Punaiset sivuvalot !!!

Auttakaaaaa

Nyt tartteis tietää, että kun katastus ihan lähipäivinä ja minun jenkkiautossa on molemmilla sivuilla edessä keltaiset valot ja takana punaiset valot niin saako nuo punaiset valot ylipäätänsä olla vai pitääkö laittaa jotain niitten päälle??

16

1884

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nohätä350

Onko siellä ihan polttimot vai pelkät heijastimet?
      Polttimot pois ja/tai sitten mcGyver-teippiä heijastimien päälle.

• Auttakaaaaa

Joo polttimot on.. pitänee hankiia taas tuota teippiä sitten. Viime vuonna katastuksen jälkeen otin mustat teipit pois kun niin hienot punaset valot :) Eikä nuo polliisitkaan mitään virkanneet vaikka monta kertaa näkivät.. Hölmöltä ajatukselta kuulostaa, että vain katastuksessa ei saisi niitä olla :) no eiköhän tuo yksi teippirulla riitä monen vuoden katastuksiin heh

• ite tein näin

Ite laitoin motonetin keltaiset huput polttimoiden päälle, Takasivuvaloista tuli oranssia valoa vaikka lasi onkin punainen, katsastaja ei maininnut asiasta mitään. Liekö sitten luvallinen viritys?

• kuka mitä häh

Noi jutut on niin paljon kiinni leimamiehistä.Ja mun käsityksen mukaan lakikin on muuttunut noiden osalta.Itsellä parikin alunperinkin suomi-autoa 80 aspen ja 90 van.Sivu"valot"ollut aina toiminassa ja peittämättä.Ja aina menny läpi ilman mutinoita..

• Minulla on ollut 17 vuotta -80 oldsmobile josta poistin punaisten sivuvalojen peitteet 7v. sitten, on ainakin Kajaanin konttoreilla aina kelvannut ja yhden kerran Oulussa kun poika käytti siellä. Oli ainakin joskus 80-luvulla määräys poistaa punaiset valot kun olin töissä GM korjaamolla.Katsopa nykyautoja sivusta kun on valot päällä niin aina hohtaa takavalot myös sivulle. Annan olla omassa niin kauan kun joku sanoo että pitää poistaa.

• aloittaja:

Niin täytyy tehdä. Onko mikä auto sinulla nyt? Jenkissä pysynyt? :)

• aloittaja: kirjoitti:

Niin täytyy tehdä. Onko mikä auto sinulla nyt? Jenkissä pysynyt? :)

Edelleen sama Oldsmobile , toimii kuin junan vessa niin ei ole ollut vaihto mielessä. Pojalla Chevy van G30 vm-96. 6,5 litran kone ilman turboa. Ajettu vajaa 360 000. km.

• aloittaja:
        Jorma52Kajaanista kirjoitti:

Edelleen sama Oldsmobile , toimii kuin junan vessa niin ei ole ollut vaihto mielessä. Pojalla Chevy van G30 vm-96. 6,5 litran kone ilman turboa. Ajettu vajaa 360 000. km.

Hieno juttu!

• Erilliset punaiset takasivuvalot ovat edelleen kielletyt, muuttoautoja lukuunottamatta. Ja uusissa(volvo,bmw) nuo sivuvalot ovat lailliset koska ne on integroitu takavalon yhteyteen. Omaani aina mustat teipit katsastukseen ja konttorin pihalla heti pois ;)

• mutta entäs....

Saiskos sinne taaksekkin keltaiset hommattua? nehän kyllä kelpaa, niinkuin vaneissa.

• Harrastus.

Saahan sinne.:D Otin aasialaisen takavalon oranssin vilkun osan, josta leikkasin sopivat palat Sevillen sivuvaloihin. Leikkasin valaisimesta punaisen osan pois ja Epoksilla juotin uudet oranssit tilalle, nyt ei tarvitse pelata teippien kanssa.
        Taisi jäädä E-merkintäkin vielä näkyviin.

• aloittaja:

Noh katastuksessa käytin, läpi meni kehujen kera eikä mitään mainintaa sivuvaloista vaikken niitä teipannutkaan :) (tuurilla ajattelin mennä)

• eskoj1

Ootteko huomannu uusien autojen valoja. Mm uudessa BMW:ssä oanssit sivuvalot näkyy selvästi eteenpäin ja takana on selkeästi punaiset sivuvalot (ovat kiinni takavalaisimissa). USA autoista moiset pitäisi poistaa, mutta euroautossa tyyppihyväksyntä pyhittää kyseiset valot.

• drgv a dv df

juu, jos punainen sivuvalo on takavalon yhteydessä ja takavalo on E-hyväksytty, niin ovat lailliset, erilliset punaiset sivuvalot ovat kiellettyjä. Samoin jenkkien keltaiset etuvalot (parkit) ovat laittomia, paitsi muuttoautoissa, joissa valoja ei tarvitse vaihtaa e-hyväksyttyihin toisin kuin muuten maahan tuoduissa.

• 2,0 L kahvinkeitin

Suomessa tämäkin pelleily jatkuu aina vaan. Tämä kelpaa, tuo ei. Muuttoauto on eri juttu kuin muutoin maahan tuotu. Erillinen punainen sivuvalo on laiton tai ei, riippuu auton maahantuontitavasta. Takavalojen yhteydessä oleva punainen valo on sallittu jos en e-merkki, muuttoautoissa aina sallittu. Jne jne... TÄYTTÄ PELLEILYÄ.
        Miten ne pärjää autojensa kanssa siellä USA:ssa?

• Driver.
        2,0 L kahvinkeitin kirjoitti:

Suomessa tämäkin pelleily jatkuu aina vaan. Tämä kelpaa, tuo ei. Muuttoauto on eri juttu kuin muutoin maahan tuotu. Erillinen punainen sivuvalo on laiton tai ei, riippuu auton maahantuontitavasta. Takavalojen yhteydessä oleva punainen valo on sallittu jos en e-merkki, muuttoautoissa aina sallittu. Jne jne... TÄYTTÄ PELLEILYÄ.
        Miten ne pärjää autojensa kanssa siellä USA:ssa?

No pärjäähän ne hyvin, koska niillä ei ole tätä ryssien stahanovilaista virkamieskulttuuria.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3687
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2416
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1965
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1731
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1493
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1458
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1256
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      481
      1233
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      77
      1151
    Aihe