Vieläköhän tätä multimode vaihteistoa valmistetaan? Taidettiin haudata se kaikessa hiljaisuudessa ja ottaa tilalle CVT.
Mahtaa muuten olla suosittu käytettyjen autojen markkinoilla, kun ainakin minusta se on epäonnistunein keksintö ikinä.
Multimode vaihteisto
14
5347
Vastaukset
- ErkkaSalox
Onkohan tähän tojotisteilla kommentteja?
- ....................
En nyt sanoisi noinkaan. Itse ainakin olen ajellut sellaisella nyt 7,5 vuotta eikä ole tarkoitustakaan vaihtaa pois. Ei se paras mahdollinen ole, mutta hakkaa kuitenkin toisessa autossani olevan tiptronic porschen, vaikka se on oikea perinteinen momentinmuuntaja-automaatti.
Multimoden plussat ja miinukset:
hyvin taloudellinen
maksoi aikanaan 600.
tuntuu olevan hyvin toimintavarma.
vaihtaa (hieman lämmettyään) vaihdetta vähintään yhtä hyvin kuin taitavin kuski.
ei mieti hetkeäkään, vaan vaihtaa välittömästi oikean vaihteen.
manuaalipuolella toimii kokonaan kuljettajan käskyjen mukaan
- ei toimi ollenkaan hyvin aivan kylmällä autolla
(Jos heti pitäisi lähteä ajamaan kylmällä autolla täysillä, se olisi sietämätön)
- ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta.
- rakenteesta johtuen vetoon tulee katko vaihteen vaihtuessa- CorMan64
Muistatko milloin tuo mainitsemasi vaihteistoa koskenut takaisinkutsu tehtiin? Itsellä oli Corolla vm.2007 ja siinä vaihteisto ei kyllä mielestäni oikein toiminut.
- mmtrolla
CorMan64 kirjoitti:
Muistatko milloin tuo mainitsemasi vaihteistoa koskenut takaisinkutsu tehtiin? Itsellä oli Corolla vm.2007 ja siinä vaihteisto ei kyllä mielestäni oikein toiminut.
Samaa vuosimallia -07 rolla omakin en ole kuullutkaan noista takaisinkutsuista joissa vaihteistolle jotain tehtäisiin.
"" - ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta."""
Oliko edellisen kirjottajan juttu provo vai tosi? - ....................
mmtrolla kirjoitti:
Samaa vuosimallia -07 rolla omakin en ole kuullutkaan noista takaisinkutsuista joissa vaihteistolle jotain tehtäisiin.
"" - ei ollut uutena kovin hyvä edes lämpimänä, ennen ilmaista "takaisinkutsua" jossa vaihdettiin suuri osa mekaniikasta."""
Oliko edellisen kirjottajan juttu provo vai tosi?Autoni on Corolla Verso 1,8 M-MT vm. 2006. Takaisinkutsua ei näkynyt huoltokirjassa, mutta muistelen sen tulleen kesällä 2008. Korjauskutsu tuli kirjeellä postissa. Ilmeisesti siis joillakin on ollut oikeita ongelmia tuolloin M-MT:n kanssa, enkä itsekään ollut tyytyväinen siihen. Käyttömekanismissa oli korjauksen jälkeen monta uutta puhdasta osaa. Toisen kerran vaihteisto tuntui muuttuvan paremmaksi kesällä 2012 tehdyssä määräaikaishuollossa. Ilmeisesti silloin on päivitetty ohjelmistoa? Alkuun vaihteisto oli "siedettävä" mutta nyt (aivan kylmää autoa lukuunottamatta) yllättävän hyvä, jonkun verran huonompi kuitenkin kuin esim. VW:n DSG.
