Vaikuttaakohan pyörään sijoitettu laatutaso ja rahamäärä paljonkin tahkoMTB :n loppuaikaan?
Paljonko loppuaika paranee jos ostan 500..700 euron hintaisen 29 maasturin sijasta 1000..1500 euron hintaluokan 29 radon/canyon merkkisen ns. laatupyörän?
Pyörän hinnan vaikutus TahkoMTB:n loppuaikaan
9
208
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyöräi
Paranee jo tuossakin välissä, koska kalliimmassa pyörässä on parempi ajettavuus. Ainakin haarukka ja runko ovat parempia.
Suoranainen vaikutus ajoaikaan on vielä ainakin siirryttäessä keskihintaluokkaan, eli kolmen tonnin kieppeille. Runko on mielyttävämpi ajaa kovaa, keula on säädettävissä pitämään ihan toisella tavalla, kevyemmät kiekot reagoivat herkemmin ja osasarja toimii paremmin likaisenakin. Siitä ylöspäin, voi olla kyse enää sekunneista kilometrillä.
Jos Tahkolle lähtee vain ajamisen riemusta, niin sen voi toki tehdä tuollaisella tonni viidensadankin maasturilla. Jos aikoo kilapilla, niin harastukseen on panostettava enemmän.- jäitäkupoliin
Normiajajalla ajotaito ja kunto tekee 99,6% - 100% ajasta. Loput fillarista. Huippukuskit toki saavat pyörästään enemmän irti jolloin sen välineen vaikutus on isompi.
- talvi polkija
Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?
- alkup.tuna
talvi polkija kirjoitti:
Paljonko veikkaatte aikaeroa semmosessa noin neljän tunnin suorituksessa eri hintaisten maastopyörien välille?
Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.
- Alkup. Maantiepyöräi
alkup.tuna kirjoitti:
Neljän tunnin suoritus kestää neljä tuntia, oli pyörä millainen tahansa :) Jos taas ajetaan jokin tietty matka, kovakuntoinen ja hyvä tekniikkainen ajaa samoja aikoja halvalla sekä kalliilla pyörällä. Tosin kalliimmilla mukavammin ja helpommin. Kunto ja taito se on, millä pyörä liikkuu, ei hintalappu.
Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.
On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.
Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono. - kokemus-k
Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:
Jonkin verran maastossakin ajaneena väitän, ettei tuo ihan pidä paikkansa. Nopeusero on todennäköisesti maastossa vielä isompi, kuin maantiellä! Parempi jousitus antaa paremman otteen polkuun. Paremmalla rungolla on mielyttävämpi ajaa ja jaksaa pidempään. Kevyemmillä kiekoilla jokainen kiihdytys on jonkin sekunnin nopeampi jne. Ensiasennusrenkaiden osuuden unohtaisin, koska halpiksen ensiasennusrenkaita ei kai kukaan todellisuudessa käytä.
On ihan turha väittää, ettei pyöräily olisi välineurheilua. Itse kunkin on mietittävä, paljonko on valmis mukavuuteensa sijoittamaan. Siitä on kuitenkin enemmän kyse kuntoilijalla, kuin sekunneista ja minuuteista.
Totta on toki se, että kovakuntoinen kaveri, jolla on hyvä tekniikka, ajaa lujempaa oli pyörä hyvä, huono tai erittäin huono.Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.
Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta. - LZ 127
kokemus-k kirjoitti:
Huomattava aikaparannus vaikka Tahkolla kuitenkin edellyttää että kaiken paremman pyörän antaman edun todella käyttää hyväkseen. Ja epäilen että tavallinen harrastaja hyvin harvoin tekee niin. Yleensä pitkät matkat ajetaan sitä itselle sopivaa "normivauhtia" jos pyörä vain siihen pystyy. Paremmalla pyörällä se vain kuluttaa vähän vähemmän energiaa ja tapahtuu mukavammin.
Oikea kilpapyöräilijä toki pystyy ja osaa ulosmitata jokaisen pyörästä lähtevän hyödyn mutta väitän että moni keskitason harrastaja ajaa kalliimmalla pyörällä hyvin lähelle saman ajan kuin halvemmallakin, vain hieman parempivoimaisena ja tyytyväisempänä.
Ja täytyy huomata että Tahkon tapaisella pitkällä matkalla loppuaikaan vaikuttaa ratkaisevasti myös sen vuotinen keli, lämpötila yms. seikat jotka vuodesta riippuen joko lisäävät tai vähentävät pyörän vaikutusta.Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…
LZ 127 kirjoitti:
Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…
Pyörän painoonkin tulee jonkin verran eroa, kun hinta kolminkertaistuu. (Kyse on välistä 500e .. 1500e) Maastossa kuskin tai pyörän "ylipaino" tuntuu enemmän kuin maantiellä. Jonkin verran parempi kunto saa olla sen 500e pyörän kanssa, että pysyy kevyempien pyörien rytmissä mukana.
- kokemus-k
LZ 127 kirjoitti:
Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…
"Aloituksessa oli kyse halvimmillaan vain 500 euron pyöristä. Sellaisissa ei välttämättä ole edes vaimennusta haarukassa. Luulisi, että siinä tapauksessa hiukan paremmalla pyörällä uskaltaisi ajaa vähän nopeammin…"
Kokemuksen mukaan Tahkolla ei aloittelevalla harrastajalla (joka edes ajattelee 500e pyörällä ajamista) kyse ole siitä miten kovaa uskaltaa ajaa vaan miten kovaa yleensä jaksaa ajaa koko tuon matkan.
Mutta en siis ole kyllä ollenkaan sitä vastaan että pyörään satsataan, päinvastoin. Ajan parantamisen takia sitä ei kyllä kannata tehdä. Kunnon ja ajotaidon kehittäminen vaikuttaa loppuaikaan paljon enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565360Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212367- 1141607
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2321564- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3101116- 721047