Touhuava dementikko

huolestunut6

Äidilläni on todettu noin vuosi sitten verisuoniperäinen dementia ja hän on nyt muidenkin, fyysisten sairauksiensa takia hoidossa sairaalassa. Kotona ei selviytyisi yksin tuettunakaan missään tapauksessa (vaikka itse toista mieltä onkin).

Hänelle on viime aikoina ollut tyypillistä hyperaktiivinen käytös; ei malta olla aloillaan, pöyhii tavaroitaan, penkoo kassejaan, etsii sellaista, mistä on monta kertaa sanottu, että on turvassa ja tallessa. Mitenkään ei voi ymmärtää tätä. Muutenkin luulee usein ihmisiä ihan toisiksi ja puhuu ns. järjettömiä suurimmaksi osaksi. Dementia on edennyt mielestäni todella nopeasti. Onko teillä kokemuksia tällaisesta käytöksestä vai onko kyseessä tavalliset dementian oireet? Oletteko löytäneet hyviksi havaittuja keinoja kummunikoida tällaisen henkilön kanssa?

2

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päivine

Hei huolestunut6,
      tulin palstalle kirjoittaakseni äidistäni jolla on juuri tämä vaskulaarinen/sekamuotoinen dementia. Hän on myös tuollainen jatkuvassa liikkeessä olija, touhuaja ja tavaran hämmentäjä. Ihan koko ajan etsii jotain. Tullessaan meille penkoo minun kaapit ja laatikot. Koska näkee harhoja, siis myös olemattomia ihmisiä, hehän tietysti hänen tavaransa piilottavat. Toisaalta ajattelen että se on hänen tapa purkaa ahdistustaan jota ei pysty käsittelemään muuten.

Tänä vuonna äiti sai pysyvän paikan dementiakodista. Äidillä on aina ollut vahva pärjäämisen meininki ja pitkälle hän sillä pääsikin. Nyt syyttelee kaikkia kurjasta olostaan, kun ei ymmärrä että ei voi enää asua yksin. Hoitajien puuttuminen hänen asioihin rassaa häntä, samoin asuintoeverien tavat ja läsnäolo vaikka omat huoneet onkin. Kyllä sen ymmärränkin toisaalta. Enää ei saa penkoa vaatteitaan, ne lukitaan kaappiin koska muuten pukee kerroksittain ylleen ja kyllähän ne nuhraantuukin jatkuvasta hämmentämisestä.

Hoitolaitokseen hakeminen oli pakkojuttu, kun ei löytänyt enää kotipihassa asuntonsa ovea, vuorokausirytmi täysin sekaisin, vesilasku hirmuinen (hanat unohtui auki) jne...mutta mitään näistä kommelluksista ei hänelle itselleen voi käyttää perusteluna nykyisille järjestelyille, koska hän omasta mielestään osaa ja kykenee - joku muu sen vedenkin laski, ei hän! Eikä hän kuulemma koskaan eksy....

Olen, jotta hieman paremmin osaisin ja ymmärtäisin, lukenut läpi kaiken mitä olen netistä aiheesta löytänyt, kirjat päälle. Silti minun on ajoittain vaikea suhtautua lempeästi ja kannustavasti äitiin hänen syytellessä ja moittiessa kaikkea ja kaikkia. Sitä vain ei millään meinaa jaksaa sietää ja kuunnella vaikka kuinka tiedostaisi sairauden. Äidin luonteen negaatiot ovat selvästi korostuneet ja useimmiten ei kerta kaikkiaan voi toimia niin, etteikö hän löytäisi jotain vikaa. Hänen 'virkistäminen' esim. käyttämällä kotonani kahvilla tms. tarkoittaa että olen itse illalla täysin uuvuksissa ja olenkin harventanut tätä käytäntöä. Käyn vain hänen luona, pieni lenkki jos sää sallii jne.

Äiti puhuu "iloisesti sekaisin" täysin asiaa ja täyttä puppua. On käsittääkseni n. 5 vuotta sairastanut, diagnoosi reilut 2v. sitten. Vuodessa on paljon huonontunut.

Voimia sinulle ja kaikille tämän sairauden läheisissään kohdanneille.

• hoitaja näkee

Joillakin on lääkitys joka hidastaa dementian kulkua.Mikään ei kyllä poista sitä..Se etenee ja ja yleensä nämä puuhaliisat menee ihan mahdottomiksi ajan kanssa.Pää on tyhjä mutta jalat kyllä vipeltää..:P Kun ne alkavat karkailla ja eksyilevät-on laitoshoito edessä.Se on raskasta omaisille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      26
      4330
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3724
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2114
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1736
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      16
      1502
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1439
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      410
      1347
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1229
    9. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      411
      1187
    10. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      77
      1070
    Aihe