Jousto loppuu nyt

puolen litran mitta

Olen lopen kyllästynyt olemaan se joka aina joustaa ja muuttaa elämäänsä toisen tahdon mukaan. Kaikki nämä eron jälkeiset vuodet minä olen ollut se joka on suostunut exän pyyntöihin vaihtaa viikonloppua kun hänellä on ollut joku meno silloin kun meidän 16-vuotias on ollut hänen luonaan. Poika asuu exän kanssa ja mulla vain joka toinen vkl, tämäkään ei ole minun eikä pojan tahto vaan hänen. Välillä näitä viikonloppuvaihtoja vaaditaan torstaina kun mun pitäisi hakea poika luokseni perjantaina ja syynä on heidän yhteinen harrastukseen liittyvä meno, jonne olivat ilmoittautuneet viikkoja aikaisemmin.
Kun tuli itselleni tarve vaihtaa viikonloppua, kysyin asiaa yli kuukausi etukäteen ensimmäisen kerran eikä ex vaivautunut vastaamaan ollenkaan ennen kuin kyseistä viikonloppua edeltävällä viikolla ja tuolloinkin ettei sovi. Poika vietti viikonlopun iäkkäiden vanhempieni luona. Ymmärrän jos oli myös exällä menoa mutta miksei voi vastata ajoissa kun sitä minulta vaatii. Nyt tuli taas vaatimus vaihtaa hänen tahtonsa mukaan viikonloppua, päätin toimia samoin ja jätän vastaamatta, todellisuudessa vaihto ei sovi koska myös minulla on menoa. Ja itse järjestän pojalle viikonlopun isovanhempien luona jälleen enkä aio edes yrittää vaihtoa kun kohdalleni sellainen vkl tulee.
Ilmoitin viimeksikin kun en vadtausta saanut, että joko poika menee isovanhemmilleen tai on äidin luona, iän puolesta saa itse päättää ja äiti pakotti isovanhempien luo.
Te jotka ihmettelette miksei poika tuossa iässä voi olla yksin kotona, en katso sen olevan soveliasta että on yksin luonani koska hän tuo kaiken tarvittavan mukanaan ja joutuu jättämään toiseen kotiinsa avaimen aina kun tulee luokseni, exän vaatimuksesta. Ei siis pääsisi tarvittaessa käymään kodissaan jos jotain unohtuisi tai tarvitsisi.
Myös minulla lienee oikeus omaan tahtoon ja elämään?

131

4721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä41

Meikä asui jo yksin 16v, kun lähdin opiskeleen toiselle paikkakunnalle, ja ihan hyvin pärjäsin.

• TPT

Suomessa taidetaan kyllä muuttaa poikkeuksellisen aikaisin pois kotoa. Itse olen nyt muutaman kuukauden yli 18-vuotias, enkä voisi villeimmissä kuvitelmissanikaan muuttaa vielä pois kotoa. Tulen todella hyvin toimeen vanhempieni kanssa. Lisäksi koulukin on ollut ihan kävelymatkan päässä, mikä on ollut mahtavaa. Monissa muissa maissa porukka muuttaa pois vasta mentyään naimisiin (jos sittenkään). Muutenkin on paljon taloudellisempaa asua vanhempiensa luona kuin omillaan.

• Wanha ope
        TPT kirjoitti:

Suomessa taidetaan kyllä muuttaa poikkeuksellisen aikaisin pois kotoa. Itse olen nyt muutaman kuukauden yli 18-vuotias, enkä voisi villeimmissä kuvitelmissanikaan muuttaa vielä pois kotoa. Tulen todella hyvin toimeen vanhempieni kanssa. Lisäksi koulukin on ollut ihan kävelymatkan päässä, mikä on ollut mahtavaa. Monissa muissa maissa porukka muuttaa pois vasta mentyään naimisiin (jos sittenkään). Muutenkin on paljon taloudellisempaa asua vanhempiensa luona kuin omillaan.

Onkohan tässä tapahtunut muutos parin viimeisen sukupolven aikana? Kun itse olin 18v, 70-luvun puolivälissä, niin hartain haaveeni oli päästä omaan kämppään ja omille jaloille, pois vanhempien valvonnasta. Tottakai tiesin, että helpompaa olisi ollut vain pysyä himassa ja syödä mutsin safkoja, mutta itsenäistymine oli kuitenkin houkuttelevampi vaihtoehto.

Toisaalta en ollut kovin kummoiseen elintasoon tottunut, enkä ehkä ollut niin mukavuudenhaluinen kuin nykynuoret.

Eikä tämä edellä kerrottu tarkoittanut, etten olisi tullut vanhempieni kanssa toimeen. Siitä ei ollut kyse, vaan omasta halusta päästä elämään ns. omaa elämää. En olisi voinut kuvitellakaan asuvani 25-vuotiaaksi kotona. Ja näin ajattelvat silloin muutkin ikäiseni.

• yhdessä
        TPT kirjoitti:

Mukavaa, kun Suomessakin lapset asuvat vanhempien kanssa pidempään kuin ennen. Eihän vanhempien kanssa asuminen estä itsenäistymistä. Suomessa yksinäisyys on yksi suurista ongelmista. Yhdessä asumalla sekin vähenee. AIka järjettömältä tuntuu, että hädin tuskin täysi-ikäisyyden saavuttanut nuori muuttaa johonkin yksiöön asumaan. Joskus se on tietysti pakollista opiskelujen ja töiden takia. Itsekin muutin kotoa 20v. toiselle puolelle Suomea. Pärjäsin hyvin, mutta kun nyt ajattelen sitä aikaa, niin kai olisi ollut paljon mukavampaa asua läheisten ihmisten kanssa kuin yksin. Mielipiteeni on, että ihmisen ei oikein koskaan kannattaisi asua yksin, ei ainakaan pidempiä aikoja. Yhdessä on hauskempaa, turvallisempaa, halvempaa, inspiroivempaa, iloisempaa, onnellisempaa, lämpöisempää, levollisempaa. Yhdessä on elämää.

• reppanat

Joo o! Itse lähdin töihin jo 15 vuotiaana, joten muutin samalla omaan huusholliini. Siitä lähtien omintakeinen elämä on jatkunut. Mitä uusavuttomia nykyisin ollaan.
        Ennen vanhaan kotikasvatus oli hyvö ja antoi vinkit selviytymään tulevassa.

kirjoituksesi on outo, eihä 16 vuotias tarvitse enää baby cetteriä!

• nfkfkfkfk
        TPT kirjoitti:

Hyvin se menee tsemppiä

• yksin asuva leski
        yhdessä kirjoitti:

Mukavaa, kun Suomessakin lapset asuvat vanhempien kanssa pidempään kuin ennen. Eihän vanhempien kanssa asuminen estä itsenäistymistä. Suomessa yksinäisyys on yksi suurista ongelmista. Yhdessä asumalla sekin vähenee. AIka järjettömältä tuntuu, että hädin tuskin täysi-ikäisyyden saavuttanut nuori muuttaa johonkin yksiöön asumaan. Joskus se on tietysti pakollista opiskelujen ja töiden takia. Itsekin muutin kotoa 20v. toiselle puolelle Suomea. Pärjäsin hyvin, mutta kun nyt ajattelen sitä aikaa, niin kai olisi ollut paljon mukavampaa asua läheisten ihmisten kanssa kuin yksin. Mielipiteeni on, että ihmisen ei oikein koskaan kannattaisi asua yksin, ei ainakaan pidempiä aikoja. Yhdessä on hauskempaa, turvallisempaa, halvempaa, inspiroivempaa, iloisempaa, onnellisempaa, lämpöisempää, levollisempaa. Yhdessä on elämää.

Suurin osa suomen yksinasujista on naisleskijä, siinä 60-80 vuotiaita, joista monet ovat asuneet yksin 10-20v.
        Nuoret ei kovin kauvaa asu yksin ehkä n.2-3v koska yleensä sitte n.22-25v jo pariutuvat ja muuttavat yhteen asumaan ja, jos tulee ero avokumppanista niin jo parin viikon seurustelun jälkeen taas muutetaan yhteen uuden kumppanin kaa asuun.

• hyvinpärjääjoshaluaa

Niin minäkin kun jäin täys orvoksi.Siskot kyllä jelppasi .Olin kotiapulainen päivisin sain asunnon ruuan ja viellä palkkaakin kun hoidin neljää lasta kaikki alle kymmenvuotiaita,ja hoidin siivoukset , pyykit ym. ym.rouva oli töissä ja töitä tehtiin 6 päivänä viikossa.Oli ihana perhe minua pidettiin perheen jäsenenä, rouva aina puhui meidän tyttö.Sitten kävi niin että rouva rupesi odottaa lasta, minun piti ruveta etsimään uutta paikkaa.Mutta rouva oli niin ihana että ehdotti että mitäs jos menet kouluun.Ja niinhän minä innoistuin ja hain perushoitaja kouluun sain hyvät suositukset työpaikasta sille annettiin arvoa.Silloin koulu kesti noin vuoden sain asua siellä perheessä ja niin auttelin vapaa ajalla perhettä vuokraa en tarvinnut maksaa,näin menin eteenpäin.Että jos haluaa niin pärjää töitä oli ja nyt olen eläkkeellä ovat lapset myös omillaan.Mutta heidän ei tarvinnut lähteä kotoa niin kuin minun oli pakko.Sitä minä ihmettelen aina kun nyt hyssätään jos jää orvoksi,minulta ei kertaakaan omankuntani sosiaalihuolto kysynyt missä olin.Vaikka olisin ollut katu ojassa.

• tiina.

Meillä tuonikäiset siis 15-17v eivät enään punkkaa etällä, vaan käyvät sillon, kun heitä huvittaa joko syömässä tai muuten vaan kahvilla.

• Miehestä mittaa!

Jep. Maailmalle läksi 16 ikäisenä yksi jenkkikassi kainalossa ja sillä tiellä olen.

Milloinhan tuo tapauksen poika oppisi ottamaan vastuuta itsestään kun molemmat vanhemmat hössää ja vangitsee omin päin ja itsepäisesti.

Pojasta tulee heikko itsetuntoinen mitään aikaansaamaton nössö p e r k e l e!

• jouu

ne on kadul vetelemäs viinaa ja huumeit ai että oot hyvä vanhempi

• dfsefdc

Ja miksi näin? Tuon ikäisillä pitäisi vielä olla toisen asteen opiskelut kesken, ja mahdollisuus keskittyä näihin asioihin, ilman että tarvitsee alaikäisenä opetella asumaan yksinään. Vai asuvatko lapsesi sitten esimerkiksi jossain koulun asuntolassa?

• puolen litran mitta

Pojan on pakko tulla vaikka ei aina tahtoisi ja joutuu antamaan kotinsa avaimenkin siksi aikaa pois kun tulee luokseni. Äidin tahto on laki ja sitä on noudatettava, jos yritän sanoa mielipidettä asiaan ja tiedän olevani oikeassa, haukutaan kiusaajaksi

• muijalle luu kurkkuu

Olette nössöjä äijiä molemmat sekä faija et poika, annatte pojan mutsin pompottaa teitä.

• munaa on
        muijalle luu kurkkuu kirjoitti:

Olette nössöjä äijiä molemmat sekä faija et poika, annatte pojan mutsin pompottaa teitä.

Samaa mieltä, täysin munattomia äijiä.

