Minulla on bruksimsi sekä tällainen järkyttävän iso avopurenta, jotka molemmat aiheuttavat kroonista kipua. Avopurenta ollut minulla jo varmaan 6 vuotta, kipu taas ehkä 2-3 vuotta. En enää kestä tätä kipua. Sattuu oikeasti 24/7 ja se vie elämänhalua.
Tarvitsen siis hammasraudat ja jossain vaiheessa myös leuka pitää leikata. Sain kuitenkin tietää, että oikomishoitoa ei hoideta kunnallisella puolella, eli minun pitää käydä yksityisellä hammaslääkärillä. Minulla ei kuitenkaan ole varaa sellaiseen. Mitä minä nyt teen? Voisiko krooninen kipu olla riittävä peruste siihen että tätä hoidettaisiin kunnallisella puolella? Entä jos olen ulkomaalainen ilman suomalaista sosiaaliturvaa? Haettu on, mutta en usko että minulle myönnettäisiin sellaista.
Auttakaa :( kukaan ei halua elää kroonisessa kivussa
Kunnallinen hammaslääkäri ei ota vastaan. Ei varaa yksityiseen?
84
6368
Vastaukset
- hän-miess
Jos olet ulkomaalainen ja tummanahkainen, niin toki palvelu tulee kuin mamulle illallinen. Suosittelen huutamaan tunnussanan "rassismiii". Jos olet kantis, jatka sitkeästi taisteluasi hoidon puolesta.
Onhan sinulla purentakisko? Apteekista saat itsevalmistettavan kiskon, joka on hyvä ensiavuksi. Hammaslääkäri valmistaa sitten paremman. Tämä voi jo auttaa kipuihisi. Kipu on yksi syy arvioida tarvetta hoidolle. Pyydä hammaslääkäriltä lähete erikoissairaanhoitoon oikojan/kirurgin arvioon. Voit myös käydä yksityisellä oikojalla, joka voi laittaa lähetteen erikoissairaanhoitoon. - kMF.JBLHB
Kunnallinen hammashoito on nykyään muutenkin yhtä pitkää kuin leveetä. Ajan saa puolen vuoden päähän. Sitten joku vilkaisee ja jatkoa seuraa viikkojen jopa kuukausien päästä.
Kunhan hallitus poistaa yksityispuolen kelakorvaukset, niin sitten suurimmalla osalla kansaa ei ole enää mitään asiaa sinnekkään hammashoitoihin. Sellaista se on kun enää ei ole varaa mihinkään muuhun kun eu maksuihin, kun S talous on niin hyvässä kunnossa!! ?? :((- aino a. keino
Näinhän se on ei-veronmaksajat huutaa "laminaattii" ja "posliinikruunuu" ja kovaäänisin saa mitä haluaa. Ilmaiseksi ja veroamaksavien rahoilla. Ei se verotulo niin isoa ole millään kunnalla, että sillä kaikki saa kaikkea mitä haluttaa.
Mun puolesta koko verovaroilla pyöritetyn hammas- ja terveydenhoidon sais lakkauttaa samantien, niin ei tarttis kenenkään itkeä miksei saa sitä ja miksei saa tätä. Menkää muualle kerjäämään tai maksakaa lisää veroja.
- Ikä ratkaisee
Jaaha, vastaukset meni tälle linjalle heti kun aloittaja paljasti olevansa maahanmuuttaja.
Kunnallisella puolella ei pääse oikomishoitoon jos on jo täysi-ikäinen. Oikomishoito pitää hakea siis yksityispuolelta. Myös yksityislääkäri voi lähettää julkisen puolen erityishammashoitoon jos hoito edellyttää esimerkiksi leukakirurgiaa.
Lainaus Kelan sivulta: "Suomen sosiaaliturvajärjestelmä perustuu maassa asumiseen. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta kaikilla Suomessa vakinaisesti asuvilla on oikeus Kelan myöntämiin sosiaaliturvaetuuksiin."
Kunnalliset hoitomahdollisuudet perustunee samaan periaatteeseen.- hoitoa kipuihin....
Kyllä kunnallisellakin puolella saa palvelua tai Kelalta avustusta yksityisen kuluihin jos oikeasti on kamalat säryt eikä "oikominen" ole vain esteettistä (kuten lapsilla usein)
- fhghghöh
hoitoa kipuihin.... kirjoitti:
Kyllä kunnallisellakin puolella saa palvelua tai Kelalta avustusta yksityisen kuluihin jos oikeasti on kamalat säryt eikä "oikominen" ole vain esteettistä (kuten lapsilla usein)
Lasten kunnallisella puolella tehtävä oikomishoito perustuu aina pahaan purentavikaan, ei esteettiseen hoitoon. Ja silloinkin purentavian pitää olla tarpeeksi paha, jotta pääsisi hoitoon. Minun molemmilla lapsillani on purentavika, mutta vain toinen hoidetaan kunnallisella, koska hänellä se on pahempi. Toisen lapsen kanssa olemme yksityisellä hoidossa.
- totuus77
Ei kunnallisella puolella pääse oikomishoitoon edes alaikäinen, ellei hampaat ole TODELLA vinot ja purenta erittäin virheellinen. Siis jos etuhampaat ovat ristissä, ei kunnallisella puolella lapsi pääse oikomishoitoon, vaan on turvauduttava yksityiseen. Pitää olla oikeasti vakava purentavirhe, eikä vinot hampaat sitä välttämättä tarkoita, vaan se voi olla pelkkä kosmeettinen vaiva.
Oikomishoito mielletään kosmeettiseksi vaivaksi, vaikka sillä on yhteys päänsärkyyn ja uniapneaan.
Suosittelen hakemaan lainaa pankista ja menemään yksityiselle oikojalle. - oikomisesta
totuus77 kirjoitti:
Ei kunnallisella puolella pääse oikomishoitoon edes alaikäinen, ellei hampaat ole TODELLA vinot ja purenta erittäin virheellinen. Siis jos etuhampaat ovat ristissä, ei kunnallisella puolella lapsi pääse oikomishoitoon, vaan on turvauduttava yksityiseen. Pitää olla oikeasti vakava purentavirhe, eikä vinot hampaat sitä välttämättä tarkoita, vaan se voi olla pelkkä kosmeettinen vaiva.
Oikomishoito mielletään kosmeettiseksi vaivaksi, vaikka sillä on yhteys päänsärkyyn ja uniapneaan.
Suosittelen hakemaan lainaa pankista ja menemään yksityiselle oikojalle."Ei kunnallisella puolella pääse oikomishoitoon edes alaikäinen, ellei hampaat ole TODELLA vinot ja purenta erittäin virheellinen. "
Tämä ei oikeastaan pidä paikkansa, koska hampaiden ei tarvitse aina olla kovin vinot, vaikka purenta olisi hyvinkin virheellinen. Joku nuori/lapsi pääsee/joutuu oikomishoitoon kunnallisella puolella, vaikka päällepäin ei näytä olevan juuri mitään vikaa joku taas ei pääse, vaikka olisi vähän enemmänkin vinossa hampaat, koska se ei hänen tapauksessa aiheuta toiminnallista haittaa. - hammashoitaja
kyllä kunnallisellakin tietyin kriteerein oikomishoitoa tehdään myös aikuisille!
- suorasuu3
oikomisesta kirjoitti:
"Ei kunnallisella puolella pääse oikomishoitoon edes alaikäinen, ellei hampaat ole TODELLA vinot ja purenta erittäin virheellinen. "
Tämä ei oikeastaan pidä paikkansa, koska hampaiden ei tarvitse aina olla kovin vinot, vaikka purenta olisi hyvinkin virheellinen. Joku nuori/lapsi pääsee/joutuu oikomishoitoon kunnallisella puolella, vaikka päällepäin ei näytä olevan juuri mitään vikaa joku taas ei pääse, vaikka olisi vähän enemmänkin vinossa hampaat, koska se ei hänen tapauksessa aiheuta toiminnallista haittaa.Yhdyn tähän. Itse sain vuonna -98 ensimmäiset rautani ja pidin niitä 2000-luvulle asti, jolloin sain yöraudat käyttööni. Niiden käytön lopetin 2004.
Ulkoisesti hampaat oli vain hieman vinot, enkä minä huomannut lapsena mitään ongelmia. Aikuisena purentavika olisi varmaan sitten haitannut, mutta ken tietää. - muuta pois
hammashoitaja kirjoitti:
kyllä kunnallisellakin tietyin kriteerein oikomishoitoa tehdään myös aikuisille!
EI tehdä.. ellet osaa kiristää ja kiukutella tarpeeksi kauan. Se ei näköjään ole sinulle ongelma.
BTW, kunnallinen hoito on kunnan asukkaille. Sitäkin 0itösi muuttaa niin, että saa palveluja vasta kun sitten on asunut kunnassa vuoden ilman sosiaatukia. - Toinen hampuhoitsu
hammashoitaja kirjoitti:
Ihan akuuttiin särkyyn ja kipuun, päivällä yrität mahdollisimman rennosti suutasi pitää. Toinen bruksaamiseen on taustalla aina jotain, joten yritäpä myös kehittää rentoutumiskeinoja.
Eli sinulla on pari vaihtoehtoa, soittaa joka ainut päivä sinne kunnan paikkaan ja toivoa että ne kyllästyy ja antaa sormien läpi sun mennä sinne hoitoon. Toinen on se että menet sinne yksityiselle, ja mikäli on niin paha purentavirhe, että täytyisi tehdä leuan siirto, saat oletetavasti lähetteen oman sairaanhoitopiirisi erikoissairaanhoitoon. Tampereella tämä TAYSin suu ja leukakirurgian polille, jossa (mahdollisesti oikomishoito) sekä leuan siirto tehtäisiin.
- lannistunut
Kiitos nimimerkille "ikä ratkaisee" asiallisesta vastauksesta. Soitin yksityislääkärille ja varasin ajan ensi torstaiksi. Ensimmäinen käynti maksaa 63e. Ei kyllä ole hajuakaan, miten jatkossa minulla olisi varaa tähän kaikkeen, mutta tämän kivun on loputtava nyt. En kestä sitä enää. Itkettää jo ajatuskin, että eläisin loppuikäni näin.
Ja tiedän, ettei trollia saisi ruokkia, mutta ihan vaan tiedoksi siulle "veronmaksaja1955", minäkin maksan kaikki veroni. Enkä ole tummaihoinen, mutta mitä väliä vaikka olisinkin? Koettakaa olla välillä empaattisia, niin olette myös onnellisempia."lannistunut" missä päin Suomea asut ?
Jos olet helsinkiläinen kroonistuneeseen purenta kipuun saat ihan varmasti apua kunnalliseltakin puolelta ; hakeudu ensin päivystykseen ja pyydä lahete SuunErikoisHoidonYksikköön , siellä on kokeneita ammattilaisia mm. kipuun erikoistunut suukirurgi.
Oikomishoitoon pääsy onkin toinen juttu : pääsääntöisesti aikuisten kosmeettista oikomisen tarvetta ei kunnallisesti hoideta. Mutta jos esim. nämä sinun purentavaivat ovat selkeästi hampaiden/leukojen asentovirheistä johtuvia voit ehkä saada myös oikomishoitoa kunnallisesti.
Nämä hoidot eivät tietenkään ole maksuttomia , mutta selkeästi edullisenpia kuin yksitysipuolen taksat.- älä lisäänny, pliis
meijänmamma kirjoitti:
"lannistunut" missä päin Suomea asut ?
Jos olet helsinkiläinen kroonistuneeseen purenta kipuun saat ihan varmasti apua kunnalliseltakin puolelta ; hakeudu ensin päivystykseen ja pyydä lahete SuunErikoisHoidonYksikköön , siellä on kokeneita ammattilaisia mm. kipuun erikoistunut suukirurgi.
