Pakkovanhuus

Työkykyinen :)

Onko jokin ikä, jonka jälkeen nuorten ihmisten mielestä ikääntynyt on siinä vaiheessa, että hänet on ehdottomasti saatava hoivan piiriin?

Nuoret kirjoittavat palstoilla, kuinka he joutuvat huolehtimaan vanhuksistaan, jotka ovat jo jopa 70-vuotiaita, tai valittavat sitä, että mummo asuu yksin kaukana kaikesta ja häntä on käytävä vuoroviikoin hoitamasa, kun pappakin putosi katolta ja kuoli.

Moni kirjoittaja uhraa perheensä ja yhteiset hetkensä aviopuolison ja lasten seurassa ja matkustaa appivanhempia hoitamaan niin usein kuin pystyy.

Millaisia isovanhempia he ovat, jotka tällaisen uhrauksen ottavat vastaan? Ovatko ikääntyneet yhä tänään niin avuttomia, etteivät pärjää ilman lapsiaan? Ovatko yhteiskunnan antamat avut vähentyneet siinä määrin, että toiselta puolen maata on tultava vanhuksista huolehtimaan?

Kuka on vanhus?

2

249

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minnikäinen

No, minä ainakin aion huolehtia äidistäni mutta hän onkin sellainen persoonaj jonka kanssa varmasti pystyy kompromisseihin asumisen suhteen. Jos haluaa pitää kiinni siitä maalaistalosta 600 km päässä niin onhan se vaikea tulla auttamaan kun on ne omat työt yms. velvollisuudet kun ei sitä työtäkään siellä maalla meille nuorille ole niin ihanaa kuin olisikin. Miksei vanhuksia voitaisi siirtää asumaan lähemmäs lapsiaan? Ymmärrän toki, että on vaikea luopua rakkaista kotiseuduistaan, mutta on myös vaikea hoitaa ja auttaa pitkien matkojen päästä. Eihän se lähelläkään asuminen aina asiaan auta, toki nuorempi väki on itsekästäkin.

• Huolenpitoa

Visainen - ja ehkäpä myös moraalinen - kysymys tässä. Yhteiskuntarakenteemme on muuttunut vuosikymmenten saatossa sellaiseksi, että perheet elävät ylhäisessä yksinäisyydessään - myös vanhukset. Se on surullista.

Jos itse ei kykene/halua hoitaa vanhuksiaan, niin ainahan voi ostaa vanhukselle joko kunnallista - tai yksityistä hoiva-, koti- ja siivouspalvelua sekä turvapuhelimen. Sekin on huolenpitoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe