Olen huomannut monet käyttävät omaa murretta, kun maassamme on noita murteita joka puolella, niin kyllä tunnistaa mistä kukin on.Toivottavasti eivät häviä ajan saatossa, niin mukava on kuunnella, kun viäntävät ja kiäntävät omalla tavallaan, esim. Kaksi umpi savolaista kun huasteloo , ei voi olla hymyilemättä, lounais suomessa on ihan erilainen kielenkäyttö, lapista puhumattakaan.Tätä rikkautta soisi käytettävän kirjoituksissakin, ainakin yksi käyttää mukavasti (k/k ), mitä ajatukseni tuo teille mieleen.
Murteella mukavasti
150
871
Vastaukset
Älä hyvä ystäv alot tämmöst ketju,pelkkä tappelu siit tule.
alotetaanpas heti mää en voi sietää turun murretta siitä ei saa mitään selvää kun sanat loppuu kesken ja jos sitä vielä puhuu nopeesti mun miehen ystävä on turkulainen ja se joskus soittaa niin ei kestä kauaa kuunnella eihän se tietysti miestä pahenna mutta miks toiset turkulaiset puhuu ihan selvästi ja toiset taas pät pät sanan pätkiä.
tiinaex kirjoitti:
alotetaanpas heti mää en voi sietää turun murretta siitä ei saa mitään selvää kun sanat loppuu kesken ja jos sitä vielä puhuu nopeesti mun miehen ystävä on turkulainen ja se joskus soittaa niin ei kestä kauaa kuunnella eihän se tietysti miestä pahenna mutta miks toiset turkulaiset puhuu ihan selvästi ja toiset taas pät pät sanan pätkiä.
Mää ko ole tarkka siit et pilku ova kohrallas en voi sietää pötkö kirjotust. siitäkä ei saa mittä selvä.
koti-kiusattu kirjoitti:
Mää ko ole tarkka siit et pilku ova kohrallas en voi sietää pötkö kirjotust. siitäkä ei saa mittä selvä.
arvasin että se oo sää joka aina huonon päivän tullen räkyttää mun perässä.
tiinaex kirjoitti:
lisään vielä että kyllä tota vielä lukee mutta se kuunteleminen on eri asia ja arvaa hengästynkö kun puhunkin pelkkää pötköö.
tiinaex kirjoitti:
Arvasit väärin ,mul on muutaki tekemist ko härnät ihmissi palstal.
Mä ole töis päivisi ja ehtosi kato mitä ihmise kirjotta,meinasi kokeilla kestäks sää sitä et sinu arvostella,et sit kestä.koti-kiusattu kirjoitti:
Arvasit väärin ,mul on muutaki tekemist ko härnät ihmissi palstal.
Mä ole töis päivisi ja ehtosi kato mitä ihmise kirjotta,meinasi kokeilla kestäks sää sitä et sinu arvostella,et sit kestä.hyvä mies etkö sää nyt vieläkään ymmärrä mun huumoria mää ainakin ymmärrän sun.
tiinaex kirjoitti:
hyvä mies etkö sää nyt vieläkään ymmärrä mun huumoria mää ainakin ymmärrän sun.
mutta hyvä nyt se lähti saatiin noi plussat ja miinukset kehiin.
- tanskan prinssi
tiinaex kirjoitti:
mutta hyvä nyt se lähti saatiin noi plussat ja miinukset kehiin.
Tarviiko sitä niin kiertäen kaartaen sarvella vääntäen hakea. Ettei kohta tiedä ollako vai eikö olla, tupee vai ei?
tiinaex kirjoitti:
hyvä mies etkö sää nyt vieläkään ymmärrä mun huumoria mää ainakin ymmärrän sun.
Hyvä ko selvis ,mä jo luuli et sä puhu leikki tosissas.
Ei huonoi fiiliksiä. ja mä ottasin plussat ja miinukset kokonaa pois jos se mun vallas olis.tanskan prinssi kirjoitti:
Tarviiko sitä niin kiertäen kaartaen sarvella vääntäen hakea. Ettei kohta tiedä ollako vai eikö olla, tupee vai ei?
vastasin vitsillä vitsiin.
- tanskan prinssi
tiinaex kirjoitti:
vastasin vitsillä vitsiin.
Vitsiähän määki määkin. Meillä kaikilla lie omanlaisemme kakku. Ei aina avaudu ilman käyttöohjetta.
koti-kiusattu kirjoitti:
Hyvä ko selvis ,mä jo luuli et sä puhu leikki tosissas.
Ei huonoi fiiliksiä. ja mä ottasin plussat ja miinukset kokonaa pois jos se mun vallas olis.hyvä että ollaan samalla aaltopituudella.
tanskan prinssi kirjoitti:
Vitsiähän määki määkin. Meillä kaikilla lie omanlaisemme kakku. Ei aina avaudu ilman käyttöohjetta.
seuraavalla kerralla täytyy pistää käyttöohje mukaan vitsi vitsi vitsi.
- eioopuolukoota
tiinaex kirjoitti:
seuraavalla kerralla täytyy pistää käyttöohje mukaan vitsi vitsi vitsi.
Hymiöki olis riittänny... ihmettelin kyl et mite se tiina nyt tolleen.
Voisit kyl anteeksi k/k'lta pyytää ja sit oisitte taas kavereit, jookosta? eioopuolukoota kirjoitti:
Hymiöki olis riittänny... ihmettelin kyl et mite se tiina nyt tolleen.
Voisit kyl anteeksi k/k'lta pyytää ja sit oisitte taas kavereit, jookosta?tässä pari päivää sitten laitoin hymiön niin joku siitä jo hyökkäs silmille mehän sovittiin jo tossa vähän alempana.
- eioopuoluk
tiinaex kirjoitti:
tässä pari päivää sitten laitoin hymiön niin joku siitä jo hyökkäs silmille mehän sovittiin jo tossa vähän alempana.
Ylhäältä alaspäin luetaan. Ylleensä :)
Hyvä kun sovitte. Riita ei ol mukavaa.
- 1943
Minulla ei taida olla mitään murretta. Pitäisi testauttaa jollakulla arvaisiko puheen perusteella alkuperäni. Minusta murre sopii puheeseen, ei niinkään kirjoitettavaksi.
no ei sitä oo mullakaan oikeestaan kun niin kehuvat että keskisuomalaiset puhuu eniten kirjakieltä mutta jotain on jääny syntymäkaupungista tampereelta uutiset ja mää ja uutiset ja sää ja kun suku asuu tampereella niin aina se tarttuu kun siellä käy sitä mää oon aina ihmetelly kun täällä maalla puhutaan sillei vähän maalaisesti niin mun mies puhuu aikalailla kirjakieltä vaikka on asunu täällä ikänsä ja äitinsä varsinkin puhu tätä paikallista.
- murteen murtama
Ei taija kannattaa, ko jokku on sitä mieltä, että se on sivistymätöntä. Ko eivät ite uskalla tai ossaa.
Tai ihtetunto ei anna periksi.Onha se semmost epämialust ja sekava jos sil taval kirjotta ko mukulan on puhuma oppinu.
jos mä ny ruppe kirjakiält kirjottama nii olenk mä sit kaks kiäline?- murteen murtama
koti-kiusattu kirjoitti:
Onha se semmost epämialust ja sekava jos sil taval kirjotta ko mukulan on puhuma oppinu.
jos mä ny ruppe kirjakiält kirjottama nii olenk mä sit kaks kiäline?Kukaha tähän yhteen ketjuun on hukkuvinnaan, ei oo muuta ko ilikeyttä kieltää ees kerran viiijesä vuojesa kirijottaa murretta.
Monimielisyys on kivvaa, pittää lopettaa hyvän sään aikana. ;) murteen murtama kirjoitti:
Kukaha tähän yhteen ketjuun on hukkuvinnaan, ei oo muuta ko ilikeyttä kieltää ees kerran viiijesä vuojesa kirijottaa murretta.
Monimielisyys on kivvaa, pittää lopettaa hyvän sään aikana. ;)Tiäräks sä murttemurtama
kaikken hauskin juttu mun murttes on se ko mennä kauppa ostoksil, me kiäletä ja kysytä samal kertta.Ei sul mittä leippä ol, ei sunkka sul silakoi ol?
Pankkas paremaks- murteenm.
koti-kiusattu kirjoitti:
Tiäräks sä murttemurtama
kaikken hauskin juttu mun murttes on se ko mennä kauppa ostoksil, me kiäletä ja kysytä samal kertta.Ei sul mittä leippä ol, ei sunkka sul silakoi ol?
Pankkas paremaksYhen turkkusen vitsin muistan, mutten ehtoo kertoo. Kättely oli sen yjin.
- mamma5-
koti-kiusattu kirjoitti:
Tiäräks sä murttemurtama
Pankkas paremaksMitäkö tuli alotuksest miälee ? Mittää muuta,ku mukavaa,kerranki joku sanoo tommottis,ku ain he sanoo simmottis,ettei sais kirjottaa tämmöttis ! Mää ainaski sit suamenna miälelläs,jossei joku jottai hoksaa.
Tänne on vaa himskuti kuttumaine naputella,ku kone menee ain junttuu.Nytki tätä lauset se on lähetelly vissiin vartin.Mur !
