Voiko niskanikama mennä pois paikaltaan, ja jos voi - missä sellaisen voisi käydä laitatuttamassa paikoilleen?
Itse harrastin trampoliinilla temppuilua ja hyppimistä (ihan valvonnassa ja opetuksessa) mutta onnistuin jotenkin tulemaan niskalleni alas. Lopetin harrastuksen - mutta en kertonut onnettumuudesda kenellekkään, kui vasta kahden kuukauden päästä menin röntgeniin. Ei siellä mitään, suorat nikamat oli. MUTTA onnettomuudesta lähtien kaksi nikamaani ovat niskassa olleet huomattavan koholla - voiko olla mahdollista että pois paikoiltaan tai jotain - mutta röntgenissä ei vain huomioitu? Onnettomuudesta on vajaa vuosi - nyt olen alkanut stressaamaan taas vaihteeksi tuota nikamien outoa asentoa. Mitä pitäis tehdä? Oireina vaan niskan väsymistä. Käyn säännöllisesti fysioterapeutilla skolioosin vuoksi, ja seuraavalla kerralla ajattelin ottaa asian puheeksi. Nyt olen itse kopeloinut niskaa, ja se on vähän kipeä.
Pelottaa vaan, että tuo nikamien hassu asento häiritsee jotenkin selkäydintä tai jotain - ei tosin mitään oireita - pelkään kuollakseni että selkäydin katkeaa tai jotain (tiedän tuon olevan täysin järjetön pelko näin vuoden jälkeen)
Onko siis mahdollista, että nuo kaksi nikamaa, jotka ovat selvästi koholla - olisivat pois paikoiltaan - ja olisiko se vaarallista. Ja onko tuo itse niskan "kopelointi" (yritän erilaisilla asennoilla saada nuo nikamat normaaleille paikoilleen) vaarallista?
Kiitos
Niskanikama pois paikaltaan?
19
6482
Vastaukset
- Phusiotherapist
Ole huoleti. Selkärangan olahaarakkeiksi kutsuttavat luut ovat erikokoisia eri nikamissa kaikilla. Etenkin kaularangan alaosan c6/7 haarakkeet erityisen kookkaita. Jos rtg ollut ok niin homma ok ellei sitten ole joitain muita erityisen voimakkaita oireita . ??
- Keskustelunalottaja
Kyseessä c4
- kiro hoitaa
Olisit jo kuollut, jos nikamat olisivat pois paikaltaan tai v'hintään 4 raajahalvaantunut.
Käy kiropraktikolla, joka hoitaa koko rankasi.
http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi
Luustosi lujaksi:
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm - Lääkäriin vaan
Mulle kävi näin 2000 talvena ollessani 18, putosin hevosen selästä (pään yli ja nato-ohjuslailla) jotenkin pääsin putoomaan selälleni, noh sitten aina hoettu sitä, että heti hevosen selkään, kiipesin takaisin ja putosin uudelleen (eli siis säikähtänyt ja säikkynä pysyi heppa) ja niskoilleen, kuulin karmaisevan rutinan ja liikutin sormia ensin ne liikkui, liikutin varpaita ne liikkui nousin istumaan ihan ok ja pääsin pystyyn ja taas kiipeämään hevosen selkään takaisin, totesin ei käynyt kuinkaan pystyn liikkumaan (pieniä muistikatkoja liittyi putoamisiin, mutta olin ollut silmät auki, kun hevosen omistaja on ollut vieressä). Nykyään on kaikenmaailman ongelmaa pitkin rankaa ja tod. näk oli vakavaa alunperinkin. 8 vuotta myöhemmin (raskauden takia) kävin tutkituttamassa rankani ja oli todella poikkeavaa aina niskasta-alaselkään asti ja jopa häntäluuhun (nikamien viereen oli moninpaikoin kasvattanut rustottumaa, vammat aiheuttaneet hyvin mutkaisen linjan koko rangassa ja kaularangassa on havaittavissa aavistuksen eteenpäin työntymistä) ja miksi tuo on päässyt käymään noinkin, on ollut hyvin todennäköisesti sen asteinen shokki etten ole tuntenut mitään outoa tai kipua ja sen jonkinajan kuluessa oli jo vammat alkaneet itse hoitaa itseään, sillä oli havaittavissa jopa vanhoja murtuma kohtia, jotka olivat väärin muodostuneet. Eli nykyään on ongelmia vaikka missä nikamissa ja kroonista välilevynpullistumaa ja jatkuvaa hermopinnettä, jotka ovat ihan päivittäisiä vaivoja aiheuttavia, poissulkematta sitä ainaista jonkin sortin päänsärkyä ja huimausta (jokapäiväisenä tottuneena) ja aina tulee uusia oireita tuohon rankaan liittyen.
Eli nuo vaikka tuntuisivat vähäpätöisiltä voi seurata myöhemmin noihin vammoihin liittyen kaikkea todella ikävää. Tämä vain siksi, että olen kuulemma minua hoitavalle lääkärille ensimmäinen vastaan tullut potilas (ei nuori) ja on harvinaista tuon kaltaiset vammat, että pystyy niiden kanssa elämään ja olemaan ja aina olen huomannut ajan vain pahentavan kaikkea. Eli nyt vain kaikki ne, jotka miettivät onko käynyt rankavammoja setvimään tilanne. Ei hyvä, jos saa itsekseen muokkautua, koska hyvin todennäköisesti tulee kärsimään sitten jossakin vaiheessa.- Lääkäriin vaan
Tuo potilas (ei nuori) tarkoitti siis sitä, ettei kyse ole ollut synnynnäisestä tai lapsen kasvun takia olevat poikkeamat, sillä löytyi minulta koulunlääkärin aikainen lausunto, jossa todettiin selkärangan olevan virheetön, eli ei ryhtivirheitä tms.
- kiro hoitaa
Kyllä murtuma aina särkee,joten jos sattuu onnettomuus, niin on hyvä käydä tutkimuksissa.
Koklasin just niskaa ja todellakin osa nikamhaarakkakkeista ovat ulompana kuin muut.
Eli ihan normaalia on.- Keskustelun alottaja
Mutta nämä ovat huomattavan koholla, aina kun niska paljaana niin joku huomauttaa. Ja yleensähän se on tuo c5 nikama joka koholla on, ja tässä mun tapauksessa c4. Mutta siis tämähän on jo lääkärissä tutkittu (tai siis röntgenissä), eikä mulla mitään puutumisoireita ole koskaan ollut. Ainoastaan tuo kohouma pelottaa kuollakseen. Että enhän minä lääkäriin pelkkien pelkojen takia kehtaa mennä..
- djfjdfjdrlld
Keskustelun alottaja kirjoitti:
Mutta nämä ovat huomattavan koholla, aina kun niska paljaana niin joku huomauttaa. Ja yleensähän se on tuo c5 nikama joka koholla on, ja tässä mun tapauksessa c4. Mutta siis tämähän on jo lääkärissä tutkittu (tai siis röntgenissä), eikä mulla mitään puutumisoireita ole koskaan ollut. Ainoastaan tuo kohouma pelottaa kuollakseen. Että enhän minä lääkäriin pelkkien pelkojen takia kehtaa mennä..
laita kuva niskasta jossa kohouma näkyy
- lausuntoa vailla?
Keskustelun alottaja kirjoitti:
No mitä lääkäri sanoi sinun röntgenkuvastasi?
- Keskustelunalottaja
lausuntoa vailla? kirjoitti:
No mitä lääkäri sanoi sinun röntgenkuvastasi?
Sanoi että suorat nikamat, mutta tämänkin lausunnon antoi puhelimitse isälleni. Eli ei kovin kummonen lausunto, ei sanonu koko kohoumasta sanaakaan.. Kuvaa voin tänään vielä laittaa (:
- Keskustelunalottaja
Keskustelunalottaja kirjoitti:
Sanoi että suorat nikamat, mutta tämänkin lausunnon antoi puhelimitse isälleni. Eli ei kovin kummonen lausunto, ei sanonu koko kohoumasta sanaakaan.. Kuvaa voin tänään vielä laittaa (:
Kuva tässä. Omasta niskasta on kyllä uskomattoman vaikeeta ottaa kuvaa.. Ja tossa pää vähän etukenossa, näkyy normaalia hiukan selkeämmin. Eli tota siis pelkään kuollakseni, mutta jos se lääkäri kerta sanoi, että suorat nikamat, niin onko tossa vaan joku haarake tai mikä lie koholla?
http://aijaa.com/A83GYW - Keskustelunalottaja
Kuva tässä. Omasta niskasta on kyllä uskomattoman vaikeeta ottaa kuvaa.. Ja tossa pää vähän etukenossa, näkyy normaalia hiukan selkeämmin. Eli tota siis pelkään kuollakseni, mutta jos se lääkäri kerta sanoi, että suorat nikamat, niin onko tossa vaan joku haarake tai mikä lie koholla?
http://aijaa.com/A83GYWKommentteja tuosta kuvasta? Nyt olen tässä viikon ollut tuntevinani jotain lihasheikkoutta, mutta varmaan vaan kuvittelen, kun pää täynnä näitä pelonsekaisia ajatuksia..
- jsjfj
Kommentteja tuosta kuvasta? Nyt olen tässä viikon ollut tuntevinani jotain lihasheikkoutta, mutta varmaan vaan kuvittelen, kun pää täynnä näitä pelonsekaisia ajatuksia..
Ihan normaalin näköinen niska ja ainut nikama mikä sattu silmään oli alaniskassa mutta ei näyttäisi miltään vakavalta ja tietääkseni melkein kaikilla on tuossa kohtaa samanlainen kohouma,joten no panic :)
- kiro hoitaa
Jos asia vaivaa, niin ainahan voit mennä röntgenkuvasi kanssa kiropraktikolle.
He tietää nämä jutut tai fysiatri.
http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi- Keskustelunalottaja
Voiskos joku vielä sen verta valaista, että mistäs saisin tuon räntgenkuvan haltuuni, tai edes nähdä sen, kun koko kuvauksista vajaa vuosi, eikä kellekkään sitä sillon näytetty. Lääkäri vaan puhelimitse sano tulokset.
Voiskos joku vielä sen verta valaista, että mistäs saisin tuon räntgenkuvan haltuuni, tai edes nähdä sen, kun koko kuvauksista vajaa vuosi, eikä kellekkään sitä sillon näytetty. Lääkäri vaan puhelimitse sano tulokset.
Kuvat saat itsellesi pyytämällä ne paikasta, josta ne on otettu. Tarvitse todennäköisesti huoltajasi hoitamaan asiaa.
Kuvassasi näin äkkipikaa näkyisi ns. vertebra prominens, joka luonnostaan on anatomisesti suurempi kaikilla ihmisillä, joillain enemmän kuin toisilla. Ottaen huomioon ikäsi (15 vuotta?) luustosi on vielä kehitysvaiheessa joten suosittelen, että lähdet hoidatuttamaan sitä kiropraktikkosi kautta välttääksesi pitkäaikaiset toiminnan muutokset jotka voivat myöhemmin ilmetä erilaisina oireina kivuista päänsärkyihin ja tasapaino-ongelmiin.
Mikäli nikamat olisivat paikaltaan olisit todennäköisesti päätynyt leikkauspöydälle jo kauan sitten joten ei syytä huoleen.
Ystävällisesti,
Juho Hynninen
http://kampinkiropraktiikka.fi
http://www.facebook.com/juhohynninenkiropraktikko
- sdasdsds
itse sain soittamalla röntgeniin, jossa kuvat otettiin. vissiin aika pitkäänkin voivat niitä säilyttää.
- Yks havaainto
Eipä tuo nyt ihan normaalilta näytä.
- Anonyymi
Käy atlasnikama käsittelyssä. Se löytyy Tammisaaresta. Niitä ei ole kuin yksi Suomassa. Itse kävin kuukausi sitten 01.02.2025. Itselläni alkoi heti helpottaan ja koko ajan vain paranee. Tässä : AtlasPROfilax Katso ja lue netistä hakusanalla. Atlasnikama niin selviää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2533482
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253474No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282014Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701696Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151409Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3861231Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501159Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007