Daavidin alamaisia, jotka maksoivat hänelle veroa.
5 Kun Damaskoksen aramealaiset tulivat auttamaan Soban kuningasta Hadadeseria, Daavid löi heidät ja surmasi kaksikymmentäkaksituhatta miestä.
6 Hän asetti Damaskoksen aramealaisten maahan varuskuntia, ja aramealaisista tuli hänen alamaisiaan, jotka maksoivat hänelle veroa. Ja Herra antoi Daavidille voiton kaikkialla minne hän meni.- müsli-mies
Osa 7
[4. Moos. 25] Herran Hehkuva Viha tappaa 24000, 2 tapetaan vihan laannuttamiseksi.
4 Herra sanoi Moosekselle: "Kokoa kaikki kansan johtomiehet ja teloita heidät julkisesti minun edessäni, että hehkuva vihani kääntyisi pois Israelista."
7 Pinehas, joka oli pappi Aaronin pojan Eleasarin poika, astui silloin esiin väkijoukosta. Hän otti käteensä keihään,
8 meni miehen jäljessä teltan perälle ja lävisti keihäällä molemmat, israelilaisen miehen ja midianilaisen naisen, nauliten heidät siihen paikkaan. Silloin israelilaisia ahdistanut vitsaus lakkasi,
9 mutta heitä oli jo kuollut kaksikymmentäneljätuhatta.
10 Herra sanoi Moosekselle:
11 "Pinehas, pappi Aaronin pojan Eleasarin poika, on lauhduttanut minun vihani. Hän on israelilaisten parissa kiivaasti puolustanut minun kunniaani, ja siksi minä en omassa kiivaudessani tyystin hävittänyt israelilaisia.
12 Sano hänelle, että minä teen hänen kanssaan liiton ja annan hänen menestyä.
[Tuom. 20] Herra yllyttää sotaan "veljiä" vastaan. ~25000 sotilasta kaupunkien kaikki elollinen tapetaan.
15 Kaupungeistaan saapuneet benjaminilaiset katsastettiin ja laskettiin. Heitä oli kaksikymmentäkuusituhatta miestä. Lisäksi tulivat Gibean omat joukot, seitsemänsataa valiosoturia.
26 Israelin koko sotajoukko meni jälleen Beteliin. Siellä israelilaiset istuivat itkien Herran edessä ja paastosivat iltaan asti sekä uhrasivat poltto- ja yhteysuhreja.
27 He tiedustelivat Herralta neuvoa - - Jumalan liitonarkku oli näet siihen aikaan Betelissä,
28 ja Pinehas, Aaronin pojan Eleasarin poika, toimi siellä pappina. He kysyivät: "Vieläkö meidän pitää jatkaa taistelua veljiämme benjaminilaisia vastaan, vai joko lopetamme taistelun?" Herra vastasi: "Taistelkaa. Huomenna minä annan teidän kukistaa heidät."
34 Gibean edustalle saapui kymmenentuhannen miehen joukko israelilaisia valiosotureita. Taistelu riehui ankarana, eivätkä benjaminilaiset vielä tajunneet, että heitä uhkasi tuho.
35 Herra antoi israelilaisten voittaa benjaminilaiset. Sinä päivänä he surmasivat kaksikymmentäviisituhatta sata benjaminilaista soturia.
47 Vain kuusisataa benjaminilaista pääsi pakenemaan autiomaahan Rimmonin kallioille, ja he jäivät sinne neljäksi kuukaudeksi.
48 Mutta israelilaiset palasivat Benjaminin alueelle ja surmasivat sen kaupungeista ihmiset ja karjan, jokaisen elävän olennon, jonka löysivät, ja polttivat kaikki Benjaminin kaupungit.
[Tuom. 12] Jumala johdattaa Jeftaa voitosta voittoon. Nyt tapetaan 42000 pakenevaa.
3 Kun teitä ei kuulunut, minä lähdin henkeni kaupalla ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi minun saavuttaa heistä voiton. Miksi te nyt olette lähteneet sotaretkelle minua vastaan?"
4 Sitten Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet, kävi taisteluun efraimilaisia vastaan ja löi heidät. Efraimilaiset olivat sanoneet: "Te gileadilaiset olette Efraimista karanneita, teidän maannehan on Efraimin ja Manassen välissä."
5 Gileadilaiset valtasivat Jordanin kahlaamot ja jäivät odottamaan efraimilaisia. Kun joelle saapui pakenevia miehiä, jotka pyysivät päästä yli, gileadilaiset kysyivät jokaiselta: "Oletko efraimilainen?" Jos mies vastasi kieltävästi,
6 he käskivät hänen sanoa "shibbolet". Jos hän sanoi "sibbolet", kun ei osannut ääntää oikein, he ottivat hänet kiinni ja tappoivat. Jordanin kahlaamoilla kaatui silloin neljäkymmentäkaksituhatta efraimilaista.
[1. Sam 6] Kansa itkee, kun Herra tappaa joko 70 tai 50070 ihmistä, kun nämä katsovat väärään paikkaan.
19 Bet-Semesin asukkaista vain Jekonjan suku ei iloinnut nähdessään Herran arkun. Herra iski siitä kuoliaaksi seitsemänkymmentä miestä, ja kaupungissa oli suru, koska hän oli lyönyt heitä niin pahoin.
Vuoden 33/38 käännös ja mm. King Jamesin versio kertoo 50070:stä uhrista:
19 Mutta Herra surmasi Beet-Semeksen miehiä sentähden, että he olivat katsoneet Herran arkkia; hän surmasi kansasta seitsemänkymmentä miestä, viisikymmentä tuhatta miestä; ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa. - müsli-mies
müsli-mies kirjoitti:
Osa 7
[4. Moos. 25] Herran Hehkuva Viha tappaa 24000, 2 tapetaan vihan laannuttamiseksi.
4 Herra sanoi Moosekselle: "Kokoa kaikki kansan johtomiehet ja teloita heidät julkisesti minun edessäni, että hehkuva vihani kääntyisi pois Israelista."
7 Pinehas, joka oli pappi Aaronin pojan Eleasarin poika, astui silloin esiin väkijoukosta. Hän otti käteensä keihään,
8 meni miehen jäljessä teltan perälle ja lävisti keihäällä molemmat, israelilaisen miehen ja midianilaisen naisen, nauliten heidät siihen paikkaan. Silloin israelilaisia ahdistanut vitsaus lakkasi,
9 mutta heitä oli jo kuollut kaksikymmentäneljätuhatta.
10 Herra sanoi Moosekselle:
11 "Pinehas, pappi Aaronin pojan Eleasarin poika, on lauhduttanut minun vihani. Hän on israelilaisten parissa kiivaasti puolustanut minun kunniaani, ja siksi minä en omassa kiivaudessani tyystin hävittänyt israelilaisia.
12 Sano hänelle, että minä teen hänen kanssaan liiton ja annan hänen menestyä.
[Tuom. 20] Herra yllyttää sotaan "veljiä" vastaan. ~25000 sotilasta kaupunkien kaikki elollinen tapetaan.
15 Kaupungeistaan saapuneet benjaminilaiset katsastettiin ja laskettiin. Heitä oli kaksikymmentäkuusituhatta miestä. Lisäksi tulivat Gibean omat joukot, seitsemänsataa valiosoturia.
26 Israelin koko sotajoukko meni jälleen Beteliin. Siellä israelilaiset istuivat itkien Herran edessä ja paastosivat iltaan asti sekä uhrasivat poltto- ja yhteysuhreja.
27 He tiedustelivat Herralta neuvoa - - Jumalan liitonarkku oli näet siihen aikaan Betelissä,
28 ja Pinehas, Aaronin pojan Eleasarin poika, toimi siellä pappina. He kysyivät: "Vieläkö meidän pitää jatkaa taistelua veljiämme benjaminilaisia vastaan, vai joko lopetamme taistelun?" Herra vastasi: "Taistelkaa. Huomenna minä annan teidän kukistaa heidät."
34 Gibean edustalle saapui kymmenentuhannen miehen joukko israelilaisia valiosotureita. Taistelu riehui ankarana, eivätkä benjaminilaiset vielä tajunneet, että heitä uhkasi tuho.
35 Herra antoi israelilaisten voittaa benjaminilaiset. Sinä päivänä he surmasivat kaksikymmentäviisituhatta sata benjaminilaista soturia.
47 Vain kuusisataa benjaminilaista pääsi pakenemaan autiomaahan Rimmonin kallioille, ja he jäivät sinne neljäksi kuukaudeksi.
48 Mutta israelilaiset palasivat Benjaminin alueelle ja surmasivat sen kaupungeista ihmiset ja karjan, jokaisen elävän olennon, jonka löysivät, ja polttivat kaikki Benjaminin kaupungit.
[Tuom. 12] Jumala johdattaa Jeftaa voitosta voittoon. Nyt tapetaan 42000 pakenevaa.
3 Kun teitä ei kuulunut, minä lähdin henkeni kaupalla ammonilaisia vastaan, ja Herra antoi minun saavuttaa heistä voiton. Miksi te nyt olette lähteneet sotaretkelle minua vastaan?"
4 Sitten Jefta kokosi kaikki Gileadin miehet, kävi taisteluun efraimilaisia vastaan ja löi heidät. Efraimilaiset olivat sanoneet: "Te gileadilaiset olette Efraimista karanneita, teidän maannehan on Efraimin ja Manassen välissä."
5 Gileadilaiset valtasivat Jordanin kahlaamot ja jäivät odottamaan efraimilaisia. Kun joelle saapui pakenevia miehiä, jotka pyysivät päästä yli, gileadilaiset kysyivät jokaiselta: "Oletko efraimilainen?" Jos mies vastasi kieltävästi,
6 he käskivät hänen sanoa "shibbolet". Jos hän sanoi "sibbolet", kun ei osannut ääntää oikein, he ottivat hänet kiinni ja tappoivat. Jordanin kahlaamoilla kaatui silloin neljäkymmentäkaksituhatta efraimilaista.
[1. Sam 6] Kansa itkee, kun Herra tappaa joko 70 tai 50070 ihmistä, kun nämä katsovat väärään paikkaan.
19 Bet-Semesin asukkaista vain Jekonjan suku ei iloinnut nähdessään Herran arkun. Herra iski siitä kuoliaaksi seitsemänkymmentä miestä, ja kaupungissa oli suru, koska hän oli lyönyt heitä niin pahoin.
Vuoden 33/38 käännös ja mm. King Jamesin versio kertoo 50070:stä uhrista:
19 Mutta Herra surmasi Beet-Semeksen miehiä sentähden, että he olivat katsoneet Herran arkkia; hän surmasi kansasta seitsemänkymmentä miestä, viisikymmentä tuhatta miestä; ja kansa suri sitä, että Herra oli surmannut niin paljon kansaa.Osa 8
[2. Sam. 24] Herran laupeus tappaa 70000, minkä jälkeen Herra katuu.
14 Daavid vastasi Gadille: "Mikä kauhea valinta! Mutta parasta on jättäytyä Herran käsiin, sillä hänen laupeutensa on suuri. Ihmisten käsiin en tahdo jättäytyä."
15 Niin Herra antoi Israeliin tulla ruton, jota kesti siitä aamusta hänen säätämäänsä hetkeen asti. Kansaa kuoli Danista Beersebaan seitsemänkymmentätuhatta henkeä.
16 Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuodakseen hävityksen sinne, Herra katui tuhotyötä ja sanoi enkelille, joka hävitti kansaa: "Jo riittää. Laske kätesi." Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen kohdalla.
[2. Aik. 28] Herra ei tykkää jos hänet hyljätään. Hän tapattaa 120000.
6 Pekah, Remaljan poika, surmasi yhtenä päivänä satakaksikymmentätuhatta Juudan soturia. Näin tapahtui, koska Juudan kansa oli hylännyt Herran, isiensä Jumalan.
[Tuom. 7] Jumala panee ihmiset taistelemaan keskenään, ja vähintään 120000 kuolee.
9 Sinä yönä Herra sanoi Gideonille: "Hyökkää midianilaisten leiriin. Minä annan heidät sinun käsiisi.
12 Laaksossa oli midianilaisia, amalekilaisia ja itäisen autiomaan paimentolaisia kuin heinäsirkkoja, ja heillä oli kameleita lukematon määrä, kuin hiekanjyviä meren rannalla.
22 Kun Gideonin kolmesataa miestä puhalsivat torviinsa, Herra pani midianilaiset käymään ase kädessä toistensa kimppuun. Sotajoukon rippeet pakenivat Bet-Sittaan, Sereran suuntaan, ja aina Tabbatin luona virtaavalle Abel-Meholan purolle saakka.
-jatkuu [Tuom. 8]ssa:
4 Gideon saapui Jordanille ja meni kolmensadan miehensä kanssa joen yli. He olivat takaa-ajon uuvuttamia,
10 Sebah ja Salmunna olivat viidentoistatuhannen miehen kanssa Karkorissa. Vain tämän verran oli jäljellä itäisen autiomaan paimentolaisten sotajoukosta; taisteluissa oli kaatunut satakaksikymmentätuhatta miestä.
11 Gideon kulki paimentolaisten käyttämää tietä Nobahin ja Jogbehan itäpuolitse ja pääsi yllättämään sotajoukon, kun se kaikessa rauhassa lepäili leirissään.
12 Molemmat midianilaiskuninkaat Sebah ja Salmunna pakenivat, mutta Gideon ajoi heitä takaa, sai heidät vangiksi ja löi hajalle heidän koko sotajoukkonsa.
[1. Kun. 20] Herra antaa syyrialaisia israelilaisten käsiin. 100000 27000 kuollutta yhdessä päivässä.
28 Silloin Jumalan mies tuli Israelin kuninkaan puheille ja sanoi: "Näin sanoo Herra: 'Koska syyrialaiset ovat sanoneet, että Herra on vain vuorten, ei laaksojen jumala, minä annan koko tämän väenpaljouden sinun käsiisi. Silloin tulette tietämään, että minä olen Herra.'"
29 Joukot pysyivät leireissään toisiaan vastapäätä seitsemän päivän ajan. Seitsemäntenä päivänä syntyi taistelu, ja israelilaiset surmasivat sen yhden päivän aikana satatuhatta syyrialaista jalkamiestä.
30 Hengissä säilyneet pakenivat Afekiin, mutta kaupunginmuuri sortui ja kaksikymmentäseitsemäntuhatta sotilasta jäi sen alle. Myös Ben-Hadad tuli pakomatkallaan kaupunkiin ja etsi huoneesta toiseen piilopaikkaa.
[2. Kun. 19] Vaan ihana enkeli vieressä käy. Ja 185000 kuolee.
35 Niin Herran enkeli lähti yöllä liikkeelle ja löi assyrialaisten leirissä kuoliaaksi satakahdeksankymmentäviisituhatta miestä. Kun eloon jääneet heräsivät aamulla, kaikkialla lojui ruumiita. - AIka poika
müsli-mies kirjoitti:
Osa 8
[2. Sam. 24] Herran laupeus tappaa 70000, minkä jälkeen Herra katuu.
14 Daavid vastasi Gadille: "Mikä kauhea valinta! Mutta parasta on jättäytyä Herran käsiin, sillä hänen laupeutensa on suuri. Ihmisten käsiin en tahdo jättäytyä."
15 Niin Herra antoi Israeliin tulla ruton, jota kesti siitä aamusta hänen säätämäänsä hetkeen asti. Kansaa kuoli Danista Beersebaan seitsemänkymmentätuhatta henkeä.
16 Mutta kun enkeli ojensi kätensä Jerusalemia kohti tuodakseen hävityksen sinne, Herra katui tuhotyötä ja sanoi enkelille, joka hävitti kansaa: "Jo riittää. Laske kätesi." Herran enkeli oli silloin jebusilaisen Araunan puimatantereen kohdalla.
[2. Aik. 28] Herra ei tykkää jos hänet hyljätään. Hän tapattaa 120000.
6 Pekah, Remaljan poika, surmasi yhtenä päivänä satakaksikymmentätuhatta Juudan soturia. Näin tapahtui, koska Juudan kansa oli hylännyt Herran, isiensä Jumalan.
[Tuom. 7] Jumala panee ihmiset taistelemaan keskenään, ja vähintään 120000 kuolee.
9 Sinä yönä Herra sanoi Gideonille: "Hyökkää midianilaisten leiriin. Minä annan heidät sinun käsiisi.
12 Laaksossa oli midianilaisia, amalekilaisia ja itäisen autiomaan paimentolaisia kuin heinäsirkkoja, ja heillä oli kameleita lukematon määrä, kuin hiekanjyviä meren rannalla.
22 Kun Gideonin kolmesataa miestä puhalsivat torviinsa, Herra pani midianilaiset käymään ase kädessä toistensa kimppuun. Sotajoukon rippeet pakenivat Bet-Sittaan, Sereran suuntaan, ja aina Tabbatin luona virtaavalle Abel-Meholan purolle saakka.
-jatkuu [Tuom. 8]ssa:
4 Gideon saapui Jordanille ja meni kolmensadan miehensä kanssa joen yli. He olivat takaa-ajon uuvuttamia,
10 Sebah ja Salmunna olivat viidentoistatuhannen miehen kanssa Karkorissa. Vain tämän verran oli jäljellä itäisen autiomaan paimentolaisten sotajoukosta; taisteluissa oli kaatunut satakaksikymmentätuhatta miestä.
11 Gideon kulki paimentolaisten käyttämää tietä Nobahin ja Jogbehan itäpuolitse ja pääsi yllättämään sotajoukon, kun se kaikessa rauhassa lepäili leirissään.
12 Molemmat midianilaiskuninkaat Sebah ja Salmunna pakenivat, mutta Gideon ajoi heitä takaa, sai heidät vangiksi ja löi hajalle heidän koko sotajoukkonsa.
[1. Kun. 20] Herra antaa syyrialaisia israelilaisten käsiin. 100000 27000 kuollutta yhdessä päivässä.
28 Silloin Jumalan mies tuli Israelin kuninkaan puheille ja sanoi: "Näin sanoo Herra: 'Koska syyrialaiset ovat sanoneet, että Herra on vain vuorten, ei laaksojen jumala, minä annan koko tämän väenpaljouden sinun käsiisi. Silloin tulette tietämään, että minä olen Herra.'"
29 Joukot pysyivät leireissään toisiaan vastapäätä seitsemän päivän ajan. Seitsemäntenä päivänä syntyi taistelu, ja israelilaiset surmasivat sen yhden päivän aikana satatuhatta syyrialaista jalkamiestä.
30 Hengissä säilyneet pakenivat Afekiin, mutta kaupunginmuuri sortui ja kaksikymmentäseitsemäntuhatta sotilasta jäi sen alle. Myös Ben-Hadad tuli pakomatkallaan kaupunkiin ja etsi huoneesta toiseen piilopaikkaa.
[2. Kun. 19] Vaan ihana enkeli vieressä käy. Ja 185000 kuolee.
35 Niin Herran enkeli lähti yöllä liikkeelle ja löi assyrialaisten leirissä kuoliaaksi satakahdeksankymmentäviisituhatta miestä. Kun eloon jääneet heräsivät aamulla, kaikkialla lojui ruumiita."Pekah, Remaljan poika, surmasi yhtenä päivänä satakaksikymmentätuhatta Juudan soturia"
Reipasta tahtia. 1,4 soturia sekunnissa, 83 soturia minuutissa, 5000 soturia tunnissa.
- müsli-mies
9. ja viimeinen osa
[2. Aik. 13] PUOLI MILJOONAA saadaan lahdattua, kunhan vain turvaudutaan Herraan.
16 Israelilaiset pakenivat Juudan joukkoja, mutta Jumala antoi heidät niiden käsiin.
17 Abia ja hänen miehensä löivät heidät perin pohjin, ja viisisataatuhatta israelilaista soturia kaatui.
18 Näin israelilaiset lannistettiin. Mutta Juudan heimo voimistui, koska se turvautui Herraan, isiensä Jumalaan.
[2. Aik. 14] Asa tappaa tarpeeksi nuubialaisia, jotta MILJOONAN armeija on tuhottu. Ryöstelyä ja valloituksia.
2 Asa teki sitä, mikä oli hyvää ja oikeaa Herran, hänen Jumalansa, silmissä.
8 Asalla oli sotajoukko, jossa oli Juudan heimosta kolmesataatuhatta miestä, aseinaan kilpi ja keihäs, ja Benjaminin heimosta kaksisataakahdeksankymmentätuhatta miestä, aseinaan kilpi ja jousi. Kaikki olivat harjaantuneita sotureita.
9 Nubialainen Serah lähti heitä vastaan mukanaan sotajoukko, jossa oli tuhat kertaa tuhat miestä ja kolmesataa sotavaunua, ja saapui Maresaan asti.
11 Asa rukoili Herraa, Jumalaansa: "Herra, sinä voit auttaa yhtä hyvin heikkoa kuin väkevääkin. Auta nyt meitä, Herra, meidän Jumalamme! Sinuun me turvaudumme, sinun nimessäsi lähdemme tuota suurta joukkoa vastaan. Herra, sinä olet meidän Jumalamme. Osoita, että sinulle ei ihminen voi mitään!"
12 Silloin Herra antoi Asan ja Juudan joukkojen lyödä nubialaiset, ja nämä lähtivät pakoon.
13 Asa ajoi miehineen heitä takaa Gerariin saakka, ja nubialaisia kaatui niin paljon, etteivät he enää toipuneet tästä iskusta. Herra ja hänen sotajoukkonsa musersivat heidät, ja Asa ja hänen miehensä saivat runsaan saaliin.
14 He kukistivat kaikki Gerarin ympäristön kaupungit, sillä Herra oli saattanut niiden asukkaat kauhun valtaan. He ryöstivät ne kaikki ja saivat niistäkin suuren saaliin.
15 Samoin he löivät paimentolaisleirit ja ottivat saaliiksi paljon lampaita, vuohia ja kameleja. Sitten he palasivat Jerusalemiin.
Ainiin mutta sanotaanhan siellä jossain sellaistakin, että Herra on hyvä. Sepä kuittaakin tämän.Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 34
8. Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka Häntä pelkäävät.
9. Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä.
18. Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
19. Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja Hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
20. Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.
21. Hän varjelee kaikki hänen luunsa; ei yksikään niistä murru.Jaakob kirjoitti:
Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 34
8. Herran enkeli asettuu niiden ympärille, jotka Häntä pelkäävät.
9. Maistakaa ja katsokaa, kuinka Herra on hyvä.
18. Vanhurskaat huutavat, ja Herra kuulee ja vapahtaa heidät kaikista heidän ahdistuksistansa.
19. Lähellä on Herra niitä, joilla on särjetty sydän, ja Hän pelastaa ne, joilla on murtunut mieli.
20. Monta on vanhurskaalla kärsimystä, mutta Herra vapahtaa hänet niistä kaikista.
21. Hän varjelee kaikki hänen luunsa; ei yksikään niistä murru.Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 145
8. Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
9. Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
14. Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
15-20 Kaikkien silmät vartioitsevat Sinua (Jumala) ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.
Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät.
Herra on vanhurskas kaikissa teoissaan.
Herra on lähellä kaikkia, jotka Häntä avuksensa huutavat, kaikkia, jotka totuudessa Häntä avuksensa huutavat.
Hän (Jumala) tekee, mitä Häntä pelkääväiset halajavat, Hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä.
Herra varjelee kaikkia, jotka Häntä rakastavat, mutta kaikki jumalattomat Hän hävittää.- Jumala on hyvä!
Jaakob kirjoitti:
Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 145
8. Herra on armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja suuri armossa.
9. Herra on hyvä kaikille ja armahtaa kaikkia tekojansa.
14. Herra tukee kaikkia kaatuvia, ja kaikki alaspainetut hän nostaa.
15-20 Kaikkien silmät vartioitsevat Sinua (Jumala) ja sinä annat heille heidän ruokansa ajallaan.
Sinä avaat kätesi ja ravitset suosiollasi kaikki, jotka elävät.
Herra on vanhurskas kaikissa teoissaan.
Herra on lähellä kaikkia, jotka Häntä avuksensa huutavat, kaikkia, jotka totuudessa Häntä avuksensa huutavat.
Hän (Jumala) tekee, mitä Häntä pelkääväiset halajavat, Hän kuulee heidän huutonsa ja auttaa heitä.
Herra varjelee kaikkia, jotka Häntä rakastavat, mutta kaikki jumalattomat Hän hävittää.Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 146
5-10 Autuas se, jonka apuna on Jaakobin Jumala, se, joka panee toivonsa Herraan, Jumalaansa, Häneen, joka on tehnyt taivaan ja maan, meren ja kaiken, mitä niissä on, joka pysyy uskollisena iankaikkisesti., joka hankkii oikeuden sorretuille, joka antaa leivän nälkäisille.
Herra vapauttaa vangitut. Herra avaa sokeain silmät, Herra nostaa alaspainetut, Herra rakastaa vanhurskaita. Herra varjelee muukalaiset, holhoo orvot ja lesket, mutta jumalattomain tien Hän tekee mutkaiseksi.
Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion,polvesta polveen. Halleluja!
Jaakob - Jumala on hyvä!
Jumala on hyvä! kirjoitti:
Jumala on hyvä!
Otteita psalmista 146
5-10 Autuas se, jonka apuna on Jaakobin Jumala, se, joka panee toivonsa Herraan, Jumalaansa, Häneen, joka on tehnyt taivaan ja maan, meren ja kaiken, mitä niissä on, joka pysyy uskollisena iankaikkisesti., joka hankkii oikeuden sorretuille, joka antaa leivän nälkäisille.
Herra vapauttaa vangitut. Herra avaa sokeain silmät, Herra nostaa alaspainetut, Herra rakastaa vanhurskaita. Herra varjelee muukalaiset, holhoo orvot ja lesket, mutta jumalattomain tien Hän tekee mutkaiseksi.
Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion,polvesta polveen. Halleluja!
JaakobJumala on hyvä!
Otteita eri psalmeista:
Herra on kuningas ainiaan ja iankaikkisesti; hävinneet ovat pakanat Hänen maastansa.
Sinä (Jumala) kuulet nöyrien halajamisen, Herra, Sinä vahvistat heidän sydämensä, Sinä teroitat korvasi, auttaaksesi orvon ja sorretun oikeuteensa, ettei ihminen, joka maasta on, enää saisi kauhua aikaan. Ps.10:16-17
Hän (Jumala) parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa. Ps.247:3
Herra pitää pystyssä nöyrät....Ps.147:6
Hän (Jumala) peittää pilvillä taivaan ja valmistaa sateen maalle, Hän kasvattaa ruohon vuorille ja antaa ruuan eläimille, kaarneen pojillekin, kun ne huutavat. Ps. 147:8-9
Sinä (Jumala) annat minun sydämeeni suuremman ilon, kuin heillä on runsaasta viljasta ja viinistä. Rauhassa minä käyn levolle ja nukun, sillä Sinä, Herra, yksin annat minun turvassa asua. Ps.4:8-9
Herra on kansansa väkevyys, Hän on voideltunsa pelastus ja turva. Ps.28:8
Herra antaa kansallensa väkevyyden. Herra siunaa kansaansa rauhalla. Ps.29:11
Sinä (Jumala) muutit minun murheeni ilokarkeloksi, Sinä riisuit surupukuni ja vyötit minut riemulla. Ps.30:12
Jumalalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo. Ps. 32:10
Hän (Jumala) rakastaa vanhurskautta ja oikeutta; maa on täynnänsä Herran armoa. Ps.33:5
Tulkaa, katsokaa Herran töitä, Hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä: Hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, Hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa. Ps. 45:10
Sinä (Jumala) pidät maasta huolen, kastelet sen runsaasti, Sinä teet sen ylen rikkaaksi. Jumalan virta on vettä täynnä. Sinä valmistat heidän viljansa, sillä Sinä vallmistat maan. Ps.65:10
Hän (Jumala) antaa meidän sielullemme elämän, eikä salli meidän jalkamme horjua. Ps.66:9
Runsaalla sateella Sinä, Jumala, kostutit perintömaasi; ja kun se oli näännyksissä, niin Sinä virvoitit sen. Ps68:10
Kun minulla on sydämessäni paljon murheita, niin Sinun (Jumala) lohdutuksesi ilahuttaa minun sieluni. Ps. 95:19
Käykää Hänen (Jumalan) portteihinsa kiittäen, Hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylistäkää Häntä, kiittäkää Hänen nimeänsä. Sillä Herra on hyvä; Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja Hänen uskollisuutensa polvesta polveen. Ps. 100:4-5
Jaakob - Jumala on hyvä!
Jumala on hyvä!
Otteita eri psalmeista:
Herra on kuningas ainiaan ja iankaikkisesti; hävinneet ovat pakanat Hänen maastansa.
Sinä (Jumala) kuulet nöyrien halajamisen, Herra, Sinä vahvistat heidän sydämensä, Sinä teroitat korvasi, auttaaksesi orvon ja sorretun oikeuteensa, ettei ihminen, joka maasta on, enää saisi kauhua aikaan. Ps.10:16-17
Hän (Jumala) parantaa ne, joilla on särjetty sydän, ja sitoo heidän haavansa. Ps.247:3
Herra pitää pystyssä nöyrät....Ps.147:6
Hän (Jumala) peittää pilvillä taivaan ja valmistaa sateen maalle, Hän kasvattaa ruohon vuorille ja antaa ruuan eläimille, kaarneen pojillekin, kun ne huutavat. Ps. 147:8-9
Sinä (Jumala) annat minun sydämeeni suuremman ilon, kuin heillä on runsaasta viljasta ja viinistä. Rauhassa minä käyn levolle ja nukun, sillä Sinä, Herra, yksin annat minun turvassa asua. Ps.4:8-9
Herra on kansansa väkevyys, Hän on voideltunsa pelastus ja turva. Ps.28:8
Herra antaa kansallensa väkevyyden. Herra siunaa kansaansa rauhalla. Ps.29:11
Sinä (Jumala) muutit minun murheeni ilokarkeloksi, Sinä riisuit surupukuni ja vyötit minut riemulla. Ps.30:12
Jumalalattomalla on monta vaivaa, mutta joka Herraan turvaa, häntä ympäröitsee armo. Ps. 32:10
Hän (Jumala) rakastaa vanhurskautta ja oikeutta; maa on täynnänsä Herran armoa. Ps.33:5
Tulkaa, katsokaa Herran töitä, Hänen, joka tekee hämmästyttäviä tekoja maan päällä: Hän lopettaa sodat maan ääriin saakka, Hän särkee jousen, taittaa keihään, polttaa sotavaunut tulessa. Ps. 45:10
Sinä (Jumala) pidät maasta huolen, kastelet sen runsaasti, Sinä teet sen ylen rikkaaksi. Jumalan virta on vettä täynnä. Sinä valmistat heidän viljansa, sillä Sinä vallmistat maan. Ps.65:10
Hän (Jumala) antaa meidän sielullemme elämän, eikä salli meidän jalkamme horjua. Ps.66:9
Runsaalla sateella Sinä, Jumala, kostutit perintömaasi; ja kun se oli näännyksissä, niin Sinä virvoitit sen. Ps68:10
Kun minulla on sydämessäni paljon murheita, niin Sinun (Jumala) lohdutuksesi ilahuttaa minun sieluni. Ps. 95:19
Käykää Hänen (Jumalan) portteihinsa kiittäen, Hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylistäkää Häntä, kiittäkää Hänen nimeänsä. Sillä Herra on hyvä; Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti ja Hänen uskollisuutensa polvesta polveen. Ps. 100:4-5
JaakobJumala on hyvä!
Psalmi 23
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu
Viheriäisille niityille Hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö Hän minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä Sinä olet minun kanssani, Sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.
Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
Jaakob Jumala on hyvä! kirjoitti:
Jumala on hyvä!
Psalmi 23
Herra on minun paimeneni, ei minulta mitään puutu
Viheriäisille niityille Hän vie minut lepäämään; virvoittavien vetten tykö Hän minut johdattaa.
Hän virvoittaa minun sieluni. Hän ohjaa minut oikealle tielle nimensä tähden.
Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en minä pelkäisi mitään pahaa, sillä Sinä olet minun kanssani, Sinun vitsasi ja sauvasi minua lohduttavat.
Sinä valmistat minulle pöydän minun vihollisteni silmien eteen.
Sinä voitelet minun pääni öljyllä; minun maljani on ylitsevuotavainen.
Sula hyvyys ja laupeus seuraavat minua kaiken elinaikani; ja minä saan asua Herran huoneessa päivieni loppuun asti.
JaakobJospa jumala kykenee sekä hyvyyteen, että pahuuteen? Tai sitten kaikki tarinat eivät ole Jumalan sanaa vaan fiktiivisiä, osin fiktiivisiä tai todellista historiaa jossa ihmisten teot on vain laitettu Jumalan tahdoksi?
Kykeneekö raamattufundamentalisti edes harkitsemaan edellisiä vaihtoehtoja? Ensimmäinen tuskin onnistuu mutta tuskin toinenkaan?
Siihen että ymmärtäisi keskivertoihmisen oikeudenmukaisuuden tajun ei kuitenkaan ilmiselvästi kykene.
Sitäkin voisit miettiä onko pointti loppujen lopuksi Jumalan oikeudenmukaisuuden taju vai niiden raamattufundamentalistien oikeudenmukaisuudentaju jotka eivät silmäänsä räpäytä Raamatussa väitetyille, Jumalan tekemille tai Jumalan tahdosta tehdyille julmuuksille vaan puolustelevat niitä henkeen ja vereen, uskoen ne todellisiksi tapahtumiksi. Suurin osa kristityistäkin osaa asettaa nämä asiat niille kuuluvaan historialliseen, aikansa kulttuurin asettamaan viitekehykseen.- edesa
a-teisti kirjoitti:
Jospa jumala kykenee sekä hyvyyteen, että pahuuteen? Tai sitten kaikki tarinat eivät ole Jumalan sanaa vaan fiktiivisiä, osin fiktiivisiä tai todellista historiaa jossa ihmisten teot on vain laitettu Jumalan tahdoksi?
Kykeneekö raamattufundamentalisti edes harkitsemaan edellisiä vaihtoehtoja? Ensimmäinen tuskin onnistuu mutta tuskin toinenkaan?
Siihen että ymmärtäisi keskivertoihmisen oikeudenmukaisuuden tajun ei kuitenkaan ilmiselvästi kykene.
Sitäkin voisit miettiä onko pointti loppujen lopuksi Jumalan oikeudenmukaisuuden taju vai niiden raamattufundamentalistien oikeudenmukaisuudentaju jotka eivät silmäänsä räpäytä Raamatussa väitetyille, Jumalan tekemille tai Jumalan tahdosta tehdyille julmuuksille vaan puolustelevat niitä henkeen ja vereen, uskoen ne todellisiksi tapahtumiksi. Suurin osa kristityistäkin osaa asettaa nämä asiat niille kuuluvaan historialliseen, aikansa kulttuurin asettamaan viitekehykseen."Kykeneekö raamattufundamentalisti edes harkitsemaan edellisiä vaihtoehtoja? Ensimmäinen tuskin onnistuu mutta tuskin toinenkaan?"
Haluat itseäsi hiveleviä vastauksia, jotka tekisivät egollesi hyvää :D
"Suurin osa kristityistäkin osaa asettaa nämä asiat niille kuuluvaan historialliseen, aikansa kulttuurin asettamaan viitekehykseen."
Argumentum ad populum eli vetoat suosituimmuuteen.
"puolustelevat niitä henkeen ja vereen"
Kuka niin tekee? Jälleen:
Hes. 20:25
Niinpä minäkin annoin heille käskyjä, jotka eivät olleet hyviä, ja oikeuksia, joista he eivät voineet elää,
Israelilaiset olivat kovin valikoivia noudattamiensa käskyjen suhteen.
Voit osaltasi miettiä missä määrin myös kritiikkisi on valikoivaa. En havaitse sen terän edes osuvan evankeliumin sisältöön, joka puolestaan on kristinuskon pohja.
- kaikkea kans
Voisitko samalla myös laittaa koosteen Jumalan hyvistä teoista. "Ei niin pahaa, ettei jotakin hyvääkin ole".
- alipaineoktaavi
tää oli hyvä. Kannattaako siis Jumalalle ********?
Kannattaako uskoville naureskella niiden Jumalpelosta?
Kysynpä vaan!- FUCKIFUU
Uskovaiset ovat äärimmäisen aggresiivisia, verenhimoisia ja väkivaltaisia. Eli ei kannata uskovaista pilkata ja ärsyttää ettei tuikkaa puukkoa selkään ja sano "God Did It"
- alipaineoktaavi
FUCKIFUU kirjoitti:
Uskovaiset ovat äärimmäisen aggresiivisia, verenhimoisia ja väkivaltaisia. Eli ei kannata uskovaista pilkata ja ärsyttää ettei tuikkaa puukkoa selkään ja sano "God Did It"
niinpä. Kannattaa jäädä verkkoon huuteleen nimettömänä.
- kaikkea kans
Olisihan se hyvä jos joskus saisi ateistien koosteen saatanan pahoista teoista.
Vai onko sielunvihollinen heidän mielestään sitten hyvä ja kiltti?- M@k3
Lucifer tappaa raamatussa olikos se nyt 6 henkilöä, eli Jobin perheen ja heidätkin Jumalan luvalla.
Jumala sensijaan tappaa raamatussa noin 2miljoonaa, tosin vedenpaisumuksessa kuolleiden määrää ei tarkasti tiedetä ja mukana ei tietenkään ole ilmestyskirjaa jossa Jumala laittaa suurimman osan ihmiskunnasta kylmäksi. M@k3 kirjoitti:
Lucifer tappaa raamatussa olikos se nyt 6 henkilöä, eli Jobin perheen ja heidätkin Jumalan luvalla.
Jumala sensijaan tappaa raamatussa noin 2miljoonaa, tosin vedenpaisumuksessa kuolleiden määrää ei tarkasti tiedetä ja mukana ei tietenkään ole ilmestyskirjaa jossa Jumala laittaa suurimman osan ihmiskunnasta kylmäksi.Joidenkin listojen mukaan maailmassa on elänyt 173 miljardia ihmistä..Summittainen luku, mutta jotain osviittaa antaa määristä. Kristittyjä niistä on anteliaastikkin laskettuna 15-20 miljardia. Siinä menee sitten 150 miljardia ihmistä lämpöisen puolelle. Se on sitä rakkautta :D
Tämähän on kuin Juoppahullun päiväkirjasta - vaikka en ole sitäkään lukenut - mutta teksti sopisi huurupäisen kirjoittamaksi.
Onko nämä oikeasti krisselien mielestä jumalan tekoja, ja tälläisenkö jumalan siunausta se Sauli Suomelle toivotti ???- yksivakainen
Tässä on yksi hyvä linkki Raamatun käskyihin ja julmuuksiin
http://www.vapaasana.net/artikkelit/2007/11/raamatun-julmuuksia-ja-ristiriitoja
http://www.lintukoto.net/agora/kirjoitus.php?id=267
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristinuskon_kritiikki
http://huitsinnevada.info/foorumi/index.php?topic=6906.0;wap2 Hienoa, ”muromies” on alkanut lukemaan Raamattua. Siitä se lähtee!
- müsli-mies
:) "Alkanut lukemaan"... Tuo määre olisi pätenyt joskus 25 vuotta sitten. Kyllä se on sittemmin tutuksi tullut.
müsli-mies kirjoitti:
:) "Alkanut lukemaan"... Tuo määre olisi pätenyt joskus 25 vuotta sitten. Kyllä se on sittemmin tutuksi tullut.
musli-mies
Voisitko nyt seuraavaksi osoittaa, mikä on se laki, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?????- müsli-mies
Jaakob kirjoitti:
musli-mies
Voisitko nyt seuraavaksi osoittaa, mikä on se laki, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?????Raamatun Jumala saa lähettää pahoja henkiä luomaan epäsopua ihmisten kesken, saa kääntää veljen veljeä vastaan, saa hehkua vihaa niin, että sitä vihaa joudutaan tyynnyttämään lisäkuolemilla, saa jakaa voimiaan väkivaltaan niin halutessaan, saa tappaa ja tapattaa miehiä, naisia ja imeväisiä mitä raakalaismaisin keinoin... Olet johdattelevassa kysymyksessäsi oikeassa: Ei ole mitään, mitä Raamatun jumala ei oman määritelmänsä mukaan saisi tehdä, ja sen soisi antavan ajattelemisen aihetta tuota jumalaa absoluuttisena hyvänä pitäville.
- alipaineoktaavi
müsli-mies kirjoitti:
Raamatun Jumala saa lähettää pahoja henkiä luomaan epäsopua ihmisten kesken, saa kääntää veljen veljeä vastaan, saa hehkua vihaa niin, että sitä vihaa joudutaan tyynnyttämään lisäkuolemilla, saa jakaa voimiaan väkivaltaan niin halutessaan, saa tappaa ja tapattaa miehiä, naisia ja imeväisiä mitä raakalaismaisin keinoin... Olet johdattelevassa kysymyksessäsi oikeassa: Ei ole mitään, mitä Raamatun jumala ei oman määritelmänsä mukaan saisi tehdä, ja sen soisi antavan ajattelemisen aihetta tuota jumalaa absoluuttisena hyvänä pitäville.
Eikö tullut jo selväksi ylempänä, että kristittyjen "hyvä" on eri kuin sinun "hyvä" ja Jumala on absoluuttinen hyvä!
- Jumala on hyvä!
müsli-mies kirjoitti:
Raamatun Jumala saa lähettää pahoja henkiä luomaan epäsopua ihmisten kesken, saa kääntää veljen veljeä vastaan, saa hehkua vihaa niin, että sitä vihaa joudutaan tyynnyttämään lisäkuolemilla, saa jakaa voimiaan väkivaltaan niin halutessaan, saa tappaa ja tapattaa miehiä, naisia ja imeväisiä mitä raakalaismaisin keinoin... Olet johdattelevassa kysymyksessäsi oikeassa: Ei ole mitään, mitä Raamatun jumala ei oman määritelmänsä mukaan saisi tehdä, ja sen soisi antavan ajattelemisen aihetta tuota jumalaa absoluuttisena hyvänä pitäville.
Ilman Raamatun Jumalaa ei olisi olemassa ainuttakaan ihmistä, eikä koko maailmankaikkeutta. Ei olisi olemassa ainuttakaan ateistia, ei olisi tietoutta siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa.
Ateistien mukaan olisi vain ainetta ja aineella ei ole mitään kykyä erottaa hyvää pahasta. Tästä syystä ateismista käsin ei voida edes puhua mistään hyvästä ja pahasta.
Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa hyvään ja pahaan, se edellyttää ateismista luopumista ja uskomista siihen, että on olemassa Jumala, joka on määritellyt, mikä on hyvä ja mikä pahaa.
Jaakob - alipaineoktaavi
Ilman Raamatun Jumalaa ei olisi olemassa ainuttakaan ihmistä, eikä koko maailmankaikkeutta. Ei olisi olemassa ainuttakaan ateistia, ei olisi tietoutta siitä, mikä on hyvää ja mikä pahaa.
Ateistien mukaan olisi vain ainetta ja aineella ei ole mitään kykyä erottaa hyvää pahasta. Tästä syystä ateismista käsin ei voida edes puhua mistään hyvästä ja pahasta.
Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa hyvään ja pahaan, se edellyttää ateismista luopumista ja uskomista siihen, että on olemassa Jumala, joka on määritellyt, mikä on hyvä ja mikä pahaa.
Jaakobaika hyvä!
- Jumala on hyvä!
müsli-mies kirjoitti:
musli-mies!
Koeta nyt hyvä mies selittää, millä perusteella syytät Jumalaa, jos ei kerran ole mitään lakia, joka määrittelee, mitä Jumala saa tehdä.
Mitä lakia vastaan Jumala siis rikkoo?????
Toiseksi, te ateistit haukutte Jumalaa satuolennoksi, jota ei ole olemassa.
Kuinka sellainen, jota ei ole olemassa voi yleensäkään tehdä mitään?
Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa mihinkään Jumalan tekoihin, täytyy hänen tunnustaa, että Jumala on olemassa!!!
Kaikki väitteesi ovat siten ristiriidassa elämänkatsomuksesi kanssa.
Jaakob - Jumala on hyvä!
müsli-mies kirjoitti:
musli-mies
Raamattu on kokonaisuus. Samalla perusteella kun uskot niihin kohtiin, joita kirjoitit, niin samalla perusteella sinun tulee uskoa myös muihin Raamatun kohtiin, sillä muuten väitteilläsi ei ole mitään todistusarvoa.
Sinun tulee siten uskoa ja tunnusta totuudeksi myös ne Raamatunkohdat, jotka sanovat:
- että Jumala on olemassa
- Raamattu on Jumalan Sana
-Raamattu on kokonaan totuus
- Jeesus on Jumalan Poika, joka on syntynyt neitsyt Mariasta.
- Jeesus kärsi kuoleman syntiemme edestä, Hän kuoli, haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin.
- Taivas ja helvetti ovat olemassa
- Viimeinen tuomio on olemassa
- Jumala on rakkaus
- Jeesuksen ihmeteot ovat todellisia
- Jeesus tulee takaisin
- Pyhä Henki on todellinen
- Jumala on kaiken Luoja
Tässä aluksi muutamia kohtia, joihin sinun tulisi uskoa ensin, ennen kuin alat käyttämään Raamattua todistusaineistona mihinkään näkemyksiisi. - müsli-mies
musli-mies!
Koeta nyt hyvä mies selittää, millä perusteella syytät Jumalaa, jos ei kerran ole mitään lakia, joka määrittelee, mitä Jumala saa tehdä.
Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa mihinkään Jumalan tekoihin, täytyy hänen tunnustaa, että Jumala on olemassa!!!
Jaakob"Toiseksi, te ateistit haukutte Jumalaa satuolennoksi, jota ei ole olemassa.
Kuinka sellainen, jota ei ole olemassa voi yleensäkään tehdä mitään?"
Miten monta kertaa tämäkin pitää selittää? Katsos kun me ateistit ei ollakaan niitä, jotka kuvittelevat Raamatun Jumalan olevan olemassa. Siksi näitä raamatullisia totuuksia teidän silmienne eteen annetaan. En minä(kään) tätä itseäni varten tee. Muille tietoa jaan.
Niin ja muuten Jaakob, kun olet noita yhden lauseen toteamuksia sinäkin kopioinut osoittaaksesi sitä Jumalan hyvää puolta, niin valitettavasti ne ovat juuri sitä ei-konkreettista tavaraa. Lauluja, runoja, sanontoja, joissa sanotaan että "Jumala on hyvä". Aijaa. Minä esitin konkreettisia toimia, joista voi arvioida Jumalan hyvyyttä tai pahuutta. Laita samanlaisia jos haluat tuoda toistakin näkökulmaa esille. Laita esimerkkejä Jumalan hyvistä teoista. En väitä etteikö niitäkin sieltä löydy.
"Koeta nyt hyvä mies selittää, millä perusteella syytät Jumalaa, jos ei kerran ole mitään lakia, joka määrittelee, mitä Jumala saa tehdä.
Mitä lakia vastaan Jumala siis rikkoo?????"
Johan minä sanoin, että Raamatussa ei mitään lakeja ole Jumalalle aseteltu, ja Hän saa rauhassa lähettää pahoja henkiä ihmisten kimppuun ja tappaa pikkulapsia mielensä mukaan. Hän kylvää enemmän kuolemaa ja murhetta kuin S-tana. Ihan tosi, lue vaikka. En syytä mistään, tuon vain esimerkkejä sinne, mistä niitä kovin usein puuttuu.
"Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa mihinkään Jumalan tekoihin, täytyy hänen tunnustaa, että Jumala on olemassa!!!"
Yritä nyt olla kirjoittelematta tyhmyyksiä. Tietysti minä voin ottaa kantaa kaikkeen mitä kirjoitetaan ja sanotaan huolimatta siitä edustanko kyseistä jumalkatsomuksen aluetta vai en. Niin teet (ja saat tehdä) sinäkin.
P.S. Ja jos kerran tiedämme, että Jumala on Raamatun mukaan kylvänyt epäsopua, kääntänyt veljen veljeään vastaan, lähettänyt kostonhimoissaan pahoja henkiä ja "Jumalan miehiä" tekemään tuhoa, niin mistä voit tietää että minäkin en ole Jumalan tänne lähettämä paha henki? :p Olisit siivosti minua kohtaan.. et tiedä kenelle kirjoitat..
T: müsli-mies, Jumalan sanansaattaja - 6+6
musli-mies!
Jaakob"Koeta nyt hyvä mies selittää, millä perusteella syytät Jumalaa, jos ei kerran ole mitään lakia, joka määrittelee, mitä Jumala saa tehdä.
Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että kaikkea mitä ei ole lakiin kirjoitettu rangaistavaksi teoksi, on hyväksyttävää tehdä?
Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin moraali ja hyvät tavat?
Jos henkilö ei itse käyttäydy moraalisesti ja oikein, niin ei hän silloin kunnioitustakaan varmasti ansaitse.
Jos ihmisten hallinta perustuu pelkoon ja väkivaltaan, niin silloin kyseessä on aivan selkeästi tyrannia ja tällaisen tyrannin oikeudenmukaisin tuomio on aina kuolema hirttämällä. - taputaputapu
JaakobAika hyvä kuukauden aivopieruksi :) Et taida juurikaan ajatella? Elämässäsi siis.
- Nick the Dick
musli-mies
Raamattu on kokonaisuus. Samalla perusteella kun uskot niihin kohtiin, joita kirjoitit, niin samalla perusteella sinun tulee uskoa myös muihin Raamatun kohtiin, sillä muuten väitteilläsi ei ole mitään todistusarvoa.
Sinun tulee siten uskoa ja tunnusta totuudeksi myös ne Raamatunkohdat, jotka sanovat:
- Jeesus kärsi kuoleman syntiemme edestä, Hän kuoli, haudattiin, nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin.
- Jumala on rakkaus
- Jeesus tulee takaisin
- Jumala on kaiken Luoja
Tässä aluksi muutamia kohtia, joihin sinun tulisi uskoa ensin, ennen kuin alat käyttämään Raamattua todistusaineistona mihinkään näkemyksiisi.Jumala on hyvä!
Vaikka Aku Ankan todenperäisyyteen ei uskoisi, on aivan mahdollista keskustella Akun persoonasta Akusta kirjoitettujen tarinoiden perusteella - vai mitä? - Hhjjjjjjkkk
Jospa tenaleidikin alkaisi. Lukemaan raamattua.....
- alipaineoktaavi
taputaputapu kirjoitti:
Aika hyvä kuukauden aivopieruksi :) Et taida juurikaan ajatella? Elämässäsi siis.
Kommenttisi paljastaa kyllä sen, kuka ei ajattele:)
- ei missään
Jaakob kirjoitti:
musli-mies
Voisitko nyt seuraavaksi osoittaa, mikä on se laki, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?????"Voisitko nyt seuraavaksi osoittaa, mikä on se laki, missä on määritelty, mitä Jumala saa tehdä ja mitä ei ?????"
Kyllähän kaikkivaltias voikin tehdä mitä hyvänsä. SItähän tässä vain kummastellaan että on noin mieltynyt tappopuuhiin.
. Nick the Dick kirjoitti:
Jumala on hyvä!
Vaikka Aku Ankan todenperäisyyteen ei uskoisi, on aivan mahdollista keskustella Akun persoonasta Akusta kirjoitettujen tarinoiden perusteella - vai mitä?Hyvä oivallus. Tulen varastamaan tuon ajatuksen.
- erieuurerueru
musli-mies
- Jumala on rakkaus
- Jeesus tulee takaisin
- Jumala on kaiken Luoja
Tässä aluksi muutamia kohtia, joihin sinun tulisi uskoa ensin, ennen kuin alat käyttämään Raamattua todistusaineistona mihinkään näkemyksiisi.olipas typerä kommentti. samalla logiikalla sinun pitää ensin uskoa totuudeksi allah ja mohammed ennen kuin alat käyttämään koraania islamia vastaan.
mistä näitä aivopieruja joillekin aina tulee? - 4643473737
musli-mies!
Jaakob"Koeta nyt hyvä mies selittää, millä perusteella syytät Jumalaa, jos ei kerran ole mitään lakia, joka määrittelee, mitä Jumala saa tehdä.
Jumala saisi tehdä ihan mitä haluaa. Mutta kukaan ei voi pakottaa meitä palvomaan ihan mitä tahansa tekevää jumalaa. Kun sanot jotain tuollaista niin et voi arvostella yhtään toista uskontoa tuon toteamuksesi jälkeen.
Onhan sellaisiakin maita missä erittäin moraalittomat teot on lailla siunattuja. Ei mikään laki takaa vielä moraalia. Jumalalla ei itsellään ole lakia mutta ei hän silti toimi viisaasti ja moraalisesti kun surmaa pikkulapsia.
"Toiseksi, te ateistit haukutte Jumalaa satuolennoksi, jota ei ole olemassa.
Kuinka sellainen, jota ei ole olemassa voi yleensäkään tehdä mitään?"
Kristinuskon jumalaa ei ole olemassa. siitä huolimatta voi kummastella ja kritisoida sitä kun jotkut palvovat sellaista satuolentoa joka joukkosurmaa ihmisiä tai tekee muita raakuuksia.
"Ennenkuin ateisti voi ottaa mitään kantaa mihinkään Jumalan tekoihin, täytyy hänen tunnustaa, että Jumala on olemassa!!!"
Miksi? Etkö sinäkään voi arvostella esimerkiksi islamia ennen kuin olet muslimi?