Emmää eres juttele näip pal murret,ku tykkään kirjottaa :)
Mukavaa syksyy alottajal ja kaikil muilki ! - huastellaan mukavoo
mamma5- kirjoitti:
Mitäkö tuli alotuksest miälee ? Mittää muuta,ku mukavaa,kerranki joku sanoo tommottis,ku ain he sanoo simmottis,ettei sais kirjottaa tämmöttis ! Mää ainaski sit suamenna miälelläs,jossei joku jottai hoksaa.
Tänne on vaa himskuti kuttumaine naputella,ku kone menee ain junttuu.Nytki tätä lauset se on lähetelly vissiin vartin.Mur !
Mukavaa syksyy alottajal ja kaikil muilki !Kiitoksia vuan,mukavoo kun juttu luistaa,ehän miäkään arvellu että näen pitkäks tiä jutustelu piäs virruumaan.no jutuskelkaa miun puolesta murteilla mukavoo,nii ei tuu aeka pitkäs.
- 14-14
Luulin että minulla ei ole murretta (kymenlaakso).
Tyttäreni oli pienen ajan töissä tv-mainos firmassa osastolla valitukset pohjoismaat---muuten suomalaiset ovat kovia valittamaan, siellä eräs pappa alkoi kysellä mistä päin Suomea olet olet torniosta tai karjalasta, hän vastasi isäni on etelästä äiti Torniosta.
PS. Hän ei koskaan ole asunut Suomessa. - leipeä=leipää
Mitä se hyvejää vaikka laitan vilikun joka ristauksessa, kaekkihan sen tietää tuppukyllä, minne minä oon mänössä.
- kyl se vaan
Vitumasesti särähtää korvaan, murrre!
- aloittaja....
Miltä tuntuisi että murteita ei olisi, kaikki viestintä tapahtuisi niin kirjaimillesesti että hirvittää, asiat menisisi pilkun nuuhkailuksi, ei näin, kyllä se niin on että meillä on perintönä murteet, ei kai niitä roska koppaan heitetä, ei ei, sanon minä.
aloittaja.... kirjoitti:
Miltä tuntuisi että murteita ei olisi, kaikki viestintä tapahtuisi niin kirjaimillesesti että hirvittää, asiat menisisi pilkun nuuhkailuksi, ei näin, kyllä se niin on että meillä on perintönä murteet, ei kai niitä roska koppaan heitetä, ei ei, sanon minä.
Mä olen henkilökohtasest sitä mielt et on ns komeeta kun osaa ja uskaltaa puhua oman kotikuntansa murretta.
Kun kattelee esim idolsia niin ärsyttää kun ei lauleta omalla äidinkielellään ,mikä siin on niin hävettävää?
Mulla ei oo minkäänlaista kielipäätä mutta tajuan melkosen vaivatta Suomen murteita.- 10-18
koti-kiusattu kirjoitti:
Mä olen henkilökohtasest sitä mielt et on ns komeeta kun osaa ja uskaltaa puhua oman kotikuntansa murretta.
Kun kattelee esim idolsia niin ärsyttää kun ei lauleta omalla äidinkielellään ,mikä siin on niin hävettävää?
Mulla ei oo minkäänlaista kielipäätä mutta tajuan melkosen vaivatta Suomen murteita.Kaikkien pitää puhua murteilla jos niitä on.
Murteet saavat uuden elämän kieleen. - mujekukkoo.
10-18 kirjoitti:
Kaikkien pitää puhua murteilla jos niitä on.
Murteet saavat uuden elämän kieleen.Hyvvee päevee tiältä syvän savosta,puhukee oikeeta kieltä'
- särisee se
koti-kiusattu kirjoitti:
Onk sun pakko kiusat sitä murret nii et se rupe murisema.
Roskasakin murtaminen.. Ennen oli hyvin, kun peittivät takapajuset syntymä seutunsa..
särisee se kirjoitti:
Roskasakin murtaminen.. Ennen oli hyvin, kun peittivät takapajuset syntymä seutunsa..
Särisijäl
Ny me ollanki onkelma ytimes,piretä tää.
Jotenki mä ymmärränki viisampien ärtymykse ko enne toi koulu käymine takas automaattisest parema näköala asioihi.
Nyt ko tämä kuukle o tullu nii kaik resupersse plarava sitä ehtokaure ja viisasteleva niil tiaroillas vaikkei olekka valkost lakki pään pääl.
Olisiks mahrollist et sää tekisi kelal tai sossul ehrotukse et ne ei maksais meiä nettimaksui nii sit me olttais iha visust.- Tyhmä Tietämätön
särisee se kirjoitti:
Typerät, ennakkoluuloiset, sivistymättömät keksivät monenlaisia syitä arvostella ja tuomita itseään fiksumpia.
Murteet rikastuttavat kieltä.
Olkoon minkä kulmakunnan murre tahansa, kuonokoppaa päähän sovittelisin...
Murteilla ei ole vakiintunutta oikeinkirjoitusta, yleiskielellä on ja sitäkin täällä monet ehtimiseen häpäisevät...- kaunis kieli
Miksi?
Pitääkö kaikkea, mikä ehkä jota kuta ilahduttaa, paheksua?
Hypähtää pienellä jäniskäännöksellä murteen murtajan ylitse.
Mitään vakiintunutta murrekirjoitusta ei voi olla, kun itse puhdasta puhuttua murretakaan ei ole olemassakaan. Jo kymmenen kilsan päässä olevassa, saman murrealueen kylässä, on eri muunnosta.
Mikä kieliopisto tämä on? Sanottava kai on pääosassa, ei briljeeraus?
Kieli ei koskaan vakiinnu, vaan kehittyy. - staka*
kaunis kieli kirjoitti:
Miksi?
Mitään vakiintunutta murrekirjoitusta ei voi olla, kun itse puhdasta puhuttua murretakaan ei ole olemassakaan. Jo kymmenen kilsan päässä olevassa, saman murrealueen kylässä, on eri muunnosta.
Kieli ei koskaan vakiinnu, vaan kehittyy.Murteet on meidän perinteistä kieltä, vuosituhansien ja -satojen saatossa kehittynyttä kulttuuriperintöä. Olkaa ylpeitä jos omaa murrettanne osaatte, ja vaikka vielä jotain toistakin. Jotakuinkin puhtaasti siis - vaikka eihän murteen oikeellisuutta kukaan pysty todistamaan kun jo naapurikylässä puhutaan vähän eri lailla kuin meillä. Paitsi siitä että (tätä tylsää) kirjakieltä ei kannattaisi joukkoon sotkea.
Väitän puhuvani tarvittaessa erittäin puhdasta kotiseutuni murretta, ja olen ylpeä siitä taidosta. Mutta puheeni ei ole läheskään samanlaista kuin vaikkapa saman murrealueen pohjoisosassa puhutava murre. Enpä viitsi näytettä tähän antaa... herkimmin murre pulppuaa puhuttuna, silloin kun vastapuoli vääntää samaa kieltä.
Osaan suhteellisen hyvin myös 'kämppäkaverin' eteläpohojalaasta, mutta painotus menee persielleen ;D)) kaunis kieli kirjoitti:
Miksi?
Kieli ei koskaan vakiinnu, vaan kehittyy.Mielestäni perustelin.
Mutta paheksu sie...- kaunis kieli
yohuuhkaja kirjoitti:
Mielestäni perustelin.
Mutta paheksu sie...Sie, mie, ja lampaanpie.
Mielestäsi, mielestäni, kuka määrää, kuka häärää? Kenen näärännäppy on suurin? - .häpeä
Mitäs kieltä esi-isä puhuivat muutama satavuotta sitten,häpeäisitkö heidän puhettaan,oikeen kirjoitus on eriasia,tollo.
kaunis kieli kirjoitti:
Sie, mie, ja lampaanpie.
Mielestäsi, mielestäni, kuka määrää, kuka häärää? Kenen näärännäppy on suurin?Se sana tarkoittaa vain millä perusteella mie luettavani täältä valitsen.
Voittehan te murrefanit kirjoitella toisillenne, mie luen sitten jotakin muuta. Nuo murrefanaatikot ovat varsinainen riesa kirjallisilla foorumeilla, on tullut kauniisti sanoen mitta täyteen jo aikoja sitten...- ei muuta
yohuuhkaja kirjoitti:
Se sana tarkoittaa vain millä perusteella mie luettavani täältä valitsen.
Voittehan te murrefanit kirjoitella toisillenne, mie luen sitten jotakin muuta. Nuo murrefanaatikot ovat varsinainen riesa kirjallisilla foorumeilla, on tullut kauniisti sanoen mitta täyteen jo aikoja sitten...Sie sanot vain mie.
ei muuta kirjoitti:
Sie sanot vain mie.
Voin mää määkimäänkin ruveta, mutta siitä tulee näin kamalaa, ei jaksa katsoa itsekään...
- bessie*
staka* kirjoitti:
Murteet on meidän perinteistä kieltä, vuosituhansien ja -satojen saatossa kehittynyttä kulttuuriperintöä. Olkaa ylpeitä jos omaa murrettanne osaatte, ja vaikka vielä jotain toistakin. Jotakuinkin puhtaasti siis - vaikka eihän murteen oikeellisuutta kukaan pysty todistamaan kun jo naapurikylässä puhutaan vähän eri lailla kuin meillä. Paitsi siitä että (tätä tylsää) kirjakieltä ei kannattaisi joukkoon sotkea.
Väitän puhuvani tarvittaessa erittäin puhdasta kotiseutuni murretta, ja olen ylpeä siitä taidosta. Mutta puheeni ei ole läheskään samanlaista kuin vaikkapa saman murrealueen pohjoisosassa puhutava murre. Enpä viitsi näytettä tähän antaa... herkimmin murre pulppuaa puhuttuna, silloin kun vastapuoli vääntää samaa kieltä.
Osaan suhteellisen hyvin myös 'kämppäkaverin' eteläpohojalaasta, mutta painotus menee persielleen ;D))Vielä kun ymmärtäisi, mitä ylpeilemistä siinä on jos osaa omaa murrettaan puhua?
Se kun ei ymmärtääkseni ole vuosien opiskelun ja pänttäämisen tulos, vaan sen kuuleminen alkoi jo kohdussa ollessa. - jokeltavat
bessie* kirjoitti:
Vielä kun ymmärtäisi, mitä ylpeilemistä siinä on jos osaa omaa murrettaan puhua?
Se kun ei ymmärtääkseni ole vuosien opiskelun ja pänttäämisen tulos, vaan sen kuuleminen alkoi jo kohdussa ollessa.Niin kun lapsi syntyy,ne itkevät ja jokeltavat murteella
- bessie*
jokeltavat kirjoitti:
Niin kun lapsi syntyy,ne itkevät ja jokeltavat murteella
Jaa, meidän murrealueella vastasyntyneet ääntelevät ihan samalla tavalla kuin vastasyntyneet kaikkialla. Jokeltelun aloitettuaan taitavat kyllä jo jokellella 'omalla murteellaan'.
bessie* kirjoitti:
Vielä kun ymmärtäisi, mitä ylpeilemistä siinä on jos osaa omaa murrettaan puhua?
Se kun ei ymmärtääkseni ole vuosien opiskelun ja pänttäämisen tulos, vaan sen kuuleminen alkoi jo kohdussa ollessa.Ei puhut ylppeyrest mittä sanota et se o luanikast ko heti tietä et mist päi toi kotosi o.
- bessie*
koti-kiusattu kirjoitti:
Ei puhut ylppeyrest mittä sanota et se o luanikast ko heti tietä et mist päi toi kotosi o.
En mää vaan tierä, enk mää sill tiaroll yhtikäs mittä kyl teekkä.
- .ymmälle
bessie* kirjoitti:
Jaa, meidän murrealueella vastasyntyneet ääntelevät ihan samalla tavalla kuin vastasyntyneet kaikkialla. Jokeltelun aloitettuaan taitavat kyllä jo jokellella 'omalla murteellaan'.
Meillä savossa lapset itkee viäntämällä,sen takia ne puhhuu isonakin viäntämällä ja kiäntämällä,loppujen lopuksi kukkaa ei tiiä mitä se tarkoitti,puhe tyylillä saahaan vieras ymmälle.
bessie* kirjoitti:
En mää vaan tierä, enk mää sill tiaroll yhtikäs mittä kyl teekkä.
en määkä sil yhtä mittä tee mut minkäs ihmine luonnolles mahta
- .ym...
koti-kiusattu kirjoitti:
en määkä sil yhtä mittä tee mut minkäs ihmine luonnolles mahta
Jos taijjuu kaek,uot varmasti ymm'ärtänyt viärin.
.ym... kirjoitti:
Jos taijjuu kaek,uot varmasti ymm'ärtänyt viärin.
Voi ku ymmärtäiski kaik asia, sillo mä olissi viisas ihmine
Mones asias ole vääräs ja puutteline mut mä koitan olla ja elää vilpittömäst se tiaro ja tairo varas mikä mul on- .ym...
koti-kiusattu kirjoitti:
Voi ku ymmärtäiski kaik asia, sillo mä olissi viisas ihmine
Mones asias ole vääräs ja puutteline mut mä koitan olla ja elää vilpittömäst se tiaro ja tairo varas mikä mul onKuulehan !! Elämän tarkoitus murheen karkoitus
- turruis
.ym... kirjoitti:
Kuulehan !! Elämän tarkoitus murheen karkoitus
Yks turkulaine tul aamuhämys iha munasillas työpaikal.kaverit kysyil kuis sää tollaii
tän tuut ?Munasill vastas:-mnää oli illal kutsuil,ja kahrentoist aika sammuis valo ja joku hus,nyt äkkiste vaatee pois,ja hommii ja tääl mä ny oon. - :((
turruis kirjoitti:
Yks turkulaine tul aamuhämys iha munasillas työpaikal.kaverit kysyil kuis sää tollaii
tän tuut ?Munasill vastas:-mnää oli illal kutsuil,ja kahrentoist aika sammuis valo ja joku hus,nyt äkkiste vaatee pois,ja hommii ja tääl mä ny oon.Vähän käy katteex.
Miksi aina vitsaillaan turkkulaisista, ei koskaan hankolaisista, torniolaisista saati mikkeliläisistä.
Epistä. .ym... kirjoitti:
Kuulehan !! Elämän tarkoitus murheen karkoitus
Sillai just,se on tarkotus jollei ny selkäkeikka naurui nii ainaki pikkuse silmäkulma rypistyvä
- pikkiriikki hymyinen
koti-kiusattu kirjoitti:
Sillai just,se on tarkotus jollei ny selkäkeikka naurui nii ainaki pikkuse silmäkulma rypistyvä
Sekin on mannaa nykyisin, taivaanko lahjaa?
- .etoa
yohuuhkaja kirjoitti:
Voittehan te murrefanit kirjoitella toisillenne, mie luen sitten jotakin muuta. Nuo murrefanaatikot ovat varsinainen riesa kirjallisilla foorumeilla, on tullut kauniisti sanoen mitta täyteen jo aikoja sitten...Minkä takia näitä luet jos kuvottaa.
- vanttuut
koti-kiusattu kirjoitti:
Mukavia tällaiset ketjut, joihin ei tarvi otsasuonet pullistuen vääntää jotain "fiksua" ja "filmaattista", eikä aloittaja käy potkistelemassa, että pysykää pöntöt pöntöllä, ei sen vieressä.
:(( kirjoitti:
Vähän käy katteex.
Miksi aina vitsaillaan turkkulaisista, ei koskaan hankolaisista, torniolaisista saati mikkeliläisistä.
Epistä.Kunnon kuva saat Markku Heikkilä kirjast,uutissi turust,ei viralissi mut torelissi.
Siin o kaikenlaissi hassui jutui turust- .aloittaja
vanttuut kirjoitti:
Mukavia tällaiset ketjut, joihin ei tarvi otsasuonet pullistuen vääntää jotain "fiksua" ja "filmaattista", eikä aloittaja käy potkistelemassa, että pysykää pöntöt pöntöllä, ei sen vieressä.
Elä sie irvaile, kyllä miä tarkkailen teitä koko ajan, heittelen omia juttuja milloin milläkin nimmarilla, suatte huastella miun puolesta vaikka läpi yön.
- villirasa
.aloittaja kirjoitti:
Elä sie irvaile, kyllä miä tarkkailen teitä koko ajan, heittelen omia juttuja milloin milläkin nimmarilla, suatte huastella miun puolesta vaikka läpi yön.
Haistele mitä haistele, eiku huastele, mutta muksaa on silti.
Ei ole ottanut pottuun, saati tarvinnut vedellä herneitä klyyvariin. ;))
Ei keskiyön jälkeen ole soveliasta haastaa. Haastajat haastetaan jotenkin kummallisiksi, jopa epäilyttäviksi.
Pitää mennä nukkiin ennen kahtatoista, ja pitää käret peiton päällä, joka säällä.
Hyvä sie! villirasa kirjoitti:
Haistele mitä haistele, eiku huastele, mutta muksaa on silti.
Ei ole ottanut pottuun, saati tarvinnut vedellä herneitä klyyvariin. ;))
Ei keskiyön jälkeen ole soveliasta haastaa. Haastajat haastetaan jotenkin kummallisiksi, jopa epäilyttäviksi.
Pitää mennä nukkiin ennen kahtatoista, ja pitää käret peiton päällä, joka säällä.
Hyvä sie!Kuules villirasa
Sit ko mä lopeta tyän ja ala olema vaa vapaan nii mä otan vanhan unirytmi takasi ja valvo puolöihi.
Sit ruveta kuhisema kaikenlaist iltasi, näytetetä rantakylä juipeil kuin merimiesvalssi tanssata- villirasa
koti-kiusattu kirjoitti:
Kuules villirasa
Sit ko mä lopeta tyän ja ala olema vaa vapaan nii mä otan vanhan unirytmi takasi ja valvo puolöihi.
Sit ruveta kuhisema kaikenlaist iltasi, näytetetä rantakylä juipeil kuin merimiesvalssi tanssataSen ajan unelmissa elän.
Sinun kanssasi kun tuo juttu luistaa, ja on luonnikast.
Seiniä pitkin valssataan, suoraan nurkasta nurkkaan. ;))
Niin kuin aina ennenkin. villirasa kirjoitti:
Sen ajan unelmissa elän.
Niin kuin aina ennenkin.Oi muistatkos venla sen kuutamo illan,vai oliks se emma?
- rallivisa
koti-kiusattu kirjoitti:
Oi muistatkos venla sen kuutamo illan,vai oliks se emma?
Joo, ja suutarin tyttärellä narahti. :))
Pitääkö nyt olla jo hiljaa, koska ait/dan on naapuri, joka työn, levon tai sairauden tähden tarvitsee hiljaisuutta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/seinan_takana_asuu_naapuri_48211.html#media=48212 - .aloittaja
villirasa kirjoitti:
Sen ajan unelmissa elän.
