Suhde alkoholiin raitistumisen jälkeen?

Hymyilevä raitis

Millaiselta muiden alkoholin käyttäminen nykyisin tuntuu?
Millaisena näet itsesi ja persoonasi vuosina kun vielä joit ?
Millaiselta sairaudelta alkoholismi tuntuu?
Mitä sait raittiudelta?
Miten raitistuessa persoonasi muuttui ja mitä läheiset huomasivat?

Minulle vuosien raittiuden jälkeen alkoholi on yhdentekevä.
Voin olla juhlissa jossa kohtuukäyttöä ilman mielihaluja käyttää itse.
Olisi käsittämätön ajatus juoda ja vaikea ymmärtää miksi
käytin joskus sillä päihtyneenä olo tuntuisi järjettömältä .
Näen olleeni juodessani sairas ja se ajatusmaailma vieras
raittiina. Ongelma joskus etten enää tajua kenenkään päihteiden käyttöä
vaan pidän tällaista ihmistä ongelmaisena hakiessaan
vääristynyttä tajunnantilaa huumausaineesta.
Näen alkoholin kuten huumausaineet normaalielämään
kuulumattomana ,pakoa todellisuudesta.
Käyttö osoitus mielen heikkoudesta, kohtuukäytön ymmärrän ruoan yhteydessä.
Sain raittiudesta elämäni takaisin , huumorintajuni ja mielenrauhan.

5

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Millaiselta muiden alkoholin käyttäminen nykyisin tuntuu?"
      - Muut saavat juoda niin paljon kuin sielu sietää, tai olla juomatta.

"Millaisena näet itsesi ja persoonasi vuosina kun vielä joit ?"
      - Ärtynyt, ahdistunut, keskittymiskyvytön, ja ennenkaikkea levoton ja rauhaton.

"Millaiselta sairaudelta alkoholismi tuntuu?"
      - Hitaasti ja salakavalasti hiipivä riippuvuus, joka lisää juotettuna kasvaa ylivoimaiseksi.

"Mitä sait raittiudelta?"
      - Levollisuuden, mielenrauhan, ja tasapainon. Toimintakyvyn kaikessa, jolloin omat asiat on voinut laittaa kuntoon.

"Miten raitistuessa persoonasi muuttui ja mitä läheiset huomasivat?"
      - Psyykkinen kestokyky on parempi kaikissa tilanteissa, ja ulkonäkö muuttui terveemmäksi.

• temppisp

"Millaiselta muiden alkoholin käyttäminen nykyisin tuntuu?"
      - Olen pääosin ulkomailla nykyään, täällä ei muiden alkoholin käyttöä juurikaan huomaa mutta Suomessa käydessäni lähinnä säälittää...

"Millaisena näet itsesi ja persoonasi vuosina kun vielä joit ?"
      - Olin nuori 15 - 35v, tuhlasin paljon elämästäni juomiseen, menetin paljon mutta olin lähinnä elämässä vaeltaja jolla ei ollut suuntaa elämälle eikä aluksi taitoa päästä pysyvästi irti alkoholista. Itsevarma raukka paskiainen.

"Millaiselta sairaudelta alkoholismi tuntuu?"
      - Juodessa se tuntui tuholta, hallittuna se tuntuu mahdollisuudelta ymmärtää elämää, antaa myös mahdollisuuden tehdä oikeita valintoja ja valita seuransa paremmin.

"Mitä sait raittiudelta?"
      - Olen saannut vajaassa neljässä vuodessa elämäni takaisin, olen hävittänyt reilut 33kg painoa, olen paremmassa kunnossa kun armeijasta tullessani, olen päässyt kansainväliseen työhön ja menossa uralla eteenpäin. Upea tyttöystävä ja vajaa sata tonnia tilille kertynyttä rahaa 50t vuosivauhdilla säästän...

"Miten raitistuessa persoonasi muuttui ja mitä läheiset huomasivat?"
      - Entisen itsevarmuuden jälkeen olen todella nöyrä, olen etenkin nöyrä alkoholismia kohtaan ja toivon ettei tarvisi ikinä enään juoda. Olen myös aikaansaava ja jokseenkin aivot on palautuneet normaaleiksi joten itsestä tuntuu että järkikin leikkaa aikalailla.

Alkoholismistani sen verran että minulla oli tarve juoda joka viikko, lähes joka perjantai ilta humalaan saakka ja pahimmillaan myös Lauantaina. Olen onnellinen että näin ei ole enään. Ikävää on että Suomessa tuota pidetään normaalina eikä alkoholismia tunnisteta itsestä.

• tapakäyttöä

"Alkoholismistani sen verran että minulla oli tarve juoda joka viikko, lähes joka perjantai ilta humalaan saakka ja pahimmillaan myös Lauantaina.
      Olen onnellinen että näin ei ole enään. Ikävää on että Suomessa tuota pidetään normaalina eikä alkoholismia tunnisteta itsestä."

No, ihan kohtuukäytön rajoissa tuo on. Ei noin vähäinen alkoholinkäyttö tee vielä kenestäkään alkoholistia.

• Josko raittius

Yli 40 vuoden ryyppäämisen, olen nyt 61v. mies kokemuksella sanon. Jokainen täysin raitis päivä, viikko, kuukausi on voitto elämässä.

Kuivia kausia tuohon reiluun 40 vuoteen toki mahtuu eri pituisia jaksoja.
      Jokaisen ryyppyputken jälkeisessä raitisteluvaiheessa vannotaan loppuelämän kestävää täysraittiutta. Aina ovat läheiset joutuneet pettymään.

Eli raittiutta kestää siihen asti kun viinan himo saa jälleen vallan ja viinaa on saatava vaikka mistä. Juoppo keinot keksii.

Raittiit jaksot, pisimmillään parin vuoden mittaiset, olivat kyllä tavallaan, sen hetkiseen elämäntilanteeseen nähden elämäni parasta aikaa. Mm. lapsen syntymä.

Mutta aina taustalla kuiskutteli Viinapiru. Josko ottaisin vain parit rentouttavat, vain ne parit. Niistä parista tuli sitten muutaman päivän/ viikon putki. Ei mitään katuoja örveltämistä vaan siistiä tissuttelua aamusta iltaan.

Toki kuivilla olo on juopolle terveempi olotila, kuin totuttu viinanhöyryinen fiilis, jonka jokapäiväiseen hankkimiseen kuluu niin rahaa kuin muitakin voimavaroja.

Eli. Aina kunnolla selvittyä elämä on toki parempaa kuin kännissä, mutta jokin siinä nousuhumalassa kiehtoo, että sitä aina vaan haluaa tavoitella. Valitettavasti.

• perseenhaju.

Itsellä lyhyempiä raitistelujaksoja.

Paska ei haise enään määnneelle lihalle. Perseen hikoilu vähenee. Suihkussa tulee käytyä. Kissankusihiki on hävinnyt ja ehkä järki toimii hivenen paremmin. Viikon mittaisia putkia on ollut ennen ja nyt ne ovat jäämässä pois.

Viikon putken jälkeen alaselkä oli kipeä ja krapula aiheutti hulluja olotiloja. Alkoholin käyttö morkkisineen on mennyt niin kovalle, että olen lopettelemassa sen käyttöä kokonaan.

Niin ja lopuksi vielä silaus pallihikeä, eikä se niin voimakasta enään ole, kun peseytyy kunnolla.

Vaihdetaan viina kahviin, raitisteluun!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      47
      5957
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      615
      2390
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      82
      1191
    4. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      359
      1058
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      77
      1033
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      54
      1006
    7. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      62
      965
    8. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      61
      915
    9. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      228
      844
    10. Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses
      Haapavesi
      58
      789
    Aihe