Ainakin joustopuskurit olisi kova sana.
Mitä menneisyyden varusteita autoissa voisi olla?
55
396
Vastaukset
- pumpsityyny
Siis kuinka ? Nykyautojen puskurit ovat täynnä polyuretaania, mikä joustaa oikein mukavasti. Itse asiassa kaikki etupään pellit ohjaamon etuseinää myöten ovat niin pehmeitä ja joustavia, että ne imevät kolaritilanteissa liike-energian ja näin ihmiset matkustamon sisällä loukkaantuvat vähemmän ja lievemmin kuin vanhassa jäykkärunkoisessa tapahtuisi.
- Kävelevä kartaani
Koitappa käyttää nykyajan autoa puskemiseen. Tulee helvetin kalliiksi. Volvo 244:llä tuli siirrettyä kusipään autoa joka oli parkkeerattu perseeseen kiinni. Ei onnistuisi nykyautolla.
- työntö onnistuu
Kävelevä kartaani kirjoitti:
Koitappa käyttää nykyajan autoa puskemiseen. Tulee helvetin kalliiksi. Volvo 244:llä tuli siirrettyä kusipään autoa joka oli parkkeerattu perseeseen kiinni. Ei onnistuisi nykyautolla.
Kyl mun vetokoukku kestää ihan hyvin työntää jos tilaa tarvii. Takanaolijan säleikölle se vaan tietää lyhyttä ikää.
- pushrodney
työntö onnistuu kirjoitti:
Kyl mun vetokoukku kestää ihan hyvin työntää jos tilaa tarvii. Takanaolijan säleikölle se vaan tietää lyhyttä ikää.
Se koukku uppoaa, joten omakin (siis auton) perä saa osumaa. Ei kannata. Ja jos olet aktiivinen osapuoli, maksat kaiken. Kameroita on kaikkialla, jos luistaa meinasit.
- todellakin
Olihan taas erityisen typerä avaus, yäk.
- Kävelevä kartaani
Loppuiko priuksesta patterit?
- Maailma muuttuu
Ne renkaat joissa on ilmatilaakin olis hyvät varusteet sivuteitä ajaville. Ja ennen tehtiin istuimia joihin pystyi vaihtamaan vaikka vain alaosan pehmustee kun uusissa vaihdetaan koko istuin.
- rengasliike auttaa.
Regasliikkeestä saa kaipaamiasi renkaita jos jarrut sietää pienempiä vanteita.
Istumet kestävät nykyautoissa yleensä auton eliniän. - plokijhgfdddddddd
rengasliike auttaa. kirjoitti:
Regasliikkeestä saa kaipaamiasi renkaita jos jarrut sietää pienempiä vanteita.
Istumet kestävät nykyautoissa yleensä auton eliniän.eipä löydy ja ei voi käyttää sellaisia renkaita, kun kantavuus pielessä
- Maailma muuttuu
rengasliike auttaa. kirjoitti:
Regasliikkeestä saa kaipaamiasi renkaita jos jarrut sietää pienempiä vanteita.
Istumet kestävät nykyautoissa yleensä auton eliniän.Juu ihan muuten vaan muuttuu kovaksi se istuin kun pehmusteet tulee aikasa loppuun tai istuimen lämmitin hajoaa. Ja ei se verhoilukaan ikuinen ole. Ja autolla itsellään ajaisi tuolloin vielä muutaman 100 000km. Että onko se auton elinikä? Vai onko joillekkin auton käyttöaika vain se 3vuotta minkä omistaa ja sitten vaihtaa taas uuteen.
- Sälekaihdin jäähdytt
.
Sälekaihdin jäähdyttimen eteen, sellainen oli mossessa ja varmaan myös volgassa
.- Veivaa
Ja käynnistysveivi
Warressakin oli.
Se olisi kyllä suomen talvessa hyvä varuste, ettei aina tarvitsisi pahvia laittaa.
Mutta kun suurin osa autoista tehdään maissa joissa ei ole oikeaa talvea niin tuollaisia ei oteta huomioon.- Kaihdinta vailla
Juu, tuota varustetta kaipaisi moni nykydiesel, ei tarvitsis pahveja viritellä, on se kumma kuin noin yksinkertaista asiaa ei hoksata ja sen voisi toteuttaa sähkömoottoreilla automaattiseksi.
- The Köle
-vararengas tulee ekana mieleen.......
-kapeampi talvirengas ei ole varsinaisesti varuste, mutta ju nou......
-maalaamattomat puskurit (samaa asiaa, kuin sun joustopuskurit)
-kunnon maalaamattomat kylkilistat
-kunnon käsijarru (omassa ainakin joku sähköinen......)
-rumpujarrut taakse....ainakin pieniin ja keskisuuriin perheautoihin
Siinä nyt jotain tähänkin keskusteluun....Rumpujarruille ainakin ehdoton ei. Estävät tehokkaasti sen kunnon käsijarrun käytön, kun jäätyvät jumiin talvisin...
Ainut hyvä puoli rumpujarruissa oli, että säästyi jarrupalojen vaihtorumpalta. Toisaalta, onko se nyt niin iso homma vaihtaa kerran 200 000 kilometriin ne takapalat?The_Rat kirjoitti:
Rumpujarruille ainakin ehdoton ei. Estävät tehokkaasti sen kunnon käsijarrun käytön, kun jäätyvät jumiin talvisin...
Ainut hyvä puoli rumpujarruissa oli, että säästyi jarrupalojen vaihtorumpalta. Toisaalta, onko se nyt niin iso homma vaihtaa kerran 200 000 kilometriin ne takapalat?Eipä niissä rumpujarruissa ole tuotakaan hyvää puolta (kestävyys). Minulla kävi niin, että lähti alle 10 000 km ajetusta takajarrukengastä pinta irti, seurauksella että jarrusylinteristäkin pääsi vielä nesteet pihalle kun pääsi sylinteri liikkumaan liian pitkälle....
Kyseessä 80-luvun suzuki alton takajarrut. Tai jonkinlaiset "hidastimet" paremminkin. Voi tietysti olla syynä se, että nykyisin vanhoihin autoihin myytävät tarvikejarrukengät on paskaa, ei pysy edes pinta kiinni eikä ole jarrutustehoa. Alkuperäisissä laatu oli tietysti parempi.
Hyviäkin rumpujarruja on, mutta lähinnä "oikean auton kokoisissa" autoissa. Kevyimmissä pikkuautoissa on pirullisen vaikeaa saada edes katsastuksesta läpi takajarruja.- The Köle
The_Rat kirjoitti:
Rumpujarruille ainakin ehdoton ei. Estävät tehokkaasti sen kunnon käsijarrun käytön, kun jäätyvät jumiin talvisin...
Ainut hyvä puoli rumpujarruissa oli, että säästyi jarrupalojen vaihtorumpalta. Toisaalta, onko se nyt niin iso homma vaihtaa kerran 200 000 kilometriin ne takapalat????
-tämä vissiin merkkikohtainen juttu....... ei ollu Tojossa rumpujarrujen aikana MITÄÄN ongelmaa takajarruissa.......nyt on......
1. jos ajat pöllyävässä lumessa, niin tod. näk. takajarrulevyt jäässä, kun lähdet liikkeelle.....
2. käsijarrua ei pysty käyttämään liukkaalla auton ohjaamisen apuna....
3. takajarruja ei pysty kässairillä herkistekeen, kun mennään katsastukseen....
4. jarrujen herkstely kuuluu huolto-ohjelmaan eli käytännössä pakollista...... - sitroen.
M1978 kirjoitti:
Eipä niissä rumpujarruissa ole tuotakaan hyvää puolta (kestävyys). Minulla kävi niin, että lähti alle 10 000 km ajetusta takajarrukengastä pinta irti, seurauksella että jarrusylinteristäkin pääsi vielä nesteet pihalle kun pääsi sylinteri liikkumaan liian pitkälle....
Kyseessä 80-luvun suzuki alton takajarrut. Tai jonkinlaiset "hidastimet" paremminkin. Voi tietysti olla syynä se, että nykyisin vanhoihin autoihin myytävät tarvikejarrukengät on paskaa, ei pysy edes pinta kiinni eikä ole jarrutustehoa. Alkuperäisissä laatu oli tietysti parempi.