Niin kuin aina ennenkin.Kuuleppas k/k , huomasin sut heti kielen käytöstä jokunen kuukausi sitten kun rupesin pyörimään täällä, oon puhutellut sua kani. Nimmarilla, välillä on ollut taukoja, sen takia mainitsin sut ja murre aihe siitä tulikin mieleen, sori vaan.
.etoa kirjoitti:
Minkä takia näitä luet jos kuvottaa.
Aloittaja kysyi mitä ajatuksensa tuovat mieleen, mie vastasin.
Kuvotukset ovat omaa tuotantoasi, älä tunge sanojasi toisten suuhun.rallivisa kirjoitti:
Joo, ja suutarin tyttärellä narahti. :))
Pitääkö nyt olla jo hiljaa, koska ait/dan on naapuri, joka työn, levon tai sairauden tähden tarvitsee hiljaisuutta.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/seinan_takana_asuu_naapuri_48211.html#media=48212Sen kerran kun sain luvan valvoa ex faktorin loppuun niin pihistä siit katseluajast kirjottelu aikka.
Määkin haluaisin laulaa niinkuin noi ihmiset,mut kun ei osaa muut ko käsillään jotta puuhastella.
Oleks sä koska lukenu pöytälaatikko runoi?mikä niitte aihe on kun ne semmosel laatikol kirjoteta?.aloittaja kirjoitti:
Kuuleppas k/k , huomasin sut heti kielen käytöstä jokunen kuukausi sitten kun rupesin pyörimään täällä, oon puhutellut sua kani. Nimmarilla, välillä on ollut taukoja, sen takia mainitsin sut ja murre aihe siitä tulikin mieleen, sori vaan.
Katos katos,kani on ruvenu enemänki puhuma,mä ihmetteli kovast kun vaan töksäyttelit aluks.
Luuli et jonkilaine koe on menos.
Pirä vaan toi nimmari niin ainakin pikkuse tietä mitä se ihmine ajattele ja mitä sul uskalta kirjotta.- villistelijä
koti-kiusattu kirjoitti:
Sen kerran kun sain luvan valvoa ex faktorin loppuun niin pihistä siit katseluajast kirjottelu aikka.
Määkin haluaisin laulaa niinkuin noi ihmiset,mut kun ei osaa muut ko käsillään jotta puuhastella.
Oleks sä koska lukenu pöytälaatikko runoi?mikä niitte aihe on kun ne semmosel laatikol kirjoteta?Minä en ole laatikkoon laittanut muuta kuin kaalia ja jauhelihaa. Runoja punonut olen toki koko ikäni. Niin olet sinäkin?
Siulla kun on runoilijan sielu.
Nyt minun pitää hiljetä ja ottaa aikuisen vaimea katse.
Muuten voi tulla sapiskaa.
Hymyhuulin. :) bessie* kirjoitti:
Se kun ei ymmärtääkseni ole vuosien opiskelun ja pänttäämisen tulos, vaan sen kuuleminen alkoi jo kohdussa ollessa.Se, että on ylpeä omasta syntyperästään ja identiteetistään ja sen mukana myös edellisiltä sukupolvilta perimistään kielestä, ei ole itserakkautta (joku voisi niinkin luulla) vaan oman omien juurien kunnioittamista ja arvostamista. Noista asioista kannattaa olla kiitollinen ja miks'ei ylpeäkin.
Onhan se tietysti arvokasta ja hienoakin että on päntännyt päähänsä vieraita kieliä, kai siihen joukkoon voi suomen yleiskielenkin lukea. Totta kai olen opiskellut itsekin. Mutta en nostaisi noita oman perheen ja suvun perinteeseen ja historiaan kuuluvan kielen osaamisen yläpuolelle - niin välttämättömiä kuin nykymaailmassa ovatkin.
Niin, miksikö? Luulen että nykyisin vieraiden kielten opiskelu ja sujuva puhuminen on jopa helpompaa kuin hyvä oman - tai edellisten sukupolvien oman - murteen hallinta. Epäilen että kovin moni ei osaa puhua omaa murrettaan puhtaasti ja hyvin.
Ymmärrän heitäkin jotka eivät asiasta piittaa tuon taivaallista. Saamme onneksi tässä maassa ainakin toistaiseksi arvostaa juuri niitä asioita jotka itse koemme tärkeiksi. Jossain muualla maailmassa ja/tai joinakin aikoina ihmisiltä on jopa kielletty oman kielen puhuminen ja näin yritetty latistaa koko kansa pikkuiruiseksi osaseksi suurta massaa, esimerkiksi... Nojoo, jätänpä sanomati, mutta aika läheltä esimerkki löytyy.- .aloittaja
saimaantaka kirjoitti:
Se, että on ylpeä omasta syntyperästään ja identiteetistään ja sen mukana myös edellisiltä sukupolvilta perimistään kielestä, ei ole itserakkautta (joku voisi niinkin luulla) vaan oman omien juurien kunnioittamista ja arvostamista. Noista asioista kannattaa olla kiitollinen ja miks'ei ylpeäkin.
Onhan se tietysti arvokasta ja hienoakin että on päntännyt päähänsä vieraita kieliä, kai siihen joukkoon voi suomen yleiskielenkin lukea. Totta kai olen opiskellut itsekin. Mutta en nostaisi noita oman perheen ja suvun perinteeseen ja historiaan kuuluvan kielen osaamisen yläpuolelle - niin välttämättömiä kuin nykymaailmassa ovatkin.
Niin, miksikö? Luulen että nykyisin vieraiden kielten opiskelu ja sujuva puhuminen on jopa helpompaa kuin hyvä oman - tai edellisten sukupolvien oman - murteen hallinta. Epäilen että kovin moni ei osaa puhua omaa murrettaan puhtaasti ja hyvin.
Ymmärrän heitäkin jotka eivät asiasta piittaa tuon taivaallista. Saamme onneksi tässä maassa ainakin toistaiseksi arvostaa juuri niitä asioita jotka itse koemme tärkeiksi. Jossain muualla maailmassa ja/tai joinakin aikoina ihmisiltä on jopa kielletty oman kielen puhuminen ja näin yritetty latistaa koko kansa pikkuiruiseksi osaseksi suurta massaa, esimerkiksi... Nojoo, jätänpä sanomati, mutta aika läheltä esimerkki löytyy.Kun meillä on kieli murteineen ja kirjakieli, kun ajatellaan että vielä satavuotta sitten Suomen kieli oli jokseekin murteellista, eikä se niin vain yhtä äkkiä häviä, häviäähän kuiteskin pikku hiljaa, meilläpäin se on esillä joka päiväisessä elämässä eikä siitä mitään haittaa ole, kirja kieltä osataan, mutta puhe kieli kukoistaa.
- .aloittaja
koti-kiusattu kirjoitti:
Katos katos,kani on ruvenu enemänki puhuma,mä ihmetteli kovast kun vaan töksäyttelit aluks.
Luuli et jonkilaine koe on menos.
Pirä vaan toi nimmari niin ainakin pikkuse tietä mitä se ihmine ajattele ja mitä sul uskalta kirjotta.Vai Turus tuvettu kuleksimmaa munasillai työ mailla, Tampereella pyöritään rautatieasemalla alasti, laittoivat Turkulaisii paremmaks, mitähän ne munasillai pyörivät nyt keksii !!
- Pirre*
yohuuhkaja kirjoitti:
Voittehan te murrefanit kirjoitella toisillenne, mie luen sitten jotakin muuta. Nuo murrefanaatikot ovat varsinainen riesa kirjallisilla foorumeilla, on tullut kauniisti sanoen mitta täyteen jo aikoja sitten...Oletko sie yölintu miekun siekun kielialueilta, - exkusemiin että kysyn?
- bessie*
saimaantaka kirjoitti:
Se, että on ylpeä omasta syntyperästään ja identiteetistään ja sen mukana myös edellisiltä sukupolvilta perimistään kielestä, ei ole itserakkautta (joku voisi niinkin luulla) vaan oman omien juurien kunnioittamista ja arvostamista. Noista asioista kannattaa olla kiitollinen ja miks'ei ylpeäkin.
Ymmärrän heitäkin jotka eivät asiasta piittaa tuon taivaallista. Saamme onneksi tässä maassa ainakin toistaiseksi arvostaa juuri niitä asioita jotka itse koemme tärkeiksi. Jossain muualla maailmassa ja/tai joinakin aikoina ihmisiltä on jopa kielletty oman kielen puhuminen ja näin yritetty latistaa koko kansa pikkuiruiseksi osaseksi suurta massaa, esimerkiksi... Nojoo, jätänpä sanomati, mutta aika läheltä esimerkki löytyy.Luulin tuolla aiemmassa mielipiteessäni, että tarkoitit vain murteiden osaamista, Saimaantaka.
Siksi ihmettelin, että mitä ylpeilemistä on siinä että on puhumaan oppinut, olemmehan me kaikki. Ja viimeistään koulussa olemme oppineet kirjoittamaan.
Ymmärrän oikein hyvin kaikkia Suomen murteita. Melko pian pystyisin puhumaan muita murteita 'tarpeeksi' hyvin, mutta kun omaakin murrettani kaikkialla Suomessa hyvin ymmärretään niin eipä ole ollut sellaista tarvetta. Erikseen yrittämättä tarttuu jos on tarttuakseen. Ja yleensäkin jo luonnostaan sovitan puhetapani kuulijoiden/tilanteen mukaiseksi.
