Mites on teillä muilla kerrostaloilijoilla onko tapana istuskella kesällä pihapenkeillä seurustelemassa. Meitä oli tänään kuusi naista ja aika kului jutellessa. Niin kauan istuimme että ihan jäsenet jäykistyivät eikä meinannut alkuun liikkeelle päästä, no notkistuihan siinä muutaman askelluksen jälkeen.
Meillä onkin harvinaisen viihtyisä oleskelualue istutuksineen ja upeine lehti- ja havupuineen.
Mummot pihalla
28
173
Vastaukset
Minua nauratti tuo otsikko. Muistui nimittäin mieleeni, että on olemassa sanonta, jonka mukaan joku tai jotkut ovat ihan pihalla.
Iimaisullahan tarkoitetaan. että joku ei tiedä esillä olevasta aiheesta mitään, eli on "ihan pihalla"
Te olitte siis kaikki mummot pihalla mutta kukaan "ei ollut pihalla"- kaisu-liisa
Kovin mukavasti varmasti aika kesällä kuluisi, jos yhteisen kerrostalon pihalla olisi yhteinen tapaamispaikka.
Isäni asui aikoinaan kerrostalossa, jossa ihmisillä oli yhteistuntoa ja -kuntoa.
Oli yhteinen kokoontumispaikka, penkkejä, pöytiä ja jopa keinu.
Isäni oli oiva seremoniamestari, laulatti porukkaa, ja kertoi mukavia tarinoita.
Ei paljon vaadittaisi yhteiseen hyvään, iloinen mieli, rauha ja rakkaus.
Kuinka paljon paremmin asukasyhteisökin toimisi?
Pihalla, muttei "pihalla". Kesä yö --ja minäkin nautin aikaisesta heräämisestä.
Mummot on kahveepirtissä viettäneetkin myöhäisen rrupatteluhetken .
Kesä tekee tepposensa .. vuorokauden kello ei pidä paikkansa -- nukkuun ei viitsi mennä kun on niin ihanaa valvoa -
Nyt minulle käviniin että oltiin superpitkällä kävelylenkillä eilen ja en mahtanut mitään kun oli mentävä jo 6, ½7 mentävä lepään -- mutta heräsinkin yöllä kolmenaikaan , ehkä se oli jerry joka herätti , mentiin ulos -- ja tässä nyt sitten olen viettänyt aikasen aamukahvin ja Sääksen pesällä tämän aamu yön .
ihan kiva ,-- en olekkaan öitäni valvonut kovin usein --ja tulihan sitä nukuttuakin ihan tarpeeksi .
Hyvää Lauantaita kaikille .- R. Reiska
Kyllä mummot ovat pihalla.
Muutama halkeama piha-asfaltissa, kellarin käytävän lattiarajassa hilseilevä maali yms. ovat vuotavaa vesikattoa, halkeavia viemäreitä ja vastaavia tärkeämpiä.
Vasta kun ylemmän kerroksen liemet tulevat asuntoon, mummeli herää.
Sitten itketään kustannuksia koska ei ymmärretty tehdä remppoja ajoissa!
Juu, kyllä mummelit hyvällä säällä istuskelevat pikku ryhmissä suojaisella takapihalla.- hyvä näinkin
Eipä ole rupattelukavereita meidän pihassa. Kilometri matkaa seuraavaan asuntoon, ei sinne edes huonoilla polvilla jaksa kävellä. Yksin istun keinussa, ja kuuntelen lintujen laulua, ja annan ajatusten kulkea
Pihalla kulki naapurin Stigu, Jerrykoira fölissään ja kuunteli kun tangon sävelet soi aamusta meiltä :D
En vilkuttanut, - vanhan miehen askel oli niin vaikean näköinen, olisi voinut luulla minulla olevan asiaa ja tullut suotta ovelle.
Yksinäistä on istua sisäpihalla täälläkin jos ei vieraita ole, harvemmin talon asukkaat, työssä käyvät naapurit istuvat toistensa aidatuilla pihoilla.
Nyt olen jo sentään tottunut, mutta herttaiselta kuullostaa catleijan kuvaus:D tuttujen naapurien nauttivan yhdessäolosta
luonnon helmassa jutellen:D
Etupihalla jutellaan naapurien kanssa kylläkin, silloin kun kohdataan!Kyllä meillä istutaan paljonkin sään salliessa pihalla,ja juttua kyllä piisaa.;)
- 75hevat
Meillä Senioritaossa on hienosti ,laitettu piha.Mutta enemmän nyt vielä aika mökillä kuluu..Piipahtaessa mökiltä pyykin pesussa käyn tervehtimässä heitä..
Mutta jos pitkä ikä lienee tulee se aika,jolloin istuskelelenkin.. - Haaveetkin on elämää
Kävin palveutalossa.
Kaunis piha, istutuksia ja vehreä luonto ympärillä, istumapaikkojakin, mutta..
Ruokailu alkaa niissä kello 11.00. Hissin vierellä, pienessä eteisaulassa istuivat mummot odottamassa. Tuskin kaikki edes muistivat mitä jonottavat. Istuivat ilmeettöminä, kaiken unohtaneina, puhumatta vieraalle tai vieressä istuvalle.
Joku käveli kiireisin askelin edes takaisin.
Mietin siinä hissiä odottaissani etten haluaisi elää sellaista elämää jossa en enää muista minne olen menossa, tai minne minulla on kiire.
Haluaisin elämäni loppuun asti tietää ja muistaa, tunnistaa naapurini, istahtaa rupattelemaan tutun ja tuntemattoman kanssa, osata nauttia seurasta ja silmin ja korvin olla kaikessa mukana, elää ja nauraa muiden mummojen ja pappojen kanssa.
Haluaisin aina elää, en vain olla olemassa. - Ramoona*
Kerrostalojen pihoille on alettu istuttaa hedelmäpuita ja marjapensaita, laatikoissa kasvatetaan salaattia ja muita pikkuvihanneksia, kattoviljelmistäkin olen juttuja lukenut. Meillä on kulmatontti ja vain yksi aitanaapuri, jonka kanssa tulee luontevasti juteltua aidan yli melkein päivittäin kuulumiset, kun pihoillamme vietetään aikaa ja touhutaan. Kasvit ovat omakotiasujilla yhteinen mielenkiinnon kohde, tehdään kierroksia toistemme puutarhoissa, usein saa jotain maistiaisia tai taimen mukaan.Olen saanut hiukan omenapuiden leikkaajan mainetta, minulle opetti aikanaan lohjalainen omenatarhuri taitojaan. Nuoret perheet järjestävät pihakirppiksiä ja uudemmat tulokkaat pääsevät mukavasti tutuiksi naapuruston kanssa.
Koira on hyvä sosiaalistaja, sen kanssa liikkuessa saan aina juttukavereita, ihan tuntemattomatkin hymyilevät, kysyvät koiran ikää ja kehuvat sen ulkonäköä...sehän on melkein kuin emäntää kehaistaisiin. Muutamasta samoja ulkoilureittejä kulkevista tiedänkin vain , että tuo on Pontuksen isäntä ja tuo Ellin emäntä.
Suomessakin spontaani kylässä käynti on vähentynyt, ennenhän pistäydyttiin naapurissa kutsumatta ja kahvipannu laitettiin heti tulelle. Lapsuuskodissani oli hyvin tavallista, että ruokapöydässä istui joku naapurin lapsi, jäätelöpakettikin jaettiin pienempiin paloihin ja mehua tarjottiin kannukaupalla leikkikavereille. Nyt lasten synttäreitäkin vietetään hampurilaisravintoloissa ja puuhamaissa, pitää olla elämyksiä ja lahjat vieraillekin. Kamalaa kilpavarustelua jo lapsuudesta lähtien.
Eksyin aiheesta, ollaan me mummot vaan ihan pihalla kuin lumiukot tai paremminkin lumiakat. Luistaa juttu ilman tarjoomuksiakin ja voihan vaikka nyyttärit pitää, jos jotain haluaa juhlistaa . - ..ja sileän tien
Parempi mummojen nyt nurmella verrattuna mitä mummot lumessa. Sinne on aikaa vielä puol vuotta. Äkkiä se menee, Jussinpäivänä jo arki edessä.
