Piperrysravintolat

maha kurnii

En oikein ymmärrä näiden michelin- sun muiden piperrysravintoloiden ruoka-annoksia.
Hirveellä hinnalla lautaselle saa pieniä palleroita ja pari ruohosipulia ristiin!Tuntuu niin hölmöltä ,että menisi "syömään" sellaiseen ravintolaan missä ei edes nälkä lähde.Kuinkakohan moni niistä hifistelijöistä,jotka käyvät näyttäytymässä Hansin keittiöissä käyvä hifistelyhetken jälkeen mäkkärin kautta kun maha on ihan tyhjillään?
Kertokaa ihmeessä,mikä on se pointti mikä ihmisiä vetää puoleensa näissä ravintoloissa.

187

5678

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zgnzgfn

Niitä kuuluu syödä esim 9 ruokalajia, tai mitä nyt on tarjolla. Ei ole tarvinnut koskaan lähteä nälkäisenä.
      Ja mausta tuskin tarvitsee sanoa mitään verrattuna normiravintolaan.

• Tuota noin,,,

Joko teikäläisen tulotaso on lievästi ilmaistuna kohdallaan tavikseen verrattuna tai olet neuvottelutaitoisempi hintapolitiikan suhteen. Yhdeksän ruokalajia ei eksy pöytään ilmaiseksi, edullisemmassakaan ravintolassa. Noiden "huippuravintoloiden" ruuan makuhan koostuu pitkälti siitä brädäyksestä, eikä kokki kolmosen taidoista. Kyllä asia on silviisiin, että jutun ydin on siinä, että itsetuntoaan pönkittääkseen voi sanoa noissa köyhän karttamissa ravintoloissa syöneensä.
        Sopivasti maustettuna paaaskankin voi myydä suklaakonvehtina. Sama kuin alkoholin kanssa. Otat hyvää brändyä lasillisen ja sen jälkeen on makuaistit sen verran turtana, että kehut juoneesi sitä koko illan tajuamattasi kitanneesi kolmen tähden jallua.
        Ei sillä, kuka syö ja minkäkin hintaista apetta. Makuasioita joista ei kannata peistä vääntää. Bon apetit.

• 1 uud.rak.keittäjä
        Tuota noin,,, kirjoitti:

Joko teikäläisen tulotaso on lievästi ilmaistuna kohdallaan tavikseen verrattuna tai olet neuvottelutaitoisempi hintapolitiikan suhteen. Yhdeksän ruokalajia ei eksy pöytään ilmaiseksi, edullisemmassakaan ravintolassa. Noiden "huippuravintoloiden" ruuan makuhan koostuu pitkälti siitä brädäyksestä, eikä kokki kolmosen taidoista. Kyllä asia on silviisiin, että jutun ydin on siinä, että itsetuntoaan pönkittääkseen voi sanoa noissa köyhän karttamissa ravintoloissa syöneensä.
        Sopivasti maustettuna paaaskankin voi myydä suklaakonvehtina. Sama kuin alkoholin kanssa. Otat hyvää brändyä lasillisen ja sen jälkeen on makuaistit sen verran turtana, että kehut juoneesi sitä koko illan tajuamattasi kitanneesi kolmen tähden jallua.
        Ei sillä, kuka syö ja minkäkin hintaista apetta. Makuasioita joista ei kannata peistä vääntää. Bon apetit.

itse en pöperöistä suostu maksamaan tyhjästä.itse kokkaan osaan tehdä pekonista ja papuloista herkkuja.samoin teen possusta herkkuja.hirven lihasta maukkaita herkkuja.venäläisestä jäniksestä herkkuja.meillä kattaus tehdään riista aiheisiin lautasiin,on hirvilautasta fasaania jänistä.ja entä sisustus huonekalut on pitkä ruokasalin pöytä keskellä isoa tupaa,antiikkiset lasivitriinit myös keittiössä,kaikki on niinkuin kartanoon kuuluukin.siitä maksan että saan itse valmistaa parhaat antimet vaimolleni ja itselleni.silloin ei rahaa kysellä kaikki jää omaan taskuun.en ole saanut muualla vastaavia ruokia kuin itseni ja vaimoni valmistamia eivät kurni sisuksissa kun voissa paistaa.parhaat riista ja luomu ruuat saa kun itse ne valmistaa ja jos hintaa kysyt jänis annos maksaa kilo kun itse hankkii noin 200-300 euroa kilo ja metsästys maksut muutamia satoja euroja vuosi.ja entä hirvi kilo kun ajaa 4500-5000km vuodessa varmaan 300-400 euroa kilo.annos hinta noin 150 euroa

• lautori1

Tälle zgnzgfn:lle voin heti kertoa esimerkin piperrysruoasta. Olimme retretissä ja ajattelimme syödä siinä ravintolassa kun oli kova nälkä,itse kun pidän enempi kalasta kuin lihoista niin tilasin listalta loimulohta.tietenkin mieleen tuli , nyt saa kunnon annoksen ja nälkä lähtee. Meinasin lentää persuksilleni kun näin annoksen, silakan kokoinen kala kokonaisena keskellä lautasta sen päällä oli heinä poikittain pari pientä perunanpalasta vieressä. En voinut olla hiljaa, kysyin tarjoilijalta MIKÄ TÄMÄ ON, minähän tilasin loimulohta.Hintakin oli pilvissä.

• Pro since 1976

zgnzgfn:

Ravintolaruoka on kuten musiikki, kaikille löytyy lajinsa. On karskimpaa menoa ja korkeakulttuuria. Molempien takaa löytyy myös tekijöitä, joilla on joko halu luoda suuria elämyksiä tai henkilökohtaisempi "missio". On myös pilkuntarkkoja osaajia, jotka ammattilaisina tekevät juuri sitä, mistä heille maksetaan.

Tärkeintä ravintola-asiakkaalle on löytää itselleen mieluinen tai kulloistakin tarvettaan vastaava valinta. Esim. Helsingissä on ravintoloissa pääsääntöisesti hyvää ruokaa tarjolla, myös "normiravintoloissa". Erinomaista, vastavalmistettua ruokaa saa myös jo katukeittiöistä ja kauppahallista.

Jos ruokalajeja "kuuluu" syödä 9, niin ammattilainen on sen yleensä koonnut asiakasta varten yhdeksi myyntituotteeksi (menu), onnistuneen ravintolakäynnin varmistamiseksi.

• eepi78
        lautori1 kirjoitti:

Tälle zgnzgfn:lle voin heti kertoa esimerkin piperrysruoasta. Olimme retretissä ja ajattelimme syödä siinä ravintolassa kun oli kova nälkä,itse kun pidän enempi kalasta kuin lihoista niin tilasin listalta loimulohta.tietenkin mieleen tuli , nyt saa kunnon annoksen ja nälkä lähtee. Meinasin lentää persuksilleni kun näin annoksen, silakan kokoinen kala kokonaisena keskellä lautasta sen päällä oli heinä poikittain pari pientä perunanpalasta vieressä. En voinut olla hiljaa, kysyin tarjoilijalta MIKÄ TÄMÄ ON, minähän tilasin loimulohta.Hintakin oli pilvissä.

Niin, sinulla oli eri näkemys loimulohiannoksesta. Kotona tai jossain kekkereissä saa puoli lohta ja perunamuusia tai 6-9 perunaa ja 2dl kastiketta ja ei mitään heiniä.
        Jos ja kun sinulla oli ajatus että nyt nälkä lähtee, tottakai tilasit alkuruoan ja myös jälkiruoankin?
        Oliko sinulle tärkeämpää täyttää vatsa vai hyvä seura, palvelu ja maut?
        Älä ole tiukkapipo, hemmottele itseäsi kun menet ravintolaan syömään..

• Eikö sen ruokailun
        eepi78 kirjoitti:

Niin, sinulla oli eri näkemys loimulohiannoksesta. Kotona tai jossain kekkereissä saa puoli lohta ja perunamuusia tai 6-9 perunaa ja 2dl kastiketta ja ei mitään heiniä.
        Jos ja kun sinulla oli ajatus että nyt nälkä lähtee, tottakai tilasit alkuruoan ja myös jälkiruoankin?
        Oliko sinulle tärkeämpää täyttää vatsa vai hyvä seura, palvelu ja maut?
        Älä ole tiukkapipo, hemmottele itseäsi kun menet ravintolaan syömään..

pohjimmainen tarkoitus kuitenkin ole ravita ihmistä. Tarvitseeko sen hemmottelun tyhjentää lompakosta viikon tienestit?
        Eihän noihin sun diggaamiisi "hienostoravintoloihin" mennäkkään syömään vaan harrastamaan seuraleikkejä.

• Aivan se ja sama
        1 uud.rak.keittäjä kirjoitti:

itse en pöperöistä suostu maksamaan tyhjästä.itse kokkaan osaan tehdä pekonista ja papuloista herkkuja.samoin teen possusta herkkuja.hirven lihasta maukkaita herkkuja.venäläisestä jäniksestä herkkuja.meillä kattaus tehdään riista aiheisiin lautasiin,on hirvilautasta fasaania jänistä.ja entä sisustus huonekalut on pitkä ruokasalin pöytä keskellä isoa tupaa,antiikkiset lasivitriinit myös keittiössä,kaikki on niinkuin kartanoon kuuluukin.siitä maksan että saan itse valmistaa parhaat antimet vaimolleni ja itselleni.silloin ei rahaa kysellä kaikki jää omaan taskuun.en ole saanut muualla vastaavia ruokia kuin itseni ja vaimoni valmistamia eivät kurni sisuksissa kun voissa paistaa.parhaat riista ja luomu ruuat saa kun itse ne valmistaa ja jos hintaa kysyt jänis annos maksaa kilo kun itse hankkii noin 200-300 euroa kilo ja metsästys maksut muutamia satoja euroja vuosi.ja entä hirvi kilo kun ajaa 4500-5000km vuodessa varmaan 300-400 euroa kilo.annos hinta noin 150 euroa

vaikka söisitte kultaisista kipoista tätä viimeistä paavia friteerattuna sen muorinne kanssa, kunhan lauseet saadaan loppumaan pisteeseen ja uudet alkamaan isolla buukstaavilla. Selkeyttäisi sanomaanne kummasti.

• 20+13
        Tuota noin,,, kirjoitti:

"Kyllä asia on silviisiin, että jutun ydin on siinä, että itsetuntoaan pönkittääkseen voi sanoa noissa köyhän karttamissa ravintoloissa syöneensä"

Tuo on totta. Sama koskee myös lähestulkoon kaikkea muutakin kallista palvelua jonka voisi saada halvemmallakin ja yhtä hyvin.

Minulla olisi varaa käydä näissä kalliissakin ravintoloissa mutta eipä tee mieli käydä. Muutaman kerran olen käynyt ja se riitti minulle. "Eukko" osaa kokata todella maukkaita ruokia huomattavasti halvemmalla (eli vain ruoka-ainekset pitää maksaa) eikä hän edes ole mikään kokki ammatiltaan. Hänen kokkaustaitojaan on kehunut moni muukin kuin vain minä.

• piste minä piste
        Aivan se ja sama kirjoitti:

vaikka söisitte kultaisista kipoista tätä viimeistä paavia friteerattuna sen muorinne kanssa, kunhan lauseet saadaan loppumaan pisteeseen ja uudet alkamaan isolla buukstaavilla. Selkeyttäisi sanomaanne kummasti.

meillä syödään pisteet pois ensin.hölöä kirjoittaa pisteillä ei niitä kukaan lue minä piste laitan piste.keitän piste ja piste

• Vappua odotellessa
        piste minä piste kirjoitti:

meillä syödään pisteet pois ensin.hölöä kirjoittaa pisteillä ei niitä kukaan lue minä piste laitan piste.keitän piste ja piste

Aloittaja kaipaa hömppäviihdettä elämäänsä.

http://www.julkkikset.fi

Siinä on alku. Kaikkea ei pidä ottaa niin vakavasti. Hyvää tulevaa vappua!

• oikeakokki
        Tuota noin,,, kirjoitti:

No eihän noita olekaan tarkoitettu joka päiväiseksi asiaksi (jos tulotaso riittää ja jaksaa sen monta kertaa samoissa paikoissa käydä syömässä niin se onkin asia erikseen).

Esimerkiksi Hella&Huone, 80€ 8 ruokalajia. Jos edes sen kerran tai pari vuodessa käy tuon syömässä hyvässä seurassa niin ei ole paha. Sinä varmaan pistät tuon saman summan ilomielin ensimmäiseen räkälään mikä tulee vastaan.

Ei tarvitse olla hieno pieru, se on sitä miten ne rahansa käyttää. Viina on kallista. Parilla illan väliinjättämisellä saa jo tuon "hienopiiperöillallisen" ellei parikin.

"Paskaa suklaakonvehtina" nyt vain purat jotain kitkeryyttäsi tähä asiaan, et taida tietää ravintolamaailmasta ja alan hommista mitään. On hieman eri asia että jokaiseen annokseen ja komponenttiin tehdään alusta loppuun itse kaikki ja sen lisäksi annosten ulkonäköön ja makuihin panostettu.

Tiedätkö miten varsinkin ketjupaikoissa tehdään? Einekset eivät ole saatanasta ja niitä voi arjessa käyttää hyödyllisesti, mutta ei pidä puhua asioista mistä ei tiedä mitään; otetaan pakkasesta/purkista/pussista/fritistä ja lätätään lautaselle.

On niitä kohtuuhintaisempiakin paikkoja missä panostetaan itsetehtyyn ja annosten ulkonäköön. Mutta hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä ketjumpi sen keljumpi.

• Eikö sen ruokailun kirjoitti:

pohjimmainen tarkoitus kuitenkin ole ravita ihmistä. Tarvitseeko sen hemmottelun tyhjentää lompakosta viikon tienestit?
        Eihän noihin sun diggaamiisi "hienostoravintoloihin" mennäkkään syömään vaan harrastamaan seuraleikkejä.

Pitäis voida tilata annoksensa eri kokoisena. Normaalikokoinen ja XL. Eineksien hinnat eivät muodosta läheskään isointa siivua ruoka-annoksen hinnasta. Melkein samalla palkalla se kokki taikois 5-kertaisen annoksen. Ne jotka haluavat syödä 10 eri ruokalajia voisivat tilata noita normikokoisia ja XL olisi normituloisille.

• Kasvattaako
        oikeakokki kirjoitti:

No eihän noita olekaan tarkoitettu joka päiväiseksi asiaksi (jos tulotaso riittää ja jaksaa sen monta kertaa samoissa paikoissa käydä syömässä niin se onkin asia erikseen).

Esimerkiksi Hella&Huone, 80€ 8 ruokalajia. Jos edes sen kerran tai pari vuodessa käy tuon syömässä hyvässä seurassa niin ei ole paha. Sinä varmaan pistät tuon saman summan ilomielin ensimmäiseen räkälään mikä tulee vastaan.

Ei tarvitse olla hieno pieru, se on sitä miten ne rahansa käyttää. Viina on kallista. Parilla illan väliinjättämisellä saa jo tuon "hienopiiperöillallisen" ellei parikin.

"Paskaa suklaakonvehtina" nyt vain purat jotain kitkeryyttäsi tähä asiaan, et taida tietää ravintolamaailmasta ja alan hommista mitään. On hieman eri asia että jokaiseen annokseen ja komponenttiin tehdään alusta loppuun itse kaikki ja sen lisäksi annosten ulkonäköön ja makuihin panostettu.

Tiedätkö miten varsinkin ketjupaikoissa tehdään? Einekset eivät ole saatanasta ja niitä voi arjessa käyttää hyödyllisesti, mutta ei pidä puhua asioista mistä ei tiedä mitään; otetaan pakkasesta/purkista/pussista/fritistä ja lätätään lautaselle.

On niitä kohtuuhintaisempiakin paikkoja missä panostetaan itsetehtyyn ja annosten ulkonäköön. Mutta hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä ketjumpi sen keljumpi.

se oikeakokki ne tillitkin sen muusinsa päälle? Tuskin vaan. Zeus mitä vuodatusta:). Kyl se on sen asiakkaan vatsa kun sanoo missä syödään vaikka panostasit niiden rehujen asetteluun tyhjälle lautaselle kuinka ja paljon. Taitaa ketuttaa noi ketjummat paikat, kun ne on oivaltanut markkinatalouden kikat? Asiakkaista pulaa, eikä bisnes rallata.

• kasvattaa
        Kasvattaako kirjoitti:

se oikeakokki ne tillitkin sen muusinsa päälle? Tuskin vaan. Zeus mitä vuodatusta:). Kyl se on sen asiakkaan vatsa kun sanoo missä syödään vaikka panostasit niiden rehujen asetteluun tyhjälle lautaselle kuinka ja paljon. Taitaa ketuttaa noi ketjummat paikat, kun ne on oivaltanut markkinatalouden kikat? Asiakkaista pulaa, eikä bisnes rallata.

No mm. tuo paikka kasvattaa ainakin osan omista raaka-aineistaan.

"Zeus mitä vuodatusta", en minä täällä vuodattele vaan oikaisen aloittajan ja teidän muiden ja nyt sinunkin vuodatteluja. Jos tavoitteena on saada vain vatsa täyteen, niin miksi ihmeessä mennä ravintolaan jossa painopiste on esiinlaitossa ja mauissa, eikä täyttävyydessä?

Jos täyttävyyttä hakee niin "kepappia" ja "nakkimuussia" saa kioskilta. Jos hakee juhlavampaa makuelämystä niin sen saa sieltä hienommasta ravintolasta. Välimuodon paikkojakin on. Ei ole vaikeaa logiikkaa.

• Gäämi gireällä
        kasvattaa kirjoitti:

No mm. tuo paikka kasvattaa ainakin osan omista raaka-aineistaan.

"Zeus mitä vuodatusta", en minä täällä vuodattele vaan oikaisen aloittajan ja teidän muiden ja nyt sinunkin vuodatteluja. Jos tavoitteena on saada vain vatsa täyteen, niin miksi ihmeessä mennä ravintolaan jossa painopiste on esiinlaitossa ja mauissa, eikä täyttävyydessä?

Jos täyttävyyttä hakee niin "kepappia" ja "nakkimuussia" saa kioskilta. Jos hakee juhlavampaa makuelämystä niin sen saa sieltä hienommasta ravintolasta. Välimuodon paikkojakin on. Ei ole vaikeaa logiikkaa.

Jos noita välimuotoja on ruan suhteen niin kai niitä saa olla mielipiteidenkin suhteen ravintoloista, eikä niitä ole tarvetta oikoa, sinunkaan. Logiikasta puheen ollen,.....

Onko tosi, että mainitsemanne paikka kasvattaa itse osan raaka-aineistaan? Ettei vaan kuitenkin olisi joku sopimus-viherpeukalo joka yrtit viljelee ja oikeakokki keskittyy siihen mitä "kuvittelee" osaavansa, eli ruuan valmistamiseen niistä raaka-aineista?

• kulinaari3

SUOMALAISELLE HIENO RAVINTOLA ON PAIKKA MISSÄ SAA PIPPURIPIHVIN JA KASAN RASVAISIA POTTUJA

HIENOJA RAFLOJA TÄMÄ PORUKKA EI OLE NÄHNYTKÄÄN

• dgdgdgdgsdgsdg
        20+13 kirjoitti:

"Kyllä asia on silviisiin, että jutun ydin on siinä, että itsetuntoaan pönkittääkseen voi sanoa noissa köyhän karttamissa ravintoloissa syöneensä"

Tuo on totta. Sama koskee myös lähestulkoon kaikkea muutakin kallista palvelua jonka voisi saada halvemmallakin ja yhtä hyvin.

Minulla olisi varaa käydä näissä kalliissakin ravintoloissa mutta eipä tee mieli käydä. Muutaman kerran olen käynyt ja se riitti minulle. "Eukko" osaa kokata todella maukkaita ruokia huomattavasti halvemmalla (eli vain ruoka-ainekset pitää maksaa) eikä hän edes ole mikään kokki ammatiltaan. Hänen kokkaustaitojaan on kehunut moni muukin kuin vain minä.

Väärin, halvalla ei sa hyvää.

Suomessa vain suurin osa ravintoloista antaa ylihinnoiteltua puolivalmiste amarillo -roskaa

• ap.

Niin,ehkäpä yhdeksällä lajilla nälkä voi lähteäkin :D
      Mutta onko se maku rehellisesti sanottuna niin huippua,vai maistuuko kallis sittenkin "olevinaan" paremmalta kuin halvempi ?
      Hyötyykö tavis tästä makujen sinfoniasta?Luulisi,että vain ruoka-alan ammattilaiset hyötyisivät tällaisesta ruokailukokemuksesta kun kieli tunnistaa joka pipanan mausteet sun muut hienoudet.
      Kertoisitko zgnzgfn vielä paljonko olet maksanut yhdeksän lajin ruokailusta.

• jahöpöpöpö

Maku voi olla myös "taviksen" suussa kohdillaan - ei tarvitse olla alan "puttanesca". Ja ei ne "proffitkaan" niitä nyansseja tunnista , kun tseffit käyttää lämpimän hanan vettä ruoanlaitoon ja silti snobien mielestä ruoassa kuultaa tietty "raikkaus".

• tavikset pum pum

syksyllä meillä ammutaan tavikset,joku sanoo niitä taviksi on sellainen sorsan näköinen vesilintu.ei siitä paljon paistia tule,mutta repullinen tavisia niin alkaa olla sorsapaisti koossa

• Pro since 1976

ap.:
        Ruuan ammattilaiset, kuten toivottavasti muutkin käsillään tekevät, huolehtivat ammattitaidostaan mm. tutustumalla toisten tuotteisiin ja palveluun ja myös tekemällä niissä työvuoroja.Tuo osaamisen jakaminen on kehittänyt ravintolaelinkeinoa merkittävästi viimeisten 20-30 vuoden aikana. Monille ammatti on myös elämäntapa.

Vannon, että meillä kokeilla on "tavis-maku". Jokainen meistä syö hyvin mieluusti kotiruokaa ja silloin tällöin pitsaa, hampurilaisia ja saunamakkaraa. Olut ja kokis eivät myöskään ole kokemukseni mukaan halveksittuja...

• ....................

Penn & Teller käsittelivät tätä aihetta yhdessä jaksossaan. Porukat tulevat tällaiseen ns. hienoon ravintolaan ja heidän annetaan ymmärtää saavansa hienoimpia herkkuja, mutta todellisuudessa kaikki safka on halvinta tavaratalokamaa ja nekin tölkeistä ym. eikä niitä herkullisen näköisiksi viritellyt häiskä ole mikään kokki. Mitenköhän porukat reagoivat?

http://www.youtube.com/watch?v=a9J1b3MqiX8

He ovat myöskin tehneet samat pulloveden ja pikaruoan suhteen ja lopputulos oli aivan sama. Ihmiset ovat vietävissä.

• huoh typeryys
        .................... kirjoitti:

Penn & Teller käsittelivät tätä aihetta yhdessä jaksossaan. Porukat tulevat tällaiseen ns. hienoon ravintolaan ja heidän annetaan ymmärtää saavansa hienoimpia herkkuja, mutta todellisuudessa kaikki safka on halvinta tavaratalokamaa ja nekin tölkeistä ym. eikä niitä herkullisen näköisiksi viritellyt häiskä ole mikään kokki. Mitenköhän porukat reagoivat?

http://www.youtube.com/watch?v=a9J1b3MqiX8

He ovat myöskin tehneet samat pulloveden ja pikaruoan suhteen ja lopputulos oli aivan sama. Ihmiset ovat vietävissä.

Niin ovatkin, ja aika moni on ilmeisesti myös helposti vietävissä tuon videon suhteen.

Jaksossa käsiteltiin yleisesti suggestion voimaa. Esiinlaitto, mielikuvat ja ihmisen oma mielukuvitus saavat kuvittelemaan että jokin on "parasta" ja rahansa arvoista.

Ei paikka, joka myisi tuollaista amatöörimäistä moskaa, pysyisi kauaakaan pystyssä, brändäys ja kulut olisivat isommat kuin kusetuksesta saatu hyöty.

Jos pelkäätte tulevanne kusetetuksi jossain asiasta, perehtykää asiaan, tämä ei ole kovin haastavaa logiikkaa. Ihmiset videolla selvästi olivat helposti vietävän oloisia, _tässä asiassa_.

Mitä teidän tulisi pelätä ravintoloita enemmän? Esimerkiksi autokauppoja. Niissä pelataan isommilla rahoilla ja niihin pätee aivan sama suggestion voima.

• Suljettu Nyrkki

Rengasravintolathan ovat samassa kategoriassa kuin
      Urheiluautot
      Vuorikiipeily
      Asunto Monakossa
      Design vaatteet

Niille nallukoille joiden rahat ja omaisuus tulee toisten kusettamisesta.

Ele Kataisen paremminvointiyhteiskunnassa rahvaan saavuttamattomissa.

• rinkuloidenketutus

Nih nää onkin rengas-ravintoloita ketjutuksen sijaan, vaikka esmerkiksi Gordon onkin ketjuttanut renkaansa vähän liiankin kanssa - niin, ettei enää hanskassa pysy.

• ttppii

Jos osaa itse tehdä hyvää ruokaa, niin on mukava käydä ravintolassa jossa ei vituta koko ajan se, että itse olisi samoista raaka-aineista osannut tehdä paljon paremman annoksen. Chez domissa itse olen maksanut kuudesta (joka oikeasti taisi olla sitten lopulta jotain n 11 lajia) n 130 euroa. Eikä tarvinnut miettiä, että jos olisikin tämä ruoka tehty näin, niin olisi ollut paremman makuista.

• Garmee-kokki

Hansin osaamiseen meni maku, kun näki sen väsäävän ihan televitsioonissa vihreistä perunoista muussia ja polttavan mansikat pohjaan.

Björkin osaaminen taas näkyi ruokavalinnassa esiteinityttöjen ruoaksi - sian niskaa aimo palana ja johan barbit nautti. Muutenkin kundin fanaattinen ehdottomuus "aasialaisesta" ruoasta - pelkkä pelle tressinkkeineen.

Henkan "murut" taas tekee mieli lakaista pöydältä alas. Kiukutteleva kakara ja hygienia kateissa kaikesta passi-kiukuttelusta huolimatta tai ehkä siitä johtuen.

Kotona vaan saa parempaa ja huomattavasti halvemmalla.

• haippiahaloumia

Siis sä maksoit noin donan mummonmarkkoina eineksistä, joiden tukkuarvo oli noin 30 kybää. Tietty tekemiselle pitää laskea oma arvonsa, mutta silti toi on jo liioittelua - varsinkin kun simppeli on usein se paras ja Hans ei sitä simppeliä hallitse tai sitten vie sen toiseen äärimmäisyyteen.

• skdfksjndfksjndfsdfs
        haippiahaloumia kirjoitti:

Siis sä maksoit noin donan mummonmarkkoina eineksistä, joiden tukkuarvo oli noin 30 kybää. Tietty tekemiselle pitää laskea oma arvonsa, mutta silti toi on jo liioittelua - varsinkin kun simppeli on usein se paras ja Hans ei sitä simppeliä hallitse tai sitten vie sen toiseen äärimmäisyyteen.

Ravintolassahan nyrkkisääntö on se, että ruoka pöydässä maksaa noin 3 kertaa sen mitä raaka-aineet, joten ei tuo ihan mahdotonta riistoa ole.

Toista se on oluen myynti, jonka tarjoilemiseen ei mene aikaa eikä energiaa. Kun puoli litraa olutta maksaa kaupassa euron verran, siitä pyydetään kuusi tai seitsemänkin euroa Helsingin keskustan baareissa.

Se jos mikä on riistoa. Tosin vapaaehtoistahan se on se maksaminen, minä en kyllä maksa.

• katteet1
        skdfksjndfksjndfsdfs kirjoitti:

Ravintolassahan nyrkkisääntö on se, että ruoka pöydässä maksaa noin 3 kertaa sen mitä raaka-aineet, joten ei tuo ihan mahdotonta riistoa ole.

Toista se on oluen myynti, jonka tarjoilemiseen ei mene aikaa eikä energiaa. Kun puoli litraa olutta maksaa kaupassa euron verran, siitä pyydetään kuusi tai seitsemänkin euroa Helsingin keskustan baareissa.

Se jos mikä on riistoa. Tosin vapaaehtoistahan se on se maksaminen, minä en kyllä maksa.

mitähän siellä chez dominiquessa maksaa vesi?

• ksdfksdjksfsdfsdf
        katteet1 kirjoitti:

Kaikki nesteehän tuntuu olevan se asia millä rahastetaan, tee, kahvi, kaakao, vesi, olut, viini, viina, limppari jne.

Kuivin suin jos pärjää niin pääsee pienemmällä kustannuksella.

• AlfMelmac
        skdfksjndfksjndfsdfs kirjoitti:

saat puolilitraa olutta eurolla, siis keppanaa, missä??

• eepi78
        katteet1 kirjoitti:

Käy kuule kysymässä paikan päällä, älä täällä.
        Tekisitkö sinä työtäsi ilmaiseksi? Tarkoitan että kaikesta mitä ravintola myy, koostuu palkka ja muut kulut..

• Totta, totta,
        eepi78 kirjoitti:

Käy kuule kysymässä paikan päällä, älä täällä.
        Tekisitkö sinä työtäsi ilmaiseksi? Tarkoitan että kaikesta mitä ravintola myy, koostuu palkka ja muut kulut..

mutta aloituksen tarkoitus lienikin kyseenalaistaa sitä, kannattaako siitä ravintolassa syömisestä maksaa 37% ylimääräistä sen vuoksi, että keittiömestarin naama on näkynyt aamun pikkutunneilla jossain kokkiohjelmassa.

• Ravintola vai koti?
        AlfMelmac kirjoitti:

saat puolilitraa olutta eurolla, siis keppanaa, missä??

Yritän välttää ulkona syömistä, koska ruoan hinnat on pilvissä nykyään ja lautaselle tuotu annos saattaa olla mitä sattuu. Kaikenlisäksi sitä usein joutuu odottamaan kohtuuttoman kauan. Keskiolut-tuoppikin maksaa nykyään jo 7.50euroa, mikä on aivan törkeä hinta.

Ennen ruoka oli parempaa ravintoloissa ja kun päätettiin porukalla mennä ulos syömään niin se oli pikemminkin sääntönä kuin poikkeuksena, että ruoka oli hyvää, sitä oli riittävästi ja palvelu pelasi.

Jotain siellä ravintoloissa on nyt tapahtunut huonoa, kun tuntuu toisaalta, että rahallakaan ei saa nykyään hyvää ruokaa ja jos vieras on tulossa kylään täytyy ensin käydä koesyömässä ravintolassa, että uskaltaa viedä vieraat sinne syömään. Varmempaa on laittaa nykyään itse ruoka, niin tietää mitä saa. Onko kokkien taidot ravintoloissa huonontuneet en tiedä, mutta jotenkin vain itse valmistettu ruoka on usein parempaa. Olen tullut iän myötä aika vaativaiseksi ilmeisesti ja myös kokkaustaitoni ovat parantuneet.

• nouhans
        Garmee-kokki kirjoitti:

Hansin osaamiseen meni maku, kun näki sen väsäävän ihan televitsioonissa vihreistä perunoista muussia ja polttavan mansikat pohjaan.

Björkin osaaminen taas näkyi ruokavalinnassa esiteinityttöjen ruoaksi - sian niskaa aimo palana ja johan barbit nautti. Muutenkin kundin fanaattinen ehdottomuus "aasialaisesta" ruoasta - pelkkä pelle tressinkkeineen.

Henkan "murut" taas tekee mieli lakaista pöydältä alas. Kiukutteleva kakara ja hygienia kateissa kaikesta passi-kiukuttelusta huolimatta tai ehkä siitä johtuen.

Kotona vaan saa parempaa ja huomattavasti halvemmalla.

Hansiin meni maku, kun kävin Lintsillä sen "gourmet"-hampurilaispaikassa. Ruoka oli niin keskitasoa että, superkallista (vaikka joka paikassa niin hehkutettiin etukäteen, että tästä paikasta tulee edullinen), ja palvelukin oli todella huonoa.

• laatutietoinen1

Niissä paikoissa maksetaan laadusta eli ei mitään valmis skeidaa Ja ne maut niistä siinä maksetaan

• Ei se maha tyhjilleen oikeasti jää jos ruoka-ainekset on priimaa, hinta vaan nousee jos huippukokki ei tee Mama's nuudelia.

• Max Martin

Ne on tärkeä osa eurooppalaista ruokakulttuuria taistelussa globalisaation tippaletkuja vastaan. Kotonakin voi syödä, mutta ruokakulttuuriinkin on pakko panostaa. Ja täysillä.

• solar.wind

Olen itse kokkaillut koko pienen elämäni ja huvittuneena katsonut hifistelyn kehittymistä.
      Ravintola on liikeyritys jonka tarkoitus on tehdä voittoa.
      Silloin kustannukset karsitaan mahdollisimmn pieneksi jotta voittoa saadaan mahdollisimman paljon.
      Eli raakaaineet ym ,mahdollisimman halvoiksi.
      Kumminkin niin että tuote edelleen houkutta asiakkaita.
      Useimmat ravintolan pitäjät suomessa eivät rikastu ja elävät kädestä suuhun.
      Tämä piperrys tyyli jossa sadaan pikkupalleroita jost asiakas ei edes tiedä mitä ne ovat on täysin huijausta!
      Joku vaan keksinyt hyvän keinon huijata ihmisiä.
      Jos asikas ymmärtää huijuksen eikä ole tyytyväinen piperrys annoksiin ja valittaa niistä, häntä haukutaan julkisesti ja annetaan porttikielto!
      Yleensä asiakkana typeriä ihmisiä joilla varaa maksaa naurettavia hintoja piperrysannoksista ja jotka eivät tunne ruokkultuuria.
      Mutta eikö heitä saakin huijata! :D
      Jos joku haluaa mennä ravintolan hiujattavaksi niin kai se on hänen oma asiansa!!
      Naurettavaa huijausta ja pelleilyä minusta!

• vvvvvv

Tässä taas lammas joka kuvittelee tietävänsä "ruokkukulttuuria"

Ei siinä mitään vaikka pitääkin pakasteburgerin syömisestä, mutta älä ala huutelemaan asioista ihan kuin tietäisitkin jotain.

• Lammas 007
        vvvvvv kirjoitti:

Tässä taas lammas joka kuvittelee tietävänsä "ruokkukulttuuria"

Ei siinä mitään vaikka pitääkin pakasteburgerin syömisestä, mutta älä ala huutelemaan asioista ihan kuin tietäisitkin jotain.

ja siinä yks vee, jonka ruokkokulttuuri on päin kaupan pakastealtaan ylipäivättyjä ale-tuotteita.

Sanoo tämä lammas.

• näyttävä_nainen

Me oululaiset suosimme vain pizza ja kebabrafloja ja ei tartte nälissään lähteä kun vakipaikassa painaa normi pizza kilon ( punnitsen annokset kotona aina)

• Liha-Bulla

No parempi kun syöt ihan tuikitavallista " ruokaa"
      Esson baarissa, ei tarvi haikailla muusin ja ranskalaisten perään.
      Hyvästä voi aina maksaa hyvin, huonosta ei vähääkään.
      Ja parhaat katteet ravintolat vetää kahvista,
      laskekaapa vaikka.

• AlfMelmac

Kate kohdallaan Irish coffeesta, paljon maksaa kahvi viski ja kermavaahto. Markka aikana hotellin aulabaarissa 32 mk. ehe, ehe. saati sitten nyt...

• Mäkki-läskit

Siihen mäkissä käymiseen. Eikai kukaan lähdekään fine dining mestaan syömään nälkäänsä. Noissa paikoissa ruokailulla haetaan enemmänkin elämystä. Jos tosiaan suomalaisten ravintolakulttuuri on mennyt siihen että ulkona syöminen tarkottaa mäkissä käyntiä, niin turha on oikeiden ravintoloiden ruokalistoja katsellakkaan

• Muorix5

En nyt kyllä yhtään tajua, ettei ravintolaan mennä oikeasti syömään. Elämyspuoli hoituu aivan ilmaiseksikin ja paljon paremmin. Muutaman kerran kävin nk. hienosti syömässä kunnes huomasin, että 1. nälkä ei lähde 2. makuhermo ei hymyile 3.tarjoilijat nokka pystyssä 4. hinnat suhteettomat ym. Joten kun syön ulkona se todellakin merkitsee Mäkissä tai Hesessä syömistä.

• 19+4
        Muorix5 kirjoitti:

En nyt kyllä yhtään tajua, ettei ravintolaan mennä oikeasti syömään. Elämyspuoli hoituu aivan ilmaiseksikin ja paljon paremmin. Muutaman kerran kävin nk. hienosti syömässä kunnes huomasin, että 1. nälkä ei lähde 2. makuhermo ei hymyile 3.tarjoilijat nokka pystyssä 4. hinnat suhteettomat ym. Joten kun syön ulkona se todellakin merkitsee Mäkissä tai Hesessä syömistä.

Niin, kyllä se elämys kuuluu siihen ravintolassa ruokailuun ihan "tavallisessakin" ravintolassa. Olen käynyt monissa ihanissa tunnelmallisissa ravintoloissa (joihin olen ihan syömistarkoituksessa mennyt), ja joista siis saanut kohtuullisella rahalla sen koko paketin. Eli siis tunnelman ja hyvän ruuan.

Nuo pikaruokalat ovat oma lajinsa, niissähän on tarkoituskin ettei jengi jää sinne istuskelemaan ja fiilistelemään, joten elämys on omanlaisensa.

Mutta ei tarvitse aina ajatella ääripäitä. Ajattele vaikka sellaista ravintolaa, jossa sisustus, valaisu ja yleistunnelma kohdallaan. Ihana ilta hyvän ruuan kanssa. Ei siihen tarvita kallista fine dining-ravintolaa. Fine dinign-ravintolat ovat vain yksi vaihtoehto muiden joukossa.

• Mäkin ja Hesen
        Muorix5 kirjoitti:

lisäksi kannattaa muistaa Ikea ja sen kulinaariset elämykset. Muutamalla eurolla nälkä lähtee ja juomaa saa hamstrata niin paljon kuin kupu sietää.

• viisas varakas

Samat sanat. Onneksi niissä ylihintaisissa ravintoloissa ei ole pakko käydä.

Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa :)

• Kotiruokaonhyvää

Höpö höpöjä nuo pikkupiperrys annokset ja heinät päälle ristiin...
      Kerrran olen käynyt oikein sisäfilepihvin syömässä ravintolassa,että voin verrata sitä itse laittamaani...
      Joo,laittelen vastakin ruuan itse,tosin kastike oli todella hyvää!

• miniannos-

Tampereella oli takavuosina "hienostoravintola" josta sai äärimmäisen pienet annokset. Lapsena järkytyin pahasti kun lautasella oli puolihaarukallinen ruokaa, eri ruokalajeissa. Tai muutama tippa kastiketta räiskitty "jälkiruokaan", joka oli myös puoli haarukallista tyyliin. Maistui pahalle ja maksoi biljoonan. Kuin säkillä olisi kantanut valoa ja nälkä jäi, ellei ruokahalu mennyt kokonaan. Kukaan ei kertonut etukäteen mitä on tulossa. Liekö sama laaki vielä jossain pystyssä?

Ymmärtäisin kohtuulliset annokset jos pitäisi maistaa 10 eri ruokalajia, mutta pääruuan pitäisi olla kunnollinen ja jälkkäri. Lisäksi pitäisi informoida aluksi mistä on kyse.

• pottukauppias torilt

Se että ruoka on syöty kalliissa ravintolassa, ei ole laadun eikä maukkauden tae.
      Se , kuinka paljon arvostusta ravintola on saanut kriitikoilta, on laadun ja maukkauden tae, ja tottakai nostaa hintaa.

Jos mulla on kylän parhaat perunat ja kaikki ostaa vaan niitä, miksi en nostaisi hintaa mahdollisimman korkeaksi? Ne jotka ei suostu sitä hintaa maksamaan, ei mun perunoita arvosta eikä tarvitse.

Itsellä ei oo mitenkään varaa lähteä johonkin misutähtimestaan syömään. mut ihan kiva olis kokeilla

• llllllllamnzbx

Olen halunnut mennä edes kerran elämässäni syömään tälläaiseen ravintolaan. Vaikkapa Välimäen ravintolaan, Haluaisin kokea sen ruan onko se makuelämysmatka. Tottakai sinne on mentävä nakkarin kautta. Täytyy joskus kokeilla, onko se ruoka todella kokemisen arvoista.

• Hyvät maut arvossaan

Minä maksan mielelläni viiskymppiä todella hyvästä ruuasta ja palvelusta! Pari kertaa viikossa käyn tasokkaassa ravintolassa asiakkaitteni kanssa syömässä , mutta muuten riittää tavallinen kolmen kympin annos. Ruokailu on yksi elämän nautinnoista ja siihen kannattaa satsata. Toiset taas satsaa juomiseen.... Eivätkä valita juomien hintaa!

• AlfMelmac

sehän on hyvä vetää ruokaa ja asiakkaat ottavat jäävettä ja halpaa on, ettei menisi firman piikin kautta.

• chan1

onneks muija on thaimaalainen ja tekee koton hyvää ruokaa, nams.

• Onnittelen!

Lapsenne eivät ole tai tule olemaan suomalaisia eivätkä thaimaalaisia. Lapsillanne on tai tulee olemaan vähemmän niitä ominaisuuksia mitä suomalaiset arvostavat ja vähemmän niitä ominaisuuksia mitä thaimaalaiset arvostavat.

• Lammas 007
        Onnittelen! kirjoitti:

Lapsenne eivät ole tai tule olemaan suomalaisia eivätkä thaimaalaisia. Lapsillanne on tai tulee olemaan vähemmän niitä ominaisuuksia mitä suomalaiset arvostavat ja vähemmän niitä ominaisuuksia mitä thaimaalaiset arvostavat.

Köyhä on se ihminen joka menee muiden arvostusten mukana.

• Onnittelen!
        Lammas 007 kirjoitti:

Köyhä on se ihminen joka menee muiden arvostusten mukana.

Yhteiskunta koostuu ihmisistä. Thaimaalainen yhteiskunta ei halua suomalaistua eikä suomalainen yhteiskunta thaimaalaistua. Lapsenne eivät sovi kumpaankaan yhteiskuntaan.

• rötestelijat

Pitää ymmärtää---hinta on hinoutta. Vaapavuori veteli viherpeipon kanssa valtion laskuun sorsaa ja punkkua---hurri ministerio veteli sampanjaa 800 pol. valtion piikiin---vielä ilkesi kehua , ei löytynyt kalliinpaa. Näiltä tuhraajilata valtion luottokorti pois. Kuka näirä valvoo---miksi verottaja ei puutu ---ei kukaan voi yrityksen piikiin mellastaa älyttömästi. Miksi näitä laskuja ei tarkasta puolueeton virasto.Onko tällä malla varaa elättää tätä' veijari piiriä

• Lautasella syötävää

Mää meen syömään sellaiseen paikkaan, missä lautasella on syötävää, maku kohdallaan, palvelu pelaa. Ei siinä tarvita "huippukokkien?" piperryksiä. Naurettavaa pelleilyä nää nykyajan muka "huippukokkiohjelmat?" Tavalliset kokit on PALJON PAREMPIA.

• koneenosanen

Aika vaikea kenenkään on sulla vastausta antaa jos et erota huippu kokin tekemän annoksen maku hienouksia jostain mäkkärin mössöstä.
      Ei kenenkään ole pakko pitää noista huippuravintoloista mutta... tai antaa olla niin en loukkaa kenenkään herkkää mieltä.
      Hienoa kevättä kaikille!

• sillipilli-

On todella tyhmää vedota täysiin vastakohtiin. Varmasti sinäkin olet tietoinen siitä, että muunlaisiakin ravintoloita löytyy, kuin fine dining ja mäkkärit. Helppohan sitä on heittää jokin tyhmä läppä jostain mäkkäreistä ja (yrittää) vaikuttaa itse jotenkin jalolta ja hienostuneelta.

Entäs sitten ne ravintolat joissa on laaduksta ruokaa, mutta kohuullinen hintataso? Taitaa kylläkin olla sun päälle liian monimutkaista ruveta tällaisia ajattelemaan, joten mene vaan nauttimaan keväästä mustavalkoiseen maailmaasi! Kyllästyttää lukea näitä imbesillien kommentteja...

• Herkkuzuu

Itse valmistamalla saa todellakin parempaa ruoka, mitä kaupunkimme "huippupaikoista". Viimeksikin sisäfilepihvistä oli jäänyt suola pois ja perrunakakku oli pohjaan palanut. Onneksi vieraani tilasivat toisen anokset. Saattoihan nekin pilalla olla! Tiedä häntä? Laskua kertyi 100€ / naama.

• töpselichef

Sehän on yhteiskunnan alkavan rappion merkki kun keittiöhenkilökunnasta tulee julkimoita.
      Ei tästä ole kuin tie alaspäin jäljellä.
      Ai niin, jos syö kalliissa ravintolassa niin sitten vain syö kalliissa ravintolassa.

• maatakiertävä

Kyse ruualla leikkimisestä! On myös ihmisiä jotka saavat rahaa vain olemalla olemassa monikerroin enemmän kuin työtä tekevät!

Esim. pipuripihvi voi olla melkoinen ero hinnassa vaikka samasta lopulta kyse. 11.50.-39.00€, se vain on ymmärrettävä siten, että elite ei halua duunareiden kanssa syödä samoissa mestoissa ei muuta!

Hinnalla se pyritään takaamaan että ei paikkaan eksytä ajankuluksi ja häiriköksi...

Et varmasti ole käynyt näissä paikoissa, mutta kyselet asiasta joka ihan ok kysymys! Toivottavasti sait jotain kyselystä!
      Itselle riittää possuruukku tai miilunpolttajan varras....alle 20€ tuopillisen kera ja ihan puhki!

• sivusta seuraaja

Kyllä eliitin on myös ostettava se valmiiksi pruhju T-paitansa 100 e minimihintaan jossa ei ole mitään merkkejä ja joka istuu huonosti päälle. Köyhä ostaa saman max 10 eurolla ja huomaa että täähän on ihan karmeeta laatua kun tää näyttää näin eltaantuneelle pari käyttökerran jälkeen.

• 6+8

no tää hanssihan lämmitteleekin ne hifistelyruokansa mikrossa kuten tv-mainoksessa näyttää :D

ei ihme että maistuu kotoisen tutulta :D

• Alfmelmac

Hanssilla kokit tekevät ruokaa, itse ei viitsi vaivautua, hän johtaa. Arvostelee ruokaohjelmissa, mutta mainoksessa yrittää parastaan ehe ehe.

• seonsetyyli
        Alfmelmac kirjoitti:

Hanssilla kokit tekevät ruokaa, itse ei viitsi vaivautua, hän johtaa. Arvostelee ruokaohjelmissa, mutta mainoksessa yrittää parastaan ehe ehe.

Hanshan ei tee mainoksissa muuta kuin huoraa. Vaimon vaihduttua mies on vain innostunut julkisuudesta ja myy itseään erinäisiin mainosohjelmiin. Joku puhui ravintolan ilmapiiristä ja ympäristön laadusta ruokailukokemuksen kehyksenä - Chez Dominiquen muoviset Aarnion "disaink"-valaisimet saisivat joutaa roskiin - sen verran ylihintaista muovikrääsää ovat.

• huipulla tuullee
        seonsetyyli kirjoitti:

Hanshan ei tee mainoksissa muuta kuin huoraa. Vaimon vaihduttua mies on vain innostunut julkisuudesta ja myy itseään erinäisiin mainosohjelmiin. Joku puhui ravintolan ilmapiiristä ja ympäristön laadusta ruokailukokemuksen kehyksenä - Chez Dominiquen muoviset Aarnion "disaink"-valaisimet saisivat joutaa roskiin - sen verran ylihintaista muovikrääsää ovat.

Ja usein palvelukin huippumestoissa ynseää, olen kuullut. Ittellä ei ole ollu varaa kokeilla, kun ei ole palkka kuin huippukokeilla.

• kokkaava mies

Faktahan on että laadukkaatkaan materiaalit eivät maksa missään Suomen ravintoloissa kuin muutaman euron ja sitten se myydään eteenpäin hirveällä voitolla. Tietenkin jos joku itse osaa kokata tai jaksa ja rahaakin on ihan liikaa, niin siitä vaan.

• kossua!!

No, onhan se kyllä tyhmää antaa helmiä sioille. Täällä jumalan hylkäämässä luolamiesten valtakunnassa ei kyllä ymmärretä laadun päälle. Sen takia tänne ei mitään korkeaa ruoka- ja juomakulttuuria ole päässyt syntymään. LÄSKISOOSIA JA KESKIOLUTTA!!!
      Näkeehän sen katsomalla noita karaokebaarihelvettejä, että jos siinä on korkein taso mitä pääkaupungissakaan on tarjota, niin huh huh! Ei kauheasti ole korkeatasoisia ravintoloita tässä maassa. Ei renki hyvän päälle ymmärrä!

• kurmee kurnii

Kunnolla tehty läskisoosi on gourmet-elämys. Sitä tarjoavat jotkut paremmatkin ravintolat. Itse kyllä mieluiten valmistan sen ihan kotikeittiössäni. Nythän on sitä paitsi ravintoloissa oikein trendi käyttää ruhot kokonaan, rasvaisempia paloja hyljeksimättä.

• mies 86

Olen opiskelija, mutta käyn kuitenkin arviolta joka toinen viikko jossain paremmassa ravintolassa syömässä. Oman kokemukseni perusteella eri ravintolaketjuilla on omat vahvuudet ja heikkoutensa. Joissakin ravintoloissa kannattaa tilata pasta, joissakin pihvi, ja joissakin taas hampurilainen ranskalaisilla toimii parhaiten. Itse kiinnitään myös huomiota yleiseen viihtyvyyteen ravintoloissa, hyvällä vainulla jo pelkästä vallitsevasta ilmapiiristä pystyy erottamaan tiukan budjetin ja kusetuksen maun.

Jälkkärit ne vasta ovatkin luku sinänsä, seitsemän euroa yhdestä pienen mokkapalan kokoisesta mauttomasta suklaakakun palasesta, suhtaudun moiseen henkilökohtaisena loukkauksena enkä usko olevani ainoa.

• .....

Hetkinen, siis samassa yhteydessä sanot syöväsi joka toinen viikko "paremmassa ravintolassa", ja sitten puhut ravintolaketjuista???

Sori vaan, mutta yksikään ravintolaketjuun kuuluva ravintola ei ole mikään "parempi ravintola". Tai no, ehkä mäkkiin verrattuna, mutta ei kyllä mihinkään muuhun. Ehkä annokset eivät ole hampurilaisia vaan pihvejä, mutta yhtä kaikki ilmapiiri niissä on vaisu, hinnat vedetty alas, palvelu korkeintaan keskitasoa, ja ruoka bulkkitavaraa. Tuotekonsepteja, eivät mitään hyvän maun pyhättöjä, edes taviksen makuaistilla.

Joten kun me puhumme "paremmista ravintoloista", me emme todellakaan puhu mistän Chicoseista, Amarilloista taikka Rossoista. Tavis, joka haluaa syödä hyvin, mutta nälkää täyttävästi ja kohtuuhinnalla, pysyy myös näistä paikoista poissa ja suosii ennemmin yksittäisiä ravintoloita. Huonoimmillaankin ne ovat yleensä noiden ketjupaikkojen tasoisia, ja parhaimmillaan oikein korkeatasoisia.

• ....................
        ..... kirjoitti:

Hetkinen, siis samassa yhteydessä sanot syöväsi joka toinen viikko "paremmassa ravintolassa", ja sitten puhut ravintolaketjuista???

Sori vaan, mutta yksikään ravintolaketjuun kuuluva ravintola ei ole mikään "parempi ravintola". Tai no, ehkä mäkkiin verrattuna, mutta ei kyllä mihinkään muuhun. Ehkä annokset eivät ole hampurilaisia vaan pihvejä, mutta yhtä kaikki ilmapiiri niissä on vaisu, hinnat vedetty alas, palvelu korkeintaan keskitasoa, ja ruoka bulkkitavaraa. Tuotekonsepteja, eivät mitään hyvän maun pyhättöjä, edes taviksen makuaistilla.

Joten kun me puhumme "paremmista ravintoloista", me emme todellakaan puhu mistän Chicoseista, Amarilloista taikka Rossoista. Tavis, joka haluaa syödä hyvin, mutta nälkää täyttävästi ja kohtuuhinnalla, pysyy myös näistä paikoista poissa ja suosii ennemmin yksittäisiä ravintoloita. Huonoimmillaankin ne ovat yleensä noiden ketjupaikkojen tasoisia, ja parhaimmillaan oikein korkeatasoisia.

Mikäs sen paremmuuden määrittelee? Sekö on parempi ravintola, jossa nirppanokat käy esittämässä parempaa ihmistä, ja vetää hienostellen parinkymmenen eri kokin kypsentämän perunan reiluun ylihintaan, ja jossa ilmapiiri on yhtä ylimielisen naurettava, tarjoilijan katsoessa nenänvartta pitkin, jos on jakaus väärässä kohdassa?

Itselleni parempi ravintola tarkoittaa sitä, että hinta/laatusuhde on kohdallaan ja että sieltä saa sitä ravintoa, mistä maksaa. Jos haluan ruokaa ja pötsin täyteen, en suinkaan halua maksaa itseäni kipeäksi hienostelevasta ilmapiiristä saamatta sitä, mitä varten tuollaistakin paikkaa ravintolaksi sanotaan. Ravintola ei ole ravintola, jos sieltä joutuu nälkäisenä lähtemään.

• Näin on

Olen ruokaillut hienossa ravintolassa pankin laskuun muutaman kerran ja en ymmärrä, miksi pitäisi itse maksaa parista pienestä perunasta,sekä lautasen päälle ristiin vedetystä HP viivasta ja kaksi kukkakaalin terttua ja varmasti hinta huimaisi meikäläistä. Mitähän hienoa siinä on? Ja sitten pitäisi leikkiä olevansa kylläinen.

• ohoh3

Yksi pointti on "näyttäytyminen". Paskantärkeys on suomalaisten pienten johtajien erityisosaamista, kuten vaatimaton yleissivistyskin. Julkkiskokit nauravat partaansa hinnoitellessaan päivämenua, yleispätevä sääntö näyttää olevan raaka-aineet x 10-15. Silti noita äkkirikastyuneiden rahantekopaikkoja menee holtittoman hoidon seurauksen tuon tuostakin konkkaan.

• Mecheliin

Aikamoinen kärjistys koko aloitus ylipäätään. Komppaan edellä kommentoinutta "ruoka on kuin musiikki". Hyvää ruokaa saa edullisesti ravintoloista. Fine dinin "piperryksillä" haetaan elämyksiä, makujen sinfoniaa sekä Wow efektejä. Jopa se tavallinen pulliainen, ilman "pipanoiden" suoranaista tunnistamista pystyy kokemaan edellämainittuja. Ja mikäkö siinä maksaa? 9 rl menu, vähintään 5 kokkia tekemässä.

• 9+7

On eri hintaisia ravintoloita, baareja, ruokakauppoja, vaatekauppoja... Jotta jokaiselle löytyisi jotakin. Hienomman väen ei tarvitse istua rahvaan kanssa kun hinnastolla rajataan vähemmän varakas asiakaskunta pois. Rahakkaammat voivat rauhassa shoppailla kalliissa kaupoissa ilman että tarvitsee potkia köyhiä pois jaloista kun jo ikkunan hintalaput karkottavat tavikset.

Onhan niitä kalliita paikkoja joissa saa ihan ihmisen kokoiset annokset, mutta hinnoilla rajataan taas asiakaskuntaa mieleisemmäksi. Ei siinä ole niinkään laadusta kyse kuin asiakaskunnasta.
      Samalla lailla jostain Seppälästä, H&M:stä sun muista saat perus t-paidat alta kympin, kun esim Dieselillä tai Guessillä pulitat samasta made in China-materiaalista triplahinnan koska niskassa lukee hiaaano merkki.

Jokaiselle jotakin.

• Vastamerkki

Hai kaunis kattaus ja hyvät tuolit.

• Culinesse

Suomalaiset läskistyvät kovaa vauhtia, ja syytä ei tosiaan tarvitse tätä ketjua kauempaa. Niin moni tuntuu olevan sitä mieltä että ei ravintola-ateria ole mikään ateria, jos sen jälkeen ei tarvitse ähkyä potien vetäytyä iltapäivätirsoille.

Mikä näitä Michelin- ja muita laatukokkeja yhdistää?

HE OVAT NORMAALIPAINOISIA.

Ne "pienet pallerot ja parit ruohosipulit" ovat kaikki, mitä nykyihmisen energiankulutus vaatii. Tarve syödä kukkurallinen lautanen on primitiivinen tarve ajalta jolloin elossa pysyminen oli kiinni siitä että sai riittävästi energiaa. Mutta ne ajat ovat takanapäin.

Jos käsityksesi edelleen on se että ruokaa pitää olla paljon, se tarkoittaa vaan sitä ettei järkesi riitä pitämään vatsaasi kurissa.

• No eivät kyllä ole, Kokeileppa urheilla ja mieti sen jälkeen riittääkö pienet pallerot ja ruohosipulit pitämään nälän poissa kun urheilet niin paljon että energiankulutus on 2500-3500 kaloria päivä.. Itse ainakin syön kukkurallisia lautasia, joskus jopa santsaan. Ei se miten paljon syöt vaan mitä syöt ja kuinka paljon kulutat..

Maha täynnä onkin sitten raskaan treenipäivän jälkeen mukava vetäytyä niille päivätirsoille ;)

• Kyllä 5 tähden ravintoloissa nälkä lähtee, toisin kuin mainitsemassasi mäkkärissä jossa saa eteensä pelkkää kallista, mautonta roskaa

• rehvakkaat neidit

Musta on sikasiistin näköstä kun käsivarsitatuoitu äijä on kääriny hihat ylös ja mättää neitiotteella heiniä kastiketippojen lomaan lautaselle.

• pölöppp

No on sullakin aika pieni maailma, jos odotat käsivarsitatuoitujen äijien käyttäytyvän vain ja ainoastaan sun odotusten mukaisesti.

• isot annokset!

Minun mielestäni suomalaiseen ravintola kulttuuriin kuuluu, että tilattu annos on niin suuri että siitä lähtee nälkä. Olen koko ajan ihmetellyt "hienosto ravintoloita" jossa syödääm pikän kaavan mukaan alku, pää ja jälkiruoka jossa lautasen keskellä on pieni kasa ruokaa eli lautanen on niin sanottu koristeltu annokksella. Kyllä mielestäni annoksella on pääasia että siitä lähtee nälkä ja se on hyvän makuinen, eikä ulkonäko "kaksi heinää ristissä". Minulla on kakkosasunto pärnyssä, siellä on hinta ja laatu suhde kohillaan ravintoloissa! Olisi suomella oppimisen varaa!!

• Pläski oot

Ja kuinka monta kymmentä kiloa ylipainoa sulla olikaan? 20? 30?

• Tapaska

Terveiseni Espanjan etelä-rannikolta. Ruokaravintoloita täällä riittää joka lähtöö, kuitenkin teen ruoat pääsääntöisesti itse. Hinnatkin ovat edullisia. Kuitenkin vielä edullisempaa on ostaa esim. tuoretta lihaa lihakauppiaan tiskiltä ja valmistaa pihvit itse. Tänään meilä oli tapas-ilta. Olen tehnyt elämäntyöni ravintolassa, joten omat taidot riittävät luomaa vähällä rahalla hyvää ruokaa. Turhasta hipostelusta ei kannata maksaa maltaita.

Poikani vei meidät viime syksynä Helsingissä vieraillessamme hienoon herrain ravintolaan syömään. Karitsanpaisti, jonka söin oli kieltämättä maukas ja viinikin hyvää. Neljän hengen illallinen taisi olla aika hintava, mutta senhän poikani halusi tarjota. Kiitos vain hänelle saimme olla itseämme hienommassa seurassa.

• isot annokset
        Pläski oot kirjoitti:

Ja kuinka monta kymmentä kiloa ylipainoa sulla olikaan? 20? 30?

Ei sun päässä taida liikua juuri mitää, taitaa pääkopasta puutua aivotkin!! Ei tarvitse olla ylipainoinen jos haluaa että ravintola annoksesta lähtee nälkä! Tosiaa taidenäyttelyt ovat erikseen niinkuin keskusteluketjusta on tullut ilmikin, niitä ei haluta nähdä ravintolan lautasella!

• ruokansa ampunut
        Tapaska kirjoitti:

Terveiseni Espanjan etelä-rannikolta. Ruokaravintoloita täällä riittää joka lähtöö, kuitenkin teen ruoat pääsääntöisesti itse. Hinnatkin ovat edullisia. Kuitenkin vielä edullisempaa on ostaa esim. tuoretta lihaa lihakauppiaan tiskiltä ja valmistaa pihvit itse. Tänään meilä oli tapas-ilta. Olen tehnyt elämäntyöni ravintolassa, joten omat taidot riittävät luomaa vähällä rahalla hyvää ruokaa. Turhasta hipostelusta ei kannata maksaa maltaita.

Poikani vei meidät viime syksynä Helsingissä vieraillessamme hienoon herrain ravintolaan syömään. Karitsanpaisti, jonka söin oli kieltämättä maukas ja viinikin hyvää. Neljän hengen illallinen taisi olla aika hintava, mutta senhän poikani halusi tarjota. Kiitos vain hänelle saimme olla itseämme hienommassa seurassa.

Juu "tuoretta" lihaa käydään ostamasta ravintolaan kadulta missä se muhii auringossa muutaman tunni kärpästen kera. Lisäksi ruuan valmistusvesikin on jo niin bakteerista että sitä ei saa juoda ilman että kiehutettu kunnolla. Päälle vielä paikallinen mämmäköi paljain käsin ruokaasi ja on ennen tätä pessyt sillä bakteerivedellä kätensä. Juu ei kiitos.

• Tapaska
        ruokansa ampunut kirjoitti:

Juu "tuoretta" lihaa käydään ostamasta ravintolaan kadulta missä se muhii auringossa muutaman tunni kärpästen kera. Lisäksi ruuan valmistusvesikin on jo niin bakteerista että sitä ei saa juoda ilman että kiehutettu kunnolla. Päälle vielä paikallinen mämmäköi paljain käsin ruokaasi ja on ennen tätä pessyt sillä bakteerivedellä kätensä. Juu ei kiitos.

Kirjoitinko ostavani ruokani kadulta? Espanjassa on nykyaikaisia kauppakeskuksia ja hyvin varustettuja kylmätiskejä. Kertakäyttöhanskatkin ovat tätä päivää ja käytössä.

• kurmee kurnii

Kellä mistäkin nälkä lähtee. Ehkä itse olen pieniruokainen, kun vielä ei ole tarvinnut nälkäisenä ravintolasta poistua. Tai sitten en ole kokenut vielä kunnon piperrysravintolaa.

Mutta jos oikein kalliiseen ravintolaan menen, niin ei sinne minua se vedä että saanpa vatsani täyteen, sillä sen asianhan voin hoitaa halvellammakin. Vaikka keitän kotona kaurapuuron ja lättäisen siihen kunnon voisilmän. Ei, kyllä ravintolaan vetää se, että odottaa saavansa kokea jotain mielenkiintoisia makuyhdistelmiä. Eri juttu sitten, että usein olen joutunut pettymään. Maku ei ole ollut sen kummoisempi kuin omissa keitoksissani, vaikken mikään mestarikokki edes ole. Sanokaas missä suomalaisessa ravintolassa oikein kannattaisi käydä herkuttelemassa? Annoskoolla ei väliä, saa olla luokkaa postimerkki.

Mutta siitä ruohosipulien asettelusta en niin perusta. Ja jos annos on luumunkokoinen kasa keskellä lautasta niin näyttää suorastaan vastenmieliseltä, jos muu osa lautasta on sotkettu "taiteellisilla" kastikeraidoilla. Käyn sitten erikseen taidenäyttelyssä, jos silmän iloa haluan, ihan kuten voin käydä mäkkärissä jos tarkoitus on vain täyttää vatsa.

• jklpppp

niinkkö

• JKOPP

VAI NIIN

• Wasabi Mind Bomb

Piperrystä ja piperrystä... ravintoiloita on monia ja konseptiltaan erilaisia juuri siksi, että jokaiselle olisi jotain. Aloituksen voisi suoraan laittaa koskettamaan mitä tahansa asiaa jonka aloittaja kokee turhaksi hänen elämänsä kannalta, kuten taiteen, muodin, yliopistojen jotkin koulutussuuntaukset muutamia mainitakseni.

Ehkä jotkut eivät vain koe asioita samalla tavalla: esim. joillekin syöminen voi olla todella monipuolinen kokemus, elämys jollaisia haluaa kerätä erilaisia ja ehkä toistaa myös ne parhaat niistä kun taas toisille se on vaan . Toki hyvät ja huonot maut erottaa tämäkin ihminen, mutta hänen arvonsa voivat olla niin konservatiiviset ja/tai käytännönläheiset ettei osaa tai pikemminkin HALUA nähdä asiaa toisesta näkökulmasta kuin omasta vakiintuneestaan.

Ei siinä mitään, hyvä että asiaa välillä pohditaan ja kyseenalaistetaan, se on hienoa elitistiselle kulinaristillekin (en itse ole sitä, huom.) välillä pysähtyä miettimään miksi arvostaa niitä asioita mitä arvostaa. Piperrysruoka ei kuitenkaan ole keneltäkään pois, eikä sen perimmäinen tehtävä ole tuottaa mielipahaa ihmisille (jos se olisi haitallista, voisi piperrysruoan ehkä kieltää, mutta ei tupakkaakaan ole vielä - ihme ja kumma - täyskielletty).

Mutta tummia pilviä koko ihmisyyden kannalta näkyy ilmassa sitten kun kysenalaistetaan pipertäjien into syödä piperryssafkaa, koska silloin mennään sille "on vain yksi totuus jota kaikkien täytyy seurata"-linjalle josta seuraa vain pahaa (kuten II maailmansota opetti). Monokulttuurit ovat aina pahasta, eikä niille käy luonnossa hyvin... pitäisi oppia ihmistenkin arvostamaan ja ymmärtämään monimuotoisuutta koska kulttuuri on se mikä meidät erottaa eläimistä. Itse en ainakaan halua palata tiedostamattoman eläimen tasolle jossa syödään vain eläkseen.

OK, tässä siis lyhykäisyydessään kaiken piperryksen puolustuspuhe, ja miksi piperrysruoka on a) olemassa ja b) sen olemassaolo tulisi sallia ja c) voi yrittää ainakin muutaman kerran elämässään nauttia siitä vaikkei pakko olekaan.

• rauhotus ny hei

"Mutta tummia pilviä koko ihmisyyden kannalta näkyy ilmassa sitten kun kysenalaistetaan pipertäjien into syödä piperryssafkaa, koska silloin mennään sille "on vain yksi totuus jota kaikkien täytyy seurata"-linjalle josta seuraa vain pahaa (kuten II maailmansota opetti).... "

Etköhän nyt hieman liioittele. Ei täällä kukaan ole ylihintaisia piperrysruokia tai hienoruokailua kieltämässä. Ihmiset vain naureskelevat sille että jotkut harvat oikeasti maksavat niin järkyttäviä hintoja moisista nano-kokoisista annoksista ja vielä hauskempaa ja elämyksellisempää on kuulla niitä piperrysruokien puolustelijoiden perusteluita. Viihdettähän tämä on :)

• kiitti riitti

kaksi kertaa olen tällaiseen sikakalliiseen paikkaan eksynyt, ja se riitti. eli ensimmäisen ja viimeisen.

alkuruoaksi tilattu salaatti oli niin nuukasti tehty, että nippanappa peitti lautasen pohjan. pääruoaksi tilaamani haudutettu paisti oli todella vastenmielinen puoliraaka läskikimpale. en tosin epäile, etteikö sekin olisi ollut jonkun fine-dining-nörtin mielestä täysin tajunnanräjäyttävä makuelämys. itse sain sen tungettua väkisin suuhuni, kakomisrefleksejä pidätellen. jälkiruoan jätin suosiolla ottamatta, koska siinä vaiheessa ajatukset olivat jo kotimatkan varrella olevassa hesburgerissa.

• Kotonaviihtyvä

Itse olen ruoanlaitossa todennut kun tekee kotona ruoan yheyteen erilliselle lautaselle salaatin kauniisti aseteltuna, niin pääruoaksi riittää perunat ja muikut purkista valkoviini korkeista laseista. En kaipaa näyttäytymistä ns. fine-ravintoloissa.

• Keittiömesta

Lisäisin tähän sen näkemyksen jotta varsin usein myös noudatetaan epäterveellistä
      ruokavalijota myös kalliissa ravintoloissa joissa käytetään "huippu(kalliita)raaka-aineita"
      joita ilmeisesti ollaan mestareita pilaamaan siellä.

• kaksi kokkia

Maut vetävät puoleensa, eivät ne ole mitään fyysistä työtä tekevän duunarin mättöpaikkoja vaan makujen sinfonioita.
      Kun syö suosituksen mukaisesti 3-4 tunnin välein, ei vatsakaan vedä aivan mahdottomia,
      Olen itse niin pienivatsainen etten kokemuksesta viisastuneena usein ota eturuokaa kun haluan päättää herkutteluateriani jälkiruokaan. Ymmärrän toki että on erilaisin vatsalaukuin varustettuja ihmisiä, isokokoisella miehelle teen usein jonkin leivän tai salaatin ennen ulos syömään menoa.
      Meillä syödään kotonakin pieniä annoksia ( erinomaisista raaka-aineista rakkaudella valmistettuna ) ja liikumme, olemme siis sutjakoita mutta emme näe nälkää :) ja ruoka on rakkaus, sillä mikään ei ole kiellettyä.

• michelin mies

Juu hienoa syödä ennen ravintolaa ettei ole kuolemassa nälkään ravintolan jälkeen. Veisit ison miehen kunnon paikkaan missä saa kunnon annoksia.

• Olen itse yhden kerran käynyt tuollaisessa hemmetin hienostomestassa syömässä, kolme "ruoka"lajia maksoi lähemmäs 100e (onneksi ei minun taskustani) . Nälkä ei lähtenyt, maku ei todellakaan ollut hyvä, ja jos tilaat pihvin mediumina niin saat kypsän.. :D

Onneksi osaan itse tehdä parempaa ruokaa, ei tarvitse maksaa viikon ruokien hintaa yhdestä illasta.

• kurmee kurnii

Kun käyt noin kalliissa paikassa syömässä eikä pihvin kypsyysaste ole oikea, niin heti yhteys tarjoilijaan ja kerrot asian. Pitäisi saada uusi pihvi sillä lailla.

Vaan missähän sä oikein olet käynyt, kun pihvi ei oikein ole sellainen piperrysruoka, josta aloituksessa puhutaan? Oikein fine dining -paikoissa harvemmin pihviä nykyään saa. Se on vain joku aikansa elänyt kuvitelma, että pippuripihvi edustaisi jotakin ravintolaruokailun huippua.

• kurmee kurnii kirjoitti:

Kun käyt noin kalliissa paikassa syömässä eikä pihvin kypsyysaste ole oikea, niin heti yhteys tarjoilijaan ja kerrot asian. Pitäisi saada uusi pihvi sillä lailla.

Vaan missähän sä oikein olet käynyt, kun pihvi ei oikein ole sellainen piperrysruoka, josta aloituksessa puhutaan? Oikein fine dining -paikoissa harvemmin pihviä nykyään saa. Se on vain joku aikansa elänyt kuvitelma, että pippuripihvi edustaisi jotakin ravintolaruokailun huippua.

No onhan se pippuripihvi ihan hyvää mutta eikö se ole aika pitkälti kotiruokaa?

Ja kyllä näytti olevan pihvi piperrysruokaa kun ei näin pieneltä naiselta nälkä lähtenyt....

• Ruokaa sydämellä..

Tietysti on vielä sekin kun ruoan valmistus on käsialaa..makuaisteineen.
      Kaksi eri kokkia valmistavat samoista raaka-aineista saman aterian mutta eron maistaa.
      Vaikka kuinka sanotaan että samanlaista pitäisi olla..
      Pitkälle vietyä hifistelyä nämä ns.piperrykset,
      mutta niillekin löytyy omat asiakasryhmät.
      Toiset tahtoo olla niitä hifistelijöitä..

Samaa mieltä, ei ole tyhmä se joka pyytää vaan se joka maksaa.
      Voiton maksimointi on tätä päivää..

Valinnan vapaus asiakkaalla..

• hnmj

Kaksi eri kokkia valmistavat samoista raaka-aineista saman aterian mutta eron maistaa.

Tämähän on se jutun juuri. Toisilla on silmän tajua, toisilla äänien, jne. ja joillakin näitä kaikkia harrasteita. Ei useimmatkaan ole harjaantuneet makuja hienosäätämään ja turha semmoisten on taiteilijaruokiin rahaa laittaa. Vähävaraiset voi kiittää onneaan kehittymättömästä makuaististaan.

• hopealusikkasuussa
        hnmj kirjoitti:

Tämähän on se jutun juuri. Toisilla on silmän tajua, toisilla äänien, jne. ja joillakin näitä kaikkia harrasteita. Ei useimmatkaan ole harjaantuneet makuja hienosäätämään ja turha semmoisten on taiteilijaruokiin rahaa laittaa. Vähävaraiset voi kiittää onneaan kehittymättömästä makuaististaan.

Miksi ihmeessä vähävaraisilla (so. köyhät) olisi kehittymättömämpi makuaisti kuin isorikkailla. Snobismia niin "kielellisesti" kuin kulttuurisesti. Ei hyvä maku niin ruoan kuin muunkaan suhteen vaadi paksua lompakkoa tai syntymistä oikeaan sukuun.

• Nautiskelijakin

Jos ja kun mennään ravintolaan (tärkeä nauttiaa valmiista pöydästä ammattilaisen tekemänä) ja nautitaan alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka, niin mihin mahaan mahtuvat jos kaikki annokset olisivat kukkuralautasellisiä.
      Kolmen - viiden jopa seitsemän ruokalajin aterian idea on juuri se että saadaan nauttia niistä mauista. Siihen eivät kuulu mättölautaset.
      Olen itsekin hyvä ruuanlaittaja (ainakin kuullut sanottavan) mutta on ylellistä joskus mennä hyvään ravintolaan nauttia ammattilaisen tekemästä hyvästä ruuasta. En sano etteikö siinäkin olisi tullut joskus pettymystä tyyliin, olisin osannut tehdä tuon itse paremmin. Mutta silloin kin hyvä , jos tuntee ravintolan tason ja laadu ennestään. Ja makuasiat ovat tunnetusti vaikeita.

Kyllä kai tavallinenkin ihminen ymmärtää, että ei sitä annosta saada ravintolassa eteen raaka-aineitten hinnalla.

• --------------------

( )

• ABC:n noutopöytä täyttää mahan eikä kevennä kukkaroa turhan paljon. Hyvä hinta ja laatu suhde takaa tyytyväisyyden.

• Ruokaa sydämellä..

Makuasia tietty.Edullisemmin syö kotona ja paremmin jos keittotaidot rittää..

• Just näin

Ok tässä on mun kategoriasointi ruoka ryhmä suomessa:

Katuruoka:
      -Halpaa ja pientä/suurtaa popsittavaa, perus hodari,kebab,hamppari ja perus pyttis meininkiä.

Pikaruoka:
      -halpa, perus täyttävä, nopea syötävää. Eli hese, mäkki, subi ja ns. pikaruoka ravintolat

Ketjuravintolat:
      - Edullinen, perus ok ruokaa. Erilaisia ketjuravintoloita chicos,rillot, namaskaarit ja niin edelleen.

Hienot ravintolat:
      -Hintava, perus hyvää ruokaa ja erilasita ruokaa. Palvelu on hyvää ja täyteen tulee sopivasti.

Fine dining ravintolat:
      -Kallis, laadukas, elämys ruokaa, uusia makuja ja ruoka trendejä. Keittiössä on ammattitaitoisia ja intohimoisia kokkeja jotka rakastavat ruuan laittoa. Ja salissa on ammatti taitoisia tarjoilijoita jotka osaavat palvella.

• naineen21v

Noin mäkin ajattelin ennen. Kävin syksyllä Helsingin Demossa kuuden ruokalajin illallisella (viineineen) mieheni kanssa. Saatiin pöytään toinen toistaan upeampia annoksia. Niissä oli kaikki kohdallaan - taivaalliset, harmoniset maut, sopiva annoskoko. Nälkä ei todellakaan illan jälkeen jäänyt.

Noh kyllähän se ilta maksoi sitten yhteensä n. 600e. Ja eihän tämmöset ravintolat ole niille, jotka eivät ole kiinnostuneita ruoasta tai sen laadusta. Menkää vaa sinne paikalliseen ruokaravintolaan syömään voissa lilluvaa lihapullaa ja muusia ;)

• naineen21vv

Ja tähän lisätäkseni vielä: Mielestäni piperrysravintolat on tosiaankin niille ihmisille joita kiinnostaa ruoka ja ruoanlaitto, fine dining, syödä se ruoka miellyttävässä miljöössä ja hyvän palvelun saattelemana. Tietysti se vaatii myös pulleaa lompakkoa. Tottakai noi abc pöydät joillekin kelpaa, kun on pakko kelvata.

Ps. mieheni ei maksanut ravintolalaskuani, maksamme aina omat osamme :) (Ennenku joku tulee sanoo et helppoahan se on siivellä elää lol!)

• mis.sy
        naineen21vv kirjoitti:

Ja tähän lisätäkseni vielä: Mielestäni piperrysravintolat on tosiaankin niille ihmisille joita kiinnostaa ruoka ja ruoanlaitto, fine dining, syödä se ruoka miellyttävässä miljöössä ja hyvän palvelun saattelemana. Tietysti se vaatii myös pulleaa lompakkoa. Tottakai noi abc pöydät joillekin kelpaa, kun on pakko kelvata.

Ps. mieheni ei maksanut ravintolalaskuani, maksamme aina omat osamme :) (Ennenku joku tulee sanoo et helppoahan se on siivellä elää lol!)

Kannattaa opetella myös laittamaan ruokaa itse. Ei tarvitse sitten tosiaan 300 euroa maksella illanvietosta :)

• naineeen21v
        mis.sy kirjoitti:

Kannattaa opetella myös laittamaan ruokaa itse. Ei tarvitse sitten tosiaan 300 euroa maksella illanvietosta :)

Niin kannattaa! Meillä syödään vähintään kerran viikossa vähän paremmin, ns. "arvokkaampaa" ruokaa. Mutta kannattaa noissa paremmissa ravintoloissakin käydä vaikkapa kerran vuodessa, saa elämyksen. Niihin ruokiin tuskin KUKAAN pystyy keittiössään :D

• naineeen21v kirjoitti:

Niin kannattaa! Meillä syödään vähintään kerran viikossa vähän paremmin, ns. "arvokkaampaa" ruokaa. Mutta kannattaa noissa paremmissa ravintoloissakin käydä vaikkapa kerran vuodessa, saa elämyksen. Niihin ruokiin tuskin KUKAAN pystyy keittiössään :D

Mulle riitti se yks kokeilu tollasessa fine dining mestassa, ja siihen kun vertaa niin teen kotona parempaa ruokaa. Tosin olen lapsesta asti saanut käydä eri maissa maistelemassa oikeita makuelämyksiä missä kokit todellakin tekevät ruokaa rakkaudella, tuoreista raaka-aineista ja heillä on sydän siinä mukana.
        Jokainen tosin tyylillään :D

• KALLE KELLO

Arvoisa nuori nainen 21 v. Kannattaisi sinunkin ihan jos ei muuten, niin mennä vaikka katsomaan lähimmälle ABC:lle (anteeksi mainostus) , joiden seisovat pöydät ovat jotain muuta kuin "voissa lilluvaa" ruokaa. Useampi lajike lämmintä ruokaa, leipää, salaatteja jne... Alle kympillä saat syödä niin paljon kuin jaksat. Kannattaa ehdottomasti käydä että saat vähän "hajua" muistakin ruokapaikoista, koska 600 eken evästely kyllä loppuu aika äkkiä, hyvä jos tuolla menolla rahaa jää edes ABC:n seisovaan pöytään.

• KALLE KELLO
        naineeen21v kirjoitti:

NOUSUKAS

• Munkiniemissä on yksi kallis ravintola. Sielä saa myös pinet annos. Ravitolla on Solnan tiellä. Mutta tälä hetkellä en muista ravintola nimi.

• xxx tunti xxx

Itse ainakin palkitsen itseni ja naiseni jälkikäteen! näissä huippuravintoloissa, jos on ollut tarjolla hyvää p****a. En vie ketään tuntematonta ravintola illallisille, mutta hyvät vien jälkikäteen aina! Halvempaa kuin luksus huoraus ja bonuksena ruoat päälle.

• pipilulululipåipi

Viimeks kun söin ulkona niin sain t- paidan. söin 750g lihaa ja jotain rehuja jäi syömättäkin. Jos on mua kovempi syömään nii raxia kandee kokeilla.

• eerwrwrwrrw

onhan se niin glamouria kun annos maksaa 20€ ja lautasella pari perunan viipaletta ja lihanpala.... aika väsynyttä kun seisovan pöydän saa 7€ hintaan eikä varmaan tarvi nälkäisenä paikasta lähteä

• chez le merde

Se onkin elämys kun laskun saa hienoruokailu-baarissa.
      Suomessa on melko vähän ihmisiä ja kaikki on muutenkin helkkarin kallista, niin toistaiseksi vielä joukkoon mahtuu enemmän niitä järkevästi ja maanläheisesti ajattelevia jotka eivät voi käsittää miksi pitää maksaa mahansa puolilleen täyttämisestä 150 euroa kun samalla rahalla saa melkein kahden viikon ruoka ostokset ja sen päälle vielä ne hampurilaiset kaikilla mausteilla.

Toki jokainen saa maksaa ruuastaan mitä huvittaa ja jos joku mielestään kokee että 10x kalliimpi ruoka eksoottisesti nimetyssä ruokapaikassa kohottaa itsetuntoa tai tuo elämyksiä niin siitä vaan, ei sitä kukaan ole kieltämässä, mutta kyllä sille voi makiasti nauraa :)

• näitä riittää

Koko juttuhan on periaatteessa ruualla leikkimistä ja ökykansan pönötystä. Onko vastenmielisempää ilmiötä maailmassa, jossa kaikki eivät saa ruokaa edes elääkseen, ja maailmassa jossa kuollaan sotien ym. johdosta nälkään. Kuten kaikki tietävät sotien taustalla on aina taloudellisten voittojen hankinta, jota yritystoimintakin edustaa.

Pikkubisneskansan omaksuma kulttuuri on vastenmielistä, sitä pönkittämään liikemaailma on luonut rivin mm. elämäntapalehtiä, joissa sivistys esitetään ravintola-arvosteluina, viinipalstoina ja sikariarvosteluina. Eli sivistys ei ole yhtään mitään sellaista, jota on pitänyt itse opiskella, nähdä vaivaa ja jonka perusta osataan.

Pönötyskansa tarvitsee kaltaisensa profeetat, niinkuin julkkiskokit, muutenhan itsetunto laskee alamaihin. Ja hyvä niin, saattaisivat alkaa puuhata vaikka kapinaa

• Sakkeus 2

No totuushan on se et jos sivistys maailmassa haluat menestyväksi kokiksi nii kyllä joudut myös vapaa- aikana opiskelemaan ja kehittymään jatkuvasti ja olemaan joka päivä trendien mukana ja kehittämään niitä. Ja sillä bisneksellä et kyl pääse nii kauheesti tienaamaan. Mutta se ala on joka päiväsistä opiskelua ja kehittymistä jos aiot ola menestyvä, se on ihan kauhean vaikea ala menestyä tai tienata. Ja ihan ilomielin aina autan sillä alalla kehitysmaita jos sille linjalle lähetään.

• idiot!

On varmaan paljon asioita joita et ymmärrä.

• näitä riittä

Ei ehkä niin paljon kuin sinulla.

• NainenPuunTakaa

ESTETIIKKA

Siinä on vastaus kysyttyyn. Annokset ovat suunnitteltu viimeisen päälle, joten ne ovat nautinto joka aistille. Kalliit annokset ovat taidetta.

Näin niin kuin yleisesti ottaen, eiväthän ihmiset arvosta sitä, mitä eivät ymmärrä. Hyvin harva tapaamani ihminen tajuaa mitä on estetiikka tai hyvin laitettu ruoka. Okei. Ruoka voi olla todella hyvää jne., mutta hyvin laitettu ruoka on sellaista, jossa kokonaisuus on täydellinen. Toki kotiruoka voi olla erinomaista. Itsekin olen ruoka-alalla ja olen lapsesta asti tehnyt erinomaista ruokaa. Kuitenkin ravintoloissa voi kohdata jotain uutta.

Aloittaja: Ole onnellinen, saat säästettyä rahasi esim. kaljaan ja makkaraan.

• tykkäään!

Jos olet sitä mieltä, että maailman parasta ruokaa on vaikkapa Mäkkärin hampurilaiset, niin ehkei tosiaan kannata mennä mihinkään fine dining -ravintolaan.

Minä olen onneksi työn kautta päässyt syömään illallista useassa Suomen huippuravintolassa (myös Michelin-tähtien ravintoloissa) ja se on avannut silmäni ravintolasyömiselle. Raaka-aineet ovat yleensä parasta mitä saa ja eri annokset muodostavat kokonaisuuden, joten esimerkiksi 5-7 ruokalajin syöminen on elämys, jonka muistaa vuosienkin takaa. Hyvässä ravintolassa on myös sommelierin miettimät viinit, jotka sopivat tarjottaviin ruokiin.

Vapaa-ajalla ulkona syöminen tarkoittaa minulle yleensä ns. tavisravintoloita esim. Rosso, Chico's, Amarillo -tyyppisiä ravintoloita, joissa ruokalista on mukautettu vastaamaan keskivertomakua ja joissa pääruoka on sen verran iso, että sillä lähtee nälkä eikä ole pakko ottaa alkupalaa ja jälkiruokaa.

Kuitenkin nuo työelämässä saadut ravintolakokemukset ovat opettaneet sen, että miksipä ei voisi käydä ihan tavallinen tallaajakin syömässä esimerkiksi kerran vuodessa huippuravintolassa siksi, että se on elämys eikä vaan siksi, että sillä voisi kehuskella. Kotimaan matkailua pitäisi tukea muutenkin, joten miksipä ei voisi ottaa vaikka pienen miniloman ja matkustaa toiseen kaupunkiin laadukkaan ruoan perässä. Usein pelkkä ruokailu saattaa olla saman hintaista kuin jonkun toisen baarikännäysilta nakkikioskiannoksineen. Koska en itse välitä dokaamisesta, niin paljon mieluisempi vaihtoehto olisi hankkia elämyksiä syömällä. Huippuravintolat ovat tarjonneet minulle elämyksiä ja hienoja nautiskelun hetkiä.

Hans Välimäen Chez Dominique tarjoaa ranskalaisvaikutteista ruokaa ja on siis kahdella Michelin-tähdellä palkittu. Jos haluaa saada vaikutelman hienosta ravintolasta, niin suosittelen lounasruokaa, joka on edullisempaa kuin illallinen, mutta kuitenkin kalliimpaa kuin tavallinen torstain hernesoppa -lounas työpaikkaruokalassa.

• hupsu13

No onpas sullakin aika köyhä maku, jos sun tavisravintolat on noita ketjuja. Samalla rahalla voi syödä todella hyvää ruokaa monissa erityylisissä ravintoloissa.

• tykkään!
        hupsu13 kirjoitti:

No onpas sullakin aika köyhä maku, jos sun tavisravintolat on noita ketjuja. Samalla rahalla voi syödä todella hyvää ruokaa monissa erityylisissä ravintoloissa.

Jollekin Rosso tarkoittaa hyvää ravintolaa, jollekin keskivertoa ja jollekin huonoa ravintolaa. Nämä ovat siis makuasioita. Sen verran kommentoisin, että asun itse sen verran pienellä paikkakunnalla, että jo Rosso-tyyppiseen ravintolaan pääseminen lasten kanssa vaatii jonkun verran ajamista eikä ole meillä tosiaankaan jokaisen viikon hupia. Aika monelle huippuravintolat ovat välimatkan osalta niin kaukana, että niihin pitää tosiaan erikseen matkustaa (ja omalla kohdallani siis kohtuuhintaiseen ravintolaan, joka on muu kuin kebab- tai pitsapaikka, pitää myöskin varta vasten ajaa).

En ole väittänytkään, että oma makuni olisi huippukulinaristinen, vaan olen sen todennut, että omasta mielestäni huippuravintoloiden ruoka on makuelämys ollut ainakin minulle. Joku saa nautintoa vaikkapa tupakasta ja viinasta, mutta minulle nautintoa on hyvä ruoka.

• riuttala76

En ymmärrä minäkään. Kerran kaveri oli ulkomaille lähdössä ja majoitti minut siinä sivussa Ramada hotel airportiin. No itse siinä välissä kävin kierroksen silloisissa mielipaikoissasi ravintola Merenneidossa ja Alcatrazissa. No jossain vaiheessa kuitenkin kaveri tarjosi Ramada hotellissa ruoat ja tilattiin pippuripihvi. Hyvänen aika mikä järkytys! Hiton iso lautanen keskellä niin pieni pihvi et melkein suurennuslasia tarvitsi, ehkä 4 kpl pientäkin pienempiä krokettiperunoita tai jotain ja lisänä jotain rehuja varmaan "ruokalusikallinen". Mä katsoin kaveria et tän täytyy olla piilokamera. Se vaan sanoi et katsos kun nykyaikana monet tekee niin fyysisesti vähän rasittavaa työtä et ei niillä ole niin suuria ruokahaluja kuin jollain minunkaltaisella intohimoisella "bodarilla". Eipä ole tullut sen jälkeen mieleenkään mennä kalliiseen ja "hienoon" ravintolaan syömään omilla rahoilla. Niin no enhän mä silloinkaan niin tehnyt kun kaveri maksoi. Niin siis lautanen oli kyl niin iso et äkkiseltään ois voinut aatella et se oli isolle Pizzalle suunniteltu. Oli tosiaankin pippuripihvi ja sinänsä ei maussa mitään vikaa ollutkaan.

• Käsitteet selväksi.

"No jossain vaiheessa kuitenkin kaveri tarjosi Ramada hotellissa ruoat ja tilattiin pippuripihvi."

Tässä ketjussa on puhuttu fine dining -sapuskoista.

Ramadan-hotellin pippuripihvi tai pippuripihvi yleensäkään ei taida kuulua siihen kategoriaan. Sehän on juuri sitä ketjuravintoloiden mättöruokaa, joka on täydellinen vastakohta fine diningille.

Pippuripihvi on vaan jotenkin ollut vuosikymmenien ajan erityisesti miesväen mielessä ainoa synonyymi hyvälle ravintolaruoalle.

• laatualautaselle1

niin toinen täyttää mahan ketjupaikkassa valmis paskalla ja toiset tykkää syödä laadukkaasti. ja kyllä 200-300 per henkilö saa vatsan täyteen hyvin laadukkaasti (sis viinit) totuus on että laatu maksaa

• Ja on ne TV:n kokkisotaohjelmatkin typeriä. Itkua vääntäen ollaan tuomareiden edessä haukkuja kuulemassa.

Tai sitten joku ns. huippukokki karjuu ravintolan keittiössä kuin pahinkin SS-mies.

Ei ruoka noin vakava asia ole. Melkein kaikki on hyvää kun on tarpeeksi nälkä. Ja nälkä on ainoa oikea syy syödä.

• JoskusTaas

Jos on varaa, suosittelen Chez Dominiqueta. Se on hienostunut elämys, joka kannattaa kokea. Eihän siellä ole tarkoituskaan käydä joka päivä syömässä. Hyvä on kokea erilaisia asioita. Joskus on pyttipannukin parasta.

• Sakeus13

Vaikka ite suht normituloinen oonkin nii kyllä mieluummin pari kertaa vuodessa käyn sen 9 loistavaa ruokalajia syömässä ja saan vatsani täyteen kuin menisin johonkin Kämmäriin syömään pa..aa ja puolen tunnin pierasun jälkeen taas ois nälkä. Yli 16 toista vuoteen en oo mäkkärissä (Kämmärissä) käyny enkä mene. Arvostan enemmän laatua ja makua kuin jotain muotilla tehtyä mautonta mämmiä.

• ei kiitos

En uskaltaisi syödä ravintolassa, koska olen nähnyt miten saastaisia paikkoja ne voivat olla. Voit saada vaikka viikkoja vanhaa ruokaa.

• trendikäs pelleily

Ei tuoksu sormessa silli, kun on pystyssä pikkurilli

Finedining on pelkkää snobbailua

• omat pöperöt

Noiden ravintoloiden sapuskat eivät minun mielestäni voita peruskotiruokaa, koska vain itsetehtyyn ruokaan voi oikeesti vaikuttaa ja valitukset menee tuttuun osoitteeseen.

• Näihin hienompiin paikkoihin mennään tosiaankin uusien makujen perässä, kun halutaankin kokea jotain uutta, eikä sitä samaa pottupiffiä, jota saa mistä tahansa räkäläkuppilasta. Mätätä mahan täyteen voi kotonakin tai just jossain Rax-tapasessa buffetmättöpaikassa, mutta näissä hienommissa paikoissa on erikoisuuksia, joita ei muualta saa.

• joopa joo

Varakkaiden ihmisten hienostelua ja itsensä korostamista, jos elämässä ei ole muuta millä päteä niin on edes hienosteluravintolat. Pitää erottua tavallisesta rahvaasta edes jotekin.

Entinen pomo noita harrasti ja itsekkin jouduin asiasta toisinaan kärsimään. Ylihintaista roskaa, mutta tietenkin kaikki esittivät ruuan olleen hyvää (olihan se kallista).

On kuitenkin olemassa paljon hyviä ravintoloita, joissa ruoka oikeasti hyvää ja annoskoot sellaisia, että ei tarvitse syödä heti uudelleen.

• ylihintaista kuraa

No mikä nyt ihmisiä kiehtoo missään ylihintaisessa piiperryksessä?

Statusarvo.

Ollaan niin tärkeitä ja halutaan kaikkien muiden huomaavan että on rahaa millä mällätä. Huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset ponkittävät ylisuuria egojaan ostamalla kaikkea kallista. Tähän perustuu kaikki muotikauppa, sisustus, autokauppa, talokauppa, harrastukset, jne jne, listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Ylihintaista kuraa idiooteille.

• nakki nenässä

Ei näihin piperrysravintoloihin mennä syömään, vaan elvistelemään. Lisäksi tämä Michelintähti on yhtä pelleilyä. Ei sillä ole hyvän ruuan kanssa mitään tekemistä. Tukee tuota tyhjänpäiväistä elvistelyä, jossa halukkailta hupsuilta huijataa ylihintaa jostakin linnunruuasta, jonka viereen on ketsupilla piirretty koukero.
      Mutta ihmiset ovat turhamaisia ja haluavat maksaa siitä.

• teinix1

Se nyt vaan on kivaa mennä syömään kavereiden kanssa hienoon paikkaan ja ruokakin yleensä hyvää, NAM. Viinikin LURPS. Mut kukaan ei pakota sua meneen ja jos me mennään kavereiden kanssa pitään hauskaa ja syömään niin mitä se sulle kuuluu.

• chez moi

Suomessa ihmisen pitää perustella, miksi hän haluaa syödä hienossa ravintolassa.

Ranskassa ihmisen pitää perustella, miksi hän haluaa syödä mäkkärissä.

Tässä näkyy eräs oleellinen ero Suomen ja Ranskan välillä.

Se on junttiuden ja sivistyksen välinen ero.

• chezmoines'tpas

Ja höpöpöpö - ei ranskassakaan tavis syö sen ihmeemmin garmee-aterioita vaan vetää nassuunsa supermarkettien valmisaterioita ja käy mäkkärillä aina silloin tällöin.

Aika uskomatonta kulttuurihuorausta väittää muuta. Juntteja on kaikissa kulduureissa ja sivistys ei kansalaisuutta kysy.

• WandaFlow

Olin juuri Michelin-ravintolassa syömässä. Se tasting-menu oli aika leikkimielinen ja sisälsi henkilökunnalta paljon showta. Sisustus oli kaunis ja olo mukava. Ruuan makuyhdistelmissä oli uusia ideoita. En jäänyt nälkäiseksi. Kyse on siis kokonaiselämyksestä ja siitä mihin halua aikansa käyttää. Joku tietysti voi mieluummin istua baarissa ryyppäämässä nuo rahat.
      Voidaan tietysti myös kysyä onko kaikki kulttuuri ylipäänsä turhaa niin kauan kuin yksikin maailmassa kärsii, nälästä tai muuten. Mutta uskoisin että useimmilla paheksujillakin on omat turhuutensa rahan ja ajankäytössä.
      En kuitenkaan söisi fine dining -paikassa jatkuvasti. Elämys perustuu siihen että se poikkeaa normaalista.

• asian vierestäkö?

Miksi muuten kokkiohjelmissa ei näy keski-ikäisiä tai yli rouvia, jotka ovat vuosikymmenet tehneet ruokaa melkein päivittäin ja hyvää ruokaa. He ovat ruuan rautaisia ammattilaisia, jotka on täysin unohdettu näissä ruokahifistelyissä. Ovatko liian arkisia eli junttimaisia? Olisi kiva katsella madamien kokkaamista.Ilmoitan nöyrimmin,että tämä liittyy vain löyhästi aloitukseen.

• löyhäaloitus

Koska mammakukkaus ei ole seksikästä vaikkakin on erittäin maukasta. Vuosikymmenien kokemus siirtyy ruokaan saaden sen erittäin maukkaaksi jota tseffit sitten yrittävät matkia huonosti onnistuen (vrt. jamie ja gordon). Itseasiassa maku on usein unohdettu näyttävyyden takia.

• SipulPihvi

Mutta onhan se niin hionoa kertoa tuttaville?
      En tiedä Hesasta sellaista ruokapaikkaa jossa nälkä lähtis alle 20 €:n,saisi vaikka sipulipihvin?.

• afj9opka

Kävin vaimoni, silloinse morsiameni kanssa Tampereen Tiiliholvissa vuonna 2008 ja kokemus oli ristiriitainen. Tykkäämme käydä ravintoloissa ja esim yksi Tampereen vanhimmista ravintoloista Coussicca on tosi hyvä, edullinen ja isot annokset muttei silti mikään "Amarillo"-pikaruokala vaan enemmän lämmin ja ravintolamainen perinteisessä mielessä.

Tiiliholvi oli kyllä tälläselle köyhälle erikoinen kokemus. Sapuskat molemmille teki siinä vähän yli 100EUR silloin. Siellä istuttiin kuin rautakangen nielleenä ja tunsin selkälihasten jännittyvän. Ei oikein tiennyt miten niin hienossa paikassa pitäisi olla. Ehkä seurue olisi pitänyt olla isompi ja viiniä muutama lasi. Oli kuitenkin mahtavaa kun vastapäätä istui nuori, kaunis morsmaikki.

Jotenkin se ruokien esitteleminenkin tuntui jotenkin kummalliselta. Kyllähän tiesin mitä tiasin.

Sapuska oli mitä oli. Sienikeitto, tai pitäisikö sanoa sieniliemi oli ihan hyvä alkupala. Pääruokana oli kalaa jonka maku ei jäänyt mieleen mutta pointti taisikin olla, että se oli kääräisty rullalle komean näköisesti. Jälkkäristä en muista mitään.

Toisaalta oli hauskaa mutta tuli semmoinen olo ettei toiste tarvitse kokeilla. Ehkä seuraavan kerran hienoon ravintolaan jossain Lapin reissulla tai vastaavalla.

Itse asiassa on ne Panchovilla ja Amarillokin ihan ylihinnoiteltuja ottaen huomioon lihan laadun. Palvelu kuitenkin pelaa.

• apinaaa vain

omassa keitinliemessään!!!!!!!!Nam!!!!!!

• Teskimo

Elämäni parhaan aterian söin muutamalla eurolla thaimaan katukojusta. Vitut tekohienolle paskalle.

• kotikokki37

En käy koskaan ravintoloissa. kokkaan itse joten varmana nälkä lähtee

• Mulle ruoka on harrastus. Mä käyn paljon syömässä ulkona, ja olen käynyt monenlaisissa paikoissa. Kirjoitan myös arviointeja ja arvosteluja näistä paikoista, joissa olen käynyt.

Mulle syömiskokemukseen liittyy monta asiaa. Ruoka on toki pää-asemassa juoman kanssa. Muita erittäin tärkeitä tekijöitä ovat ympäristö (erilaiset ravintolat erilaisiin tarpeisiin), palvelu (jonka rankkaan AINA erittäin tärkeäksi pisteyttäjäksi), siisteys, tieto ja ammattitaito sekä ilmapiiri.
      Hintataso ja sen järkevyyden arviointi pohjautuu noihin tekijöihin.

Jos haluaa vain suuria annoksia ja halpaa, niin ei kannata lähteä näihin niin sanottuihin "hienompiin" ravintoloihin. Ne eivät ole sitä varten. Niistä haetaan kokemuksia, elämyksiä, erinomaista palvelua ja osaamista, sekä tunnelmaa juuri sinulle tärkeään erikoistilaisuuteen.

Pienet annokset eivät tarkoita nipottamista ja ihmisten nälässä pitämistä. Jos osataan valita alkupalat pää-ruokien kanssa oikein, niin silloin kyllä osataan myös valita ateria jolla lähtee nälkä. Jälkiruoka valitaan sitten vasta kun on kupu jotakuinkin täynnä, vielä tekemään se viimeinen täydennys kaikkeen. Henkilökohtaisesti (vaikka olenkin iki-nälkäinen nuorimies), en ole nälissäni lähtenyt ravintolasta. En Michelin-tähditetystä, enkä muista.

Jos ruoka on sellaista, että sen jokaikisen aineosan alkuperän voi jäljittää sataprosenttisesti, niin jo se maksaa mansikoita. Ja kyllä, sellaisia paikkoja on olemassa! Minulle luomu, inhimillisyys ja eettisyys on erittäin tärkeää mitä kriteereihin tulee. Ja paikoissa, joissa tämä myös on otettu huomioon ruoka on tietenkin kalliimpaa.

Täytyy osata katsoa sen annoksen taa. Mistä ruuan aineosat ovat lähtöisin? Kuinka ne on käsitelty? Esimerkiksi kanan ruokinta vaikuttaa suunnattomasti kyseisen linnun makuun. Maissia, häkkikanalaa vai ruohoa..?

Entä palvelu? Kuinka korkealle koulutettua on henkilökunta? Entä kokki?

Suomalaiset tahtovat nähdä vain suuren ja halvan annoksen... siksi kotiruokaa avostetaan kovasti. Ja se onkin ihan oikein, koska voi hyvinkin olla, että kaikki osapuolet pysyvät tyytyväisempinä kun syöt vain kotona niin paljon kuin napa vetää ja jätät ne ravintolat niille, jotka lähtökohtaisesti arvostavat eri asioita.

• KALLE KELLO

"erinomaista palvelua ja osaamista". Kirjoitit edellämainitusti. Vaikka olisi 150 tähden miseliini, niin samalla lailla ne sössii. Menkään nyt ihan oikeasti vaikka ranskanmaalle johonkin vähemmän hienoon ravintolaan, niin huomaatte, että suomen hienostoravintola on ihan kulmakuppila, ettekä enää puhu hienoista ravintoloista.

• Totuudenturinat

"Muita erittäin tärkeitä tekijöitä ovat ympäristö (erilaiset ravintolat erilaisiin tarpeisiin), palvelu (jonka rankkaan AINA erittäin tärkeäksi pisteyttäjäksi), siisteys, tieto ja ammattitaito sekä ilmapiiri.
        "

Ei kannata myöskään unohtaa sitä, että monille arvoa löytyy myös statuksen näyttämisenä. Samaan tapaan kuin teini saattaa mennä mäkkäriin näyttäytymään, voi mukahifisti mennä ravintolaan tuttujen kanssa näyttääkseen, että käy sellaisessa paikassa. Me kuulutaan nyt tähän sosiaaliluokkaan tai julkkisten joukkoon, kun käydään tuossa ja tuossa paikassa. Ääneen sitä tuskin sanotaan, että ruoka oli sellaista ja sellaista jostain opittujen määreiden mukaan vaikka niistä ei välttämättä mitään tajua.

• Totuudenturinat
        Totuudenturinat kirjoitti:

"Muita erittäin tärkeitä tekijöitä ovat ympäristö (erilaiset ravintolat erilaisiin tarpeisiin), palvelu (jonka rankkaan AINA erittäin tärkeäksi pisteyttäjäksi), siisteys, tieto ja ammattitaito sekä ilmapiiri.
        "

Ei kannata myöskään unohtaa sitä, että monille arvoa löytyy myös statuksen näyttämisenä. Samaan tapaan kuin teini saattaa mennä mäkkäriin näyttäytymään, voi mukahifisti mennä ravintolaan tuttujen kanssa näyttääkseen, että käy sellaisessa paikassa. Me kuulutaan nyt tähän sosiaaliluokkaan tai julkkisten joukkoon, kun käydään tuossa ja tuossa paikassa. Ääneen sitä tuskin sanotaan, että ruoka oli sellaista ja sellaista jostain opittujen määreiden mukaan vaikka niistä ei välttämättä mitään tajua.

Korjaus:
        Ääneen sitä statuksen esittelyä tuskin sanotaan, vaan sanotaan että ruoka, ilmapiiri, ammattitaito oli sellaista ja sellaista jostain opittujen määreiden mukaan vaikka niistä ei välttämättä mitään tajua.

• kynttiläpöytä

Tunnelmastahan sitä maksetaan kans osa.

On se eri juttu käydä oikeessa ravintolassa kuin mäkissä.

• Mitenkä aina vedetään ääripäästä ääripäähän? Jos ei käy fine dining mestassa jossa saat oikeasti maksaa itsesi kipeäksi, niin sitten käyt mäkkärissä.. joka laatusuhteeltaan itseasiassa on kalliimpi kuin tuollaiset fine dining mestat. Paskasta ei kukaan halua maksaa niin paljoa..

Tässä kaupungissa on aivan upea ravintola, tunnelma on loistava, palvelu ERITTÄIN ystävällistä, paikka on aina todella siisti wc tiloja myöten, ruoka on oikeasti makuelämys ja menusta löytyy varmasti kaikille jotain.

3 ruokalajin illallinen maksaa 40-100euroa. Annoskoot ovat hyvät. Eli ei mitään lusikallista lohimössöä joka ei edes maistu hyvältä tai sitten kamalia mättöannoksia joita lähinnä haetaan krapulassa grilliltä.

Esimerkki 3 ruokalajin illallisesta :

- Alkuruoaksi rapucrostini lasillinen talon valkoviiniä
        -Pääruoaksi haudutettua kuhaa valkoviinikastikkeessa, juureksia juliensseina sekä porkkanapyre valkoviiniä
        -Jälkiruoaksi mudcake ja vadelmahyydyke kahvit

lystillä hintaa 60 euroa

• Tahdon tietää.
        mis.sy kirjoitti:

Mitenkä aina vedetään ääripäästä ääripäähän? Jos ei käy fine dining mestassa jossa saat oikeasti maksaa itsesi kipeäksi, niin sitten käyt mäkkärissä.. joka laatusuhteeltaan itseasiassa on kalliimpi kuin tuollaiset fine dining mestat. Paskasta ei kukaan halua maksaa niin paljoa..

Tässä kaupungissa on aivan upea ravintola, tunnelma on loistava, palvelu ERITTÄIN ystävällistä, paikka on aina todella siisti wc tiloja myöten, ruoka on oikeasti makuelämys ja menusta löytyy varmasti kaikille jotain.

3 ruokalajin illallinen maksaa 40-100euroa. Annoskoot ovat hyvät. Eli ei mitään lusikallista lohimössöä joka ei edes maistu hyvältä tai sitten kamalia mättöannoksia joita lähinnä haetaan krapulassa grilliltä.

Esimerkki 3 ruokalajin illallisesta :

- Alkuruoaksi rapucrostini lasillinen talon valkoviiniä
        -Pääruoaksi haudutettua kuhaa valkoviinikastikkeessa, juureksia juliensseina sekä porkkanapyre valkoviiniä
        -Jälkiruoaksi mudcake ja vadelmahyydyke kahvit

lystillä hintaa 60 euroa

Hei mis.sy,

kerro sen kaupungin ja kertomasi ravintolan nimi, jossa voin nauttia tuon aterian 60:lla eurolla sekä nauttia hyvästä palvelusta ja miellyttävästä ympäristöstä.

Ihan totta! Jotta tämä keskustelu ei menisi ihan huuteluksi toisien suuhun, niin nyt on mahdollisuus näytöllekin.

Olisi kiva tietää, mahtaako ko. ravntola olla oman ajomatkani päässä. Kerro siis!

• Tahdon tietää. kirjoitti:

Hei mis.sy,

kerro sen kaupungin ja kertomasi ravintolan nimi, jossa voin nauttia tuon aterian 60:lla eurolla sekä nauttia hyvästä palvelusta ja miellyttävästä ympäristöstä.

Ihan totta! Jotta tämä keskustelu ei menisi ihan huuteluksi toisien suuhun, niin nyt on mahdollisuus näytöllekin.

Olisi kiva tietää, mahtaako ko. ravntola olla oman ajomatkani päässä. Kerro siis!

En tässä julkisesti kotikaupunkiani kerro mutta jos heität sähköpostin niin voin sinne kertoa :)

• Sikamine

Ei mun mielestä ole ollenkaan paha maksaa silloin tällöin hyvätasosesta ravintolaruoasta, sehän on se makuelämys ja se fiilis mitä hyvä ravintola antaa. Kyllähän jos baariinkin menee vetämään viikonloppuna kännit niin helposti palaa se 200€, et kumpu nyt sit on fiksumpaa? Toki harrastan kumpaakin, ja ei en ole rikas porvari, Tavallinen työssäkäyvä nuori kolli.

Jokainen tyylillään.

Niin ja en oikeen ymmärrä tätä piperrys-juttua, aloittaja ei hirveesti ravintoloissa ole tainnut istua.

• Saattaa ollakin

istunut, mutta ei hae sieltä noita sielun ravinteita kuten sinä, vaan haluaa ravita kehoaan kohtuu hintaan. Mitään perseaukisen touhuahan tuo pintapaikoissa syöminen ei ole, olkoonkin vaikka kuinka must juttu. 200 euroa kierros vaikka viikoloppuisin, eli oheiskuluineen tonni neljästä ruokailukerrasta. Sen hengen ravinnon pitää olla todella riittoisaa jos lopun kuun olet syömättä.

• 25-vuotias mies

Hei!
      Näissä hienosteluravintoloissa ei olekaan ensimmäisenä tarkoituksena se asiakkaan vatsan täyttäminen. Nämä ravintolat on enimmäkseen elämyksiä ja ruoka-annokset taideteoksia. Mielipiteitä on niin monenlaisia samoin kuin makuja. Kaikki eivät pidä näistä hienosteluannoksista ja juuri siksi onkin olemassa monenlaisia ravintoloita moneen makuun. Jos haluaa saada vatsansa todella täyteen, ei kannata ensimmäisenä mennä Michelin-ravintolaan.

• Taidenäyttelyt on

erikseen.
      Ei vois vähempää kiinnostaa kuinka joku ravintola-alan ammattilainen pistää sommitellen ne ruohosipulinsa siihen lautaselle kilohinnan ollessa tuhansia. Jos kaipaan elämyksiä ruokapuolesta koukkaan äitimuorin soppakattilalla, on hinta-/laatusuhde taatusti kohdallaan. Muita elämyksiä ja tarjontaa löytyy kyllä kulttuurin, tieteen ja taiteen parista ihan riittävästi, ei niihin tarvitse sekoittaa syömistä.
      Ylihinnoiteltujahan nuo stailatut ruokamestat ovat.

• Tämäkin vielä!

"Muita elämyksiä ja tarjontaa löytyy kyllä kulttuurin, tieteen ja taiteen parista ihan riittävästi, ei niihin tarvitse sekoittaa syömistä. "

Kulttuuri, tiede ja taide? Sinun elämyksiäsi? Mikä ihmeen tiede-elämys? Kerro meille nyt viimeisin tiede-elämyksesi, niin voimme korvata sillä ateriamme.

Olet näköjään googlannut käyttöösi ihan uusia sanoja: tiede, taide, kulttuuri...

• Sä et sit
        Tämäkin vielä! kirjoitti:

"Muita elämyksiä ja tarjontaa löytyy kyllä kulttuurin, tieteen ja taiteen parista ihan riittävästi, ei niihin tarvitse sekoittaa syömistä. "

Kulttuuri, tiede ja taide? Sinun elämyksiäsi? Mikä ihmeen tiede-elämys? Kerro meille nyt viimeisin tiede-elämyksesi, niin voimme korvata sillä ateriamme.

Olet näköjään googlannut käyttöösi ihan uusia sanoja: tiede, taide, kulttuuri...

saa fiboja muusta kun överiksi hinnoitellusta safkasta, sen guugelis kautta? Mätä vähempi safkaa niin et oo noin nörvinä ja pysyy sokeriskin kurissa.

• RUAHA-HA-HAA
        Sä et sit kirjoitti:

saa fiboja muusta kun överiksi hinnoitellusta safkasta, sen guugelis kautta? Mätä vähempi safkaa niin et oo noin nörvinä ja pysyy sokeriskin kurissa.

Edelleenkin naurattaa se sinun "tiede-elämyksesi".

• KALLE KELLO

En maksaisi. Nämä "huippukokit" ovat aikanaan saanet jostain syystä pärstänsä lehteen tai päässee aamu-tv:hen keittelemään kaurapuuroa ja heti on "huippukokki". Sitten saavat jotain formaattia taas tv:hen ja se on siinä, ei kolmekymppinen ole vielä huippukokki. Huippukokkeja suomessa ei ole, mennään vaikka ranskanmaalle niin johan alkaa löytymään ja ovat jo vanhempia joilla on se kokemus. Suomalaiset kokit on pilipalipoikia. En maksaisi, enkä edes menisi ko ravintoiloihin

• Nälkäpurjehtija X

Juu, meilläkin tuli pursiseuran ravintolaa pitämään hieno ravintola ja mitä tapahtui: kun tulee nälkä mahassa kurnien, saa ensin odottaa, onko tilaa rupusakille, kun hienosto on vallannut ravintolan, tietenkin veronmaksajien kukkaron varassa kestiten vieraitaan. Sitten, jos onnistuu saamaan istuinpaikan vaikka jostain etäämpää tarjoilijoiden reitiltä, palvelua tulee vain, jos tarjoilija muilta kiireiltä ehtii. Aivan lapsipuolen asemassa oleva purjehtija tilaa kuitenkin jotain ruokaa ja toivoo että nälkä hellittää. Se on turha toivo, sillä lautaselle tulee kaksi vihannesta taiteellisesti ristiin tms. asetettuina ja niin pieni pala kalaa tai lihaa, että suurennuslasi on tarvis sitä lautaseltaan etsiessä. Kun korotetuin hinnoin maksaa ja poistuu apeana, nälkä jää yhä mahaan ja on pakko mennä burgerille.

Aiemmin oli toisin, kun lämpöastiasta sai itse ottaa niin paljon kuin tarvitsi, oikeaa ruokaa, joka täytti tehtävänsä. Hinta oli matalampi ja tarjoilijoita ei tarvinnut vaivata.

• Kaikille omansa.

"Aiemmin oli toisin, kun lämpöastiasta sai itse ottaa niin paljon kuin tarvitsi, "

Tässä on minun mielestäni koko tämän pitkän keskustelun ydin.

Kirjoittaja haluaa ottaa lämpöastiasta niin paljon ruokaa kuin hän haluaa suuren nälkänsä tyydyttämiseen. Hänelle on yhdentekevää ruoan maku tai muut ateriointiin liittyvät asiat. Hänen tarpeensa on on vain nälän tyydyttäminen.

Miksi nälkäänsä syöjät tuomitsevat ne ihmiset, jotka käyvät ravintoloissa muidenkin tarpeidensa vuoksi? Miksi tehdä olemattomia vastakkainasetteluita, koska ihmisten tarpeet ovat erilaiset? Jos joku haluaa syödä yhdeksän ruokalajin aterian, niin miksi keskustelussa on tällainen älämölö?

• höpöheinää
        Kaikille omansa. kirjoitti:

"Aiemmin oli toisin, kun lämpöastiasta sai itse ottaa niin paljon kuin tarvitsi, "

Tässä on minun mielestäni koko tämän pitkän keskustelun ydin.

Kirjoittaja haluaa ottaa lämpöastiasta niin paljon ruokaa kuin hän haluaa suuren nälkänsä tyydyttämiseen. Hänelle on yhdentekevää ruoan maku tai muut ateriointiin liittyvät asiat. Hänen tarpeensa on on vain nälän tyydyttäminen.

Miksi nälkäänsä syöjät tuomitsevat ne ihmiset, jotka käyvät ravintoloissa muidenkin tarpeidensa vuoksi? Miksi tehdä olemattomia vastakkainasetteluita, koska ihmisten tarpeet ovat erilaiset? Jos joku haluaa syödä yhdeksän ruokalajin aterian, niin miksi keskustelussa on tällainen älämölö?

Nuu ei se ydin ollut siinä.

Ihmisen syömisellä on kaksi perusfunktiota - ravita itsensä ja nauttia mauista.Jos ne molemmat saa samasta paikasta samalta istumalta, niin aina parempi vaikka se sitten vaatisi yhdeksän lajin session.

Totuudella puhuen myös garmee-ravintoloiden pitäisi tuottaa makunautinnon oheen myös asiakkaan tyytyväisyys ravitsemuksen suhteen.

Vähempi ei aina ole parempi.

• valintaa?
        höpöheinää kirjoitti:

Nuu ei se ydin ollut siinä.

Ihmisen syömisellä on kaksi perusfunktiota - ravita itsensä ja nauttia mauista.Jos ne molemmat saa samasta paikasta samalta istumalta, niin aina parempi vaikka se sitten vaatisi yhdeksän lajin session.

Totuudella puhuen myös garmee-ravintoloiden pitäisi tuottaa makunautinnon oheen myös asiakkaan tyytyväisyys ravitsemuksen suhteen.

Vähempi ei aina ole parempi.

"Totuudella puhuen myös garmee-ravintoloiden pitäisi tuottaa makunautinnon oheen myös asiakkaan tyytyväisyys ravitsemuksen suhteen"

Sellaiseen vaatimukseen vastaaminen ei ainakaan tämän ketjun kirjoittajien mukaan ole mitenkään mahdollista.

Toiset haluavat mättöruokaa tyydyttääksen nälkänsä,ja tpiset taas ovat maistelemassa uusia makuja. Jälkimmäiset eivät luultavasti ole olleet puolta vuorokautta ilman ravintoa, kuten alkuperäinen kirjoittaja kertoi halutessaan annostella oman ruokansa lämpöastiasta.

• garmee-kokki
        valintaa? kirjoitti:

"Totuudella puhuen myös garmee-ravintoloiden pitäisi tuottaa makunautinnon oheen myös asiakkaan tyytyväisyys ravitsemuksen suhteen"

Sellaiseen vaatimukseen vastaaminen ei ainakaan tämän ketjun kirjoittajien mukaan ole mitenkään mahdollista.

Toiset haluavat mättöruokaa tyydyttääksen nälkänsä,ja tpiset taas ovat maistelemassa uusia makuja. Jälkimmäiset eivät luultavasti ole olleet puolta vuorokautta ilman ravintoa, kuten alkuperäinen kirjoittaja kertoi halutessaan annostella oman ruokansa lämpöastiasta.

Ei tässä kukaan ole puhunut mättöruoasta - vaan ihan tavallisesta maukkaasta ateriasta -myös ketjurenkaisraflolen pitäisi ymmärtää tämä.

Mutta Hansin vihreät potut taitaa pitää tämän kaukaisena haaveena.

• Tyhmiltä rahat pois

Vertaa ravintoloita satuun "keisarin uudet vaatteet". Syön paljon ravintoloissa joissa on seisova pöytä ja niistä saa mitä haluaa. Tilatessani annoksen sain palosammuttimella sammutetun palaneen lohenpalan ja eturuoaksi kuivuneen paahtoleivän jossa oli smetanaa teelusikallinen ja vajaa tl mätiä. Koppurat ruoat ja maksoi lähes 60 E/2 hlöä. Haistakoot mun puolesta paskat nuo ravintolat ja narrata saa hinnoilla kuten sadussakin, tyhmät ei vaan sanoa ja pikkulapsia ei kuunnella kuten keisarin uusissa vaatteissa.

• fbsfgsgsgsdf

Väärin, halvalla ei sa hyvää.

Suomessa vain suurin osa ravintoloista antaa ylihinnoiteltua puolivalmiste amarillo -roskaa.

Raaka-aineetkin on pilattu. Samaa *****. Hyvän ruuan päälle ei Suomessa juuri ymmärretä. Eikä palvelun.

SEisova pöytä on hyvän ruuan tuho!

Eestissäkin halpaa vaativat suomalaiset tuhoavat keittiön.

• connoisseur1

Joka kerta kolmen tähden ravintoloista lähtiessä on ollut niin ylimätetty olo, että pahoinvointi on hyvin lähellä.

Viimeistään juustoa syödään sen verran, että takuulla on vaikeuksia jälkiruoan kanssa!

Nyt en siis puhu näistä Helsingin "tähtiravintoloista", joita ei tod. voi verrata Ranskan ja Italian huippupaikkoihin.

Hieman on kulttuurieroja, kuulkaa.

• mättöäsisään

Itseasiassa mitään kulttuurieroja ei ole - suurin osa ranskan tai italiankin kansoista käy supermarkettien einesosastojen kautta ruokaa suuhunsa mättääkseen. Itseasiassa ruoka on ruokaa - tehdään se sitten ranskassa tai italiassa - sen ihmeempää mättöä tuskin nekään tekevät.

• McDonalds

Nämä kommentit "ruohosipuli ristissä pipperyys mussun mussun" tulee yleensä kuorma-autoilijoilta joiden etukessi on isompi, kuin Tukiaisen siskokset yhteensä. En ymmärrä miksi pitää tälläisiä topikkeja perustaa ja itkeä "emmä ainakaan ymmärrä enkä söis kun ei nälkä lähde". No tässä on se ongelma, että näin kommentoijat eivät olet koskaan ABC-liikenneasemaa pidemmällä käyneet. Toinen on katkeruus, tekisi mieli mennä, mutta rahat riittää juuri ja juuri kahvikupposeen. Jos ei tiedä mistä puhuu, niin suuta soukemmalle.

ABC-liikenneasemilta saa paskaa ruokaa 9,90euron hintaan jolla varmasti rekka-einari tulee täyteen. Lappaamalla ruokaa taskuihin sitä riittää seuraavalle tauolle saakka. Jos makuaisti on luokkaa ABC:n keskuskeittiön mikroruuat, niin on kaiketi parempikin pysyä siellä. Ja muistakaa joka kymmenes ateria on ilmainen.

"Emmä tuu tästä täyteen" kommenttiin ei voi sanoa mitään muuta, kuin laihduta läski. Ei sen ruokailun tarvitse jokaisella kerralla olla sitä ettei tuolista jaksa nousta ilman trukkia. Normaalisti syödään alku-, pää- ja jälkiruoka josta varmasti täytyy ravintolassa kuin ravintolassa sopivasti. Jos tilataan vain se pääruoka, niin syyllinen löytyy peilin edestä siihen ettei täyty.

Suomalaiseen kahden Michelin tähden ravintolaan pääsee kyllä kokeilemaan 3 ruokalajia 29 euroon (lounas. Oli ainakin jokin aika sitten). Niin tuskin rekkapekatkaan joutuvat tuosta vararikkoon.

Yksi mikä ihmetyttää tässäkin topikissa niin miksi se on aina pippuripihvi kun puhutaan ravintolaruokailusta? Ettekö te apinat tiedä mitään muuta ruokaa? Te samat pippuripihvi apinat ihmettelette miksi ABC:n "härän" sisäfilee maksaa esim. 20euroa kun taas Fine Dining paikassa tuplat. Johtunee siitä, että ABC:llä saatte nautaa ja Fini Dining ravintolassa hyvällä tuurilla se voikin olla AITO HÄRKÄÄ. Suurin kusetushan on näissä edullisissa lounaspaikoissa joissa mainostetaan härkää vaikka se ei ole sitä nähnytkään vai kuvittelettko, että suomen alle 200 härkää riittää ruokkimaan Pilpalan ABC:n kuravatia? Onneksi noiden halvempien ravintoloiden kusetuksiin alkaa viranomainen puuttumaan ja listoilta löytyykin sen härän tilalta Naudan Sisäfile.

Jos massit ei riitä ja kiukuttaa Fine Dining mestat, niin älkää jumalauta menkö. Tai jos haluatte mennä, niin hankkikaa töitä. Tässäkin topikissa näyttää löytyvän aivan maailmanluokan kokkeja omien kertomusten perusteella.... Miksi ette sitten mene sille alalle, niin minä voin tulla maistelemaan ruokianne ja kehumaan tai haukkumaan tälle palstalle.

Jos teillä on Fine Dining ravintoloissa jotain valittamista ruokien kanssa, niin minkä vitun takia te ette sano suoraan tarjoilijalle ja vaadi uutta annosta? Eiku hei! Tehdään suomi24:een topikki ja valitetaan sinne. Sillähän kokki osaakin korjata virheensä. Ei jeesus mitä apinoita täällä on.

• Cacca Ciccare

ABCn tai CBAn sapuska, mitä hintaluokkaa tahansa. Syömme pysyäksemme elossa, siis aika arkipäiväisestä toiminnosta puhutaan.
      Ja jokaisesta meistä poistuu ruoka samassa ruskeassa muodossa. Toisilla löysempänä, toisilla kovempana.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3797
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2566
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1995
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1741
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      31
      1536
    6. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      125
      1511
    7. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1321
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1266
    9. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      488
      1265
    10. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      82
      1242
    Aihe