Lähtökohtaisesti kunnioitan ja arvostan ihmisiä ja olen kiinnostunut heitä kuuntelemaan. Useimmiten en luullakseni kiinnitä mitään huomiota puhujan murteeseen, mutta ei se piittaamattomuutta ole. Pirre* kirjoitti:
Oletko sie yölintu miekun siekun kielialueilta, - exkusemiin että kysyn?
enpä ole, isän puolen suku on asunut vuosisatoja varsinaisimmassa Suomessa ruotsin kielen rajamailla ja äidin suku vastaavasti Karjalan kannaksella, mistä evakko sitten toi äidin ja isän yhteen lounaisessa Suomessa...
Tuo mie tai sie nyt vain kuulostaa kielikorvaani kauniimmalta kuin kotopuolen määkiminen.- Pirre*
yohuuhkaja kirjoitti:
enpä ole, isän puolen suku on asunut vuosisatoja varsinaisimmassa Suomessa ruotsin kielen rajamailla ja äidin suku vastaavasti Karjalan kannaksella, mistä evakko sitten toi äidin ja isän yhteen lounaisessa Suomessa...
Tuo mie tai sie nyt vain kuulostaa kielikorvaani kauniimmalta kuin kotopuolen määkiminen.Onhan sitä sitten pikkasen, sitä karjalaista perimää, tai ainakin kielellistä mieltymystä, - tuskin äitisikään ryhtyi määkimään heti saavuttuaan uudelle asuin alueelleen :)
.häpeä kirjoitti:
Mitäs kieltä esi-isä puhuivat muutama satavuotta sitten,häpeäisitkö heidän puhettaan,oikeen kirjoitus on eriasia,tollo.
Tollo? mieti vielä kuka on... tämä on kirjoituspalsta.
Täällä emme puhu toisillemme vaan kirjoitamme. Kirjoitus paljastaa suoraan minkälaisen ihmisen kanssa täällä on tekemisissä. Jos ei osaa kirjoittaa, ei ole kyllä kaksinen keskustelijakaan.Pirre* kirjoitti:
Onhan sitä sitten pikkasen, sitä karjalaista perimää, tai ainakin kielellistä mieltymystä, - tuskin äitisikään ryhtyi määkimään heti saavuttuaan uudelle asuin alueelleen :)
Äidin käyttämä kieli muuttui hiljalleen, mutta äidin äiti puhui koko ikänsä kannaksen murretta. Miekin puhuin suunnilleen samaa kieltä paikallisten kanssa sen vuoden jonka 70-luvun lopulla vietin sattuneesta syystä Imatran tuntumassa.
- Pirre*
yohuuhkaja kirjoitti:
Äidin käyttämä kieli muuttui hiljalleen, mutta äidin äiti puhui koko ikänsä kannaksen murretta. Miekin puhuin suunnilleen samaa kieltä paikallisten kanssa sen vuoden jonka 70-luvun lopulla vietin sattuneesta syystä Imatran tuntumassa.
Äkkiä se tarttuu, jopa murteella kirjoitetuista kirjoista, esim. Päätalot, jokatoinen puhui kirjat luettuaan jo koilismaata :)
- pn.
@k/k
Muako muksuttaa, siltä paikalta, ettet lopeta rikastuttamatta palstaa tätä, murteella mukavasti.
Sinusta säkenöi ihmisyys.
Sinulla on laaja, toivottavasti ei laajentumaton sydän.
Osaat osua sanoillasi tähtäimeesi, siitä kiitos!- .tuppisuu
Onko se niin hienoa kun puhutaan hienosti ja tärkeästi hienossa herra rouva seurassa hienoista asioista hienolla kirjakielellä,siinä tavallinen maalaismoukka on ällikällä lyöty kun kuulee hienoa suomen kieltä,sen jälkeen ei uskalla murteita viäntää,paras olla tuppisuuna.
- pn.
.tuppisuu kirjoitti:
Onko se niin hienoa kun puhutaan hienosti ja tärkeästi hienossa herra rouva seurassa hienoista asioista hienolla kirjakielellä,siinä tavallinen maalaismoukka on ällikällä lyöty kun kuulee hienoa suomen kieltä,sen jälkeen ei uskalla murteita viäntää,paras olla tuppisuuna.
Kuka näyttelee, missä ja milloin vaan. Kirjakieli ei ole tarkoitettu suuhun.
- hyacinth
pn. kirjoitti:
Kuka näyttelee, missä ja milloin vaan. Kirjakieli ei ole tarkoitettu suuhun.
Jos sattuu olemaan pokka pitään Hyacinth ohjelman tyyppinen rouva, niin yrititäppäs puhua murretta, kyllä kohta puhuisit kaunista kirjakieltä niska punoittaen.
- pn.
hyacinth kirjoitti:
Jos sattuu olemaan pokka pitään Hyacinth ohjelman tyyppinen rouva, niin yrititäppäs puhua murretta, kyllä kohta puhuisit kaunista kirjakieltä niska punoittaen.
Hyväsintillä on suuri onkkelma, itsetunnon puutos.
Ämpäri pitää ääntää hienosti, mutta epäaidosti. Royal Doulton with hand-painted periwinkles ja huonekalut ovat replikaa. Aina pitää muistuttaa siskoplikan saunasta ja ponitilasta. Poika opiskelee yliopistossa koruompelua. Siskon mies lainaisi bikinit, jos olisi.
Rasittava nainen, joka varmaan aiheuttaa postipojalle mahahaavan. - .roolit
pn. kirjoitti:
Ämpäri pitää ääntää hienosti, mutta epäaidosti. Royal Doulton with hand-painted periwinkles ja huonekalut ovat replikaa. Aina pitää muistuttaa siskoplikan saunasta ja ponitilasta. Poika opiskelee yliopistossa koruompelua. Siskon mies lainaisi bikinit, jos olisi.
Rasittava nainen, joka varmaan aiheuttaa postipojalle mahahaavan.Täälläkin pyörii muutama nainen, jotka sopisivat hyacinthin rooliin, ovat olevinaan niin viksuja että pois alta.
- k/k
pn. kirjoitti:
Rasittava nainen, joka varmaan aiheuttaa postipojalle mahahaavan.Kuules pn
Me tultais hyasintin kans komeesti juttuun,se sais mun kans hermo romahruksen mä kun oon onslovin kans saman sorttisia,ei olla niin tarkkoja ton etiketin kans. - pn.
k/k kirjoitti:
Kuules pn
Me tultais hyasintin kans komeesti juttuun,se sais mun kans hermo romahruksen mä kun oon onslovin kans saman sorttisia,ei olla niin tarkkoja ton etiketin kans.Onko sulla tilli pönköllään, kun kaffittelet?
Minusta Hyacint on karsea ihminen, jonka pitää aina näytellä. Isänkin ottaisi kotiinsa, mutta kun pappa murustelee.
Laulaa luikauttaa aina välillä, että Emmetillä meinaa tulla huonot housuihin.
Patricia on kyllä mainio näyttelijä. Onkohan hän ja Bill Maynard, Greengrass, koskaan näytelleet yhdessä?
http://www.youtube.com/watch?v=ReSlfsw5iJY - k/k
pn. kirjoitti:
Onko sulla tilli pönköllään, kun kaffittelet?
Minusta Hyacint on karsea ihminen, jonka pitää aina näytellä. Isänkin ottaisi kotiinsa, mutta kun pappa murustelee.
Laulaa luikauttaa aina välillä, että Emmetillä meinaa tulla huonot housuihin.
Patricia on kyllä mainio näyttelijä. Onkohan hän ja Bill Maynard, Greengrass, koskaan näytelleet yhdessä?
http://www.youtube.com/watch?v=ReSlfsw5iJYTähän ikään ja korkeaan asemaan luudan varressa kun on päässyt niin suon itelleni joitakin vapauksia.Jos kovasti koittaa niin hetken pystyn kirjakielel kirjottama mut sillon en puhu normaalist
Ei siin o kenenkään halveksimist eikä ylimielisyyt se on vaan mun tapani, ole nii sanotust reheline ittelleni.
Mukist mä kaffeni juon ,en hienost poslinist. - pn.
k/k kirjoitti:
Tähän ikään ja korkeaan asemaan luudan varressa kun on päässyt niin suon itelleni joitakin vapauksia.Jos kovasti koittaa niin hetken pystyn kirjakielel kirjottama mut sillon en puhu normaalist
Ei siin o kenenkään halveksimist eikä ylimielisyyt se on vaan mun tapani, ole nii sanotust reheline ittelleni.
Mukist mä kaffeni juon ,en hienost poslinist.Mukiinmenevä olen minäkin kaksin ja yksin. Ikävä, kun unohdin äskeisen pokan, vaikka onhan ne nähty jo moneen kertaan.
Aina niille silti saa nauraa.
Ikävä kun "Onslowsta" aika jätti. - pokat kaulassa
pn. kirjoitti:
Mukiinmenevä olen minäkin kaksin ja yksin. Ikävä, kun unohdin äskeisen pokan, vaikka onhan ne nähty jo moneen kertaan.
Aina niille silti saa nauraa.
