Ainakin Kanadassa, Norjalla ja Venäjällä tehdään hirsirakennuksia latomalla. Yksinkertaistettuna niin, että esimerkiksi kakkonelosia ladotaan tiivisteiden kanssa päällekkäin. Onnistuuko tuollainen rakentaminen, ainakin edullista tuo olisi. Seinäneliön hinta raaka-aineiden osalta olisi luokkaa 20 - 30 euroa.
Tulisiko käyttökelpoinen, lähinnä kesäkäyttöön?
Onko kenelläkään asiasta kokemusta. Rakennusmaailmassa on artikkeli ollut, mutta en ole lehteä löytänyt!
Hirret seinäksi latomalla./ Onko kokemuksia?
7
231
Vastaukset
- Umpipuu
Hirrellä on omat määritelmänsä. Tuo seinä olisi umpipuuta ja sellaisenaan varmaan ok. Jos tuollaisen tekisi, niin kannattaisi käyttää järeämpää sahatavaraa, piirua ts. pelkkaa.
- majan martti
Pitää ne jotenkin kiinnittää latomisen lisäksi. Nurkkiin jonkinlaiset ruuvit tai liimatut tapit, muuten tulee lego-taloakin lelumpi maja.
- Umpipuu
Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.
- Motman mä
Umpipuu kirjoitti:
Tapit niinkuin hirsikehikossa ja naulat nurkkiin.
Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.
- Liimapuurunko
Motman mä kirjoitti:
Tapeilla tai nauloilla. Kuitenkin niin, ettei tappi/naula kanna rakennetta lankkujen kitistyessä. Muuten puhaltaa tuuli tiivisteet välistä.
Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.
- sssssss ssss
Liimapuurunko kirjoitti:
Vois latoa kakkosnelkkua lappeelleen ja sivellä liimaa saumoihin ja ampua naulapyssyllä lankut toisiinsa kiinni.
sitä kutsutaan lamellihirreksi.
- onebadmotherf...
Ohessa yksi sauna jonka ulkopintojen "käsittely" tekee ammattimieheenkin vaikutuksen. Ehkä ala-arvoisin tapa rakentaa mutta seuraavan perusteella ehkä ei...
http://www.saunasavu.com/product/?lang=fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742922
- 642773
- 681812
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171659- 241647
- 201590
- 191508
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249