Tupakka vai minä?

minea6

Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä seuraavasta asiasta: mieheni kanssa ollaan oltu yhdessä liki 20 vuotta. Suhteemme alussa poltin tupakkaa itsekin, mutta lopetin noin vuoden yhdessäolon jälkeen. Mieheni polttaa edelleen, noin askin päivässä vaikka olen muutaman kerran esittänyt toivomuksen, josko hänkin voisi tupakanpolton lopettaa. Itse olen "hajuherkkä", pidän hyvistä tuoksuista ja mielestäni ihminen, jonka kädet, hiukset ja hengitys haisee tupakalta ei ole kovinkaan "sytyttävä" eikä läheisyys innosta tuhkakupilta tuoksuvan ihmisen kanssa. Olen asiaa miehelleni perustellut terveysvaikutusten lisäksi tällä parisuhteemme läheisyyteen ja seksiinkin vaikuttavalla asialla, mutta hän ei ole koko suhteemme aikana kuin yhden kerran yrittänyt tupakasta eroon. No, pienestä asiasta on tullut mörkö ja pohdin jo suhteemme tulevaisuutta ja todennäköisesti mieheni saa tehdä valinnan minun ja tupakan välillä, kunhan lapsemme ovat vähän isompia jos tyyli ei muutu...; /.

54

3216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii2

Laita se Champix-kuurille.

• öhhhhhhömm

Aika lapsellista. Miehesi on aikuinen ihminen ja saa itse päättää haluaako polttaa tupakkaa vai ei, et sinä voi häntä pistää valitsemaan. Toki voit itse häipyä jos et miehen tupakointia kestä, mutta turha on toiselta yrittää vaatia sellaisia asioita mistä hän tekee päätöksensä itse. Toki olisi hienoa jos hän lopettaisi, ei sinun mutta hänen terveytensäkin kannalta, mutta sinä tai kukaan muukaan ei voi häntä siihen pakottaa.

• minea6

ööööö ja miksköhän en voi pistää valitsemaan? Tosiaankin aikuinen ihminen voi tehdä valinnan, polttaako tupakkaa edelleen mutta eri ihmisen kanssa asuessa vai haluaako viettää loppuelämänsä tupakoimattomana miun kanssa....Mutta tupakmineoivan ihmisen näkökulma tästä asiasta on varmasti eri kun minun...

• voivoivovoivovi
        minea6 kirjoitti:

ööööö ja miksköhän en voi pistää valitsemaan? Tosiaankin aikuinen ihminen voi tehdä valinnan, polttaako tupakkaa edelleen mutta eri ihmisen kanssa asuessa vai haluaako viettää loppuelämänsä tupakoimattomana miun kanssa....Mutta tupakmineoivan ihmisen näkökulma tästä asiasta on varmasti eri kun minun...

Olipa kyse mistä asiasta hyvänsä, niin et voi pakottaa toista tekemään valintaa. Ihminen muuttaa tapojaan ja tottumuksiaan vain omasta halustaan, ei kenenkään pakottamana eikä kenekään vuoksi. Etkö vielä ole oppinut tuota perusasiaa vaikka noin pitkä parisuhde takana?

• ssici
        voivoivovoivovi kirjoitti:

Olipa kyse mistä asiasta hyvänsä, niin et voi pakottaa toista tekemään valintaa. Ihminen muuttaa tapojaan ja tottumuksiaan vain omasta halustaan, ei kenenkään pakottamana eikä kenekään vuoksi. Etkö vielä ole oppinut tuota perusasiaa vaikka noin pitkä parisuhde takana?

Kyllähän siinä käytännössä tulee pakotettua toinen tekemään valinta, vaikka passiivisestikin, jos ilmoittaa, että lopetat tupakoinnin tai tulee ero. Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joista jompi kumpi toteutuu.

• minea6 kirjoitti:

oot kyl sairas, ei mul muuta!
        Tän miehen pitäis jättää sut!

• 7+3

Jos olisitte juuri tavanneet niin tuollainen valinta olisi ok, mutta jos olet 19 vuotta kestänyt hänen tupakointiaan niin nyt kenkä puristaa oikeasti jostain ihan muualta ja tupakointi on tekosyy.

Olet mennyt miehesi kanssa yhteen niin että olet tiennyt hänen tupakoivan. Se, että hän tupakoi edelleen ei ole eron peruste.

Se, että sinä olet muuttunut, voi olla eron peruste, mutta on lapsellista vierittää syytä miehen niskoille. Yhtä lailla miehesi voisi laittaa ehdoksi yhdessäolollenne, että sinä alat uudelleen tupakoida, koska tupakoit silloin kun tapasitte.

Itse en polta, mutta halveksin yli kaiken kiristäjiä ja ihmisiä, jotka eivät uskalla seisoa omien valintojensa takana. Eroa, jos haluat, mutta älä syytä siitä asiaa joka on ollut alusta saakka tiedossasi.

• ssici

Tottakai tupakointi on eron peruste, jos siltä tuntuu.

• yök66

Lapsellista inhota tupakan hajua? Toivoa vuosien ajan, että parisuhteessa sinun mielipiteelläsi olisi merkitystä tälläisessa läheisyyteen vaikuttavassa asiassa? Valintojahan meidän kaikkien elämä on ja jos ketjun aloittanut ei enää halua tupakanhajuista elämää, sehän on hänen valintansa. Minusta se on lapsellista, etteikö voisi pistää toista valitsemaan? Tolkuton ryyppäminen vai minä? Muut naiset vai minä? Ihan turha sotkea tuota kiristysnäkökulmaa tähän, toiset ne jaksaa kantaa omia huonoja kokemuksiaan tänne ja yleistää kaiken sen mukaan!

• 11+8

Jos ihminen on alunalkaenkin mennyt yhteen tolkuttomasti ryyppäävän tai vieraissa naisissa käyvän miehen kanssa niin silloin sen voi rinnastaa tähän tupakointikysymykseen.

Edelleen olen vakuuttunut, että aloittajaa hiertää nyt jokin ihan muu asia, ehkä mieli tekee jo vaihtaa miestä tai päästä elämään sinkkuna, ja tupakointi on vain tekosyy. Mutta sitähän hän ei tule täällä myöntämään, toivottavasti myöntää kuitenkin itselleen.

Kiristäminen ei joka tapauksessa ole aikuisten ihmisten tapa toimia. Jos haluaa laittaa miehen vaihtoon niin ilmoittaa sitten, että haluaa erota ja syy on se, että toinen tupakoi.

• smsm1

Kai se mitta tulee täyteen ite kullakin, jossakin ajassa...

• nainen26v.

Hmh, täällä kanssa yks joka ei voi käsittää tupakointia,en ole koskaan kokeillutkaan eikä mieli ole tehnyt vähääkään >:/ ollaan oltu 9 vuotta yhdessä ja silloin joskus tupakointi ei niin mua häirinnyt mutta nyt tilanne on että melkeinpä päivä päivältä inhottaa, ällöttää ja ärsyttää aina vain enemmän tuo tapa. Meillä tosin on kyllä muitakin ongelmia tullut parin viime vuoden aikana...
      mutta kyllä mulle tuo tupakointi on ISO asia. Se maistuu ja haisee toisen suussa ja hengityksessä vaikka mitä olis syönyt tai suuvesiä purskutellut, tuntuu että olen tässä vuosien mittaan tullut jotenkin entistä herkemmäksi tupakan savulle ja hajulle.. Olen sitä mieltä että ei toista voi "käskeä" lopettamaan, kyllä sitä ihan itse täytyy aikuisen ihmisen haluta.. avokkini kyllä tietää miten paljon sitä inhoan. Sanoo kyllä joskus lopettavansa, niin; "JOSKUS".....

• 1234.

Mies voi kuolla tupakan vuoksi jos jatkaa, hänen pitäisi jo lopettaa. Vieroitukseen on apua olemassa lääkäristä ja apteekista. Ja niitäkin annoksia myöhemmin vähennetään, jotta pääsee siitäkin eroon. Siinä on tietty aika miten niitä käytetään. Tilalle voi keksiä muuta tekemistä tai terveellistä purtavaa.

Olisi liian vaikeaa katsoa toisen loputonta tupakointia. Hän voi kokeilla myös hypnoosia tai hakea siihen henkistä tukea joltain ammatti-ihmiseltä. Se henkinen puoli lopetuksessa ja työstressi voi olla mikä vaikeuttaa asiaa.

Asuminen erillään voisi saada hänet jo nyt havahtumaan. Älä lapsen vuoksi pitkitä. Joko hän sitten tekee lopetuksen tai jatkaa. Auttaako parisuhdeneuvoja miestä tajuamaan.

• Nicht raucher

30 - 35 savuketta / vrk. Poltin sisällä.

Ainoa motiivi lopettamiselle oli lastenlääkärin lausunto. Jos asunnossa tai autossa poltetaan saattaa lasten allergiat muuttua astmaksi.
      Yhteiselämää oli tuolloin takana 12 savuista vuotta.

Talo oli kaameassa kunnossa. Kaikki pinnat täytyi maalata, levyttää tai tapetoida.
      Sisustustekstiileistä lähti karmea pesuvesi. Vaimo raahasi minut katsomaan koneen tyhjentymistä.
      Ikkunat täytyi pestä kahdesty koska ensimmäinen pesu jätti peilaavia tervaläikkiä.

Ei ollut muuten helppoa. Oikeastaan en lopettanut koska olin tehnyt sen jo monta kertaa. Siirsin vain seuraavan sytyttämistä etapeittain.

Lapsia ajatellen savuutaminen täytyisi lopettaa HETI mitään odottamatta.

• Wifebeater

Hienoa toimintaa! Laita mies valitsemaan.

Itse laitoin vaimoni valitsemaan. Sanoin, joko minä tai tupakka. Nainen valitsi minut. Sanoin joko minä tai alkoholi. Nainen valitsi minut. Sanoin joko minä tai suola sokeri ja eläinrasvat. Nainen empi. Kiristin aikani, yritin perustella suolan, sokerin ja eläinrasvojen poisjättämistä terveysnäkökohdilla. Nainen edelleen empi. Sanoin, että hän paisuu kuin pullataikina, saa korkean verenpaineen ja kuolee sepelvaltimotautiin. Nainen empi edelleen. Sanoin, etten halua helliä kuolemaa tekevää jumppapalloa.

Vaimoni lähti lähimpään hampurilaisravintolaan pikaiselle lounaalle joskus viime syksynä. En enää odota hänen palaavan lounaaltaan, mutta tietooni on tullut yhteisen tuttavapiirin kautta, että hän kutsuu minua narsistisiaksi, joka uhkailee erolla ja kiristää naisiaan, kunnes kaikki ilo näiden elämästä on kadonnut ja pelko jäytää sydämessä.

Sellaiset yt-neuvottelut kävimme.

• 19+13

No kyllä sä aika natsilta vaikutat. Ei tulis mieleenkään alkaa rajoittaa toista aikuista ihmistä. Jokaisen oma elämä kuuluu hänelle itselleen. Ei muille.

• Tupakan lopetus
        19+13 kirjoitti:

No kyllä sä aika natsilta vaikutat. Ei tulis mieleenkään alkaa rajoittaa toista aikuista ihmistä. Jokaisen oma elämä kuuluu hänelle itselleen. Ei muille.

Ei ole mitään rajoittamista vaan vapauden löytämistä,tupakka rajoittaa elämää monella tavalla.

• Onnea vaimollesi

Wifebeater, vaimosi oli viisas kun lähti. Teit virheen eläinrasvojen kanssa, sillä kovetettu kasvisrasva on paljon vaarallisempaa kuin luonnolliset eläinrasvat.

• ----
        Tupakan lopetus kirjoitti:

Ei ole mitään rajoittamista vaan vapauden löytämistä,tupakka rajoittaa elämää monella tavalla.

Toisen ihmisen valtaan alistuminen on tupakkaa suurempi riski. Siinä kuolee sisältä ennen kuin henki jättää. Mutta narskuhan ei sitä tajua...

• tööt3
        ---- kirjoitti:

Toisen ihmisen valtaan alistuminen on tupakkaa suurempi riski. Siinä kuolee sisältä ennen kuin henki jättää. Mutta narskuhan ei sitä tajua...

Huvittavaa että tätä nykymuoti-ilmiöö narsistista pitää tähänkin tunkea....; ). Vai oliskohan toi mies narsisti kun vaan polttaa ja polttaa vaikka vaimo on lopettanut ja pyytänyt häntä tekemään saman? Hehheh.

• Dino Rex

Sen kun asetat miehelle vaihtoehdot "minä tai tupakka", mutta sitten sinun pitäisi todella olla onnellinen ilman miestä, koska voi olla enää turha kerjätä takaisin kun mies kerran lähtee.

• sanon vaan.

'Olet siis 20 vuotta kestänyt sitä kun miehes polttaa. Mikset jättänyt sitä silloin 19 vuotta sitten ja etsinyt jonkun joka ei polta.? jos se on kerran yrittänyt lopettaa niin tuskin on tosissaan edes yrittänyt. Turhaan sä nyt enään eroat jos kerran olet sitä kestänyt 20 vuotta.

• Ei haista

Itse en olisi koskaan mennyt yhteen miehen kanssa, joka polttaa. Tosin sinun tilanteesi on ymmärrettävä, koska poltit tuolloin itsekin. Miehenikään ei siedä tupakoivia ihmisiä liian lähellä.

• tuu tuu tupakki

Tupakoitsijan vaatteiden mukana kotiin kantautuu hiukkasia, vaikka hän siis polttaisi ulkona/parvekkeella. Niinpä lapset ihan pienestä asti altistuvat tupakalle, joskaan ei tietenkään niin paljon kuin jos mies polttaisi tupakkaa sisätiloissa.

Minusta lasten kannalta huolestuttavinta on se, että jos vain toinen vanhempi tupakoi, niin todennäköisyys, että lapsikin alkaa polttaa isompana, on yli 50 % !!! Jostakin syystä siis todennäköisyys ei ole 50/50, vaan murrosikäisenä nuori saa mallia omalta vanhemmaltaan, että tupakointi on kuitenkin OK, sillä onhan se omakin isä vielä hengissä, vaikka polttanut jo vuosikymmenet. Valitettavasti vaan ne tupakoinnin pahimmat haitat (syöpä, keuhkoahtaumataudin eteneminen) tulevatkin esille vasta sitten, kun ne lapset ovat itse jo aikuisia ja nikotiinikoukussa.

Tupakasta pääsee eroon esim. lääkärin kirjoittaman reseptilääkkeen avulla. Myös nikotiinipurkalla saa tupakointia ainakin vähennettyä. Olen kuullut hyvää myös sähkötupakasta, jonka avulla moni on saanut vähennettyä/lopetettua tupakoinnin.

• 5+8

Nyt ärsyttää tupakoiminen, , ,mikä seuraavaksi?

• sini147

Piereskely?

• Olisipa asia mikä tahansa, mutta jos vaimoni pistäisi minut valitsemaan itsensä ja jonkun muun asian välillä, ottaisin eron jo ihan periaatteen vuoksi. Sehän kertoisi, että hän on kiristäjäluonne ja että hän olisi minusta valmis luopumaan. Mitä minä sellaisella vaimolla tekisin?

• Yök66

Ihanan mustavalkosta tuo ajattelu...Jos vaimo ei tykkäisi ryyppäämisestä ja sanoisi siitä, viina voittaisi koska ei saa saa pistää valitsemaan ?? Onnea vaan teidänkin parisuhteeseen...; /

• ssici

Epäonnistunut perustelu. Ihmiset tekee näitä valintoja päivittäin. Yksi ei halua olla alkoholistin kanssa, toinen väkivaltaisen, ja niin edelleen.

Ehtojen asettaminen suhteelle ei ole kiristystä. Kiristys on juridinen termi, joka määritellään rikoslaissa. Oletko sinä kiristäjäluonne, jos pakotat vaimosi valitsemaan joko sinun tai rikoslain määrittämän kiristystoiminnan välillä? Tai jos hän alkaisi myydä itseään lisätulojen hankkimiseksi ja pakottaisit hänet valitsemaan joko sinut tai asiakkaansa...

• Yök66 kirjoitti:

Ihanan mustavalkosta tuo ajattelu...Jos vaimo ei tykkäisi ryyppäämisestä ja sanoisi siitä, viina voittaisi koska ei saa saa pistää valitsemaan ?? Onnea vaan teidänkin parisuhteeseen...; /

Kannattaa kiinnittää jo alun alkaen huomiota parinvalintaan, niin ei tarvitse sitten myöhemmin leikkiä muutosleikkejä. Sitä paitsi aloittaja poltti alun perin itsekin ja miettii nyt miehen jättämistä, kun mies ei tehnyt samoin. Ihanan mustavalkoista ajattelua minustakin.

• ssici kirjoitti:

Epäonnistunut perustelu. Ihmiset tekee näitä valintoja päivittäin. Yksi ei halua olla alkoholistin kanssa, toinen väkivaltaisen, ja niin edelleen.

Ehtojen asettaminen suhteelle ei ole kiristystä. Kiristys on juridinen termi, joka määritellään rikoslaissa. Oletko sinä kiristäjäluonne, jos pakotat vaimosi valitsemaan joko sinun tai rikoslain määrittämän kiristystoiminnan välillä? Tai jos hän alkaisi myydä itseään lisätulojen hankkimiseksi ja pakottaisit hänet valitsemaan joko sinut tai asiakkaansa...

Niin, jokainen tekee omat valintansa omista näkökulmistaan punniten asian hyvät ja huonot puolet.

Toiset ihmiset vain sietävät erilaisuutta huonommin kuin toiset. Me olemme Rouva Ratikan kanssa aika hyviä sietämään. Niinpä me emme pahemmin neuvo toisiamme, kuinka meidän pitäisi nämä ainoat elämämme elää. Yhdistäviä tekijöitä on silti toistaiseksi riittänyt yllin kyllin. Kaikilla ei vissiin pakottamatta (ei siis kiristämättä) näytä riittävän...

• ssici
        Ratikkakuski kirjoitti:

Niin, jokainen tekee omat valintansa omista näkökulmistaan punniten asian hyvät ja huonot puolet.

Toiset ihmiset vain sietävät erilaisuutta huonommin kuin toiset. Me olemme Rouva Ratikan kanssa aika hyviä sietämään. Niinpä me emme pahemmin neuvo toisiamme, kuinka meidän pitäisi nämä ainoat elämämme elää. Yhdistäviä tekijöitä on silti toistaiseksi riittänyt yllin kyllin. Kaikilla ei vissiin pakottamatta (ei siis kiristämättä) näytä riittävän...

Jokainen sietää erilaisia erilaisuuksia. Sä olet vaan nyt herkillä, kun itse poltat.

• ssici
        Ratikkakuski kirjoitti:

Kannattaa kiinnittää jo alun alkaen huomiota parinvalintaan, niin ei tarvitse sitten myöhemmin leikkiä muutosleikkejä. Sitä paitsi aloittaja poltti alun perin itsekin ja miettii nyt miehen jättämistä, kun mies ei tehnyt samoin. Ihanan mustavalkoista ajattelua minustakin.

Useimmat ihmiset muuttuvat elämän aikana, joskus sitä sanotaan kehitykseksi.

• ssici kirjoitti:

Jokainen sietää erilaisia erilaisuuksia. Sä olet vaan nyt herkillä, kun itse poltat.

Minä olen lopettanut polttamisen, mutta ei se minusta silti ole erilaisuutta sietämätöntä terveysterroristia ole tehnyt. Sinun ei vissiin kannata ainakaan tänään lotota.

• 4+4
        Ratikkakuski kirjoitti:

Minä olen lopettanut polttamisen, mutta ei se minusta silti ole erilaisuutta sietämätöntä terveysterroristia ole tehnyt. Sinun ei vissiin kannata ainakaan tänään lotota.

Piristävä kommentti tupakoimisen osalta!
        Meillä katseltiin paljon televisiota, mutta aloin kokea sen tylsistyttävänä ja käytännössä katsoen lopetin sen kokonaan, mutta en silti edellytä vaimon tai muun perheen lopettavan, tai edes vähentävän, TV:n katselua.

• ssici
        Ratikkakuski kirjoitti:

En ole niin elämääsi seurannut vaikka varmaan olet siitä kertoellut. Viimeksi kun aiheesta oli puhetta niin että minä olen lukenut, ilmoitit polttavasi.

Se ei ole terveysterrorismia, jos ei hyväksy polttavaa kumppanikseen tai haluaa tupakoivasta erota. Se on jokaisen oma valinta.

• 4+4
        ssici kirjoitti:

En ole niin elämääsi seurannut vaikka varmaan olet siitä kertoellut. Viimeksi kun aiheesta oli puhetta niin että minä olen lukenut, ilmoitit polttavasi.

Se ei ole terveysterrorismia, jos ei hyväksy polttavaa kumppanikseen tai haluaa tupakoivasta erota. Se on jokaisen oma valinta.

Kommentoisin kyllä, että lopettaessaan itse tupakoimisen, ei kyllä ole oikein edellyttää ehdottomasti tosen lopettavan. Siksi pidin tuota Ratikkakuskin kommenttia piristävänä, ettei edellyttänyt ympäristöltään samoja toimia, mihin itse päätyi.

• ssici
        4+4 kirjoitti:

Kommentoisin kyllä, että lopettaessaan itse tupakoimisen, ei kyllä ole oikein edellyttää ehdottomasti tosen lopettavan. Siksi pidin tuota Ratikkakuskin kommenttia piristävänä, ettei edellyttänyt ympäristöltään samoja toimia, mihin itse päätyi.

Ei tuollaisessa asiassa ole mitään ainoaa oikeaa tai väärää ratkaisua. Joku pystyy pysymään erossa tupakasta vaikka puoliso jatkaa polttamista, toiselle taas kiusaus kasvaa liian suureksi. Alkoholistipariskunnilla yleensä jompi kumpi vetää aina toisen raittiutta yrittävän pinnan alle; siksi joutuu eroamaan jos aikoo tosissaan raitistua.

Ratikan on helppo olla suvaitsevainen, hänen vaimonsa tuskin polttaa. Mikä ei tarkoita, että suvaitsevaisuus olisi väärin. Joskus se on vaan helpompaa, joskus vaikeampaa.

• 4+4
        ssici kirjoitti:

Ei tuollaisessa asiassa ole mitään ainoaa oikeaa tai väärää ratkaisua. Joku pystyy pysymään erossa tupakasta vaikka puoliso jatkaa polttamista, toiselle taas kiusaus kasvaa liian suureksi. Alkoholistipariskunnilla yleensä jompi kumpi vetää aina toisen raittiutta yrittävän pinnan alle; siksi joutuu eroamaan jos aikoo tosissaan raitistua.

Ratikan on helppo olla suvaitsevainen, hänen vaimonsa tuskin polttaa. Mikä ei tarkoita, että suvaitsevaisuus olisi väärin. Joskus se on vaan helpompaa, joskus vaikeampaa.

Tämä menee nyt osaltani ehkä hieman hiusten halkomiseksi, mutta mielestäni edelleenkään, ei ole oikein, olettaa toisen seuraavan toimillaan omien mielipide, tai –halujen muutosten aiheuttamia toimia.

• ssici
        4+4 kirjoitti:

Tämä menee nyt osaltani ehkä hieman hiusten halkomiseksi, mutta mielestäni edelleenkään, ei ole oikein, olettaa toisen seuraavan toimillaan omien mielipide, tai –halujen muutosten aiheuttamia toimia.

Olettamiset tapahtuu ihmisen pään sisällä eikä ketään voi estää tai kieltää olettamasta mitään. On aika turhaa yrittää määritellä päänsisäiset tapahtumat oikeiksi tai vääriksi.

Ja vaatiakin saa toisilta ihmisiltä, vaan niiden ei tarvitse suostua. Pakottaminen, jatkuva painostaminen ja uhkailu ja rikolliset keinot on vääriä. Mutta parisuhde kuuluu yksityisen piiriin ja jokaisella parilla on omat tapansa elää. Jos alkaa tuntua pahalta ne tavat eikä yksin saa muutosta aikaan, on sitten erottava, ellei halua pahaa oloaan jatkaa.

Ymmärrän kyllä periaatteessa, mitä tarkoitit, että parisuhteessakin ihminen on yksilö ja kantaa itse vastuun omista teoistaan eikä syyttele toisia. Parhaimmillaan niin.

• yök66
        4+4 kirjoitti:

Piristävä kommentti tupakoimisen osalta!
        Meillä katseltiin paljon televisiota, mutta aloin kokea sen tylsistyttävänä ja käytännössä katsoen lopetin sen kokonaan, mutta en silti edellytä vaimon tai muun perheen lopettavan, tai edes vähentävän, TV:n katselua.

Ehkä melkoisen turhaa verrata tupakointia ja television katsomista toisiinsa? Tupakointi nyt vissiin edelleen on terveydelle haitallista, eri suhteessa kuin sohvaperunointi...; )

• sam8
        4+4 kirjoitti:

Viestiketjun aloittaja perusteli mielestäni asian sillä, ettei mm. läheisyys, suutelu ym. tuntunut enää kivalta jos toinen haisee tupakalla.. Yleensä tupakoijilla itsellään on huono hajuaisti, tupakan turruttama. Ja eikö parisuhteessa kuuluisi kuunnella sen toisen osapuolen toiveita ja haluja ja yrittää löytää jonkinmoinen kompromissi? Itse en voisi tupakoida vuodesta toiseen jos vaimoni pyytäisi minua lopettamaan ja perustelisi asiaa edellä mainitusti ja jos lapsiakin olisi ottamassa isukista mallia? Mielestäni osoittaa aloittajan mieheltä todellista itsekkyyttä.T: Vaimon mielipiteellä ON väliä

• 4+4
        sam8 kirjoitti:

Viestiketjun aloittaja perusteli mielestäni asian sillä, ettei mm. läheisyys, suutelu ym. tuntunut enää kivalta jos toinen haisee tupakalla.. Yleensä tupakoijilla itsellään on huono hajuaisti, tupakan turruttama. Ja eikö parisuhteessa kuuluisi kuunnella sen toisen osapuolen toiveita ja haluja ja yrittää löytää jonkinmoinen kompromissi? Itse en voisi tupakoida vuodesta toiseen jos vaimoni pyytäisi minua lopettamaan ja perustelisi asiaa edellä mainitusti ja jos lapsiakin olisi ottamassa isukista mallia? Mielestäni osoittaa aloittajan mieheltä todellista itsekkyyttä.T: Vaimon mielipiteellä ON väliä

”Eikö parisuhteessa kuuluisi kuunnella sen toisen osapuolen toiveita ja haluja ja yrittää löytää jonkinmoinen kompromissi?” Juuri näin! Itse yritän omilla kommenteilla puuttuakin juuri tuohon, eli en ole tupakoinnin puolestapuhuja ollenkaan. Tuo edellä mainitsemani vertaus kun ei ollut oikein osuva, niin esimerkkinä voisin ottaa kuntoilun. Jos kiinnostuisin kuntoilemaan päivittäin, en pitäisi mitenkään oikeutettuna olettaa, että myös puolisoni alkaisi samaa tehdä, vaikka sen terveysvaikutus olisi kiistatta positiivinen.

• ssici kirjoitti:

Useimmat ihmiset muuttuvat elämän aikana, joskus sitä sanotaan kehitykseksi.

Joo, niinhän sitä usein "kasvetaan erilleen".

• yök66 kirjoitti:

Ehkä melkoisen turhaa verrata tupakointia ja television katsomista toisiinsa? Tupakointi nyt vissiin edelleen on terveydelle haitallista, eri suhteessa kuin sohvaperunointi...; )

Suurimmalla osalla ihmisistä näyttää olevan kova hinku tärvellä terveytensä konstilla jos toisellakin. Ja loput sitten vain pilaavat ilmapiirin suvaitsemattomuudellaan.

• Kokeilun arvoista

Minua askarrutti sama asia, eli itse on polta tupakkaa kuin viihteellä vklp, mutta mieheni polttaa joka ikinen päivä.
      Hän on etova tupakan hajun takia, ei tee mieli suudella häntä juuri tupakoinnin jälkeen ja sisäilma on tunkkainen savun kulkeutuessa parvekkeelta aina kotiin sisälle. Inhottavaa.
      Ongelma korjaantui sillä, että tilasin sähkötupakan ja päätös oli loistava.
      En ole katunut hetkeäkään. Sähkötupakkaa saa nikotiinittomana, tai halutessaan nikotiinillisena esim 12mg, 24mg tai 36mg vahvuisena.
      Itse poltan sähköröökiä 0mg, eli vain savun ja maun vuoksi.
      Mieheni sen sijaan ex tupakoitsijana vaihtoi normaalin tupakan nikotiinipitoiseen sähköröökiin, joka ajaa nikotiinin tarpeen / puutten.
      Ei tule vieroitusoireita kun saa nikotiinia.
      Käsille on tuttua ja samaa tekemistä kuin normi tupakoinnin myötä.
      Terveyden kannalta tervaa, häkää ja useimpia haitallisia kemikaaleja ei ole ja haitat ovat mitättömät normaaliin tupakkaan verrattuna.
      Mieheni ei enää ole etova haisten tupakalle, vaan puoleensavetävä tuoksuen lempeälle savullle; vanilja, mansikka, pinacolada, menthol, kirsikka, toffee, suklaa jne jne.
      Ennen aina välttelin suutelemista ja lähelläolemista tupakoinnin jälkeen, mutta sähkötupakan tultua kuvioihin, minä suorastaan hakeudun hänen luokseen. :D
      Sähköröökin hajut ovat erittäin mietoja, eli ne eivät ala ärsyttämään.
      Olen enemmän kuin tyytyväinen siihen, että tilasimme sähkötupakat.
      Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.
      Sähkötupakka tulee myös ajan kanssa halvemmaksi.
      Itse tilasin netistä laturilla uudelleen ladattavat eri mauilla täytettävät sähkötupakat. Ovat sikari tyylisiä ja kookkaan näköisiä ja hienoja.
      Niitä löytyy kuitenkin normaalin tupakan näköisenäkin esim 500 imua kestäviä "kertakäyttö" sähköröökejä. Jos on tapapolttaja, suosittelen ehdottomasti uudelleen ladattavaa röökiä.
      Täytyy viel' loppuun kertoa, että mieheni tupakkayskä loppui kokonaan kun hän oli polttanut 1-2 vkoa sähkötupakkaa. Eihän se terva ja nikotiini mitään herkkua ole elimistöllekään..

• gjjgylpmhg

Olet alusta asti tiennyt tosta miehes viasta ja nyt se ei sitten käykkään...

Toinen asia... nalkuttamalla ei asia parane.

• ssici

Eiköhän itse kukin muutu 20 vuodessa jonkun verran. Mielikin muuttuu. Jos ei kestä tupakointia, kannattaa erota tupakoivasta ihmisestä. Ei siinä sen ihmeempää.

• hmmmmmm
        ssici kirjoitti:

Eiköhän itse kukin muutu 20 vuodessa jonkun verran. Mielikin muuttuu. Jos ei kestä tupakointia, kannattaa erota tupakoivasta ihmisestä. Ei siinä sen ihmeempää.

Jos nyt tupakointi on ainoa asia mikä aiheuttaa erimielisyyttä, onko se nyt sentään eron peruste?, , , tulis vaan mieleen, että mistäs sen täydellisesti odotuksia vastaavan sitten löytäisi?

• ssici
        hmmmmmm kirjoitti:

Jos nyt tupakointi on ainoa asia mikä aiheuttaa erimielisyyttä, onko se nyt sentään eron peruste?, , , tulis vaan mieleen, että mistäs sen täydellisesti odotuksia vastaavan sitten löytäisi?

Jollekin tupakointi voi olla peruste erota, jos todella kärsii hajusta ja se tulee tupakoijan mukana sisälle ja haisee kodissa taustalla kaiken aikaa. Jos toisella puhkeaa astma tai tuoksuyliherkkyys tai tupakoimaton puoliso tulee raskaaksi ja oksentelee pelkästä hajusta. Tietenkään kaikille pelkkä tupakointi ei ole peruste.

Liittyyhän tupakointiin kaikenlaista muutakin, karsea aamurykiminen ja räkiminen, rahanmeno, hermostuminen ja kiukuttelu tilanteissa, joissa joutuukin olemaan ilman tupakkaa, terveysriskit, varsinkin ylipainon kera. Se on vähän sama kuin jos ihminen ei hoitaisi hygieniaansa, sekin on nimittäin osa terveyttä, itsestään huolehtimista. Kokonaisuus tietenkin ratkaisee, myös tupakoinnin määrä.

• Enhaluamuttakun....
        ssici kirjoitti:

Jollekin tupakointi voi olla peruste erota, jos todella kärsii hajusta ja se tulee tupakoijan mukana sisälle ja haisee kodissa taustalla kaiken aikaa. Jos toisella puhkeaa astma tai tuoksuyliherkkyys tai tupakoimaton puoliso tulee raskaaksi ja oksentelee pelkästä hajusta. Tietenkään kaikille pelkkä tupakointi ei ole peruste.

Liittyyhän tupakointiin kaikenlaista muutakin, karsea aamurykiminen ja räkiminen, rahanmeno, hermostuminen ja kiukuttelu tilanteissa, joissa joutuukin olemaan ilman tupakkaa, terveysriskit, varsinkin ylipainon kera. Se on vähän sama kuin jos ihminen ei hoitaisi hygieniaansa, sekin on nimittäin osa terveyttä, itsestään huolehtimista. Kokonaisuus tietenkin ratkaisee, myös tupakoinnin määrä.

Nikotiiniriippuvuus on vakava tauti. Luultavasti eroisin ilman että minut erotettaisiin jos minua VAADITTAISIIN lopettamaan. Olisi liian iso stressi.

• Minea6:lle
        Enhaluamuttakun.... kirjoitti:

Nikotiiniriippuvuus on vakava tauti. Luultavasti eroisin ilman että minut erotettaisiin jos minua VAADITTAISIIN lopettamaan. Olisi liian iso stressi.

Itse asiassa kyse ei ole pelkästään miehesi valinnasta sinun ja tupakan välillä, vaan myös siitä, että olet jo itse valinnut tupakan hajuhaitoista pääsemisen miestäsi tärkeämmäksi. Tällä lähtökohdalla voi olla vaikutusta myös miehesi valintoihin asian suhteen.

• Minea6

Kiitos kaikille asiallisista ja niistä epäasiallisistakin vastauksista. Itse olen tosiaan aikanaan parisuhteeseen lähtenyt siltä pohjalta, että yhdessä ollaan ja jos ongelmia tulee, niistä yhdessä keskustellaan , sovitellaan ja yritetään kompromissi löytää. Jos mieheni olisi tässä tupakka-asiassa tullut vähääkään vastaan, meidänkin tilanne olisi varmasti toinen. Kuten esimerkiksi ehdottamani tupakoinnin vähentäminen, deodorantin ja ehkä jopa partavedenkin käyttö, hampaiden pesu päivittäin, käsien peseminen tupakoitua ja muuta pientä jolla tupakan aiheuttamiin hajuhaittoihin voisi vaikuttaa....MItään edellisistä hän ei ole halunnut toteuttaa. Kun nyt joku taas minua natsiin tästä vertaa, omasta mielestäni minulla on oikeus valita haluanko tuhkakupin hajuista ihmistä suudella ja olla lähellä vai en. No miksi alunperinkään otin tupakoivan miehen? Silloin poltin itsekin ja mieheni lupasi jo seurusteluvaiheessa, ettei tupakasta tule mitään ongelmaa meidän parisuhteessa. Lupaus, joka jäi lunastamatta..Ja tuohon edelliseen kommenttiin, EN ole vielä valintaa tehnyt mutta sekin aika tulee..

• Minea6:lle

Totta, myös miehesi on oltava valmis kompromisseihin, jos siis molemmat osapuolet ylipäätään haluavat tosissaan jatkaa yhteistä taivalta. Jokaisessa parisuhteessa tarvitaan venyvyyttä, kun se toinen kuitenkin on ihan oma yksilönsä, joka ei mitenkään voi olla joka asiassa just miun maun mukkaan... Jossakin se venyvyyden rajakin tietysti kulkee, parisuhteessa ei pitäisi joutua koko ajan toimimaan itselleen luonnottamalla tavalla pelkästään toisen mieliksi, eikä myöskään jatkuvasti sietämään itselleen kertakaikkisen sietämättömiä asioita. Siinä kai se yhteensopivuuden määritelmä onkin, että jokapäiväiseen elämään kuuluvia pikku kompromisseja lukuunottamatta molemmat voivat olla vapaasti omia itsejään ärsyttämättä jatkuvasti toista suunniltaan.

Joka tapauksessa: ainakaan noihin perushygieniajuttuihin (käsien- ja hampaidenpesu) totuttelemisen järkevissä rajoissa ei luulisi olevan aikuiselle ihmiselle mitenkään ylivoimainen asia, jos niistä luistaminen on selvästi toista osapuolta häiritsevä tekijä. Mieheni lopetti tupakoinnin ennen minua, joten siinä vaiheessa, kun itse vielä käryttelin, kävin ulkona tupakalla erillinen "tupakkatakki" päällä ja pesin kädet ja huuhtaisin suun sisään tultuani. Ei se tietenkään kaikkea tupakanhajua poistanut, kaikkea muuta, mutta eipä mieheni toisaalta käryistä koskaan mitään valittanut. Asiaa ei tarvinnut miettiä enää ollenkaan sen jälkeen, kun vaihdoin sähkötupakkaan, siitähän noita hajuhaittoja ei tule.

Kenties ongelmanne onkin lähinnä tuo siippasi täysi vastaantulemattomuus asiassa(?). Ensialkuun kuulosti siltä kuin olisit valmis heivaamaan miehesi suurin piirtein pelkästään vaatteissa ja hengityksessä haiskahtavan tupakanhajun vuoksi - se taas saattaa tuntua miehestäsi hyvinkin loukkaavalta valinnalta (jos siis aiot ylipäätään ukaasiasi hänelle esittääkään). Niin tai näin, toivottavasti löydätte omalla kohdallanne toimivan kompromissin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223