Hyviäkin rumpujarruja on, mutta lähinnä "oikean auton kokoisissa" autoissa. Kevyimmissä pikkuautoissa on pirullisen vaikeaa saada edes katsastuksesta läpi takajarruja.Ei minulla ole ollut rumputakajarrujen kanssa koskaan mitään muuta ongelmaa kuin vanhemmuuten silloin tällöin ruostetta jarrusylinterin ja -männän välissä. Se suolavesi kun tahtoo mennä pölysuojakumin alta ennemmin tai myöhemmin vaikka mitä tekisi...
- Paskapylväänvartija
Räystäslistat. Saisi kattotelineen kiinni.
- Sekin vielä
Ja ei tulisi vedet ja lumet sisään, kun avaa oven.
Saahan ne kattotelineet nytkin kiinni, mutta joutuu ostamaan aina ne kalliit merkkikohtaiset kiinnikkeet.
- typerä avaus
Nousu ja laskuvalot, virtuaalipakari, demonstroivat kapselit, ymym
- pajukeppi.....
Mekaaninen konepellin pönkä.
Nykyiset kaasujouset ovat jo paskana vaikka auto on reilu nelivuotias. Peltiä ei ole availtu kuin huolloissa ja pissapojan täytössä, pari kertaa vuodessa. Öljymääränkin kun voi katsoa penkillä istuen. Niin se öljytikku olis varmempi kuin valikosta näpräily ja mittarista katsominen.
- vapaakytkin
Loikkarilaatikko, kick down
- : )
Itsestään täyttyvä bensatankki.
Ennen sellainen oli. Kun olin yöllä ajellut tankin melkein tyhjäksi niin seuraavana päivänä isän käytyä autolla töissä tankki oli taas täysi. - life is 4
"Asshole zapper", eli jos kuskiksi istuu joku bemariteini(n älyllinen sukulainen), istuin kytkee suurjännitteen, joka haihduttaa idiootin.
- tikulla silmään
Mekaanisesti avattava sivutuuletusikkuna. Mukavasti vaihtui ilma kabiinissa, eikä ollut vedontunnetta.
- masokistien ketju
ja ihan äänetönkin??
- sadistien vyö
masokistien ketju kirjoitti:
ja ihan äänetönkin??
Olisko se sitten hihna?
- typerä avaus
Sykdeelinen ilmanpuhdistaja, anatoominen pakoputkenpää.
- Tau-Nus
Anatominen pakoputkenpää? Yhdyntääkö haluaisit?
- Taunusmies
Ei varuste mutta kunnon maavara saisi olla!
- BX 4TC
Kai noissa maastureissa ja sellaisia muistuttavissa maavaraa on. Ja hydrauliikkasitikoissa.
- älyn jättinen
maavara on auton valinnasta kiinni, dorka.
- Sivupeili, joka tönäisystä kääntyy siististi sivuun ja palautettaessa loksahtaa takaisin entiseen asentoon. Itse peilin säätö tapahtuu edellämainitun peilikotelon sisältä.
- Kaksiosainen hattuhylly, jonka taaempi osa nousee takaikkunaa vasten luukkua avatessa. Etuosa toimii laskutilana tavaroita penkoessa ja on muuten käännettävissä tai irrotettavissa nykyisten tapaan.
- Pikkuautoon kunnollinen jousitus ja erinomaiset ajo-ominaisuudet hyvällä suunnittelulla ja isot sisätilat pieniin ulkomittoihin.
- Vanteen kiinnitys tukevasti ja hyvin kolmella mutterilla.
Kaikki nuo osattiin jo yli 30 v sitten Citroén Visassa vaan eipä osata enää nykyään missään autossa.
Tämäkö muka kehitystä? Ja varsinkin kun auton paino on kasvanut lähes 50 %!- lyhyt on muisti
Autoilun ja automaailman ruma ankanpoikanen, vaappuva onneton kinneri. Sitäkö oikeasti kaipaat?
lyhyt on muisti kirjoitti:
Autoilun ja automaailman ruma ankanpoikanen, vaappuva onneton kinneri. Sitäkö oikeasti kaipaat?
Totta viserrät, kerrankin!
Muistisi on tosiaan lyhyt - niinkuin se toinenkin...
- menneisyyden haamu
Älkää raahatko menneisyyttä perässänne.
- Ohitusvalo
Antiikkia -ohjelmassa esiteltiin vm. 1952 Borgward Hansa, jossa oli takana vasemmalla vihreä ohitusvalo. Sillä annettiin sen ajan kapeilla teillä ohitusmerkki takaa tulevalle, että tie on vapaa ja ohitus on mahdollista. Vastuu ohituksesta säilyy ohittajalla ohitettavan antamasta vihreästä merkkivalosta huolimatta.
- ysivitonen
Voisihan sen puskurin rakentaa vaikka ratakiskosta. Edellisessä autossani oli sellainen turvapuskuri, joka suojasi sisällä olevia ihmisiä, eli kun peräämme ajettiin, sitä tuskin huomasi auton sisällä. Puskurin kertakäyttöiset iskunvaimentimet olivat antaneet periksi ja puskuri meni vaihtoon (n. 4000€) Eipä menneet niskat nurin autossa olevilta. Mitä tulee alkuperäiseen kysymykseen, eli mitä haluaisin menneisyydestä, ei tule mieleen mitään. ..tai ehkäpä panoraamatuulilasi ilman sitä paksua ikkunapylvästä, joka pimentää näkyvyyden etuviistoon. Siinäkin pitää olla turvallisuus tärkeimpänä suunnitteluperusteena.
- Lunta tupaan
-Sellaiset ovenkahvat joita ei tarvitse puhdistaa lumesta. Audista tosin löytyy vieläkin tällaiset, sillä niiden muotoilu on muutenkin -90 luvun alusta.
-farmarit ilman kattokaiteita. Syy on sama kuin ovenkahvoissa.- Minä taas. Ite
Nykyistä autoa hankkiessani kysyin lasipalatsin myyjältä saako kyseistä pitkäkattoa ilman kaiteita. Kaveri katsoi ihmeissään että mitä tarkoitan. Selvensin termin 'pitkäkatto' ja kerroin että kaiteet ovat tiellä kun lumia putsataan. Hän taas vastasi miten on kätevä kiinnittää niihin suksiboksi. Kaupat syntyi kuitenkin vaikka näkemykset kaiteista erosivatkin toisistaan. Niin ja ne kaiteet siellä ovat lumiharjan kiusana.
- saaab
Vaihdekeppi ohjausakselille ja tasainen lattia. Ahtaissa parkkihalleissa voisi pysäköidä vasemman oven kiinni seinään ja tulla helpommin oikealta ulos. Tai jos parkkiruudussa on kuskin oven alla iso lätäkkö niin sama juttu.
Ja samanlaiset kumiset joustopuskurit kuin 80-luvun Saabissa ja paksut kumilistat oviin. Ei jäisi jälkiä parkkipaikkakoheltajien tuuppauksista. Ja kun saabismeihin mennään niin tasainen pohja ilman yhtään muoviosaa ja sähköjohdot, jarru- ja bensaputket vedetty sisäpuolelle. Voisi rämäyttää jäisen penkan yli tai pysäköidä penkkaan ilman että särkyy satasten edestä muovia.
Käsin säädettävät lämmittimen ohjausläpät. Ne löytäisi pimeässäkin käsikopelolta ja jo sormituntumalla tietäisi missä asennossa ne ovat. Ei tarvitsisi etsiä nappeja ja katsoa nestekidenäytöstä että missä asennossa säätimet ovat. Sen verran pystyt etu- ja takalasit ja kulmikkaat lokasuojat, että kuskin paikalta näkisi auton kulmat.- ysivitonen
Saabissahan on vieläkin ne käsinsäädettävät ilmanpuhallusritilät...tai oli vielä uusimmissa malleissakin.
Ei se etulasin pystyys juuri vaikuta auton kulmien havaitsemiseen. Istumakorkeus ja kulmien muotoilu on tärkeämpää.
Pystyssä tuulilasissa on se huono puoli, että se hajoaa herkästi nastoista ja kivistä, joita ropisee päivittäin päin näköä täällä ruuhkasuomessa ajellessa...- mbcvjhgdfg
ysivitonen kirjoitti:
Saabissahan on vieläkin ne käsinsäädettävät ilmanpuhallusritilät...tai oli vielä uusimmissa malleissakin.
Onko jossain muka muunlaiset? Moottoroidut? Hydrauliset, pneumaattiset, automaattiset? Jaloilla säädettävät?
- bmw molo
The_Rat kirjoitti:
Ei se etulasin pystyys juuri vaikuta auton kulmien havaitsemiseen. Istumakorkeus ja kulmien muotoilu on tärkeämpää.
Pystyssä tuulilasissa on se huono puoli, että se hajoaa herkästi nastoista ja kivistä, joita ropisee päivittäin päin näköä täällä ruuhkasuomessa ajellessa...Jätä vaikka se turvaväli niin lasi pysyy ehyenä ;) En kyllä tiedä missä autossa niin haperoa lasia on vakiona.
- rasvaperse
Takaveto ja rasvanipat!
- 2+5
Kuraläpät edessä ja takana saisi olla.
- kaupasta saa
Senkus haet kaupasta ja pistät paikalleen. Eipä nuo mitään tehdaskamaa yleensä olekkaan.
- 18+6
kaupasta saa kirjoitti:
Senkus haet kaupasta ja pistät paikalleen. Eipä nuo mitään tehdaskamaa yleensä olekkaan.
Aikanaan ne oli vakiovarusteita mutta ei ole enää. Minulla kyllä on mutta lähes kaikilta muilta puuttuu.
Nyt sitten paska lentää ja kivet/nastat ropisee konepeltiin ihan normaaleillakin turvaväleillä. - sitroen.
18+6 kirjoitti:
Aikanaan ne oli vakiovarusteita mutta ei ole enää. Minulla kyllä on mutta lähes kaikilta muilta puuttuu.
Nyt sitten paska lentää ja kivet/nastat ropisee konepeltiin ihan normaaleillakin turvaväleillä.Aikanaan ne roiskeläpät olivat katsastusvarusteita. Aika monta sataa kappaletta niitä uusiin autoihin joskus kauan sitten kiinnittelin...
- kaihdin vasten
Kaihdin!! Toki ainakin palstan juttujen mukaan joistakin bmw autoista löytyy tuollainen automaattisesti sulkeutuva. Tuo kaihdinhan vähentäisi myös päästöjä, koska moottori lämpiää pakkasella alle puolet nopeammin normilämpöiseksi verrattuna siihen, että ajoviima pääsee jäähdyttämään kylmää konette
- kiihdytyspumppu
Valonvaihtaja jalkanapilla, Sivuikkunaveivi, nuo sähköiset joskus hankalia. Kaksiääninen tyytti, Kunnollisen kokoiset polkimet enemmän levällään, että 47 numeron jalala ei painuisi kaikki kerralla, automaatteihin leveämpi jarrupoljin. Viive pois kaasusta, johtuuko sitten sähkökaasusta. Vanhoissa kun painoi poljinta, kiihdytyspumppu tuuppasi " desin " bensaa kurkkuun ja menoks. Ajoin jotain Golffia ja sotkin poljinta edestakaisin, ei reagointia, omistaja sanoi, pidä se pohjassa, kyllä se pian kiihtyy.
- jfwefjwejg93w0gj90w
Jäähdytysnesteen lämpömittari !
Tämän kun poistivat niin on kyllä osoitus miten perseelleen autojen kehitys on mennyt. Varmaan akkoja päästäneet suunnittelemaan autoja ja nehän karsii ensiksi kaikki oleellisen tärkeät asiat ja korvaavat ne jonniinjoutavalla hölynpölyllä!
Enkä pyydä tätä anteeksi akat!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1053322- 1472003
Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä352002- 1041951
- 1211763
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161679- 851607
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2871443- 1231361
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241220