Ikävä kun "Onslowsta" aika jätti.Minusta tuntuu kuin k/k olisi oma hyacinthi kotipoliisiia, siinä ei pokka pitää tartte paljon katella, kun on omasta takaa vilskettä.
- tankopelarkuunia
pokat kaulassa kirjoitti:
Minusta tuntuu kuin k/k olisi oma hyacinthi kotipoliisiia, siinä ei pokka pitää tartte paljon katella, kun on omasta takaa vilskettä.
Huumorin kukka on kaunehin kukka.
pokat kaulassa kirjoitti:
Minusta tuntuu kuin k/k olisi oma hyacinthi kotipoliisiia, siinä ei pokka pitää tartte paljon katella, kun on omasta takaa vilskettä.
Pokat kaulassa
Ei ne naise pahalla,hyvää ne tarkotta ,äijät vaan ei tajuu omaa parastaan
Mä olen jo oppinu miten sen pomon saa raukean väsyneeks,nytkin syötin tuppipottuja kapallisen ja ei kuulu vieno kuorsaus.
Saan pikkusen kirjotella rauhassa.
Hereil olles se tuppaa sensuroimaan..- pokat kaulassa
koti-kiusattu kirjoitti:
Pokat kaulassa
Mä olen jo oppinu miten sen pomon saa raukean väsyneeks,nytkin syötin tuppipottuja kapallisen ja ei kuulu vieno kuorsaus.
Hereil olles se tuppaa sensuroimaan..Semmoisia ne hyacinthit, tarkkana sun täytyy olla,mites teiän naapurit suhtautuu.
- sanoja.
koti-kiusattu kirjoitti:
Pokat kaulassa
Hereil olles se tuppaa sensuroimaan..Kyllä miesten maailma on helppo.
Ei tarvi ajatella, sen kus tekee, kuin vaimo sanoo.
Niin sanoi jo mummani aikoinaan. sanoja. kirjoitti:
Kyllä miesten maailma on helppo.
Niin sanoi jo mummani aikoinaan.Sisä ruokinnassa on puolensa. ja valikoiva kuulo helpottaa miehen elämää.
- kaulimen varjossa
sanoja. kirjoitti:
Kyllä miesten maailma on helppo.
Niin sanoi jo mummani aikoinaan.Sanos muuta,minäkin lopetin ajattelimisen aikoja sitten ja kun tuo eukon suu käy yhtenään,ettei suun vuoroa meinaa saaha millään,onks kellään keinoa siihen,en kohta ossaa puhua kun on joutunut olemaan mykkänä niin kauan.,oon yrittänyt viestittää paperilappusilla,ei se oo näkevinäkään.
- justiinankaulin
kaulimen varjossa kirjoitti:
Sanos muuta,minäkin lopetin ajattelimisen aikoja sitten ja kun tuo eukon suu käy yhtenään,ettei suun vuoroa meinaa saaha millään,onks kellään keinoa siihen,en kohta ossaa puhua kun on joutunut olemaan mykkänä niin kauan.,oon yrittänyt viestittää paperilappusilla,ei se oo näkevinäkään.
Meillä pakkaa olemaan päinvastoin. Tämän tästä komennan ukon hiljaiseksi. Ei jaksa kuunnella jatkuvaa pulinaansa.
Muuten oikein priimamies. kaulimen varjossa kirjoitti:
Sanos muuta,minäkin lopetin ajattelimisen aikoja sitten ja kun tuo eukon suu käy yhtenään,ettei suun vuoroa meinaa saaha millään,onks kellään keinoa siihen,en kohta ossaa puhua kun on joutunut olemaan mykkänä niin kauan.,oon yrittänyt viestittää paperilappusilla,ei se oo näkevinäkään.
Veljeni kaulime varjos
Mailmas o paljo kummallissi asioi ja toi tomera nainen on yks semmone.
Kyl niitten kans selvii ko sano ain joo ja sit tekee niinko hyvä tulee.- ,putos
koti-kiusattu kirjoitti:
Veljeni kaulime varjos
Mailmas o paljo kummallissi asioi ja toi tomera nainen on yks semmone.
Kyl niitten kans selvii ko sano ain joo ja sit tekee niinko hyvä tulee.Mitä savolaismies sano ,kun anoppi putos venneestä järveen.
- nyt ei sit nuarata. - tuttua on*
justiinankaulin kirjoitti:
Meillä pakkaa olemaan päinvastoin. Tämän tästä komennan ukon hiljaiseksi. Ei jaksa kuunnella jatkuvaa pulinaansa.
Muuten oikein priimamies.Niin o meilläkin. Ihan kuin radion aukasis aamulla ja illalla siltä loppuis virta/sähkö/patterit kun soffalle simahtaa.
Taas aamulla alkaa uudelleen sama pulina. - ei saa kiljua
tuttua on* kirjoitti:
Niin o meilläkin. Ihan kuin radion aukasis aamulla ja illalla siltä loppuis virta/sähkö/patterit kun soffalle simahtaa.
Taas aamulla alkaa uudelleen sama pulina.Samma här, puhuu kuin Mertaranta.
Joskus on pakko karehtua, ja käskeä olemaan hiljaa.
Toki mukavampi, kuin pätkä puhumatonta kuusen kantoa. - hyvä ku jotain sanoo
ei saa kiljua kirjoitti:
Samma här, puhuu kuin Mertaranta.
Joskus on pakko karehtua, ja käskeä olemaan hiljaa.
Toki mukavampi, kuin pätkä puhumatonta kuusen kantoa.Meillä taas ukko pitää mykkäkoulua päivätolkulla. Eilen se sitten pitkästä aikaa aukas suunsa ja sanoi: "turpa kiinni".
- eitäälläoohilijaa
hyvä ku jotain sanoo kirjoitti:
Meillä taas ukko pitää mykkäkoulua päivätolkulla. Eilen se sitten pitkästä aikaa aukas suunsa ja sanoi: "turpa kiinni".
Voi, voi. Itse en voisi moisen kanssa olla päivääkään, mutta kaipa hänessä löytyy hyvän siemen, kun hänet olet ottanut omaksesi.
Minusta on mukava päkistä asiasta kuin asiasta, nauraa ja kilvan vääntää asiattakin.
Omalle ukolleni pahin paikka on, jos olen hiljaa kauemmin kuin kahdestatoista puoleenpäivään. - Pirre*
,putos kirjoitti:
Mitä savolaismies sano ,kun anoppi putos venneestä järveen.
- nyt ei sit nuarata.Eipäs kun, ei paljoo naarata :)
- ...
Mnaah.
Muistaakseni kirjoitinkin kerran ketjuun, minne lie häipynyt...
Murteet kuitenkin tympeä asia, älyttömästi väärinkäsityksiä, karmean kuuloista, usein täysin käsittämätöntä lässytystä Pahin kai on tsadin slangi, niin keinotekoista kieltä nykyaikana, kuin olla ja voi. Murteenvääntäjä usimiten antaa kokolailla idiootin kuvan itsesstään. Ainakin sivistymättömän.
Tehokeinona ja paikallisessa käytössä toimii jotenkuten, ongelmia heti, kun pitäisi kommunikoida muilta kielialueilta olevien kanssa. Tehokeinona toimii, joku Heli Laaksonen sinällään virkistävä kuunnelle (johtunee osittain ulkonäöstään), mutta karmeeta tekstiä lukea.
Ei ole mitään erikoista murteita vastaankaan, ihmisten vain pitäisi jotenkin tajuta, että yleensä kommunikaation kannalta järkevintä puhua jonkinlaistakaan yleiskieltä. Nimenomaan väärinkäsitysten välttämiseksi ja ymmärretyksi tulemisen takia. Suomalaiset kun on muuttaneet kaupunkeihin ja ristiin rastiin pitkin maata. Joku tsadin tai turun slangia vääntä nauretaan ulos Äretitsiputeritsipuolilautatsi paarista.
=DW=- mihin määt?
lampolaan...
Äteritsiputeritsipuolilautatsi baari
Aatolla.
Joulu- vai Juhannas-?
:-)
Minä antaisin mielelläni K/K:lle valtuudet murteelliseen murahteluun.
Keski-Suomalaisena minuun sattuu muutenkin ihan riittävästi.
Laitan aina henkisen piikki-lanka-renkaan reiteeni, kun minulta lipsahtaa: Mää.
Tuo sana kuuluu mielestäni vain Lempäälää.
Onk mul... kuulostaa kyllä aikasti kauhealta, ihan kun kulauttaisi vanhaa Aura-olutta.
Kaikki muut sitten saisivat keskittyä Muikun- tai mustan leivän pureskeluun, Talkkunaan, Myky-soppaan tai herne-velli-maakunta-ruokaan.
Siinä syödessä on hyvää aikaa kehitellä kauniita lauseita kauniin Suomen-kielen rakentein.
H.- ent. herjoittelija
Sinuna en neuvoisi muita.
ent. herjoittelija kirjoitti:
Sinuna en neuvoisi muita.
Kyllä palstalla jonkun täytyy.
Muuten menevät kieli-reseptit muusiksi.
H.
- 1943
Murteissa on kyllä hauskoja sanoja. Luin jostakin, että muistaakseni Kustavissa sydänkäpynen on pumptöllinkäinen. Kuulostaa kyllä siltä, ettei oikein myönteinen ole sävy ellei tiedä sisältöä.
Tietysti kaikki ihmiset ainakin jonkinlaista yleiskieltä osaavat. Vaikka tietenkin jos lapsena opittu murre on vahva niin aina se jossain kohdassa alta kuultaa vaikka olisi kymmeniä vuosia asunut muualla.
"Kotimaassani" puhun sen omaa kieltä jos haluan, ja jos muualla reissatessa sattuu lipsahtamaan "sie" ettekä kestä kuunnella niin vaihdetaan puhekaveria ;-/
Tuosta pumptöllinkäisestä (kiva sana, pitääpä pistää muistiin) tuli mieleen lapsena opittu substantiivi: tikkutöllö tai tikkutöllikkä. Mikähän/mitähän lienee...?
Mitäs kun ei oikein ole murretta lainkaan. Meikäläisenkin puhe on yhtä sillisalaattia eikä kukaan oikein tiiä mistä olen kotosin vai olenko kotosin mistään.
- aikaa kutakin.
Murteista yleiskielemme on rakentunut, todennäköisesti ajan saatossa häviää puhekielenä, painettuna tekstinä säilyy tuleville polville, niinhän se menee.Joku täällä moitti rumaksi, mutta se kuuluu kansakuntamme historiaan siinä missä mikä tahansa, jokainen voi arvostella miten haluaa.
aikaa kutakin. kirjoitti:
Murteista yleiskielemme on rakentunut, todennäköisesti ajan saatossa häviää puhekielenä, painettuna tekstinä säilyy tuleville polville, niinhän se menee.Joku täällä moitti rumaksi, mutta se kuuluu kansakuntamme historiaan siinä missä mikä tahansa, jokainen voi arvostella miten haluaa.
"aikaa kutakin."
Jokainen aika on muistojen mullalla kullattu.
Ja siksi on sillä sivistyksensäkin.
Sanopa sana nee...ri, niin viran-omaisilta tulee turpaan.
Sanopa sana tvitteri, niin suomen-kielen-seura saattaa halia sinua.
Joten tämän päivän yleis-kielemme alkaa olla kaukana niistä sanoista joika Sibelius sävelsi.
Joten ala tutustumaan Keski-Suomalaisiin, siellä on vielä jykeviä kallioita, joilla monet veljet vielä huutavat oikein kielin.
Ei murheellisesti murtaen mielin.
H.- bessie*
aikaa kutakin. kirjoitti:
Mihinkäs se puhuttu yleiskieli häviäisi, "aikaa kutakin."?
- näin muuttuu
bessie* kirjoitti:
Mihinkäs se puhuttu yleiskieli häviäisi, "aikaa kutakin."?
Kyllä murteet muuttuvat eikä nuoriso enää niitä puhu, mä ja sä on yleistä jo maaseudullakin, jossa ennen murteilla puhuttiin.
- ...
näin muuttuu kirjoitti:
Kyllä murteet muuttuvat eikä nuoriso enää niitä puhu, mä ja sä on yleistä jo maaseudullakin, jossa ennen murteilla puhuttiin.
"SÄ"
Karahtaa aina korvaan. Se liittyy lestaatislangiin, jossa sinutellaan "uskonveljiä" ja koska niitten koulutustaso on erittäin alhainen, ne ei osaa sanoa "sinä".
Paljon muitakin sisäsiittoisia murteita, kuin varsinaiset kielimurteet. Esim. erilaisilla ammattialoiklla on aivanh oma slanginsa. Jostain tietotekniikasta toivotonta puhua savolaisen maanviljelijän kanssa. Kaks aivan eri kieltä. Paljon, todella paljon samantyyppisiä esimerkkejä. Koitappa neuvotella rakennusremonttiasioista jonkun raksamiehen kenssa, tia autonkorjaamiseen liittyvistä asioista amiksen käyneen asentajan kanssa, ei siinä ymmärrystä tahdo löytyä millään. Jos kumpikin puhuu eri kieltä. Ihan sama muretissa.
Murteet vaan katoavaa kansanperinnettä. Monikaan ymmärrä saamea laisinkaan, vaikka se alkuperäisiä suomessa esiintyneitä kieliä.Murre kun on vain jonkin kielialueen alakieli. olettaisi, että kaikki ymmästävät toisiaan, ei se niin mene.
Niinno, saami oli vähän kehno vertaus, mutta muut kielet tulivat tänne, sinne hävisi saami. kielitaidottomuus tuntuu joillekin olevan ylpeyden aihe. Hankala käsittää asennetta. Etenkin ruotsinkielen vastustus on täysin järjetöntä. Itteä harmittaa, että en osaa häävisti sitä, se auttaisi monien muittenkin kielien osaamisessa.
Meni vähän hakoteille. Mutta mä olen joutunut opettelemaan niin monia murteita, pärjätäkseni jossain ympäristössä, olen tullut tulokseen, puhun, miten puhun. Jos eivät ymmärrä mua, hankkikoot tulkin jostain >:/
=DW=
=DW= - .aloittaja
... kirjoitti:
"SÄ"
Karahtaa aina korvaan. Se liittyy lestaatislangiin, jossa sinutellaan "uskonveljiä" ja koska niitten koulutustaso on erittäin alhainen, ne ei osaa sanoa "sinä".
Paljon muitakin sisäsiittoisia murteita, kuin varsinaiset kielimurteet. Esim. erilaisilla ammattialoiklla on aivanh oma slanginsa. Jostain tietotekniikasta toivotonta puhua savolaisen maanviljelijän kanssa. Kaks aivan eri kieltä. Paljon, todella paljon samantyyppisiä esimerkkejä. Koitappa neuvotella rakennusremonttiasioista jonkun raksamiehen kenssa, tia autonkorjaamiseen liittyvistä asioista amiksen käyneen asentajan kanssa, ei siinä ymmärrystä tahdo löytyä millään. Jos kumpikin puhuu eri kieltä. Ihan sama muretissa.
Murteet vaan katoavaa kansanperinnettä. Monikaan ymmärrä saamea laisinkaan, vaikka se alkuperäisiä suomessa esiintyneitä kieliä.Murre kun on vain jonkin kielialueen alakieli. olettaisi, että kaikki ymmästävät toisiaan, ei se niin mene.
Niinno, saami oli vähän kehno vertaus, mutta muut kielet tulivat tänne, sinne hävisi saami. kielitaidottomuus tuntuu joillekin olevan ylpeyden aihe. Hankala käsittää asennetta. Etenkin ruotsinkielen vastustus on täysin järjetöntä. Itteä harmittaa, että en osaa häävisti sitä, se auttaisi monien muittenkin kielien osaamisessa.
Meni vähän hakoteille. Mutta mä olen joutunut opettelemaan niin monia murteita, pärjätäkseni jossain ympäristössä, olen tullut tulokseen, puhun, miten puhun. Jos eivät ymmärrä mua, hankkikoot tulkin jostain >:/
=DW=
=DW=Eikai niin isoa haittaa ole,ihminenhän tottuu mihin vain,murteetkin kehittyivät paljolti siten ,kun ei paljon liikuttu asuin sijoitaan,niin vaikutteita ei saatu,toista se on nykyään.Muistan lapsuudesta kun kymmenen kilometrin päässä,kielessä esiintyi erillaista murretta,saati sitten toisella puolella Suomea.
- mä diggaan
Ihan mukava on muuretekstejä lueskella jos kirjoittaja kyseisen murteen oikeasti taitaa. Tympeitä ovat feikkaajat, tälläkin palstalla muutama muka taitaja välillä sönkkää Stadin slangia niin että pahaa tekee. No joo, tiedän ettei slangi ole murre, se on kuitenkin lapsuuteni kulmien kieli, äidinmaidosta oppi imetty :D
- kielisolmu
Ei se välttämättä ole feikkaamista, jos on muun murteen seassa slangia. Murteet ovat vain niin sekoittuneet uusiksi sekamurteiksi nykyisellään. Minun kotimurteeni on sekoitus karjalan-, savon-, varsinaissuomen-, ruotsinsuomalaismurteesta. Ruotsinsuomalaisilla on murteessaan sanoja, jotka varmaan sinun korvaasi kalskahtavat Stadin slangin feikkaamiselta, sillä ulkomaalaisista kielistähän ne slangisanat ovat tulleetkin.
Puhuukohan muuten kukaan kirjakieltä kotonaan perheen kesken? - sir Winston
kielisolmu kirjoitti:
Ei se välttämättä ole feikkaamista, jos on muun murteen seassa slangia. Murteet ovat vain niin sekoittuneet uusiksi sekamurteiksi nykyisellään. Minun kotimurteeni on sekoitus karjalan-, savon-, varsinaissuomen-, ruotsinsuomalaismurteesta. Ruotsinsuomalaisilla on murteessaan sanoja, jotka varmaan sinun korvaasi kalskahtavat Stadin slangin feikkaamiselta, sillä ulkomaalaisista kielistähän ne slangisanat ovat tulleetkin.
Puhuukohan muuten kukaan kirjakieltä kotonaan perheen kesken?Jees!
Minä jopa Teitittelen vaimoani. - Dame Edna
sir Winston kirjoitti:
Jees!
Minä jopa Teitittelen vaimoani.Minun isoäitini teititteli äitiään. Mieheni ja minä olemme ehtineet jo sinutteluasteelle.
- anoppi.
Dame Edna kirjoitti:
Minun isoäitini teititteli äitiään. Mieheni ja minä olemme ehtineet jo sinutteluasteelle.
Silloin asia on huonosti jos anoppi ruppee sinuttelemaan,on käynyt monasti.
- anopin--kieli
anoppi. kirjoitti:
Itse puhuttelin mummaani kolmannessa persoonassa. Ei kehdannut sinutella saati teititellä.
- <<<<zxz
anoppi. kirjoitti:
Savossa naiset on haaskan näköisiä
- kauppisesta kuappine
<<<<zxz kirjoitti:
Savossa naiset on haaskan näköisiä
Savossa Kauppinen muutti nimensä Kaappiseksi, koska kaikki kuitenkin sanoivat Kaappinen. Laittoi siitä lehteenkin ilmoituksen, että nyt olen sitten virallisesti Kaappinen. Siitä naapurit siunailemaan; "No voe herranjestas, kahtokeeha, se on nyt Kaappine muuttanna nimesä Kuappiseks".
- <<<<<zxz
kauppisesta kuappine kirjoitti:
Savossa Kauppinen muutti nimensä Kaappiseksi, koska kaikki kuitenkin sanoivat Kaappinen. Laittoi siitä lehteenkin ilmoituksen, että nyt olen sitten virallisesti Kaappinen. Siitä naapurit siunailemaan; "No voe herranjestas, kahtokeeha, se on nyt Kaappine muuttanna nimesä Kuappiseks".
Savossa ilman pillaatuminen tarkoittaa : ilman pilluu
- ymmärrä sit niitä
<<<<<zxz kirjoitti:
Savossa ilman pillaatuminen tarkoittaa : ilman pilluu
Joo ja kuulostaa hirmuselta kun ne lähtee kirveen kanssa mehtää raivoomaa.
- tiinaex...
Dame Edna kirjoitti:
Minun isoäitini teititteli äitiään. Mieheni ja minä olemme ehtineet jo sinutteluasteelle.
mun isäni teititteli äitiään.
anopin--kieli kirjoitti:
Itse puhuttelin mummaani kolmannessa persoonassa. Ei kehdannut sinutella saati teititellä.
Miekin puhuttelen exääni kolmannessa persoonassa, kun ei ole tarvinnut puhua sille suoraan enää vuosikymmeneen...
- että silleen
yohuuhkaja kirjoitti:
Miekin puhuttelen exääni kolmannessa persoonassa, kun ei ole tarvinnut puhua sille suoraan enää vuosikymmeneen...
Mullakin oli entisen eukon kanssa puhevälit poikki noin 10 v.eron jälkeen, mut nykyään lähetellään viestevä, käyty jopa syömässä kahdestaan, parempi näin kuin vihassa, vaikka koville otti ero.
että silleen kirjoitti:
Mullakin oli entisen eukon kanssa puhevälit poikki noin 10 v.eron jälkeen, mut nykyään lähetellään viestevä, käyty jopa syömässä kahdestaan, parempi näin kuin vihassa, vaikka koville otti ero.
Eihän tässä vihassa olla, mutta ei elämää eletä taaksepäin katsomalla.
- Pirre*
Joskus miellän tämän palstan keskustelupalstaksi, ja juttelen välillä omalla kielelläni, ihan oikkeella tämän aluvveen murtteella, suap suututtoo ihan vappaasti :)
Mitäpä se hyövejää suututtoo ?
Kauheen tarkka sana kirjottaa toi kiukustuminen sun kielelläs.
Arvaas mihin meen,oikein arvasit saunaa lähren lämmittämään ja sielt avantoon ,kyllä piristää.- Pirre*
piikkiö kirjoitti:
Arvaas mihin meen,oikein arvasit saunaa lähren lämmittämään ja sielt avantoon ,kyllä piristää.Avantoon/ko, joko Aurajoki jiässä? :)
- Pirre*
Pirre* kirjoitti:
Avantoon/ko, joko Aurajoki jiässä? :)
p.s. ja ihan heleppoo se on suututtoo, he :)
piikkiö kirjoitti:
Arvaas mihin meen,oikein arvasit saunaa lähren lämmittämään ja sielt avantoon ,kyllä piristää."K/K"
Teille on myönnetty erityis-oikeus murteeseenne.
Joten antaa sitten tulla sitä VeePeeLehtoa.
Maltilla ja Tipottain tietenkin :)
"Mä näitä polkuja tallaisin toisenkin rastin,
jos vain Turku oisi entinen,
Vaan mun kotini paloi viimeiseen asti,
Enää talles on linna kivinen."
H.- staka*
piikkiö kirjoitti:
Arvaas mihin meen,oikein arvasit saunaa lähren lämmittämään ja sielt avantoon ,kyllä piristää.Ei voi olla järvet jäässä siellä kun ei täälläkään?! Veet on kylmiä kyllä.
Oletkos alkanut höpäjämmään?
Tai sitten tässä on jokin juju mitä en ymmärrä ;-D))) - järvetkö jeässä??
staka* kirjoitti:
Ei voi olla järvet jäässä siellä kun ei täälläkään?! Veet on kylmiä kyllä.
Tai sitten tässä on jokin juju mitä en ymmärrä ;-D)))Tuota minnäe ihmettelen kun ei oo vielä teälläkään.
- k/k- pjiikkiö
staka* kirjoitti:
Ei voi olla järvet jäässä siellä kun ei täälläkään?! Veet on kylmiä kyllä.
Tai sitten tässä on jokin juju mitä en ymmärrä ;-D)))Saimaantaalle
Toi avanto oli vaan siks kun testasin olikslukija hereillä,on sen verran flunssan jälkikaikuja et nyt ei avantoon mennä.
Mukavaa päivää lukijoille.
- Hei kun keikuskelen
Aloittajan ketju on venynyt pitkäksi, kerrankin huvitutti lukea se kokonaan.
Suomen kieli on älyttömän mielenkiintoinen kaikkine variaatioineen.
Kuinkahan monta kertaa oon joutunut googlettamaan jonkun kirjoittajan sanan, koska sana on ollut niin vieras kuin vieras vain voi olla. Monia sanoja oon oppinut.
Kirjoittakoot tai puhukoot kukin ihan millä murteella tahansa, mutta asiaa.:) Kuten minä toki teen :) Kirjakielellinen sanominen ei muutu paremmaksi, jos suuvärkistä pullahtaa jotain älytöntä tyhjyyttä.
Siis, tykkään kuunnella ja lukea erilaisia murteita.
No se tuosta asiasta, tahtoisin sanoa vielä yhdestä asiasta.
Aksentista.
Ihminen joka on äidin ja isän kera puhuneet vain ja ainoastaan ruotsia ja suomi on opittu vasta myöhemmin, niin useimmilla (vaikkei ihan kaikilla) säilyy ruotsihtava aksentti suomen kieltä puhuessaankin. Täällä päin kun on noita ruotsalaisia sen verran paljon, että melkein vetäisisin murrepuhujien "alalajiin" Aksenttipuhujat. Siis alalajiin sen takia, että vaikka puhuisivat kirjakieltä, niin heidän samankaltainen aksenttisuus kuultaa joka sanomisessa.
Oon tottunut kuuntelemaan tuollaista "erilaista" suomea. Isäni puhui koko elämänsä suomea "ruotsiksi". Myös avopuolisoni oli ruotsinkielinen ja myös hänen suomi oli "vääriä" aksentteja täynnä, vaikka sanavarasto olikin valtaisa ja seassa murresanoja, jotka kuulostivat hauskoilta, kun ne sanottiin täydellisen "väärin".
Tänne palstalle kirjoitan jos jotakin sekoitusta. Kirjoituksen aihe valitsee tavan kirjoittaa. Puhekieleni on täydellisesti erilainen, kuin se mitä useinmiten tänne napsuttelen. Johtuu siitä, että käytettävissä ei ole muuta, kuin kirjaimet. Ei elekieltä, ei ilmeitä, ei äänenpainoa, sävyä jne... On jollakin kielen väännöksillä korvattava ne puuttuvat elekielet. Voisin melkein sanoa, että mieluummin palstalla luen erilaisilla murteilla kirjoitettua tekstiä, kuin kirjakielellistä tekstiä.
No niin, taas tuli palio tekstiä :) Minun puheeni on monen murteen sekoitusta.
Hämeen hitautta, savolaisten kieroutta, pohojalaasta totuutta,
turkulaista lyhennettä ja Vorssalaista selittelyä.
Siitä syntyy sellanen sekametelisoppa, että puhetyylistä tunnistaa jopa puhelimessa, vaikkei nimeä sanoiska.- poristaa
Mäkise Karil annettii muikkuu ja kar sanos tää ois iha hyvvää,jost olis käytäny siihe vaikk kallaa.
- mamma5-
Mitäkö tuli alotuksest miälee ? Mittää muuta,ku mukavaa,kerranki joku sanoo tommottis,ku ain he sanoo simmottis,ettei sais kirjottaa tämmöttis ! Mää ainaski sit suamenna miälelläs,jossei joku jottai hoksaa.
Mukavaa syksyy alottajal ja kaikil muilki !- k/k
Kyl vaa lehre pöllyvä ku talomiähe siel pihal pöristetlevä.
olenki katellu et mihi nurkka oles ittes tälläny kunnei ollenkka näy.
Ei noi toise tykkä ku me tämmöttis puhuta mut kirjot vaa mul näi omal murttellas,mää ymmärrä ja hilja naura kiherrä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1363797- 122566
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371995Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211741Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?311536- 1251511
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101321- 141266
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4881265- 821242