Palstalaisten mielipiteitä kysyn.
Jokainen kyllä tietää kirjoittajien kirjavan taustan. Suurin osa on iäkästä, ikänsä työnsä hyvin tehneitä, mutta kun kansakoulun ainekirjoituskin on vaikkapa 60.vuoden takana, ei viestien kirjoitus onnistu.
Mikä palstalla kiinnostaa? Jos arjen asioista kertominen rittää, sille pitäisi olla oma "Arkipirttinsä".
Asiattomat, sisällyksettömät, parin sanan viestit hyvissä asiaketjuissa, pitäisi aina poistaa.
Hauskaa, hyvää vai kaunista?
44
128
Vastaukset
- puppeli555
Tiedät varmasti kysymättäkin.
Tämä vaikuttaa siltä kuin heikot kirjoittjat kuten minä voisimme poistua sinne arkipirtille, joskus pitäisi olla itsekritiikkiä näissäkin - texsanell1
Ennen ostoksille lähtöä kerron mielipiteeni. Olen eri mieltä tuosta muutaman sanan poistosta! Joskus ne osuvat niin nappiin, että saavat hymyn syttymään minulla ainakin.
Esimerkkinä sus'in Vaakunaketju, jossa eräs kirjoitti heilläkin sellaisen olevan, vaan on mustunut pannunalusena:D
Silloin kun ne häiriköivinä ilmaisee vain tympääntymistä, ne on turhia!
Sitä ehkä tarkoititkin, muuten voisi kokea Sinut turhan ankarana.
Parhaimmillasi olet Sinäkin kirjoittaessasi tunteella, olkoon se sitten sapenkarvaistakin joskus:D siitä on monet hyvät ketjut säilyneet arkistossakin:)
Hyvää päivänjatkoa!Voi hyvä tavaton!
En vastusta pitkiä kirjoitelmia, mutta mielestäni näppärät parin lauseen tekstit saattavat usein osua ihan nappiin.
Varsinkin lyhyt aloitus saattaa hersyttää monen monta asiallista tai hauskaa vastausta.
Tuli hiukan kömpelösti naputeltua "tai" asiallisen ja hauskan väliin ikään kuin niiden välillä pitäisi valita. Voihan hauska olla asiallinenkin ja asiallinen puolestaan myös hauska.
Täällä on muutaman kerran innostuttu kirjoittamaan asiallisesta alusta melkoisia elämäkertoja ja muuta hauskaa.
Asiat asioina, mutta mielestäni on ollut mukavaa osua sellaiseen porukkaan, jolla on mielikuvistusta ja huumorintajua.
Ja musiikkilinkeistä kiitos!
Kuulehan, Ruuneperi! Nyt potkaiset suoraan nilkkaani. Minulla on yli 60 vuotta kansakouluni käymisestä. Sitäkin tallasin vain viisi vuotta. Sain kyllä päästödistuksen.
Ei onnistu kirjoittaminen, niin. Itsehän olen jäävi arvioimaan. En kyllä rajattomasti ihaile sinunkaan arvostelukykyjäsi. Sehän voi tietysti olla koulutukseni puute. Siitä huolimatta, jatkan kirjoittamistani, jos haluan.
Toivoisin muidenkin "vähäosaisten" niin tekevän.Kuulehan ynnämuu! Mikä vähäosainen Sinä olet?
Olet kuulunut mielestäni meihin vanhoihin äijiin, joita ei niin montaa ole täällä ollutkaan. Olet myös hyvä kirjoittaja, niin kuin varmaan tiedätkin. Pidän sinua hyvänä kirjoittajana ja varmaan olet työurasikin aikana kirjoitellut.
Muutama sana vielä noista arvosteluista, joita olen useamminkin tehnnyt, kirjoitellut jopa liian kanssa.
Kun esitän kritiikkiä tai toivomuksia, en voi sitä tehdä kuin yleisellä tasolla. Lyhyet ja nasevat sanonnat ovat aina paikallaan, mutta asiaton häirintä kesken hyvien asiaketjujen on minusta tuomittavaa.
Voin kyllä anteeksi pyytää huonoa käytöstäni! Jospa joskus yltäisin teidän muiden
tasolle.
- ek.
Joulahti tässä mieleeni sellainen parempien asioiden pirtti. On totta, että on työläännyttävää lukea näitä kaikenmuotoisia kirjoituksia joissa koulutuksen puute paistaa joka käänteessä, väsyy siihen.
Nyt jos olisi sellainen, eliitti' on väärä sana, mutta sellainen asiaketju eihän sinne kirjoita kouluttamattomat automaattisesti kun eihän ne hallitse asioita. - tosi suivaantunut
olen myös noitten "hyviksi" luokittelemiesi kirjoittajien puolesta, ei varmasti lisää halua osallistua ainakaan tekemällä aloituksia ,kun ovat kuin suurennuslasin alla SINUN mielipiteiden takia.
Koko ajan täällä selitetään millainen on hyvä aloitus , mutta näyttäkääpä mallia, ei paljon kahvipirtistäkään ole tultu niitä tekemään. Suosikkeja nimetään , sehän lisää vaan kaunaisuutta. Vai onko se tarkoituskin ? Eikö nuo kirjoitukset voisi sinällään olla ne joista puhutaan ! Jos itsestään haluaa kertoa, se on ok, mutta ei toisia tarvitse mihinkään luokittaa koulutuksen , ihonvärin , uskonnon, poliittisen suuntauksen eikä muunkaan ulkonaisen seikan puolesta. eikä tehdä johtopäätelmiä luonteesta tai muustakaan.
Kyllä sinä Ruuneperi teet hallaa koko palstalle noilla iänikuisilla palstan tason vaatimuksilla. - SkillaN*
Eipä voi kirjoitustaidollaan kehua, kieliopista puhumattakaan.
Tälläisestä kirjoitelusta on viisaat todenneet, että se olisi hyvä tuolle pääkopalle ja olisin sitä mieltä, että tasosta ei niin valtavasti väliä.
Miksikäs satuikin tuo pirtti tuohon toiveisiisi, sinun käsitys pirteistä ja niihin kirjoitteluista on tullut selväksi.
Arkea on elämä suurimmalle osalle meidän ikäisille, miksipä siitä ei voisi kertoilla, kun mitään viisaampaa ei osaa.
Tämä palstan tila on ollut keskustelussa niin kauan kun minä olen täällä ollut, palsta kuitenkin jatkuu, aloituksia tulee hyviä tai huonoja, kaikkien mieliksi ei kukaan voi olla.
Eiköhän vaan jatketa kirjoittelua, ohitetaan olan kohautuksella ei mieleiset, vastataan niihin mihin asiaa tuntuu olevan, tai tarvetta osallistua. - * * *
Siis mitähän taas kerran haluat sanoa? Sitäkö, että osa meista on niin osaamattomia, että meidän pitäisi pysyä hiljaa kuin lammen laine?
Ei täällä ole mikään suomen kielen ainekirjoitus, saati tohtorinväitöskirja meneillään
Arkinen juttelu ja mielipiteiden kirjoittelu.
Minä en tiedä kenenkään etuja, saati takoja, enkä ole niistä tippaakaan kiinnostunutkaan. Minua kiinnostaa vain tänne kirjoitetut sanat.
Viestin pituudella ei ole minulle mitään merkitystä.
Jos on vaikka aloitus "Paljonko sinulla on rahaa pankissa", siihen voi sanoa lyhyesti
"En kerro".
Arjen asioita? Arkea useimmilla meillä on 99,9% ajasta, ja sen askaroiminen on oikein hyvä aihe.
Palstahan on yleispalsta, jonne mahtuu kaikki asiat maan ja taivaan väliltä.
Voi pohtia vaikka voin hintaa, tai mietiskellä universumin loputtomuuden aikaansaapaa ongelmallisuutta ihmismielessä.
Pitäisi ja pitäisi, ylläpito määrää, mitä pitää.
Ylläpito, emme me.- matamimimmi
Hyvä Ruuneperi! Olet mainio provosoija, omalla kuivan pirullisella tavallasi.
Ymmärsin sinun tarkoituksella härnäävän meitä "huonoja" kirjoittajia.
Sama kunnon Ruuneperi kuin kymmenkunta vuotta sitten. - * * *
matamimimmi kirjoitti:
Hyvä Ruuneperi! Olet mainio provosoija, omalla kuivan pirullisella tavallasi.
Ymmärsin sinun tarkoituksella härnäävän meitä "huonoja" kirjoittajia.
Sama kunnon Ruuneperi kuin kymmenkunta vuotta sitten.Taisit laittaa kirjeesi osoitteeksi väärän kadun.
En ole Ruuneperi, enkä halua vanhuuttani mieheksi muuttua. - matamimimmi
* * * kirjoitti:
Taisit laittaa kirjeesi osoitteeksi väärän kadun.
