Tänä syksynä tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Aleksanteri II avasi Helsingin valtiopäivät säätytalolla. Siitä alkoi Suomen kehityminen itsenäiseksi kansakunnaksi ja valtioksi. V.1863 alkoi säänöllinen valtiopäivien kokoontuminen, joka mahdollisti valtiollisten instituuttioten kehitämisen toimivaan muotoon.
Valtiopäivät esimerkiksi erotti kunnat seurakunnista, sääti kirkkolain, lait eriuskoisista (askel uskonnonvapauteen) ja valtiopäivien päätöksestä rakennettiin myös rautatiet pitkin Suomea.
V. 1878 säädettiin asevelvollisuuslaki, joka saatettiin voimaan v.1918.
Myös kansakouluja aletiin perustamaan ja muita suomenkielisiä oppilaitoksia.
Tämä kaikki teki mahdolliseksi suomalaisten sivistyksen nousun ja valmius yleiseen ja yhtenäiseen ääniokeuteen ja muihin kansalaisoikeuksiin, jotka ovat edellytyksenä toimivalle demokratialle ja itsenäisyydelle.
150 vuotta valtiopäivien avauksesta
0
55
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997893- 1075627
- 2754891
- 494863
- 763637
- 512869
- 632615
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222478Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292412- 412294