Imussa ajaminen

spineless2

Kun ajan vaikka rekan imussa niin todistetusti se vähentää polttoainekuluja mutta kasvattaako se edelläajavan polttoaineenkulutusta vai mistä se hyöty minulle tulee? Mitään ei saa ilmaiseksi.

16

6304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14+16

      Jos sinä et käytä hyväksesi sitä edelläajavan ilmaan tekemää reikää niin siiten se vaan täyttyy umpeen. Jos ajaa suuresta ilmanvastuksesta siihen reikään niin se vaan ikäänkuin tuntuu imulta.

    • Miten lähellä rekkaa pitää ajaa, että se vähentää polttoainekuluja, ja kasvattaako sillä etäisyydellä ajaminen riskiä törmätä rekkaan?

      • 1+1

        Sanoisin että rekka-henkilöauto-systeemi virtaviivaistuu ilmanvastuksen suhteen, ja polttoainekulut kokonaisuudessan vähenevät. Luulisin, että vaikutus rekan polttoainekuluihin on aika mitätön.

        Jos luotat siihen, että autosi jarrut ovat tehokkaammat, voit ajaa lähimmillään etäisyydellä reaktio toimintaaika 0,5 s x 80 km/h ~ 12 m. En kuitenkaan suosittele.


      • spineless2
        1+1 kirjoitti:

        Sanoisin että rekka-henkilöauto-systeemi virtaviivaistuu ilmanvastuksen suhteen, ja polttoainekulut kokonaisuudessan vähenevät. Luulisin, että vaikutus rekan polttoainekuluihin on aika mitätön.

        Jos luotat siihen, että autosi jarrut ovat tehokkaammat, voit ajaa lähimmillään etäisyydellä reaktio toimintaaika 0,5 s x 80 km/h ~ 12 m. En kuitenkaan suosittele.

        Kokonaisenergia vähenee mutta se minkä auto säästää kulutuksesta niin rekka häviää. Kaveri kokeili ajaa matkavaunua vetäen niin muistaakseni söi 5l/100km diisseliä mutta itse en aio kokeilla.


    • spineless2

      Voisiko sanoa että rekan energian käyttö kasvaa yhtäsuureksi kuin henk.auton energian säästö vaikkakin virtaviivaistuminen säästää kummankin energiaa?

    • Aale Tynnyri

      Päättelisin, että henkilöauton perässä ajaminen ei lisää rekan kulutusta.
      Rekka joutuu tekemään saman ilmansiirtotyön huolimatta siitä, ajaako perässä henkilöauto vai ei. Näin ollen henkilöauto hyödyntää muuten "hukkaan" kuluvaa ilmansiirtotyötä, ja henkilöauton kulutus pienenee rekan kulutuksen säilyessä ennallaan.

      • spineless2

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.


      • jksysyusybsbvzya
        spineless2 kirjoitti:

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.

        Ilmalle annetaan enemmän aikaa täyttää se kolo ja siksi kumpikin hyötyy.
        Onhan huomattava että henkilöautokin syrjäyttää ilmaa ja sama syrjäytys työntää hieman rekkaa.

        Hnekilöauto saa suuremman hyödyn kuin rekka pienemmän otsapinta-alan johdosta jolloin se mahtuu sinne rekan taakse miltei näkymättömiin.


      • auto on häntäheikki
        jksysyusybsbvzya kirjoitti:

        Ilmalle annetaan enemmän aikaa täyttää se kolo ja siksi kumpikin hyötyy.
        Onhan huomattava että henkilöautokin syrjäyttää ilmaa ja sama syrjäytys työntää hieman rekkaa.

        Hnekilöauto saa suuremman hyödyn kuin rekka pienemmän otsapinta-alan johdosta jolloin se mahtuu sinne rekan taakse miltei näkymättömiin.

        Joo, se henkilöauto toimii ikäänkuin rekan häntänä ja tekee yhdistelmästä vähän enemmän pisaramuotoisen. Pisaramuoto on aerodynaamisesti paras.


