Ratti vinossa

valittaisitteko?

Piti auraukset säätää ja nyt ratin oikea puola noin 5cm alempana. Oli sen verran halpa säätö ettei oikein viitsisi mennä valittamaan, 43€, jostain syystä kylläkin 4€ enemmän kuin netissä ilmoitettu hinta. Oletin, että joku mutteri jouduttu uusimaan, mutta laskussa pelkkä säätö.

Toisessa liikkeessä näkyi olevan pelkkä tarkastus 35€ ja säätö 65€ eli halpa oli. Välillä kylläkin tuntuu, että puoltaisi nyt hiukan vasemmalle, ennen en huomannut mitään, mutta oikean renkaan ulkoreuna oli kulunut ylätukivarren vaihdon jälkeen.

Tuntuu häiritsevälle, ettei ratti ole suorassa vaikka ei muuten haittaa olisikaan. Eikös niiden pitäisi säätää aina niin, että ratti jää suoraan? Samoin eräässä pikkuliikkeessä kun vaihtoi alustan osia oli ratti paljon enemmän vinossa, piti säädättää toisessa liikkeessä omalla kustannuksella.

20

10700

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratti suoraan

" Eikös niiden pitäisi säätää aina niin, että ratti jää suoraan? "

V: Kyllä!

• sinne vaan

Saitko kuitin? jos sait niin työllä on takuu ja kyllä sen ratin suorassa kuuluu olla säädön jälkeen

• 0913

On tainnut kolmenkonstin timpermanni olla asialla.

• monta pientä laskua

otetaan rahaa työstä jota ei ole tehty oikein ja loppuun ja kysytään pitääkö???

• Minkä tahansa etupyöränripustuksen korjaukseen (mm se ylätukivarren uusinta) kuuluu yhtenä osana aina aurauksen mittaus ja tarvittaessa säätö. Muuten osa työstä on jäänyt tekemättä. Tämän tietää jokainen autonasentaja, "itseoppineet" eivät, eivätkä kyllä paljon muutakaan.
      Renkaan toispuoleinen kuluminen saattaa johtua väärästä aurauksesta, mutta löytyy sille useita muitakin mahdollisia syitä. Esimerkiksi joku tarpeeksi väljä nivel.

Ratin vinous johtuu taas siitä, että aurausta on säädetty vain toiselta tai väärältä puolelta ja se on lähinnä esteettinen vika, vaikka häiritsevä. Korjataan vähentämällä toisen puolen aurausta ja lisäämällä toisen. Yhteisvaikutus on se, mikä pitää olla oikein ja vain se yleensä mitataan.

Mitään viitosen muttereita tms osia ei aurauksen säädössä tarvitse uusia. Eri asia on jos jotakin on oikeasti vialla, mutta silloin puhutaankin korjauksesta eikä säädöstä.

Monet liikkeet laskuttavat ns pientarvikelisän ylimääräisenä, mutta se pitää olla laskussa eriteltynä ja pitää pystyä perustelemaan. Enimmäkseen se on vain huijausta, jota sanotaan "tuloksen tekemiseksi".

Aurauksen säätö on sen verran pieni ja helppo juttu, että omaan autooni olen sen tehnyt yksin omalla pihallani. Työkaluiksi tarvitaan pätkä liitua, teräksinen nauhamitta ja pari kiintolenkkiä. Ja osaamista. Näin se tehtiin aikanaan isolla korjaamollakin ja aina onnistui eikä aikaa kulunut kuin vartti. Ei siihen kalliita mittalaitteita tarvita. Tosin ne antavat ymmärtämättömälle asiakkaalle uskottavamman mielikuvan ja vievät enemmän aikaa = kasvattavat laskua.

Ennen minulla oli saksalainen auto ja siinä aurausta piti säätää tuon tuostakin, ei kuitenkaan niin usein kuin eräässä ruotsalaisessa, jossa etupään kumipuslat antoivat aina periksi. Nyt minulla on ollut ranskalaisia autoja (2 kpl) jo 30 vuotta ja niissä auraus on pysynyt muuttumattomana. Ei ole ollut tarvetta säätää, joskus olen tarkistusmittauksen tehnyt.

Sama venttiilien säädöstä - viimeiselläkin autollani ajettu 470 000 km eikä ole tarvinnut säätää. Joskus olen varalta mitannut, mutta säätötarvetta ei ole ollut.

• Tämä on tätä

Kun säästää niin jälkikin on sen mukaista, mutta ei se aina merkkiliikkeessäkään onnistu.

Vaihdoin itse tuon ylätukivarren, mutta kun ei puoltanut mihinkään oli renkaan kuluminen yllätys. Voihan se tietysti johtua vaikka kuoppaan ajostakin, nivelet on kunnossa.

Monessa autossa tuntuu olevan sen verran hankalaa aurauksen säätö etten kokeillut, mutta voisi ehkä yrittää saada ratin suoraan. En viitsi viedä tuon takia takaisin kun oli niin halpa, vaikka takuuseen tietysti menisikin. Meinasin sanoakin kassalla, että katsovat, että tulee ratti suoraan, olisi pitänyt.

• Mene töihin

Kyllä olet köyhä kun alat säätää itse aurauskulmia. Mene töihin.

• kkrsgjjsdgjsjdg
        Tämä on tätä kirjoitti:

Kun säästää niin jälkikin on sen mukaista, mutta ei se aina merkkiliikkeessäkään onnistu.

Vaihdoin itse tuon ylätukivarren, mutta kun ei puoltanut mihinkään oli renkaan kuluminen yllätys. Voihan se tietysti johtua vaikka kuoppaan ajostakin, nivelet on kunnossa.

Monessa autossa tuntuu olevan sen verran hankalaa aurauksen säätö etten kokeillut, mutta voisi ehkä yrittää saada ratin suoraan. En viitsi viedä tuon takia takaisin kun oli niin halpa, vaikka takuuseen tietysti menisikin. Meinasin sanoakin kassalla, että katsovat, että tulee ratti suoraan, olisi pitänyt.

Tottakai viet sen auton takasin!
        Ei sitä huonosti tehtyä työtä voi hyväksyä sen takia että oli halpaa

• ratti suorassa
        Mene töihin kirjoitti:

Kyllä olet köyhä kun alat säätää itse aurauskulmia. Mene töihin.

Oletko kenties kade, kun et itse osaa. Itse minäkin säädän, eikä se johdu köyhyydestä.

• Tämä on tätä kirjoitti:

"Tämä on tätä"
        Ei se voi johtua kuoppaan ajosta. Eikä se aurauksen säätö ole ollenkaan hankalaa.

"Mene töihin"
        Mene itse töihin, luuseri. Minä olen työni tehnyt ja vaikka en eläkettä saisikaan, niin silti omillani eläisin loppuun asti. Toisin kuin sinä, jota minäkin verorahoillani joudun jo nyt elättämään. Osaamattomat ja laiskat vain kadehtii niitä, jotka viitsivät.

• Vianor valehtelee?
        sitroen kirjoitti:

"Tämä on tätä"
        Ei se voi johtua kuoppaan ajosta. Eikä se aurauksen säätö ole ollenkaan hankalaa.

"Mene töihin"
        Mene itse töihin, luuseri. Minä olen työni tehnyt ja vaikka en eläkettä saisikaan, niin silti omillani eläisin loppuun asti. Toisin kuin sinä, jota minäkin verorahoillani joudun jo nyt elättämään. Osaamattomat ja laiskat vain kadehtii niitä, jotka viitsivät.

"Ohjauskulmien säädöt voivat mennä vikaan ajettaessa esimerkiksi kadunreunakivetykseen, kuoppaan tai korkeaan asfaltin reunaan suurella nopeudella."
        http://vianor.fi/autonhuollot/ohjauskulmat/

Sama tieto on monessa muussakin paikassa.

• mutterinpurija
        Vianor valehtelee? kirjoitti:

"Ohjauskulmien säädöt voivat mennä vikaan ajettaessa esimerkiksi kadunreunakivetykseen, kuoppaan tai korkeaan asfaltin reunaan suurella nopeudella."
        http://vianor.fi/autonhuollot/ohjauskulmat/

Sama tieto on monessa muussakin paikassa.

Olen todennut pitävän paikkansa kadunkivenreunukseen ajon aiheuttavan aurauskulaman muutoksen. Istuin vieressä. kun eukkoni ajoin parkkihallin reunakiveykseen loivassa mutkassa. Auraus muuttui huomattavasti. Tutkin auton tarkasti, säädin aurauksen ohjearvoon. Ihmetystäni aiheuttaa se, mistä rakenne on antanut periksi, kun mitään silmämääräistä vauriota, tai taipumaa en nähnyt.

• 2.0tA

Jos ratti on vinossa aurauskulmien säädön jälkeen, on takapyörän kulmat saattaneet jäädä säätämättä. Siinä korjaamossa, jossa huollatan autoni, lukee asentajan työlistassa "säädetään ohjauskulmat". Ei lue "tarkistetaan ohjauskulmat". Kulmien säätöön kuuluu myös takapyörän kulmat, jotka voivat olla usein hyvin vaikeat, ellei mahdottomat säätää. (omassani ne ovat säädettävissä)

• 3+18

""""Ratin vinous johtuu taas siitä, että aurausta on säädetty vain toiselta tai väärältä puolelta ja se on lähinnä esteettinen vika, vaikka häiritsevä. Korjataan vähentämällä toisen puolen aurausta ja lisäämällä toisen. Yhteisvaikutus on se, mikä pitää olla oikein ja vain se yleensä mitataan. """"

^ Entä jos auraus on molemmin puolin täysin sama, mutta ratti vinossa, niin voiko sitten johtua väärin laitetusta raidetangosta?

• sitroen.

Johtuu sinun puutteellisesta ymmärryksestäsi.

• boori alkuaine

Jos kulmat on muuten säädetty kuntoon, niin ratin saattaa saada oikaistua suht hyvin irroittamalla sen ja pyöräyttämällä pykälän tai pari eri kohtaan booreilla.

Mikäli ratin keskellä on ilmatyyny ja & jos ei tiedä mitä on tekemässä, niin ei kannata mennä kuitenkaan ronkkimaan.

• 19+2

Jooh, ilmatyyny on, enkä muutenkaan menisi itse ronkkimaan. Mietin vaan, kun toinen raidetangon pää vaihdettiin juuri, sen jälkeen ohjauskulmat laitettiin (arvot kuitenkin ok), mutta ratti jäi vinoon.

Mutta eipähän täältä tunnu saavan kuin sitroenin ala-arvoisia vastauksia. Mutta myönnettäköön, että ymmärykseni autojen suhteen on vielä kehitysvaiheessa, en ole kuin 9 kuukautta vasta omistanut auton. Anteeks!

Vinous ratissa ei ole kuitenkaan niin häiritsevää, jos näin kellotauluun vertaa niin on siinä 12 ja 13 välissä kun ajaa suoraan. Ja ratin kun kääntää suoraksi niin menee pikkuisen vasemmalle auto.

• neljä rengasta

Miten ihmeessä eturenkaat saa suoraan, jos ei tiedä takarenkaiden asentoa?
      Nelipyöräsuuntauksen idea on juuri siinä, että renkaat laitetaan keskenään suoraan.

• osssss

Kait se nelipyöräsuuntaus tehdään kun tukivarsia vaihdetaan..

• kotioloissa.mittaus

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      89
      1629
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1521
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1410
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      131
      1391
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      73
      1302
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      116
      1170
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      264
      1059
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe