Megane III vakionopeus säädin

Vika vai ominaisuus?

Kun pakkasella lähtee liikkeelle ja on vakionopeus säädin päällä ja kun ajaa esim. 64km/h ja nappaa ratista vakionopeuden siihen lukemaan, niina uto lähtee itsekseen kiihdyttään melkein 100km/h. Eli joka pakkas aamu täytyy käyttää keskikonsolissa katkaisin pois päältä enennekuin uskaltaa laitaa vakionopeus säätimen tietylle nopeudelle, muuten auto karkka käsistä hirveellä kiihdytyksellä

12

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no onpas nyt

      Ei minulla ole tuollaista esiintynyt. Eli kyseessä on vika.

    • hah heh

      En kyllä usko aloittajan tarinaan. Kuulostaa taas kyllä niin älyttömältä. Toyotissahan näitä itsestään kiihtymisiä esiintyy, eikä Renussa. Tainnut Megane sekoittua Aurikseen...

    • sunnish

      Kyllä meilläkin. Edellinen nopeus jää muistiin. Ette muute usko kuinka se lähtee. Kuten aloittajakin totesi karkaa käsistä.

      • rappe2

        Jää muistiin ja R-nappulalla sen nopeuden saa "päälle". Eli jos tallennettu nopeus on 200km/h ja painat R-nappulaa, niin varmaan lähtee. Mutta aloittaja väitti, että "uuden" nopeuden tallennusvaiheessa muka lähtee kiihdyttämään. Se on täyttä huuhaata, jota ei tee muut kuin tuo jo aiemmin mainittu japanilainen.


      • Aloitaja
        rappe2 kirjoitti:

        Jää muistiin ja R-nappulalla sen nopeuden saa "päälle". Eli jos tallennettu nopeus on 200km/h ja painat R-nappulaa, niin varmaan lähtee. Mutta aloittaja väitti, että "uuden" nopeuden tallennusvaiheessa muka lähtee kiihdyttämään. Se on täyttä huuhaata, jota ei tee muut kuin tuo jo aiemmin mainittu japanilainen.

        Ei muuten ole huuhaata. Kun on ulkona pakkasta ja lähden liikenteeseen ja keskikonsolissa on katkaisin vakionopeus asetuksessa. Kun ajan esim. 60km/h ja napsautan ratin napista vakoinopeuden tuohon lukemaan, niin vakionopeus ei pysy tuossa lukemassa vaan auto alkaa kihdyttämään lähelle 100km/h jolloin on pakko keskikonsolin katkaisijasta ottaa vakio nopeus säädin pois päältä, koska vauhti vaan kiihtyy. Kun katkaisian kytkee uudelleen päälle niin sitten vakionopeus ssädin toimii moiteetta. Tämä tapahtuu vain kovilla pakkasislla.


      • rappe2
        Aloitaja kirjoitti:

        Ei muuten ole huuhaata. Kun on ulkona pakkasta ja lähden liikenteeseen ja keskikonsolissa on katkaisin vakionopeus asetuksessa. Kun ajan esim. 60km/h ja napsautan ratin napista vakoinopeuden tuohon lukemaan, niin vakionopeus ei pysy tuossa lukemassa vaan auto alkaa kihdyttämään lähelle 100km/h jolloin on pakko keskikonsolin katkaisijasta ottaa vakio nopeus säädin pois päältä, koska vauhti vaan kiihtyy. Kun katkaisian kytkee uudelleen päälle niin sitten vakionopeus ssädin toimii moiteetta. Tämä tapahtuu vain kovilla pakkasislla.

        No mikset paina ratin 0-nappia, jolloin se menee myös pois päältä? Ja missä ylipäätään enää on kovia pakkasia, vai ajeletko yöllä? En tosin vieläkään usko satuasi...


    • M-JAA

      Ketjun aloittaja taitaa kirjoittaa palturia. Meganen vakionopeussäätimen kaikki lukemat nollautuvat kun moottori sammutetaan (tarkistin äsken).. Pakkasella tai vaikka helteellä liikkeelle lähtiessä ei R-napin tai muunkaan takana ole yhtään mitään. R-napin taakse on kyllä laitettava lukema /- napista ja se voi tapahtua vain ajon aikana.

