avopuoliso Espanjaan töihin, minä mukaan työttömäksi?

road1

Avopuolisoni saanee 3-6kk:n komennuksen ulkomaille (EU-alueelle) niin että hänen työpiste EU-maassa mutta palkka maksettaneen Suomesta Suomen tilile.

Jos/kun irtisanoudun Suomessa olevasta työstäni ja lähden mukaan, saanko sen 3kk(vai minkä ajan?) peruspäivärahaa jos ilmoittaudun työttömäksi työnhakijaksi?

Tuleeko työttömäksi ilmoittautuminen tehdä jo Suomessa vai vasta kohdemaassa?

4

223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maasta muuttaja

Ethän sä voi ilmoittautua työnhakijaksi Suomessa, ja sitten muuttaa Espanjaan. Jos olet Suomessa työnhakija, ja jos haluat siis työttömyystuet, sun täytyy käydä jatkuvasti työhaastatteluissa, ja ilmoittautua säännöllisesti työkkäriin. Espanjan sosiaaliturvat onkin sitten ihan oma lukunsa. Pääpiirteissään se menee kyllä useimmissa EU maissa niin, että jos haluat sen maan työttömyystukia, niin sinun pitäisi myös kuulua sen maan sosiaaliturvaan.

• KotiinJää

3-6kk? se aika sun kannattaa itse olla Suomessa (jos kerran on duunia täällä). Espanjassa on surkea työtilanne - ellet ole spesialisti / puhu hyvin espanjaa.

• Kokeile vaan

Kuule hyvä ihminen, kuinka edes harkitset irtisanoutumista näinä aikoina! Ei ole tarkoitus tuomita sua, mutta älä nyt työstä luovu. Voisitko ajatella vuorottelu- tai virkavapaata? Sitäpaitsi, paruspäiväraha ei ole mikään karkkipäiväkarkki, joka tulee tosta vaan. Varsinkin , jos itse irtisanoudut, niin sulle tulee kolmen kk:n karenssi, jolta ajalta et saa mitään tukia. Espanjassa byrokratia on vielä pahempaa kuin Suomessa, siellä työkkärin kanssa pelaaminen vaatii hermoa. Varoitan: älä luovu työpaikastasi!!

• olli4

Suomessa on oltava 1 kk ensin työttömänä ennen kuin voi saada 3 kk ajan toiseen EU-maahan työttömyysturvaa. Omasta irtisanoutumisesta johtuva mahdollinen 3 kk karenssi sotkee tätä. Aika huono suunnitelma sinulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2673
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2614
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1772
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1607
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1530
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1460
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1372
    8. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1223
    9. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1187
    10. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      25
      1106
    Aihe