Har någon undertecknat det ?Åtminstone jag,jag tycker att BÅDE finska och svenska kunde vara frivilliga.Säkert väljer 99% av svenskspråkiga finska men möjlighet att välja borde finnas
Medborgarinitiativ för frivillig svenska.
8
109
Vastaukset
- inte så populärt ?
Det går ganska trögt framåt bara.Nu är där ungf.34 000 namn och två mänader tid kvar.
- knappast......
Tvångsfinskan slopas säkert på samma gång OM initiativet nu överhuvudtaget tas till behandling.
- Hurrare
Gäller initiativet också finskan? Jag har trott att Soini et. Company bara vill göra skolSVENSKAN frivillig. Som tvåspråkig var det rätt så waist of time att läsa finska i jävla många år. Hade jag läst ett långt språk till t.ex. ryska i samma mängd, skulle jag nu kunna ett språk till bra. Men då man alltid bara talar om att göra SVENSKAN frivillig, så går ju dessa initiativ förbi.
- vi väntar
Åtminstone verkar det som om 50 000 undertecknar inom utsatt tid (nu 48 200) och ännu nästan en månad tid kvar.Sedan får vi se om riksdagen tar initiativet till behandling och hur ledamöterna röstar.
- rätt ska vara rätt
Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......
- Perustuslaillinen
rätt ska vara rätt kirjoitti:
Men inte kan man väl ha "tvångsfinska " för svenskspråkiga barn ,det vore ju orätt.De flesta skulle förstås ändå välja finska,men i princip......
Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...
- vi väntar och ser
Perustuslaillinen kirjoitti:
Akta nu, bort med tvångfinskan också? Det skall vi fundera...
Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.
- många frågor
vi väntar och ser kirjoitti:
Vi får se hur riksdagen behandlar initiativet.Det är kanske inte så lätt att slopa skolsvenskan så där bara.
Även om riksdagen är av den åsikten att obligatorisk svenska borde slopas så undrar jag hur det nu sedan skall ordnas i praktiken.Finns det nu lärare och material så alla sedan själv kan välja vilket språk de vill studera.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422234- 251813
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271445- 1091274
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151259- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107874Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846