      Sitä paitsi, vaikka vakionopeussädin olisi toiminnassakin, se menee aina "Speed Memory" tilaan kun kytkin- tai jarrupoljinta painetaan. Vaikka Speed Memoryssa olisi 100 km/h, ei kärry lähde nollasta itsestään kiihdyttämään. Ensinnäkin vakkari herää toimimaan vasta 30 km/h:ssa . Ja siihenkin vaaditaan aina R-napin painaminen, muutoin se pysyy "Speed Memory" tilassa. Autoa ei edes saa liikkeelle ilman että se menee Speed Memory -tilaan, koska liikkeelle lähdössä tarvitaan kytkintä.

      Edellisen kirjoittajan "muka kiihdyttämään" lausetta uudesta nopeudesta en ymmärrä. Normaaliajossa kun painaa Renautin vakkarin nappia, niin kyllä se lähtee kiihdyttämään jos vakkarin näytön lukemaa kasvatetaan. Nopeus kiihtyy kunnes se on sama kuin taulussa. . ... Paitsi jos kuski painaa jarru- tai kytkinpoljinta tai ratin 0-nappia. Renaultin vakkarissa nopeus voidaan valita "etuajassa" ajamalla napeilla tauluun haluttu lukema. Sinne kärry lähtee kiihdyttämään, kuten muissakin autoissa. Monissa merkeissä vakkarin lukemaa ei kuitenkaan voi valita etuajassa, vaan kärryn nopeus jää siihen missä se on kun /- napista irroittaa otteensa.

      Ei kai nää jutut vaan liity niihin urbaanilegendoihin missä "nopeus karkaa käsistä". Näitä löytyy googlaamalla kymmenitäin. Euroopassa merkki on aina ranskalainen, jenkkilässä jenkkimerkki. Nytkin relluryhmässä on ainakin puoli tusinaa ketjua samasta Laguna-jutusta joka haiskahtaa pahasti URBilta.

      • rappe2

        Tarkoitin tuossa sitä että kun ajaa ilman vakkaria vaikka 64km/h (kuten aloittaja kertoo) ja painaa -nappia (kerran) laittaakseen vakkarin päälle, auto ei tosiaan lähde kiihdyttämään itsestään mihinkään sataseen kuten aloittaja väittää. Tottahan se sitten lähtee jos sitä -nappia näpyttää lukemattomia kertoja peräkkäin, mutta ei se enää sitten ole itsestään kiihtymistä.

        Tuosta nopeuden valitsemisesta "etuajassa" en sitten tiedä mitään kun ei 2-koppaisessa Lagunassa moista ole...


      • M-JAA
        rappe2 kirjoitti:

        Tarkoitin tuossa sitä että kun ajaa ilman vakkaria vaikka 64km/h (kuten aloittaja kertoo) ja painaa -nappia (kerran) laittaakseen vakkarin päälle, auto ei tosiaan lähde kiihdyttämään itsestään mihinkään sataseen kuten aloittaja väittää. Tottahan se sitten lähtee jos sitä -nappia näpyttää lukemattomia kertoja peräkkäin, mutta ei se enää sitten ole itsestään kiihtymistä.

        Tuosta nopeuden valitsemisesta "etuajassa" en sitten tiedä mitään kun ei 2-koppaisessa Lagunassa moista ole...

        MInulla on 2-koppainen Scenic jonka vakkarin pitäisi olla sama kuin Meganen, Scenichän on tekniikaltaan sama kuin Megane. . Piti oikein kokeilla mitä vakkari tekee epätavallisessa tilanteessa. Eli startin jälkeen vakkarin muisti on nollilla - se on ihan varma. Alle 30:ssa vakkari ei tee mitään, samaa sanoo myös auton käsikirja.. 30 km/h:n yläpuolella painoin R-napista jolloin muistiin tallentui senhetkinen nopeus ja vakkari meni "Speed Memory" tilaan..

        /- tosiaan toimii niin että kun plussaa painaa, se aloittaa senhetkisestä nopeudesta ja jos nappia pitää pohjassa, se alkaa kelaamaan ylöspäin.Jos motarilla haluaa laittaa esim 100 km/h niin sen voi tehdä saman tien ja antaa koneen kiihdyttää. Tietysti voi myös kiihdyttää kaasulla 100:een ja painaa sitten plussaa. Näytön kelausnopeus on sen verran nopea ettei auto ainakaan asetuksen mukana kiihdy. .

