Peräänanto

(ocaaco)

Kertokaas tarkat ohjeet alusta asti peräänantoon.

-Kiitos!

1

108

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine__

Ei siihen ole mitään tiettyjä ohjeita, hevonen ei mene peräänantoon "painamalla tästä ja vetämällä tuosta" tyylillä.

Peräänannossa hevonen on rento, kuuliainen ja käyttää itseään oikein. Se on tulos hyvästä ratsastuksesta.

Jotta hevonen voisi olla peräänannossa sen on
      A) Liikuttava itse eteen, eli pohje tulee saada "läpi". Ratsastaja ei saa joutua kokoajan puristamaan pohkeella, vaan hevosen tulee liikkua itse reippaasti eteen. Pohje saadaan läpi tekemällä esim. siirtymisiä ja käyttämällä tehosteena raippaa/kannusta.
      B) liikuttava suorana. Vinous on tyypillinen ongelma. Hevonen tulee saada molempien pohkeiden "väliin". Jos hevonen on vino, ongelmaan voi auttaa esimerkiksi väistöt, avot/sulut ja pienet ympyrät.
      C) kuunneltava ohjaa. Hevosen tulee olla kevyellä ohjastuntumalla, se ei saa vetää vastaan, eikä ohjat saa olla löysänä. Tähän auttaa tasainen ohjastuntuma, käsi ei saa heilua ja nyppiä, mutta ohjaa pitää kuitenkin osata tarvittaessa käyttää ja myödätä oikeissa kohdissa. Myötäys ei tarkoita ohjan heittämisträ löysäksi.
      D) ratsastajan tulee istua oikein, ei saa estää liikettä, vaan pitää mukailla sitä. Ratsastajan tulee olla hyvässä ryhdissä ja istua keskellä satulaa. Siirtymisissä pitää käyttää ensisijaisesti istuntaa, sillä ohjasta vetäminen yleensä häiritsee. Hevonen tulee saada niin herkäksi että se kuuntelee istunnan apuja.

Kun nuo asiat toteutuu, hevonen on yleensä peräänannossa.

Jotta tuohon tilanteeseen päästäisiin, pitää sitten osata lukea hevosta. Pitää tietää koska hevonen on pohkeen takana, vinossa tai vstustaa ohjaa. Sen mukaan sitten pitää tehdä sopivia harjoituksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2610
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      62
      2572
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1762
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1587
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1510
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1440
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1362
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1213
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1167
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1086
    Aihe