Torstaina 6.2. oli HS:n kulttuuriosiossa kahden sivun artikkeli romanialaisesta kuvataiteilija Don Perjovschi´sta (s.1961) otsikolla "Maailmaa voi ymmärtää vain piirtämäällä". Artikkeli kannattaa lukea, jos lehden vielä saa käsiinsä tai sitten netissä. Tämän maailmalla nyt niin pinnalla olevan taiteilijan näyttely avautuu perjantaina Kiasmassa, jonka seinille hän on sen piirtänyt.
Perjovisch opiskeli taidemaalariksi Iasin kaupungissa. Suomeen hän saapui ensimmäistä kertaa "kierrettyään museot NY:n MoMasta Lontoon TateModern´iin ja biennaalit Istanbulista Sydney´hyn."
HS:n mukaan yksinkertaisista, kantaaottavista pila- ja installatiopiirroksistaan tunnettu Perjovschi sanoo itse, että "En ollut koskaan hyvä maalari." ja että "olen kuin rokkari, joka on ollut maailmankiertueella on viimeiset kymmenen vuotta. Matkustaminen tuo vastuuta- Minulle maksetaan siitä, että teen mitä haluan. En saa laiskistua."
Aion joka tapauksessa k'ydä Kiasmassa Jouko Lehtolan valokuvanäytteyn vuoksi ja samalla katsastan myös nuo seinäpiirrokset. Jos aihetta sen jälkeen ilmenee enempiin kommentteihin, palaan asiaan. Nyt tyydyn vaín toteamaan, että Perjovischin maine ja menestys eivät voi perustua hänen piirrostensa taiteelliseen tai tekniseen tasoon, olkoot sitten niitä nostamassa olleet vaikka kaikki maailman taidemuseot Kiasmaa myöten. Ei se ole hullu, joka tarjoaa roskaa taiteena, vaan ne, jotka sen ottavat täydestä.
Kuvataidettako?
Sapienti sat
1
71
Vastaukset
ehkä ne jossain määrin osuvia huomioita maailmasta - siis ne piirrokset ja graafisia. Graafisuus ja piirrosjälki on aika käytetty juttu mutta mikä ei olisi kuvataiteessa, se yhteiskunnallisuus on se uusi juttu tuossa, ennen sitä on ollut vain sanomalehtien pilakuvissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1038192- 1105743
- 555171
- 2875168
- 773813
- 583021
- 662737
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222548Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292522- 452481