Tällä palstalla on puhuttu kirkosta eroamisesta. En minä ymmärrä miksi kirkosta pitäisi erota. Luterilaisella kirkolla - kuten muillakin kirkoilla - on keskeinen rooli suomalaisessa yhteiskunnassa ja koko maailmassa. Ei sen sanoma ole mitenkään vanhentunut. Miksi minä kirkosta eroaisin?
Sen sijaan minä olen eronnut Helsingin Sanomista. Lopetin sen tilaamisen. Perinteisestä arvokkaasta ja asiallisesta lehdestä on tullut pelkkä arvoliberaali markkinapaikka niin tavaroille, palveluille kuin arvoille. Kaiken kukkuraksi lehti siirtyi tabloid-muotoon puhtaasti kustannus-säästöjen vuoksi. Lehteä ei sen enempää formaatin kuin sisältönsä puolesta erota enää ilmaisjakelulehdistä.
Ei Helsingin Sanomat meitä pelasta eikä siihen voi sielunhädässä turvata. Jo seuraavana päivänä lehti on "eilisen päivän lehti". Vanhoja hesareita on taloyhtiön kierratyspaperilaatikko tulvillaan, eivätkä ne ketään muuta kiinnosta kuin kalakauppiaita.
Joten jos jostakin haluat säästää, älä eroa kirkosta vaan eroa Hesarista. Siinä elämäntuska helpottuu ja rahaa säästyy
Eroa Helsingin Sanomista!
187
519
Vastaukset
- beenthere ei kirj.
Sinulla on täysi oikeus perua Hesarin tilaus, jonka olet aikoinasi, omasta tahdostasi, täysi-ikäisenä aloittanut. Olet siis itse saanut tehdä siinäkin asiassa valintasi. Samaa ei todellakaan voi sanoa kirkon jäsenyydestä.
Hesarin vuosimaksu on, riippuen tilauksen laadusta, 118,80 - 377 €. Sillä saat lukea lehden joka päivä, kun se vain ilmestyy. Saat tiedot maailman tapahtumista.
Keskimääräinen kirkollisvero vuositasolla on keskiansiolle noin 450 €. Sillä et itseasiassa saa vielä mitään.
Tuota puhumaasi pelastusta tarvitsee vain se, johon on uponnut kirkon opetus pelastustarpeesta. Kirkko toimii kunnon markkinatalousperiaatteiden mukaisesti, luodaan tarve ja myydään apu tarpeeseen.
Sielunhoitotarvekin on vain kuin kirkon huoltopalvelu. Jokainen suuri yritys pitää myös huoltopalvelua yllä tuotteilleen. Tätä palvelua eivät tarvitse ne ihmiset, jotka eivät ole kyseisen yrityksen tuotteita ostaneet.
Minä luen mieluummin Hesaria ja maksan siitä. Kirkolla ei ole minulle mitään tarjottavaa. Miksi siis maksaisin tuotteesta, jolle minulla ei ole mitään käyttöä?- yläkanttiin reippaasti
tuo mainitsemasi kirkollisvero. Oikea keskiarvo on 230€.
- beenthere ei kirj.
yläkanttiin reippaasti kirjoitti:
Jos työssäkäyvien keskiansiot ovat 3300€/kk ja keskikirkollisveroprosentti Suomessa on 1,41 muistaakseni, niin laske itse. Sinun keskiarvossasi ovat mukana sylivauvatkin. Kirkon tilastot ovat juuri niin rehellisiä kuin kirkko tässä asiassa muutenkin.
- korjataanpa tämä
beenthere ei kirj. kirjoitti:
Jos työssäkäyvien keskiansiot ovat 3300€/kk ja keskikirkollisveroprosentti Suomessa on 1,41 muistaakseni, niin laske itse. Sinun keskiarvossasi ovat mukana sylivauvatkin. Kirkon tilastot ovat juuri niin rehellisiä kuin kirkko tässä asiassa muutenkin.
Muistaaksesi? Jos? Paljon muttia matkassa sinulla. Ensinnäkään, kaiki eivät käy töissä vaan on lapset, työttömät, eläkeläiset yms. Toisekseen keskipalkka on 3000€, ja kun esim. pk-seudulla vero on vain 1%, päästään aika lähelle kahtasataa euroa per asukas.
- totta,
korjataanpa tämä kirjoitti:
Muistaaksesi? Jos? Paljon muttia matkassa sinulla. Ensinnäkään, kaiki eivät käy töissä vaan on lapset, työttömät, eläkeläiset yms. Toisekseen keskipalkka on 3000€, ja kun esim. pk-seudulla vero on vain 1%, päästään aika lähelle kahtasataa euroa per asukas.
Ja tuossahan puhutaan bruttotuloista. Kun huomioidaan nettokirkollisverotus, eli siis se oikeasti käteen jäävä osuus, puhutaan vuositasolla alle 200 euron kirkollisverosta keskimäärin.
- beenthere ei kirj.
Korjataanpa vaan
Keskiansio oli jo vuonna 2011 3109 €. En usko summan laskeneen. Ja kirkon omilta sivuilta seuraava tältä vuodelta: Kirkollisveroprosentin seurakuntien kirkollisverotuotolla painotettu keskiarvo on 1,4.
(http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/5769C6F7930827C6C2257AC2004822FC?OpenDocument&lang=FI) - ei uskon asia
Korjataanpa vaan
Keskiansio oli jo vuonna 2011 3109 €. En usko summan laskeneen. Ja kirkon omilta sivuilta seuraava tältä vuodelta: Kirkollisveroprosentin seurakuntien kirkollisverotuotolla painotettu keskiarvo on 1,4.
(http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/5769C6F7930827C6C2257AC2004822FC?OpenDocument&lang=FI)Et usko? Taas mutta matkassa. Pk-seudulla tuo vero on 1%, ja kun huomioidaan koko kirkkoon kuuluva väestö, on keskiansio 1852€. Tästä kun lasketaan vuosittainen vero, on se tarkalleen 222,24€ bruttona, ja nettona siis selvästi alle 200€.
- beenthere ei kirj.
yläkanttiin reippaasti kirjoitti:
Keskiansioille, jotka tuolla mainitset, 3000 € (joka on alakanttiin) oman paikkakuntani seurakunnassa vero olisi 409€/vuosi. Äyri on 1,25, joka on reilusti alle sen keskiäyrimäärän, jonka kirkko ilmoittaa. Kirkon ilmoittaman keskiäyrin mukaan se olisi 455,73.
Huomaat kai, että puhun tuossa todellakin keskiansioista, en työttömyyskorvauksista ja matalapalkoista. - olet taas väärässä
Keskiansioille, jotka tuolla mainitset, 3000 € (joka on alakanttiin) oman paikkakuntani seurakunnassa vero olisi 409€/vuosi. Äyri on 1,25, joka on reilusti alle sen keskiäyrimäärän, jonka kirkko ilmoittaa. Kirkon ilmoittaman keskiäyrin mukaan se olisi 455,73.
Huomaat kai, että puhun tuossa todellakin keskiansioista, en työttömyyskorvauksista ja matalapalkoista.Ei ole alakanttiin. Keskipalkka on hieman yli 3000€, mutta mediaani, eli se mitä keskimäärin yksi ihminen saa palkkaa, on reippaasti alle 3000€.
Olet näköjään täysin pihalla näistä asioista. - beenthere ei kirj.
ei uskon asia kirjoitti:
Et usko? Taas mutta matkassa. Pk-seudulla tuo vero on 1%, ja kun huomioidaan koko kirkkoon kuuluva väestö, on keskiansio 1852€. Tästä kun lasketaan vuosittainen vero, on se tarkalleen 222,24€ bruttona, ja nettona siis selvästi alle 200€.
Sinun tilastotaidoillasi on parempi, kun jätämme tämän tähän. Et tunnu ymmärtävän asioista tarpeeksi. Itsekään en ole haka niissä, mutta sinä keksit niitä omasta päästä ja omilla tavoillasi.
- beenthere ei kirj.
olet taas väärässä kirjoitti:
Ei ole alakanttiin. Keskipalkka on hieman yli 3000€, mutta mediaani, eli se mitä keskimäärin yksi ihminen saa palkkaa, on reippaasti alle 3000€.
Olet näköjään täysin pihalla näistä asioista.Olisin puhunut mediaanista, jos olisin sitä tarkoittanut. Olen koko ajan maininnut keskipalkan, joka tilastokeskuksen mukaan oli 3109€/kk vuonna 2011. tästä keskipalkasta keskiäyrin mukaan kirkollisvero on 474,55€/vuosi.
Sinä puhut kirkon julkaisemasta keskikirkollisveromaksusta, jossa mukana kaikki vauvasta vaariin. Voisitko kirjoittaa samasta asiasta, mistä minä alunperin kirjoitin? - rautalangasta..
Olisin puhunut mediaanista, jos olisin sitä tarkoittanut. Olen koko ajan maininnut keskipalkan, joka tilastokeskuksen mukaan oli 3109€/kk vuonna 2011. tästä keskipalkasta keskiäyrin mukaan kirkollisvero on 474,55€/vuosi.
Sinä puhut kirkon julkaisemasta keskikirkollisveromaksusta, jossa mukana kaikki vauvasta vaariin. Voisitko kirjoittaa samasta asiasta, mistä minä alunperin kirjoitin?Keskipalkka on siis väärä vertailukohta, koska mediaani kuvaa parhaiten suomalaisten saamaa palkkaa keskimäärin. Jos puhutaan pelkistä työssäkäyvistä, maksaa suomalainen kirkollisveroa bruttona 300€ per vuosi. Nettona siis hieman yli 200€, mikä siis oikeasti jää saamatta. Hesari on siis tuplaten kalliimpi kuin kirkollisvero.
- beenhere ei kirj.
rautalangasta.. kirjoitti:
Keskipalkka on siis väärä vertailukohta, koska mediaani kuvaa parhaiten suomalaisten saamaa palkkaa keskimäärin. Jos puhutaan pelkistä työssäkäyvistä, maksaa suomalainen kirkollisveroa bruttona 300€ per vuosi. Nettona siis hieman yli 200€, mikä siis oikeasti jää saamatta. Hesari on siis tuplaten kalliimpi kuin kirkollisvero.
Voitko jo tajuta, etten halua verrata mitään mihinkään. Otin vain yhden palkkasumman, keskipalkan, esimerkiksi kuinka suuri tuo kirkollisvero on esimerkiksi juuri siitä valitsemastani summasta. Täytyykö todella vääntää rautalangasta sinulle asiat? Luetko tuolla samalla taidolla Raamattua?
- Sinä todellakin
Sinun tilastotaidoillasi on parempi, kun jätämme tämän tähän. Et tunnu ymmärtävän asioista tarpeeksi. Itsekään en ole haka niissä, mutta sinä keksit niitä omasta päästä ja omilla tavoillasi.
näytit osaamattomuutesi asiassa, ehkä sinun pitäisi keskittyä muihin kuin matemaattisiin aiheisiin.
