on/off-laktoosi-intoleranssi?

KHaaa

Heippa kaikki. Mulla on vähän tällainen outo juttu laktoosi-intoleranssin kanssa. Mulla on se ihan lääkärissä diagnosoitu ja todettu monta vuotta sitten, mutta se ei silloinkaan ollut mikään ärhäkkä ja aiheutti melko vähäisiä oireita ja diagnoosi tuli täytenä yllätyksenä. Jonkin aikaa söin vain laktoosittomia tuotteita, mutta jossain vaiheessa huomasin, ettei mulle tullut oireita laktoosista. Aloin vähitellen syödä taas ihan normaaleja maitotuotteita. Mutta sitten jossain vaiheessa taas oireet palasivat, mutta niitä aiheutti vain tavallinen maito, ei esim. jogurtti tai muut maitotuotteet. Sitten oireet taas häipyivät, ja nyt jo parin vuoden ajan olin käyttänyt huoletta tavallisia maitotuotteita, kunnes nyt laktoosi-intoleranssini tuntuu taas aktivoituneen. Söin tuossa eilen ja toissapäivänä sellaista pastaruokaa, ja sen jälkeen vatsa oli kipeä koko loppupäivän ja oli ilmavaivoja. Luulin sen johtuneen pastasta, koska vatsani on välillä herkkä venhälle, mutta tänään syödessäni loput siitä ruoasta tajusin, että vatsakivut saattoivatkin johtua maidosta, jota join ruoan kanssa. Tänään sitten kaadoin maidon pois ja join ruoan kanssa vettä, ja kappas vaan, vatsa ei tullut kipeäksi. Olen kyllä maitoa juonut usein viime aikoina, lähes päivittäin, mutta vasta viime päivinä siitä tuli taas oireita.

Vähän häiritsevää kun ei oikein koskaan tiedä, voiko sitä maitoa juoda vai ei. Laktoositonta maitoa en viitsi ostaa kun se on sen verran kalliimpaa. Toisaalta ihan kiva että maitoa voi kuitenkin useimmiten juoda, rakastan maitoa. Se vasta ikävää olisi, jos siitä tulisi aina vatsanväänteitä. Ja vähän myös omituista, että niitä oireita tulee vain ja ainoastaan maidosta.

Mitä tällainen on? Onko muilla samanlaisia kokemuksia tällaisesta kummallisesta, välillä poissa pysyvästä mutta epäsäännöllisin väliajoin taas kiusaksi tulevasta laktoosi-intoleranssista?

5

992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyötybakteereissa on
    • Mautu

Kyllä on kokemusta ja luulin sitä jo maitoallergiaksi. Loppujen lopuksi syynä oli viljat tai gluteeni, jätin molemmat pois ja kappas vain maidosta ei tule enää mitään oireita.

• Kai tiesit että...

hoitamattomana keliaakikolla voi olla sekundäärinen laktoosi-intorelanssi. Kun nukkavauriot paranevat, niin elimistö sietää taas laktoosia.

Elikkä saataisit olla tietämättäsi keliaakikko.

• kkfdjfhfhfh

Se taitaa olla yleistä, että välillä suolisto kestää paremmin laktoosia ja sitten taas voi olla kausia ettei siedä ollenkaan.

Intoleranssin oireet eivät välttämättä ole kovin pahoja, mutta sen mukaan kuin sietää milloinkin.

• Helpoimmin parannet-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      104
      3394
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3083
    3. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      20
      1933
    4. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      69
      1906
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      38
      1867
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1741
    7. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1687
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      34
      1439
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1349
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1337
    Aihe