Olen tullut käsitykseen että suurin osa on aivan muuta porukkaa!
Onko tällä palstalla paljon hellareita?
17
108
Vastaukset
- Käsi ylhäällä
Olisikohan palstalla 5 hellaria enempää?
- yks särkynyt
Jos olet nuori uskova, älä vain lueksi liikaa täällä... Voit masentua kaikesta sekaisuudesta ja kiistoista jne. Kannattaa etsiä ravintoa sielulle ihan muualta.
- melko uusi täällä
Olen vanha uskovainen ja en enää muutenkaan nuori. Tulin 15-vuotiaana uskoon, mutta sitten tuli vuosien keikka maailmaan. !986 vuonna kävin kasteella ja liityin helluntaiseurakuntaan ja erosin heti valtion kirkosta. Olen vasta nykyään innostunut nettikkeskusteluista.
Kiitos vain huolestanne varoittaa nuoria uskovia ja vasta-alkajia. Ei minä vähästä saikahdä.
- 25¤%
Jopas nyt. Oma vastaukseni on poistettu. Miksi? Kirjoitin:
"Olen entinen helluntailainen.
Nykyinen luterilainen."
Tätähän aloittaja kysyy, keitä me olemme.- hameetalas
Vasta hetki sitten sanoit ettet kuulu mihinkään, kun joku kehoitti pysymään sakastin puolella jossain hameketjussa !
- salateemah
hameetalas kirjoitti:
Vasta hetki sitten sanoit ettet kuulu mihinkään, kun joku kehoitti pysymään sakastin puolella jossain hameketjussa !
Ja vasta vähän aikaa sitten sanoi olevansa ortodoksi.
- 7%%
salateemah kirjoitti:
Ja vasta vähän aikaa sitten sanoi olevansa ortodoksi.
En ole koskaan sanonut olevani ortodoksi.
Se pitää paikkansa, etten tällä hetkellä kuulu mihinkään kirkkoon.
Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö tunnustaisi luterilaista uskoa.
Eli: olen luterilainen.
- Joopatijoop
Rakennukseksi täällä ei kannata uskovan viipyä, sen olen huomannut. Mut jos on sana Herralta, käy laittamassa sen ja pistää koneen kiinni. Muutama helluntailainen täällä on, ja jonkin verran muita uskovia, yli puolet kuitenkin vastapuolta: toiset avoimesti, toiset eksytysmielessä. Tosella harvoin etsiviä, onneksi!
Osa on EX Hellari, kuten minäkin.........
- werty4
Oon luterilainen
- Millaista väkeä
Yks särkynyt: "Jos olet nuori uskova, älä vain lueksi liikaa täällä... Voit masentua kaikesta sekaisuudesta ja kiistoista jne."
Huomiosi on mielestäni aivan totta. Täällä on sellainen kirjavuus opissa ja uskossa, että se masentaa kyllä pidempäänkin Herran tiellä kulkenutta. Moni sellainen, joka toteaa olevansa uskova, kirjoittaa viestejä, joita hyvällä syyllä voidaan pitää vihaviesteinä. Käsittämättömän kovaa ja toista maahan polkevaa teksti välillä on. En tiedä miksi, mutta "helluntailaisuus" -osiossa pahuutta tuntuisi olevan eniten.
Emme voi tietää, kuinka moni täällä on helluntailainen, mutta - emme voi tietää sitäkään, kuinka moni tänne kirjoittava on ns. elävässä uskossa, Jeesuksen Kristuksen omana, sekä armosta ja Jumalan Sanasta elävä uskonveli tai -sisar. Raamatun mukaan viimeisinä aikoina luovutaan uskosta nimenomaan seurakunnissa ja "valheveljet" saavat valtaa. Arvelisin, että tänne kirjoittaa hyvinkin paljon helluntailaisia, mutta heidän uskoaan en mene mittaamaan. Monien vihainen teksti ei kuitenkaan ole Pyhästä Hengestä ja jostain muusta lähteestä. Asia ei koska mitenkään erityisesti helluntaiseurakuntaa, vaan luopumista on kaikkialla. Mielestäni kansankirkkomme on hyvin laajasti luopunut Jumalan Sanan totuudesta.
Joopatjoop:"Rakennukseksi täällä ei kannata uskovan viipyä, sen olen huomannut. Mut jos on sana Herralta, käy laittamassa sen ja pistää koneen kiinni."
Sinunkin huomiosi on mitä osuvin. Ongelma on luullaksen siinä, että hyvin moni yksinäiseksi kokeva ja uskovien yhteyttä kaipaava käy näillä palstoilla säännöllisesti etsimässä kaipaamaansa uskon yhteyttä ja Sanan vahvistusta. Itse olen omakohtaisesti kokenut, että tuollainen kaipas vie jonkinlaiseen riippuvuuteen. Koneen ääreen palaa aina vain uudelleen, joskos siellä nyt olisi jotain rakentavaa. Harvoin, mutta sentään joskus, kokee aitoa hengen yhteyttä - joku kiittää neuvosta ja Sanasta, joka on siunannut, joku toinen jatkaa kommenttia rakkaudellisesti ja raamatullisesti. Ajatelkaa, jossain on tuntematon saman tien kulkija, jonka puolesta voi hetkeksi hiljentyä rukoilemaan! Uskovien yhteys on niin usein kovaa yhteyttä (ei vain näillä palstoilla), että pienikin rakkaudellinen yhteys ilahduttaa mieltä suunnattomasti.
Itse yritin aluksi kirjoittautua omalla nimelläni, mutta useista yrityksistäni huolimatta en siinä onnistunut. Mikäänhän ei ole sattumaa, joten Jumala nähdäkseni varjeli minua. Joidenkin pahansuovat kommentit olisivat sattuneet pahemmin, jos se olisi kohdistunut suoraan palstalla näkyvään persoonaani eikä vain nimimerkkeihini. Nytkin olen täällä pistäytymässä - luin muutamia ketjuja, joista muutamassa olli kiivasta väittelyä.
Toteat myös, että yli puolet olisi vastapuolta, joko avoimesti tai salaisemmin eksytysmielessä. Se selittäisi aivan liian monet vihaviestit. Arvelen, että hyvin moni on ns. uskonnollinen, joiden elämää Jumalan Sanan totuus ei ohjaa eikä nöyrrytä. Jeesuksen seuraamisen sijasta he elävät siinä harhaluulossa, että jonkinlainen usko Jumalaan riittää ilman syntien tunnustamista ja Jeesuksen seuraamista arkisen elämämme ratkaisuissa ja teoissa. Jos uskonnolliselle ihmiselle vastaa rukoillen ja yrittäin kirjoittaa raamatullisesti, saa usein vihaisen ja pilkallisenkin vastauksen. Uskova ei voi tehdä niin. Hän kommentoisi omalta puoleltaan rakentavasti Raamattuun perustuen ja näin molemmat voivat rakentua yhteisestä uskosta ja löytää Sanan totuutta entisen tietämyksensä lisukkeeksi.
Toivon itsekin, etteivät etsivät ohjautuisi tänne. Heidän on päästävä kosketukseen elävän Jeesuksen kanssa ja se merkitsee Jumalan todellista ja oikeaa evankeliumia, jotta he voisivat saada syntinsä anteeksi ja uuden elämän. Sen jälkeen Jumala ohjatkoon heidät todellisten uskovien yhteyteen, jotka rakastavat ja tukevat heitä - vihaviestien lähettäjien joukko voisi tuhota heidät. Uskovien luonnollinen olotila on keskinäinen rakkaus - jos se puuttuu, jotakin on pahasti vialla.
On vielä kysyttävä, kuinka moni tänne kirjoittava kärsii diagnisoidusta mielensairaudesta tai persoonallisuushäiriöstä, joka estää raittiin hengellisyyden? Ymmärrän heitä syvästi, mutta moni voi purkaa tänne tukkeutuneita tunnetilojaan ja heijastaa omaa mielen sairauttaan tai häiriöitä. Toivon sydämestäni, että seurakunnissa oli valmiuksia ottaa syliin myös tässä mielessä särkyneitä. Seurakunnan on kestettävä "pienten lasten itkut ja uhmaikäisten kiukuttelut". - werty4
Oon luterilainen
Suosittelen tätä palstaa myös etsijöille, koska Helluntailais-karismaattisten uskonyhteisöjen keskustelusivuilla ei kerrota kaikkea totuutta.
Etsijän, joka on kiinnostunut helluntailaisuudesta, kannattaa vierailla ainakin Netmissionin sivuilla sekä Huitsinnevada-foorumilla. Muitakin foorumeja löytyy ja tietenkin seurakuntien omat sivut.
Mutta kaikki ei ole kuitenkaan oikeasti niin hyvää kuin esim. helluntaiherätyksen Netmission -foorumilta voi saada kuvan. Niin kauan kuin menet joukon mukana etkä kyseenalaista mitään, on kaikki hyvin.- melko uusi täällä
Löysin erään palstan jossa eräs Anton Alekzi tai, nimi sinnepäin, kirjoitti ihan hirveää potaskaa hellareista.
Olen vakaumukseltani erittäin yhteiskristillinen ja kutsumukseni on evankelioida uskomattomia. Pitää kunnioittaa myös toisiin kirkkokuntiin kuuluvia aitoja kirstittyjä ja julistaa ilosanomaa. Sielunpelastus on se kaikkein tärkein asia. - melko uusi...
Kiitos noista linkeistä. Netmmissionin tiedän, mutta Huitsinnevada on tuntematon. En ole mitenkään pettynyt helluntaiherätykseen. Olen löytänyt sieltä rakkaan hengellisen kotini mutta en halveksu muiden suuntien uskovaisia.
Elämme lopunaikaa ja meillä ei ole varaa lyödä kanssamatkaajia taivastiellä.
- fgh5
Oon aivan muuta porukkaa..
- HelluntaiLakiTappaa
Olen eronnut heluntaiseurakunnasta, joka aivopesee ihmisiä uskomaan tunteisiin ja helluntaipastorit tulkitsevat Raamatun tekstejä omien tunteidensa mukaan.
Jumala loi järjen ihmiselle ja terveen järjen käytön. Helluntailainen tunteita korostava elämä voi sekoittaa herkän ihmisen pään.
Helluntailainen "omatunto" on juutalaisen Mooseksen lain noudattamista eikä se ole Uuden Testamentin kristittyjen vapautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562188En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311680Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81034- 811002
- 20969