Kirkon jäsenmäärän kehitys

Heh !

Päätin oikein piirtää graafin, miten kirkon jäsenmäärä on kehittynyt viimeisten vuosikymmenten aikana:
http://aijaa.com/tG4i8A
Monesti täällä puhutaan nimittäin prosentuaalisesta osuudesta väestöstä, mutta harvakseltaan ihan absoluuttisesta jäsenmäärästä. Enkä tuollaista kuvaajaa ainakaan muista nähneeni.

Vaikka tietysti kirkossa on paljon jengiä vieläkin, niin jäsenmäärän pitkään jatkuneeseen tasaisuuteen (ja hienoiseen nousutrendiin) nähden nykyinen n. 10 vuotta jatkunut jäsenmäärän väheneminen on suorastaan romahdusmaista. Näin muodoin esim. (häirikön) veikkailut, että tuollainen käyrä muka lähtisi yht'äkkiä jyrkkään nousuun on vailla perusteita. Sitä en sitten tiedä, nopeutuuko tuo lasku, kun kuitenkin ilmiö sinänsä on varsin alkutaipaleella.

12

190

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olen joskus miettinyt että mitä tuolloin 70-luvulla oikein tapahtui, kun kirkon jäsenmäärä dippasi silloinkin aika kovasti... Itse en ollut tuolloin kuin vasta pilke silmäkulmassa joten ei ole oikein käsitystä tuon aikakauden tapahtumista... Jotain stallarijuttuja ja työväen juttuja tapahtui kai...

• Jori Mäntysalo

Muuttoaalto ruotsiin, enimmillään n. 40,000 per vuosi.

• Heh !
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

>

Mutta eikös se ole ollut maksimissaan ihan 70-luvun taitteessa ? Se tai öljykriisikään ei oikein tuntuisi selittävän 1975-1977 tapahtunutta n. 40000 jäsenen vähemää.

Se tietysti on myös mielenkiintoista, että kesti kuutisen vuotta ennen kuin jäsenmäärä oli entisissä lukemissa. Nyt pudotusta on reilut neljännesmiljoona. Mitenhän kauan kestäisi samalla tahdilla korjautuminen tänä päivänä.

Onko paikalla joku historiaa tunteva (tai tuolloin elänyt) ?

• 1 + 2

Ja minne unohtuivat hippivuodet?

Ei silloin mitään kirkkoa kunnioitettu vaan naurettiin räkäisesti tuolle menneisyyden rakennelmalle.

Suurin osa niistä jotka silloin otti etäisyyttä ei kyllä parhaallakaan tahdolla voida luokitella älyköiksi vann silloin mentiin kyllä paljon rankemmin porukan mukana kuin nykyään.

Mutta so what, silloin laskettiin siemenet nykyiselle hyvälle menolle;-D

• Jori Mäntysalo
        Heh ! kirjoitti:

>

Mutta eikös se ole ollut maksimissaan ihan 70-luvun taitteessa ? Se tai öljykriisikään ei oikein tuntuisi selittävän 1975-1977 tapahtunutta n. 40000 jäsenen vähemää.

Se tietysti on myös mielenkiintoista, että kesti kuutisen vuotta ennen kuin jäsenmäärä oli entisissä lukemissa. Nyt pudotusta on reilut neljännesmiljoona. Mitenhän kauan kestäisi samalla tahdilla korjautuminen tänä päivänä.

Onko paikalla joku historiaa tunteva (tai tuolloin elänyt) ?

Olihan toki myös 1969 lainmuutos (sai erota silloisessa maistraatin edeltäjässä, ilman "papin puhuttelua") merkittävä. Noin äkkiseltään ajatellen sen ei silti olisi pitänyt voida yksinään vielä pudottaa kirkon absoluuttista jäsenmäärää.

• Heh !

Olihan toki myös 1969 lainmuutos (sai erota silloisessa maistraatin edeltäjässä, ilman "papin puhuttelua") merkittävä. Noin äkkiseltään ajatellen sen ei silti olisi pitänyt voida yksinään vielä pudottaa kirkon absoluuttista jäsenmäärää.

>

Niin, ainakaan vuosina 75-77, jolloin käyrässä on selkeä pudotus.

Muuttoliike voi selittää tuon hienoisen hiipumisen -70-luvun alussa - mutta mistä ihmeestä tuo droppi tuli ?

• hurja pudotus

Tuo on kyllä niin hurja vuoristorata, että mahtaa kyydissä olevia kirkon työntekijöitä pelottaa ja vähän oksettaakin ;) Tämän vuosikymmenen lopussa jäseniä on alle neljä miljoonaa. Onko niin ollut koskaan itsenäisyytemme aikana?

• Heh !

>

Oma veikkaukseni on, että tahti tulee keskimäärin kiihtymään kun kuitenkin kasteiden määrä vähenee melkoisen rivakasti, niin ikään kuin pohjataso sukeltaa koko ajan vaikka vuosien eromäärät heitteleekin melkoisesti.

>

Suomen väkiluku ylitti 4 miljoonaa vasta n. 1950, joten kyllä Suomen historian aikana on ollut vähemmän kirkon jäseniä, mutta katselin, että n. vuonna 1961 olisi ollut viimeksi näin vähän jäseniä kuin nyt - siis nyt on vähiten jäseniä viiteenkymmeneen vuoteen !

Ihan hyvältä siis näyttää vaikka tottakai muutos saisi olla vaikka kymmenkertainen nopeudeltaan.

• mkrtpl

3 tai 4 vuotta, niin 4 miljoonaa tullaan alittamaan.

• Leikilläni piirsin samaa käyrää hiukan pitemmäksi, kolmella potentiaalisella vaihtoehdolla. http://aijaa.com/3jPAYb Jos kaikkein positiivisin arvioni toteutuisi, voisi kirkon jäsenmäärä alittaa 50% väestöstä jo 2030 -luvulla!

• ehheh heh

Uskovaisten vaihtoehto puuttuu täysin kuvasta.

"Jeesus tulee takaisin juuri minun elinaikana, kaikki liittyy takaisin kirkkoon."

...ja miksiköhän Jeesus oikeasti pitäisi hyvänä että ihmiset ovat jonkun kirkon jäseniä...

• Heh !

Oli kyllä ihan hilpeä kuvaaja tuokin. Ettei vaan kävisi niin, että positiivisinkin arvio olisi liian hidas - ainakin pidemmän päälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      51
      2089
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1364
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1004
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe