Onko järkevä ratsastaa pelkän liikunnan takia?

jokuvaanjokuvaan

Otsikko kiteyttääkin ehkä kysymykseni juuren aika kivasti.
Olen siis 15 vuotta ja kävin tässä lähiaikoina ratsastuksen alkeiskurssin. Mietin nyt, varaisinko jatkokurssille paikan vai en. Aluksi olin tietysti tosi innoissani hevosista, mutta pikkuhiljaa se kiinnostus laantui ja nyt sanoisin, etten kovinkaan näistä eläimistä välitä. Voi johtua siitä, että mulle hevonen on niin tuntematon eläin kuitenkin, enkä vielä aloittelijana oikein osaa lukea sitä kovin tarkasti - enkä koe ratsastusta yleensäkään palkitsevana. Olisi ehkä eri asia, jos voisin luoda luottavaisen ja lämpimän suhteen ratsuuni ja se oikeasti voisi kiintyä minuun, mutta tiedä sitten miten..

Ihan aikani kuluksi kysynkin, että onko teistä järkeä jatkaa ratsastusta ajatellen sitä etupäässä liikuntana ja kehittävänä harrastuksena? Toki tykkään myös varustaa hevosen ja tehdä ne jälkityöt, itse ongelman juuri taitaa olla se, kun minun pitäisi saada jotenkin hevosen suosio puolelleni, että se tekisi sen kanssa puuhailusta vielä mielekkäämpää. Jos tietäisin, että hevonen on minuun kiintynyt ja suhtautuisi minuun positiivisesti, tiedä sitten, ehkä hevoset eläiminä rupeaisivat kiehtomaan enemmmän.

19

767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meitä on kyllä

Itse sain lähemmän kontaktin hevoseen kun aloin tuntien ohella käymään hoitamassa hevosia. Useimmilla talleilla järjestetään hoitokursseja ja jotkut yksityistallit ottavat mielellään apu käsiä vastaan. Ehkä saisit uuden tunteen jos pääset tekemään ja oppimaan käytännössä hevosista? Toki on ratsastajia jotka mielen virkistykseksi käyvät hevostelemassa ja muutoin harrastavat esim. joogaa tai juoksua tms.

10v. hevosharrastuksen aikana on tullut nähtyä laidasta laitaan harrastajia. Tutun tallilla kävi esimerkiksi eräs asiakas joka ei hevosista niin välittänyt tai ymmärtänyt mutta koki kuulemma terapeuttista apua selässä käymisellä. Hevonen kuulemma henki jollain tasolla rauhaa ja läsnäoloa sekä pakotti keskittymään olennaiseen.

Eli älä koe huonoa omatuntoa koska kaikki eivät ratsastusta koe velvoiteena tai tavoitteena vaan mukavana ajanviettona / sunnuntai ratsasteluna :)

• satunnainen heppa

sunnuntai "ratsastus". niinpä niin. onhan sillä kokoa joo

• katherine

Ratsastus ei varsinkaan alkeistasolla ole kovinkaan raskasta. Sitten kun pääsee oikeasti treenaamaan, se on hyvää kuntoilua, mutta sellainen perustason köpöttely ei yleensä nyt erityisemmin rasita, varsinkaan sen jälkeen kun lihakset on tottuneet. Jos ratsastuksessa ei ole suuremmin edes tavoitteita tai halua kehittyä, siitä nopeasti tulee lähinnä istuskelua.
      Eli jos kuntoa haluat kasvattaa, on melkein parempi harrastaa jotain muuta (vaikkapa juoksua).

Toki, kuten itse totesitkin, voi ratsastuksesta tulla mielenkiintoisempaa, kun siinä pääsee pidemmälle ja oppii lukemaan hevosta ja kenties tutustuukin niihin paremmin.
      Sinuna selvittäisin, onko tallilla jotain hoitokerhoa tai voisitko jopa saada hoitohevosen (joillain talleilla aloittelijakin voi saada hoitohevosen jota harjailla). Tällöin pääsisit lähemmin tutustumaan hevosiin.

• Hoppotihoi

Hei! Onko sinulla mahdollisuus tutustua lännenratsastukseen. Lännenratsastus perustuu hevosen ja ihmisen luottamukseen. Monestihan lännenratsastuksessa ei käytetä hevosella kuolaimia laisinkaan. Minulle joskus ratsastuksenopettaja sanoi että hevonen hallitaan täysin vatsa ja selkälihaksilla. Se saadaan täyteen kiitolaukkaan pelkällä istunnalla tai pysäytettyä täydestä vauhdista omaa lihaksistoa käyttäen. Minulla ainakin hiki virtaa kun ratsastustunti on ohi. Minulle ei riitäkään istuminen selässä vain köpötellen, vaan panostan jatkuvasti oikeaan istuntaan, jalkojen ja käsien asentoon ja lihasten käyttöön.

• hiphei3

Kyllä ratsastaminenkin on liikuntaa. ;)

• hftfhfht

Varsinkin, jos satut olemaan heppa!

• katherine

Kukaan ei ole varmaan muuta väittänytkään, eikä tässä keskusteltu siitä onko ratsastus liikuntaa vai ei.

• pölvästi...
        katherine kirjoitti:

Kukaan ei ole varmaan muuta väittänytkään, eikä tässä keskusteltu siitä onko ratsastus liikuntaa vai ei.

Etusivulla kysytään onko ratsastus hyvää liikuntaa. Siksi moiset vastaukset

• katherine
        pölvästi... kirjoitti:

Etusivulla kysytään onko ratsastus hyvää liikuntaa. Siksi moiset vastaukset

Ei kysytä.

Aloitusviestissä kysytään, onko JÄRKEVÄÄ harrastaa ratsastusta pelkästään liikunnan takia. Siinä siis suoraan oletetaan että ratsastus on liikuntaa, mutta aloittaja ilmeisesti ajattelee että ratsastukseen kuuluu paljon muutakin (kuten rakkaus hevosiin tms.).

Missään ei siis pohdita/mietitä onko ratsastus hyvää liikuntaa, vaan ainoastaan sitä että kannattaako ratsastusta harrastaa, jos hevoset ei niin kiinnosta.

• vänkäti vänkäti
        katherine kirjoitti:

Ei kysytä.

Aloitusviestissä kysytään, onko JÄRKEVÄÄ harrastaa ratsastusta pelkästään liikunnan takia. Siinä siis suoraan oletetaan että ratsastus on liikuntaa, mutta aloittaja ilmeisesti ajattelee että ratsastukseen kuuluu paljon muutakin (kuten rakkaus hevosiin tms.).

Missään ei siis pohdita/mietitä onko ratsastus hyvää liikuntaa, vaan ainoastaan sitä että kannattaako ratsastusta harrastaa, jos hevoset ei niin kiinnosta.

Etusivulla lisää puheenaiheita -kohdassa lukee selvällä suomen kielellä otsikko "Onko ratsastus tehokasta liikuntaa?" Mene ja lue, vielä kun tallessa on!!!!!

• katheirne
        vänkäti vänkäti kirjoitti:

Etusivulla lisää puheenaiheita -kohdassa lukee selvällä suomen kielellä otsikko "Onko ratsastus tehokasta liikuntaa?" Mene ja lue, vielä kun tallessa on!!!!!

No siinä on kyllä suomi24 ylläpidolle tullut virhe, no ehkäpä he eivät tiedä ratsastuksesta niin paljon ja siksi huolimattomasti ovat lukeneet tuon keskustelun aloituksen. Virheitä sattuu :)

Joka tapauksessa netissä kun keskustellaan, kannattaa aina lukea se aloitusviesti.

• kerran päivässä

kyllähän se on likuntaa!! kunsen peti puuhissa jätkän kans tekee puolentunnin "sessiona"!!!! :) siinä on myös hyvän olon tuote sivussa!!!!

• Vaarallinen laji

Periaatteessa hevosella voisi harrastaa jopa vaativia hengenvaarallisia sirkustemppuja.
      Muttei mikään vasta-alkaja tai huonokuntoinen koska se vaatii sekä hevoselta että
      ihmiseltä paljon muutakin kun vähäsen treeniä. Eli kumpi liikkuu enempi hevonen vai sinä tai joku muu?
      Ratsastuksessa melko oleellinen asia on saada luotua luottamus itseään huomattavasti
      voimakkaampaan ja suurempikokoiseen jopa yli 500 kiloa painavaan oikeasti
      arkaan eläimeen joka ei ehkä kesyynny milloinkaan täysin.
      Ja voi vauhkoontua milloin ja mistä vain yllättäen.
      Eli ei ole niin yksiselitteisen selvää.

• renlund

On hevoselle!

• gbggb

Ei todellakaan, jos liikunta on se päämotiivi.

• erittäin

tehokasta mut naisella

• kysyjä

Huomenta vaan.puhelin oli soinut tosiakin aikas hiljanen.

• laiskanliikuntaa

Suunnilleen yhtä tehokasta liikuntaa kuin mopolla ajaminen. Huippukuntoon ei pääse kummallakaan. Edes sauvakävelyllä ei pääse huippukuntoon.

• Tehokasta on, nimittäin hevoselle. Tosin isot pojat on kertoneet että naisilla tiettyjä lihasryhmiä vahvistaa ihan tuntuvasti.
      Itse käytän hevosta treenin jälkeen voileivällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2224
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      24
      1780
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1435
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      109
      1264
    5. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      15
      1229
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      18
      1035
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      944
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      107
      864
    9. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      853
    10. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      74
      846
    Aihe