Akateemisten pätkätöiden ohessa olen työosuuskunnassa jäsenenä. Tämä on upeasti mahdollistanut tietointensiivisten palveluiden suunnittelun asiakkaille ja pitänyt minut kohtuullisesti leivässä.
Osuuskunnassa on enemmän kuin 7 jäsentä, joka tähän asti on ollut "rajapaaluna" siihen, onko osuuskunnan jäsen työntekijän vain yrittäjän statuksen alainen. Nyt ainakin Kelan ja OAJ:n työttömyyskassojen kanssa asioivat jäsenemme ovat saaneet kassoiltaan erittäin mutkikkaita selvityspyyntöjä liittyen osuuskunnan jäsenenä toimimiseen ja siihen liittyvän työn tekemiseen.
Kysyisinkin onko liitollamme tietoa siitä onko Työ- ja elinkeinoministeriö tehtailemassa lausuntoa liittyen työosuuskunnassa toimivien työntekijöiden sosiaalietuuksien poistamiseen (esim. työttömän ansiosidonnainen, muut Kelan tuet) ja tätä kautta painostaa joko pakkoyrittäjäksi tai sitten pakkotyöttömäksi?
Osuuskunnan jäsenestä pakkoyrittäjäksi tai pakkotyöttömäksi?
2
391
Vastaukset
- akavan_erityisalat
Hei,
olet oikeassa, että osuuskunnassa, jossa on vähintään seitsemän jäsentä, jäsenet ovat työntekijän asemassa työttömyysturvan kannalta. Tällöin kukaan heistä ei omista osuuskunnasta yli 15 prosenttia.
Tiedossamme ei ole, että tähän olisi kaavailtu muutoksia.
Ystävällisin terveisin
Akavan Erityisalat - Hoohoh
Ilmeisesti kyse on tästä: http://img248.imageshack.us/img248/682/20130314042.jpg http://img90.imageshack.us/img90/8509/20130314027.jpg
Eli periaatteessa myös osuuskunnan jäsen voi olla yrittäjä, vaikka olisi osuuskunnan seitsemäs jäsen.
Näin ainakin TEMin mielestä. Suomen laki ei tässä paljon paina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748