Miten toimia vanhempana eron jälkeen..

Niimpä niin. Siinäpä pohdittavaa monelle psyykensairaalle äidille ja heitä tukeville sosiaaliviranomaisille ja huoltajuusasioita hoitaville tuomareille lakimiehille yms, jotka pääsääntöisesti naisia, jolloin päätöksissä unohdetaan tyystin itse lapsi.. Harmi ettei tuollaista "kurssitusta" järjestetty kun eksä oli kyseisessä laitoksessa oppimassa äitinä oloa..

Päivitetty 25.8.2013 05:23, julkaistu 24.8.2013 17:43.

Miten toimia vanhempana eron jälkeen?

Kuva: Mika Vuorio
Isto LaaksonenLähetä palautetta toimittajalle.
Tero Stenbacka ja Marika Sironen ovat eronneiden vanhempien ryhmän ohjaajat.

Eronneen parin saattaa olla vaikeaa hoitaa vanhemmuutta yhdessä eron jälkeen. Lapsen kannalta olisi kuitenkin tärkeää, että asiat hoituisivat ilman riitoja niin, että lapsi saisi rakastaa molempia vanhempiaan.

Porin ensi- ja turvakotiyhdistys tarjoaa eronneille alaikäisten vanhemmille mahdollisuuden löytää keinoja parempaan vanhemmuuteen vertaistukiryhmästä.

Satakunnan ensimmäinen Vanhemman neuvo -ryhmä aloittaa toimintansa syyskuussa. Ryhmään osallistuu kerrallaan vain toinen vanhemmista ja siellä on tarkoitus pohtia omaa toimintaa vanhempana.

19

585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lopeta jo!

Uskomatonta tuo henkisesti sairastuneiden leimaaminen! Luulisi, ettet jaksaisi itseäsi sättiä jatkuvasti. Apua on saatavilla, kunhan sairaudentuntosi löytyy.

• von Lagerbom

On näet ihan käytännön osoittamaa miten lapsille käy kun psyykensairas äiti toimii huoltajana. Haluaisitko sinä että lapsesi tuhottaisiin? Minä en halua..

• uu Watti

Maksat elatusavut ajallaan, noudatat tapaamisaikatauluja, etkä aiheuta turhia paineitä äidille ja lapsellesi kirjoittamalla perheen sisäisitsä asioista julkiselle palstalle. Näin siis toimitaan vanhempana eron jälkeen.

• von Lagerbom

Ja lapsella ilmenneistä suuresta määristä mustelmia ja unenpuutteesta ei siis saisi huomauttaa mitäänkö? Odotella vaan koska koulussa esim huomataan lapsen sairastuneen psyykeltään, joka johtui äidin kasvatuksesta, perimästä ja isän tapaamattomuudesta. Niinkö?

• päiväkodin täti
        von Lagerbom kirjoitti:

Ja lapsella ilmenneistä suuresta määristä mustelmia ja unenpuutteesta ei siis saisi huomauttaa mitäänkö? Odotella vaan koska koulussa esim huomataan lapsen sairastuneen psyykeltään, joka johtui äidin kasvatuksesta, perimästä ja isän tapaamattomuudesta. Niinkö?

Koska äiti kuuluu arvostettuun kultaseppäsukuun, olen varma siitä, että hän on saanut hyvän kotikasvatuksen ja on täten hyvä ja rakastava äiti, vaikka rajoittaakin lapsen makkaransyöntiä (hyvä asia). Luulen, että kärjistät asioita tilapäisen "päiväunettomuuden
        " ja muutaman raisuissa pihaleikeissä saatujen mustelmien perusteella. Lapset kyllä nukkuvat oman tarpeensa mukaan ja leikkivä lapsi (vaikka kolhiikin itsensä välillä mustelmille) on terve lapsi. Mustelmat kuuluvat lapsuuteen.

• Härskiä.

AVOIN KYSYMYS VON LAGERBOMILLE:

Miksi harhautat aloittamalla uuden ketjun, kun Sinusta paljastui nuori-aiheisessa ketjussa epämielyttäviä asioita, jonka kohteena on man lapsen hyvinvointi ???????

• von Lagerbom

Ja minä vastasin jo aiemmin etten ole huomannut minusta ilmenneen mitään paljastuksia..

• Härskiä.

Minä huomasin.

"Tosi tosi nuori" -ketjussa kerrotaan, että et osallistu lapsen elatukseen omalta osaltasi. Suomessa on sellainen ja laki käytäntö, että vanhemmat elättävät lapsen asuivat samassa osoitteessa tai ei.

• Kanslistina

Mangus on mestari välttämään nuo elatusmaksuihin liittyvät kysymykset. Kyllä hänen kannattaisi olla niin kauan hiljaa, kun on hoitanut nuo elatusmaksuasiansa kuntoon. Niitä on varmaan rästissäkin pitkältä ajalta. Kyllä siinä jokainen ex-vaimo tulee äkäiseksi. Lapsen elättäminen ja kasvattaminen ei ole halpaa puuhaa nykypäivänä. Joten ensin kotipesä siistiksi ja vasta sitten arvostelemaan muita.

• von Lagerbom
        Kanslistina kirjoitti:

Mangus on mestari välttämään nuo elatusmaksuihin liittyvät kysymykset. Kyllä hänen kannattaisi olla niin kauan hiljaa, kun on hoitanut nuo elatusmaksuasiansa kuntoon. Niitä on varmaan rästissäkin pitkältä ajalta. Kyllä siinä jokainen ex-vaimo tulee äkäiseksi. Lapsen elättäminen ja kasvattaminen ei ole halpaa puuhaa nykypäivänä. Joten ensin kotipesä siistiksi ja vasta sitten arvostelemaan muita.

Lapsen elatusasioita olisi syytä pohtia siinä vaiheessa kun kaappaa lapsen mukaansa kodistaan..

• Kanslistina
        von Lagerbom kirjoitti:

Lapsen elatusasioita olisi syytä pohtia siinä vaiheessa kun kaappaa lapsen mukaansa kodistaan..

Jälleen tuo ilmaus, kaappaus. Oman käsityksesi asiasta on, että lapsesi kaapattiin. Viranomaisilla on asiasta eri käsitys.
        Ja miksi sivuutat aiheen, joka käsittelee elatusmaksujesi jatkuvaa laiminlyömistä?
        Miksi sinulla pitäisi olla jonkinlainen etuoikeus olla maksamatta niitä, kun muut joutuvat maksamaan. Onneksi KELA perii ne sinulta kuitenkin takautuvasti ja vielä korkojen kanssa. Se, että on jossain vaiheessa todettu varattomaksi ja muutoinkin holtittomaksi, ei poista sitä tosiasiaa, että isänä olet elatusvelvollinen.
        Sinuna olisin hiljaa, enkä pitäisi näitä palopuheita, siitä miten sinua on väärinymmärretty ja kuinka vaimosi suku on sinua vastaan. Virkoa nyt huuruistasi ja totea sama minkä viranomaiset ja vaimosi jo ovat todenneet, että suurin epäkohta koko asiassa oletkin SINÄ.

• Dr. Nero
        von Lagerbom kirjoitti:

Hoida asiasi kuntoon niin että pystyt osallistumaan lapsesi elatukseen, ja lopeta edes lapsesi tähden tämä kirjoittelu yleisille palstoille. Näistä em. päätöksistä asiat voivat lähteä vähitellen kuntoutumaan. Ei tästä kirjoittelusta ole ollut mitään hyötyä tähänkään asti, epäilenpä että pikemminkin päin vastoin.

Miksi hakkaat päätäsi seinään? Vai oletko jäänyt tähän asiaan jotenkin koukkuun? Huvia?

• päiväkodin täti
        Dr. Nero kirjoitti:

Hoida asiasi kuntoon niin että pystyt osallistumaan lapsesi elatukseen, ja lopeta edes lapsesi tähden tämä kirjoittelu yleisille palstoille. Näistä em. päätöksistä asiat voivat lähteä vähitellen kuntoutumaan. Ei tästä kirjoittelusta ole ollut mitään hyötyä tähänkään asti, epäilenpä että pikemminkin päin vastoin.

Miksi hakkaat päätäsi seinään? Vai oletko jäänyt tähän asiaan jotenkin koukkuun? Huvia?

Luuletko tosiaan, että täällä parjauskirjoittelu ja loanheitto ex-vaimoasi kohtaan parantaa sinun tai lapsesi tilannetta. Yritä edes katsoa itseäsi ja kirjoituksiasi ulkopuolisin silmin. Eihän niissä ole päätä eikä häntää. Uhoat tarpeettomasti ja rasitat sillä itseäsi ja muita. Osta lenkkitossut ja poista paha olo vaikka lenkkeilemällä. Jotainhan sinun on keksittävä, ei tämä näin voi jatkua.

• von Lagerbom
        Kanslistina kirjoitti:

Jälleen tuo ilmaus, kaappaus. Oman käsityksesi asiasta on, että lapsesi kaapattiin. Viranomaisilla on asiasta eri käsitys.
        Ja miksi sivuutat aiheen, joka käsittelee elatusmaksujesi jatkuvaa laiminlyömistä?
        Miksi sinulla pitäisi olla jonkinlainen etuoikeus olla maksamatta niitä, kun muut joutuvat maksamaan. Onneksi KELA perii ne sinulta kuitenkin takautuvasti ja vielä korkojen kanssa. Se, että on jossain vaiheessa todettu varattomaksi ja muutoinkin holtittomaksi, ei poista sitä tosiasiaa, että isänä olet elatusvelvollinen.
        Sinuna olisin hiljaa, enkä pitäisi näitä palopuheita, siitä miten sinua on väärinymmärretty ja kuinka vaimosi suku on sinua vastaan. Virkoa nyt huuruistasi ja totea sama minkä viranomaiset ja vaimosi jo ovat todenneet, että suurin epäkohta koko asiassa oletkin SINÄ.

Ei minulla tietääkseni ole yhtään elatusmaksua maksamatta. Sinulla on ilmeisen väärää tietoa asioista..

• von Lagerbom
        päiväkodin täti kirjoitti:

Luuletko tosiaan, että täällä parjauskirjoittelu ja loanheitto ex-vaimoasi kohtaan parantaa sinun tai lapsesi tilannetta. Yritä edes katsoa itseäsi ja kirjoituksiasi ulkopuolisin silmin. Eihän niissä ole päätä eikä häntää. Uhoat tarpeettomasti ja rasitat sillä itseäsi ja muita. Osta lenkkitossut ja poista paha olo vaikka lenkkeilemällä. Jotainhan sinun on keksittävä, ei tämä näin voi jatkua.

Minä lopetan vasta kun vääryydet on korjattu..

• nars
        von Lagerbom kirjoitti:

Minä lopetan vasta kun vääryydet on korjattu..

Minä, minä, minä. Siinäkö lähtökohta kaikelle toiminnallesi?

• von Lagerbom
        nars kirjoitti:

Minä, minä, minä. Siinäkö lähtökohta kaikelle toiminnallesi?

Ei, vaan tyttäreni joka kerrankin, muistaakseni yli neljän tunnin päiväunien jälkeen herättyään sanoi, Isi, mun pitää lepätä täällä.. Ei raukka saanut äitinsä luona nukkua. Minun luonani nukkui säännöllisesti päiväunet n.2,5v ajan. Siinä teille narskiutta. Merkillistä ettei ymmärretä ettei mielisairas äiti ole kykenevä lapsesta huolehtimaan..

• Nyt nukkumaan siitä!
        von Lagerbom kirjoitti:

Ei, vaan tyttäreni joka kerrankin, muistaakseni yli neljän tunnin päiväunien jälkeen herättyään sanoi, Isi, mun pitää lepätä täällä.. Ei raukka saanut äitinsä luona nukkua. Minun luonani nukkui säännöllisesti päiväunet n.2,5v ajan. Siinä teille narskiutta. Merkillistä ettei ymmärretä ettei mielisairas äiti ole kykenevä lapsesta huolehtimaan..

Sanoo mies, joka pommittaa maanisesti viestejä aamuyöllä... ;)

• Von Kiusabom

Kerrotun perusteella kela (veronmaksajat) kustantavat lapsen elatuksen puolestasi. Voit käyttää omat rahasi muuhun kivaan.

Toivottavasti äitiä koskevat väärydet on pian korjattu, jotta voit lopettaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7853
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5617
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4881
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4843
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      76
      3607
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      51
      2859
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      63
      2605
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2468
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2412
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2294
    Aihe