Vuoden alusta työnantajani, ministeriö, on muuttanut ylityölaskukäytäntöään. Aikaisemmin viikon aikana kertynyt ylityö laskettiin tehtyjen tuntien mukaan. Nyt viikkolaskelmasta vähennetään aika, mitä ei ole ollut työpaikalla klo 8 lähtien. Toisin sanoen, jos tulen töihin (liukuva työaika käytössä) klo 9, viikkoylityöajasta vähennetään tuo tunti pois, vaikka olisinkin töissä klo 9-17.30.
Tämä tuli esille ylityölaskelmassa, jonka tein 6-työpäiväisestä viikosta. Työpäivät olivat tuolla viikolla useimmiten klo 9-17.30 ja lauantaina 8 tuntia. Tästä kiitokseksi sain 7 tuntia ylityövapaata!
Tämä ei voi mennä näin, mitä laki ja työehtosopimus sanoo?
Ylityöhön laskettu aika
6
361
Vastaukset
- 15+10
Vaikeasti olet kyllä selitellyt asiat.
- Lampaita äidin oomme
Olin melkein 10 v töissä yrityksessä jossa ei koskaan maksettu ylitöistä...kaikki saatiin vapaana. Tämä on selvästi lain vastaista mutta kukaan ei uskaltanut tehdä mitään. Minä sain tarpeekseni ja lähdin tyhjän päälle kun en enää jaksanut.
- mek
Yksi asia unohtui ja se on se että niitä ykitöitä ei ole pakko tehdä jos niistä ei makseta mitään yklimääräistä ja siihen ei voi työnantaj edes pakottaa ja se siitä.
- akavan_erityisalat
mek kirjoitti:
Yksi asia unohtui ja se on se että niitä ykitöitä ei ole pakko tehdä jos niistä ei makseta mitään yklimääräistä ja siihen ei voi työnantaj edes pakottaa ja se siitä.
Hei,
ylitöistä kieltäytymisen suhteen on kuitenkin syytä ottaa huomioon, että työaikalaissa todetaan seuraavaa: Jos lisä- tai ylityön tekeminen on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä, ei julkisen yhteisön virkamies tai viranhaltija saa kieltäytyä siitä. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että työnantaja voisi jättää maksamatta asianmukaiset korvaukset.
Terveisin,
Akavan Erityisalat
- akavan_erityisalat
Hei Anna,
kysymyksesi ylityön määräytymisestä ministeriössä vaatii tarkempaa selvittämistä. Valtion virka- ja työehdoissa on useita työaikamuotoja ja ylityön määrytyminen vaihtelee työaikamuodoittain.
Jos kuulut liittoon, kannattaa olla yhteydessä työpaikkasi luottamusmieheen.
Terveisin,
Akavan Erityisalat - Pölijä
Hei, mikä outopiru vai täysidiootti sinäkin olet? Lue työehtosopimus kannesta kanteen ja kelaa uudelleen sen kohdalta, jossa mättää...
Myös alasi ns. liitosta saat tietoa ja neuvoja, vaikket siihen olisi liittynytkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465347Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5481899Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591028- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59880
- 228834
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748