- oppia ikä kaikki
beenhere ei kirj. kirjoitti:
Voitko jo tajuta, etten halua verrata mitään mihinkään. Otin vain yhden palkkasumman, keskipalkan, esimerkiksi kuinka suuri tuo kirkollisvero on esimerkiksi juuri siitä valitsemastani summasta. Täytyykö todella vääntää rautalangasta sinulle asiat? Luetko tuolla samalla taidolla Raamattua?
Otit täysin väärän vertailukohdan. Jos kerran verrataan Hesarin ja kirkollisveron hintaa, pitää puhua mediaanipalkasta työssäkäyvien osalta. Silloinkin Hesari on selvästi kalliimpi, puhumattakaan työttömistä tai eläkeläisistä.
- beenthere ei kirj.
Sinä todellakin kirjoitti:
näytit osaamattomuutesi asiassa, ehkä sinun pitäisi keskittyä muihin kuin matemaattisiin aiheisiin.
Päin vastoin, sinä osoitit lukutaidottomuutesi ja puhuit aidanseipäistä, kun minä puhuin aidasta.
- Temokraatti
olet taas väärässä kirjoitti:
Ei ole alakanttiin. Keskipalkka on hieman yli 3000€, mutta mediaani, eli se mitä keskimäärin yksi ihminen saa palkkaa, on reippaasti alle 3000€.
Olet näköjään täysin pihalla näistä asioista."Keskipalkka on hieman yli 3000€, mutta mediaani, eli se mitä keskimäärin yksi ihminen saa palkkaa, on reippaasti alle 3000€."
Mediaanipalkka ei tarkoita sitä, mitä yksi ihminen keskimäärin saa palkkaa. Puolet palkansaajista saa vähemmän palkkaa kuin mediaanipalkka ja puolet saa enemmän kuin mediaanipalkka (pieni joukko saa tietysti juuri tasan mediaanipalkkaa).
Kun puhutaan keskipalkasta, tarkoitetaan yleensä keskimääräistä palkkatasoa. Jotkut isopalkkaiset johtajat nostavat tätä tunnuslukua, joten mediaanipalkka olisi parempi tunnusluku. Se lienee tällä hetkellä kokoaikaisilla työelämässä olevilla noin 2900 €/kk. Jos tällä kertoo keskimääräisen kirkollisveron 1,4 %, saa veroksi noin 40 €/kk. Vuodessa tämä tekee 480 euroa. - päinvastoin
Päin vastoin, sinä osoitit lukutaidottomuutesi ja puhuit aidanseipäistä, kun minä puhuin aidasta.
Päinvastoin kirjoitetaan yhteen. Opettele ensin Suomea ja sen jälkeen ne matemaattiset aiheet. Aloita vaikka tokalta luokalta.
- beenthere ei kirj.
oppia ikä kaikki kirjoitti:
Otit täysin väärän vertailukohdan. Jos kerran verrataan Hesarin ja kirkollisveron hintaa, pitää puhua mediaanipalkasta työssäkäyvien osalta. Silloinkin Hesari on selvästi kalliimpi, puhumattakaan työttömistä tai eläkeläisistä.
Kuka käskee mihin minun tulee verrata hesarin hintaa? Minä valitsin malliksi keskiansion ja sillä selvä. Ei mikään laki määrää minua valitsemaan mediaanipalkkaa.
Jos haluat mediaanipalkasta tuon keskiäyrin mukaisen veron, niin se on 417 €. Mediaani on tilastokeskuksen mukaan 2774 €.
Muistutan vielä, että nuo palkkaluvut ovat vuodelta 2011. Ansiotasoindeksi oli tuolloin 102,7 (vuonna 2010=100). Tämän vuoden ensikvartaalin indeksi on 107,3, joten nuo mediaanit ja keskipalkat ovat jo nousseet jonkin verran tuosta 2010 tilanteesta. - niinpä,
Temokraatti kirjoitti:
"Keskipalkka on hieman yli 3000€, mutta mediaani, eli se mitä keskimäärin yksi ihminen saa palkkaa, on reippaasti alle 3000€."
Mediaanipalkka ei tarkoita sitä, mitä yksi ihminen keskimäärin saa palkkaa. Puolet palkansaajista saa vähemmän palkkaa kuin mediaanipalkka ja puolet saa enemmän kuin mediaanipalkka (pieni joukko saa tietysti juuri tasan mediaanipalkkaa).
Kun puhutaan keskipalkasta, tarkoitetaan yleensä keskimääräistä palkkatasoa. Jotkut isopalkkaiset johtajat nostavat tätä tunnuslukua, joten mediaanipalkka olisi parempi tunnusluku. Se lienee tällä hetkellä kokoaikaisilla työelämässä olevilla noin 2900 €/kk. Jos tällä kertoo keskimääräisen kirkollisveron 1,4 %, saa veroksi noin 40 €/kk. Vuodessa tämä tekee 480 euroa.Pk-seudulla, jossa Hesaria luetaan, 1%, eli summa laskee lähemmäs kolmeensataan bruttona, nettona hieman yli 200€. Hesari siis kaksi kertaa kalliimpi.
- no niin nyt
Kuka käskee mihin minun tulee verrata hesarin hintaa? Minä valitsin malliksi keskiansion ja sillä selvä. Ei mikään laki määrää minua valitsemaan mediaanipalkkaa.
Jos haluat mediaanipalkasta tuon keskiäyrin mukaisen veron, niin se on 417 €. Mediaani on tilastokeskuksen mukaan 2774 €.
Muistutan vielä, että nuo palkkaluvut ovat vuodelta 2011. Ansiotasoindeksi oli tuolloin 102,7 (vuonna 2010=100). Tämän vuoden ensikvartaalin indeksi on 107,3, joten nuo mediaanit ja keskipalkat ovat jo nousseet jonkin verran tuosta 2010 tilanteesta.aloit puhua oikeasta vertailukohdasta eli mediaanista.
Tulihan se sieltä kun vähän lypsi.. - beentheren
Muistutan vielä, että nuo palkkaluvut ovat vuodelta 2011. Ansiotasoindeksi oli tuolloin 102,7 (vuonna 2010=100). Tämän vuoden ensikvartaalin indeksi on 107,3, joten nuo mediaanit ja keskipalkat ovat jo nousseet jonkin verran tuosta 2010 tilanteesta.logiikalla vertailupohjaksi voisi ottaa vaikka Nokian tj:n.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Mediaani on ainoa oikea vertailu, jos puhutaan työssäkäyvistä. - tepi
päinvastoin kirjoitti:
Päinvastoin kirjoitetaan yhteen. Opettele ensin Suomea ja sen jälkeen ne matemaattiset aiheet. Aloita vaikka tokalta luokalta.
"Opettele ensin Suomea ja sen jälkeen ne matemaattiset aiheet."
Opettele sinä kirjoittamaan suomea pienellä alkukirjaimella, kun kyse on kielestä. - Temokraatti
niinpä, kirjoitti:
Pk-seudulla, jossa Hesaria luetaan, 1%, eli summa laskee lähemmäs kolmeensataan bruttona, nettona hieman yli 200€. Hesari siis kaksi kertaa kalliimpi.
Joo, en ottanut verovähennyksiä huomioon tuossa yksinkertaisessa laskelmassa. Luen kyllä Hesaria, vaikka täältä on pääkaupunkiin yli 250 km. Kirkollisveroprosentti on 1,6, joten laskelma näyttää täältä katsoen erilaiselta.
Mutta en ymmärrä, mitä tarkoitat, että nettona summa olisi hieman yli 200 Hesassa? Jos kirkollisvero on vuodessa 320 euroa, käteen jäävä tulo lisääntyy kirkosta eroamalla 320 euroa, vai mitä? Mihin siitä satanen häviäisi? Bruttotulothan pysyvät samana. - mutta on se silti
Temokraatti kirjoitti:
Joo, en ottanut verovähennyksiä huomioon tuossa yksinkertaisessa laskelmassa. Luen kyllä Hesaria, vaikka täältä on pääkaupunkiin yli 250 km. Kirkollisveroprosentti on 1,6, joten laskelma näyttää täältä katsoen erilaiselta.
Mutta en ymmärrä, mitä tarkoitat, että nettona summa olisi hieman yli 200 Hesassa? Jos kirkollisvero on vuodessa 320 euroa, käteen jäävä tulo lisääntyy kirkosta eroamalla 320 euroa, vai mitä? Mihin siitä satanen häviäisi? Bruttotulothan pysyvät samana.vähemmän kuin Hesarin vuositilaus.
Kannattaa siis mieluummin perua Hesari kuin erota kirkosta. - Temokraatti
mutta on se silti kirjoitti:
vähemmän kuin Hesarin vuositilaus.
Kannattaa siis mieluummin perua Hesari kuin erota kirkosta.Voit olla oikeassa, mutta minusta nämä asiat eivät ole oikein yhteismitallisia. Yhtä hyvin voisi myydä autonsa ja ajella pyörällä töihin (30 km yhteen suuntaan). Säästäisi kirkollisveron summan moneen kertaan...
Mutta et vastannut, miten tuo kirkollisveron nettosumma muodostuu. - hmm...
beentheren kirjoitti:
logiikalla vertailupohjaksi voisi ottaa vaikka Nokian tj:n.
Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Mediaani on ainoa oikea vertailu, jos puhutaan työssäkäyvistä.Hmm... Sinulle ei siis kelpaa kirkon tapa kirjoittaa asiasta.
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/5769C6F7930827C6C2257AC2004822FC?OpenDocument&lang=FI - Samalla tavalla
Temokraatti kirjoitti:
Voit olla oikeassa, mutta minusta nämä asiat eivät ole oikein yhteismitallisia. Yhtä hyvin voisi myydä autonsa ja ajella pyörällä töihin (30 km yhteen suuntaan). Säästäisi kirkollisveron summan moneen kertaan...
Mutta et vastannut, miten tuo kirkollisveron nettosumma muodostuu.kuin palkkatulossa ylipäätään. On brutto- ja nettopalkka.
- ja taas väärin
tepi kirjoitti:
Opettele sinä kirjoittamaan suomea pienellä alkukirjaimella, kun kyse on kielestä.Suomea kirjoitetaan isolla ja suomalainen pienellä. Meneppäs poju siis kouluun..
PS: Erisnimi Tepi kirjoitetaan isolla - niin siis
hmm... kirjoitti:
Hmm... Sinulle ei siis kelpaa kirkon tapa kirjoittaa asiasta.
http://evl.fi/EVLUutiset.nsf/Documents/5769C6F7930827C6C2257AC2004822FC?OpenDocument&lang=FIbeentheren mukaan voi verrata mitä vain mihin vain. Tässä tapauksessa siinä ei ollut mitään järkeä.
- dry t
Temokraatti kirjoitti:
Voit olla oikeassa, mutta minusta nämä asiat eivät ole oikein yhteismitallisia. Yhtä hyvin voisi myydä autonsa ja ajella pyörällä töihin (30 km yhteen suuntaan). Säästäisi kirkollisveron summan moneen kertaan...
Mutta et vastannut, miten tuo kirkollisveron nettosumma muodostuu.Ei hän osaa. Kun asun paikkakunnalla jossa kirkollisvero on 1%, niin verovähennysten jälkeen jäävistä tuloistani kirkollisvero olisi juuri tuon prosentin mukainen summa.
Siis: ansiotulo - verovähennykset = summa, josta maksetaan niin valtion, kunnan kuin kirkollisverokin. Jos siis kuuluu kirkkoon. - korjataanpa tämä
dry t kirjoitti:
Ei hän osaa. Kun asun paikkakunnalla jossa kirkollisvero on 1%, niin verovähennysten jälkeen jäävistä tuloistani kirkollisvero olisi juuri tuon prosentin mukainen summa.
Siis: ansiotulo - verovähennykset = summa, josta maksetaan niin valtion, kunnan kuin kirkollisverokin. Jos siis kuuluu kirkkoon.Nettokirkollisveromaksu on n. 30% pienempi kuin brutto.
- beenthere ei kirj.
niinpä, kirjoitti:
Pk-seudulla, jossa Hesaria luetaan, 1%, eli summa laskee lähemmäs kolmeensataan bruttona, nettona hieman yli 200€. Hesari siis kaksi kertaa kalliimpi.
Miksi vaadit palkaksi mediaania, mutta et kelpuuta kirkollisveroksi sitten sitä kirkon itsensä ilmoittamaa keskimääräistä äyriä, vaan lasket mieluiten alhaisimman äyrimäärän mukaan? Muistathan, että tulotaso pääkaupunkiseudulla on 10-20% korkeampi kuin muualla Suomessa. Ota siis se mukaan laskuihisi, jos haluat välttämättä käyttää sitä alhaisinta pääkaupunkiseudun äyrimäärää. (http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-12-10_002.html)
- beenthere ei kirj.
niin siis kirjoitti:
beentheren mukaan voi verrata mitä vain mihin vain. Tässä tapauksessa siinä ei ollut mitään järkeä.
En verrannut mitä vain mihin vain vaan keskiansiosta maksettua keskiveromäärää hesarin koko hintaskaalaan.
Se on paljon tarkempi ja parempi vertaus kuin luulon pohjalta otettu keskiansio väliltä1850-3000 ja alin mahdollinen kirkollisveroäyri 1, jota vängätään yhä tuoksi verokertoimeksi, vaikka kirkon itsensä ilmoittama painotettu keskiarvo on 1,4.
Keskiansio taas oli vuonna 2011 3109 (mediaani 2774) ja indeksi vuoden viimeisellä neljänneksellä 103,9 ja vuoden 2013/1 indeksi on 107,3. Tästä voimme päätellä, että keskiansio on noin 3220€ (mediaani 2865) nykyisin, joten arvioimani keskiansio 3300 ei ollut kovinkaan kaukana.
Jos on yhtään perehtynyt asioihin, osaa päätellä, että mediaani on jonkin verran pienempi, muutaman satasen, joten veron määrä ei todellakaan poikkea tuosta keskiansioista ilmoitetusta kovinkaan paljoa. (keskiansioista 493€, mediaaniansiosta 432€)
Alin hinta, jolla saat koko hesarin luettavaksesi on 118,80€ ja kallein maksaa 377€.
Aika pienet on tulojen oltava, että halvin hesari tulee kalliimmaksi kuin kirkollisverot! - summa summarum
En verrannut mitä vain mihin vain vaan keskiansiosta maksettua keskiveromäärää hesarin koko hintaskaalaan.
Se on paljon tarkempi ja parempi vertaus kuin luulon pohjalta otettu keskiansio väliltä1850-3000 ja alin mahdollinen kirkollisveroäyri 1, jota vängätään yhä tuoksi verokertoimeksi, vaikka kirkon itsensä ilmoittama painotettu keskiarvo on 1,4.
Keskiansio taas oli vuonna 2011 3109 (mediaani 2774) ja indeksi vuoden viimeisellä neljänneksellä 103,9 ja vuoden 2013/1 indeksi on 107,3. Tästä voimme päätellä, että keskiansio on noin 3220€ (mediaani 2865) nykyisin, joten arvioimani keskiansio 3300 ei ollut kovinkaan kaukana.
Jos on yhtään perehtynyt asioihin, osaa päätellä, että mediaani on jonkin verran pienempi, muutaman satasen, joten veron määrä ei todellakaan poikkea tuosta keskiansioista ilmoitetusta kovinkaan paljoa. (keskiansioista 493€, mediaaniansiosta 432€)
Alin hinta, jolla saat koko hesarin luettavaksesi on 118,80€ ja kallein maksaa 377€.
Aika pienet on tulojen oltava, että halvin hesari tulee kalliimmaksi kuin kirkollisverot!Mediaani ainoa oikea tapa verrata, onneksi ymmärsit pitkällisen taivuttelun jälkeen edes sen.
No tuo mediaani on 2800€, ja prosentin kirkollisverolla Hesari on pk-seudulla näin ollen kalliimpi kuin kirkollisvero.
Pysy siis kirkossa ja peru Hesari jos siltä tuntuu. - beenthere ei kirj.
ja taas väärin kirjoitti:
Suomea kirjoitetaan isolla ja suomalainen pienellä. Meneppäs poju siis kouluun..
PS: Erisnimi Tepi kirjoitetaan isollaKyllä se on sinun sinne kouluun mentävä. Kädessäni olevan kirjan, Kielitoimiston oikeikirjoitusopas (2007), mukaan, kielten nimet kirjoitetaan pienellä, esimerkkeinä mainittu mm. ruotsi, suomen kieli, saamen kielet jne.
- beenthere ei kirj.
Kyllä se on sinun sinne kouluun mentävä. Kädessäni olevan kirjan, Kielitoimiston oikeikirjoitusopas (2007), mukaan, kielten nimet kirjoitetaan pienellä, esimerkkeinä mainittu mm. ruotsi, suomen kieli, saamen kielet jne.
Korjaus Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (2007)
(Näppis täynnä kissankarvoja, joten välillä tulee vähän muuta kuin haluaa ja välillä ei mitään.) - beenthere ei kirj.
summa summarum kirjoitti:
Mediaani ainoa oikea tapa verrata, onneksi ymmärsit pitkällisen taivuttelun jälkeen edes sen.
No tuo mediaani on 2800€, ja prosentin kirkollisverolla Hesari on pk-seudulla näin ollen kalliimpi kuin kirkollisvero.
Pysy siis kirkossa ja peru Hesari jos siltä tuntuu.Ei se ollut ymmärryksestä tai tiedonpuutteesta kiinni. Tiedän, että yleinen tapa on verrata mediaaniin, mutta en halunnut sitä tehdä tänään. Tiedän ja tiesin myös, mitä keskiansio ja mediaanit ovat, sitähän sinä et tiennyt. Et siis ole opettanut minulle yhtään mitään uutta tänään. Olet vain pilkkua viilaamalla yrittänyt peittää itsellesi ikävää totuutta ja viedä keskustelua pois sinulle selvästi vaikeasta aiheesta.
- so simple
Miksi vaadit palkaksi mediaania, mutta et kelpuuta kirkollisveroksi sitten sitä kirkon itsensä ilmoittamaa keskimääräistä äyriä, vaan lasket mieluiten alhaisimman äyrimäärän mukaan? Muistathan, että tulotaso pääkaupunkiseudulla on 10-20% korkeampi kuin muualla Suomessa. Ota siis se mukaan laskuihisi, jos haluat välttämättä käyttää sitä alhaisinta pääkaupunkiseudun äyrimäärää. (http://www.stat.fi/artikkelit/2012/art_2012-12-10_002.html)
Tottakai mediaani, jos joku vertailukohta pitää ottaa. Sinä mielelläsi toki ottaisit Elopin.
Ja pk-seudun prosentti tottakai, koska puhutaan Helsingin sanomista. Sinua pitää aina näköjään vähän työstää, mutta lopulta edes jotain ymmärrätkin. - taas väärin
Ei se ollut ymmärryksestä tai tiedonpuutteesta kiinni. Tiedän, että yleinen tapa on verrata mediaaniin, mutta en halunnut sitä tehdä tänään. Tiedän ja tiesin myös, mitä keskiansio ja mediaanit ovat, sitähän sinä et tiennyt. Et siis ole opettanut minulle yhtään mitään uutta tänään. Olet vain pilkkua viilaamalla yrittänyt peittää itsellesi ikävää totuutta ja viedä keskustelua pois sinulle selvästi vaikeasta aiheesta.
Itse puhuit aluksi keskipalkasta mediaanina, koska et tiennyt niiden välistä eroa.
Hyvä että lopulta kuitenkin tajusit mediaanin olevan ainoa oikea vertailukohta. - ja lehmät lentää
Korjaus Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (2007)
(Näppis täynnä kissankarvoja, joten välillä tulee vähän muuta kuin haluaa ja välillä ei mitään.)Juu juu, nyt jopa kissa syynä tietämättömyyteesi, konstit on monet..
- ei kyllä
Kyllä se on sinun sinne kouluun mentävä. Kädessäni olevan kirjan, Kielitoimiston oikeikirjoitusopas (2007), mukaan, kielten nimet kirjoitetaan pienellä, esimerkkeinä mainittu mm. ruotsi, suomen kieli, saamen kielet jne.
erisnimet kirjoitetaan isolla, olet taas kerran erehtynyt.
- tepi
ja lehmät lentää kirjoitti:
Juu juu, nyt jopa kissa syynä tietämättömyyteesi, konstit on monet..
Jos sinä multinikki et osaa suomea kirjoittaa, niin älä siitä muita syytä.
- tepi
ja taas väärin kirjoitti:
Suomea kirjoitetaan isolla ja suomalainen pienellä. Meneppäs poju siis kouluun..
PS: Erisnimi Tepi kirjoitetaan isolla"PS: Erisnimi Tepi kirjoitetaan isolla"
Niin kirjoitetaankin jos se on erisnimi. Suomea kirjoitetaan lauseen alussa isolla, ei muuten. Lause muuten lopetetaan pisteellä. - dry t
Nettokirkollisveromaksu on n. 30% pienempi kuin brutto.
Et ilmeisesti tajua miten kirkollisvero lasketaan, joten antaa olla.
- beenthere ei kirj.
so simple kirjoitti:
Tottakai mediaani, jos joku vertailukohta pitää ottaa. Sinä mielelläsi toki ottaisit Elopin.
Ja pk-seudun prosentti tottakai, koska puhutaan Helsingin sanomista. Sinua pitää aina näköjään vähän työstää, mutta lopulta edes jotain ymmärrätkin.Enhän minäkään pääkaupunkiseudulla asu, mutta olen silti Hesaria tilannut jo 30 vuotta. Kyllä sitä saa ja voi muuallakin lukea kuin pääkaupunkiseudulla ja varmasti luetaankin. Onhan kyseessä kuitenkin pohjoismaiden suurin sanomalehti.
Taitaa olla tos vaikea asia tämä kirkon väen väheneminen, kun täytyy noin kiemurrella koko ajan. - mutta mutta
Enhän minäkään pääkaupunkiseudulla asu, mutta olen silti Hesaria tilannut jo 30 vuotta. Kyllä sitä saa ja voi muuallakin lukea kuin pääkaupunkiseudulla ja varmasti luetaankin. Onhan kyseessä kuitenkin pohjoismaiden suurin sanomalehti.
Taitaa olla tos vaikea asia tämä kirkon väen väheneminen, kun täytyy noin kiemurrella koko ajan.90% lukijoista on pk-seudulta, joten tässä tapauksessa on järkevintä verrata 1%:n kirkollisveroon. Ehkä sisäistät sen vielä kun vähän sulattelet.
Kuulut tässäkin asiassa vähemmistöön. - kirjoitit taas
tepi kirjoitti:
Opettele sinä kirjoittamaan suomea pienellä alkukirjaimella, kun kyse on kielestä.nimesi väärin. Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella
- beenthere ei kirj.
taas väärin kirjoitti:
Itse puhuit aluksi keskipalkasta mediaanina, koska et tiennyt niiden välistä eroa.
Hyvä että lopulta kuitenkin tajusit mediaanin olevan ainoa oikea vertailukohta.En ole missään vaiheessa puhunut keskipalkasta mediaanina. Olen joka kerran erikseen ilmoittanut, kummasta puhun. Sinä vain itse sekoilet näissä asioissa.
- n. brutto -30%
dry t kirjoitti:
Et ilmeisesti tajua miten kirkollisvero lasketaan, joten antaa olla.
Jos on muita asioita mitä et ymmärrä niin kysy rohkeasti apuani.
- oppia ikä kaikki
tepi kirjoitti:
Jos sinä multinikki et osaa suomea kirjoittaa, niin älä siitä muita syytä.
Kun sinä et osaa niin älä turhaan vikise poju
- ei kyllä sinä
En ole missään vaiheessa puhunut keskipalkasta mediaanina. Olen joka kerran erikseen ilmoittanut, kummasta puhun. Sinä vain itse sekoilet näissä asioissa.
puhuit keskipalkasta koska et tajunnut sen eroa mediaanin.
Hyvä kuitenkin että ymmärsit virheesi ja aloit sitten puhua mediaanista. - tepi
oppia ikä kaikki kirjoitti:
Kun sinä et osaa niin älä turhaan vikise poju
Pilkuissa on välillä vaikeuksia, mutta sinun ei todellakaan kannata alkaa opettamaan minulle suomen kieltä, koska omat tietosi ovat noin hatarat.
- beenthere ei kirj.
mutta mutta kirjoitti:
90% lukijoista on pk-seudulta, joten tässä tapauksessa on järkevintä verrata 1%:n kirkollisveroon. Ehkä sisäistät sen vielä kun vähän sulattelet.
Kuulut tässäkin asiassa vähemmistöön.Mistä otit tuon 90%? Omasta päästäkö? Ollaanpa nyt tarkkoja tässäkin asiassa. Tuo 90% on sinun mutuasi, joten sen totuusarvo on todella pieni.
Minun ei tarvitse sisäistää yhtään mitään, kun tunnun ymmärtävän tästä asiasta monin verroin enemmän sinuun verrattuna. Sinä vain kikkailet ja vedät mutkat suoriksi itsellesi suosiollisissa kohdissa. Poimit lukuja sen mukaan, kuinka ne sinulle ja sinun agendaasi parhaiten sopivat. - tepi
kirjoitit taas kirjoitti:
nimesi väärin. Erisnimet kirjoitetaan isolla alkukirjaimella
Mistä päättelet että tepi on erisnimi?
- dry t
n. brutto -30% kirjoitti:
Jos on muita asioita mitä et ymmärrä niin kysy rohkeasti apuani.
Itse sinä reppana et ymmärrä miten verosi lasketaan. En tosin ihmettele, olethan typeryyksissäsi jumaluskoinen kirkon jäsen.
- vissi ero
tepi kirjoitti:
Pilkuissa on välillä vaikeuksia, mutta sinun ei todellakaan kannata alkaa opettamaan minulle suomen kieltä, koska omat tietosi ovat noin hatarat.
Sinun kohdallasi kun, minun kohdallani jos. Siinä Se tärkein ero.
- beenthere ei kirj.
ei kyllä sinä kirjoitti:
puhuit keskipalkasta koska et tajunnut sen eroa mediaanin.
Hyvä kuitenkin että ymmärsit virheesi ja aloit sitten puhua mediaanista.Älä höpötä. Puhuin keskipalkasta koska tarkoitin keskipalkkaa. En nimenomaan tarkoittanut mediaania. Minä tiesin niiden eron jo silloin, kun sinä olit vasta kiiltona isäsi silmissä.
Sen kyllä huomasi, että itsellesi valkeni mediaani vasta tämän ketjun aikana, kun tepi sen sinulle kertoi. - tiedät varsin hyvin
Älä höpötä. Puhuin keskipalkasta koska tarkoitin keskipalkkaa. En nimenomaan tarkoittanut mediaania. Minä tiesin niiden eron jo silloin, kun sinä olit vasta kiiltona isäsi silmissä.
Sen kyllä huomasi, että itsellesi valkeni mediaani vasta tämän ketjun aikana, kun tepi sen sinulle kertoi.itsekin että puhuit nimenomaan keskipalkasta, koska et ymmärtänyt sen eroa mediaaniin. Keskustelun kuluessa muutit sitten mediaaniin, koska ymmärsit vasta sitten sen olevan ainoa järkevä vertailukohta.
Pääasia että lopulta kuitenkin ymmärsit puhua mediaanista ja sen, että Hesari on kalliimpi kuin kirkollisvero. - nykäse vaan
dry t kirjoitti:
Itse sinä reppana et ymmärrä miten verosi lasketaan. En tosin ihmettele, olethan typeryyksissäsi jumaluskoinen kirkon jäsen.
reippaasti hihasta niin voin opettaa sinua
- voi meitin ressukkaa
tepi kirjoitti:
Mistä päättelet että tepi on erisnimi?
Sillä ei ole mitään muuta tarkoitusta
- beenthere ei kirj.
tiedät varsin hyvin kirjoitti:
itsekin että puhuit nimenomaan keskipalkasta, koska et ymmärtänyt sen eroa mediaaniin. Keskustelun kuluessa muutit sitten mediaaniin, koska ymmärsit vasta sitten sen olevan ainoa järkevä vertailukohta.
Pääasia että lopulta kuitenkin ymmärsit puhua mediaanista ja sen, että Hesari on kalliimpi kuin kirkollisvero.Minä muutin sen mediaaniin, koska tajusin, ettei sinun ymmärryksesi ja taitosi riitä asian käsittämiseen muuten. Mediaaniin muuttaminen oli siis sama kuin, että väänsin asian sinulle rautalangasta. Älyllä varustetut keskustelijat osasivat ajatella, että puhe on keskiansioista ja suhteuttaa luvut sen pohjalta. Sinä olit ainoa, joka ei siihen kyennyt, joten rautalanka ja kaksoisluvut olivat tarpeen.
Ja Hesari on halvempi kuin kirkollisvero. Oma hesarini maksaa 118.80 ja siihen kuuluu kaikki paitsi paperi. Lopetin paperisen version, kun huomasin lukevani lehden aina verkosta.
No, tämä meni nyt varmaan taas liian vaikeaksi ja monimutkaiseksi sinulle, joten lopetan tämän tältä illalta. - beenelle oppia
Mistä otit tuon 90%? Omasta päästäkö? Ollaanpa nyt tarkkoja tässäkin asiassa. Tuo 90% on sinun mutuasi, joten sen totuusarvo on todella pieni.
Minun ei tarvitse sisäistää yhtään mitään, kun tunnun ymmärtävän tästä asiasta monin verroin enemmän sinuun verrattuna. Sinä vain kikkailet ja vedät mutkat suoriksi itsellesi suosiollisissa kohdissa. Poimit lukuja sen mukaan, kuinka ne sinulle ja sinun agendaasi parhaiten sopivat.Soita Hesariin ja kysy. Itse asiassa tuo luku on alakanttiin hieman pyöristetty.
Eli pk-seudun veroprosentti on ainoa oikea verrokki tässä asiassa. - ei kyllä sinä
Minä muutin sen mediaaniin, koska tajusin, ettei sinun ymmärryksesi ja taitosi riitä asian käsittämiseen muuten. Mediaaniin muuttaminen oli siis sama kuin, että väänsin asian sinulle rautalangasta. Älyllä varustetut keskustelijat osasivat ajatella, että puhe on keskiansioista ja suhteuttaa luvut sen pohjalta. Sinä olit ainoa, joka ei siihen kyennyt, joten rautalanka ja kaksoisluvut olivat tarpeen.
Ja Hesari on halvempi kuin kirkollisvero. Oma hesarini maksaa 118.80 ja siihen kuuluu kaikki paitsi paperi. Lopetin paperisen version, kun huomasin lukevani lehden aina verkosta.
No, tämä meni nyt varmaan taas liian vaikeaksi ja monimutkaiseksi sinulle, joten lopetan tämän tältä illalta.muutit sen mediaaniin koska ymmärsit pienen painostuksenkin jälkeen olevasi väärässä. Aluksi puhuit keskipalkasta ja sitten mediaanista.
Ja kyllä - keskivertosuomalaiselle Hesari on kalliimpi kuin kirkollisvero. - Temokraatti
nykäse vaan kirjoitti:
reippaasti hihasta niin voin opettaa sinua
Tämän multinikin verokaavat ovat kovin mystisiä. Voisihan tämän brutto/nettoveron miettiä näinkin:
Oletetaan, että palkka on 3000 €/kk brutto
Oletetaan, että verot ja eläkevakuutus ym. maksut ovat 800 € ja kirkollisvero on 1,5% (sisältyy 800 euroon).
Nyt nettopalkka on 2200 €/kk.
Henkilö eroaa kirkosta. Hänen nettotulonsa lisääntyvät 0,015 x 3000 € = 45 €/kk.
Tämä 45 euroa on bruttopalkasta 1,5 % ja alkuperäisestä nettopalkasta hiukan yli 2 %.
Uudesta nettopalkasta 45 € on jotakuinkin sama 2%.
Teinkö jonkun virheen laskelmassani? - joka tapauksessa
Temokraatti kirjoitti:
Tämän multinikin verokaavat ovat kovin mystisiä. Voisihan tämän brutto/nettoveron miettiä näinkin:
Oletetaan, että palkka on 3000 €/kk brutto
Oletetaan, että verot ja eläkevakuutus ym. maksut ovat 800 € ja kirkollisvero on 1,5% (sisältyy 800 euroon).
Nyt nettopalkka on 2200 €/kk.
Henkilö eroaa kirkosta. Hänen nettotulonsa lisääntyvät 0,015 x 3000 € = 45 €/kk.
Tämä 45 euroa on bruttopalkasta 1,5 % ja alkuperäisestä nettopalkasta hiukan yli 2 %.
Uudesta nettopalkasta 45 € on jotakuinkin sama 2%.
