Pahan ongelma eli teodikean ongelma on askarruttanut ihmisiä paljon. Pahan ongelma kuuluu kutakuinkin seuraavasti ( lainaus wikipediasta)
"Jumala joko haluaa poistaa pahat asiat mutta ei pysty tähän, tai pystyy mutta ei halua, tai ei halua eikä pysty, tai sekä haluaa että pystyy. Jos hän haluaa mutta ei pysty, silloin hän on heikko – eikä tämä päde jumaliin. Jos hän pystyy mutta ei halua, silloin hän on pahansuopa – mikä on yhtä vierasta jumalan luonnolle. Jos hän ei halua eikä pysty, hän on sekä pahansuopa että heikko, eikä näin ollen jumala. Jos hän haluaa ja pystyy, joka ainoastaan on jumalalle sopivaa, mistä kaikki pahat asiat tulevat tai miksi hän ei poista niitä?"
Kristityt pyrkivät selittämään pahan ongelmaa sillä että Jumala on antanut ihmiselle vapaan tahdon. Ihmisen toiminta on kuitenkin vain yksi osa maailmassa vallitsevaa kärsimystä. Luonnonmullistukset ja sairaudet yms ovat ihmisestä riippumattomia asioita. Näitäkin ongelmia yritetään saada ihmisen kontolle syntiinlankeamuksen kautta. Jos Jumalaa kutsutaan oikeudenmukaiseksi niin miten voimme nähdä sen oikeudenmukaisena että syntyvä lapsi on valmiiksi sairas tai kokee luonnonmullistuksen joka vie elämisen edellytykset?
Mikäli Jumala näki ennalta hyväksi antaa ihmiselle vapaan tahdon, niin hänen ei olisi pitänyt yllättyä että asiat eivät mene hänen suunnitelmien mukaan paratiisissa. Kuinka Jumala on ajajtellut saada tulevassa taivaassa asiat toimimaan jos siellä on edelleen ihmisellä vapaa tahto? Eivät uskovat täälläkään elä synnittä, kuinka sitten taivaassa?
Absurdiksi kristillisen maailmankuvan tekee se, että jokainen sairaus, jokainen luonnonmullistuksen uhri, jokainen eläinkunnan eloonjäämistaistelu olisi peräisin kahden ensimmäisen ihmisen hedelmän ottamisesta. Hedelmän ottamista edesauttoi vielä se, että paratiisissa jossa ei pitäisi voida olla alunperin pahaa, oli Paholainen houkuttelemassa. Mielenkiintoiseksi nousee siis kysymys että onko kristinuskon maailmankuvan mukaan ihminen edes syyllinen paljoa lankeamukseen koska paratiisissa oli aiemmin langennut Saa-tana jota Jumala ei ollut tuhonnut vaan päästänyt sen kaikkivoipaisuudessaan paratiisiin. Ihminen uutena tulokkaana ja keltanokkana oli altis Saa-tanalle.
Päätyi mihin tahansa ratkaisuun, on aina Jumalalla itsellään oma osuutensa pahuuteen kristinuskossa.
Pahan ongelma
4
<50
Vastaukset
Miten olisi pohdiskella tuhlaajapoika kertomuksen avulla ihmisen kiertokulkua "maailmassa"
Isä antoi mahdollisuuden myös harharetkiin. Jonka harharetkien kautta kulkiessaan ja HUOM. vapaasta tahdostaan käsin ymmärtäessään Isän kodin arvon ja suojan, ilon tuo tuhlaajapoika on ikuisesti kiitollinen ja uskollinen Isänsä kumppani. Tietäen OMASTA kokemuksestaan käsin mitä on tuomitseminen kiista ja eripura.
Varmaan sinäkin arvostaisit oppipoika, kisälli koulutusta varsinkin kun se tapahtuu oppilaan vapaasta tahdosta, sen sijaan että luettaisiin vain teoriaa luokassa.Lukijoissa on varmaan tietäjiä jotka osaavat kertoa minä piispankokouksen äänestyspäätöksellä silloin 300 luvulla papisto keksi päättää että ihmisellä on vain yksi elämä. Vähäinen ei tuossa päätöksessä ollut vaikuttamassa kirkkoisien rahapula.
Jos hyväksytään että yksilön tietoisuus on monien elämien kautta oppimassa tuota tuhlaajapojan kuvaamaa maailman kiertoa, voitaisiin paljon helpommin ymmärtää ihmelapsien ylivertaiset kyvyt jo lapsena kuin myös erilaiset kätkytkuolemat ja monet muut "aiheettomat" "selittämättömät" kohtalot.
Koska näin ei ainakaan perinteinen kristinusko anna myöten olen Koala_puussa kanssasi samaa mieltä. Mitään järkevää maailman selitystä ei ole näköpiirissä.
Se on olemassa oleva ilmiö ja koska itse uskon ikuiseen tietoisuuteen, josta olen osa. Ajattelen niin että olin itse yksi niistä äänestäjistä joka vein vilpittömät etsijät harhaan silloin 300 luvulla ja joudun nyt tässä kokemaan harhaoppini seuraukset, kokiessani avuttomuutta, kyvyttömyyttä auttaa asian oikein ymmärtämisessä. Anteeksiantoonne luottaen. Isäni on jo antanut.- 300-luvun
piispainkokouksessa keksittiin piinahelvettikin. anekauppa oli tehokas rahankerjuukeino,se keksittiin kokouksessa
Luuk. 15:1 Mitän ongelmaa ei ole.
Monet arvostetut maailman uskonnot sisältävät ajatuksen hengen ikuisesta elämästä. Olemme kokemassa ikuista elämää fyysisessä kehossa. Oppimäärä vain ei tahdo tulla suoritetuksi yhdellä kertaa. Joten mieli menee välillä lepäämän, syntyäkseen uudelleen valitsemaansa kehoon.
Tämä on mielestäni johdonmukainen ajatus päinvastoin kuin on UT.n teksti "kaikki ovat kutsutut, mutta harvat valitut"
Täydellinen väärin ymmärrys tuon kirjoittajalla.
Pitää olla "Kaikki ovat kutsutut mutta harvat ovat vielä vastanneet kutsuun"
-luonnonmullistukset ja sairaudet yms. ovat ihmisestä riippumattomia asioita.-
Kyllä kyllä, mutta yhä laajemmin myönnetään että useimmat sairaudet ovat psyykkisiä, siis mielestä lähtöisin. Keho oireilee "stressin" vuoksi.
Mieli etsii ratkaisua niin epätoivoisesti että keho pettää. Kun juokseminen hidastuu, mieli saa aikaa ajatella?
Väitetään että eläimet tunnistavat maanjäristyksen ennakolta. Vapaasti ajattelen että ihmismieli pystyy samaan jos sen toiminta olisi stressitöntä. jne... Nikolai Tesla oli aikaansa edellä "energioiden" ymmärtämisessä. Ja varmaan minäkin saan pilkallisia ajatuksiani kun näin menen liian kauas "yleisesti hyväksytystä" ajattelutavasta.
Kysynkin kuka hyväksyy ja mikä on yleinen oikea ajattelutapa. Onko se edelleen se vanha tapa joka pitää vanhat rakenteet vallassa. Onko maapallo pannukakku ja kaikkeuden napa?
Vastuun siirtäminen tuonnemmaksi kertoo vain siitä että nyt koen jotakin josta en tahdo vielä luopua. Seuraava elämä ei ole kuitenkaan mikään toiveiden tynnyri. Mitään ei voi tapahtua tulevaisuudessa, silloinkin se on NYT.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171