Oikomishoitoon pääsy onkin toinen juttu : pääsääntöisesti aikuisten kosmeettista oikomisen tarvetta ei kunnallisesti hoideta. Mutta jos esim. nämä sinun purentavaivat ovat selkeästi hampaiden/leukojen asentovirheistä johtuvia voit ehkä saada myös oikomishoitoa kunnallisesti.
Nämä hoidot eivät tietenkään ole maksuttomia , mutta selkeästi edullisenpia kuin yksitysipuolen taksat.Ootko jotenkin typerä? Ei päivytyshammaslääkäri noin vain kirjoita lähetettä erikoishoitoon, eikä luultavasti edes osaa tai saa.
Päivystykseen ei päästä jonkun purentavirheen vuoksi. Hah, salli mun nauraa. Koirilla onneksi purentavikaisia estetään lisääntymästä. Sunkin mutsis / fatsis olis voinu seurata esimerkkiä.
- Eve
Tää on just tätä. Valitetaan hampaiden huonoa kuntoa ja samaan hengenvetoo kehutaan, kun ei olla käyty hammaslääkärissä 10 vuoteen. Juuri tämän takia käyn vuoden välein hammaslääkärissä tarkistuttamassa hampaani maksaen 30€/vuosi. Jolloin säästän monta sataa tulevien vuosien aikana, kun ajoissa aletaan korjaamaan mahdollisia vikoja eikä vasta sitten, kun paikat on hajoamispisteessä.
- lukemisen ymmärrys
" Tää on just tätä. Valitetaan hampaiden huonoa kuntoa ja samaan hengenvetoo kehutaan, kun ei olla käyty hammaslääkärissä 10 vuoteen. "
Anteeksi, mutta aloittaja ei kirjoittanut mitään mikä viittaisi reikiintymiseen tai hammaslääkärillä käymättömyyteen. Kyse oli purennasta, johon ei ollut apua saanut. Turha siis syyllistää. - Eve
lukemisen ymmärrys kirjoitti:
" Tää on just tätä. Valitetaan hampaiden huonoa kuntoa ja samaan hengenvetoo kehutaan, kun ei olla käyty hammaslääkärissä 10 vuoteen. "
Anteeksi, mutta aloittaja ei kirjoittanut mitään mikä viittaisi reikiintymiseen tai hammaslääkärillä käymättömyyteen. Kyse oli purennasta, johon ei ollut apua saanut. Turha siis syyllistää."Avopurenta ollut minulla jo varmaan 6 vuotta, kipu taas ehkä 2-3 vuotta."
Jos ei kolmen vuoden aikana saa aikaseks soittaa hammaslääkärille ja kertoa, että suuhun sattuu, niin kyllä, lainaamasi kohta on aivan totta. - lukemisen ymmärrys
Eve kirjoitti:
"Avopurenta ollut minulla jo varmaan 6 vuotta, kipu taas ehkä 2-3 vuotta."
Jos ei kolmen vuoden aikana saa aikaseks soittaa hammaslääkärille ja kertoa, että suuhun sattuu, niin kyllä, lainaamasi kohta on aivan totta.kuka sanoi, että hän ei olisi soittanut/käynyt aiemmin ja kertonut?
- Suuhygienisti
Oletkohan minkäikäinen ja mistä päin kotoisin? Avopurentahan muodostuu jo lapsuudesta/nuoruudesta alkaen viimeistään maitohampaiden vaihtuessa ja pysyvien hampaiden tullessa, jolloin siihen olisi pitänyt kiinnittää huomiota. Avopurenta varsinkin voimakas sellainen ilman vaivoja tai niiden kanssa on todellakin yksi tärkeimmistä kriteereistä saada ainakin alle 18-vuotiaana oikomishoitoa julkisella sektorilla. Tarkoituksenahan nimenomaan on, ettei avopurenta pääsisi kehittymään aikuisuuteen asti, koska se voi vaikuttaa mm. kasvojen kehitykseen ja muotoon.
Kuten joku jo taisikin maninita, niin 18-ikävuoden jälkeenkin saa vielä julkisen kautta lähetteen oikomishoitoon Helsingin Suunhoidon erikoisyksikköön eli Sehykiin, jossa on kaikki hammashoidon erikoisalat edustettuna. Se on myös julkisen sektorin hoitoa ja halvempaa hinnaltaan kuin vastaavat hoitotoimenpiteet yksityisellä sektorilla, vaikka nykyään julkisellakin hoidot varsinkin erikoishoidot maksavat jonkin verran. Sehykiin pääsee Helsingin lisäksi muistakin lähikaupungeista/kunnista. Toivottavasti löydät piakkoin tarvitsemaasi asiantuntevaa apua, sillä juuri auttamassahan me hammasalan ihmiset olemme :)!- lannistunut
Kiitos Suuhygienisti viestistäsi :) Minulla on ollut avopurenta muistaakseni teini-iästä lähtien (eli about 5-7 vuotta), tai silloin se krooninen kipu ainakin alkoi. Minulla oli lapsena hammasraudat sekä yökisko, jotka ei ilmeisesti auttanut asiaa.
Valitettavasti en asu Helsingissä enkä PK-seudullakaan vaan Jyväskylässä. Tänään varasin ajan sekä yksityiselle lääkärille että johonkin julkiseen hammashoitolaan. Saatan itse asiassa perua tuon yksityisen vastaanottoajan kun se tosiaan maksaa yli 60e... tosin en tiedä paljonko tuo julkinen aika tulee maksamaan. Joudun maksamaan kaiken omalla rahalla kun en saa mitään tukea niin en voi sen takia käydä ihan missä tahansa. Sattuisitko vaikkapa tietämään millaisia vaihtoehtoja täällä Jyväskylässä on? :) - hl kandi
lannistunut kirjoitti:
Kiitos Suuhygienisti viestistäsi :) Minulla on ollut avopurenta muistaakseni teini-iästä lähtien (eli about 5-7 vuotta), tai silloin se krooninen kipu ainakin alkoi. Minulla oli lapsena hammasraudat sekä yökisko, jotka ei ilmeisesti auttanut asiaa.
Valitettavasti en asu Helsingissä enkä PK-seudullakaan vaan Jyväskylässä. Tänään varasin ajan sekä yksityiselle lääkärille että johonkin julkiseen hammashoitolaan. Saatan itse asiassa perua tuon yksityisen vastaanottoajan kun se tosiaan maksaa yli 60e... tosin en tiedä paljonko tuo julkinen aika tulee maksamaan. Joudun maksamaan kaiken omalla rahalla kun en saa mitään tukea niin en voi sen takia käydä ihan missä tahansa. Sattuisitko vaikkapa tietämään millaisia vaihtoehtoja täällä Jyväskylässä on? :)Kirjoitat kyllä erinomaista Suomea! Koska olet muuttanut Suomeen ja mistä päin tulet, jos saa kysyä? :) Joka tapauksessa onnea ongelmasi suhteen, toivottavasti pääset eroon kivusta.
- ..........
lannistunut kirjoitti:
Valitettavasti en asu Helsingissä enkä PK-seudullakaan vaan Jyväskylässä. Tänään varasin ajan sekä yksityiselle lääkärille että johonkin julkiseen hammashoitolaan. Saatan itse asiassa perua tuon yksityisen vastaanottoajan kun se tosiaan maksaa yli 60e... tosin en tiedä paljonko tuo julkinen aika tulee maksamaan. Joudun maksamaan kaiken omalla rahalla kun en saa mitään tukea niin en voi sen takia käydä ihan missä tahansa. Sattuisitko vaikkapa tietämään millaisia vaihtoehtoja täällä Jyväskylässä on? :)Jos yksityinen on luvannut tarkastuksen tuolla hinnalla, kunnallisella puolella tarkastus ei ole kovin paljon halvempi. Oliko tuosta kertomastasi yksityisen hinnasta jo vähennetty kelakorvaus, kunnallisen palvelun hinnasta ei saa kelakorvausta.
- lannistunut
.......... kirjoitti:
Jos yksityinen on luvannut tarkastuksen tuolla hinnalla, kunnallisella puolella tarkastus ei ole kovin paljon halvempi. Oliko tuosta kertomastasi yksityisen hinnasta jo vähennetty kelakorvaus, kunnallisen palvelun hinnasta ei saa kelakorvausta.
Aijaa, noinkohan se on... no siinä tapauksessa perun tuon kunnallisen tarkastuksen ja käyn ihan vaan siellä yksityisellä. En saa kelakorvausta niin ei sitä ole tuosta hinnasta vähennetty, tai ei ainakaan pitäisi olla kun kerroin sille vastaanottovirkailijalle ettei minulla ole kelakorttia.
Nimimerkki "hl kandi" kiitos kehusta ja onnen toivotuksesta :) Olen asunut Suomessa yhteensä noin vuoden ja Pohjois-Amerikasta kotoisin. - ime lisää tuttia
lannistunut kirjoitti:
Valitettavasti en asu Helsingissä enkä PK-seudullakaan vaan Jyväskylässä. Tänään varasin ajan sekä yksityiselle lääkärille että johonkin julkiseen hammashoitolaan. Saatan itse asiassa perua tuon yksityisen vastaanottoajan kun se tosiaan maksaa yli 60e... tosin en tiedä paljonko tuo julkinen aika tulee maksamaan. Joudun maksamaan kaiken omalla rahalla kun en saa mitään tukea niin en voi sen takia käydä ihan missä tahansa. Sattuisitko vaikkapa tietämään millaisia vaihtoehtoja täällä Jyväskylässä on? :)Maksaa se kunnallinenkin hoito. Aika erikoista varata kahteen eri paikkaan aika samasta asiasta. Epäilen, että terveyttäsi voisi joku muukin kuin hammaslääkäri tutkia. Oletko miettinyt, jos sinulla on jokin persoonallishäiriökin?
- Euran yksityiset
Kerran minulla oli toisin päin: kunnan hammashoitolaan oli (ja on edelleen) kahden vuoden jonot, mutta paikalliset yksityiset eivät ottaneet uutta asiakasta. Näin ollen kävin eri paikkakunnan yksityisellä. Olen puhdas suomalainen.
Ainoa syy vastaukseeni oli siis yksityisten asenne asiakasmäärän osalta.- Kannattaa valittaa
Kunnalliseen hammashoitoon ei saa olla yli 6 kk jonoja. Jos on, siitä kannattaa valittaa eteenpäin ja kunta pistetään vaikka uhkasakolla ojennnukseen. Helsinki on ollut yksi pahempia jonotuttajia mutta täälläkin on päässyt 6 kuukaudessa, vaikka sitten ostopalveluna yksityiselle. Nyt ilmeisesti jonot ovat lyhentyneet koska uuden ajan saa varata vasta pari kuukautta ennen ennakkoon suunniteltua hoitoaikaa.
- Välikommentti.
Kannattaa valittaa kirjoitti:
Kunnalliseen hammashoitoon ei saa olla yli 6 kk jonoja. Jos on, siitä kannattaa valittaa eteenpäin ja kunta pistetään vaikka uhkasakolla ojennnukseen. Helsinki on ollut yksi pahempia jonotuttajia mutta täälläkin on päässyt 6 kuukaudessa, vaikka sitten ostopalveluna yksityiselle. Nyt ilmeisesti jonot ovat lyhentyneet koska uuden ajan saa varata vasta pari kuukautta ennen ennakkoon suunniteltua hoitoaikaa.
Tuo nyt ei ole ulkomaalaista nähnytkään kirjoitustyylin perusteella.. By the way..
- ap_ap
Välikommentti. kirjoitti:
Tuo nyt ei ole ulkomaalaista nähnytkään kirjoitustyylin perusteella.. By the way..
Mamu-kortti toimii aina :D
- maamulit
Kunnallisella on pitkät jonot johtuen maahanmuuttajien lukumäärästä. Maahanmuuttajia on todella paljon ja siksi me suomalaisetkaan emme saa kunnollista hammashoitoa, koska ei ole varaa palkata kunnilla hammaslääkäreitä tarpeeksi, sillä sossuun tarvitaan maahanmuuttajille niin paljon rahaa ettei oo tosikaan. Ole kiitollinen siitä et saat muutaman reiän paikatettua kunnallisella.
- Puppua vai p:aa
Kiitos tästäkin tärkeästä disinformaatiosta.
- hjuva njut?
Helsingissä ainakin venäläiset tunkee isoin joukoin korjauttamaan Neuvostoliiton aikaisen "hoidon" tuloksia. Tuovat Suomeen vielä isovanhempansakin ja kiukuttelevat kun ei tuu laminaattia ja posliinikruunua. Fiksuimmat kokeilee päästä hoitoon väärennetyillä KELA-korteilla ja tyhmemmät huutamalla. Noh, jonot pitenee ja huijarit jää kiinni. Huutajille isketään luuri korvaan. Harasoo!
- Ikäväääää
Puppua vai p:aa kirjoitti:
Kiitos tästäkin tärkeästä disinformaatiosta.
Totta kai yksi syy jonojen kasvuun ovat nämä maahanmuuttajat, ja se miten osalla heistä ei ole tuttua se että jos aika on klo 12 ni silloin siellä pitää olla, Tullaan millon tullaan ja siksi joudutaan varaamaan lisää aikoja. Tämä ei ole pääsyy isoille jonoille, vaan pelkkä rahan puute.Hammashuoltoon ei aina haluta satsata niin paljoin kuin Helsingin jäniksien tappo-operaatioihin.
- ainoa a. keino
Jeps. Näin tosiaan on ja nämä manu tarvitsevat / vaativat vielä yulkin, joka sekin raha on pois terveyskeskukselta. Eli tulkin palvelu on ilmainen mamulle, mutta kustantaa terveyskeskukselle 160-280e/per visiitti. Kiva, kiva. Sillä rahalla olisi jo hoidettu yksi paikkaus. Yhtälö on kestämätön ja kunnallisen hammashoidon poistuessa on syykin selvä.
- elv5
Oikaisutin purentani aikuisiällä yksityisellä ja maksoi maltaita.
- peikko
Kävin yksityisellä hammaslääkärillä bruksismin vuoksi. Jostain syystä lääkäri ei uskonut minulla tätä ongelmaa olevan, eikä asialle näin ollen tehty mitään.
Ongelman jatkuessa varasin ajan kunnalliselle lääkärille, ajan sain vähän vajaan puolen vuoden päähän. Nyt olen käynyt tuossa tarkastuksessa, mitään hammaskiveä kummempaa ei löytynyt. Aika suun puhdistukseen on varattu muutaman kuukauden päähän.
Harmittaa, että mitä enemmän aikaa tähän kaikkeen menee, sitä enemmän hampaani kuluvat. Voi olla, että hampaiden puhdistus ei auta tilanteeseen ja seuraavaa toimenpidettä joutuu taas odottamaan ties kuinka kauan.
Joku mainitsi täällä apteekista saatavasta purentakiskosta(miksi ihmeessä saan tietää tästä vasta suomi24 sivuilta, enkä hammashoidon ammattilaisilta?). Kiitos vinkistä. Pitääkin ottaa selvää siitä asiasta, jos vaikka saisi väliaikaisen ratkaisun ongelmaan.
Tsemppiä teille kaikille hampaidenne kanssa kamppaileville ja muillekin! =)- ..........
Jos hampaissa on jo kulumaa, kyllä hammaslääkärin pitäisi uskoa että sinulla on bruksismia.
Minulla purentakiskolla hoitaminen on myöhäistä, alahampaat ovat kuluneet pahasti. - Pitäi pitäis
.......... kirjoitti:
Jos hampaissa on jo kulumaa, kyllä hammaslääkärin pitäisi uskoa että sinulla on bruksismia.
Minulla purentakiskolla hoitaminen on myöhäistä, alahampaat ovat kuluneet pahasti.Pitäishän hammaslääkärin uskoa, mutta kun ei vaan usko! Se uskoo vain mitä haluaa.
- Peikko
Pitäi pitäis kirjoitti:
Pitäishän hammaslääkärin uskoa, mutta kun ei vaan usko! Se uskoo vain mitä haluaa.
täällä on siis joku muukin, jota ei ole uskottu. hyvä tietää, etten ole tässäkään asiassa ainoa. vaikka tietysti huono, jos tällainen on kovinkin yleistä...
Niin, kulumaa on nyt enemmän kuin silloin ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Jospa nyt alkaisivat lääkäritkin uskomaan. Etsin niin kauan, että löydän lääkärin joka uskoo minua ja on valmis ja kykenevä tekemään asialle jotakin. - voe tokkiinsa
Sie oot vissiin sen verran tyhmä, ettet osaa kysyä tai sitte sie et osaa selittää asiaas. Siun paras kaveriski on kai selvännäkijä? Vai onko siulla kavereita?
- Palveluseteli meteli
Älä peru sitä kunnallista aikaa vaan pyydä sieltä sellainen palveluseteli jolla saa alennusta yksityisellä hammaslääkärillä. Mielestäni ovat velvollisia myöntämään sellaisen jos eivät pysty itse hoitamaan.
- hoijata yksityisellä
Voe sinnuu typerys parkaa. Palveluseteli oli kokeilu, ja sellaisen sai joskus ennemmuinoin, jos kunnalla oli varaa. Enää ei oo. Arvaa miks? Kiitos ja harasoo!
- premolar
hoijata yksityisellä kirjoitti:
Voe sinnuu typerys parkaa. Palveluseteli oli kokeilu, ja sellaisen sai joskus ennemmuinoin, jos kunnalla oli varaa. Enää ei oo. Arvaa miks? Kiitos ja harasoo!
Ei palveluseteleitä saa 'pyytämällä' vaan vasta tarkadtuksen jälkeen. Luulotautisella ei kyllä ole korjattavaakaan. :D
- Sanna Maria
Hei.Minulla pikkasen sama tilanne,mutta reikiintyminen ja kaamea hammaslekurinpelko ei purukalustolle ole hyvää tehnyt.Kysyisinkin mitä on kunnallisen pakko tehdä.Kävin juuri hammaslekurissa ja sanoi 2 pientä reikää kahdesta hampaasta paikka pois(juurihoidetut onneksi)hammaskiveä ja iski vain ne kaksi särkemätöntä hammasta väliaikaisella paikalla ja sanoi tule 6kk päästä ei ole aikoja nyt tai painu yksityiselle.Nyt taas särkee tietenkin koska ei edes tehty särkevälle hampaalle mitään.Tulot sen verran,jotta 40€ jää yli sossulaskelmien(nettilaskuri) mukaan eli pitääko mennä ekaa kertaa sossuun kysymään hammashoidosta ja pitääkö käydä tuolla terveyskeskuksessa vielä kerran valittamassa sitä särkyä ja jos eivät ota niin pyydänkö lapun että eivät korjaa tai voinhan nauhoittaa salaa keskustelun.Eikö sossu vaadi aina ensin julkisiin.Toinen asia olisi miten maksut yhsityisellä menee.Maksanko kokonaan ensin itse vai vähentääkö ne suoraan Kela korvauksen nykyisin hoidosta.
Takaajana olin 4 vuotta sitten joten ulosotto ja luottotiedot ei ole kunnossa eli en saa osamaksulla varmaan hampaita yksityisellä korjattua siksi sossu tai joku muu.
Entä Virossa käynti kannattaako korjauttaa siellä???
Kiitoksia vastauksista kauheasti,jos voisitte neuvoa.- ..........
Kunnallisella ei ole pakko tehdä mitään. Jos on hammassärkyä, pääsee akuuttivastaanotolle kunnallisella puolella parhaimmillaan samana päivänä, mutta viimeistään seuraavana. Soita siis ajanvaraukseen ja sanot että särkee. Hammaslääkärille sitten kerrot mitä hammasta särkee ettei ala hoitamaan niitä väliaikaispaikattuja hampaita.
Yksityisellä puolella maksukäytäntö vaihtelee. Joillakin on oikeus Kelan suorakorvaukseen, jolloin kelakorvaus vähennetään suoraan laskusta ja maksat vain oman osuutesi maksusta. Ellei suorakorvausta ole, maksat koko laskun ja voit pyytää Kelan hakulomakkeen hammaslääkäriltä kelakorvauksen hakua varten.
- hoitoon!
- "Kunnallisella ei ole pakko tehdä mitään."
Mihin tuo perustuu? Onko se mielipiteesi ja/tai käytännön kokemus?
Eikös kunnallisellakin pitä hoitaa normaalit terveysperusteiset hammashoidot.
Ja 6kk olisi aika, jossa pitää päästä vastaanotolle.- jeppppppp1
Jos on kovaa särkyä esim. poski turpoaa, syöminen nukkumuninen, mikään ei onnistu niin pääsee akuuttiin hoitoon esim sairaaloihin, muuten ne antaa ensimmäisen vapaa ensiapu ajan. Niitä on jokaiselle päivälle 2, ja ne pidetään auki mahd pitkään, mutta annetaan särky, lohkema, tapaturma potilaille.
- joojoojooo
Se riittää hoitotakuuseen, että vastaanotolle pääsee 6 kk:ssa. Eri asia sitten, tehdäänkö mitään ja miten hoito etenee. Laki kun mittaa vain aikaa eikä hoidon laatua. Ja mitä enemmän ihmiset penäävät "oikeuksiaan" sitä varmemmin se tulee johtamaan hoitojen priorisointiin: siihen mitä hoitoa annetaan ja mitä ei (karsitaan siis ne mihin resurssit eivät riitä, esim. seiskojen juurihoidot, protetiikka... lisätään hoitohenkilökunnan käyttöä hammaslääkärihoidon sijaan jne).
Se mikä on jonkun mielestä oikeudenmukaista ei välttämättä ole näin lain mukaan ("Mielestäni ovat velvollisia myöntämään sellaisen jos eivät pysty itse hoitamaan"). - T: Kokoomuksen väki
Voit ainoastaan kuolla hammasmätään.
- duh
HÖPÖ HÖPÖ ... uskotko sä itsekään sun juttujas?
- OOTSÄ DORKA???
Maksa enemmän veroja, niin pääset paremmin kunnalliseen hoitoon. Mitä siinä itket? Joko maksat veroina tai yksityisellä vastaanotolla. Maksaan joudut kuitenkin.
- ffffffg
Ajattele jos jätät ostamatta joka viikko sen kalja korin saat sillä yksityisellä hammashoitoa näin se menee.
- hampaatkuntoon
No hyvät hyssykät, jos on vuosia jatkunut sietämätön särky niin pitäähän tuollainen saada kuntoon. Rohkeasti vaan luukuille, ota mukaan joku isä-tai äitihahmo joka pitää puoliasi jos itse olet ujo ja arka. Kunnallisen puolen on mielestäni hoidettava, jos potilas kärsii päivittäin viasta. Esim. tk-lääkärille voisit kertoa säryistä, hän kirjoittanee lähetteen tai muuten hommaa hoidon.
Muita mahdollisia osoitteita. Mene hakemaan harkinnanvaraista tukea sosiaalitoimistosta em. perustein jos vain yksityisellä on sopivaa hoitoa tarjolla (mikä on mielestäni mahdotonta). Jos olet varaton, he voivat varmaan sitoutua välttämättömän hoidon maksajaksi.Jos kumpikin tie on tukossa, pyydä seurakunnan diakonissalta avustusta hammashoitokuluihin. Pidä puolesi! - veljeskansa auttaa
Sinulle "lannistunut", neuvoisin, että tee samalla lailla kuin minä: matkusta Tallinnaan edullisimmalla tavalla ja hoida siellä se hammas asiasi kuntoon. Pääsin 1/4:lla Suomen hinnoista, vaikka matkakulutkin laskettiin mukaan.
- Tyytyväinen asiakas
Itse kävin 2009 Tartossa vaihdossa korjauttamassa neljä viisaudenhammasta, joihin oli kaikkiin pureutunut kunno reiät.
Olin tuolloin 19 ja viimeinen ilmainen hammastarkastus tehtiin juuri ennen 18v täyttämistä. Kuulemma "kaikki ok." Virolainen lääkäri vain sitten totesi, että tällaiset reiät ei kyllä todellakaan vuodessa kehity, kyllä on varmaan ollut jo pidempään reiällä. Ei vain viitsineet enää kunnallisella mitään tehdä.
Suomessa olisi revitty nuo pois, Virossa ei. Sain juurihoidon (en pyytänyt) ja hampaat paikattiin, maksoi yhteensä 300€ joista sitten Kela maksoi osan. Koskaan en ole paremmalla lääkärillä käynyt! Puhui vielä hieman suomea ja oli todella iloinen, kun puhuin hänelle puoliksi suomea ja puoliksi Viroa. Jos vain olisi rahaa, kävisin kaikki tarkastuksenikin tuolla tekemässä.
- ettäsillaitaas
Kyllä mulla on kaikki hampaat kruunutettu keskussairaalan lähetteellä yksityisellä hammaslääkäri asemalla. Ainoastaan joutui joka kerralla maksamaan niinsanotun politklinikka maksun!! Bruksismin aiheuttamana hampaat oli kulunu melkein ienpintaan. Käyntikertoja oli jotain 12 kpl ja kaikki hampaat tuli kuntoon ja purenta korjaantui. No hampaita ei erota aidoista muuta kuin ne on liian säännölliset ja täydelliset. Hintaa tuli muistaakseni operaatiolle jotain 25 tuhatta euroa ja itse maksoin vain tuon 12* politklinikka maksun!! ..no jonnekin 200-300 euron hintaan jäi mun rahoista koko homma ja toki nuo matkustuskulut helsinkiin.
Ikää on 46v ja suomalainen olen ihan syntyjään!!- ettäsillaitaas
Lisäys: Täytyy sanoa että ei kyllä mikään mielyttävä operaatio ollut kun noita omia hampaita joudutaan hiomaan ihan pilariksi ja kaikkia hampaita ei saanut puudutettua!! kyllähän tuossa noin puolitoista vuotta meni että hellitti nuo hammaskivut mutta nyt ei säre enään mihinkään. Muutama kruunu on jouduttu poraamaan auki juuritulehdusten takia mutta hoidettua on saatu nekin. Samalla tavalla noihin kruunutettuihin hampaisiin tulee juuritulehduksia vaikkei ulkoisesti reikiä olekaan näkyvissä.
- kiinni jäit, too bad
TROLLI olet ja valehtelija. Hupsista, jäit kiinni. :D
- Hammaskeiju87
Itselläni on myös paha avopurenta ja kärsin koko pään ja niska alueen säryistä koko ajan. Pääsin sattumalta kunnalliseen hoitoon kun osuin oikeaan paikkaan ja oikean ihmisen vastaanotolle. Sain lähetteen kaupunginsairaalaan jossa nyt sitten tehdään hoitosuunnitelma. Yökisko jutun hammaslääkäri tekikin jo 2käynnin jälkeen. Hammaslääkärini suositteli muutamaa paikkaa jossa saa fysioterapiaa/hierontaa noihin kipuihin... en tosin oo vielä kerinnyt käymään siellä.. Olen myös saanut lapsena oikomishoitoa yli 10v ja ongelma vaan jätettiin silloin hoitamatta.
Toivottavasti jaksat taistella siellä kunnallisen puolella.. Niiden on pakko minun tapaus ainakin hoitaa koska ongelma on luustossa ja se on synnynnäinen.- nartsa auttaa
Laita kuule KIREÄ NARU kaulan ympärille tai pidätä henkees 30 min, niin vaiva lähtee. Sekä itseltäsi, että muilta.
- Helenalainen
Nyt on tullut hammaslääkäriasemia jotka ovat halvempia kuin kunnallinen hoito. Meidänklinikka ja Megaklinikka mainostavat olevansa halvempia ja itse käyn Megaklinikalla. Ja olen ollut tyytyväinen sekä palveluun että työhön. Huono juttu jos et asu pääkaupunkiseudulla.
- älä?
Eikö sinne Pilvisen puljuun saa tulla kuin pk-seudulla asuvat? ??
- Kiitos kok.
Ennen oikomishoito oli ihan rutiinihomma kunnallisellakin puolella, no eipä ole enää. Muistahan kiittää kokoomusta peruspalveluiden alasajamisesta!
- 95 % äänestänyt
Täytyy muistaa myös äänestää, kun on vaalien aika.
- KITOS MINA tutuvaine
Pitää muistaa kiittää mamuja, ettei muut pääse hoitoon. Mamun tulkkkipalvelu maksaa enemmän kuin hoito.
- Suuhygienisti
En tiedä missä päin asut, mutta jos lähellä on hammaslääketieteen laitos, ota sinne yhteyttä, ja kysy voisitko päästä opiskelijoiden/erikoistujien hoitoon.... Tällöin hyöty olisi molemminpuolinen...
- maaret1
Vaikuttaa siltä, ettei sinulla, niinkuin ei meillä muillakaan, ole paljon vaihtoehtoja. Sinun tulee kysyä onko terveydenhuollossa olemassa mitään järjestelyjä, joilla terveydellisistä syista tehtäviin operaatioihin saisi tukea. Mikäli haluat terveytesi takaisin, hae toimenpiteeseen vaikka lainaa. Terveyden edelle ei voi mennä juurikaan mikään ja jos sinulla on työpaikka, pystyt kyllä maksamaan siinä missä muutkin työssäkäyvät, vaikka sitten hyvin, hyvin hitaasti, takaisin. Oireet voivat vain pahentua iän myötä. Mitä se sitten maksaa!? Älä sentään erehdy ottamaan pikavippejä, ne ne kalliiksi tulevat. Ei saa antaa periksi! Minullakin on suussa kiinnityskudossairaus, joka salakavalasti, oireettomana, on tehnyt tuhojaan jo vuosia. Nyt, kun asiantuntija on puuttunut tiukasti asiaan, on vain pakko löytyä se raha, jotta tilanne ei pahene. Tsemppiä sinullekkin!
- kohta hampaat kunnos
Itse laitatan kunnallisella juuri osaproteeseja ylös ja alas.Nyt kaikki on paikattu ja vika vedettävä romuhammas revitty irti.Ensi kuussa proteesit eikä maksa mitään.Sossu maksaa sen 2600€ kokonaan ja ikää yli 50v enkä ole pakolainen vaan perus suomi juntti.Pitää vain osata.
- sossu, kossu ja koti
Pitää vaan osata olla SOSIAALIPUMMI? Juu, näinhän se on. Onnea valitsemallesi uralle.
- APUA!
Minulla on purentalihakset ihan kireät ja koko naama kipeä samoin niska. Jouduttiin poistamaan ylhäältä kaikki poskihampaat pahan hammastulehduksen vuoksi. En tiennyt tulehduksesta kun minua hoidettiin vaan poskiontelotulehduksista, mutta ne olikin ylähampaan juuret, jotka aiheutti kivun. Nyt särky niin hireveä ettei saa nukutuksi. Olenkin ihan poikki täthän olotilaan. Ei auta burana, panadol tai triptyl,jota määrättiin niskoihin kun myös niskat ihan jumissa. Kumpa teillä jollakin olisi hyviä neuvoja tähän sitämättömään särkyyn.
- kuluneet hampaat
Hae tilapäinen purentakisko tai tilaa netistä.
Sitten menet hammaslääkäriin. Mikä ihme on ettei omaan terveyteen satsata ja sitten tupakoidaan, istutaan baareissa ja istetaan perunalastuja, yms roskaa.
Alat hieroa ja venytella naamalihaksiasi. Pilateksen tyyliin, kasvojen alueen hoito
- APUA!
hei kuluneet hampaat-en tupakoi-en istu baarissa enkä syö perunalastuja. Asia on niin, että omalääkäri ei uskonut, että todella voisi ollal hampaissa vika-hammaslääkäri kyllä paikkasi-muttei hänkään määrännyt panoraamakuviin, joten tulehdus muhi liian kauan hoitamattoana-vaikka itse yritin hoitoon jopa käymällä yksityisesti monta kertaa korvalääkärillä ja korvalääkäri lopulta laittoi lähetteen suupoliklinikalle ja sitten vihdoin pääsin kuviin ja lopputulos oli tämä. Sitten vileä voimakas antibiootti aiheutti karmea suutulehduksen-eli kyllä tässä olis nyt hyvät neuvot tarpeen.
- Hyvä hoito
Tuohan tuntuu kuuluvan siihen mainostetuun, niin hyvään suomalaiseen terveydenhoitoon! Vaikka potilas itse yrittää kaikkensa, kipujen ja ongelmien selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi, mutta kun sillä asiantuntijalla voi olla toisenlaiset ajatukset hoidostasi, niin eihän siinä mikään selviä, vaikka ratkaisut tarjottaisiin kultalautasella hoitojen toteuttajalle!
- vampyyri2
Kyllä tää terveydenhoito on perseestä!! Vasta viides hammaslääkäri otti asian tosissaan. Sain sitä ennen kuulla,että tää on kaikki mun mielikuvitusta jne.. Vaikka röngtenis näkyi tulehduksen merkkejä nivelessä,niin ei mitään apua herunu. kaikki säryt etten pysty syömään ku vasemmalla puolella on yhtä helvettiä. Kunnallisella puolella onnistuttiin vaan pahentamaan asiaa.
- voi itku
Minulle aloitettiin juurihoito päivystyksessä kun hammashermo tulehtui,soitin aikaa jatkohoitoon kunnalliseen,koska se on tehtävä kahden kuukauden sisällä,sanottiin että laittavat ajan jos sattuu olemaan.On se kurjaa kun jää roikkumaan ilman hoitoa,sekö parempi että tulehtuu uudelleen ja saa taas kärsiä kovasta kivusta.
Eikö enää saa apua muualta kuin päivystyksestä pahimpaan,olipa sitten kyse hampaiden -tai muun sairauden hoidosta.- hjuva njut?
Näin on. Arvaa miksi? Varaa ei oo. Kiitos ja harasoo.
- Slava Bukama
Meillä Venäjällä vedettiin ennenvanhaan vaan hampaat pois, ei paikattu eikä oiottu.
- Nietsevoo, harasoo
Siksi te tuuttekin nyt Suomeen koko suvun voimalla hoidattaan hampaitanne suomalaisten verovaroilla. Mää ihan luulin, että sotakorvaukset oli jo maksettu?
Ei vissiin, kun nyt laitetaan ent.neukkujen purukalusto kuntoon. My bad.
- hoitoa2
oletko saanut hoitoa
- samavaivaaaaaaaaaaa
sama vaiva
- yo-sairaalaan
KANNATTAA PYYTÄÄ LÄHETE ERIKOISSAIRAANHOITOON
- Tyhmäkö olet
Sen lähetteen kirjoittaa kunnallinen hammaslääkäri. Miten se onnistuisi jos ei pääse kunnalliselle hammaslääkärille.
- POJIHKB
TÄYTYY JONOTTAA TAI MENNÄPÄIVYSTYKSEEN
- SDFGHDTR
AINA PÄÄSEE PÄIVYSTYKSEEN
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577260Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7243446Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1601741Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3351723- 841385
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841361- 911260
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631237Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2571228- 811144