Olen vähän epätietoinen, mitä yrttejä kannattaa kuivata? Jotkut yrtithän menettävät makunsa kuivattaessa, menevät heinän makuisiksi ja toiset taas parantuvat vanhetessaan.
Minulla on kasvamassa basilikaa, ranskan rakunaa, mäkimeramia, ruohosipulia, tilli, persilja, rosmariini ja vielä jotain mitä en nyt muista.
Eli lähinnä kysyn mitä yrttejä ei kannata kuivata?
Olen kiitollinen avusta jos täältä tietoa löytyy, ja miksei löytyis!
Kuivatut yrtit
3
232
Vastaukset
- höpöheinää
Noista sun yrteistä mä kuivaisin vain rakuunan ja mäkimeiramin (oregano). Muut ovat parhaimmillaan tuoreina. Yksi joka sopii kuivattavaksi on lipstikka eli liperi. Noin yleisesti kaikki puuvartiset yrtit sopivat kuivattavaksi. Tillin kukintojakin on kuivattu ja käytetty säilykkeiden maustamiseen. Basilikaa käyttäisin vain tuoreena - sen maku kuivattuna muistuttaa liiaksi heinää kuten sanoit.
- Yrttis täti
Kiitos!
Mäkimeirami, tilli ja rosmariini säilyttävät hyvin makunsa kuivattuinakin. Rakuunaa, ruohosipulia ja persiljaakin kuivaisin, mutten missään nimessä basilikaa, sillä siitä katoaa kaikki maku ja aromi.
Lipstikka, karriyrtti ja aaprotti ovat yrttejä, jotka maistuvat paremmilta kuivattuina kuin tuoreina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041791
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151581- 1441539
- 1001470
- 791397
Vähäjärven koululla kouluampuminen/puukotus, 23 loukkaantunutta
Tekijä ilmeisesti mamu onko lisätietoa kellään211270- 1191249
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2761168- 691051
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o181015