kääpiövillakoiran koulutuksesta

ensikoiran omistaja

Olen ottanut kääpiövillakoiran ja alussa ei tuntunut haukkuvan mitään. Nyt 14 viikoisena haukunta on lisääntynyt. Ei hauku vieraita ihmisiä tai koiria eikä outoja ääniä, mutta jos villiintyy enemmän jostain lelusta tai leikistä saattaa alkaa haukkua. Pelkäänkin, että oppii haukkumaan myös ihmisiä jossain vaiheessa. En ole vielä kieltänyt leikin yhteydessä haukuntaa, olen vain lopettanut leikin, lähtenyt tilanteesta pois rauhallisesti.

Kysyisinkin, että kannattaako minun kieltää leikin yhteydessä haukkumasta? vai onko se ihan normaalia pennulta? Ja jos, niin miten kieltäminen kannattaa tehdä. Olen muutenkin yrittänyt kouluttaa ns. positiivisesti, että ennemmin kehun mitä tekee hyvin ja kun tekee jotain pahasti niin olen välinpitämätön. Olen kuullut, että villakoira on herkkäluontoinen ja liika kurittaminen saattaa aiheuttaa juurikin pelkoa ja haukuntaa. Tietenkin jos näykkii tai roikkuu lahkeessa niin otan tiukan otteen katson silmiin ja sanon matalalla äänellä EI. jos tämäkään ei auta niin alistan lattiaan hetkeksi rauhoittumaan.

Onko vinkkejä haukunnan estämiseksi?

1

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • villakoirrat

Minulla on ollut villakoiria, toiset haukkuvat vain vähän ja toiset paljonkin. Villakoira on vilkas rotu ja vilkkauteen helposti liittyy haukkuminen leikin yhteydessä. Koirasi on iloinen ja pieni vielä, en puuttuisi haukkumiseen. Aivan pienenä eivät hauku. Anna iloisen, pienen pennun nauttia elämästä, luo teille hyvä suhde positiivisella koulutuksella, älä vain pilaa turhilla alistamisilla. Lopulta sinulla on aivan upea kontaktihaluinen koira, minulla niitä makaa tuossa jaloissa pari kappaletta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe