Älä opiskele aineenopettajaksi!

Lopen turhautunut

Älä ainakaan jos kuvittelit, että saat työssäsi keskittyä mieleisesi aineen asioihin ja tiedon jakamiseen opiskelijoille. Ei - ketään ei kiinnosta se aine mitä opetat. Ei opiskelijoita, ei vanhempia eikä varsinkaan työnantajaasi!.
Nykyisin perusopetuksen puolella tärkeintä on erityispedegokiikka. Istut illat koululla palavereissa, joissa pohditte "Sanna-Petterin" oppimisvaikeuksia. Selvittelelet omituisia poissaoloja ja kirjoitat kymmenittäin kaavakkeita, joissa perehdytään "Sanna-Petterin" kulloiseenkin ongelmaa. Kaikki tietenkin omalla ajalla ja ilman palkkaa. Opettajan työhönhän "kuuluu" olla tavoitettavissa 24/7. Ei sillä ole väliä, että sinua ei koskaan kiinostanut psykologia tai erityisopetus. Sinähän olit kiinostunut opettamastasi aineesta ja sen opettamisesta.
Ja voi jos haluaisit kehittää oman aineesi asiantuntijuutta täydennyskoulutuksessa. Työnantajasi ei laske sinua kouluttautumaan, koska kuralla olevan talouden takia on oppilaitoksessasi voimassa hankintakielto. Jos suostut maksamaan kaiken itse niin voit päästä, jos koulutus on viikonloppuisin tai lomilla, sillä sijaisiahan ei saa palkata.
Älä siis hakeudu aineenopettajaksi, ellet halua olla samalla poliisi, sosiaalityöntekiä ja erityisopettaja. Tosin niihin ammatteihinhan sinulla ei ole pätevyyttä, mutta niitä töitä tulet tekemään!

5

421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noh noh

Noh noh. Hieman yleistät.

Opettajallahan on yhtälailla mahdollisuus kehittää omaa opettamistaan, ainakin Suomessa. Eli jos opettaja on tarpeeksi fiksu parantaakseen opetustekniikoitaan ja siten saa Sanna-Petteritkin motivoitumaan ja pärjäämään, niin siitä vaan. Eiköhän tämä mahdollisuus vaikuttaa ihmisten ja opetuksen tulevaisuuteen ole myös yksi opettajan työn "rikkauksista".

Esim. tietotekniikan käytön oletetaan mullistavan opetusta melkoisesti nyt ja lähitulevaisuudessa.

• tulevaisuuden visio

Tietotekniikka kyllä mullistaa opetusta. Kaikki resurssit kuluvat laitteistojen hankintaan, huoltoon ja käytön opetteluun. Ja sitten sama uudestaan. Opiskeltavaan asiaan ei sitten juuri ehditä paneutua, pelkkään tekniikkaan vain.

• satuhahmo

Itse asiassa kirjoittamasi teksti vain lisäsi mielenkiintoani opettajan alaa kohtaan, ei mua haittaa tehdä töitä vapaa-ajallakin, oon hiukan työnarkomaani. Mun mielestä ois ihanaa "selvitellä" oppilaiden ongelmia yms, koska psykologia kiinnostaa erittäin paljon ja mä ainakin haluaisin opettajaksi senkin takia että osaan lukea ihmisiä ja oon kiinnostunut auttamaan ja ohjaamaan ihmisiä !! Kääk kiitos innostukseni lisäämisestä. Toivottavasti pääsen toteuttamaan haaveeni pian :)

• Tsemppiä aloittajall

Älkää ihmiset hyvät aliarvioiko ja vähätelkö toisen kokemusta.
      Suomessa on niin monenlaisia kouluja ja jokaisessa on henkilökuntansa ja resurssit.

Sanon näin, koska perusopetusta ei meinaa enää olla. Suurinosa alkaa olla erityistä, integroitua, sopeutettua, helponnettua, eriytettyä, speciaalia, jokaiselle tapahtumalle on jokin hanke, jota varten raportoidaan, tehdään selvityksiä ja ties mitä.

Tavallinen perusopetus on....onko sitä enää?
      Itselläni oli samanlaisia suunnitelmia, kiinnostava aine ja sen opettaminen. Mutta kun se ei mene niin. Siellä on ryhmiä joissa keskitytään enemmän kasvattamiseen kuin opettamiseen.

Nyt joku taitavampi tulee TAAS sanomaan, että mä en vain osaa, sanon: että hyvä jos joku muu osaa. Menkää ja tehkää.

AP:lle tsemppiä. Voimia tiellesi.
      Tää opettaja porukka on sikäli eroikoista, että täällä ei saisi arvostella ja kertoa negatiivisia kokemuksia. Aina tullaan vähättelemään ja sanomaan, ettei niin saa ajatella tai että ajattelee väärin. Niitä tunteita ei saa olla.
      Siis opettajat sanovat näin.

• OpenAsenne

Lukiossa ja aikuisten opettajana saat ehkä enemmän opettaa kuin kasvattaa ja pitää kuria. Yläasteella kurinpito kaiken a ja o. Jos et osaa pitää kuria, teet oman työsi vain hankalaksi. Olen tullut siihen tulokseen että opena pärjää vain, jos luo jonkinmoisen "pelon" ilmapiirin. Siis, että toteuttaa uhkaamansa sanktiot oppilaille, eikä vaan jätä uhkailun varaan. Ehkä oppilaat uskoo sitten, että tuo opehan on ihan tosissaan. Soittelen kotiin niin kauan, että "heidän oma jeppensä" istuu jokaisen jälkän ja vanhemmat saa tietää, jos on levoton luokassa jne.. Luon itselleni open ilmeen, asenteen ja omantunnon, joka on eri kuin oikeasti olen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      72
      2756
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1209
    Aihe