ulkomaille?

piiqei

Hei, käyn iltalukiota ja olen vielä alaikäinen mutta heti kun olen suorittanut iltalukion haluisin ulkomaille töihin/opiskelemaan, voisitteko antaa vinkkejä siitä miten voisin toteuttaa unelmani. Haluaisin mielellään jäädä myös loppuelämäkseni ulkomaille.

1

144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pobotti

Muuta johonkin EU-maahan, niin ei tarvitse huolehtia viisumeista. Kannattaa mennä sellaiseen maahan, jossa sinulla on hyvä kielitaito. Euroopassa vain harvassa maassa ollaan oikeasti valmiita puhumaan englantia. Esimerkiksi Alankomaissa englannilla pärjää kaikkialla, Saksassa taas tulee nopeasti ongelmia. Suomi sijoittuu omien ja ulkomaalaisen puolisoni kokemusten perusteella kärkikastiin. Olemme asuneet useissa eri maissa ja tälläkin hetkellä ulkomailla.

EU:n sisällä on myös se etu, että saat opiskella kotialuetaksalla. Esimerkiksi Iso-Britanniassa EU-kansalaiselta yliopistoissa perittävä maksu on paljon pienempi kuin EU-alueen ulkopuolelta tulevalta. Vastaavasti muualla on samoin ja kaiken lisäksi opiskelumaksut ovat paljon kovemmat. Ulkomaille opiskelemaan pääsy on yleisesti ottaen helpohkoa, mutta käytännössä vanhemmillasi pitää olla varaa ja halua lähettää sinut opiskelemaan ulkomaille moneksi vuodeksi.

Ongelmasi on se, että lukion jälkeen sinulla ei ole käytännössä mitään annettavaa ulkomaiselle työnantajalle. Ei kunnon koulutusta eikä työkokemusta. Miksi he palkkaisivat sinut, kun heilllä on omastakin takaa vastaavia työttömänä? Sinuna tekisin niin, että opiskelin ensin yliopistotutkinnon Suomessa, jossa opiskelu on ilmaista. Kävisin samalla iltatöissä ja keräisin rahaa ulkomaille muuttoa varten. En nimittäin todellakaan suosittele ulkomaille muuttoa tyhjätaskuna.

Opiskelujen aikana voisit käydä esim. vaihdossa kokeilemassa miltä muualla asuminen maistuu. Ulkomailla viihtyminen riippuu paljolti maasta ja jopa kaupungista. Sitten kun omaat enemmän kokemusta niin voit alkaa pohtia pysyvää muuttoa. Ruoho ei yleensä muualla ole yhtään sen vihreämpää kuin Suomessa, vaan samat ongelmat ja arki on kaikkialla. Jostain voi kuitenkin löytyä se maa, missä ruoho on juuri sinulle ihan vähän vihreämpää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1590
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      19
      1478
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe