Painonhallinta

venlamaaria

Olen 52-vuotias normaalipainoinen eli painoindeksi on 24,0. Kuinka moni täällä pitää painonsa kurissa ihan mielenkiinnosta kyselen. Itselläeni terveys on tärkeä ja siksi en päästa painonai nousemaan. Mielestäni painonhallinta on paljon helpompaa kun laihdutus. Tästä on tullut jo minulle elämäntapa syön terveellisesti, liikun säännöllisesti tietenkin välillä herkutteneln. Olen sitä välillä ihmetellyt kuinka monet ovat niin välinpitämättömiä painonsa ja terveytensä suhteen. Ylipaino tässä iässä tuo monia sairauksia kuten diapetes, verenpain, korkea kolesteroli. Terveyden huollossa pitäisi enemmän paneutua ennaltaehkäisevään terveydenhoitoo. Saataisiin paljon enemmän aikaan. On harmi että vieläkään lääkärit eivät määrää niitä liikunta reseptejä, kehoittavat kyllä laihduttamaan mutta monikaan ei siitä piittaa. Eihän sitä tiedä mitä sairauksia sitä on itselle tulossa voihan tulla vaikka syöpä mutta hyväkuntoisena ihminen jaksaa paremmin myös taistella sairauksia vastaan.

60

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Painoindeksit on vain viitteelliset. Mulla on tällä hetkellä 22,1, mutta alkukeväällä oli (näköjään nyt kun googletin) 23,9 ja se on mun kropalle aivan liikaa.

Elämä on mulle ollut yhtä jojoilua, viiden vuoden sykleissä tapahtuu aina joku elämänmuutos joka suoraan sanoen on lihottanut :) BMI:n mukaan alle 24, mutta kuten sanoin, mun rangalle liikaa. Ehkä mulla on ollut hukassa se minkä sä oot saavuttanut, terveellisen elämäntavan. Tiedän kuitenkin että on tapahtumia elämässä jotka vievät turmion tielle, masennus, sairaus... ja tiedän että laihduttaminen vaatii äärettömästi itsekuria ja psyykkistä jaksamista. 10nenkin kiloa on suuri urakka!

Ja joo, lääkärit saisivat rohkaista ihmisiä myös syömään terveellisesti, muutenkin kuin vain aiheuttamalla huonoa omatuntoa potilailleen. Passittaisivat vaikka ravitsemusterapeutille. Tai kela voisi antaa alennusta kuntosalille ja personal traineria varten :)

Ite koen lievän depiksen aina kun on ylipainoa, tunnen itseni läskiksi ja rumaksi. Vaikuttaa siis hyvin paljon mun mielialaan.

• J ä r k i -puhetta koko aloitus.

Länsimaisen lääketieteen tulisi oireiden poistamisen sijaan keskittyä niiden aiheuttajan hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Joskus muinoin Kiinassa kylän asukkaat maksoivat säänöllisesti lääkärilleen.
      Jos joku sairastui, palkanmaksu keskeytyi koska lääkäri oli epäonnistunut potilaan opastamisessa ja ennaltaehkäisevässä hoidossaan.

Hyvä systeemi.

• Tieto, taito, tahto

Viisasta ja valistunutta ajattelua. Tätä en itsekään lakkaa ihmettelemästä: miksi ihmeessä valistus, tieto, taito ja ennaltaehkäisy ovat terveydenhuollossamme unohdettu osio?

Joitakin vuosia sitten julkaistiin, että lääkärit voivat kirjoittaa liikuntareseptejä. Yhtään sellaista ei ole ikinä tullut vastaan enkä tiedä ainuttakaan, edes tohtoria, joka niitä kirjoottelisi.

• kaikinpuolinterve

Onneksi on ohitse se elämänvaihe jolloin piti päivittäin punnita ja laskea painoindeksiä. Nykyään riittää kun peilistä katsoo iloinen hyvinvoipa ikäisekseen ihan kivannäköinen ihminen. Terveys ei ole pelkästään kehon terveyttä, vaan mieli näyttelee hyvin suurta osaa hyvinvoinnissa. Hyväksymällä itseni ja muut voin paljon paremmin, kuin aikanaan jolloin piti kilvotella ulkonäön ja terveellisyyden lippua liehutellen.

• venlamaaria

Ei painonhallinta ole muuta kun sitä että katsoo mitä syö ja koska syö. Ei tarvi mitään hihkitreenejä vetää, riittää normi lenkkeily jo pelkkä kävelykin riittää. Toki on niitä ihmisiä jotka ylipainosta huolimatta ovat terveitä ja hyväkuntoisia, ne geenit on vaan toislilla paremmat kun toisilla. Enkä usko että ylipainosta sillon on mitään haittaa ja jos se ei itseä häiritse. Tää on mulla elämäntapa eikä ole mitenkään vaikeaa pitää painoa kurissa. Jojo laihdutus on pahasta koska se tuppaa viemään ne lihakset joita juuri tarvitaan energian kulutukseen. Jojoilu lisäksi monesti saa kropan ns. säästöliekille. Olen tälläinen terveysintoilia mutta haluan että se ruoka mitä syön on oikeeta ja terveellistä ruokaa. Kyllä se niinkin on että moni voi vähentää tai jättää lääkitystä vähemmälle pelkästään laihduttamalla. Sitten on vielä nämä tuki ja liikuntaelinten sairaudet johon liika paino vaikutta, kuten nivelrikko yms.

• kaikinpuolinterve
        venlamaaria kirjoitti:

Ei painonhallinta ole muuta kun sitä että katsoo mitä syö ja koska syö. Ei tarvi mitään hihkitreenejä vetää, riittää normi lenkkeily jo pelkkä kävelykin riittää. Toki on niitä ihmisiä jotka ylipainosta huolimatta ovat terveitä ja hyväkuntoisia, ne geenit on vaan toislilla paremmat kun toisilla. Enkä usko että ylipainosta sillon on mitään haittaa ja jos se ei itseä häiritse. Tää on mulla elämäntapa eikä ole mitenkään vaikeaa pitää painoa kurissa. Jojo laihdutus on pahasta koska se tuppaa viemään ne lihakset joita juuri tarvitaan energian kulutukseen. Jojoilu lisäksi monesti saa kropan ns. säästöliekille. Olen tälläinen terveysintoilia mutta haluan että se ruoka mitä syön on oikeeta ja terveellistä ruokaa. Kyllä se niinkin on että moni voi vähentää tai jättää lääkitystä vähemmälle pelkästään laihduttamalla. Sitten on vielä nämä tuki ja liikuntaelinten sairaudet johon liika paino vaikutta, kuten nivelrikko yms.

Kaikkien ei vain tarvitse ajatella painonsa hallintaa kun se hoituu ihan luonnostaan, ilman mitään sen kummempaa tarkkailua. Nuoruusvuosista on painoa tullut lisää n. 5 kg, mikä varmaankin ihan normaalin rajoissa. Olen aina ollut hoikka, joskus vaan yritin olla hoikempi kuin mikä luonnollinen olomuotoni on ja se sai minut kontroloimaan syömisiäni ja liikkumisiani, onneksi tuli iän myötä järki päähän. Luontaista liikuntaa tulee meillä maalaisilla ihan tarpeeksi, kuntosalikin on täällä ihan omassa pihapiirissä.

• Rattus sp,

Ihan hyvä aloitus.. Liiallinen ylipaino ei paranna kenenkään elämän laatua. En usko laihdutukseen, ainoastaan terveelliseen ruokavalioon ja liikuntaan. Jos nämä eivät ole kohdallaan, niin painonnousu alkaa tasaisesti nousta. Huomaan tuon painnonnousun tilanteissa, joissa olen yliväsynyt työtaakasta ja elämänhallinta hetkeksi pettää.

Olen onnelllisessa asemassa sen suhteen, että viikolla syön työpaikan läheisessä Amicassa. Salaattipöytä on hyvä ja suurin osan lautaseni sisällöstä tulee sieltä,

Pitäisi ottaa vain itseään niskasta kiinni, että liikunta ei jäisi vain pyöräilyksi tai lenkkeilyksi koiran kanssa. Kodin ruokavarastoissa ei ole mitään muuta herkkua kuin 90 %:sta tummaa suklaata, hunajaa ja hmmm.. kaakaota. Tuon kaakaon olen vaihtamassa parempilaatuiseen, reilun kaupan kaakaoon.

Hyvä aloitus, vaikka kirpaisikin, kun tietää käsivarsissa ja vatsan kohdalla olevan ylimääräistä :).

• Painoindeksi on 23. Painonhallintaan ei tarvitse ajatuksia uhrata, eikä siksi syömisiä miettiä. Herkuistakaan ei tarvitse kieltäytyä. Toki yritän syödä terveellisesti, ylensyömättä. Jonkin verran tulee liikuttuakin, koiran pakottamana.

Eli paino-ongelmista ei ole tietoakaan. Mutta, me olemme erilaisia. Toisille kiloja kertyy herkemmin kuin toisille. Ei se välttämättä tarkoita välinpitämättömyyttä painonsa ja terveytensä suhteen, jos on ylipainoa. Yritystä voi olla silti enemmän, kuin uskotkaan. Toki on niitäkin, jotka eivät edes yritä.
      Näille yleistäjille tekisi joskus hyvää joutua jonkun sellaisen housuihin, jolle ylipainoa kertyy, vaikka mitä tekisi.

• Painoni pysyy normaalina noudattamalla suht terveellisiä elämäntapoja. Syön kohtuudella kaikkea ja himoliikkujana liikun paljon. Hyviä geenejä on myös kiittäminen.

Toiset syövät suruunsa, minä lisään liikuntaa ollessani allapäin. Mikään ei ole parempaa lääkettä alakuloon kuin kunnon hikitreeni. Tätä lääkettä olen viime aikoina syönyt paljon ;)

Painoni heittelehtii korkeintaan kilon suuntaan tai toiseen. Syön useita pieniä annoksia päivässä. En kiellä itseltäni oikeastaan mitään.

Elämässä saa ja pitää olla nautintoja. Tämän päivän olen viettänyt luonnon helmassa. Nuotiolla paistoin kaksi makkaraa ja nautin ne siiderin kera, jälkkärinä kermakahvi ja maailman isoin muffinssi. Tällaisten päivien jälkeen keho hieman toruu, mutta mieli on balansissa ja se on minulle tärkeämpää juuri tällä hetkellä.

• Painoingekseistä mitään tiedä, täyttä humpuukia.
      Pituutta 174 ja painoa 78, kun peiliin katsoo, nii koht sopusuhtaisen näkönen.
      Ja siinä ei ole terveellisillä elintavoilla mitään tekemistä, niitä mulla ei ole.
      Syöminen on mitä sattuu, ja milloin siihenkin touhuun aikaa jää.
      Nykyään näyttää tuota ressiä olevan sen verran, ettei ruokakaan paljon maistu.
      Verenpaine on niin hyvä, ettei paremmin voi olla. Kymmenen vuotta sitten oli kolesterolia, eipä tuo ole haitannut. Ei sitä sen jälkeen ole mitattu.
      Eilen tuli liikuntaa työn puolesta yli puolen yön. Rankkaa oli liikunta, paikat vieläkin kipeenä. Tänä iltana ajattelin lopettaa puol-yheksän aikaan.

• vanahanaakka

Pituutta 165 ja painoo 65, mitään indeksiä en oo koskaan laskenu. Syön mitä milloinkin, ei ole tarvinnut kranttuilla kun kilpirauhasen "ongelma" pitää läskit loitolla ja köyhällä ei ole varaa nirsoilla.

• 21,3

Olen n. 50-kymppinen nainen, olen aina ollut hoikka. En tarkkaillut painoani
      nuorena, sain syödä mitä vaan, ja silti pysyin hoikkana, vasta joskus täytettyäni
      40 sain ruveta hiukan katsomaan mitä suuhuni pistin. Olen koko aikuisiän harrastanut
      reippaita kävelylenkkejä muutaman kerran viikossa, saleista en piittaa.
      Tällä hetkellä painoindeksini on 21,3, se on suurin mitä se koskaan on ollut (165 cm/58 kg).
      Kumma kyllä 10 vuotta vanhat vaatteet sopivat täysin, olen silti saanut 2-3 kiloa lisää tässä
      10 vuoden aikana. Kilot ovat ilmeisesti jakautuneet niin tasaisesti, kun en itsekään koe että
      olisin lihonut. En haluasikaan olla eri mitoissa, koska näissä mitoissa minulle istuu täydellisesti
      koon 34 mekot ja yläosat ja koon 36 alaosat, nuorempana ollessani todellakin hoikka,
      minulla oli vaikeata löytää istuvia vaatteita. Voisi sanoa, että vaatteet ovat harrastukseni,
      joten haluan senkin takia pysyä hoikkana, jotta kaikki vaatteet näyttäisivät hyvältä.
      Olen oikeastaan esteetikko kaikissa asioissa.

En ymmärrä, että niin moni päästää itsensä lihomaan, se ei näytä hyvältä ja se ei ole
      terveydelle hyvää. Minusta painonhallintaa on suhteellisen helppoa, laihduttaminen
      olisi varmaan paljon vaikeampaa, joten miksi päästää itsensä siihen kuntoon.
      Kuinka moni lihava voi oikeasti sanoa olevansa tyytyväinen tilaansa?

• päivän naurut

sitä minä ihmettelen että miten kaikki fiksut, kauniit ja hoikat osuvat kirjoittelemaan tänne missä ei kirjoitella omalla nimellä ja kuvalla

• Älä ihmettele jonnin joutavia, vaan kerro omasta painonhallinnastasi. Siitähän aloituksessa on kysymys :)

Minun mielestäni normaali- eli ihannepaino on tavoiteltava asia juurikin sen takia, että ali- ja ylipaino on terveysriski. Esim. närästystä esiintyy normaalipainoisilla vähemmän kuin ylipainoisilla, if you know what I mean ;)

• päivän naurut
        m.malgrande kirjoitti:

Älä ihmettele jonnin joutavia, vaan kerro omasta painonhallinnastasi. Siitähän aloituksessa on kysymys :)

Minun mielestäni normaali- eli ihannepaino on tavoiteltava asia juurikin sen takia, että ali- ja ylipaino on terveysriski. Esim. närästystä esiintyy normaalipainoisilla vähemmän kuin ylipainoisilla, if you know what I mean ;)

ei närästä eikä pieretä, kun karppaa

eikä kannata nyt sanoa että karppaus minulla on painonhallintaa, sillä olen aina ollut normaalipainoinen, myös ennen karppausta

• päivän naurut kirjoitti:

ei närästä eikä pieretä, kun karppaa

eikä kannata nyt sanoa että karppaus minulla on painonhallintaa, sillä olen aina ollut normaalipainoinen, myös ennen karppausta

Karppauksessa on varmasti hyvät puolensa, mutta en usko, että kovien rasvojen suosiminen pidemmän päälle on terveyden kannalta myönteinen asia.

• m.malgrande kirjoitti:

Karppauksessa on varmasti hyvät puolensa, mutta en usko, että kovien rasvojen suosiminen pidemmän päälle on terveyden kannalta myönteinen asia.

Ei karpatessa tarvitse syödä yhtään enempää kovia rasvoja kuin leipäpasta -linjallakaan.

• oikoja kirjoitti:

Ei karpatessa tarvitse syödä yhtään enempää kovia rasvoja kuin leipäpasta -linjallakaan.

Tietämykseni karppauksesta lienee puutteellinen, koska sanasta karppaus minulle tulee ensimmäisenä mieleen munat ja pekoni ;)

Vähähiilihydraattinen ruokavalio kuullostaa paremmalta. Noudatanhan sitä jossain määrin itsekin esim. valkoisten jauhojen käyttö on aika lailla minimaalista.

• m.malgrande kirjoitti:

Tietämykseni karppauksesta lienee puutteellinen, koska sanasta karppaus minulle tulee ensimmäisenä mieleen munat ja pekoni ;)

Vähähiilihydraattinen ruokavalio kuullostaa paremmalta. Noudatanhan sitä jossain määrin itsekin esim. valkoisten jauhojen käyttö on aika lailla minimaalista.

Myös "hiilihydraattitietoinen" on käyttökelpoinen sana. Tiukan rajoittamisen sijaan hiilarit pyritään nauttimaan terveellisistä lähteistä, kuten vihannekset, hedelmät, pähkinät jne.

• oikoja kirjoitti:

Myös "hiilihydraattitietoinen" on käyttökelpoinen sana. Tiukan rajoittamisen sijaan hiilarit pyritään nauttimaan terveellisistä lähteistä, kuten vihannekset, hedelmät, pähkinät jne.

Kerrankin järkeviä uutisia suuresta maailmasta. New Yorkiin on perustettu pelkästään puuroon keskittyneitä lounasravintoloita. Kaurapuuro on pop.

Aamukahvi kera kahden ruisleivän pitää tämän naisen tiellä. Ruisleipä on vertaansa vailla oleva terveystuote, kansallisaarre suorastaan. Miksi kukaan siitä haluaisi luopua?

• *.*
        m.malgrande kirjoitti:

Kerrankin järkeviä uutisia suuresta maailmasta. New Yorkiin on perustettu pelkästään puuroon keskittyneitä lounasravintoloita. Kaurapuuro on pop.

Aamukahvi kera kahden ruisleivän pitää tämän naisen tiellä. Ruisleipä on vertaansa vailla oleva terveystuote, kansallisaarre suorastaan. Miksi kukaan siitä haluaisi luopua?

Hiilarinäkökulmasta ruisleipä on käytännössä ihan sama kuin pulla. Pikkasen hitaampia kuin pullassa mutta sokeriksi muuttuu suht rivakasti.

• ei viljoja kiitos
        m.malgrande kirjoitti:

Jos aamulla kaurapuuroa syön niin nälkä on jo ennen lounasaikaa, jos syön salaatin ja pari munaa niin lounaspöytään voin mennä ilman nälkää. Ruisleipä laittaa vatsan sekaisin ja aiheuttaa ilmavaivoja.

• *.* kirjoitti:

Hiilarinäkökulmasta ruisleipä on käytännössä ihan sama kuin pulla. Pikkasen hitaampia kuin pullassa mutta sokeriksi muuttuu suht rivakasti.

Niin varmaan onkin juurikin hiilarinäkökulmasta katsottuna. Minä katselen vähän toisesta vinkkelistä ja janalla katsottuna ravintoarvoiltaan pulla ja ruisleipä ovat ääripäissä. Köyhä ja rikas :)

• ei viljoja kiitos kirjoitti:

Jos aamulla kaurapuuroa syön niin nälkä on jo ennen lounasaikaa, jos syön salaatin ja pari munaa niin lounaspöytään voin mennä ilman nälkää. Ruisleipä laittaa vatsan sekaisin ja aiheuttaa ilmavaivoja.

Minä syön klo 6 kaksi ruisleipää ja kahvin, klo 8 syön usein puuron ja klo 11 lounaan.. Aterioiden väli ei ole koskaan yli kolme tuntia.

Viljat eivät sovi kaikille. Rukiin syöminen ei aiheuta minulle minkäänlaisia "ongelmia".

• Sinnittelen tässä

Mitään indeksejä rupea laskemaan. Minulle riittää, että mahdun viimevuotisiin eli kutakuinkin M-kokoisiin vaatteisiin. En liiku enkä muutoinkaan rääkkää itseäni. Inhoan kaikkea liikuntaa.

Kunhan jotenkin selviytyy päivästä toiseen, niin siinä on tavoitetta riittämiin.

• hjöördis-täti

Mielestäni lääkäreiden pitäisi tarttua kovalla kädellä alkoholin käyttöön mielummin kuin painoindeksien kyttäämiseen.
      Kaljan, siiderin ja viinin lipityksestä on tullut isolle joukolle työikäisiä lähes jokailtainen tapa. Alkoholi sairastuttaa ja tappaa eniten juuri työikäisiä ihmisiä. Ihan tavallistenkin ihmisten naamasta näkee että vinkkua kuluu. Silmäpussit roikkuvat yhtä ilottomasti kuin suupieletkin.
      Itse olen ollut lapsesta asti lihava. En siis ole "päästänyt itseäni repsahtamaan". Olen aina liikkunut ja tehnyt fyysisesti raskasta työtä. Olen myös laihduttanut teini-iästä lähtien. Toisin sanoen jojoillut. Pudotettuja kiloja on kertynyt satoja. Olen aina ollut lääkäreiden silmätikkuna vaikka olen harvinaisen terve. Edes flunssat eivät iske minuun toisin kuin pienikokoisempiin kollegoihin. Liikunta ei ole mikään laihdutuskeino. Nyt 58 vuotiaana huomaan että mikään ei ole laihdutuskeino kun läski on ja pysyy. Vuosi on taas vierähtänyt ilman makeita herkkuja ja juomia. Kasviksia jokaisella aterialla. Täysjyväviljat, hedelmät, rasvattomat viilit ja jogurtit, marjat....
      Mutta mitäpä minä näitä. Ihmiset joilla ei koskaan ole ollut ylipainoa ovat parhaat neuvojat tässäkin asiassa :)
      Kun hoikkuus on se ainut onnelliseksi tekevä olomuoto niin luulisi teidän täydellisten olevan niin autuaassa mielentilassa että nauttisitten omasta elämästänne ja jättäisitte meidät huono-onnisemmat rauhaan. Nauttikaa elämästänne!

• -----

Mistä lekuri tietää kenenkään alkon käytöstä, jos se ei näy edes labrakokeissa?
        Ja potilas kieltää.

Älä ole yksinkertainen.

• "Pudotettuja kiloja on kertynyt satoja."

Olet itse todistanut että elimistösi reagoi kalorivajeeseen, joten lihavuutesi johtuu liiasta energian saannista.

Jos et kykene syömään sopivaa määrää, on syöminen sinulle sijaistoimintaa tai syöt ruokaa joka ei pidä nälkää ja aiheuttaa mahdollisesti verensokerin heilahtelua.

• herkuttelijako?
        oikoja kirjoitti:

"Pudotettuja kiloja on kertynyt satoja."

Olet itse todistanut että elimistösi reagoi kalorivajeeseen, joten lihavuutesi johtuu liiasta energian saannista.

Jos et kykene syömään sopivaa määrää, on syöminen sinulle sijaistoimintaa tai syöt ruokaa joka ei pidä nälkää ja aiheuttaa mahdollisesti verensokerin heilahtelua.

Niin sitä meille herkkupersuksille tuppaa käymään, tulee aina niitä lankeemuksia. Jouluntienoo saa aikaan muutaman kilon lisäyksen, joka sitten tammikuulla hikoillaan pois. Kesällä syöpöttelen aina ainakin viiden kilon verran ylimääräistä, se pitää ehtiä saada pois taas ennen joulukiloja. Tämmöstä tää on kun selkäranka on kuminauhasta, eikä elämä tunnu kivalta jos aina tarvii kaikesta hyvästä kieltäytyä.

• venlamaaria

On totta että alkoholi todella on osalla ylipainon syy. Suomalaiset käyttävät paljon alkoholia nykyään myös naiset enenvissä määrin. Minulle ei sovi siiredit, kaljat tai edes viini kun todella harvoin käytettynä. Alkoholin käyttö minulla nostaa ainakin hetkellisesti paino jos illalla ottaa muutaman ja vielä syö hyvin niin kyllä on aamulla ne silmäpussit ja nesettä kertynyt kroppaa. Voi vaan kuvitella että jos tätä harrastas useammin niin varmaan näkys painossa ja ulkonäössä.
        " Nyt 58 vuotiaana huomaan että mikään ei ole laihdutuskeino kun läski on ja pysyy. Vuosi on taas vierähtänyt ilman makeita herkkuja ja juomia. Kasviksia jokaisella aterialla. Täysjyväviljat, hedelmät, rasvattomat viilit ja jogurtit, marjat....
        Mutta mitäpä minä näitä. Ihmiset joilla ei koskaan ole ollut ylipainoa ovat parhaat neuvojat tässäkin asiassa :)
        Kun hoikkuus on se ainut onnelliseksi tekevä olomuoto niin luulisi teidän täydellisten olevan niin autuaassa mielentilassa että nauttisitten omasta elämästänne ja jättäisitte meidät huono-onnisemmat rauhaan. Nauttikaa elämästänne!"
        Minulla on ollut aiemmin myös aiemmin paino-ongelmia, en todellakaan halua ketään mollata. Ne joille ylipaino ei aiheuta sairauksia saavat olla todella onnellisia. Minun kohdallani tilanne on tämä että loppuelämäni joudun tarkkailemaan painoani. Siksi olen valinnut tämän painon hallinna elämän tavaksi. Tämä on minulla ainut tapa jolla toivon pysyväni terveenä. Teen siis oman osuuten terveytyeni eteen. Ikää tulee koko ajan lisää, uskon kuitenkin että tämä elämän tapa hidasta sairauksine puhkeamista. Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla häneltä saat hyviä vinkkejä ruokavalion suhteen. Syöminen voi olla terveellistä mutta esim. liika leivän syönti pitää hyvin painon korkeana.

• Ei se painoindeksi todellakaan kerro juuri mitään, kun meitä on eri kokoisia ja mallisia.

• hjöördis-täti
        venlamaaria kirjoitti:

On totta että alkoholi todella on osalla ylipainon syy. Suomalaiset käyttävät paljon alkoholia nykyään myös naiset enenvissä määrin. Minulle ei sovi siiredit, kaljat tai edes viini kun todella harvoin käytettynä. Alkoholin käyttö minulla nostaa ainakin hetkellisesti paino jos illalla ottaa muutaman ja vielä syö hyvin niin kyllä on aamulla ne silmäpussit ja nesettä kertynyt kroppaa. Voi vaan kuvitella että jos tätä harrastas useammin niin varmaan näkys painossa ja ulkonäössä.
        " Nyt 58 vuotiaana huomaan että mikään ei ole laihdutuskeino kun läski on ja pysyy. Vuosi on taas vierähtänyt ilman makeita herkkuja ja juomia. Kasviksia jokaisella aterialla. Täysjyväviljat, hedelmät, rasvattomat viilit ja jogurtit, marjat....
        Kun hoikkuus on se ainut onnelliseksi tekevä olomuoto niin luulisi teidän täydellisten olevan niin autuaassa mielentilassa että nauttisitten omasta elämästänne ja jättäisitte meidät huono-onnisemmat rauhaan. Nauttikaa elämästänne!"
        Minulla on ollut aiemmin myös aiemmin paino-ongelmia, en todellakaan halua ketään mollata. Ne joille ylipaino ei aiheuta sairauksia saavat olla todella onnellisia. Minun kohdallani tilanne on tämä että loppuelämäni joudun tarkkailemaan painoani. Siksi olen valinnut tämän painon hallinna elämän tavaksi. Tämä on minulla ainut tapa jolla toivon pysyväni terveenä. Teen siis oman osuuten terveytyeni eteen. Ikää tulee koko ajan lisää, uskon kuitenkin että tämä elämän tapa hidasta sairauksine puhkeamista. Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla häneltä saat hyviä vinkkejä ruokavalion suhteen. Syöminen voi olla terveellistä mutta esim. liika leivän syönti pitää hyvin painon korkeana.

Kyllä olen käynyt ravitsemusterapeutilla. Hyvinkin on ehtinyt muodostua kiinteä tuttavuus tämän ammatin edustajiin. Olen tehnyt ruokapäiväkirjaa ja käynyt keskusteluissa ja kontrolleissa. 15 vuotta sitten kävin läpi ENED-ryhmän joka kesti 12 viikkoa. Ravitsemusterapeutti oli ryhmän vetäjänä.
        Ravitsemusterapeutin neuvo minulle on että lopeta laihduttaminen. Se olen nyt tehnyt ja ainoastaan tarkkailen syömistäni. Sitä ei tosin usko kukaan painoni perusteella. Syön yhden lämpimän ateria päivässä sekä aamu- ja iltapalan. Silloin kun vielä tupakoin en syönyt edes aamupalaa vaan ainoastaan kahvia ja tupakkaa aamulla. Minä olen tuttavapiirini lihavin vaikka kauhulla katson muiden ruokavalintoja. Käytän kokolihaleikkeleitä, ei rasvaa leivän päälle, kokojyväviljatuotteita, ei siis vaaleaa pastaa tai riisiäkään, paljon tuoreita kasviksia, kypsennettyjä kasviksia, joka päivä maustamatonta ja rasvatonta jugurttia ja viiliä ym.
        Tuttuni syövät paljon vaaleaa leipää, rasvaisia leikkelemakkaroita, juustoa,salaatti tarkoittaa perunasalaattia, ranskanperunoita, leivitettyjä nugetteja, kuorettomia nakkeja, voisarvia, sokerimehuja ja limuja, kahvileipää.......Ja sitten kun ei vatsa toimi he syövät sokeroituja ruoansulatusjugurtteja :)
        Miksi heillä ei näy kropassa tuo moska?
        Minä kyllä saan painon laskemaan jos syön 500-800 kcal päivässä. Mutta kuka pystyy olemaan nälässä lopun ikänsä? En minä ainakaan. Siinä alkaa pinna kiristyä ajan mittaan.

• hjöördis-täti kirjoitti:

Kyllä olen käynyt ravitsemusterapeutilla. Hyvinkin on ehtinyt muodostua kiinteä tuttavuus tämän ammatin edustajiin. Olen tehnyt ruokapäiväkirjaa ja käynyt keskusteluissa ja kontrolleissa. 15 vuotta sitten kävin läpi ENED-ryhmän joka kesti 12 viikkoa. Ravitsemusterapeutti oli ryhmän vetäjänä.
        Ravitsemusterapeutin neuvo minulle on että lopeta laihduttaminen. Se olen nyt tehnyt ja ainoastaan tarkkailen syömistäni. Sitä ei tosin usko kukaan painoni perusteella. Syön yhden lämpimän ateria päivässä sekä aamu- ja iltapalan. Silloin kun vielä tupakoin en syönyt edes aamupalaa vaan ainoastaan kahvia ja tupakkaa aamulla. Minä olen tuttavapiirini lihavin vaikka kauhulla katson muiden ruokavalintoja. Käytän kokolihaleikkeleitä, ei rasvaa leivän päälle, kokojyväviljatuotteita, ei siis vaaleaa pastaa tai riisiäkään, paljon tuoreita kasviksia, kypsennettyjä kasviksia, joka päivä maustamatonta ja rasvatonta jugurttia ja viiliä ym.
        Tuttuni syövät paljon vaaleaa leipää, rasvaisia leikkelemakkaroita, juustoa,salaatti tarkoittaa perunasalaattia, ranskanperunoita, leivitettyjä nugetteja, kuorettomia nakkeja, voisarvia, sokerimehuja ja limuja, kahvileipää.......Ja sitten kun ei vatsa toimi he syövät sokeroituja ruoansulatusjugurtteja :)
        Minä kyllä saan painon laskemaan jos syön 500-800 kcal päivässä. Mutta kuka pystyy olemaan nälässä lopun ikänsä? En minä ainakaan. Siinä alkaa pinna kiristyä ajan mittaan.

Tuttavapiirissä on jopa useita jotka syövät mitä vain eivätkä liho ja sinä syöt täysin oikein laihtumatta.

Melkoinen kasauma lääketieteellisiä ihmeitä.

• hjöördis-täti kirjoitti:

Hjöördis-tädille piti tulla sanomaan, että tutulta kuulostaa sun ongelmat. Mun suvussa on äidin puolelta samankaltaisia tapauksia, jossain vaiheessa mikään dieetti ei enää tepsi, paino ei vaan putoa. Muut ihmiset eivät edes usko kun sanovat että syövät terveellisesti.

Jos laihduttaa väärin, ts. syö vain yhden aterian päivässä, ja silloinkin niukasti, keho tulkitsee sen niin, että koska nyt ei tule ravinto, pitää mennä säästötilaan. Eli aineenvaihdunta putoaa minimiin. Se tarkoittaa että sä et kuluta energia etkä siis myöskään kehon rasvoja. Tämä tietysti lisää vielä sen, että et jaksa liikkua, mikä olisi todella hyvä keino lisätä energiakulutusta ja samalla pitää aineenvaihdunnan korkealla.

Kun sitten lopetat dieetin koska se oli tehoton etkä yksinkertaisesti jaksa enää, palaat sulle normaaliin ruokaan ja -rytmiin, ja keho oppii että tuleehan sitä ruokaa kun tarpeeksi odottaa. Seuraavan kerran kun dieetti alkaa, keho menee jo heti alkuvaiheessa säästötilaan.

Joten syö mielummin pieniä aterioita 3 tunnin välein, ei sokeria, mieluiten ei edes hedelmiä (marjoja tilalle) ja vain hallitusti hyvää rasvaa. Ja lisää liikuntaa elämääsi, 1 reipas sauvakävely joka päivä.

Mitä olen telkkarista katsellut, siinä vaiheessa kun ei tule enää tuloksia laihdutuksessa, vedetään hiilihydraateissa melkein nollalinjaa, ns. ketoositila (netissä löytyy vaikka kuinka paljon tietoa). Samaa mitä paastossa tapahtuu.

Sanoisin että vaihda ravitsemusterapeutti! Mene vaikka jonnekin kuntosaliin ja kysy heiltä voivatko auttaa ja tukea sua. Bodarieille ruokavalio ja syöminen kulkee voimakkaasti käsi kädessä fyysisen harjoittelun kanssa. Eniten olen ravitsemuksesta oppinut lukemalla bodauslehtiä.

Ja henkiseen valmentautumiseen. Itelläni ainakin helpottaa joka kerta kun ajattelen että se etten juuri nyt saa syödä kaikkea, ei tarkoita sitä että ruoka loppuisi maailmalta.

• venlamaariaaaa
        hjöördis-täti kirjoitti:

Nyt oon kyllä aivan sanaton, voiko sun tilantees olla totta. 500-800 kcal päivässä oot siis säästöliekillä ja siksi et laihdu. Eikö ravitsemusterapeuttisi todellakaan osannut neuvoa sinua miten tästä säästöliekistä päästään eroon. Minä oon välillä pätkäpaastolla jossa syön 500-1000 kcal kahtena päivänä viikossa ja muuten normaalisti noin 2000 kcal tai vähän yli ja tällä jo laihdun. Sun pitäis nyt selvittää mistä tuo sun tilantees johtuu, eikä se ravitsemusterapeutti osaa antaa vastausta tähän.

• venlamaariaaaa kirjoitti:

Nyt oon kyllä aivan sanaton, voiko sun tilantees olla totta. 500-800 kcal päivässä oot siis säästöliekillä ja siksi et laihdu. Eikö ravitsemusterapeuttisi todellakaan osannut neuvoa sinua miten tästä säästöliekistä päästään eroon. Minä oon välillä pätkäpaastolla jossa syön 500-1000 kcal kahtena päivänä viikossa ja muuten normaalisti noin 2000 kcal tai vähän yli ja tällä jo laihdun. Sun pitäis nyt selvittää mistä tuo sun tilantees johtuu, eikä se ravitsemusterapeutti osaa antaa vastausta tähän.

"Sun pitäis nyt selvittää mistä tuo sun tilantees johtuu, eikä se ravitsemusterapeutti osaa antaa vastausta tähän."

Todella j ä r k i -puhetta.

Nyt selittely seis ja avoimin mielin hakemaan apua jostain muualta kuin tähän mennessä.

• kummastuttaa?
        venlamaariaaaa kirjoitti:

miksi laihdutat jos olet normaalipainoinen?

• epäterveellistä?
        venlamaariaaaa kirjoitti:

kaikki ravitsemusterapeutit eivät ole pätkäpaastosta samaa mieltä http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013082917424137_lh.shtml

• venlamaaria
        kummastuttaa? kirjoitti:

miksi laihdutat jos olet normaalipainoinen?

En laihduta vaan harrastan tätä painon hallintaa joka on tavallaan ennakointia. Kaikkea saa syödä mutta mitään ei kannata syödä liikaan. Sillä se paino pysyy normaalina. Joutuisin todella tekemään töitä sen eteen että saisin painoni nousemaan. Ensin pitäisi loopettaa liikunta ja kaikki urheilu ja senjälkeen pitäsi syödä yli oman kulutuksen. tää mun ruokavalio on sellanen että en jaksa millään syödä itsenni ylipainoseksi. Vaakalla käyn kerran kuussa ja paras mittari on ne omat vaatteet jos ei kiristä tai purista, niin kaikki on ok. Helppoa ja toivon että saan pysyä terveenä ja normaalipainoisena loppu ikäni

• ??????
        venlamaaria kirjoitti:

En laihduta vaan harrastan tätä painon hallintaa joka on tavallaan ennakointia. Kaikkea saa syödä mutta mitään ei kannata syödä liikaan. Sillä se paino pysyy normaalina. Joutuisin todella tekemään töitä sen eteen että saisin painoni nousemaan. Ensin pitäisi loopettaa liikunta ja kaikki urheilu ja senjälkeen pitäsi syödä yli oman kulutuksen. tää mun ruokavalio on sellanen että en jaksa millään syödä itsenni ylipainoseksi. Vaakalla käyn kerran kuussa ja paras mittari on ne omat vaatteet jos ei kiristä tai purista, niin kaikki on ok. Helppoa ja toivon että saan pysyä terveenä ja normaalipainoisena loppu ikäni

"Minä oon välillä pätkäpaastolla jossa syön 500-1000 kcal kahtena päivänä viikossa ja muuten normaalisti noin 2000 kcal tai vähän yli ja tällä jo laihdun. "

• ymmyrkäinen
        hjöördis-täti kirjoitti:

Hjöördis-tädille terveisiä lehtiartikkelin perusteella. On asiantuntijataholta tutkimuksiin vedoten ehdotettu uutta normaalipainotaulukkoa, jossa juoni meni jotenkin näin, "painoindeksi 20-30: ei tarvetta laihduttaa, jos syöt terveellisesti ja liikut päivittäin". Eli terveyttä uhkaava ylipaino tai ylipaino ylipäätään alkaisi painoindeksistä 31-. Lohdullinen näkemys, vanhoihin amerikkalaisiin vakuutusyhtiöiden tilastoihin perustuva kohonnut sairaus/kuolemanriski suhteessa painoon oli samaa sorttia eli nykyään lievästi ylipainoisiksi luokitellut (BMI 28 paikkeilla) tilastollisesti olivat yhtä terveitä kuin hoikat.
        Jotkut pyöreyteen taipuvaiset varmasti voivat parhaiten liikkumalla, syömällä järkevästi ja VÄLTTÄMÄLLÄ LAIHDUTUSKUUREJA.
        Riippuu itsekunkin verensokerista ja tautiperimästä, mikä passaa kullekin. Itse olen puhunut laihduttamisesta kolme vuotta ja paino on kohonnut 4-5 kg samassa ajassa. Nyt paino 78, pituus 166, ja dieettiyritykset tyssäävät parin päivän jälkeen. Veriarvot keväällä olivat oikein hyvät. Olen tuurisyöppö, syön stressiin ja välillä tulee otettua tyyliin pari siideriä. Tiedän, mikä olisi minulle parasta, mutta toteutus ei suju : (.
        Kun ei koskaan ole ollut hoikka ja nätti, itsensä kiusaamisen porkkana puuttuu. Ympäristö ei katso ihaillen tein niin tai näin..

• Järjen hiven
        ymmyrkäinen kirjoitti:

Hjöördis-tädille terveisiä lehtiartikkelin perusteella. On asiantuntijataholta tutkimuksiin vedoten ehdotettu uutta normaalipainotaulukkoa, jossa juoni meni jotenkin näin, "painoindeksi 20-30: ei tarvetta laihduttaa, jos syöt terveellisesti ja liikut päivittäin". Eli terveyttä uhkaava ylipaino tai ylipaino ylipäätään alkaisi painoindeksistä 31-. Lohdullinen näkemys, vanhoihin amerikkalaisiin vakuutusyhtiöiden tilastoihin perustuva kohonnut sairaus/kuolemanriski suhteessa painoon oli samaa sorttia eli nykyään lievästi ylipainoisiksi luokitellut (BMI 28 paikkeilla) tilastollisesti olivat yhtä terveitä kuin hoikat.
        Jotkut pyöreyteen taipuvaiset varmasti voivat parhaiten liikkumalla, syömällä järkevästi ja VÄLTTÄMÄLLÄ LAIHDUTUSKUUREJA.
        Riippuu itsekunkin verensokerista ja tautiperimästä, mikä passaa kullekin. Itse olen puhunut laihduttamisesta kolme vuotta ja paino on kohonnut 4-5 kg samassa ajassa. Nyt paino 78, pituus 166, ja dieettiyritykset tyssäävät parin päivän jälkeen. Veriarvot keväällä olivat oikein hyvät. Olen tuurisyöppö, syön stressiin ja välillä tulee otettua tyyliin pari siideriä. Tiedän, mikä olisi minulle parasta, mutta toteutus ei suju : (.
        Kun ei koskaan ole ollut hoikka ja nätti, itsensä kiusaamisen porkkana puuttuu. Ympäristö ei katso ihaillen tein niin tai näin..

Ainoa oikea dieetti on elämäntapamuutos ja se alkaa asioitten ajattelusta, omasta asenteesta, tapojen ja tottumusten toisenlaiseen järjestykseen miettimisestä.

• Ei mun paino ole vaihdellut kuin muutamia kiloja suuntaan tai toiseen. Ei siinä ole vielä toistaiseksi ollut mitään kurissa pidettävää. Oma hyvinvointi taas on niin hyvä juttu, ettei terveyden omatoiminen pilaaminen jaksa enää millään kiinnostaa.

• Olen ollut lapsesta asti alipainoinen, ikää myöten vasta paino alkoi mennä tuonne normaalin alarajoille, lopulta sitten tupakkalakon jälkeen paino nousi niin että olen nyt normaalipainon ylärjajoilla ja ensimmäistä kertaa elämässäni olen joutunut seuraamaan mitä syön!!! Tämä on minulle kerrassaan vierasta ja outoa ja vaikka lakosta on jo yli 3,5 vuotta ( poltellut pari kertaa lakon aikana kun olen ollut juhlimassaniin) niin siitä lähtien olen joutunut seuraamaan etten päästä itseäni lihoamaan, ruoka on alkanut maittaa aivan toisella tavalla ja energiaa ei näytä kuluvan kuten ennen jostain syystä, ilmeisesti iästä johtuvaa aineenvaihdunnankin hidastumista.Sen karmivan seikan tajusin että laihduttaminen ei todellakaan ole nopeaa ja helppoa.

• Tarkista tietosi

Oletko koskaan kuullut hormoneista mitään? Aineenvaihduntakin tietysti vaikuttaa, mutta jos elämäntavat ovat hyvät; syöt, liikut ja nukut terveesti ja ns. oikein, niin ei aineenvaihdunta niin oleellisesti muutu ennenkuin sitten ehkä välillä 80 - 100.

• Tarkista tietosi kirjoitti:

Oletko koskaan kuullut hormoneista mitään? Aineenvaihduntakin tietysti vaikuttaa, mutta jos elämäntavat ovat hyvät; syöt, liikut ja nukut terveesti ja ns. oikein, niin ei aineenvaihdunta niin oleellisesti muutu ennenkuin sitten ehkä välillä 80 - 100.

Kyllä minä vielä muistan hormonitoiminnan olemassaolosta jotain, vähän....
        Nuorempana tein istumatyötä ja nykyisin varastoalalla kävelen suuren osan ajasta jo työni puolesta että voisin sanoa liikkuvani enemmän kuin nuorempana, silti näin.

• Cloetta...

Olen 165 pitkä ja painan -70. Tykkään vartalostani. Nuorena olin hoikka ja paino-ongelmia ei ollut. Nykyäänkin syön keskimääräistä enemmän mutta pidän kyllä huolen siitä, ettei paino nouse ja kurvit pysyvät kohdillaan.

Käyn pari kolme kertaa kuntosalilla ja kuljen kävellen työmatkat. Jos herkuttelen paljon, pidän myös vähäkalorisia päiviä. Enää ei voi elää niinkuin nuorena mm. turvostusta tulee todella helposti. Kun olen mittoihini tyytyväinen, nautin esim. seksistä paljon enemmän. Tosin olen ollut vartaloni kanssa sinut jo vuosikymmeniä, lihava en kuitenkaan halua olla vaikka varmasti näillä kiloilla jonkun mielestä sitä voin ollakin.

• Peiliin ja vaatteisiin oon enempi painon suhteen luottanut.. tää avaus muistutti jotta vaakakin on keksitty.
      22.2 on painoindeksi. Mutta niinkuin täällä mainittu, se on viitteellinen.
      Lihakset kait painaa enempi kuin läski.. vai miten sen kauniimmin sanois :)

• Huh huh

Ihanaa, että toiset onnistuvat painonsa normaalissa pitämään ja ovat tyytyväisiä oloonsa! Itselläni on painoindeksi sairaalloisen lihavassa ja mitä sitten? Vaatteita kaupoista sen verran löytyy, ettei ilkosillaan tarvitse juoksennella. Peiliin en nyt hirveästi vilkuile ja jos vilkuilen, niin ajattelen, että onpa läski. Voi voi!

Olen tyytyväinen elämääni! Elämä on mukavaa! Parisuhdetta ei ehkä näillä kiloilla aloiteta, kun ei läskeistä tykätä, mutta mitä sitten. Mukavaa itsenäisenä ja kenestäkään riippumattomana elellä!

• Oh-hoh-hoijaa

Oletko sinä tyytyväinen ja olleeko olosi mukava sitten, kun liikakilosi alkavat tuottaa ongelmia ja sairauksia? Diabetes tulee ekaksi mieleen, tuki- ja liikuntaelinvaivat sitten, kaikkea ei jaksa / viitsi luetella. Voisit ottaa selvää, että et elä tuollaisessa valheessa.

• ohhohoijaavaansulle

Vaan minäpä elän juuri sellaisena kun tahdon, kymmenisen kiloa liikaa reilussa 170 senttisessä varressa. Terve olen kuin pukki ja jos alkaa paikat pettämään, niin menen sitten järveen, ei tule sairas- ja eläkekuluja yhteiskunnalle.

Ihan kiva varmaankin täällä on elämässään epäonnistuneiden syyllistellä toisia, sillä ihmiset jotka ovat mukavia ja joilla on itsetunto kohdallaan eivät niin tee.

• Huh huh

Niin, no kohta kuusikymppiä mittarissa, liikunnallisessa duunissa ja työterveyshuollon seurannassa, eikä vielä mitään sen kummempia sairauksia. Eivät työterveyshuollossakaan muuta ehdottele, kun makeat, vaaleat, rasvaiset ruuasta pois, mutta ne on helppo jättää, kun en niitä ole koskaan muutenkaan niin syönyt. Sairaspäiviä on huomattavasti vähemmän, kun ikäisilläni yleensä. Vaihdevuosivaivoja ei ole ollut.

Duunissa kyllä nuoremmat ja laihemmat enemmän sairastavat ja töistä pois ovat. Jos sairastamaan tällä iällä rupean, niin antaa sitten mennä, jos eivät tavalliset särkylääkkeet auta. En ala sairauksia hoitamaan, enkä pillereitä popsimaan. Aivan tarpeeksi olen jo elämää nähnyt, että sitä keinotekoisesti pitkittäisin ja kivuissani kituuttaisin. Liikaa kituuttamista olen nähnyt, eivätkä kituvat mitään lihavia ole. Jokainen tyylillään omissa valheissaan!

• Rimmir tänään

Minulla on ne 20 kg ylimääräistä. Syön verenpaineeseen tabletteja ( verenpaine- ja sydänsairaudet suvussa) En koskaan ole ollut laiha niin että luut olisivat liiemmin törröttäneet. Joskus teiniaikana kylläkin kaikista hoikimmassa kunnossa jolloin 36 numeron vaattet sopivat.
      Kävin labrakokeissa juuri kesäloman alussa. Kaikki veriarvot, niin hyvä kuin paha kolestroli olivat normaalilukemissa, veriarvot erinomaiset , aineenvaihdunta ei voinut olla parempi . Kuljen pyörällä töihin ne 3 km suuntaansa silloin kun ei sada. Käyn kävelylenkeillä viikonloppuisin ja joskus iltaisin, Talvikautena zumbassa tai muussa musiikkipitoisessa jumpassa sekä parikertaa viikossa vesijumpassa.
      Tiedän, syön huonosti, vaan kun ei huvita itselleen niitä sörsseleitä laittaa.
      Täällä muuten oli jokin aika sitten lehdessä tutkimus verenpaineesta , liian korkeaan verenpaineeseen auttaa seksi. Milloinkahan ne kirjoittaa resepetiä?

• Tunnen kaltaisiasi, hieman "ylipainoisia" ihmisiä. Minusta heidän kuuluu olla juuri sellaisia, ihan kuin itsekkin olen aina ollut laiha luikku.
        Olisko vaan enempi haitallista, jos niitä joitain "liikakiloja" yritetään väkisin poistaa.
        Ja verenpaineeseenhan on se kiva lääke;) Sitä tosin tuskin apteekista saa.

• Pömppö? 58 v

Lohdullista luettavaa. Ehdin jo ajatella, että missä ne tavalliset ja tukevat suomalaiset luuraa, kun täällä on vaan enimmäkseen hoikkaa väkeä. Moni näyttää muuten ihan hoikalta, mutta painonindexi hipoo normaalin ylärajaa ja kun hoitsu mittaa mahan ympäryksen niin itku tulee. Älkää uskoko indeksejä vaan peiliä ja omaa oloa.

• venlamaaria
        Pömppö? 58 v kirjoitti:

Lohdullista luettavaa. Ehdin jo ajatella, että missä ne tavalliset ja tukevat suomalaiset luuraa, kun täällä on vaan enimmäkseen hoikkaa väkeä. Moni näyttää muuten ihan hoikalta, mutta painonindexi hipoo normaalin ylärajaa ja kun hoitsu mittaa mahan ympäryksen niin itku tulee. Älkää uskoko indeksejä vaan peiliä ja omaa oloa.

Jokaisella on se oma hyvä paino jossa viihtyy. Ei tarkoitus ollut mitenkään ylistää tuota painoindeksiä, se vaan on ihan hyvä jos sitä liki pysyy. Terveyden kannalta ajateltuna painoindeksi on ok. En usko että kukaan sairastuu jos on muutama ylikilo. Mutta jos niitä kiloja alkaa kertyyn joka vuosi lisää se alkaa jo rasittaan kroppaa ja ainakin polviniveliä Selkävaivat ovat myös aika yleisiä jos on iso vatsa. Uskon kyllä kaikkien viihtyvän paremmin, jos kropassa ei ole kymmeiniä ylikiloja.

• venlamaaria

Kiitokset kaikille kirjoituksista, hienoa että näin paljon on tullut kommentteja puolesta ja vastaan. Tarkoitukseni ei ole ketään loukata, te joilla on hyvät keenit saatte olla onnellisia, ei ne kilot silloin merkitse mitään jos ne eivät vaikuta terveyteen. Minä onneton kun oon vaan sattunut syntymään sukuun jossa on nää sydän- verisuonitaudit ja diabetestakin vielä. Siksi tää painon hallinta on mun keino siirtää näiden sairauksien puhkeamista ainakin vähän myöhempään ajankohtaa. Sieltä ne kuitenkin on väistämättä aikanaan tulossa vaikka pain pysyisikin ennallaa. Elimistö vaan rapeutuu iän myötä sille emme mitään voi.

• Kylkiluita pois?

Entäs jo se indeksi on ok tai vaikka lähempänä normaalin alarajaa ja silti jotain sanomista vartalon muodosta löytyy? Hirveää että tänkin ikäsille ihmisille aiheutetaan ulkonäköpainetta terveydenhoito-henkilöitten taholta. Ei noita tiinalasivartaloita juuriskaan näe, ei ees hoitajattarissa itsessään, niin jotta aika moni nainen, naisiahan tällä vartalohommalla eniten kiusataan, on iästä riippumatta vaaravyöhykkeellä.

• venlamaaria
        Kylkiluita pois? kirjoitti:

Entäs jo se indeksi on ok tai vaikka lähempänä normaalin alarajaa ja silti jotain sanomista vartalon muodosta löytyy? Hirveää että tänkin ikäsille ihmisille aiheutetaan ulkonäköpainetta terveydenhoito-henkilöitten taholta. Ei noita tiinalasivartaloita juuriskaan näe, ei ees hoitajattarissa itsessään, niin jotta aika moni nainen, naisiahan tällä vartalohommalla eniten kiusataan, on iästä riippumatta vaaravyöhykkeellä.

Eipä sillä taida olla mitään merkitystä terveyden suhteen miltä se ulkomuoto näyttää jos paino vaan on normaalin rajoissa. Ikä saa näkyä mutta sen ei tarvi kerätä vuosirenkaina, joita tulee jatkuvasti lisää. Ikääntyminen on aivan normaalia ja sen voi tehdä terveenä ja normaalikuntoisena. On ilo katsella pirteitä ja hyväkunotisia vanhuksia. Itse toivon myös kuuluvani heihin tulevaisuudessa.

• reppuriika

Normaalipainoinen olen, jopa olisi varaa muutamlale kilolle eikä lipsuis pyöreähkölle asteelle.
      Paino pysyy itsestään vakaana.

Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      46
      5687
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      579
      2122
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1161
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1038
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1003
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      53
      981
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      59
      909
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      60
      887
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      834
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      768
    Aihe