ENTINEN TEINIÄITI :)

vastuullinen vanhemp

Hei!

Olen 25-vuotias kolmen lapsen äiti pohjanmaalta ja halusin tulla tsemppaamaan nuoria äitejä ja onnittelemaan ihanasta lahjasta,lapsesta!

Siitä olen samaa mieltä että¨en suosittele alle 15v nuorelle vanhemmuutta! Mahdollista, mutta ei kuitenkaan välttämättä kaikkien edun muikaista.

Itse rupesin odottamaan esikoistani 16 kesäisenä ja tyttö syntyi ollessani 17v. Tiesin jo aikaisessa vaiheessa että lasten saaminen tulee olemaan haaste ja vanhemmuus on minulle tärkeää. Mieheni kanssa olemme pitäneet yhtä jo 12 vuotta.
Vanhemmuus oli aluksi melkein pysäyttävää:samaan aikaan ihanaa ja silti niin uuvuttavaa! Tyttömme oli koliikkilapsi ja myöhemmin sai vaikea diagnoosin ADHD/ODD/DC. Nyt tyttö jo koululainen ja elää normaalia elämää.

Sain myös kaksi poikaa myöhemmin joista nuorin 4v. Molemmat myös pojista ovat erityistarpeellisia lapsia ja tarvitsevat paljon lääketieteellistä apua niin motoriikan kuin näön kanssa. Enää en voi saada lapsia, lääkärin kieltäessä vaikean raskauden jälkeen.

Tukiverkkoni koostuu miehen vanhemmista ja muutamasta tärkeästä ystävästä, Omat vanhempani asuvat liian kaukana.

Nyt jälkikäteen miettiessäni en kadu kolmen lapseni saamista ja suren että en voi enää kokea vauvan saamisen ihmettä. Nautin vielä kun voin. Silti vanhemmuus on raskasta! Unen puute, rahaa ei ole ylimääräistä, omaa aikaa ei juuri ole ja ainainen huoli lapsesta. Nuorien äitien pitää muistaa että synnytyksen jälkeen se elämä vasta alkaa. Mietithän että olet valmis jos lapsi ei olekkaan terve tai kärsii kivuista ja että tukiverkkoa on ympärilläsi riittävästi. Kenenkään ei tarvitse jaksaa yksin!

Myös se helpottaa jos opiskelet ensin ammatin. Itse en kerennyt, mutta sitemmin olen opiskellut ja opiskelen edelleen. ensi vuonna lakki päässä! :)) Siinäkin mielessä että rahan lisäksi tapaat ihmisiä ja rohkaistut! Olet samanarvoinen kuin muutkin, olit nuori tai vanha.

Ikä. Oi voi.. Ne ovat numeroita. monet vanhemmat kanssa sisaret tarvitsevat enemmän arjen apua kuin minä: alkoholi, parisuhde väkivalta, masennus yms. ei
´voi sanoa että teiniäiti huonompi kuin keskiikäinen vanhempi. Elämäntilanne yms. sen kertoo ei numerot.

Tsemppiä nuorille nyytin omaaville ja miksi ei myös keskiikäisille vanhemmille arvokkaaseen työhön: vanhemmuuteen ja lasten tueksi!

0

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
        Ikävä
        69
        2673
      2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
        Ikävä
        63
        2614
      3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
        Ikävä
        68
        1772
      4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
        Ikävä
        24
        1607
      5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
        Ikävä
        20
        1530
      6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
        Ikävä
        9
        1460
      7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
        Ikävä
        15
        1372
      8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
        Ikävä
        38
        1223
      9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
        Ikävä
        8
        1187
      10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
        Ikävä
        25
        1106
      Aihe