MIksi näin

Harrastajavalokuvaaj

3

162

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-D3100-kuvaaja

Kameran mukana myydyn 18–55 mm:n ”kittiobjektiivin” rahallinen arvo on varsin vähäinen ja kamerahuoltojen työ vastaavasti kallista. Minä miettisin korjauttamisen mielekkyyttä kahdestikin.

Nuo Micro-Nikkorit ovat lähikuvaukseen optimoituja laseja, ts. niillä voidaan tarkentaa niin lähelle, että kuvaussuhteeksi saadaan vähintään 1 : 1. Piirtokyky on yleiskuvauksessakin mainio, mutta valovoima ei ole mitään huippua.

Ellet aio panostaa nimenomaan lähikuvaukseen, ehdottaisin 35 mm:n f/1.8 normaaliobjektiivia. Maksaa uutena noin 200 € ja on hyvinkin jokaisen euron arvoinen. Valovoimaa on 1½ aukkoa enemmän kuin tuossa ajattelemassasi makro-objektiivissa.

• Käytettynä?

Noita 18–55 mm:n kittizoomeja on ollut silloin tällöin tarjolla suoraan käyttäjiltä kohtuurahalla. Vajaa kuukausi sitten olin ostajan mukana silminnäkijänä, kun tuollaisesta syntyivät kaupat 50 eurolla. Ammattitaitoisessa kamerahuollossa ei samalla rahalla kummoisia hommia tehdä! Vakaajallisesta VR-versiosta saatetaan pyytää vähän enemmänkin.

Kameraliikkeiden vaihtolaitehyllystä löytyy samoja laseja sitten satasen pintaan. Uudesta saat pulittaa (toki liikkeestäkin riippuen) n. 180 tai 230 € sen mukaan, onko kyseessä VR-malli vai ei.

Jos kameran mukana ostamasi objektiivi tyydytti ennen rikkoutumistaan, voit yrittää löytää tilalle ehjän samanlaisen käytettynä. Uudesta pyydetään mielestäni liikaa hintaa.

Työkalu käytetyn metsästykseen:
      http://www.omaetsin.fi/#?q=nikkor&c=

• kjKSGJ

Kittilinssit on vain kameran myyntiä varten. Pääasia, että ostaja pääsee kokeilemaan ja tulee himo ostaa uusia ja parempia linssejä.

Hyvä linssi tuo 40 millinen ja kelpaa myös muuhun kuvaukseen. Makro-objektiivit on poikkeuksetta terävämpiä varsinkin reunapiirroltaan ja paremmin tehtyjä, kuin vastaavat tavalliset objektiivit.
      Ainut "huono" on se, ettei kuva-ala riitä kinokokoiseen kameraan, mutta eipä se riitä noissa halvoissa kittizoomeissakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2872
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2743
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1629
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1239
    Aihe