Kylmänä vaihto saattaa olla vähän töksähtävä, mutta se ei johdu vaihteistosta vaan moottorista. Vaihdon hetkellä tietokone ohjaa moottorin kierroslukua, eikä se onnistu täydellisesti kylmänä. Sen huomaa myös siten, että laittaa vaihteen manuaalipuolelle ja heiluttelee kasupoljinta nopeasti edestakaisin, jolloin kaasun nostovaiheessa moottori siirtyy moottorijarrutuksen puolelle "töksähtävästi". Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä syvemmälle kaasun painaa. Onneksi se loppuu parin kilometrin ajon jälkeen. - mmtrolla
.................... kirjoitti:
Autoni on Corolla Verso 1,8 M-MT vm. 2006. Takaisinkutsua ei näkynyt huoltokirjassa, mutta muistelen sen tulleen kesällä 2008. Korjauskutsu tuli kirjeellä postissa. Ilmeisesti siis joillakin on ollut oikeita ongelmia tuolloin M-MT:n kanssa, enkä itsekään ollut tyytyväinen siihen. Käyttömekanismissa oli korjauksen jälkeen monta uutta puhdasta osaa. Toisen kerran vaihteisto tuntui muuttuvan paremmaksi kesällä 2012 tehdyssä määräaikaishuollossa. Ilmeisesti silloin on päivitetty ohjelmistoa? Alkuun vaihteisto oli "siedettävä" mutta nyt (aivan kylmää autoa lukuunottamatta) yllättävän hyvä, jonkun verran huonompi kuitenkin kuin esim. VW:n DSG.
Kylmänä vaihto saattaa olla vähän töksähtävä, mutta se ei johdu vaihteistosta vaan moottorista. Vaihdon hetkellä tietokone ohjaa moottorin kierroslukua, eikä se onnistu täydellisesti kylmänä. Sen huomaa myös siten, että laittaa vaihteen manuaalipuolelle ja heiluttelee kasupoljinta nopeasti edestakaisin, jolloin kaasun nostovaiheessa moottori siirtyy moottorijarrutuksen puolelle "töksähtävästi". Ilmiö on sitä voimakkaampi, mitä syvemmälle kaasun painaa. Onneksi se loppuu parin kilometrin ajon jälkeen.Ahaa, en ole merkkihuollossa käynyt sen jälkeen kun takuuaika meni umpeen.
Pitääpä kysyä joskus noista päivityksistä, saattaa olla että loppuvuodesta -07 valmistetuissa on jo homma hoidettu tehtaalla, mulle ei ole vaihteiston osalta kutsukirjettä tullut koskaan. - ....................
mmtrolla kirjoitti:
Ahaa, en ole merkkihuollossa käynyt sen jälkeen kun takuuaika meni umpeen.
Pitääpä kysyä joskus noista päivityksistä, saattaa olla että loppuvuodesta -07 valmistetuissa on jo homma hoidettu tehtaalla, mulle ei ole vaihteiston osalta kutsukirjettä tullut koskaan.Tuossa samaisessa huollossa myös tuulilasin sadetunnistimen toiminta tuntui muuttuneen vähän hitaammaksi (=rauhallisemmaksi). Aikaisemmin pyyhkimet saattoivat muuttaa sateen mukaan nopeutta vaikka viiden sekunnin välein, mikä oli tietenkin hyvä, mutta tuntui asiaan tottumattomasta kuljettajasta häiritsevän rauhattomalta nopeasti muuttuvissa sadeolosuhteissa.
Pari kertaa minäkin käytin Verson halvemmassa huollossa. Huomasin kuitenkin, että polttoaineen kulutus oli suurempaa tuon huollon käyttämällä Mobil 1-huippuöljyllä, kuin merkkihuollon käyttämällä (mikälie)-öljyllä ja kun laskeskelin asiaa, päädyin siihen että halvempi huolto tuli kuitenkin tasan yhtä kalliiksi.
Erikoista tuossa Verson M-MT-mallissa on se, että esim. TM:n mittauksissa se on kuluttanut selvästi vähemmän bensiiniä kuin tavallinen manuaalimalli, vaikka moottori ja vaihteisto ovat tasan samoja. Esim. tasaisella 120 km:n nopeudella eroa on 0,7 litraa M-MT:n hyväksi ja esim. vaihtelevassa maantieajossa 0,4 litraa. Toinen erikoisuus on hitaampi kiihtyvyys. (Eroa 0-100 mittauksissa 1,4 sekuntia) Mistä tuo ero sitten tuleekaan? Itse en ainakaan pystyisi vaihtamaan yhtä nopeasti kuin M-MT. - Never again
Vai että hakkaa tiptronic-porschen......no sitten sen porschen täytyy olla TODELLA umpisurkea p*skaläjä, koska sitä se multimode todellakin on.
- töksmaatti
Ehkä tuollaiseen robottivaihteeseen tottuu, mutta kun paria erimerkkistä robottivaihdeautoa olen koeajanut niin en ostaisi itselle. Mieluummin vaikka manuaalivaihteet jos ei oikeaan automaattiin ole varaa.
- Anonyymi
onhan esim bmw m3 juurikin samanlaisella robotti vaihteistolla ja moni muukin auto kuten toyota
- haudattiin!
Multimode haudattiin hiljaisuudessa. Ainakin Suomen hinnastoista se on poistunut. P@ska se olikin, varsinkin ominaisuuksiltaan. Makaanisesti varmaankin yhtä hyvin tai huonosti kestävä kuin manuaalivaihteisto, koska mekaniikaltaan perustui tavalliseen 5-vaihteiseen.
- mummolla mmt
Redlinen öljyillä muuttuu tuo robottiloota aikalailla mukavammaksi, toimii paremmin myös kylmänä.
- Anonyymi
kytkimen sähkö moottori likainen jos vaihteisto hidas sen voi puhdistaa,itse tein niin kyllä muuttui toimii kylmänä ja lämpöisenä ei ole kulmikas enään
- pete8
Ajoin aattona lenkin tuollaisella sukulaisen multimode-Versolla. Alkuun olin kyllä skeptinen, mutta auto oli kyllä kaikin puolin positiivinen yllätys. Kahdeksan vuotias auto oli siisti, hyvä ajettava ja erittäin tilava, vaikka näyttää pikkuautolta. Kojelauta oli kylläkin vähän halvan näköistä muovia. Kuljettajan paikka oli muuten hyvä, mutta itse haluaisin istua alempana. Mikään kaunis tuo ei kyllä ei ole - mutta ei ole mikään muukaan tila-auto. On vaan tuolla sukulaisella 4 lasta.
Mutta se vaihteisto. Se oli ainakin maantieajossa yllättävän hyvä, ainakin ennakko-odotuksiin nähden. Se vaihtoi siististi, ohitukset sujuivat oikein erityisen hyvin ja vaihteisto tuntui aika "sporttiselta" verrattuna perinteisiin automaatteihin. Tuohon vedon loppumiseen vaihdon aikana kyllä tottuu jo puolessa tunnissa ihan hyvin. Kaupunkiajoa ei lenkillä ollut. Tulevaa se ei tietenkään osannut ennakoida niin kuin manuaalin käyttäjä - niin kuin ei mikään muukaan automaatti. Tuota aikaisemman kirjoittajan mainitsemaa huonompaa toimintaa kylmänä en kyllä huomannut, vaikka auto oli ollut ajamatta ennen ajoon lähtöä jotakin neljä tuntia. Parasta tuossa oli, että sitä ajettiin niin kuin mitä tahansa automaattia, eikä mitään kaasun kevennystä vaihteen vaihtamiseksi tarvittu, niin kuin jostain olin joskus kuullut.
En tuolla äskeisellä tarkoittanut, etteikö parempiakin olisi, mutta ei tuo mikään toivotonkaan ole - lähellekkään. Vaihteita tuossa olisi saanut olla enemmän sillä moottorissa oli 3000 kierrosta satasen nopeudessa isoimmalla vaihteella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih405161Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5181740Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771100Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591008- 77943
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53931- 59870
- 228814
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50803Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58738