        Voi olla että ketjun aloittaja ei ole tätä huomannut, vaan on ajanut 64 km/h ja pitänyt ratista -nappia pohjassa jolloin lukema on kiivennyt 100:een.

        Tsekkasin vielä mitä käsikirja asiasta sanoo. "Nopeusraja voidaan muuttaa painamalla [useita kertoja peräkkäin tai yhtäjaksoisesti]
        -näppäintä 2 jolloin nopeus kasvaa.
        -näppäintä 5 jolloin nopeus laskee


      • relluonjees
        M-JAA kirjoitti:

        MInulla on 2-koppainen Scenic jonka vakkarin pitäisi olla sama kuin Meganen, Scenichän on tekniikaltaan sama kuin Megane. . Piti oikein kokeilla mitä vakkari tekee epätavallisessa tilanteessa. Eli startin jälkeen vakkarin muisti on nollilla - se on ihan varma. Alle 30:ssa vakkari ei tee mitään, samaa sanoo myös auton käsikirja.. 30 km/h:n yläpuolella painoin R-napista jolloin muistiin tallentui senhetkinen nopeus ja vakkari meni "Speed Memory" tilaan..

        /- tosiaan toimii niin että kun plussaa painaa, se aloittaa senhetkisestä nopeudesta ja jos nappia pitää pohjassa, se alkaa kelaamaan ylöspäin.Jos motarilla haluaa laittaa esim 100 km/h niin sen voi tehdä saman tien ja antaa koneen kiihdyttää. Tietysti voi myös kiihdyttää kaasulla 100:een ja painaa sitten plussaa. Näytön kelausnopeus on sen verran nopea ettei auto ainakaan asetuksen mukana kiihdy. .

        Voi olla että ketjun aloittaja ei ole tätä huomannut, vaan on ajanut 64 km/h ja pitänyt ratista -nappia pohjassa jolloin lukema on kiivennyt 100:een.

        Tsekkasin vielä mitä käsikirja asiasta sanoo. "Nopeusraja voidaan muuttaa painamalla [useita kertoja peräkkäin tai yhtäjaksoisesti]
        -näppäintä 2 jolloin nopeus kasvaa.
        -näppäintä 5 jolloin nopeus laskee

        Mulla on Megane III ja siinä jos painaa vakkarin päällä ollessa tai - nappulaa pidempään, ei se kelaa kuin yhden pykälän kerrallaan. Edellisessä Cliossa kun painoi, niin nopeus nousi tai laski tappiin asti.


      • Aloit
        relluonjees kirjoitti:

        Mulla on Megane III ja siinä jos painaa vakkarin päällä ollessa tai - nappulaa pidempään, ei se kelaa kuin yhden pykälän kerrallaan. Edellisessä Cliossa kun painoi, niin nopeus nousi tai laski tappiin asti.

        Tänä aamuna -9 pakkasta. Lähdin autolla liikenteeseen. Vakionopeus säädin kytkettynä keskikonsolista. Ajoin taas 60km/h alueella 64km/h. Painoin yhden kerran ratin nappulaa, että nopeus asettuisi tuohon 64km/h nopeuteen, mutta ei. Auto lähti kiihdyttämään nopeutta ylös päin pysähtymättä, jolloin taas piti napsauttaa vakio nopeus säädin pois päältä ratin 0 napista ja käyttää keskikonsolin napista säädin pois päälltä.
        Tämän jälkeen taas vakionopeus säädin toimi moiteetta.


      • riittää jo provoa
        Aloit kirjoitti:

        Tänä aamuna -9 pakkasta. Lähdin autolla liikenteeseen. Vakionopeus säädin kytkettynä keskikonsolista. Ajoin taas 60km/h alueella 64km/h. Painoin yhden kerran ratin nappulaa, että nopeus asettuisi tuohon 64km/h nopeuteen, mutta ei. Auto lähti kiihdyttämään nopeutta ylös päin pysähtymättä, jolloin taas piti napsauttaa vakio nopeus säädin pois päältä ratin 0 napista ja käyttää keskikonsolin napista säädin pois päälltä.
        Tämän jälkeen taas vakionopeus säädin toimi moiteetta.

        Voit jo lopettaa, ei tuota kukaan usko. Tuskin itsekkään


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2713
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2654
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1617
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      40
      1203
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe