Heippa! Olen pari vuotta sitten valmistunut äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, joka on alkanut haaveilla vielä opinto-ohjaajan pätevyydestä. Olisikin kiva kuulla kokemuksia opon työstä etenkin niiltä, jotka ovat toimineet sekä opoina että aineenopettajina. Mitkä ovat opon työn plussat ja miinukset verrattuna aineenopettajan työhön? Ja toki "pelkät" opotkin voivat kertoa työnsä hyvistä ja huonoista puolista - olen kuulolla. :)
Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa tänne rustailla?
Opon työ vs. aineenopettajan työ
4
708
Vastaukset
- Ex-ope nykyopo
No opolla on enemmän töitä kuin aineenopella. Siis työaika on vuosityöaika eli 1221 tuntia, joista 30-50 tuntia kesäkeskeytyksen aikana ja 400 tuntia luottotyöaikaa. Amiksessa suurin osa on normaalissa kokonaistyöajassa eli lomaa on kuusi viikkoa.
Ja siis töitä on niin paljon kun jaksaa ja viitsii tehdä. Palkka ei ole erikoisen hyvä, mutta työ on kivaa. Molemmat aivolohkot on käytössä.
Opon hommissa on oltava laaja yhteiskunnallinen tietämys, sosiaalista pelisilmää ja humaani elämänasenne. - vain 16 viikkotuntia
Vai että juuri valmistunut äidinkielen opettaja, joka haaveilee opon työstä... Oliko tämä ovelakin provo?
- tällaista tämä
Vain viikkotuntia (lukiossa), mutta 250-300 korjattavaa ja arvioitavaa tekstiä per jakso.
T. Toinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja - höpötti
Miten luottotyöaika lasketaan? Saako opettaja itse valita ajan ja paikan työtehtävän teolle? Mikäli luottotyöaika on esim. 280 tuntia, voiko opettaja käyttää esim. kokonaisen viikon luottotyöajalla tapahtuvaa esim. uuden kurssin suunnittelua varten, jos muita työtehtäviä ei ole esteenä (aikana, jolloin opiskelijat eivät ole koulussa)? työaika on 8 h/pvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743062
- 742944
- 681852
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä191772- 271681
- 241667
- 201640
- 481317
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91299Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!
Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi311295