Ja lyhenevä päivä. Sain tuplapyhän kun luulin puolille päiville että tänään on sunnuntai... - Liisa S.
Me olemme istutelleet, siirrelleet ja kylväneet kaikkea yhdessä, kastelleetkin...siis nimenomaan me talkoissa käyvät, vanhempi väki, ei talon nuoret asukkaat juurikaan osallistu.
Muuten he kyllä ovat tosi mukavia, viisaan oloisia ihmisiä, jotka aina tervehtivät reippaasti, ystävällisen määrätietoisesti ja selkeästi, se tuntuu aina hyvältä.
Minun työajaltani on muuan silloinen pikkupoika, nyt pitkä reipas mies talon asukkaissa.
Pihan kasvit ja kukat voivat hyvin.- Liisa S.
sekä taloon että pihaan, vieläpä kotikadullenikin oikeastaan odottamattoman hyvin, vaikka olin jo 6-kymppinen muuttaessani.
Ja ajatus olikin silloin: muuta kun vielä pystyt sen tekemään!
Mikä valtava määrä tavaraa menikään poistoon silloin.
Muutto oli kieltämättä rankka, mutta selvisin siitä hyvin
lähimmäisteni avulla. Kiitollisena muistan sen.
Pihamme suuret hevoskastanjat ovat kevään airuita, joita aina katselen mielelläni. Samoin lapsuudenkodistani tutut siniset syreenit ja kuusamat sekä pionit, jotka alkavat pian avata jo suuriksi tulleita nuppujaan.
. Liisa S. kirjoitti:
sekä taloon että pihaan, vieläpä kotikadullenikin oikeastaan odottamattoman hyvin, vaikka olin jo 6-kymppinen muuttaessani.
Ja ajatus olikin silloin: muuta kun vielä pystyt sen tekemään!
Mikä valtava määrä tavaraa menikään poistoon silloin.
Muutto oli kieltämättä rankka, mutta selvisin siitä hyvin
lähimmäisteni avulla. Kiitollisena muistan sen.
Pihamme suuret hevoskastanjat ovat kevään airuita, joita aina katselen mielelläni. Samoin lapsuudenkodistani tutut siniset syreenit ja kuusamat sekä pionit, jotka alkavat pian avata jo suuriksi tulleita nuppujaan.
.Kotiutuminen on ollut aiheena tuossa edellisessä viestissäni,
muutto miehen poismenon jälkeen.
Varmaan ihmisen sopeutuvuuskin on kehittymis-prosessi, - oppimista, - jos olet koulun ja opiskelujen perässä joutunut muuttamaan, myöhemmin työn perässä, avioliitonkin mukaan, niin kaikkeen oppii.
Kun ensin olet muuttomiesten ja avustajien vihdoin poistuttua kaikki tarvekalut ja tavarat laitellut paikoilleen, levännytkin,
niin sitten lähdet tutustumaan ympäristöön, ensin autolla isot näkymät, sitten polkupyörällä tarkentaen, ja sitten kävellen ja lenkkeillen metsät ja puistot.
Suku ja ystävät ovat aivan avainasemassa kaikessa tässä, samoin harrastukset.
Aivan ihania ihmisiä asuu näillä nurkilla. kaikki lapsetkin kuin omiani.
Hyvin kodikseni tunnen tämän kaiken, rakastan, rakastan...
.- olet onnellinen
liisa.sal kirjoitti:
Kotiutuminen on ollut aiheena tuossa edellisessä viestissäni,
muutto miehen poismenon jälkeen.
Varmaan ihmisen sopeutuvuuskin on kehittymis-prosessi, - oppimista, - jos olet koulun ja opiskelujen perässä joutunut muuttamaan, myöhemmin työn perässä, avioliitonkin mukaan, niin kaikkeen oppii.