      • Aale Tynnyri
        spineless2 kirjoitti:

        No kaipa tämä on jonkinlaista saivartelua mutta rekan perässä on se imu vaikka siellä ei toista ajoneuvoa olisikaan joten silloin sen lisäksi että rekka puskee ilmaa se myös on aiheuttamassaan imussa. Sitä vetää imu taaksepäin mutta kun siellä on toinen auto takana niin imu vaikuttaakin lähinnä takanaolijaan myönteisesti joten kumpikin hyötyy. Mutta onhan se imu sitten sen takana ajavan perässä.

        saatat sittenkin olla oikeassa. Vai pitäisikö henkilöauton nopeuden olla suurempi kuin rekan nopeuden, ts. henkilöauton saavuttaa rekkaa, ennenkuin henkilöauton aiheuttama työntövaikutus vaikuttaisi rekkaan?


    • Mythbusters..

      Kyseinen asia on testattu mm. Myytinmurtajissa...siinä tuli selväksi millä nopeudella ja miten lähellä kannattaa ajaa että säästöä oikeasti tulee.

    • spineless2

      Myytinmurtajissa ei selvitetty muuta kuin paljonko imussa ajavalle tulee säästöä eri välimatkojen päässä ajamalla mutta ei mitään itse rekan/kuorma-auton kulutuksesta. Jäi silti vielä vähän vaivaamaan...entä jos on rekka-rekka yhdistelmä niin mitenkähän siinä hyötysuhde?

      • spineless2

        Tai sitten toisin päin. Jos perässä tulee rekka ja ajat henk.autolla niin sen työntövaikutus?


      • Aale Tynnyri
        spineless2 kirjoitti:

        Tai sitten toisin päin. Jos perässä tulee rekka ja ajat henk.autolla niin sen työntövaikutus?

        Ajatellaana näin: Kaksi rekkaa ajaa peräkkin ahtaassa tunnellissa. Tällöin rekkojen väliin syntyy tietty kokonaispaine, jälkimmäisen rekan perään tietty alipaine ja etummaisen rekan eteen ylipaine. Jos rekkojen väli pienenee tunnellissa välissä oleva paine kasvaa. Pitänee olla niin, että taaimmainen rekka tekee vähintää yhtä ison työn tämän paineen kasvattamiseksi kuin mitä etummainen rekka siitä hyötyy.

        Kuitenkin rekkojen ajaessa jonossa tunneliin kokonaisenergian tarve pienenee, koska jonoa hidastaa vain se yksi alipaine (viimeisen rekan perässä) ja ja liikettä vastustaa vain se yksi ylipaine (ensimmäisen rekan edessä).

        Jos autot ajavat tiellä eivätkä tunnelissa, painevaikutukset jäänevät merkityksettömän pieniksi, verrattuna etummaisen auton ilmanvastukseen. Muut painevaikutukset pienenevät entisestään, jos toinen rekoista vaihdetaan virtaviivaiseen henkilöautoon, esim Lada Combi 1200L:ään


    • Hyvin lähellä :D
    • Anonyymi

      Olen itse saanut testeissä moottoritiellä, että rekan imussa ajaessa noin 85 km/h autoni kuluttaa n. 3,8-3,9 litraa (riippuen rekan koosta) / 100km ja ilman imua n. 4,4 litraa joten auto vie keskimäärin 11-14% dieseliä vähemmän rekan imussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      86
      3176
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      88
      3023
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1862
    4. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      19
      1812
    5. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      27
      1711
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      21
      1691
    7. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1677
    8. Pettymys! Tähdet, tähdet -kisassa tämä erikoisjakso pois - Pistänyt artistit todella lujille!

      Tähdet, tähdet -kisa on edennyt genrestä toiseen. Mutta erästä monen toivomaa erikoisjaksoa ei tällä kaudella nähdä. Voi
      Tv-sarjat
      32
      1336
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1327
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1309
    Aihe