Kevätkärpänen iski!

Kevätkärpänen

Olen istuttanut kymmenkunta vuotta pelkkiä kukkia ruukkuihin. Innostuin viimekesäisestä mansikkapenkistä (10 tainta) ja amppelitomaatista (NAM! syötiin noin kolme kuukautta omia kasvattamia luomutomaatteja), persiljasta ja salaatista niin paljon, että tänä kesänä aion alkaa hyötyviljelijäksi tuolla meidän 60-70 neliön takapihalla.

Kysyisin ensiksi, että miten perunan viljely onnistuu sellaisissa kukkalaatikoissa (puusta tehdyt) jotka ovat mitoiltaan; syvyys 40 cm, halkaisija jotain 60-70 cm? Montako perunaa voi laittaa yhteen laatikkoon? Voinko idättää perunan kaupasta ostetuista perunoista, vai onko ne käsitelty jollain, ettei ne idä? Kannattaako minun vaihtaa multa (vaihdettu viime vuonna), vai sotkea joukkoon vaan hiekkaa? Joku sanoi joskus, että liian hyvä kasvualusta kasvattaa vaan vartta, mutta ei tuo perunaa. Niin ja onhan se perunakin ihan nätti kasvi ainakin silloin, kun se kukkii. Kun perunat on syöty, niin niihin lootiin voi istutaa jotain krysantteemejä tms. syksyksi.

Mitä amppelihyötykasveja, paitsi tomaatti ja mansikka tiedätte? Miten hyödyntäisitte hyötykasveilla sellaisia saviruukkuja (lasitetut), mitkä ovat mitoiltaan; syvyys 20 cm, halkaisija 20 cm? Niitä on neljä kappaletta ja mieli tekee kokeilla kaikkea. Piha on lämmin ja tiiliseinän vieressä on suojaista, kunhan muistaa suojata kuumalla ilmalla kasvit niin, ettei ne pala tiilen henkussa.

Toki kukkiakin laitan, mutta vaan harvakseltaan. Vinkkejä otan mieluusti vastaan. Kiitos!

2

113

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

Kyllä ne kaupan perunat itävät. Osta kotimaisia. Perunoita voi ensin idättää valossa ja lämpimässä sellaisenaan. Perunasta voi levitä perunaruttoa tomaateihin.
      Jotain yrttejä voisi laittaa kasvamaan niihin ruukkuijhin.

• yrttejä

Yrttejä kanssa suosittelen,basilikat ainakin tykkää lämpimästä.Ja niitä on monia erilaisia,itsellä on itämässä kanelibasilikaa,sitruunabasilikaa,punaista basilikaa ja sitä "tavallista".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2815
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2703
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      16
      1580
    6. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1570
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1412
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1267
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1243
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1229
    Aihe