Kun ensin olet muuttomiesten ja avustajien vihdoin poistuttua kaikki tarvekalut ja tavarat laitellut paikoilleen, levännytkin,
niin sitten lähdet tutustumaan ympäristöön, ensin autolla isot näkymät, sitten polkupyörällä tarkentaen, ja sitten kävellen ja lenkkeillen metsät ja puistot.
Suku ja ystävät ovat aivan avainasemassa kaikessa tässä, samoin harrastukset.
Aivan ihania ihmisiä asuu näillä nurkilla. kaikki lapsetkin kuin omiani.
Hyvin kodikseni tunnen tämän kaiken, rakastan, rakastan...
.kun olet noin rakastettu asuinseudullasi, varmasti olet aivan ihana ihminen ja lapset rakastavat sinua kuin äitiään.
Meillä päin ei ihmiset kaikki niin ihania ole enkä ole itsekkään.
- hiippailija
Tässäkin suuressa kerrostalossa on pöytä ja penkit,kertaakaan en ole siinä ketään nähnyt istuvan.
Olisivat laittaneet kakspuolisen keinun,ehkä siihen tulisi joku istumaan ja vetäis muitakin.
Naapurit kyttää muutenkin toisiaan,on vakipäivystäjät kuka puskassa "muka"puutarhahommissa,enempi pää on puskan ulkopuolella.Samoin jollain menee paljon tupakkaa kesäisin(jos talvisinkin)
Kun lähden kotoa jonnekkin,livahdan kuin salaa ettei tarvii kenellekkään selitellä,minne menen,mistä tulen.
Et se siitä istuskelusta. - joutavoinen
Julukisia ne on kerrostalolaisten asiat. Mitä nuista piilottelee jos vain itseensä on luottamista niin aivan turvallosesti voi seurustella pihalla. Onhan meitä niin monenlaista, että kun on vaihtoehto, kadunkautta tai pihan.
Pihalla on sopivan sään vallitessa muutamia istumassa joihin pitää kiinnittää huomiota ja osallistua sanailuun sinänsä mukavaa, mutta jos on kiireempi asioille niin kadunkautta kannattaa kulkea eikä pihan.- catleijaek
Just noin joutavoinen. Kun ei ehdi toisten joukkoon istuskelemaan ja ilmestyy keinussa ja penkeillä olijoiden näkökenttään kypärä päässä ja polkupyörää ulos pyöräsuojasta tyyraamasta, niin aivan varmasti puolin ja toisin kädet nousee vilkuttelemaan.
Tosi on ettei kaikille tuo luonnu, mutta he saavat aivan rauhassa olla tulematta eikä heitä kyttääjiksi luulla. Meillä on tapana huolestua jos jotain asukasta ei olla nähty vähään aikaan. Yksinasujia vanhoja ihmisiä kun on aika monta yhtiössämme. Ei tästä kauaakaan ole aikaa, kun erään ovikelloa kävimme soittamassa. Siellä olikin asukas toista viikkoa jo sairastanut ja tarvitsi apua. catleijaek kirjoitti:
Just noin joutavoinen. Kun ei ehdi toisten joukkoon istuskelemaan ja ilmestyy keinussa ja penkeillä olijoiden näkökenttään kypärä päässä ja polkupyörää ulos pyöräsuojasta tyyraamasta, niin aivan varmasti puolin ja toisin kädet nousee vilkuttelemaan.
Tosi on ettei kaikille tuo luonnu, mutta he saavat aivan rauhassa olla tulematta eikä heitä kyttääjiksi luulla. Meillä on tapana huolestua jos jotain asukasta ei olla nähty vähään aikaan. Yksinasujia vanhoja ihmisiä kun on aika monta yhtiössämme. Ei tästä kauaakaan ole aikaa, kun erään ovikelloa kävimme soittamassa. Siellä olikin asukas toista viikkoa jo sairastanut ja tarvitsi apua.Ne pyöräsuojien ovien raskaudet! Palo-ovet ovat kuin rautaportit, mutta siinäkin oppii sen välttämättömän tekniikan,
miten saa pyörän ulos ilman mustelmia.
Onhan etu, kun talossa on sairaanhoitajakin:D Aina sitä jonkin neuvon voi antaa jos joku on epätietoinen!
Meillä täällä venäläinen pariskunta siivoaa, joten pitää pysytellä
paikallaan ettei jää jalkoihin, onneksi tuntevat jo huushollini.
Kamala homeen haju vaan on heidän imurissaan, omani kun ei kuulemma toimi, hyi olkoon...meen pihalle täältä justiinsa, moiMuuttaessamme tähän taloon, oli täällä ennestään neljä tuttua naista. Pari heistä istui pihapenkillä, ja ohimennessäni jäin hetekeksi juttelemaan. Mieheni lähti joskus vartavasten juttelemaan heidän kanssaan. Kolotuksista ja muista vaivoista ei juurikaan puhuttu. Vuodenajasta riippuen oli aiheena luonto ja muistelukset siitä, kun kukin oli nuori ja avioitui tänne.
Täällä oli melko huonokuntoinen vastakkain istuttava keinu, ja minä sanoin miehelleni, että se pitäisi korjata. Kun kevät tuli, sai mieheni yhtiökokouksessa luvan hankkia tarvittavat korjausaineet, eikä siinä kauan nokka tohissut, kun talossa oli kunnon keinu. Hallituksen puheenjohtajakin innostui talkoilemaan. Hän jopa ihmetteli, millaista väkeä talossa asuu, kun vuosiin ei kukaan ole puhunut keinun korjaamisesta. Ja käyttöähän kiikulle oli. Nyt on vajaan vuoden sisällä kolme mummoa siirtynyt pilven päälle keinumaan, ja jos mummoja lasketaan, olisi vanha koulutoverini seuraavana muuttamassa seurakuntaa. Sitte olisi minun vuoroni. Muu naisväki on sen verran nuorempaa, etteivät he työssä käymisen takia ehdi istuskella, kuolemisesta puhumattakaan!
Pihassa on myös kaksi paksujen kettinkien päässä roikkuvaa lasten keinua. Ne ovat vierekkäin ja toinen vähän alempana kuin toinen, että matalampikin keinuja pääsee ihan itse keinumaan. Keinut ovat paksun ja kauniin nurmikon päällä. Jos pieni keinuja sattuu putoamaan, ei ainakaan pipiä tule, kun vastassa on pehmeä nurmikko.
Nyt ne keinut on purettava ja nurmikon sijasta alustaksi on hankittava hiekkaa!
Arvatkaa, kenen tai minkä määräys tahi direktiivi on!
Jos en olisi ihan melkein oikeasti näin hieno frouva, keksisin vielä perkelettäkin
voimakkaamman kirosanan ja kiroaisin koko EU:n herrasväkineen päivineen alimpaan helvettiin.
Että tällaista tänne kuuluu!
Kaikkea hyvää vain teille kaikille.
Olihan hellyttävä ovikellonsoitto illalla. Naapurihan siellä kutsui kylään piristämään heitä :)
Tuolla ylempänä jo taisin mainita miehensä kävelleen hieman vaivalloisesti, eihän se ikä vaan leikkauksen jälkikipuja ne olikin. Tuo ikämiesten tavallinen prostatan suurentuma, ja siinä syöpä oli huolen aiheena.
Iltahan meni ihan mukavasti, ja saatoin kertoa isäni toipuneen samasta taudinkulusta, eikä suinkaan siihen menehtynyt.
Tänään on heillä jännittävä päivä edessään, kun selviää onko tauti levinnyt, sitten pääsevätkin mökilleen takaisin.
Jännittäähän sitä tietoa kuka tahansa, mutta oli harvempi rohkenee kysyä suoraan: tuletko meitä piristämään :D Toisiamme vartenhan me ihmisetkin olemme tarvittaessa!- Liisa S.
Niin, sitähän varten ystävät ovat! Tiedän kaikkien tuttujenkin tilanteen terveytensä ja muidenkin vaikeuksien osalta, ja aivan mielelläni olen mukana. ( Tosin yksi poikkeuskin on, jotenkin en itsesääliä ja samanaikaista itsekehua välillä jaksaisi kuunnella, vaan jopa väistelen joskus, teen mutkan kulkuuni.)