"Kaikki väitteesi ovat siten ristiriidassa elämänkatsomuksesi kanssa."
Onko sinulle täysin vierasta se että joku puhuu ikäänkuin toisen silmin jostain asiasta? voihan mitä tahansa uskontoa tai asiaa puhua ja arvostella vaikka ei uskoisi niihin. sinäkin voit arvostella mitä tahansa uskontoa vaikka et uskoisi niihin. ei se ole ristiriidassa mitenkään ateistin maailmankatsomuksen kanssa jos hän arvostelee kristinuskoa.
- Ihana Fantasti
Müsli-mies ei ole tainnut päästä vielä oikein tappamisista jyvälle:
Ilm 9:15 Niin päästettiin irti nämä neljä enkeliä, jotka olivat valmiina tätä tuntia, päivää, kuukautta ja vuotta varten: niiden oli määrä surmata kolmannes ihmiskunnasta.
18 Näihin kolmeen vitsaukseen -- tuleen, savuun ja rikin katkuun, jotka suitsivat hevosten suusta -- kuoli kolmannes ihmiskuntaa
Tämänhetkinen ihmiskuntalaskuri: 7 283 314 882
http://www.ibiblio.org/lunarbin/worldpop
Kolmannes siitä olisi 2,4 miljardia
Ilm 19:9 ...maailman kuninkaat sotajoukkoineen olivat kokoontuneet yhteen...
21 Loput saivat surmansa miekasta, joka lähti ratsastajan suusta, ja kaikki linnut söivät heidän lihastaan itsensä kylläisiksi.
Kai tuossa joukossa on jonkin verran miljoonia siinäkin.- müsli-mies
Kuten sanoin, listasin vain niitä, joista oli annettu edes jonkinlainen tarkka lukema. Siksi Nooan tulvankin jätin pois. "Kolmasosa ihmiskuntaa" riippuu siitä miten iso on tuo ihmiskunta.
- 8+5
müsli-mies kirjoitti:
Kuten sanoin, listasin vain niitä, joista oli annettu edes jonkinlainen tarkka lukema. Siksi Nooan tulvankin jätin pois. "Kolmasosa ihmiskuntaa" riippuu siitä miten iso on tuo ihmiskunta.
Raamatun Kill Score on ollut laskennassa aiemminkin.
Tässä Jumalan listaa: http://dwindlinginunbelief.blogspot.fi/2010/04/drunk-with-blood-gods-killings-in-bible.html
Jumalan lukema Raamatussa 2 476 633 ja arvioitu lukema noin 25 miljoonaa.
Saa-tanalla lukema on Raamatussa 10 ja arvioitu lukema noin 60.
- 70x7uskoton
Joku pyysi listaa saatanan tekosista...en osaa sanoa onko Raamatussa niitä tekoja paljon. Mutta...Jumala ei sitten tappanut saatanaa, vaan päästi sen tekemään kolttosiaan...nyt sitten saatanan teot luetaan ihmisen syyksi ja taas ihmistä rangasitaan. Saatanan henki oli siis Jumalalle arvokkaampi kuin kaikkien niiden jotka Jumala on tappanut tai saatana kärsimään laittanut.
Juuri nämä ihmismäiset (tai eläimelliset) teot eli tappaminen ja sen avustaminen Raamatun aikaan pistää epäilemään onko tällaista Jumalaa olemassakaan...tai jos on niin pitäisikö sitä edes kutsua Jumalaksi. Jopa ihminen olisi pystynyt halutessaan hoitamaan asiat paremmin ja suuremmalla rakkaudella jos olisi moinen valta jollain ollut...
Noiden hirmutekojen selittely vaatii Raamatun tulkintaa...ja kun tunnustaa että tulkintaa tarvitaan ja reilusti niin ei mitään kohtaa voi lukea sananmukaisesti. Siitä seuraa tietysti se, että niitä tulkintoja tulee paljon erilaisia...mikä onkin nykytilanne. Oikeassa tuskin on kukaan.- 15+11
Mihin uskovaiset enää saat.anaa tarvitsevat, kun Jumala on tuollainen hirviö?
- 70x7uskoton
Jaakobin Jumalan hyvät teot listalla on melko ympäripyöreitä tekoja verrattuna pahojen tekojen tarkkaan dokumentointiin.
Yksi hyvä teko on kuitenkin selkeä..."Hän lopettaa sodat maan ääriin saakka".
Sitä Hän ei tosin ole vielä toteuttanut...ei edes pyhällä maalla. Hänen toimintansa tuloksena alue on vieläkin riitaisimpia paikkoja maan päällä. Joten ei niistä tappamisista ainakaan mitään hyvää seurannut.
Tottakai Jumalalla on omat sääntönsä itselleen...tai sitten niitä ei ole ollenkaan...ei Hän lakia voi rikkoa. Ihmisen ei kaikkia Hänen teokseen kuvattuja tapahtumia silti tarvitse hyväksyä...vaan pyrkiä itse parempaan...tuskin siitä rangaistusta tulee. - zyrt
Kysy müsli-mies vaikka palstan papeilta, niin he sanovat, että jumala on rakkaus:)
- Ma5a
Jumalan moraali on apinoiden tasolla verrattuna nykyaikaisten yhteiskuntien perusteena olevalle moraalille.
Moraalia voi käsittää ainoastaan ymmärtämällä ihmistä hyvin sekä niitä asioita jotka ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Valitettavasti Jumala ei näitä asioita ymmärtänyt. - Messi-Jesse
Tuhlaatte energiaanne. Laittakaa vain sananpaikat. Voi tarkastaa kirjasta jos ylipäätään kiinnostaa.
- müsli-mies
Ongelmaksi näen tuossa sen, että ne myös jäävät vain epäkonkreettiseksi luetteloksi, joita monikaan ei jaksa lähteä selailemaan. Kun ne tekstit tuo silmien eteen kaikessa karmeudessaan, jokainen lukutaitoinen [jota asia edes vähän kiinnostaa] tajuaa nopeasti, että ehkä tässä olisi jotain tutkimisen aihetta...
- edesa
Oikeastaan kyse on vain siitä oletko päättänyt heittäytyä mulkuksi noin kestona, se kun on oma valintasi. Mikäli et, voit aidosti ensin hämmentyä noista esiintuomistasi Sanan kohdista, kenties vihastuakin Jumalaa ja/tai mielettömänä pitämääsi uskomusjärjestelmää kohtaan, mutta silloin kuitenkin sydämeesi jää tunne siitä miten tämä asia tulee selvittää pohjamutia myöten. Ihminen, joka sydämessään arvostaa rehellisyyttä ja oikeudenmukaisuutta, kaipaa todenteolla selvyyttä tuohon. Siten hän samalla kaipaa Jumalan luo ja haluaa, että Jumala näyttää miten kaikki syytökset Häntä kohtaan ovat loppujen lopuksi perusteettomia ja aiheettomia.
Katsotaan sitten Raamatun perusteella miten on.
Syytit Jumalaa murhista. Miten saat sen sopimaan tämän kanssa? :
Luukas 20
(1933/38 käännös)
38 Mutta hän ei ole kuolleitten Jumala, vaan elävien; sillä kaikki hänelle elävät."
(1992 käännös)
38 Ei hän ole kuolleiden Jumala, vaan elävien. Hänelle kaikki ovat eläviä.
Koska nämä asiat on Jumalaa syyttävien ateistien kanssa puitu yhä uudelleen pohjamutia myöten, ehdotan miten jätät väliin turhat ad hominemit 'kun en tajua ns. selviä esimerkkejä', joita pystyt kyllä tuomaan enemmän enemmänkin ja toistamaan niitä loputtomiin - vaan huomioimatta lainkaan mitä tässä sinulle kirjoitettiin.
Huomaa:
Sinulla on nyt erinomainen tilaisuus viisastua. Se lähtee nöyrtymisestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164