En ole Ruuneperi, enkä halua vanhuuttani mieheksi muuttua.Juu, tätä se ikä teettää. Kohta eksyn jo omalla pihallani, saatika laitan kirjeen mihin laatikkoon tahansa. Anteeksi!
- * * *
matamimimmi kirjoitti:
Juu, tätä se ikä teettää. Kohta eksyn jo omalla pihallani, saatika laitan kirjeen mihin laatikkoon tahansa. Anteeksi!
Eipä se mitään haittaa. Tämä nykysysteemi on muutenkin vaikea, kun ei aina näe mikä viesti on kellekin.
Ei muuta kuin pannaan näppäimistö laulamaan, oikeinkirjoitussäännöillä tai niitä ilman.
Kaikista viesteistä olen aina selvän saanut, oli kirjoitettu vaikka kuinkakin virheellisesti, ajatus on tärkein.
Itselleni ainakin on alkanut iän lisääntymisen mukana tulla kirjoitusvirheidenkin lisääntyminen.
Infarkti ei tule yksin, ei ainakaan minulle.
- susmorsian ek.
Minulle on yks hailee, millä tavalla kieliopillisesti kukin kirjoittaa, mutta nyt tässä yhteydessä kysyn sitä, miksi et taidoillasi puuttunut tähän meihin joihinkin kohdistuvaan jahtiin, joka törkeydellään ylitti kaikki rajat. Ei tällainen tavallinen kirjoittaja ylläpidollekaan mahda mitään, mahdotonta saada oikeutta itseään puolustaessaan, jos takaa-ajaja on ovela laskelmoiva ilkeydessään jopa häiriintyneen tavoin. Ei se ollut enää pientä kiusimista, sen voi ohittaa eikä haittaa mitään.
Eikö mielestäsi palstalla tapahtunut mitään takaa-ajoa, ja olemmeko me takaa-ajetut mielestäsi itse syyllisiä. Kyllä varmasti huomasit, puolustitko kenties erästä ´mielikkiäsi.´
Olisit kerrankin toiminut oikein, kun olisit helposti tiennyt toimenpiteet, joilla paha öykkäri poistetaan lepäämään. Yritin kyllä itse, soitin jopa löytämääni ylläpidon numeroon, jossa hyvin vähättelevästi neuvottiin vain tekemään törkeyksien poistoja...mitä se hyödytti. Laskelmoiva ilkityöntekijä poisteli sopivasti tekstejä sitä mukaa, ettei olisi paljastunut.
Minä en vanhoja muistele, mutta aikalailla ahdistavaa oli tämä syyttömänä pakoonjuoksu, koko palstahan siitä kärsi.
No nyt olen ilmituonut ihmettelyni, uskon että monen muunkin puolesta.
Parempaan oikeinkirjoitukseen, asian ilmituomiseen ´oikein´en tämän paremmin pysty.- susmorsian ek.
Kukaan ei täällä enää uskalla näköjään huomauttaa taas ketjuja kiertävästä prpvosoijasta epäsopuun. No minäpä huomautan, syyllistetäänkö minut taas tappelijaksi. Jokin järki täälläkin pitäisi olla ja saada tämä terroristi kiinni....vai mitä Ruuneperi. Kts. esimerkiksi nikki ´kunnon aloitus.´
- Hakeutuist viimeinki
hoitoon tappelijasekopää! ollaan saatu tarpeeksi vainoharhaa jo. Itehän juuri aina tappeletki. Varmana joku vanha kiusaajapukki!!
- Hvä että tuolle on
Hakeutuist viimeinki kirjoitti:
hoitoon tappelijasekopää! ollaan saatu tarpeeksi vainoharhaa jo. Itehän juuri aina tappeletki. Varmana joku vanha kiusaajapukki!!
joku viihdoin sanonut suorat sanat, palstan pitkään pilaajalle.
- haisemiin
Hvä että tuolle on kirjoitti:
Sama haju täälläkin.
- susmorsian ek.
susmorsian ek. kirjoitti:
Kukaan ei täällä enää uskalla näköjään huomauttaa taas ketjuja kiertävästä prpvosoijasta epäsopuun. No minäpä huomautan, syyllistetäänkö minut taas tappelijaksi. Jokin järki täälläkin pitäisi olla ja saada tämä terroristi kiinni....vai mitä Ruuneperi. Kts. esimerkiksi nikki ´kunnon aloitus.´
No niin, taisinpa erehtyä Ruuneperi luulemaan sinua mieheksi, joka entisenä sefuna olisi helpostikin pystynyt törkyilijästä selvän ottamaan ja ryhtymään toimenpiteisiin. Viesteihini et edes vaivautunut vastaamaan, joten se siitä sitten. Jatketaan vaan samaan malliin, roskat maton alle. Enpä enää yksin rupeekaan mattoja tamppailemaan.
- Todellakin ilmankin
Hvä että tuolle on kirjoitti:
nikkiään tuo ilkeilee aivan varmasti, sanoin kuin se K. myöskin, ja sitten on nikkisä oikein pelottavaksi heti suunnitellut, ettei kukaan uskaltaisi vastaan hälle sanoa. Mutta kaikilla on puheoikeus täällä yhtäläinen. Jos on harhassaan elävä, hakeutukoon todella hoitoon, se on minunkin neuvoni tuollaisille.
- miettiväinen.
Onkohan tuo mielikki vielä lomilla vai uudella nikillä.
Näin sitä keskustelua saadaan aikaseksi --kun osaa aloituksen .
Ja nyt me ollaan kohta kaikki näitä "arkipirttiläisiä" niinkun ennenkin . ilman Titteliä sen kummemmin.- 8431´+09wriny
Toisten tölviminen aloituksessa on brutaalia
- kunnon aloitus
ei ketään enää kiinnostakkaan, tää porukka haluaa tapella koko ajan, surullista
- kaisu-liisa
kunnon aloitus kirjoitti:
ei ketään enää kiinnostakkaan, tää porukka haluaa tapella koko ajan, surullista
Jospa jätät yleistyksen. Jokainen ollaan yksilöitä.
Nahistelu täällä on ikävää, eikä jatku, jos kukaan ei jatka.
Tuskin siinä viimeinen sanakaan on miksikään kunniaksi.
Viisaampi vaikenee, on vanha viisaus. - matamimimmi
kaisu-liisa kirjoitti:
Jospa jätät yleistyksen. Jokainen ollaan yksilöitä.
Nahistelu täällä on ikävää, eikä jatku, jos kukaan ei jatka.
Tuskin siinä viimeinen sanakaan on miksikään kunniaksi.
Viisaampi vaikenee, on vanha viisaus.Minä kuulin kerran riitapukarin sanovan toiselle pukarille, että jätän sinulle viimeisen sanan, sillä näytät tarvitsevan sitä enemmän kuin minä.
Ilkeilevä nahistelu on todella ikävää, mutta eriävien mielipiteiden vaihto palstojen suola. Eihän keskustelua syntyisikään jos kaikki olisimme "joo joo" miehiä ja naisia.
Monilla meistä on tulehtuneita henkisiä liikavarpaita, joille tallaaminen saa aikaan kuuluvan älähdyksen. - kaisu-liisa
matamimimmi kirjoitti:
Minä kuulin kerran riitapukarin sanovan toiselle pukarille, että jätän sinulle viimeisen sanan, sillä näytät tarvitsevan sitä enemmän kuin minä.
Ilkeilevä nahistelu on todella ikävää, mutta eriävien mielipiteiden vaihto palstojen suola. Eihän keskustelua syntyisikään jos kaikki olisimme "joo joo" miehiä ja naisia.
Monilla meistä on tulehtuneita henkisiä liikavarpaita, joille tallaaminen saa aikaan kuuluvan älähdyksen.Hih, nauratti, olipa hyvin kuvaavasti sanottu.
Eriäviä sanailuja kuuluu keskusteluun, mutta ei lapsellista kinaamista keskustelijoiden kera.
Tiedän tuskan liikavarpaasta, minulle se vaati leikkauksen, ja naulan jarpaaseen. :)
Olen muuten, nyt lienen erittäin pahasti ilkeä, huomannut, että eräillä on tapana nähdä vain rekisteröityneet.
Muttei se minua haittaa, "laulan, tanssin, missä ja milloinka vain", ainakin unelmieni siivin. - Matamimimmi
kaisu-liisa kirjoitti:
Hih, nauratti, olipa hyvin kuvaavasti sanottu.
Eriäviä sanailuja kuuluu keskusteluun, mutta ei lapsellista kinaamista keskustelijoiden kera.
Tiedän tuskan liikavarpaasta, minulle se vaati leikkauksen, ja naulan jarpaaseen. :)
Olen muuten, nyt lienen erittäin pahasti ilkeä, huomannut, että eräillä on tapana nähdä vain rekisteröityneet.
Muttei se minua haittaa, "laulan, tanssin, missä ja milloinka vain", ainakin unelmieni siivin.Minä olen siihen taipuvainen, että keskustelen mieluummin rekisteröityneiden kanssa.
Jotenkin tuntuvat "turvallisemmalta". Sellaiset palstalaiset, joilla on tuttu nimimerkkinsä eivät pääsääntoisesti ilkeile. Vuosia sitten, jolloin kirjoittelin täällä(vuosia nuorempien palstalla)oli samoja tuttuja nimimerkkejä kuin Skillan, Fiiulin,Ruuneperi ja monen monta muuta. Heidät tavallaan tunsi, eikä voinut kuvitellakaan, että he olisivat käyttäneet muuta kuin omaa "nimeään".
Meni todella kauan aikaa kun pysyin niin tiiviisti pois palstalta, etten edes kurkistanut tänne. Facebookissa kirjoittelin ja lueskelin, ja sen naamakirjan edellytyshän on, että kaikilla avoimilla omilla tunnuksillaan vaan sai tulla mukaan. Olen siellä kyllä vieläkin, valokuvineni, osoitteineni ja syntymäaikoineni ynm. henkilötiedoillani. Mielestäni määrätynasteinen avoimuus on ihmissuhteissa tärkeä, jopa näin palstakeskusteluissa. - kaisu-liisa
Matamimimmi kirjoitti:
Minä olen siihen taipuvainen, että keskustelen mieluummin rekisteröityneiden kanssa.
Jotenkin tuntuvat "turvallisemmalta". Sellaiset palstalaiset, joilla on tuttu nimimerkkinsä eivät pääsääntoisesti ilkeile. Vuosia sitten, jolloin kirjoittelin täällä(vuosia nuorempien palstalla)oli samoja tuttuja nimimerkkejä kuin Skillan, Fiiulin,Ruuneperi ja monen monta muuta. Heidät tavallaan tunsi, eikä voinut kuvitellakaan, että he olisivat käyttäneet muuta kuin omaa "nimeään".
Meni todella kauan aikaa kun pysyin niin tiiviisti pois palstalta, etten edes kurkistanut tänne. Facebookissa kirjoittelin ja lueskelin, ja sen naamakirjan edellytyshän on, että kaikilla avoimilla omilla tunnuksillaan vaan sai tulla mukaan. Olen siellä kyllä vieläkin, valokuvineni, osoitteineni ja syntymäaikoineni ynm. henkilötiedoillani. Mielestäni määrätynasteinen avoimuus on ihmissuhteissa tärkeä, jopa näin palstakeskusteluissa.Rekisteröitymistä olen kokeillut muutaman kerran. Ei sovi minulle, heti saa jonkun ilkeän ihmisen peräänsä, jopa rekisteröityneen. Voipa hän kirjoittaa ilman rekisteröimäänsä nimimerkkiäkin, kerrankos rekattu puskaan pistäytyy.
Minä olen pitänyt lapsenuskoni ihmiseen, en epäile, uskon lukemaani, melkein aina.
En kettuile, enkä nahistele, en ilkeile suoraan, enkä nurkan takaa, siten saa yöni hyvin nukuttua.
Kerran, muutama vuosi sitten yritin sujahtaa tälle palstalle. Sain niin ilkeitä kommentteja, että päätin peräytyä hiljaisuudessa takavasemmalle.
Nyt saa tulla vaikka tulta ja tuhkapilveä, aion olla ja pysyä.
Niin kauan kuin on elonpäiviä minulle annettu. Sehän voi toki olla lyhytkin rupeama.
Minun mielestäni, siis minun vain, on täysin turhaa kuvitella, että rekisteröityminen tekee autuaaksi, ja puskasta puhuu vain pahat.
On nähty omakohtaisesti, että kummassakin on ihania Ihmisiä. - Ei rekisteröitynyt**
Matamimimmi kirjoitti:
Minä olen siihen taipuvainen, että keskustelen mieluummin rekisteröityneiden kanssa.
Meni todella kauan aikaa kun pysyin niin tiiviisti pois palstalta, etten edes kurkistanut tänne. Facebookissa kirjoittelin ja lueskelin, ja sen naamakirjan edellytyshän on, että kaikilla avoimilla omilla tunnuksillaan vaan sai tulla mukaan. Olen siellä kyllä vieläkin, valokuvineni, osoitteineni ja syntymäaikoineni ynm. henkilötiedoillani. Mielestäni määrätynasteinen avoimuus on ihmissuhteissa tärkeä, jopa näin palstakeskusteluissa.Joo minäkin keskustelen mieluumminin rekisteröityneen kanssa.
Itse en luonnollisestikaan rekisteröidy, kuten ei Matamikaan.
Mitäs turhaan.
Minäkin olen harrastanut avoimuutta facebookissa, mutta en täällä. Parempi väki siellä fb:ssä minut kyllä nimeltä tuntee. - Matamimimmi
kaisu-liisa kirjoitti:
Rekisteröitymistä olen kokeillut muutaman kerran. Ei sovi minulle, heti saa jonkun ilkeän ihmisen peräänsä, jopa rekisteröityneen. Voipa hän kirjoittaa ilman rekisteröimäänsä nimimerkkiäkin, kerrankos rekattu puskaan pistäytyy.
Minä olen pitänyt lapsenuskoni ihmiseen, en epäile, uskon lukemaani, melkein aina.
En kettuile, enkä nahistele, en ilkeile suoraan, enkä nurkan takaa, siten saa yöni hyvin nukuttua.
Kerran, muutama vuosi sitten yritin sujahtaa tälle palstalle. Sain niin ilkeitä kommentteja, että päätin peräytyä hiljaisuudessa takavasemmalle.
Nyt saa tulla vaikka tulta ja tuhkapilveä, aion olla ja pysyä.
Niin kauan kuin on elonpäiviä minulle annettu. Sehän voi toki olla lyhytkin rupeama.
Minun mielestäni, siis minun vain, on täysin turhaa kuvitella, että rekisteröityminen tekee autuaaksi, ja puskasta puhuu vain pahat.
On nähty omakohtaisesti, että kummassakin on ihania Ihmisiä.Pysytään vaan. Satakoon vaikka puukkoja niskaan. Minäkään en pelkää,vaikka ilkeys keljuttaakin. Kun sanoit, että saat rekisteröityneenä jonkun ilkeän ihmisen perääsi, niin tuli heti mieleeni, että mistä sinulle voi ilkeillä, olethan itse sopuisa ja rauhaa rakastava, ainakin olen sellaisen käsityksen saanut.
Jos minulle keljuillaan, sen ymmärränkin, sillä itse osaan olla erittäin pisteliäs, mutta vain tämän nikkini puitteissa. Puskaan en mene, en ole mennyt, enkä pidä kiilusilmä puskalaisista.
Ei tässä mitään tappelua ole, selvitellään vain asioita ja kukin kertoo mielipiteensä.
Olen lukenut Ruuneperin vastauksen. Voin tässä vielä omalta puoleltani selventää. Minun ymmärrykseni mukaan aloitteessa luokiteltiin vain kansakoulun käyneet ja heiltä ei muka "...viestien kirjoitus onnistu." Heille pitäisi olla oma "Arkipirtti" - aloitteen mukaan. Johan on laatuvaatimus! Olen minäkin joskus kirjoittanut, että jos on esim. vanha metsuri, jolla tärinästä on"valkosormisuus", kirjoittaminen voi olla vaikeata. En ole suoraan yleistänyt.
Jos perää hyvää kirjoittamistaitoa, kielen käyttöä ja huomiokyä, silloin voi olettaa, tämän esittäjä vastaa myös omista kirjoituksistaan. Jos suunnilleen saman aloituksen olisi tehnyt nimimerkitön, en olisi korvaani lotkauttanut. Tuleehan näitä.
En ala täällä kenenkään vahdiksi ja kyttääjäksi. Kuitenkin, jos kohdalle sattuu sellaista joka "sytyttää", voin kyllä puuttua siihen. Se on aivan sama, millaiset tittelit tai virat on kohteella. Tietysti mitä oppineenpana joku esiintyy, häneltä voisi odottaakin enemmän.
Mitä kansakoulupohjalla kirjoittajiin tulee, jos on vähänkään kirjallisuutta selaillut, tietää että siltä pohjaltakin on kirjoitettu hyvinkin merkittäviä teoksia.
Eipä mitään Ruuneperi, minun puolestani asia on käsitelty ja jatketaan etiäppäin!- uatu .
Tämä 70 -palsta on kaikille avoin. Kukin kirjoittaa tyylillään ja sitä, minkä katsoo aiheelliseksi julkituoda.
Annetaan siis kaikkien kukkien kukkia, lukuun ottamatta niitä, jotka ovat sopimattomia tai jotka laki kieltää.
On kuitenkin muistettava, että tänne kirjoittaessaan voi varautua siihenkin, että joutuu arvostelun kohteeksi. Se ei aina tunnu mukavalta, varsinkin jos on suhteellisen lyhyt kokemus palstalla olemisesta.
Jos ei kestä arvostelua, on paras olla kirjoittelematta tänne.- Matamimimmi
Olen edelleenkin sitä mieltä, että Ruuneperin aloitus oli tarkoituksellisen provosoiva. Emme ota sitä vakavasti, vaikka muut hänen kirjoituksensa otammekin.
Sanotaan, että työ tekijäänsä neuvoo, niinpä "paremmaksi" kirjoittajaksikin voi kehittyä, jos on edes tarpeellista olla hyvä. Tälläisena saamme kelvata ja kelpaammekin.
- oppimatonko
Vain kansakoulun käynyt minäkin, mutta olenpa vain saanut kirjoitustaidostani kiitoksia sieltä hamasta nuoruudesta tähän vanhuuteni päivään saakka.
Miksi koulutus vaikuttaisi kirjoitustaitoon?
Ajatusten selkeään esiintuomiseen riittää kyllä kiertokoulukin. Sen olen todennut omien vanhempieni ja lukemattomien tuttavieni ja ystävieni kautta. Vanhimmat ystäväni olivat syntyneet jo 1800 luvulla, silloin kun Helsingissäkin ajettiin hevosilla.
Järki ei ole kiinni koulutuksesta, eivätkä kaikki sanat kieliopissa. Havitteliko täällä joku ihan tosissaan jotakin kastijaon tapaista?
Millä perusteella meidät karsinoitaisiin eri poppoisiin?
Kyllä erilaisuus on rikkautta, ja mitä kirjoittamiseen tulee, saksalaisilla on viisas sananlasku "harjoitus tekee mestarin".
Se pätee erinomaisesti kirjoittamiseen.
Toisaalta, jos joukossa on joku niin fiksu ja filmaattinen, että hänen esteettisyytensä saa kolhuja ja ehkä avohaavojakin, pitäisi hänelle varata oikeus kirjoitella vaikka ihan itselleen.
Saattaisi jopa hyvä mieli säilyä.
Onhan se niin, että harvempi meistä laittaa mansikkahilloa grillimakkaran päälle tai päällystää ohukaiset sinapilla.
(Muinaissuomalainen esimerkki minun nuoruudessani oli:
"Sopii kuin hajuvesi lihapullaan".)
Tuossa edellä sanotaan, että järki ei ole koulutuksesta kiinni. Tosi on!
Tämä on nyt niin pitkä, että en rupea korjailemaan lyöntivirheitä.
Moikka!- tzuidaa
Kai on saanut oppia muista ketjuista, eikä pois suljeta sumppipåirttiäkään, omat kotkotuksensa sieltäkin !
Jatkakaa parhaat. - Ramoona*
Kauan olen palstaa seurannut , mutta eipä täällä monikaan ole koulutuksestaan puhunut, vaikka varmaan on korkeakoulutettujakin tässä ikäluokassa täällä kirjoittajina. Eikähän se kirjoituksen jäljessä aina ole edes etu, monia huippukoulutettuja poliitikkojakin aiheellisesti moititaan vaikeaselkoisesta ja kuivasta kapulakielestä. En ole törmännyt täällä kielipoliiseihinkaan monasti, itse kirjoittajat yleensä näppisvirheitään harmittelevat.
Ihan mukava olisi tutustua kirjoittajiin entisten ammattienkin kautta, on varmasti paljon erilaista asiantuntemusta ja kokemusta, mutta moni voi varoa tuomasta julki, ettei syytettäisi itsensä korottamisesta. Lastenkin koulutus ja menestys voi olla arkapuheenaihe. Joskus on otettu kieliasioita puheeksi, ja se on yksi aihe muitten joukossa, siinä voi oppiakin ja ottaa selvää. Eikä ilkeämielinen kirjoitus parane, vaikka sen miten upeaan pakettiin käärisi. Keskustelupalstahan tämä on, ei ole muita vaatimuksia kuin suomi24:n sääntöjen noudattaminen. Viestin sisältöön ja henkeen mielenkiinto kohdistuu, ei sen ulkoiseen muotoon.
Monesta kauan kirjoittaneesta näkee, että harjoitus tekee mestarin ja ennen kaikkea lukemalla ja kirjoittamalla kirjallinen ilmaisu rikastuu ja hioutuu. Joistakin huomaa, miten taiteellisuus näkyy myös sanankäytön maalauksellisuudessa ja värikkyydessä, jotkut ovat luonnostaan armoitettuja humoristeja ja mietiskelijöitä, joskus välähtää naskalinterävä kynän kärki. Ympäristöään herkin aistein tarkkailevat saavat pikkuasioistakin mielenkiintoista luettavaa ja viihtyisän ilmapiirin.
Mukavaa vaan, että on vaihtelua ja persoonallista kynän jälkeä.
Eiköhän vaan jatketa yhdessä näitä harjoituksia, paperia ja tilaa riittää ! Kyllä Sinä osaat olla aina asiallinen ja taitava. Yrittäkäämme pyrkiä samaan!
Minä ainakin olen yrittänyt kertoa itsestäni,, varsinkin kun täysin perättömiä on itsestäni kirjoiteltu
Vielä eräs huomio: viestejä ei lueta vaan vastauksessa kirjoitetaan usein "puuta heinää" eli täysin asian vierestä.- *Kukkahame*
Minun mielestäni keskustelu palstoilla hyvin harva odottaa kaunokirjallista kirjoitusta, asiallisesti ja kanssakynäilijöitä kunnioittaen, poiketen asian sivuun kuten aivan äänellä käydyissä keskuteluissa suotakoon.
Miten nyt sitten huomataan "puutaheinää" osasto onko niin että se ottaa silmään vain omissa ketjuissa. Ei riitä että holhotaan vain omat aloitukset, palsta pitäisi olla yleisesti siisti, ja silti mahtua pienet risukasat, kaikkeen ei totu enää.
En ole taitava mutta katsoin parhaaksi kertoa ihan oman mielipiteen ilman googlea.- Ramoona*
En minäkään äskeiseen googlea käyttänyt, ja jos käytän, koetan muistaa mainita lähteen. Ota huomioon mitä texkin sanoi, samat asiat voi olla pääkopassa muualta opittuna ja luettuna, median seuraamisena, muitten kanssa keskustelemalla ja omina aistihavaintoina. Omia mielipiteitäni ja ajatuksiani minäkin kertoilen, en vain aina korosta, että ne ovat minun, monella muullakin on ollut samansuuntaista mielessä.
Ihan turhaan minua Ruuneperi kehut. Toki asiallinen yritän olla ja jos asian viereen menee, siinäkin ihan ystävällisessä hengessä. - joutavoinen
Ramoona* kirjoitti:
En minäkään äskeiseen googlea käyttänyt, ja jos käytän, koetan muistaa mainita lähteen. Ota huomioon mitä texkin sanoi, samat asiat voi olla pääkopassa muualta opittuna ja luettuna, median seuraamisena, muitten kanssa keskustelemalla ja omina aistihavaintoina. Omia mielipiteitäni ja ajatuksiani minäkin kertoilen, en vain aina korosta, että ne ovat minun, monella muullakin on ollut samansuuntaista mielessä.
Ihan turhaan minua Ruuneperi kehut. Toki asiallinen yritän olla ja jos asian viereen menee, siinäkin ihan ystävällisessä hengessä.huomasin muutaman sanan ajatuksen jälkeen laittavani maininnan lähteestä, muutaman sanan viestiini sain mahtmaan pari lähteen mainintaa. On vaikea löytää asiaa joka ei olisi jostakin lähtöisin. Voinko sanoa, että edes tämä viesti oli omasta päästäni?
- texsanell1
Voi herttanen päivä, miten paljon on kynät sauhunneet tässä
aloituksessa! Silmät ymmyrkäisinä olen lukenut monia hyviä kannanottoja.
Tietenkin on tuon miinustajan rooli taas esillä, liekö se sitten ainoa ilo/tapa hänellä?
Siitä olemme kaikki usein kirjoittavat saaneet osamme, eiköhän joutavoisella ole rekordi peräti yli 70 -
Ei ainakaan voi syyttää palstaa mitäänsanomattomaksi, ihmettelen kyllä mikä niin harmittaa miinustajaa?Tulin katsoneeni usvan läpi paistavaa aurinkoa, ja nyt on silmissäni jälkikuva.
Pitäisi varmaankin hankkia aurinkolasit, kun ylenmääräinen kirkkaus saattaa vaikka sokeuttaa.
Olen istunut lueskelemassa ja juonut kolme mukillista kahvia, vaikka meillä ei nappikahvia saakaan.
Arvatkaapa, mitä tein. Poistin kymmensenttisen pätkän tästä kirjoituksesta. Se oli niin tylsä ja tekemällä tehty, että itseänikin harmitti.
Voikaapa hyvin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41115950Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352506- 941916
- 831768
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461357- 981265
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811178Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341170Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831159Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211123