Noista plussista ja miinuksista haluan pysytellä erossa, en kiinnitä niihin huomiotani, sillä kaikillehan ei plussia edes voi laittaa, sen olen huomannut tuolla "Plussa sulle..."-ketjussa. Alotin sen ketjun silloin, kun joku teki suuren numeron noista pikku merkeistä.
Suhtaudun vähän ihmetellen siihenkin, jos niitä plussia paljon laitellaan. Miksiköhän? Onkohan sekin jokin kiusaajan keino? Niin, se vähä mitä niitä olen huomioinnut, on antanut kuvan täysin subjektiivisestä mieltymyksistä tai antipatiasta.
Kun aivan asiallinen kirjoitus saa miinuksen, eihän voi olla muuta kuin henkilöön kohdistuva kannanotto.
Silloin ne ovat menettäneet merkityksensä minulle, niin omat kuin toistenkin:D
Onhan meillä kirjoitustaito ilmaista itseämme :DIhanaa aurinkoista aamua . Oltiin juuri Jerrynkanssa pitkällä aamulenkillä . Ilma on niin puhdas kun onsatanut .mekleineilisenpäivän ja taisi yölläkinsataa ,lätäköistä päätellen .
Ja ensi lauantaina on lasten juhlat Siskoni pojan lapsilla Pikkunen poika kastetaan ja tyttöllä vietetään 3 v synttäreita
Oli se hauskaa kun Tämän isän pikkusiskoa kastettiin ja minä olin sulikummina - Kysyin ennen kastetilaisuutta häneltä --että mikäs pikkusiskon nimi sitten tulee , hän oli sillon jotain 4v että enhän sitä voi tietää kun en tiedä sukunimeäkään
Se pikkuneiti oli painava pideltävä . Isonkokonen --niinkun on nyt pitkä nainen jo 21v
Mukava kun pääsee taas tapaan sukua.- en-/-keli
On aivan turha jatkaa eilistä riitaa ja vielä aivan siistiin ketjuun.
Saathan sinä kiertää ja jättää kirjoittamattakin kun varsin hyvin näytät olevan perillä. Kiva kun tumtuu olevan kaikilla jotain mukavaa kotihommaa tekeillä -- minä sain juuri valmiiksi siivottua -- ja eilen leivotunpullankanssa meinaan mennä ulos juomaan jos vaikka joku mummu talosta tulee mukaan --otan ylimääräisen kahveekupin .
Mukavaa päivänjatko o kaikille ja enkelikkekkin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
4 kuoli kolarissa
Kenen vastuulla tienhoito? Sohjoa ja vettä tie täynnä. Oliko säästetty tienhoidossa? Järkyttävä onnettomuus.41115950Nainen, moraali on koetuksella sun kanssa
Koen nyt olevani rappiolla ja kyllä, omaa syytäni ja itsekontrollin puutetta, mutta olethan kyllä puoleensavetävä, ettei1352506- 941916
- 831768
Onko kenelläkään tästä tietoo?
https://www.haapavesi-lehti.fi/artikkeli/lukijalta-ilkka-repo-etsii-nimettoman-kirjeen-lahettajaa Olisi tärkeä saada te461357- 981265
Ovatko miehet niin heikkoja ja lahjattomia, etteivät siedä tasa-arvoa?
Muutenhan ei ole mitenkään perusteltavissa, miksi miesten pitäisi saada etuoikeuksia ja etumatkaa. Sehän tarkoittaisi, e2811178Suomussalmi News -valvontakameran tunnisteet pojista
Pojat on aina poikia, mutta kiusanteko ja muu ilkivalta ei ole hyväksyttävää. Suomussalmi News -ryhmässä on uunituore vi341170Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin831159Ihastukselleni
Kun viimeksi nähtiin, niin sisälläni repesi myrsky ja salamat iskivät kuin rajuilma. En halunnut katsoa sinua, en halunn211123