• rakkaudettomuus
        munaa on kirjoitti:

Meille isä ja äiti toitotti aina että "kotiin saa aina tulla". Että oli mikä oli niin koti on se turvapaikka joka on meitä lapsia varten. Ne rakasti meitä.
        Nykyajan vanhemmat on ihan sairaita. Käy niin sääliksi niiden jälkeläisiä jotka on niikun muka joku riesa niille. Rakkaudettomuus on oikein kirjoitettu niiden käytökseen ja kasvoille. "Anna avain tänne, ennen kuin meet äidilles" hävetkää senkin siat ja miettikää tulevat vanhemmat ennen kuin lisäännytte!!!!

• 16 vuotias vauva

Aika pahasti on asia. Mutta ota poika luoksesi, vaikka olisi oma meno. Järkkäät ruoat yms valmiiksi ja jos pojalta kalsarit loppuu tai hammasharjat on kotona, eikun kauppaan. Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin sun luona sun tavalla ja hänen luona hänen. Mitäs tuosta vänkäämään. Otat pojan kun tulee ja mitäs teidän menot hänelle kuuluu.

• avainkaula
        rakkaudettomuus kirjoitti:

Meille isä ja äiti toitotti aina että "kotiin saa aina tulla". Että oli mikä oli niin koti on se turvapaikka joka on meitä lapsia varten. Ne rakasti meitä.
        Nykyajan vanhemmat on ihan sairaita. Käy niin sääliksi niiden jälkeläisiä jotka on niikun muka joku riesa niille. Rakkaudettomuus on oikein kirjoitettu niiden käytökseen ja kasvoille. "Anna avain tänne, ennen kuin meet äidilles" hävetkää senkin siat ja miettikää tulevat vanhemmat ennen kuin lisäännytte!!!!

Tässä tapauksessa kyllä isälleen mennessä

• Vanhastikasvanut
        rakkaudettomuus kirjoitti:

Samaa minun vanhemmat toitotti, kotiin saa aina tulla vaikka mitä olisi tehnyt.. se tuntui niin hyvältä eikä tehnyt yhtään mieli rikkoa heidän hyviä periaatteitaan vastaan, vaikka siinä kipuili murrosikäänsä. Ne todella rakasti meitä ja sitä perinnettä on hyvä jatkaa.

• mek

Hauku takaisin ja pyydä pojan tettämään toinen avain siihen äidin kotiin niin kun antaa sen alkuperäisen taksiin niin jää toinen avain ja niin helppoa se on. Eikö poika sano äidilleen vastaan ollenkaan ja kun poikasi täyttää 18v ja silloin on täysi-ikäinen niin melko varmasti muuttaa isänsä luo ja sanoo äidlleen että ei voisi hän vähempää kiinostta ja se siitä. Kun poikasi kasvaa niin hän voi täysi-ikäisenä päättä ettei hirveesti ole äitinsä kanssa tekemisisää kun noin pompottaa poikaansa ja pojan isää.

• pole dance
        munaa on kirjoitti:

>Olette nössöjä äijiä molemmat sekä faija et poika, annatte pojan mutsin >pompottaa teitä.

>Samaa mieltä, täysin munattomia äijiä.

Sitä se on kun lapsia on. Vastuuntuntoiset miehet on jumissa 20 vuotta, jos kestävät, ja naiset käyttää tilannetta armotta hyväkseen syyllistämällä, pihtaamalla, pompottamalla, kiusaamalla jne. Älkää hyvät miehet tehkö niitä lapsia suomalaisten naisten kanssa! Muodollisesti pätevät suomalaiset naiset on ilonpitoa varten, parisuhteeseen soveliaita kannattaa hakea muista kulttuureista.

• älä jousta enää eika

JUU SANO KOVA SANA VAAN!! Älä anna periksi, tiukasti vaan että MINÄ EN JOUSTA! ;))))) ;D

• kolmen teinin äiti

16 vuotiaalta otetaan pois kotiavain?? Ei oo todellista, miksi ihmeessä? Miksi pojan on PAKKO tulla sun luokse vaikkei aina haluaisikaan? Äitikö pakottaa? Nostaako pojan ulos joka toinen perjantai, että nyt menet pois kotoasi...? Tuskin sentään. Kyllä tuonikäisen on oikeus jo jostain itsekin päättää. Jos äiti pitää poikaa (ja sinua siinä samalla) täysin pihdeissään, niin voi poika raukkaa... edestään löytää.

• Tiätäjä

No kato ku äippä tienaa kotonaan sillä aikaa.
        Kannat kattoon ja eturessu auki. ;)

• Niin no...

Kuulostaisi minunkin mielestä muuten kummalta, mutta... Minulla on lapsi narsistin kanssa. Lapsi on vielä pieni, kaukana teini-iästä. Mutta vaikka aikaa kuluisi kuinka paljon tahansa, en voisi kuvitellakaan että koskaan antaisin lapseni viedä kotini avainta isänsä luokse. Olen täysin vakuuttunut siitä, että exä käyttäisi avainta, kollaisi kaikki kaappini, henkilökohtaiset tietoni, valokuvani jne.

Epäilen että tämän aloittajan exä pelkää samaa. Joko luulotautinen, tai pelko on aiheellinen. Sitä on vaikea sanoa. Mutta itse olen ainakin miettinyt, että tilanteeseen on oltava jokin ratkaisu. Itse ehkä jätän vara-avaimen naapurille, joka on kotona, ja toisen lapsen kummille tms, jotta lapsella, ja vain lapsella, on sitten vanhempana mahdollisuus käydä omassa kodissaan koska haluaa.

• syyskuu987
        Tiätäjä kirjoitti:

Seonnut....

• vanhaakinvanhempi
        syyskuu987 kirjoitti:

Seonnut....

Ei seonnu, vaan erittäin äveriäs..

• Ootteko hulluja?
        vanhaakinvanhempi kirjoitti:

Ei seonnu, vaan erittäin äveriäs..

Mahtaa tuntua turvattomalta kun otetaan oikein "koti"avain pois!
        16-vuotias on ihan pentu vielä, lapsesta tulee huolehtia joka iässä!

• häs häs hus hus
        Ootteko hulluja? kirjoitti:

no kun äipän pitää saada hässiä koko viikonloppu ja ei oo kivaa jos poika tulee himaan omilla avaimillaan kesken hässinnän.

• xdfghghjmbhjhgh
        Niin no... kirjoitti:

Kuulostaisi minunkin mielestä muuten kummalta, mutta... Minulla on lapsi narsistin kanssa. Lapsi on vielä pieni, kaukana teini-iästä. Mutta vaikka aikaa kuluisi kuinka paljon tahansa, en voisi kuvitellakaan että koskaan antaisin lapseni viedä kotini avainta isänsä luokse. Olen täysin vakuuttunut siitä, että exä käyttäisi avainta, kollaisi kaikki kaappini, henkilökohtaiset tietoni, valokuvani jne.

Epäilen että tämän aloittajan exä pelkää samaa. Joko luulotautinen, tai pelko on aiheellinen. Sitä on vaikea sanoa. Mutta itse olen ainakin miettinyt, että tilanteeseen on oltava jokin ratkaisu. Itse ehkä jätän vara-avaimen naapurille, joka on kotona, ja toisen lapsen kummille tms, jotta lapsella, ja vain lapsella, on sitten vanhempana mahdollisuus käydä omassa kodissaan koska haluaa.

Eihän tuo muuta asiaa suuntaan eikä toiseen? Isä todennäköisesti on lapsen mukana kun lapsi käy kotona naapurilta haetulla avaimella kun ei kerran saa jättää lasta yksin. Yhtä hyvin avaimen voi jättää lapsen haltuun.

• Nuori_Naikkonen
        Ootteko hulluja? kirjoitti:

No joo, ei 16-vuotias mikään aikuinenkaan ole, mutta ei se ole sama asia ku esim. joku 10-vuotias kersa!! Otan osaa teidän 16-vuotiaan poikanne puolesta, kun ette edes näköjään erota 16-vuotiasta teiniä pikku nassikasta, vaan paavotte häntä samalla tavalla kun sitä!! Ihan oksettaa tollanen, jos minä oisin teijän 16-vuotias poika, antasin exällesi turpaan, kun tulee paapomaan, vaikka kuitenki jo tuon ikäinen, olkoonkin, että se on teidän lapsi, mutta siltikään edes teidän lapsena teidän pojallakin ei tarvitse ihan kaikkea sietää eikä tarvitse sietää sitä, että paavotte sitä ku jotai 10-vuotiasta, vaikka ala-ikäinen onkin....En mahda sille mitään, mutta mä en vaan voi sietää tollasta, että 16-vuotiasta kohdellaan kuin pikku pentua tai ketä hyvänsä, jos se ei sitä ole eikä mun mielestä kenenkään tarvitse sietää sellasta.
        Kyllä nyt joku roti sentään pitää olla vai pannaanko 10-vuotiaskin vielä rattaisiin, vaikka ne ei sen ikäselle enää kuulu?
        Kyllä 16-vuotias voi olla yksin kotona jopa yhden vaivasen vkonlopun, jos ei järjestä siellä salaa mitää bileitä...:D
        Jotkut tuon ikäsistä jo asuu yksin, siis tottakai 16-vuotias tarttee vielä aikuisen huolenpitoa, tukea ja ohjausta, se on teini, ei vielä aikuinen, mutta ei se nyt enää yhtä paljon huolenpitoa tartte ku joku 10 wee!!
        Tottakai se on oma lapsi ja vanhemmat ei aina huomaa, kun oma lapsi kasvaa aikuiseks, joten anteeksi, jos nyt kritisoin teitä, mutta sanon noin yleensä, että jos 16-vuotiasta kohdellaan kuin pientä lasta eikä sen, joka noin tekee, tarvii olla edes sen 16-vuotiaan oma vanhempi, ni se on jo liikaa....
        Itse en ainakaan sellasta vastaanottaisi...Omilta vanhemmilta nyt vielä ymmärtääkin, jos ne vielä pitää vähän lapsena, vaikka et enää mikää pikku lapsi olisikaan, mutta että joku muu aikuinen....Ite olen sellanen persoona, etten siedä sitä, että mua kohdellaan tavalla, josta en pidä, oli se tapa sitten mikä tahansa, ei pelkästään, että kohdellaan kuin lasta konsanaan, mulla on oma reviiri, jota puolustan aika hanakasti...;)

• Jore Kotton
        Tiätäjä kirjoitti:

Sano pojalles että teettää vara-avaimen ,hiipii kämppään ja kuvaa kaikki jutut kun mutsi tienaa ,sit soitaa pokille ja kertoo et. Jos tilille ei tuu nappulaa niin teidän muijat saa tietää ylitöistänne.
        Tää on markkinataloutta ja kaikesta saa maksaa tuplasti huonosta tavarastaki.

• isän hässinnät?
        häs häs hus hus kirjoitti:

no kun äipän pitää saada hässiä koko viikonloppu ja ei oo kivaa jos poika tulee himaan omilla avaimillaan kesken hässinnän.

Isä tekee samaa ajat jolloin poika on muualla. Tehdäänpä siitäkin numero! Isällä onkin paljon enemmän aikaa tehdä sitä kun poika on vain silloin tällöin isänsä luona.

• 1910
        Nuori_Naikkonen kirjoitti:

No joo, ei 16-vuotias mikään aikuinenkaan ole, mutta ei se ole sama asia ku esim. joku 10-vuotias kersa!! Otan osaa teidän 16-vuotiaan poikanne puolesta, kun ette edes näköjään erota 16-vuotiasta teiniä pikku nassikasta, vaan paavotte häntä samalla tavalla kun sitä!! Ihan oksettaa tollanen, jos minä oisin teijän 16-vuotias poika, antasin exällesi turpaan, kun tulee paapomaan, vaikka kuitenki jo tuon ikäinen, olkoonkin, että se on teidän lapsi, mutta siltikään edes teidän lapsena teidän pojallakin ei tarvitse ihan kaikkea sietää eikä tarvitse sietää sitä, että paavotte sitä ku jotai 10-vuotiasta, vaikka ala-ikäinen onkin....En mahda sille mitään, mutta mä en vaan voi sietää tollasta, että 16-vuotiasta kohdellaan kuin pikku pentua tai ketä hyvänsä, jos se ei sitä ole eikä mun mielestä kenenkään tarvitse sietää sellasta.
        Kyllä nyt joku roti sentään pitää olla vai pannaanko 10-vuotiaskin vielä rattaisiin, vaikka ne ei sen ikäselle enää kuulu?
        Kyllä 16-vuotias voi olla yksin kotona jopa yhden vaivasen vkonlopun, jos ei järjestä siellä salaa mitää bileitä...:D
        Jotkut tuon ikäsistä jo asuu yksin, siis tottakai 16-vuotias tarttee vielä aikuisen huolenpitoa, tukea ja ohjausta, se on teini, ei vielä aikuinen, mutta ei se nyt enää yhtä paljon huolenpitoa tartte ku joku 10 wee!!
        Tottakai se on oma lapsi ja vanhemmat ei aina huomaa, kun oma lapsi kasvaa aikuiseks, joten anteeksi, jos nyt kritisoin teitä, mutta sanon noin yleensä, että jos 16-vuotiasta kohdellaan kuin pientä lasta eikä sen, joka noin tekee, tarvii olla edes sen 16-vuotiaan oma vanhempi, ni se on jo liikaa....
        Itse en ainakaan sellasta vastaanottaisi...Omilta vanhemmilta nyt vielä ymmärtääkin, jos ne vielä pitää vähän lapsena, vaikka et enää mikää pikku lapsi olisikaan, mutta että joku muu aikuinen....Ite olen sellanen persoona, etten siedä sitä, että mua kohdellaan tavalla, josta en pidä, oli se tapa sitten mikä tahansa, ei pelkästään, että kohdellaan kuin lasta konsanaan, mulla on oma reviiri, jota puolustan aika hanakasti...;)

Olin 16 ja vanhin kun jäimme täysorvoiksi. Asuimme yhdessä ilman aikuisia.

• ei niitä lasketa
        isän hässinnät? kirjoitti:

Isä tekee samaa ajat jolloin poika on muualla. Tehdäänpä siitäkin numero! Isällä onkin paljon enemmän aikaa tehdä sitä kun poika on vain silloin tällöin isänsä luona.

Joo mutku ei se oo sama yhtään... Mies saa kyllä huoria mielin määrin, nainen ei, se on synneistä suurin. Eipä ole seksuaalinen tasa-arvo toteutunut.

• Kiitos kiitos
        ei niitä lasketa kirjoitti:

Joo mutku ei se oo sama yhtään... Mies saa kyllä huoria mielin määrin, nainen ei, se on synneistä suurin. Eipä ole seksuaalinen tasa-arvo toteutunut.

ISO Kiitos Jumala ettei nuo edelliset pöljät ole mun vanhempia!

• hbt
        ei niitä lasketa kirjoitti:

No onpa sulla tänään tylsää, kun provoat niin paljon..

• lngtcss
        Nuori_Naikkonen kirjoitti:

Sä oot tyypillinen teini-ikäinen. Eli lapsellinen.

• isän hässinnät?
        hbt kirjoitti:

No onpa sulla tänään tylsää, kun provoat niin paljon..

Kuka provoaa? Isältä on hässintä kielletty jos äidiltäkin on. Miten mies hässii ilman naista muutenkin? Miesten välisiä juttuja vai?

• iklöä,.öjc

Kuka provoaa? Isältä on hässintä kielletty jos äidiltäkin on. Miten mies hässii ilman naista muutenkin? Miesten välisiä juttuja vai?

Ja miten tämä liittyy mihinkään, jos sinua kiinnostaa vain hässiminen?

• isän hässinnät?
        iklöä,.öjc kirjoitti:

Ja miten tämä liittyy mihinkään, jos sinua kiinnostaa vain hässiminen?

Vastasin nimimerkin "häs häs hus hus" viestiin alunperin jossa sanottiin että äiti hässii viikonlopun kun poika on isällään. Miten se liittyy mihinkään?
        Ei minua kiinnosta mutta tuota nimimerkkiä kiinnosti. Kommentoin että myös isä tekee saman mutta se on kaikkien mielestö ok.

Nuolimerkkejä seuraamalla voit jäljittää mihin olen vastannut alunperin niin ei tule sekaannuksia!

• on misogynisti

Vastasin nimimerkin "häs häs hus hus" viestiin alunperin jossa sanottiin että äiti hässii viikonlopun kun poika on isällään. Miten se liittyy mihinkään?
        Ei minua kiinnosta mutta tuota nimimerkkiä kiinnosti. Kommentoin että myös isä tekee saman mutta se on kaikkien mielestö ok.

Nuolimerkkejä seuraamalla voit jäljittää mihin olen vastannut alunperin niin ei tule sekaannuksia!

Häs häs hus hus on yks numeropellen provojutuista.
        Proivoilee vähän väliä.

• puolen litran mitta

Olen sanonut lapselle että hänellä pitäisi olla oikeus päästä kotiinsa koska tahansa, vaikka olisi luonani. Ja saattaa tulla viikonloppunakin tarve hakea jotain unohtunutta. Silti avain on jätettävä sinne. Toisinaan äiti piilottaa jopa lapden psremmat, ehjät, kengät siinä toivossa että minä ostaisin uudet kun luulen ettei ehjiä ole ollenkaan. Lapsi paljasti että on muttei saa ottaa niitä luokseni.
      Koska on sovittu joka toinen vkl, niin myös pitää olla. Paitsi kun ex päättää oman tarpeensa mukaan toisin.

• pojat mamman tossun

Kuulehan nyt. Neuvottelun tie taitaa olla loppunut jo aikoja sitten. Tunnet lapsesi, minusta hän voi olla luonasi, aikka olsit poiskin. Jos kengät on rauskat, niin ostat hänelle toki uudet kengät, mutta äipän luo hän palaa vanhoissa tietenkin, kengät on sun luona, johon kannattaa muutenkin hankkia kohtalainen vaatevarasto.
        Minä jätin vastuuntuintoisen 16-17 vuotiaan kotiin jopa matkani ajaksi kahdeksi viikoksi. Asui yksin laittoi ruokansa ja pesi pyykit. Ei pitänyt satojen ihmisten kotibileitä. Isänsä ei asunut kaukana, joten hänestä oli turva tarvittaessa, samoin hyvät naapurit piti kaveria silmällä (hän itse tiesi siitä). Kerran tuli akuutti terveysongelma, mutta ison aikaeron vuoksi en vastannut puhelimeen, mikä toimi muuten erittäin hyvin sinne Aasiaankin. Isänsä antoi opastusta. Koti ole ehjä ja kukka kuollut (en pyytänyt kastelemaan, koska kastelin itse, ja oli sitten kasteltu kuitenkin).

• zdfghjkl

Kumman sairasta touhua... 16 vuotias voi muutta jo oman tahdon mukaan minne haluaa.. tää ei voi olla totta... mikä vika pojassa jos antaa pois kotiavaimen, ihmettelen? Näin syntyy noita pimeitä nuoria joilla jossain kohtaa vinksahtaa..

• downin oireyhtymä

Poika taitaa olla vammainen..

• narsissien aika

On olemassa ihmisiä jotka saavat ajan myötä muut toimimaan tahtonsa mukaan ja uskomaan asioiden olevan kuten tahtovat. Tukahduttavat muut ihniset ympärillään ja saavat itsensä nostettua aina jalustalle. Valitettavasti mäistä voi myös tulla äitejä. Ja isiä.
      Sellaisen valtaan joutunut ymmärtää mitä sellainen ihminen saa aikaan, kunhan omat silmät aukeavat. On niille nimikin, alkaa n-kirjaimella.. jätän mainitsematta mutta totean sellaisen luonteen olevan sairas.

• dlgkldfkglkdfkglk

Tiedän mitä tarkoitat.

• kjdskrjtkrjektjrkj

Jälleen kerran, tiedän mitä tarkoitat. Minä NIIN tiedän.

• vihdoin vapaa
        kjdskrjtkrjektjrkj kirjoitti:

Jälleen kerran, tiedän mitä tarkoitat. Minä NIIN tiedän.

Taitaa olla esimerkillinen tapaus narsistista joka ei epäröi käyttää myös omaa lastaan oman tahtonsa toteuttamiseen. Ja yrittää kaikin tavoin hallita eksäänsäkin lapsen kautta. Äitiä siis tarkoitan. Kunpa lapsi ymmärtäisi mistä on kyse ja jaksaisi pitää puoliaan.

• kaksi puolta

Ööö? meillä nyt ilmeisesti pidemmät välimatkat. En kyllä ole kiinnittänyt pienintäkään huomiota tohon avain juttuun, mutta joo, ei ne lapset etällä niitä avaimia tartte, kun siellä on ihan eri lukot, eikä ne nyt pääse mitään hakemaankaan jos jotain unohtuu, sittenpä unohtuu... Mitä niin tärkeää voi unohtua ettei viikonloppua ilman sitä päjää? jotenkin tuntuu nyt hiukan siltä että tässä äiti tahtoo omaa aikaa ihan todella ja tarvitsee sitä, ja jos avaimet otetaan pois niin näitä unohduksia on sattunut aika useinkin???
      SINÄ olet vastuussa siitä pojasta silloin kun hän on luonasi, ei exäsi :D
      En tosiaan laita parhaimpia kenkiä lapsille kun exälle menevät, siellä kuitenkin autotallissa touhuilevat ja maalailevat taloa ja touhuavat muita miesten juttuja ja joo kyllä sinne laitetaan ihan ne kengät missä ei nyt niin kovin haittaa jos öljyä/maalia päälle tulee...
      Siis äidillä on joka toinen vkl vapaata ja: "Ilmoitin viimeksikin kun en vadtausta saanut, että joko poika menee isovanhemmilleen tai on äidin luona, iän puolesta saa itse päättää ja äiti pakotti isovanhempien luo." Ei se poika tuon ikäisenä ole vielä kuitenkaan lain mukaan täysi ikäinen, ei hän päätä missä yönsä viettää... Jos olisit sanonut että ei onnistu poika ei tänne tule, niin äiti olisi varmasti järjestänyt asian toisin, mutta kun pääsi isovanhemmiilleen niin hätäkö siinä...
      En tiedä exäsi tilannetta, ehkä yritti sen kuukauden miettiä miten hoitaa tilanteen jos on jo lupautunut muualle ja sitten vasta viikkoa aikaisemmin ilmoitti, että ei vain onnistunut?
      Asioilla on kaksi puolta, kuitenkin poikasi luonasi vain sen joka toinen vkl... miksi vedät sen exäsi tähän ja unohdat että kyse on lapsestasi?

• ap mitta...

En ole väittänyt etten olisi vastuussa lapsestani etenkin kun on luonani, ex asuu kävelymatkan päässä ja joskus on ollut tilanteita kun lapsi olisi halunnut hakea jotain unohtunutta tavaraa äidiltään tai esim toisenlaiset vaatteet, ei ole päässyt kotiinsa niitä hakemaan. Ei yleistä mutta joskus näin on käynyt. Luonani ei ole tallia eikä voi harrastaa muutakaan sellaista missä ne kengät likaantuisivat tai hakoaisivat sen enempää kuin toisessakaan paikassa, tarkoituksena oli ennemminkin saada mut ostamaan lapselle uudet kengät.
      Kaikki pitää tapahtua vain exän tahdon mukaan, ei edes lapsen. Lapsi on ymmärtääkseni siinä iässä että voisi itsekin päättää eli häntä ja tahtoaan pitäisi ottaa huomioon näissä tapaamisasioissakin, eli pitäisi olla sekin vaihtoehto että on äitinsä luona eikä pakotetusti joudu isovanhemmilleen. Hienoa että isovanhemmat saavat olla hänen kanssaan mutta tuon ikäisenä se ei aina tunnu mukavalta.
      Jotkut täällä tuntuivat ymmärtävän jotain tämänkaltaisesta elämästä, ilmeisesti omakohtaisesti kokeneet ymmärtävät mittani täyttymisen.
      Kai mulla on muutakin oikeutta kuin olla exän pelinappulana ja pompoteltavana, samaa toivon myös lapsen kohdalle.

• -------------

Lapsen mielipidettä tuossa iässä voidaan ottaa huomioon (ja se olisi suotavaakin), mutta hän ei todellakaan päätä, missä hän aikaansa viettää. Hän ei koskaan, siis KOSKAAN, ole automaattisesti oikeutettu olemaan vanhempiensa kodissa, jos vanhempi on hänelle muita järkeviä paikkoja tarjolle antanut. Aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omasta kodistaan ja kuka siellä milloinkin on. Lapsella ei ole sellaista oikeutta. Tietenkin aikuisella on velvollisuus huolehtia, että lapsi on jossain turvassa, mutta se ei liity tähän.

Ehkä sillä exällä on hyvä syy, ettei halua lapsen tekemiä yllätysvierailuja luokseen. Ehkä hän haluaa ryypätä siellä rauhassa ja tietää olevansa niin huonossa kunnossa, ettei halua lapsen yllättävän. Tai jospa hänellä on siellä vapaaviikonloppuinaan seksiorgiat ja hän ei toivo lapsen yllättävän. Tai sitten hän kasvattaa hamppua tai paketoi huumelähetyksiä, että saa hieman lisäbisnestä tehtyä. Tai sitten hän vain haluaa kerrankin olla rauhassa, viettää päivän ilman vaatteita ja rentoutua, nukkua päiväunia ja olla varmasti ilman keskeytyksiä.

Aika moni lapsi käy toisen vanhempansa luona niin pitkällä, ettei voi piipahtaa kotona välissä. Aika moni aikuinenkin poistuu joskus kotoaan siten, ettei voi välittömästi tulla hakemaan unohtuneita tavaroita. Ehkä teidänkin kannattaisi suhtautua asiaan siten, että jos jotain on unohtunut, niin sitten ilman sitä on pärjättävä. Se on sitä elämää.

Muuten voisin ollakin aika pitkälti sinun puolellasi tässä jutussa, mutta varsinkin tuo "te jotka ihmettelette miksei poika tuossa iässä voi olla yksin kotona, en katso sen olevan soveliasta että on yksin luonani koska hän tuo kaiken tarvittavan mukanaan ja joutuu jättämään toiseen kotiinsa avaimen aina kun tulee luokseni, exän vaatimuksesta. Ei siis pääsisi tarvittaessa käymään kodissaan jos jotain unohtuisi tai tarvitsisi" kuulostaa NIIIIN pahasti siltä, että yrität kaikin tavoin saada tilanteen näyttämään jotenkin kohtuuttomalta ilman mitään syytä. Eikös sinun kodissasi nyt ole suunnilleen kaikki, mitä lapsi voi tarvita viikonlopun aikana? Mikäköhän hätä hänelle voisi siellä tulla? Monet ihmiset elävät varsin askeettista elämää, tekisi ihan hyvää teillekin, että ette olisi niin riippuvaisia koko omaisuudestanne, että heti jos jotain unohtuu, niin elämä on pilalla.

• huhuh2
        ------------- kirjoitti:

Lapsen mielipidettä tuossa iässä voidaan ottaa huomioon (ja se olisi suotavaakin), mutta hän ei todellakaan päätä, missä hän aikaansa viettää. Hän ei koskaan, siis KOSKAAN, ole automaattisesti oikeutettu olemaan vanhempiensa kodissa, jos vanhempi on hänelle muita järkeviä paikkoja tarjolle antanut. Aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omasta kodistaan ja kuka siellä milloinkin on. Lapsella ei ole sellaista oikeutta. Tietenkin aikuisella on velvollisuus huolehtia, että lapsi on jossain turvassa, mutta se ei liity tähän.

Ehkä sillä exällä on hyvä syy, ettei halua lapsen tekemiä yllätysvierailuja luokseen. Ehkä hän haluaa ryypätä siellä rauhassa ja tietää olevansa niin huonossa kunnossa, ettei halua lapsen yllättävän. Tai jospa hänellä on siellä vapaaviikonloppuinaan seksiorgiat ja hän ei toivo lapsen yllättävän. Tai sitten hän kasvattaa hamppua tai paketoi huumelähetyksiä, että saa hieman lisäbisnestä tehtyä. Tai sitten hän vain haluaa kerrankin olla rauhassa, viettää päivän ilman vaatteita ja rentoutua, nukkua päiväunia ja olla varmasti ilman keskeytyksiä.

Aika moni lapsi käy toisen vanhempansa luona niin pitkällä, ettei voi piipahtaa kotona välissä. Aika moni aikuinenkin poistuu joskus kotoaan siten, ettei voi välittömästi tulla hakemaan unohtuneita tavaroita. Ehkä teidänkin kannattaisi suhtautua asiaan siten, että jos jotain on unohtunut, niin sitten ilman sitä on pärjättävä. Se on sitä elämää.

Muuten voisin ollakin aika pitkälti sinun puolellasi tässä jutussa, mutta varsinkin tuo "te jotka ihmettelette miksei poika tuossa iässä voi olla yksin kotona, en katso sen olevan soveliasta että on yksin luonani koska hän tuo kaiken tarvittavan mukanaan ja joutuu jättämään toiseen kotiinsa avaimen aina kun tulee luokseni, exän vaatimuksesta. Ei siis pääsisi tarvittaessa käymään kodissaan jos jotain unohtuisi tai tarvitsisi" kuulostaa NIIIIN pahasti siltä, että yrität kaikin tavoin saada tilanteen näyttämään jotenkin kohtuuttomalta ilman mitään syytä. Eikös sinun kodissasi nyt ole suunnilleen kaikki, mitä lapsi voi tarvita viikonlopun aikana? Mikäköhän hätä hänelle voisi siellä tulla? Monet ihmiset elävät varsin askeettista elämää, tekisi ihan hyvää teillekin, että ette olisi niin riippuvaisia koko omaisuudestanne, että heti jos jotain unohtuu, niin elämä on pilalla.

"Hän ei koskaan, siis KOSKAAN, ole automaattisesti oikeutettu olemaan vanhempiensa kodissa, jos vanhempi on hänelle muita järkeviä paikkoja tarjolle antanut. ...... Aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omasta kodistaan ja kuka siellä milloinkin on. Lapsella ei ole sellaista oikeutta. "

Anteeksi mitä? Lapsi ei itse ole päättänyt tulla tähän maailmaan, kyllä ne on ne vanhemmat sen lapsen saanu, oli se haluttu tai ei. Eihän aikuinen voi pompottaa lasta tahtonsa mukaan ja laittaa sitä "turvalliseen paikkaan" milloin itseä huvittaa. Nyt järkeä päähän hei!

• Älkää tehkö lapsia
        huhuh2 kirjoitti:

"Hän ei koskaan, siis KOSKAAN, ole automaattisesti oikeutettu olemaan vanhempiensa kodissa, jos vanhempi on hänelle muita järkeviä paikkoja tarjolle antanut. ...... Aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omasta kodistaan ja kuka siellä milloinkin on. Lapsella ei ole sellaista oikeutta. "

Anteeksi mitä? Lapsi ei itse ole päättänyt tulla tähän maailmaan, kyllä ne on ne vanhemmat sen lapsen saanu, oli se haluttu tai ei. Eihän aikuinen voi pompottaa lasta tahtonsa mukaan ja laittaa sitä "turvalliseen paikkaan" milloin itseä huvittaa. Nyt järkeä päähän hei!

Jos lapsi ei ole automaattisesti olemaan vanhempiensa kodissa, on lapsi koditon. Tällöin vanhemmat eivät tarjoa lapselle kotia, joten hänet pitäisi huostaanottaa mitä pikimmin.

Jos lapsen tekee, tulee lapselle tarjota koti (siihen asti kun hän on 18-vuotias). Koti ei siis ole vanhemman koti sen enempää kuin lapsen. Inhottaa miten itsekkäitä aikuiset ovat. Tunnen yhden eroisän, joka jäi yhteiseen kotiin asumaan yksin. Remontoi lasten huoneet muuhun käyttöön ja puhuu, että lapset (varhaisessa teini-iässä) tulevat kylään. Yöks. Varmaan tosi kivalta tuntuu lapsista kun saa tulla omaan kotiin KYLÄÄN. Itse ainakin ajattelen, että omat lapseni voivat aina tulla kotiin ja ovat tervetulleita, vaikka olisivat 100-vuotiaita.

• Kaksi sokeaa

Onpas Teillä tahdoton heittopussi. Kiva tietty että kostat sen vielä lapselle. Hyvin pian on myös tällä tahdottomalla ja määräiltävällä lapsella oikeus omaan elämään, ja silloin toivottavasti haistattaa pitkät, teille molemmille.

Lapsi parka. Itsekkäillä vanhemmilla siunattu.

• Pöytälaatikkokirjail

Minun mieheni lapset ovat kyllä nuorempia, mutta asia on periaatteessa sama. Heitä yritettiin saada meille usein ylen lyhyellä varoitusajalla ja alkuun tähän suostuinkin muutaman kerran, lasten parasta ajatellen. Sitten minulle kirkastui koko kuvio, kun mieheni asiaa valaisi.

Soitin lasten äidille ja sanoin, että tästä hetkestä lähtien mennään sääntöjen mukaan ja säännöt ovat nämä: Sovituista tapaamisista pidetään kiinni. Jos muutoksia halutaan, niistä kysytään vähintään kuukautta ennen. Lapset on puettu asiallisesti ja heillä on tietyt tavarat mukanaan. Lapset saavat palata äidilleen kesken vierailun, jos ITSE niin haluavat.

Muutamia kertoja lasten äiti yritti luistaa säännöistä, mutta tein siitä saman tien lopun. Nyt olen huomannut, että lapsetkin ovat paljon tasapainoisempia ja rauhallisempia, kun tietävät koko ajan, missä mennään, eivätkä ole äitinsä heittopusseina. Äitsykkäisen baarireissutkin ovat nyt olosuhteiden pakosta vähentyneet, eivätkä lapset joudu niin usein viikonloppuaamuisin näkemään kotona taas eri miestä - tai toisinaan naista. Lapset tietävät etukäteen, milloin tulevat meille ja molemmin puolin odotamme sitä aina hyvillä mielin.

Jos Lissusemme tästä taas innostuu, niin innostukoon vaan. Koko kuvion pohjalla on lasten etu ja tulokset ovat helposti nähtävissä. Kouluarvosanatkin ovat nyt nousseet!

• ovd

Nyt ne kaikki on sun heittopusseja.

• ei haittaa

No ei se maailma nyt ihan noin mustavalkoinen ole!

Tietty ymmärrän jos teillä on viikko/ viikko hoitokuviot, ettette halua niistä poiketa kuin sovitusti. Mut vastuu on myös isällä esim. jo työkuvioidenkin takia ja joustaminen ei tee pahaa kenellekään!

• antaa kaikkien kukki

On käsittämätöntä miten joskus joutuu huomaamaan että toisen vanhemman mielessä on oma itse ja oma valta kaikkiin ja kaikkeen. Pitää saada hallita myös entistä puolisoa vielä vuosia eron jälkeenkin. Eikä edes oma lapsi saa olla rauhassa tältä vallanhalulta. Vaikka lapsi olisi jo siinä iässä että voisi päättää jo joistakin asioistaan itse, ei anneta siihen mahdollisuutta. Tiedän myös perheen jossa nuori saattaa jäädä ilman ateriaa jos ei ole äidin mielestä kiltisti, eli ei tee jotain äidin vaatimaa asiaa eikä myöskään saa käyttää tietokonetta ellei ole läksyjä jotka sen vaativat. Ja lomalla samainen lapsi joutuu arkisin heräämään aiksisin äidin lähtiessä töihin koska äiti on tehnyt pitkän tehtävälistan joka pitää olla tehty kun äiti tulee töistä.eli lomallaan lapsi joutuu hoitamaan kotinsa taloudenhoidon, ruohonleikkuut yms sen sijaan että voisi viettää aikaa kavereiden kanssa ja levätä keräten näin voimia seuraavaan kouluvuoteen.
      Alkuperäiseen liittyen, meillä nuori saa jättää menemättä isälleen jos se sopii myös isälle. Jos isällä joku meno, ja minulla myös, järjestetään niin että hän saa olla kotona ja käy ruokailemassa isovanhemmilla. Näin hän saa myös vastuuta ja tuntee luottamusta meidän taholta. Hänellä on aina myös kotiavain ja voi palata isän luota aikaisemmin jos haluaa. Isän luo haluan hänen menevän puhtaissa, siisteissä vaatteissa jo senkin takia että minkälainen kuva minusta äitinä tulee jos lapsi kulkee huonoissa vaatteissa. Jos isä-viikonloppuna tarvitaan ns työvaatteita, isä ilmoittaa ennalta ja lapsi pakkaa myös ne mukaansa.

• Tant Gredelin

"äiti on tehnyt pitkän tehtävälistan joka pitää olla tehty kun äiti tulee töistä.eli lomallaan lapsi joutuu hoitamaan kotinsa taloudenhoidon, ruohonleikkuut yms sen sijaan että voisi viettää aikaa kavereiden kanssa ja levätä keräten näin voimia seuraavaan kouluvuoteen."

Voi kauhistus sentään, että lapsi joutuu oikein tekemään kotitöitä!

Jos kyseessä on teini-ikäinen, on aivan oikein ja kohtuullista, että hän tekee osansa kotitöistä, sekä isän että äidin luona. Lapsensa passaavat vanhemmat tekevät heiille karhunpalveluksen, koska passattu ei opi ennen kuin muuttaa pois kotoa, että pyykit eivät peseydy ja siliä itsekseen, ruoka tule pöytään ja astiat puhtaaksi ilman, että sen joku tekee. Ruohonleikkuukin on reipasta ulkoilua, joka tekee tietokoneen ääressä nuokkuvalle pelkästään hyvää.

Toki kavereillekin pitää aikaa riittää, mutta jos nuori vetelehtii kaiket päivät ja illat koko kesälomansa ajan miten häntä huvittaa, taloustyöt ovat edessä kotiin palaavalla vanhemmalla, jolta ei sitten riitä aikaa lapselle. Teini-ikäisenkin lapsen on hyvä viettää aikaa myös vanhempiensa kanssa eikä pelkästään kavereiden, koska teini ei ole vielä aikuinen, joka voisi päättää kaikista asioistaan itse.

• äitee ihminen

Vaadi poikasi sinun luo asumaan ja käyköön äitinsä luona joka toinen viikonloppu sopi se hänelle tai ei. Ja kai nyt tuon ikäinen voi kotonaan käydä vaikkei siellä ketään ole.

• amisville.

Meikäkin asui jo yksin 16 vuotiaana. Aloittajan olis syytä katsoa peiliin ja miettiä vähän asioita sen pojan kannalta. Kyllä 16 v voi matkusta joo vaikka kiinaan yksin.

• terkka1

On sääli ettei onnenhuumassa ajatella kunnolla vaan hommataan lapsi. Nyt murrosikäisenä näyttää olevan vain kaikkien tiellä. Äiti haluaa tehdä omia juttujaan säännöllisesti joka toinen vko:n loppu ja näemmä myös biologinen isä arkipäivien lisäksi ei voi ottaa nuorta vastaan säännöllisesti! Yksin vastuussa ei voi olla 16v. etenkään vko:n loppuina vaan huoltajalla/huoltajilla on vastuu aina(kin) 18v. asti! Tulevana viikonloppunakin on monta huonosti voivaa nuortaihmistä joiden tekemisestä vanhepi/vanhemmat eivät välitä :(

• haistakaa paska

Saatanan kelvottomat.Puhutte pojasta niinkuin se olisi koira joka ei kelpaa kenellekkään !

• Kommenteista käy ilmi että vanhemmuus on hukassa ja pahasti. Lapsista ei haluta pitää huolta, arvottomia tuollaiset kinastelevat vanhemmat. Onko 16 vuotias joku aikuinen, hä? Ja voihan v teidän tavara juttujanne.. onko mukana vai ei yms..

• yh-mama

nuorikin taitaa kärsiä tilanteesta niinkuin sinäkin ja aiheesta.ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan.akka vedättää,älkää alistuko siihen.

• Itsenäisyyttä kehiin

Voi että.
      Mie täytin 16 v, niin muutin kaupunkiin alivuokralaisasuntoon ja kävin ammattikoulua.
      17 vuotta täytettyä muutin itsekseni asumaan pieneen pihamökkiin vuokralle. Ja siitä saakka ittekseni oon oppinu pärjäämään.

• Nykyään 25-vuotias

Kauhean itsekkäitä vanhempia nykyään kun vain omaa napaa katsovat ja käyttävät lapsiaan koston välineenä ex-puolisoilleen. Omat vanhempani erosivat kun olin 13-vuotias ja sain aina alusta pitäen kulkea miten halusin molempien luona. Tuollaisista vuoro viikonlopuista ja niiden peruttamisista tulee vain lapsille taakkana olemisen tunne, kun vanhemmat keskenään päättävät kumpi joutuu nyt huolehtimaan. Ja tuo avaimien otto on aivan kohtuutonta. Sama kun heittäisi lapsen ulos kodistaan. Erolapsilla on muutenkin tarpeeksi vaikeaa ilman että vanhemmat kinastelee tuommoisista naurettavista asioista.

• Oma elämä häh?

"Myös minulla lienee oikeus omaan tahtoon ja elämään? "

Kyuule silloin kun te päätitte tehdä lapsen tähän maailmaan, niin se on kirjoitta,aton laki että se tulee ekana. Huolenpito hänestä joilla ei muita ihmisiä tässä maailmassa ole ja se menee kuule sun "oikeus omaan tahtoon ja elämään" edelle.

Ei ihme että suomen nuoriso on masentunutta kun vanhemmat on ihan kypsymättömiä ja itsekkäitä omaa elämää kaipaavia kammoja. lapsiparat.

• tätitääää 54 v

Alle 18-vuotiaat ovat lapsia ja tarvitsevat vielä hyvin paljon vanhempien aikaa ja tukea ja ohjausta. Ei alle 18-vuotias voi asua yksin, kuin poikkeustapauksissa, mutta ei niin, että viikonloput asuisi yksin. Viikot koulua käydessä toisella paikkakunnalla voi joutua asumaan yksin ilman vanhempia.

Ihmislapsi tarvitsee vanhempiaan monesti pitkälle yli 20-vuotiaaksi. Kyllä heistä ikävä kyllä näkyy, jotka ovat joutuneet yksin pärjäämään jo nuorena ja ikävä kyllä se näkyy heistä negatiivisesti; ovat epäitsenäisiä, roikkuvia persoonia.

• stuida

No olipas vajaata. 1800-luvulla 20 oli jo itse lapsensa tehnyt ja 30-vuotias oli jo vanhus.
        Ei ole ihme että nuoriso on uusavutonta vetelehtijä sakkia joka ei kunnioita mitään, jos niitä pitää pitää pumpulissa 18v saakka.

• KALLE KELLO

Älä nyt viitsi puhua potaskaa. Itse olen lähtenyt 16 vuotiaana ja tähän päivään asti olen töitä tehnyt ja veroni maksanut. Ei minusta tullut huligaania, juoppoa, narkkaria, varasta ja lisää veronmaksajiakin olen saanut aikaiseksi. Ihan pelkkää potaskaa. Kyllä yli 18 vuotiaat tarvitsevat vanhempiaan, sen on satavarma, mutta ei heitä paimentaa tarvitse eikä tehdä ja elää heidän puolestaan. Milloin sinä sitten kuvittelet, että oppisivat "tavoille"? Kyllä niiden mussukoiden tarvii omat ongelmansa selvittää ja asioissa mennä perse edellä puuhun, ihan niin kuin jokaisen on pitänyt tehdä. Ei se elämä ole ihanuutta ja pettymyksetkin on osattava ottaa vastaan, mitä sitten kun isi/äiti paapoo kaikkia asiat pois päiväjärjestyksestä ja kun heittävät veivin, on 40 vuotias lapsirukka ihan hukassa. Sinunlaisesi äiti niitä peräkammarinpoikia kasvattaa. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia, ahdistaa jo heidän puolestaan

• :DDDDDD
        stuida kirjoitti:

No olipas vajaata. 1800-luvulla 20 oli jo itse lapsensa tehnyt ja 30-vuotias oli jo vanhus.
        Ei ole ihme että nuoriso on uusavutonta vetelehtijä sakkia joka ei kunnioita mitään, jos niitä pitää pitää pumpulissa 18v saakka.

Hahaha, no ei ollut 20-vuotias vielä lapsiaan tehnyt, eikä 30-vuotias vanhus. Luepa vähän historiaa sinäkin niin viisastut. Näin oli ehkä muutamia tuhansia vuosia sitten, kun ihmiset vielä elivät keräilijöinä. Vaikka sulle kai siinä ei sinänsä ole eroa 1800-luku tai 8000 eKr..

• tähtinuoruus

Voi tätä elämää..pojasta on tullut vastus,surullista,kokee varmaan että olen äidille ja isälle tarpeeton..
      Vanhemmat olkaa vanhempia ettei nuoren perusturva ei järkkyisi.

• drytugyjjhkljioio

Kuulostaa minun korvaani siltä että exäsi on kyrpiintynyt sinuun eronne takia (mikä ikinä eron taustalla sitten olikin) ja käyttää poikaa aseena sinua vastaan ollakseen mahdollisimman vittumainen.
      Nyt on siis taas kerran lapsesta tullut leikkikalu parin välille, joka ei tule toimeen. Toivottavasti pojalla on kuitenkin kaikki hyvin, esimerkiksi henkisesti tasapainoinen lapsi, eikä teidän kinastelunne vaikuta häneen liikaa.

• Justiinsajuujajetsul

Miksi olet tehnyt lapsia?
      Etkö tiennyt kuinka kondomia käytetään?
      Etkö osannut ajatella omilla aivoilla, millaisen äidin lapsellesi haluat?
      Häiritsikö tuheron tuoksu aivokapasiteetin toimintaa?
      Sitten vingut.

• Samoja kokenut

Ymmärrän kyllä hyvin aloittajaa, sillä olemme puolisoni kanssa hiukan samantapaisessa tilanteessa hänen lapsensa ja eksänsä kanssa. Eksä teki varsinkin alkuaikoina erilaisia ohareita, kuten jätti toisinaan ilmestymättä kokonaan paikalle, kun oli hänen viikonloppunsa ja olisi pitänyt tulla lasta hakemaan. Se oli tietenkin lapselle todella kurjaa.

Tämä on jo korjaantunut, mutta hommassa on edelleen toivomisen varaa. Esimerkiksi sovitut ajat eivät välttämättä pidä ja useita kertoja olemme odotelleet pihalla toista vanhempaa saapuvaksi, kun on lähtöön valmistauduttu ja menty odottamaan sovittuna aikana. Mikäli hän myöhästyy aikatauluista, ei hän siitä koskaan oma-aloitteisesti ilmoita. Ongelmallista tietenkin on, että joskus olemme saattaneet sopia itse jotain tärkeää menoa, ja kun toista sitten joutuu odottelemaan, eihän se paljon naurata.

Jos eksälle tulee tarve vaihtaa viikonloppuja, tekee hän sen viime tipassa etukäteen kysymättä. Esimerkiksi 30-vuotissyntymäpäiviäni varten olimme varanneet puolisoni kanssa lomamatkan hotelleineen. Kaksi päivää ennen lähtöä puolisoni eksä ilmoitti, että lapsi ei voi tulla heille (ilmeisesti oli alkoholipitoiset juhlat sovittuna). Lasta ei kuulemma voinut viedä myöskään isovanhemmalleen. Tässä vaiheessa alkoi jo oma pinna kiristyä ihan periaatesyistä, mutta tietenkin ajattelimme lapsen parasta ja niin sitten juhlimme syntymäpäiviäni lapsen kanssa. Sitä varten jouduimme kuitenkin vaihtamaan toiseen ja huomattavasti kalliimpaan hotelliin, kun aikaisempaan ei saanut lapselle vuodetta, eikä huoneen vaihtokaan ollut enää mahdollista.

Lapsi on vielä pieni, eikä häntä voi todellakaan yksin kotiin jättää. Eksän kanssa riiteleminen houkuttelee, mutta yritämme ajatella lapsen parasta. Emme esimerkiksi halua laittaa lasta menemään toisen vanhempansa luo puolipakolla, vaikka asia olisi etukäteen sovittuna, koska lapsihan siinä joutuisi kärsimään. Näin pieni lapsi on täysin vanhempansa armoilla.

Emme todellakaan laita lapselle mukaan parhaita vaatteita, vain mahdollisimman vähäisen - tietenkin riittävän - määrän päällepantavaa. Eksän luota tullessa lapsen vaatteet haisevat tupakalle ja ne täytyy kaikki pestä. Itse hän ei yleensä koskaan pese lapsen vaatteita. Hän ei myöskään osallistu mihinkään lapsen kustannuksiin, kuten isompiin vaatemenoihin tai harrastuksiin. Elatusmaksunsa kyllä maksaa, mutta sehän ei tunnetusti mihinkään riitä, välttämättömiä elinkustannuksia lukuunottamatta. Tuen itse puolisoani taloudellisesti lapsen menoissa.

Ymmärrän sen, että kun toinen käyttää valtaa lapsen kautta, se turhauttaa ja ärsyttää. Ehkä aloittaja voisi kuitenkin yrittää miettiä lapsen parasta ja sitä, että mahdolliset ylimääräiset viikonloput lapsen kanssa ovat tärkeää aikaa. Elämäänsä on tietenkin mahdotonta suunnitella, jos suunnitelmat muuttuvat koko ajan. Kyllä aikuisella ihmisellä saa olla lapsettomiksi päivikseen suunniteltuna menoja, muutoinhan kotona pitäisi päivystää kaiken aikaa puhelin kourassa.

Avaimen pois ottamiseen voi olla monta syytä, äiti voi esimerkiksi pelätä lapsen hukkaavan avaimen isän luona ollessaan. Loogisin selitys kuitenkin on, että hän käyttää kotonaan alkoholia tai hänellä käy siellä vieras/vieraita, joita ei halua lapsen näkevän. Tämän hän voi tietenkin tehdä ihan lasta suojellakseen, eihän ole ihannetilanne, että lapsi ryntää kotiin vaikkapa kesken seksin. On myös ymmärrettävää, että äiti ei halua välttämättä esitellä lapselle esimerkiksi tuoretta kumppania, vaan tahtoo odottaa mahdollisen suhteen vakiintumista.

• leväpee ?!

Lapsi on sinun !!!
      Voi kauheeta kun et halua häntä !!!
      Oisit ajatellut kun polvesi levitit !

• SUPERLATEKSI

LATEKSI ISKEE TAAS!

• olette yököttäviä!

Voi lapsiparka !
      Te olette kauheita vanhempia !
      Teidät pitäis ilmiantaa lastensuojeluviranomaisille.
      Säälittää teidän lapsiparkanne, joka kantaa typeryytenne seuraukset, vaikka on ihan viaton kaikkeen ja ansaitsisi lämminsydämisen ja normaalin lapsuuden !!!

• 56yt445yt44555555555

No just, siinä sitten oikein kunnon isä. Kehtaatkin valittaa jos poika on teikän luona joka toinen viikonloppu, vissiin elatusapukin rajoittaa teikän vapautta ja elämää?

• JKKL

NIINKÖ

• hyhymitäpoppoota

Ei tällaiset mitään lapsia tarvitse jolle se oma elämä on kaiken yli menevää !!

onko teillä mitään siellä peruukin alla muuta kuin iso tyhjä tila sellainen jossa lakanoita on hyvä kuivata !

• man from street

Voi Jessus mita touhua!! Itse lahdin merille 15-vuotiaana v:na-73.Eka reissu liki vuoden mittainen.Ei huudellut Aitee peraan..Kylla kait se napanuora olis hyva katkaista!

• japy2

Ja miten elämä sitten on mennyt? Eikö ollut yhtään vanhempia ikävä 15-vuotiaana?

• Millamagillla

No en minäkään lapsille anna avaimia mukaan kun menevät isänsä luo...saattas hävitä tavaraa...kun tää oli joskus hänenkin kotinsa...niin luulee että vieläkin voi täältä käydä hakemassa tavaraa. Suuttui kun pyysin häneltä avaimen pois erotessa ja hänen muuttaessa uuden akkansa luo...antoi sen vasta kun uhkasin poliisin hakevan sen siltä!

Ja minua ärsyttää se, että exä vaatii mua laittamaan vaatteita lapsille mukaan kun on hänen vkl...eikö hänenkin pitäs osallistua lasten vaatettamiseen? Aika rasittavaa roudata vaatetta ees takas ja kukas sen pyykin pesee....

Kyl nyt 16v yksin pärjää....

• minä ite ja muut

Etköhän sinä vielä 2 vuotta jaksa, aika menee äkkiä. Lapsesi tulee ymmärtämään uhrautumisesi niin, että välität hänestä todella. Riippuu myöskin nuoresta, mutta esim. minua ei voinut laskea silmistään vielä 16-vuotiaana (oli heti maailmanlopun bileet päällä).

• Oletteko julmia ?

Meidänkin perheessä ero, mutta meillä kilpaillaan kumpi saa olla pitää lasta.
      Lapsi on niin rakas meille molemmille.
      Teille ei tunnu olevan.
      Kaikki pöpit ne saa lapsia hankkiakin !

• skrämmy

Nuo temput on tietoista kiusantekoa.

• jaa?!

Kuka valopää tohon Suomi24:n etusivulle laatii noita juttuja, että " vaihtaa viikonloppua", ikäänkuin lapset olisi joitakin "reppusankareita", joita voisi paiskoa paikasta toiseen vapaaehtoisesti pidettävänä "asiana" harrastuksen tapaan, ikäänkuin kumipalloja? Toivon, että yhteiskunta lakkaisi taloudellisen avustusten muodossa täysin avustamasta lapsia tekeviä keskenään riitaisia ihmisiä, niin lakkaisi varmaan into monilla niistä hyypiöistä erityisesti tehdä lapsiakin, jos kerran ajatus on, että lapsi olisi samantyyppinen "harrastus", kuin vaikkapa kavereiden kanssa hengailu tai kuntosalilla käynti, mihin ajankohdat kanssakäymiseen lapsen kanssa voitaisiin "valita" ja joka lapsi siten muka voitaisiin "ottaa luokse" ikään kuin koira tai kissa tai kumiankka ( sitähän termiä tossa etusivulla käytetään eli lapsista puhutaan kuin esineistä).

• Aikuisoikeudet pois

Rakkaudettomien aivottomien ihmisten ei pitäisi tehdä lapsia ollenkaan.
      Tuli kamalan surullinen olo kun luin juttua.
      Tuli niin sääli sitä lapsiparkaa.

• jaah?!

Niin no lapsia tekevien pitäisi tajuta, että se- on- elämän- jokainen- seuraava- minuutti, mitä- oman- lapsen- syntymän- jälkeen- ollaan -lasten- kanssa- tekemisissä, eikä mikään "harrastus" tyyliin, että "Kohta hei alkaa tässä uusi elämä, kun tässä olen pyngännyt kakarat nuorena." Kuvottavin väite, mihin itse olen törmännyt julkisuudessakin usein, on se että jotkut akanrutkulat selittää ylpeinä, että " Tulipahan tehtyä nämä lapset nuorena alta pois ja kohta voi elää omaa elämää" - tosiasia on kyuläkin se, että jos kerran VALITSEE tehdä lapsia ( jokkaisen oma valinta haluaako vaiko ei), niin ei tule mitään "uutta elämää" ja uutta nuoruutta, vaan lapsiperheellisten arki on LOPPUELÄMÄN kestävä asia, samanlaisena valinnan myötä toki aina!

Kaikkein kuvottavimpia on tuhkamunat, jotka ei maksa yhtä tyhmille akoilleen edes elatusmaksuja tuotoksistaan. Niiitä sitten yhteiskunta hyysää ja lapsensa kärsii.

• mek

Yksi keino on että poika teettää äidin tietämättä yhden lisäavainmen siihen äidin kotiin ja antaa toisen avaimen äidilleen että silleen tai sitten äidillä on jokin mies siellä ja ei tahdo pojan yllättää ja ei ko poika laita äidilleen vastaa ja kerttoo että kyllä yksin voi olla. Meillä ainakin lapsi on jäänyt jo 15v kotiin viikonlopuksi ja ei mitään ikävyyksiä ole ollut vaiikka bielitäkin on pitänyt mutta kettoin että vaan tietyt kaverit kutsuu ja jos tullee väärää porukkaa ja eivat poistu niin sitten soitetaan isälle tai poliisille. Nössö olet ja sanoppa ex lle että kun ollaan erottu niin teet niinkuin itse haluat ja ´kerrot että 16v poika voi olla yksikseen viikonloppun koska eihän lapsi muutten itsenäisty jos ei anneta vastuuta ja vaputta.

• Aikuistukaa!

Voisko miettiä, mikä on pojalle parasta. Toimia sen mukaan, että lapsi tuntee olonsa turvalliseksi ja toivotuksi kummankin luona. Voisko niellä ylpeytensä ja kaunansa eksäänsä kohtaan, niin kauan kuin lapsi viittii vielä vanhempiensa luona käydä tai asua. Mitä sillä voittaa, jos kostaa eksälleen, kun lapsi on kuitenkin se joka siitä ehkä eniten kärsii?

• voi vanhempia

16 vuotias kyllä jo pärjää kotona itsekin, eri asia tietenkin jos on joku vaiva, että tarvii apua, esim. kehitysvamma tms.

Jos kyse on ihan normaalista nuoresta miehestä, niin ihmettelen, että vielä tuon ikäisestä pojasta tulee riitaa. Hänhän on jo nuori mies. Alkaa olla teini-ikä ohi.

Mahtaa nuorella miehellä olla paha mieli, kun ei kumpikaan vanhemmista oikeasti välitä, vaan on haitta, kun omat menot pitää perua. Minä ainakin satsaisin lapseeni ja jättäsin menot menemättä ja nauttisin lapseni seurasta.

Lopettakaa se keskinäinen taistelu ja antakaa lapsellenne aikuisen ihmisen malli, jossa asioista voi neuvotella, sopia ja jossa lapsi kuitenkin koetaan se tärkeimmäksi asiaksi elämässä.

Asiaan auttaa mielikuva"-leikit". Miettikää entä jos lapsenne kuolisi? Entä jos jompi kumpi vanhemmista kuolisi? Alaisiko hävettää tuo käytös, että lapsenne on vain välttämätön paha, mitä pitää nakella sinne tänne. Hän on arvokas ihminen ja pitäsi olal vanhemmilleen tärkeä ja se pitää myös nuorelle näyttää.

Lisäksi - nuori mies pitää opettaa, että hän voi olla avuksi isovanhemmilleen, jos ovat iäkkäitä. Ei kai nuori mene sinne vain passattavaksi?

Aloittaja on niin itsekäs kuin olla voi. Siis tärkeintä on vain omat menot!!!

Ja huom. Olen eronnut aikoinani. Minulla on kolme aikuista lasta ja yksi lapsenlapsi, joka on 15 v ja viettää viikonloppuja kanssani. Matkustelen hänen kanssaan Suomessa ja ulkomailla. On aina ihana saada lapsenlapsi kylään. Hän myös auttaa askareissa jos tarvitsee. Mutta eipä aikoinaan tullut mieleenkään, että olisi jotenkin kauheaa, jos piti perua omat mento kun ei lasten isä huolinut lapsia, näin kävi kyllä aika usein. Oli pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Otin vastuun lapsistani ja otan vastuun myös lapsenlapsestani silloin kun hän on luonani. Muulloinhan hänestä huolehtivat vanhemmat mallikkaasti.

• isä,poika,pyhä henki

Tulikohan mieleen että elämässä on asioita jotka vaativat järjestelyitä silloin kun molemmat vanhemmat eivät asu yhdessä. Esimerkiksi sairaalahoito, työmatka, kertausharjoitukset, yms.
        Ja ymmärrän ettei aloittaja katso oman kotinsa olevan pitkän viikonlopun ajan lapselle sopiva paikka olla yksin, etenkin jos kyseessä on enemmänkin yksin asuvan miehen asunto jossa poika vierailee joka toinen vkl. Eron jälkeen isä joutunut muuttamaan pieneen asuntoon jossa ei ole kaikkia perheen kodin hienouksia. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että toinen vanhempi on saanut vallan pojasta siinä määrin että nöyrtyy tahtoon eikä normaalin nuoren tavoin yritä tuoda omaa mielipidettään esille. Ja isä on pääsemässä tuon exän tahdon alta pois. On herännyt huomaamaan ettei asiat ole kuten pitäisi.
        Toivottavasti poika täysi-ikäistyttyään saa voimia vaatia sen oman paikkansa yhteiskunnassa.
        Ja avaimesta, ei kai ketään voii estää pääsemästä omaan kotiinsa, sinne missä hän virallisesti asuu? Etenkin kun kyseessä on yuonikäinen nuori, ei enää pikkulapsi.

• eikö väliä
        isä,poika,pyhä henki kirjoitti:

Tulikohan mieleen että elämässä on asioita jotka vaativat järjestelyitä silloin kun molemmat vanhemmat eivät asu yhdessä. Esimerkiksi sairaalahoito, työmatka, kertausharjoitukset, yms.
        Ja ymmärrän ettei aloittaja katso oman kotinsa olevan pitkän viikonlopun ajan lapselle sopiva paikka olla yksin, etenkin jos kyseessä on enemmänkin yksin asuvan miehen asunto jossa poika vierailee joka toinen vkl. Eron jälkeen isä joutunut muuttamaan pieneen asuntoon jossa ei ole kaikkia perheen kodin hienouksia. Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä että toinen vanhempi on saanut vallan pojasta siinä määrin että nöyrtyy tahtoon eikä normaalin nuoren tavoin yritä tuoda omaa mielipidettään esille. Ja isä on pääsemässä tuon exän tahdon alta pois. On herännyt huomaamaan ettei asiat ole kuten pitäisi.
        Toivottavasti poika täysi-ikäistyttyään saa voimia vaatia sen oman paikkansa yhteiskunnassa.
        Ja avaimesta, ei kai ketään voii estää pääsemästä omaan kotiinsa, sinne missä hän virallisesti asuu? Etenkin kun kyseessä on yuonikäinen nuori, ei enää pikkulapsi.

Entä äiti?

• narskun valta?
        eikö väliä kirjoitti:

Entä äiti?

Äiti vi...taa kun isä ei enää alistu hänen tahtoonsa mutta nauttii kun poika onaivopesy ja talutusnuorassa, toistaiseksi.
        Tämähän on selvää narsistin luonteenpirteitä omaavan käytöstä,siis äidin taholta.

• suurin osa miehiä
        narskun valta? kirjoitti:

Äiti vi...taa kun isä ei enää alistu hänen tahtoonsa mutta nauttii kun poika onaivopesy ja talutusnuorassa, toistaiseksi.
        Tämähän on selvää narsistin luonteenpirteitä omaavan käytöstä,siis äidin taholta.

Mistä niin päättelit.
        Entä, jos se äiti on töissä viikonloput?
        Eikö se isä vois käskee ottaan vaatetta enemmän, jos poika ite ei tajua.

• yhteishuoltajuus...

Ole mies ja pidä lapsestasi huolta aina kun tarve! Lapsesi ei ole enää pelkkä lapsi jokupäivä, vaan on omineen miten haluaa!

Ymmärrän kyllä tuon "ikävän" loputtoman joustamisen! Kyse kuitenkin omasta lapsesta jolle on tehtävä kaikkensa, että ei syrjäänny tässä raadollisessa maailmassa! Jos omat vanhemmat hylkivät kilpaa, niin kuka lapsen se luotettava aikuinen on?...

Kyllä ne "pohjatyöt" kantaa hedelmää jälkipolveen kun on täysillä heidän ainoaan elämään, ne tykkää takas ja luottaa sinuun aina!

Itsellä kokemusta kirjaimellisesti asiasta, mutta otin asiaan asenteen joka oli se, että erosin ex-vaimosta pysyvästi en lapsestani!..

• Kummastas erosit? Miehestä vai lapsesta?

Ite joustan myös aika lailla, tiesin jo erotessa että niin tulisi käymään. Jos vaan taiselet vastaan, saat taistella kun muksus on aikuinen, ja teille kaikille jää vain paha mieli. Lapsestasi on tullut juureton heittopussi, jolla on sellainen fiilis ettei kukaan halua häntä, (he aistivat ihmeen paljon) ja exälläs on yliote.

Niin mä sen päättelin. Ja halusin myös että lapsillani on paikka joka on heidän koti, jonne aina saa tulla. Minä siinä voitan kun saan olla heidän kanssa.

Sekä, jos olisin pysynyt naimisissa, tilanne olisi kuitenkin ollut sama - minä niistä mukuloista olisin vastannut.

• Mude_

Mitäs jos alkaisitte kumpikin käyttäytyä kuin aikuiset. Tehkää selvät sopimukset paperille ja kumpikin allekirjoitatte ne lastenvalvojan luona, jos se ei keskenään onnistu. Ja sitten myös sitoudutte siihen sopimukseen siihen asti, kun poikanne on 18.

Miltähän teidän pojastanne mahtaa tuo pompottelu tuntua?? Ja sitten tuo ikäkysymys; 16-vuotias selviytyy jo melko hyvin osan ajasta ihan itsekseen, kun annatte hänelle sen mahdollisuuden ja kuuntelette häntä. Toki turva ja kohtuullinen huolenpito täytyy vanhempien järjestää samoin rajat nuorelle.
      Ja kyllä - teillä kummallakin on oikeus omaan tahtoon ja elämään, mutta myös VASTUU lapsestanne. Kasvakaa siis jo vihdoin aikuisiksi!

• KALLE KELLO

Kuule mude. "Tehkää selvät sopimukset... ja sitten sitoudutte sopimukseen kun poikanne on 18". Kun poika on täyttänyt 18, sen on siinä ja thats it!! Olkoon missä on ja tehköön mitä tykkää, mun velvotteet loppu siihen. Niinkö? Lapsi löytää työpaikan saa asunnon ja alkaa elää kunnon veronmaksajana, pärjää rahallisesti jne, on varmaan jokaisen vanhemman toive. Totuus on kuitenkin toinen tänä päivänä ja vaikka noin onnellisesti kävisikin, että lapset onnistuisivat heti muuttamaan omillensa ja pärjäisivät rahallisesti, niin tosiasiahan on, että me vanhemmat (ainakin oletan että suurin osa) kannamme varmasti huolta lapsistamme, vielä kun he on 50 vuotiaita jos meissä henki pihisee.

• Voi herrani mun...siis mie oon 16 ja asun yksin 300km pääs vanhemmista...ja hyvin oon pärjänny. Pistäkäähän poika omilleen,siitä ois sille itelleen eniten hyötyä.

• Ei lasten tarttis

16 vuotias saa edes kämppää, ellei joku sille hanki. Opiskella voi jossain sisäoppilaitoksessa tai missälie. HaH! :D

• 18v on hyvä
        Ei lasten tarttis kirjoitti:

16 vuotias saa edes kämppää, ellei joku sille hanki. Opiskella voi jossain sisäoppilaitoksessa tai missälie. HaH! :D

Muuttakaa pois vasta täysi-ikäisenä, paljo järkevämpää eikä tarvi asunto-asioiden kanssa pelleillä.

• Ei lasten tarttis kirjoitti:

Ei oo iso vaiva vuokrata asuntoa..Oppiipahan elämähän omillaansa.

• nuortenkokeilunhalua

Sinulle nami_honey...Eihän tuo ole mitenkään ihmeellistä. Jos joku haluaa muuttaa omilleen, siinä on aina omat syynsä ja haluamisensa, ei voi yleistää. Ihmiset ovat erilaisia, joku haluaa asua kotona pidempään ja se on ok. Omat lapseni lähti näin: Tyttö muutti 18v ihan opiskelun ja itse pärjäämisen kaipuussa takia. Kävi kotona usein. Hyvin meni. Poika muutti kehotuksesta omilleen 17 vee, kaipasi kotiin tympääntyneenä ja muutti takaisin vuoden päästä. Sai tulla ja 19 v muutti omaan ja pärjää nyt hyvin.

• oma per-e ensin

Ennen vanhaan vanhempi sanoi ylpeänä:
      kyllähän minä rakkaasta perheestäni huolta pidän.

Nyky-etä-vanhempi:
      kyllähän minä rakkaasta perseestäni huolta pidän.

• 10+9

No kylläpä siinä on vanhemmat, jotka eivät välitä enää lapsestaan lainkaan, vaan ainoastaan omista menoistaan ja haluistaan. Toivottavasti teoistanne huolimatta lapsestanne kasvaa järkevä aikuinen, vaikka ei ilmeisesti ole saanut järkevän aikuisen mallia mistään.
      Noin vanha lapsi saa kyllä tasan tarkkaan itse päättää kumman vanhemman luona vakituiseen majailee... siitä vaan annat pojan asua luonasi vaikka keski-ikäiseksi, mutta ei taida sopia sun nyky-elämään...

• musta_helmi

Kylläpä vituttais olla sun tai eksä lapsi, kukaan ei halua sitä.

• KALLE KELLO

Tässä vetää ihan sanattomaksi ja ajattelin ensimmäiseksi, että osataan sitä muuallakin. Oletko sinä kysynyt (tai ex:si, tiedätkö yleensä) pojalta, mitä hän ajattelee/miltä hänestä tuntuu? Ei varmasti hyvältä, murrosiässä oleva. Jos äiti ottaa avaimet pois aina kun tulee luoksesi (varmistaa, ettei poika tule häiritsemään, kun on miehiä sängyssä).
      Omille lapsilleni kävi niin, että isi otti lapsilta avaimet pois, etteivät pääse sinne varastamaan (ihan totta -varastamaan) mitään! Ei pyydä luokseen yökylään tms vain silloin saa mennä, kun he (uuden puolison kanssa) ovat kotona, vain vierailemaan. Heidän kotinsa oli kuitenkin lasten koti vauvasta alkaen monia vuosia. Kun avaimet vietiin lapsilta, oli sydäntäsärkevää katsoa sitä itkua, veti täysin sanattomaksi. Minä itse uskon, että isin on turha myöhemmässä vaiheessa pyydellä lapsiaan luokseen. Lapset muistavat lopunikänsä tuon kohtelun.

• tdrbx,lnvc

Miehiä sängyssä?....

• KALLE KELLO
        tdrbx,lnvc kirjoitti:

Miehiä sängyssä?....

No, eksää nyt tajua

• kuvittelet itse
        KALLE KELLO kirjoitti:

No, eksää nyt tajua

Ei kukaan niin edes sanonut.

• leena-ja

En viitsinyt lukea aloittajan viestiä kokonan. Itselläni on vastuu lapsistani koko ajan, enkä valita.

• äiti ja äiti

Heippa. 16 vuotias poika tarvitsee vielä perään katsomista ja nimenomaan tunnetta, että välitetään, vaikka he tuossa iässä kovasti ovat jo aikuistumassa. Riippuu tietysti aika paljon pojan luonteesta ja tavoista. Halutaan olla itsenäisiä ja heille pitääkin antaa tilaa, mutta pitää myös näyttää että vanhemmat välittävät.

Älä lopeta missään vaiheessa sitä, että olet kiinnostunut hänen asioistaan ja näytä, että hän on aina tervetullut luoksesi. Myöhemmin huomaat sen merkityksen, jos et sitä tee.
      - Exäsi on siinä oikeassa, että 16 vuotiasta poikaa ei voi jättää "yksin kotiin" pitkäksi aikaa valvomatta. Se vaan pitää hoitaa hienotunteisesti loukkaamatta aikuistuvaa nuorta. Kaikki riippuu tietysti pojan omasta käyttäytymisestä. Exääsi voit muistuttaa yhteisestä sopimuksesta, jos teillä sellainen on, miten asiat joustavasti hoidetaan, ilman että pojan täytyy olla pelinappula.

• Hävettää sun puolest

Poikaa käy kovasti sääliksi. Näyttää olevan vanhempiensa kiistakappale ja heittopussi. Kumpikaan ei ilmeisesti haluaisi koko poikaa.

Kyse on sentään omasta lapsestasi. Jos ex vaikkapa kuolee, huoltajuus jää kokonaan sinulle. Vingu siinä sitten omien menojesi perään. Ja tuo avainjuttu on ihan älytön.

Hävettää tällaisten ihmisten puolesta. Että kehtaavat tulla vielä keskustelupalstalle marisemaan. Onneksi poika on kahden vuoden kuluttua 18 ja täysi-ikäisenä voi jättää vanhempansa tappelemaan keseknään.

• tumblari

Itselleni nousee tässä asiassa vain huoli pojan mielentilasta. Mahtaa varmasti tulla olo, että ei häntä kumpikaan vanhemmista halua, jos pakotetaan isovanhemmille menemään tai otetaan avain pois, ja lisäksi tapellaan siitä kuka JOUTUU hänestä viikonloput huolehtimaan. Aivan varmasti hän kokee itsensä taakaksi.

Menkääpäs vanhemmat itseenne! Ei tällä tavalla kasvateta lapsesta tai nuoresta normaalia ja tasapainoista aikuista.

• Hyvä luuserit!

Hienoa. Kun vanhemmat eivät viitsi ottaa vastuuta niin isovanhempien täytyy.

• Koulutragediat...

Niin. Onhan tätä nähty, että nuorilla miehillä järkkyy mielenterveys tuhoisin seurauksin. Kasvatustyö on jo myöhäistä 16-veen kanssa, mutta perusturvallisuuden tulee olla kunnossa (= ruokaa ja aikuinen puhelimen päässä tarvittaessa).

• etpätiedämitään

Näillä pojilla oli aivan tavalliset perheet.
        Sen sijaan kouluaika oli yhtä kidutusta.
        Että kenenkähän kasvatustaidot siinä oli hukassa?

• Lusikalla mitattu

Siis mitä ihmettä! Sinulla on poika, joka on 16 vuotias ja ei voi olla yksin kotonaan ja jolle ei voi antaa avaimiakaan. Huhhuh!!!
      Meillä on kuule ollut tilanne, että vaimoni poika on ollut isällään ja asunut muuten täällä meillä, on ollut kotiin avaimet ja on voinnut olla ihan yksin kotonakin jonkun aikaa. Oli partioleireilläkin melko pienestä pojasta asti ja ulkomaillakin kansainvälisillä leireillä.
      Missä ihmeen villakopassa olette lastanne kasvattaneet!

Minulla oli jo 15 vuotiaana oma saha ja sahattiin lautaa, lankkua ja muuta puutavaraa isännille, tehtiin pitkää päivää muutenkin töissä. 17 vuotiaana asuin jo poissa kotoa.

• Juhani12345

Minusta on usein ihan järkevää esim. taloudellisista syistä, että nuori aikuinen asuu kotonaan vaikkapa yli 20 -vuotiaaksi, mutta tapauskohtaista tietenkin. Toisaalta, useinhan kotoa on kuitenkin muutettava työn tai opiskelun takia muualle.

Itselläni on mennyt ihan hyvin vaikka muutin jo 14 -vuotiaana Helsinkiin ja siitä lähtien on huolehtinut kaikista asioistani ja menoistani täysin yksin.
      Kansakoulupohjalta ja mottimetsästä lähdin liikenteeseen ja myöhemmin sitten opiskelin lisää.

Ekasta työpaikasta tuli heti potkut :-) Sain pestin, mutta viimeisessä paikassa, henkilöstöosastolla, tuli stoppi, koska siellä selvisi ikäni 14 -vuotta. Kyseinen firma sai ottaa töihin vain 15 -vuotiaita ja ei tullut mieleenikään, että joitakin ikärajoituksia on!
      Muutaman päivän päästä pääsin kuitenkin hommiin erääseen pienen firmaan, jossa sain lakipykälien mukaisesti tehdä 6 tuntista työpäivää, normaalia oli silloin 8 tunnin päivä lauantaina 6 tuntia.

Kyllä ainakin silloin moni nuori pärjäsi aika hyvin ilman vanhempien jatkuvaa holhousta, mutta ehkä ajat ovat muuttuneet. Ei silloin edes kenellekään tullut mieleen etteikö tavallinen nuori pärjäisi esim. yksin kotona.

Ehkä tässä aiheessa on hieman pluffia mukana, jotta me aikaisin itsenäistyneet pääsemme kehumaan itseämme :-)

• kesäduuni

Se oli ihan eri juttu talvisodan aikana, sillonhan hiihdettiin kouluunki kesät talvet.....nykyisin on jo vaikeeta saada edes kesätyötä jollet ole ammattiin opiskeleva tai 18v.

• Oksennus yskös

Katso viestejä. Kyllähän nyt on selvä, että sun melkein aikuisella lapsella on oikeus sanoa ja päättää. Sinsä sopeudut, jos poika vaatii. Miks ihmeessä äidin pitäisi päättää näistä?

Tämä lapsi ei pääse tätä menoa kotoa normaalina poikana, AUTA.
      Se että kengät viedään ja annetaan vanhat rauskat tilalle, kertoo jo paljon. Pitäkää te pojat yhtä. Autat lastasi, pidät sopimuksista kiinni, eikä niistä tartte eukolle laverrella, jos hän poikkeaa esitetyistä.

Hankit kotiin kaikki sukista lähtien ja ne on sun luona.

Todella lapsi raukka jos ei te kumpikaan halua :((

• realisti9

Höpö höpö. Tuossa iässä voi vaikka alkaa itsenäiseksi terroristiksi.
      Tissiä ei enää tarvitse.

• tie aikuisuuteen

Onko sun poikas koskaan tehnyt mitään itsenäisesti, onko hän, kun robotti jota sinä ja ex muijasi pompotatte.
      Onko poikasi ottanut mitään vastuuta edes itsestään, onko hän täysin avuton ei löydä ruokaa kaapista ei osaa mennä nukkumaan, kun käskystä, onko hän koskaan ollut poissa kotoa ilman vanhempiaan siis joillakin leireillä tai kavereilla.
      Onko poikasi hakenut kesäduunia, 16v löytyy jo jotain kesäduunia ja saa omaa rahaa ja oppii edes rahan käyttöä.
      Kyllä 16 vuotiaan jo pitäs jotain vastuuta tuntea edes omasta ittestään.
      Parin vuoden päästä hän on aikuinen suomen kansalainen, noilla eväillä hän ei kykene itsenäiseen elämään edes vanhempien luona, jollei voi edes yhtä viikonloppua olla yksin.

• 1fubar

Vaihto-oppilaana ensin ulkomailla koulun jälkeen, sitten armeja ja sen jälkeen heti kotoa pois muutto ja oman itsenäisen elämän aloitus. Kotoa lähdin siis siinä 18 vuotiaana mutta vasta virallisesti muutin armeijan jälkeen omaan elämään ja se on toiminut. Omaa tahtoa ja yritystä vaatii mutta jos sitä löytyy niin kaikki järjestyy.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5787
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      604
      2265
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1171
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1048
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1013
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      1001
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      61
      936
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      905
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      778
    Aihe