Teinkö jonkun virheen laskelmassani?keskimäärin tulee edullisemmaksi perua Hesari kuin erota kirkosta
- lfgh
joka tapauksessa kirjoitti:
keskimäärin tulee edullisemmaksi perua Hesari kuin erota kirkosta
Sinulla ei tuollaisia ongelmia ole, koska et ole töissä, etkä kakarana saa vielä edes työttömyyskorvausta, josta veroja pidätettäisiin. Lapsilisät eivät ole veronalaista tuloa.
Kasva ensin aikuiseksi ja opi edes perusasiat. - minulla ei ole
lfgh kirjoitti:
Sinulla ei tuollaisia ongelmia ole, koska et ole töissä, etkä kakarana saa vielä edes työttömyyskorvausta, josta veroja pidätettäisiin. Lapsilisät eivät ole veronalaista tuloa.
Kasva ensin aikuiseksi ja opi edes perusasiat.minkäänlaisia ongelmia toisin kuin sinulla. Ja palkkani on taatusti isompi kuin kaltaisellasi atteluuserilla.
- 2+6
minulla ei ole kirjoitti:
minkäänlaisia ongelmia toisin kuin sinulla. Ja palkkani on taatusti isompi kuin kaltaisellasi atteluuserilla.
Kyllästyitkö häiriköimään ateismi- ja kirkko kuulolla-palstaa, vai miksi tänne siirryit?
Ei siinä mitään, tuot hyvin esille millaisia typeryksiä uskovaiset ovat. - 6+2
2+6 kirjoitti:
Kyllästyitkö häiriköimään ateismi- ja kirkko kuulolla-palstaa, vai miksi tänne siirryit?
Ei siinä mitään, tuot hyvin esille millaisia typeryksiä uskovaiset ovat.Niin kyllä palstaa seuranneena voi todeta ateistien olevan niitä pahimpia hihhuleita.
Veikkaan kaltaistesi attehörhöjen kiukuttelun syyksi onnetonta lapsuutta. - t. Anneli
"Kirkon tilastot ovat juuri niin rehellisiä kuin kirkko tässä asiassa muutenkin. "
Kirkkokin on niin rehellinen kuin se pystyy... - Kirkko menettää
rautalangasta.. kirjoitti:
Keskipalkka on siis väärä vertailukohta, koska mediaani kuvaa parhaiten suomalaisten saamaa palkkaa keskimäärin. Jos puhutaan pelkistä työssäkäyvistä, maksaa suomalainen kirkollisveroa bruttona 300€ per vuosi. Nettona siis hieman yli 200€, mikä siis oikeasti jää saamatta. Hesari on siis tuplaten kalliimpi kuin kirkollisvero.
Kylläpä joku osaa olla tollo. Mediaani on vähemmän kuin keskiasrvo, keskiarvo kertoo sen paljonko kirkko menettää verotuloja, ei mediaani.
- samaa mieltä
6+2 kirjoitti:
Niin kyllä palstaa seuranneena voi todeta ateistien olevan niitä pahimpia hihhuleita.
Veikkaan kaltaistesi attehörhöjen kiukuttelun syyksi onnetonta lapsuutta.ateismi periytyy kommunismista ja huonosta lapsuudesta.
- ~~~~
beenelle oppia kirjoitti:
Soita Hesariin ja kysy. Itse asiassa tuo luku on alakanttiin hieman pyöristetty.
Eli pk-seudun veroprosentti on ainoa oikea verrokki tässä asiassa.n. 150€ Hesari kirkollisveroa kalliimpi
- 1+1
ei kyllä sinä kirjoitti:
muutit sen mediaaniin koska ymmärsit pienen painostuksenkin jälkeen olevasi väärässä. Aluksi puhuit keskipalkasta ja sitten mediaanista.
Ja kyllä - keskivertosuomalaiselle Hesari on kalliimpi kuin kirkollisvero.Totta, kirkollisvero 302€ ja Hesari 377€-477€.
- Heh !
1+1 kirjoitti:
Totta, kirkollisvero 302€ ja Hesari 377€-477€.
>
Ja palvelu, jonka tuolla rahalla saa:
1. Hesari: uutiset toimitettuna monipuolisesti joka aamu kotiin.
2. Kirkko: kerran viikossa hölmöjen höpisemistä paikassa, johon ei kukaan jaksa edes mennä tuota ölinää kuuntelemaan.
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ? - ateistilla
samaa mieltä kirjoitti:
ateismi periytyy kommunismista ja huonosta lapsuudesta.
on paha olla..
- hienoa poika!
Heh ! kirjoitti:
>
2. Kirkko: kerran viikossa hölmöjen höpisemistä paikassa, johon ei kukaan jaksa edes mennä tuota ölinää kuuntelemaan.
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ?Ymmärsit vihdoin sinäkin Hesarin olevan kirkollisveroa kalliimpi.
- Heh !
hienoa poika! kirjoitti:
Ymmärsit vihdoin sinäkin Hesarin olevan kirkollisveroa kalliimpi.
>
En ole koskaan muuta väittänytkään.
Kirkollisverolla ei saa kuitenkaan palvelua läheskään rahamäärää vastaavaa määrää. Rationaalinen ihminen lopettaa turhat maksut, joten kun kerran kirkon palvelu on vain sunnuntainen höpinä tyhjille seinille, niin kirkosta kannattaa tietenkin erota pikimiten.
>
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ?
Hyvä, että pidät aihetta ajankohtaisena. Muutkin huomaa, miten vähän itse asiassa kirkkoon kuuluvalla on perusteita veronmaksamiselleen. - Heh !
vissi ero kirjoitti:
Sinun kohdallasi kun, minun kohdallani jos. Siinä Se tärkein ero.
Tepi kouluun, ai niin tepihän on siellä jo.
- Heh !
Heh ! kirjoitti:
>
Kirkollisverolla ei saa kuitenkaan palvelua läheskään rahamäärää vastaavaa määrää. Rationaalinen ihminen lopettaa turhat maksut, joten kun kerran kirkon palvelu on vain sunnuntainen höpinä tyhjille seinille, niin kirkosta kannattaa tietenkin erota pikimiten.
>
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ?
Hyvä, että pidät aihetta ajankohtaisena. Muutkin huomaa, miten vähän itse asiassa kirkkoon kuuluvalla on perusteita veronmaksamiselleen.Niinpä, Hesari on jatkuvana 75€ kalliimpi ja määräaikaisena 175€ kalliimpi.
- Heh !
Heh ! kirjoitti:
Niinpä, Hesari on jatkuvana 75€ kalliimpi ja määräaikaisena 175€ kalliimpi.
>
Aivan, ja tällä suuremmalla hinnalla saa muutakin kuin tunnin verran olematonta jorinaa tyhjille seinille sunnuntaiaamuisin.
Siis: ennen kun edes harkitsee Hesarin tilauksen lopettamista, kannattaa ehdottomasti erota kirkosta. Näin toimii rationaalinen ihminen.
>
>
Hyvä, että pidät aihetta ajankohtaisena. Muutkin huomaa, miten vähän itse asiassa kirkkoon kuuluvalla on perusteita veronmaksamiselleen. - Heh !
Heh ! kirjoitti:
Tepi kouluun, ai niin tepihän on siellä jo.
Tepi on vielä raakile.
- Heh !
Heh ! kirjoitti:
>
Aivan, ja tällä suuremmalla hinnalla saa muutakin kuin tunnin verran olematonta jorinaa tyhjille seinille sunnuntaiaamuisin.
Siis: ennen kun edes harkitsee Hesarin tilauksen lopettamista, kannattaa ehdottomasti erota kirkosta. Näin toimii rationaalinen ihminen.
>
>
Hyvä, että pidät aihetta ajankohtaisena. Muutkin huomaa, miten vähän itse asiassa kirkkoon kuuluvalla on perusteita veronmaksamiselleen.>
Kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta. - Heh !
Heh ! kirjoitti:
>
Kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta.Kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta. >>
Niin siis miksi ?
Jokaisen kannattaa miettiä palvelun tasoa, mitä rahallaan saa.
>
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ? - pettynyt jäsen
Heh ! kirjoitti:
>
>
Hyvä, että pidät aihetta ajankohtaisena. Muutkin huomaa, miten vähän itse asiassa kirkkoon kuuluvalla on perusteita veronmaksamiselleen.Molemmat ovat mielestäni tällähetkellä turhia. Hesaria en ole lukenut enää aikoihin, netistä saan kaiken tarvitsemani tiedon. Kirkko suututti minut tällä dementoituneiden ihmisten hyväksikäytöllään, joten tuntuu siltä, että oikeampi osoite rahoilleni/kirkollisverolle olisi vanhusten olojen parantaminen. Tämä tuntuu oikeammalta auttamiselta.
- Heh !
pettynyt jäsen kirjoitti:
Molemmat ovat mielestäni tällähetkellä turhia. Hesaria en ole lukenut enää aikoihin, netistä saan kaiken tarvitsemani tiedon. Kirkko suututti minut tällä dementoituneiden ihmisten hyväksikäytöllään, joten tuntuu siltä, että oikeampi osoite rahoilleni/kirkollisverolle olisi vanhusten olojen parantaminen. Tämä tuntuu oikeammalta auttamiselta.
>
Kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta. - pettynyt jäsen
Molemmat ovat mielestäni tällähetkellä turhia. Hesaria en ole lukenut enää aikoihin, netistä saan kaiken tarvitsemani tiedon. Kirkko suututti minut tällä dementoituneiden ihmisten hyväksikäytöllään, joten tuntuu siltä, että oikeampi osoite rahoilleni/kirkollisverolle olisi vanhusten olojen parantaminen. Tämä tuntuu oikeammalta auttamiselta.
Siis rahat vanhuksille eikä vanhuksilta pois.Helppo on dementoitunut saada tekemään testamentti kirkolle. Kun dementoituneella joku asia alkaa pyöriä mielessä, niin se ei sieltä kovin hyvin katoa. Testamentti kalastelut ovat aivan kauhistuttavaa
toimintaa, en voi ymmärtää miten laki sallii tämän. - Heh !
>
Näin minäkin asian ajattelen. Uutisia pystyy lukemaan netistä ja kun niitä lukee monista lähteistä, saa mielestäni hyvän kokonaiskuvan.
Kirkon "palvelua", sunnuntaiaamun jumalanpalvelusta tyhjille seinille, en pidä edes palveluna, joten kirkosta nyt tietenkin kannattaa erota ensitöikseen. - Heh !
Kirkko menettää kirjoitti:
Kylläpä joku osaa olla tollo. Mediaani on vähemmän kuin keskiasrvo, keskiarvo kertoo sen paljonko kirkko menettää verotuloja, ei mediaani.
- Heh !
Heh ! kirjoitti:
>
Näin minäkin asian ajattelen. Uutisia pystyy lukemaan netistä ja kun niitä lukee monista lähteistä, saa mielestäni hyvän kokonaiskuvan.
Kirkon "palvelua", sunnuntaiaamun jumalanpalvelusta tyhjille seinille, en pidä edes palveluna, joten kirkosta nyt tietenkin kannattaa erota ensitöikseen.Juuri niin, kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/F4798384ACD179A1C22572E5003ACBF9?OpenDocument&lang=FI
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content2BB4B4 - Heh !
Heh ! kirjoitti:
Juuri niin, kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta.
http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/F4798384ACD179A1C22572E5003ACBF9?OpenDocument&lang=FI
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content2BB4B4Hesarin tilaamalla saa Hesarin (aamulla kotiin).
Kirkollisveron maksamalla ei saa mitään.
Jokainen voi miettiä, kumpi on turha vai onko molemmat. - Heh !
Heh ! kirjoitti:
Hesarin tilaamalla saa Hesarin (aamulla kotiin).
Kirkollisveron maksamalla ei saa mitään.
Jokainen voi miettiä, kumpi on turha vai onko molemmat.Juuri niin, kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta.
- Heh !
ateistilla kirjoitti:
on paha olla..
Lienee myös syy palstan attehörhöjen kiukutteluun.
- Heh !
Heh ! kirjoitti:
Kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta. >>
Niin siis miksi ?
Jokaisen kannattaa miettiä palvelun tasoa, mitä rahallaan saa.
>
Kumpi on täysin turha maksu ? Merkittävin asia ei siis välttämättä ole hinta vaan mitä sillä hinnalla saa. Tyhjät maksut kannattaa karsia - vai oletko eri mieltä ?Eli ilman muuta ennemmin Hesarin peruminen kuin kirkosta eroaminen.
- ateismi on
Heh ! kirjoitti:
Lienee myös syy palstan attehörhöjen kiukutteluun.
sairaus
- totta tuokin
Heh ! kirjoitti:
Tepi on vielä raakile.
.
- ottia tuota
ateismi on kirjoitti:
sairaus
Ainakin kun lukee palstan kirkkoa vastustavien mielipiteitä niin kyllä todella jonkinnäköinen tauti on näillä päällänsä
- näin minäkin
Heh ! kirjoitti:
Juuri niin, kannattaa siis ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta.
asian ymmärsin
- Ei kirkosta
näin minäkin kirjoitti:
asian ymmärsin
kannata erota vaan perua Hesari.
- Atte Ateisti
Heh ! kirjoitti:
Eli ilman muuta ennemmin Hesarin peruminen kuin kirkosta eroaminen.
Hesari 477€
Kirkollisvero 211€
-ilman muuta halvempaa perua Hesari - beenthere ei kirj.
Atte Ateisti kirjoitti:
Hesari 477€
Kirkollisvero 211€
-ilman muuta halvempaa perua HesariPakko myöntää Hesarin olevan selvästi kirkollisveroa kalliimman. Hyvä että opin tämän. Kiitos siitä.
- beenthere ei kirj.
tepi kirjoitti:
"PS: Erisnimi Tepi kirjoitetaan isolla"
Niin kirjoitetaankin jos se on erisnimi. Suomea kirjoitetaan lauseen alussa isolla, ei muuten. Lause muuten lopetetaan pisteellä.Kannattaa tosiaan ennemmin perua Hesari kuin erota kirkosta. Sen olen oppinut.
- minäkin erosin
Erosin sanomalehtistä 11 vuotta sitten kun otin talooni laajakaistan.
Kirkosta erosin vasta pari vuotta myöhemmin.- korjataanpa tämä
Miten niin sinäkin? Kuulut selvään vähemmistöön.
Miten niin sinäkin? Kuulut selvään vähemmistöön.
Merkityksensä on silläkin, että evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumattomat ovat Suomessa melko nopeasti kasvava vähemmistö. Kirkkoon kuuluvien määrä on laskenut viime aikoina noin prosenttiyksiköllä per vuosi, eikä vauhti ole ainakaan hidastumassa. On ilahduttavaa havaita, että terve järjen käyttö valtaa alaa täällä puritaanisessa Pohjolassakin.
- yhtä ilahduttavaa
patriklind kirjoitti:
Merkityksensä on silläkin, että evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumattomat ovat Suomessa melko nopeasti kasvava vähemmistö. Kirkkoon kuuluvien määrä on laskenut viime aikoina noin prosenttiyksiköllä per vuosi, eikä vauhti ole ainakaan hidastumassa. On ilahduttavaa havaita, että terve järjen käyttö valtaa alaa täällä puritaanisessa Pohjolassakin.
on se että kirkkoon liittyy joka vuosi ennätysmäärä jäseniä, ja toki sekin lämmittää mieltä että neljä viidestä suomalaisesta kuuluu edelleen kirkkoon.
Uskonnottomat ovat häviävän pieni minoriteetti. - kerro6
yhtä ilahduttavaa kirjoitti:
on se että kirkkoon liittyy joka vuosi ennätysmäärä jäseniä, ja toki sekin lämmittää mieltä että neljä viidestä suomalaisesta kuuluu edelleen kirkkoon.
Uskonnottomat ovat häviävän pieni minoriteetti.Kerropa meille mikä oli tämä viime vuoden ennätysmäärä?
- Tippi2
kerro6 kirjoitti:
Kerropa meille mikä oli tämä viime vuoden ennätysmäärä?
Voit poika ihan itse tutustua aiheeseen.
- kerro6
Tippi2 kirjoitti:
Voit poika ihan itse tutustua aiheeseen.
Mutta jos olenkin tyttö?
No, arvasin kuitenkin ettet kerro lukua joten etsin sen itse.
Kirkkoon liittyi vuonna 2012 14108 henkilöä.
Kirkosta erosi vuonna 2012 41079 henkilöä.
Kirkon tappio oli siis 26971 henkilöä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkko - ei kyllä sinä
kerro6 kirjoitti:
Mutta jos olenkin tyttö?
No, arvasin kuitenkin ettet kerro lukua joten etsin sen itse.
Kirkkoon liittyi vuonna 2012 14108 henkilöä.
Kirkosta erosi vuonna 2012 41079 henkilöä.
Kirkon tappio oli siis 26971 henkilöä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_evankelis-luterilainen_kirkkoihan tyypillinen attehåmå olet
- kerro12
ei kyllä sinä kirjoitti:
ihan tyypillinen attehåmå olet
Ei ole ihme että niin moni eroaa kirkosta (tänä vuonnakin jo yli 23000 henkilöä) kun niin kirkon kuin uskovaistenkin osanotto asialliseen keskusteluun on usein juuri tasoa "ihan tyypillinen attehåmå olet".
- beenthere ei kirj.
yhtä ilahduttavaa kirjoitti:
Uskonnottomat ovat häviävän pieni minoriteetti.Onko 21% väestöstä häviävän pieni minoriteetti?
- opetan mielelläni sinua
Onko 21% väestöstä häviävän pieni minoriteetti?
On se, varsinkin kun kirkosta erotaan rahan takia, eli ei uskonnollisista syistä.
Uskonnottomistakin suurin osa on agnostikkoja, jotka eivät varsinaisesti kiellä Jumalan olemassaoloa.
Muita kysymyksiä? - tepi
opetan mielelläni sinua kirjoitti:
On se, varsinkin kun kirkosta erotaan rahan takia, eli ei uskonnollisista syistä.
Uskonnottomistakin suurin osa on agnostikkoja, jotka eivät varsinaisesti kiellä Jumalan olemassaoloa.
Muita kysymyksiä?Et ole selvillä edes siitä, mitä ateismi tarkoittaa. Ei kyllä ihmetytä sen jälkeen, kun olen kommenttejasi tässä ketjussa lukenut.
- oppia sinulle
tepi kirjoitti:
Et ole selvillä edes siitä, mitä ateismi tarkoittaa. Ei kyllä ihmetytä sen jälkeen, kun olen kommenttejasi tässä ketjussa lukenut.
Ateismi on teismin vastakohta eli jumalten kieltoa. Näitä on väestössä vain muutama prosentti, agnostikkoja sitten jo vähän enemmän.
- soppia minulle
oppia sinulle kirjoitti:
Ateismi on teismin vastakohta eli jumalten kieltoa. Näitä on väestössä vain muutama prosentti, agnostikkoja sitten jo vähän enemmän.
Eli nimim. oppia sinulle ei tiedä mitä termi ateismi tarkoittaa.
- ? ?
soppia minulle kirjoitti:
Eli nimim. oppia sinulle ei tiedä mitä termi ateismi tarkoittaa.
Luetunymmärtämisvaikeuksia?
- hyvä vertaus
Ei kyllä asia pitää tehdä niin päin että jokaisele vauvalle tilataan vanhempien toimesta hesari, jonka lapsi tietysti itse maksaa ja tilauksen voi irtisanoa vasta kun täyttää kahdeksantoista.
- Hessrista vapaa,!
Olen eronnut myös saunasta. Se on täysin opittu tapa. Jokainen suomslainen lapsi pakko-opetetaan saunomiseen vauvasta alkaen. Onko saunominen tai saunasta pitäminen ns.oma valinta? Minä en pidä saunasta, vaikka jokainen "oikea suomalainen" sitä harrastaa; ateistit ja tosiuskovat yhtälailla. Minä en koskaan sauno. Puhtaudesta huolehdin nopeasti ja näppärästi suihkussa.
Mitä tulee ns. omaan valintaan. Jos vanhemmat eivät saa omaa uskontoaan omille lapsilleen opettaa, miten on sitten äidinkielen tai vaikkapa rokotusten kanssa? Miten lapsi oppii puhumaan, jos hänelle puhuta mitään? Tai saisiko lapsi päättää omista rokotuksistaa vasta johonkin jo sairastuttuuasn? - Pöh ja pöh!
Hessrista vapaa,! kirjoitti:
Olen eronnut myös saunasta. Se on täysin opittu tapa. Jokainen suomslainen lapsi pakko-opetetaan saunomiseen vauvasta alkaen. Onko saunominen tai saunasta pitäminen ns.oma valinta? Minä en pidä saunasta, vaikka jokainen "oikea suomalainen" sitä harrastaa; ateistit ja tosiuskovat yhtälailla. Minä en koskaan sauno. Puhtaudesta huolehdin nopeasti ja näppärästi suihkussa.
Mitä tulee ns. omaan valintaan. Jos vanhemmat eivät saa omaa uskontoaan omille lapsilleen opettaa, miten on sitten äidinkielen tai vaikkapa rokotusten kanssa? Miten lapsi oppii puhumaan, jos hänelle puhuta mitään? Tai saisiko lapsi päättää omista rokotuksistaa vasta johonkin jo sairastuttuuasn?Pöh! Totta kai saa opettaa uskontoaan tai äidinkieltään tai vaikka puolueideologiaa. Mutta se on täysin eri asia kuin esim. Kepun pakkojäsenyys, josta pääsisi irti vain erikseen siitä ilmoittamalla ja vasta 18-vuotiaana.
- mietipätätä
"Tällä palstalla on puhuttu kirkosta eroamisesta."
Niin on. Se on palstan aihe.
Mutta eikö olekin hienoa että sinulla on vapaus lopettaa tilaus jos et koe saavasi siitä enää mitään.
Ihan niin kuin ihmisillä jotka eivät koe enää voivansa olla kirkon jäseniä, on vapaus erota kirkosta.
Länsimainen vapaus on hieno asia.- pääsisipä samaan
Kunpa kirkko toimisi yhtä suoraselkäisesti kuin Hesari. Eroamisen voisi hoitaa puhelinsoitolla, eikä alaikäiset voi tehdä tilausta.
- Pääsit jo samaan
pääsisipä samaan kirjoitti:
Kunpa kirkko toimisi yhtä suoraselkäisesti kuin Hesari. Eroamisen voisi hoitaa puhelinsoitolla, eikä alaikäiset voi tehdä tilausta.
Alaikäiset voivat tilata hesarin mutta täytyy olla huoltajan allekirjoitus .
Alaikäiset eivät voi myöskään itse perua aikuisen tilaamaa hesaria vaikka hesari tulisi alaikäisen nimellä. Vähän niinkuin kirkon jäsenyys. - beenthere ei kirj.
Pääsit jo samaan kirjoitti:
Alaikäiset voivat tilata hesarin mutta täytyy olla huoltajan allekirjoitus .
Alaikäiset eivät voi myöskään itse perua aikuisen tilaamaa hesaria vaikka hesari tulisi alaikäisen nimellä. Vähän niinkuin kirkon jäsenyys.Eipä se ihan sama ole. Alaikäisellä on mahdollisuus tilata hesari ja purkaa tilaus holhoojan luvalla, mutta holhooja ei voi tilata hesaria alaikäiselle alaikäisen omalla kustannuksella ilman lupaa.
- juuri niin
Eipä se ihan sama ole. Alaikäisellä on mahdollisuus tilata hesari ja purkaa tilaus holhoojan luvalla, mutta holhooja ei voi tilata hesaria alaikäiselle alaikäisen omalla kustannuksella ilman lupaa.
Kannattaa mieluummin perua hesari kuin erota kirkosta.
- beenthere ei kirj.
juuri niin kirjoitti:
Kannattaa mieluummin perua hesari kuin erota kirkosta.
Hyvää päivää! Kirvesvartta!
Siinä sinun keskustelusi. - summa summarum
Hyvää päivää! Kirvesvartta!
Siinä sinun keskustelusi.Kirkosta ei kannata erota.
- kerro4
Kirkosta ei kannata erota.
Miksi ei?
- atte hei, herätyys!
kerro4 kirjoitti:
Miksi ei?
Juurihan se tuossa perusteltiin.
- kerro4
atte hei, herätyys! kirjoitti:
Juurihan se tuossa perusteltiin.
Missä? Aloituksessako?
Ei siinä ollut yhtään syytä olla eroamatta kirkosta.
Vain aloittajan omat tuntemukset ja miksi hän ei eroa kirkosta. - juuri niin
kerro4 kirjoitti:
Missä? Aloituksessako?
Ei siinä ollut yhtään syytä olla eroamatta kirkosta.
Vain aloittajan omat tuntemukset ja miksi hän ei eroa kirkosta.Ei ole mitään syytä erota kirkosta.
- kerro4
juuri niin kirjoitti:
Ei ole mitään syytä erota kirkosta.
Siis aloittajalle. Hän saa kuulua kirkkoon jos haluaa.
Monella muulla on syitä erota kirkosta.
Ja kun nimim. summa summarum totesi ettei kirkosta kannata erota, hän selkeästi antoi ymmärtää ettei kenenkään kannata mutta ei ole kuitenkaan kertonut miksi ei.
Melko säälittävää keskustelua. - summa summarum
kerro4 kirjoitti:
Siis aloittajalle. Hän saa kuulua kirkkoon jos haluaa.
Monella muulla on syitä erota kirkosta.
Ja kun nimim. summa summarum totesi ettei kirkosta kannata erota, hän selkeästi antoi ymmärtää ettei kenenkään kannata mutta ei ole kuitenkaan kertonut miksi ei.
Melko säälittävää keskustelua.Ei ole mitään syytä erota. Liittymiseen satoja.
- kerro4
Ei ole mitään syytä erota. Liittymiseen satoja.
Monella ihmisellä on yksi tai monia syitä. Kuten voimme erotilastoista nähdä. :)
Kiva että itse viihdyt. - kiitos hyvin viihdyn
kerro4 kirjoitti:
Monella ihmisellä on yksi tai monia syitä. Kuten voimme erotilastoista nähdä. :)
Kiva että itse viihdyt.Kiitos,kiitos
Ja palstalaisille vielä - ei ole mitään syytä erota kirkosta. - kerro4
kiitos hyvin viihdyn kirjoitti:
Kiitos,kiitos
Ja palstalaisille vielä - ei ole mitään syytä erota kirkosta.Totta tuokin, neljä miljoonaa suomalaista äänestänyt jaloillaan eli pysyy kirkossa.
- kiitos hyvin viihdyn
kerro4 kirjoitti:
Totta tuokin, neljä miljoonaa suomalaista äänestänyt jaloillaan eli pysyy kirkossa.
Juuri noin
- kerro4
kiitos hyvin viihdyn kirjoitti:
Kiitos,kiitos
Ja palstalaisille vielä - ei ole mitään syytä erota kirkosta.Kiitos... Ymmärsimme kyllä että sinulla ei ole mitään syytä erota kirkosta.
Monella muulla on yksi tai useampia syitä erota, kuten erotilastoista voimme nähdä.
Kirkosta kannattaa erota varsinkin jos ei jaa sen näkymyksiä uskonnosta, ei usko Jumalaan tai ei halua tukea rahallisesti kirkon usein hyvin epäeettistä toimintaa.
Kirkosta on helppo erota osoitteessa http://www.eroakirkosta.fi/ - Erosin kauan sitten
kerro4 kirjoitti:
Kiitos... Ymmärsimme kyllä että sinulla ei ole mitään syytä erota kirkosta.
Monella muulla on yksi tai useampia syitä erota, kuten erotilastoista voimme nähdä.
Kirkosta kannattaa erota varsinkin jos ei jaa sen näkymyksiä uskonnosta, ei usko Jumalaan tai ei halua tukea rahallisesti kirkon usein hyvin epäeettistä toimintaa.
Kirkosta on helppo erota osoitteessa http://www.eroakirkosta.fi/Hyvin puhuttu.
- tuolla helppo liittyä
Erosin kauan sitten kirjoitti:
Hyvin puhuttu.
liitykirkkoon.fi
- kiitos vinkistä!
tuolla helppo liittyä kirjoitti:
liitykirkkoon.fi
Olipas tuo kätevää tuo kirkkoon takaisinliittyminen.
- Perillä ollaan
Alaikäisen kirkon jäsenyyden maksaa holhooja vähän niinkuin Hesarin tilauksenkin.
- mutta mutta
Ei alaikäisen jäsenyys mitään maksa.
- ....
Ei maksa, jos alaikäisellä on verotettavaa tuloa.
- mutta mutta
.... kirjoitti:
Ei maksa, jos alaikäisellä on verotettavaa tuloa.
Eli käytännössä ei maksa.
- ....
mutta mutta kirjoitti:
Eli käytännössä ei maksa.
Monilla alaikäisillä lukiolaisilla ja ammattikoululaisillakin on verotettavaa tuloa, saati sitten niillä, jotka lähtevät heti peruskoulun jälkeen töihin.
- hyvin harvalla
.... kirjoitti:
Monilla alaikäisillä lukiolaisilla ja ammattikoululaisillakin on verotettavaa tuloa, saati sitten niillä, jotka lähtevät heti peruskoulun jälkeen töihin.
Ja ikä 0-15v ilmaista anyway..
- ....
hyvin harvalla kirjoitti:
Ja ikä 0-15v ilmaista anyway..
"Ja ikä 0-15v ilmaista anyway.."
Mistäs sinä tuollaisen pykälän löysit? - pykälän?
.... kirjoitti:
"Ja ikä 0-15v ilmaista anyway.."
Mistäs sinä tuollaisen pykälän löysit?Ei kirkko lapsesta mitään velota. Vai onko sinulla toisen käden tietoa..
- ....
pykälän? kirjoitti:
Ei kirkko lapsesta mitään velota. Vai onko sinulla toisen käden tietoa..
Jokaiselta jolla on ansiotuloa peritään myös kirkollisvero, jos kirkon jäsen on. Mitään ikärajaa siinä ei ole.
- juuri niin
.... kirjoitti:
Jokaiselta jolla on ansiotuloa peritään myös kirkollisvero, jos kirkon jäsen on. Mitään ikärajaa siinä ei ole.
0-15 vuotiaalla ei ole ansiotuloja.
- tietäjä
juuri niin kirjoitti:
0-15 vuotiaalla ei ole ansiotuloja.
Minä menin 13 vuotiaana ensimmäisen kerran kesätöihin. Eikö kirkko perinyt siitä kirkollisveroa?
- ....
tietäjä kirjoitti:
Minä menin 13 vuotiaana ensimmäisen kerran kesätöihin. Eikö kirkko perinyt siitä kirkollisveroa?
Varmasti meni myös kirkollisvero, jos kunnallisverokin perittiin.
- Perillä ollaan
Lapsityö on lailla kielletty Suomessa.
Sen ikäinen joka käy työssä ja maksaa veroa voi tilata ja maksaa hesarinkin.
Liian yksinkertaista ateistin ymmärtää. Ehkä tieteellinen analysointi ei kuitenkaan sovi kaikille atteraukoille.- looooooooooooooool
"tieteellinen analysointi"
lol - kato kato
looooooooooooooool kirjoitti:
"tieteellinen analysointi"
lolOppiko atte uuden termin..
- råtta
"Luterilaisella kirkolla - kuten muillakin kirkoilla - on keskeinen rooli suomalaisessa yhteiskunnassa ja koko maailmassa. Ei sen sanoma ole mitenkään vanhentunut. Miksi minä kirkosta eroaisin?"
Miksi erosin on sama syy, miksi en ole islamin tai hindulaisuuden jäsen. Miksi olisin jäsenenä johonkin mihin en usko? Se, että kirkolla on keskeinen rooli suomalaisessa yhteiskunnassa on mielestäni väärin, sillä kirkko harjoittaa moraalitonta toimintaa enkä haluaisi sen vaikuttavan millään tavalla yhteiskuntaani jossa elän. Vai ei ole sanoma vanhentunut? Siis mielestäsi orjuus on yhä ok, ja tyttäret voi myydä kun hinnasta sovitaan? Milloin viimeksi osallistuit kivitykseen?
Ai että miksi sinä eroaisit kirkosta? Itseasiassa toivon, että pysyt kirkossa. En haluaisi yhtään kaltaistasi hihhulia ateistiksi. Sinulla ei selvästi ole aikomustakaan ottaa asioista selvää.
p.s. Monta kertaa olet lukenut raamatun kannesta kanteen? - barbarus
Ateistit ovat fiksuja. Ne ossaa kirjoittaa oikein hyvin.suomea, Suomea, savoa ja Savolaxia hiljaa ja kovvoo sekä englishiä , Dawkinsin äidin kieltä , joka on Äidinkieltä ateisteille.
PS eli PS. , jos kuitenkin P.S., riippuu ateistista.
Muistakaa Esinahan säilytys, Myös prometeusleirillä.Saunassa pipo päässä, yläpäässä.
Eroa Kirkosta . dawkins on olemassa.- atte o
h å m å
- tepi
Jaahas ja taas. Äidinkieli kirjoitetaan yhteen kun sillä tarkoitetaan jonkun henkilön puhumaa kieltä. Jos sillä tarkoitetaan vaikkapa hänen äitinsä puhumaa kieltä, silloin se kirjoitetaan erikseen, koska merkitys on eri.
Vertaa:
"Merkitystesti
Kokeile, miten yhteen ja erilleen kirjoittaminen vaikuttaa merkitykseen. Tutki merkitystä tekstiympäristössä. Yhdyssanalla ja sanaliitolla on usein eri merkitys.
Esim.
talon poika / talonpoika
äidin kieli / äidinkieli
hieno mekaanikko / hienomekaanikko
iso sisko / isosisko
Usein sanaliitto ilmaisee konkreettista asiantilaa ja yhdyssana abstraktimpaa käsitettä tai vakiintunutta erityismerkitystä.
Jouduin juoksemaan puun alle sateen suojaan, koska unohdin sateensuojan kotiin.
Pölynimurissa on vikaa, koska se on pölyt luotaan työntävä. Sen myyjäkin oli kovin luotaantyöntävä ihminen.
Joissakin tapauksissa merkitys ei kovin paljon muutu, kirjoitettiinpa sitten yhteen tai erikseen:
kielten opetus ~ kieltenopetus, päihteiden käyttö ~ päihteidenkäyttö"
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/yhteen_vai_erikseen/yhdyssanat_ja_sanaliitot/ - ylläri pylläri
tepi kirjoitti:
Jaahas ja taas. Äidinkieli kirjoitetaan yhteen kun sillä tarkoitetaan jonkun henkilön puhumaa kieltä. Jos sillä tarkoitetaan vaikkapa hänen äitinsä puhumaa kieltä, silloin se kirjoitetaan erikseen, koska merkitys on eri.
Vertaa:
"Merkitystesti
Kokeile, miten yhteen ja erilleen kirjoittaminen vaikuttaa merkitykseen. Tutki merkitystä tekstiympäristössä. Yhdyssanalla ja sanaliitolla on usein eri merkitys.
Esim.
talon poika / talonpoika
äidin kieli / äidinkieli
hieno mekaanikko / hienomekaanikko
iso sisko / isosisko
Usein sanaliitto ilmaisee konkreettista asiantilaa ja yhdyssana abstraktimpaa käsitettä tai vakiintunutta erityismerkitystä.
Jouduin juoksemaan puun alle sateen suojaan, koska unohdin sateensuojan kotiin.
Pölynimurissa on vikaa, koska se on pölyt luotaan työntävä. Sen myyjäkin oli kovin luotaantyöntävä ihminen.
Joissakin tapauksissa merkitys ei kovin paljon muutu, kirjoitettiinpa sitten yhteen tai erikseen:
kielten opetus ~ kieltenopetus, päihteiden käyttö ~ päihteidenkäyttö"
http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/yhteen_vai_erikseen/yhdyssanat_ja_sanaliitot/Kirjoitit taas nimesi väärin
- tepi
ylläri pylläri kirjoitti:
Kirjoitit taas nimesi väärin
En suinkaan. Kyse on nimimerkistä kuten itselläsikin. Vai onko "ylläri pylläri" erisnimi?
- tepille oppia
tepi kirjoitti:
En suinkaan. Kyse on nimimerkistä kuten itselläsikin. Vai onko "ylläri pylläri" erisnimi?
Ei, kyllä Tepi on erisnimi ja kirjoitetaan isolla. Ylläri pylläri ei ole, ja kirjoitetaan pienellä.
- tepi
tepille oppia kirjoitti:
Ei, kyllä Tepi on erisnimi ja kirjoitetaan isolla. Ylläri pylläri ei ole, ja kirjoitetaan pienellä.
Et voi tietää nimimerkkini taustaa, joten jospa lopettaisit tuon typerän kirjoittelusi.
- isolla, isolla
tepi kirjoitti:
Et voi tietää nimimerkkini taustaa, joten jospa lopettaisit tuon typerän kirjoittelusi.
Tepi on erisnimi, joten se kirjoitetaan isolla. Muuta tarkoitusta sanalla tepi ei ole.
- päätin perua Hesarin
ja pysyä kirkossa.
- Morningleaf
Minulle tulee Aamulehti ja erosin kirkosta jo yli 10 vuotta sitten.
- tippi2
Morningleaf kirjoitti:
Minulle tulee Aamulehti ja erosin kirkosta jo yli 10 vuotta sitten.
Peru tuo roskalehti ja liity kirkkoon.
- Morningleaf
tippi2 kirjoitti:
Peru tuo roskalehti ja liity kirkkoon.
En peru enkä liity. :)
- kyllä sinä vielä
Morningleaf kirjoitti:
En peru enkä liity. :)
liityt. Ymmärrät sen joskus fiksuksi ratkaisuksi.
- Tietäjä
kyllä sinä vielä kirjoitti:
liityt. Ymmärrät sen joskus fiksuksi ratkaisuksi.
Kyllä sinä vielä kirkosta eroat. Ymmärrät sen vielä jonain päivänä fiksuksi ratkaisuksi.
- ainaisjäsen
Tietäjä kirjoitti:
Kyllä sinä vielä kirkosta eroat. Ymmärrät sen vielä jonain päivänä fiksuksi ratkaisuksi.
Kyllä sinä joskus vielä liityt, tiedät sen sisimmissäsi..
- Setasetä
Kahdesta en luovu :
toinen on äidinkielellä kirjoitettu ja vapareiden kirkostaeroamislahjana saatu jallu ja toinen on prometheusleirin sukupuolivapaa sauna alaikäisine teinityttöineen.- ovatkos kaikki
atet nykyään SETA:n jäserniä?
- Heh !
>
Moni muu kyllä ymmärtää, ettei kannata maksaa turhasta ja tyhjästä.
>
Mutta jonka rooli on ennen näkemättömässä syöksyssä: kirkon rooli heikkenee nyky-yhteiskunnassa lujaa vauhtia.
>
Kyllä tuollaisiin tuhansia vuosia vanhoihin satuihin uskominen alkaa olla vanhentunutta nyky-yhteiskunnassa. Toki joitakin konservatiiveja on olemassa vielä varmaan sadankin vuoden kuluttua.
>
Vaikka siksi ettei kannata tukea hömelöihin taivaallisiin taikajimeihin uskovaa järjestöä.
>
Ymmärräthän, että ihan samoin kun kirkon sanoma on alkanut tuntua valjulta ja merkityksettömältä, niin ihmisiä on eronnut kirkosta ? Jos ei saa rahalleen haluamaansa vastinetta, järkevä ihminen irtisanoo tilauksensa/jäsenyytensä.
>
Ei pelasta kirkkokaan eikä aikuisten sadut oikeasti missään "sielunhädässä" auta.
Kuitenkin HS tuo joka päivä uutisia suoraan kotiin. Siinä siis saa rahoilleen vastinetta.
>
Miksei molemmista ?
Eiköhän todella kannata erota kaikista niistä, joista ei saa rahalleen vastinetta. - hirvittävä menetys...
voi kuule me ei sua tähän parempaan porukkaan halutakkaan, että lähe muualle itkemään, vaikka kaksplus? se vois olla sulle oikea paikka?
- Tavallinen suomalainen
Kannattaa muistaa että kirkko opetti Suomen kansan lukemaan ja kirjoittamaan. Näin kansa osaa lukea niin Helsingin Ssnomia kuin kirjoittaa Suomi24:n nettisivulle. Muuten, tiesittehän että kirkon jäsenmaksuun kuuluu myös lehti.
- = =
Tavallinen suomalainen kirjoitti:
Kannattaa muistaa että kirkko opetti Suomen kansan lukemaan ja kirjoittamaan. Näin kansa osaa lukea niin Helsingin Ssnomia kuin kirjoittaa Suomi24:n nettisivulle. Muuten, tiesittehän että kirkon jäsenmaksuun kuuluu myös lehti.
Totta kirkko tekee hyvää mutta atet vaan räksyttää
= koirat haukkuu mutta karavaani kulkee - juuri noin
= = kirjoitti:
Totta kirkko tekee hyvää mutta atet vaan räksyttää
= koirat haukkuu mutta karavaani kulkeeKyllä attea sapettaa..
- noin on
juuri noin kirjoitti:
Kyllä attea sapettaa..
Se on atelle kova pala tuo kirkon menestyminen. Ei siinä auta yrittää levittää valheellisia tietoja palstalla.
- 1+1
noin on kirjoitti:
Se on atelle kova pala tuo kirkon menestyminen. Ei siinä auta yrittää levittää valheellisia tietoja palstalla.
Atte ei halua uskoa totuutta
- Atte Ateisti
Tavallinen suomalainen kirjoitti:
"Muuten, tiesittehän että kirkon jäsenmaksuun kuuluu myös lehti. "
Ei muuten kuulu.
Kun vielä kuuluin kirkkoon, en saanut Hesaria ilmaiseksi.
- Hoooiiohoi
Mainitakoon, että myös Helsingin Sanomat saa runsasti valtion tukirahoja, sillä lehtien kuljetustuki sille tekee useita miljoonia vuodessa.
Helsingin Sanomat on muuttunut viimeistään Pentikäisen aikana (ja jatkuen yhä) hyvinkin kirkolliseksi. Nuomaa selväti, että siellä on päätytetty käsitellä kirkkoa monin tavoin myötäkarvaan markkinoiden.
Samaan aikaan kirkko lobbaa muutenkin ns. uskontojournalismin "kehittämiseksi"...
Tilaajien tai muidenkin lehden käyttäjien kannattaa reagoida ja antaa palautetta "kirkollismarkkinointijutuista"... HS ei ole enää horjumaton ja horjuttamaton, varsinkin kun Hollannin ostobisnekset taisivat mennä persiilleen.
Lehdellä on ollut liberaalimpiakin vaiheita. Niistä kannattaa muistuttaa, jos hauaa ola rakentava kritiikissä- Heh !
Tässä vielä kertauksenomaisesti kirkon hyvät tunnusluvut:
http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/sp?open&cid=Content2BB4B4
Ja attea sapettaa..
- rainbowsky
Lopeta Hesarin tilaus ja tilaa tilalle vapareiden lehdykkäinen.
Siitä löytyy hupia myös perheen pienimmille.
Siunauksellisia lukuhetkiä koko perheelle. - Atte Ateisti
Joo, ymmärrettävästi uskis ei pidä Hesarista:
http://www.hs.fi/tiede/Tutkimus Älykkäät ihmiset muita harvemmin uskovaisia /a1376360063034?ref=hs-art-new-5
Ehkä uskis pitäsi siitä enemmän, jos Hesari olisi täynnä Raamatun sitaatteja.
Ja siinä kaikki.
Ei kunnon uskiksille edes helsinkiläinen "Kirkko ja kaupunki" kelpaa. Siinä kun arvostellaan Päivi Räsästä jne.
Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565490Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212407Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2551675- 1141657
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681195Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3271195Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3341190Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly101187